سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۶ - Oct 10, 2006
بازتاب نخستين آزمايش اتمي كره شمالي
002727.jpg
گروه بين الملل خبرگزاري دولتي كره شمالي صبح ديروز اعلام كرد، گروه تحقيقات علمي كره شمالي آزمايش هسته اي زيرزميني خود را با موفقيت به انجام رسانده است. در اعلاميه دولت كره شمالي اين آزمايش هسته اي اقدامي تاريخي و با هدف دفاع از صلح و ثبات در منطقه شبه جزيره كره توصيف شده است.
آزمايش هسته اي كره شمالي همانگونه كه انتظار مي رفت فورا مورد اعتراض بازيگران مهم جهاني قرار گرفت. از سال 1998 كه هند و پاكستان بمب هاي هسته اي خود را آزمايش كردند، آزمايش بمب هسته اي كره شمالي مهم ترين آزمون در تعيين اعتبار پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي بوده است.
كره شمالي بالغ بر 15 سال درگير مذاكره هسته اي بوده است. اين مذاكره ابتدا با آژانس بين المللي انرژي اتمي، و بعدها با 5 كشور ديگر ادامه يافت. وقتي رابطه پيونگ يانگ با آژانس قطع شد و كره شمالي عضويت خود در پيمان منع گسترش سلاح هاي اتمي را به حالت تعليق درآورد، گروه شش جانبه مركب از دو كره، ژاپن و چين و روسيه و آمريكا تشكيل شد. مذاكرات در اين چارچوب به نتيجه نرسيد. تا اين كه بالاخره كره شمالي كه تهديد انزواي شديدتر و محكوميت شديدتر را پيش رو دارد، اولين آزمايش هسته اي نظامي خود را انجام داد. رسانه هاي غربي با حالت شك و ترديد و به نقل از مقامات كره شمالي خبر آزمايش هسته اي را مخابره كرده اند. اما مقامات دولتي به خصوص اعضاي گروه شش جانبه با شدت و عصبانيت زيادي، كره شمالي را محكوم كرده اند.
محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي آزمايش هسته اي كره شمالي را تهديد صلح و امنيