سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۶ - Oct 10, 2006
رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
زبانتان را در اين ماه حفظ كنيد و چشمانتان را از آنچه نگاه به آن روا نيست، بپوشيد و گوشهايتان را بر آنچه شنيدنش حلال نيست، ببنديد.
خطبه شعبانيه
امروز با حافظ
ديده را روشني از خاك درت حاصل بود
ياد باد آن كه سر كوي توام منزل بود
بر زبان بود مرا آنچه تو را در دل بود
راست چون سوسن و گل از اثر صحبت پاك
آب و هوا
002730.jpg

عكس روز
002739.jpg
عكس: رويترز / روپاك دي چودري
هر روز هزار نفر مسلمان در مسجد بزرگ شهر سيليگوري واقع در شمال شرق كشور هند، نماز به جاي مي آورند و روزه خود را افطار مي كنند.

در شهر چه خبر
كابل برگردان
عمليات كابل برگردان با هدف توسعه شبكه كابل در مركز مخابرات شهيد قندي، جماران، شهيد قدوسي، شهيد دستغيب و شهيد حكمت شعار از امروز آغاز مي شود. با اجراي اين عمليات در مركز مخابرات شهيد قندي ارتباط تلفني با پيش شماره هاي 5560 تا 5563، 5580 تا 5589، 5557، 5515، 5516 در محدوده خيابان 15 خرداد بازار سلطاني، مسجد امام خميني و بازار بزرگ و در مركز مخابرات جماران پيش شماره هاي 2280 تا 2283، 2228، 2229 در محدوده خيابان قيطريه حدفاصل منظريه يكم، باهنر، سعيدي، بازدار و كوچه فاتح، در مركز مخابرات شهيد قدوسي 400 مشترك با پيش شماره هاي 2222، 2225، 2226، 2227، 2290 و 2291 در محدوده خيابان هاي دهم، دوم، بهروزفر هشتم اطلسي و در مركز مخابرات شهيد دستغيب پيش شماره هاي 2270، 2274 و در محدوده خيابان شهيد باهنر، شهيد قدوسي، شهيد اميراحمدي زماني و در مركز مخابرات شهيد حكمت شعار پيش شماره هاي 7720، 7722، 7749، 7780، 7789، 7744، 7727، 7745 در محدوده خيابان هاي والاييان، ششم مركزي، كيا دربندي سري پنجم مركزي، آزادگان و تكاوران تا 48 ساعت با اختلال همراه است.

سيم كارت دور برداشت
بالاخره خبر مزايده شماره هاي رند با قيمت هاي آنچناني معادلات بازار سيم كارت را به هم زد و بين 15 تا 35 هزار تومان قيمت ها را بالا برد. درحال حاضر سيم كارت صفر با كدهاي دو، سه، پنج و شش به ترتيب 630 تا 635 هزار تومان۵۴۵، تا۵۵۵ هزارتومان، 505 تا 515 هزار تومان و 495 تا 500 هزار تومان خريداري مي شود. كد چهار نيز با تصاحب انتهاي جدول قيمت ها 480 هزار تومان فروخته مي شود. سيم كارت هاي صفر كد دو، سه، پنج و شش نيز به ترتيب حدود 650 تا 655 هزار تومان، 565 تا 580 هزار تومان، 535 هزار تومان و 515 تا 525 هزار تومان فروخته مي شود. با اين وجود آگاهان بازار معتقدند بسياري از پيشنهادها براي مزايده شماره هاي رند غيرواقعي است و به دنبال قيمت هاي پيشنهادي بسيار بالا، قيمت سيم كارت درحال حاضر دور برداشته و با فروش شماره هاي رند متعادل مي شود.

نوسان قيمت گوشت
فشار بازار براي افزايش قيمت گوشت و تزريق عوامل بازدارنده گراني موجب نوسان هاي كوتاه مدت در بازار گوشت شده است. اين موضوع كنجكاوي هاي مصرف كنندگان را در آگاهي از قيمت روز اين محصول درپي داشته است. درحال حاضر براي نمونه در چهارراه مولوي قيمت هر كيلو گوشت سردست گوسفندي 3 هزار و 300 تومان، ران گوسفندي 4 هزار و 200 تومان، شقه گوسفندي 3 هزار و 600 تومان، گوشت آبگوشتي 2 هزار و 800 تومان است كه اين نوع خاص همراه با 400 گرم دنبه و مقداري استخوان بسته به انصاف قصاب همراه است. اين قيمت براي هر كيلو گوشت ران گوساله 5 هزار و 200 تومان، سردست گوساله 5 هزار تومان و براي گوشت ران گاو بدون قلوه گاه نيز به كيلويي 5 هزار و 400 تومان مي رسد.

مشاوره تحصيلي رايگان
مجموعه فرهنگي هنري بعثت، وابسته به منطقه 19 سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اقدام به برگزاري جلسه مشاوره برنامه ريزي تحصيلي ويژه سال تحصيلي 86 85 كرده است.اين جلسه مشاوره فردا چهارشنبه نوزدهم مهر ماه از ساعت 15 تا 17 به طور رايگان و با پوشش كليه مقاطع تحصيلي برگزار مي شود. علاقه مندان شركت در اين جلسه مي توانند به نشاني ميدان بهمن، اتوبان شهيد تندگويان، پارك بعثت، مجموعه فرهنگي هنري بعثت مراجعه و يا با شماره تلفن 55022500 تماس بگيرند.

بازار
002766.jpg
آش با چاشني اقتصاد

ظرف هاي آش رشته و حليم اين روزها با چاشني بحث هاي اقتصادي پيرامون علل گراني حبوب دست به دست مي شود. در بازاري هم كه خود را مغلوب شرايط افزايش تقاضا و كاهش عرضه مي داند زمزمه هاي مختلفي درمورد حبوب به گوش مي رسد.
برخي صادرات اين محصول را به عنوان اصلي ترين عامل گراني آن مطرح مي كنند. برخي از بازاريان نيز معتقدند از آنجا كه در سال جاري خريد گندم به صورت نقدي و زودهنگام انجام شد، كشاورزان نياز كمتري به نقدينگي حاصل از فروش حبوب دارند و بنابراين محصول را تا زمان گران شدن نگاه مي دارند. به هرحال در بازار داخلي فعلي خرده فروشي قيمت هر كيلو لپه مرغوب به 1680 تومان، نخود 1400 تومان، لوبيا سفيد 1430 تومان و لپه وارداتي به 900 تومان رسيده است. اين نرخ ها در سطح ميادين ميوه و تره بار شهرداري در هر كيلو حدود 290 تا 380 تومان كاهش مي يابد.

تلويزيون
002769.jpg

سكه، طلا و ارز
002763.jpg

ضيافت مهر
002757.jpg
002760.jpg

آلودگي هواي تهران
002733.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
حي علي الصلاه
اذان كه تمام شد در حال بستن اقامه بودم كه زنگ تلفن به صدا درآمد، قبل از آنكه به سمت تلفن بروم صداي پدر مرحومم در گوش جانم طنين انداز شد: پسرم اذان هم مثل زنگ تلفني است از جانب بهترين دوست. تا پايان نماز تلفن همچنان زنگ مي زد.
اكبر عليزاده اعتمادي

گشتي در دنياي خبرها
مزايده عجيب
نيويورك: يك ملوان در آمريكا براي كمك به مركز نگهداري كودكان معلول واقع در تايلند دست به ابتكار جالبي زده است. وي براي جمع آوري پول مورد نياز اين مركز مزايده اي در شبكه جهاني اينترنت برگزار مي كند كه كاربران مي توانند با پرداخت 5 دلار وروديه در اين مزايده شركت كنند. كاربري كه بالاترين پيشنهاد را ارائه بدهد مي تواند نام و نام خانوادگي تازه اي براي ملوان در نظر بگيرد و ملوان هم قول داده كه به طور رسمي نام و نام خانوادگي خود را تغيير بدهد.
خانم باردار در دو ماراتن
لندن: پائولا ردكليف دونده سرشناس دو مارتن جهان با آنكه 6 ماهه باردار است اما هنوز هم هر هفته در حدود 100 كيلومتر مي دود. وي روز گذشته در مسابقه دو 10 كيلومتر لندن شركت كرد و اين مسافت را طي 43 دقيقه طي نمود. در اين مسابقه 32 هزار نفر شركت كردند كه اين دونده به توصيه پزشكان فشار زيادي به خود وارد نكرد و با دويدن نرم از خط پايان گذشت. اين دونده 32 ساله مي گويد: پزشكان معتقد هستند كه دويدن، هم براي من و هم براي جنين مفيد است به شرطي كه شدت آنرا كاهش بدهم.
لباس هاي فرم گشاد
منچستر: يك شركت توليد پوشاك در انگليس كه وظيفه تهيه لباس فرم دانش آموزان اين كشور را بر عهده دارد ديروز اعلام كرد چاقي مفرط دانش آموزان، اين شركت را مجبور كرده تا اينكه لباس هاي گشادتري توليد كند. با آنكه مدارس انگليس در حال اجراي طرح عرضه غذاهاي سالم به دانش آموزان هستند اما آنها پس از پايان مدرسه هر چه قدر كه تمايل داشته باشند مي توانند نوشابه و شكلات مصرف كنند كه اين موضوع باعث افزايش وزن آنها مي شود.
چوب در مغز سگ
ليدز:  چند روز قبل صاحب يك سگ در انگليس متوجه شد كه چشم چپ اين حيوان خانگي به اندازه توپ گلف متورم شده است. به همين دليل وي را به دامپزشكي برد و پس از عكسبرداري از سر حيوان مشخص شد كه يك تكه چوب باريك به طول 8 سانتيمتر داخل سر و پشت چشم چپ وي قرار دارد. به عبارتي ديگر اين تكه چوب تنها يك ميليمتر با مغز حيوان فاصله داشت. به همين دليل جراحان با شكستن گونه سگ، چوب را از داخل سرش خارج كردند. آنها مي گويند اين تكه چوب تيز از يك ماه قبل داخل سر سگ قرار داشت.
مسافران چاق
مادريد: ديروز هواپيماي پرواز بريستول انگليس به مقصد تنه ريف اسپانيا فرود اضطراري در كشور پرتغال انجام داد. ابتدا مسافران تصور كردند كه هواپيما دچار نقص فني شده است اما هنگامي كه خلبان پشت بلندگو رفت و در مورد اين فرود توضيح داد مسافران شوكه شدند. خلبان گفت: با توجه به اينكه فصل مدرسه آغاز شده و اغلب مسافران هواپيما بزرگسال و چاق هستند به همين دليل هواپيما به بنزين بيشتري نياز داشت كه براي سوخت گيري در پرتغال فرود آمديم. البته گفته مي شود كه توضيحات خلبان قانع كننده نيست چون بنزين هواپيما در پرتغال ارزان تر از اسپانيا است به همين دليل سوخت گيري در پرتغال انجام شد. البته يك احتمال ديگر هم وجود دارد و آن اينكه هواپيما در مبدأ به اندازه كافي سوخت گيري نكرده بود.
بزرگترين كدو تنبل جهان
002736.jpg
ماساچوست: همه ساله مسابقه عرضه بزرگترين كدو تنبل ها در آمريكا برگزار مي شود. در اين مسابقه كشاورزان سراسر آمريكا كدو تنبل هاي مزارع خود را عرضه مي كنند و تمام كدوها وزن كشي مي شود. با توجه به بارش هاي سنگين سال جاري، روند رشد كدو تنبل ها كاهش يافت و به همين دليل پيش بيني مي شد كه وزن كدو تنبل هاي ارائه شده در مسابقه امسال بسيار كمتر از سالهاي قبل باشد اما در عين تعجب همگان ركورد بزرگترين كدو تنبل  جهان شكسته شد. ديروز يك كشاورز كدو تنبلي عرضه كرد كه وزن آن 681 كيلوگرم بود در حاليكه قبلا بزرگترين كدو تنبل جهان 666 كيلوگرم وزن داشت.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |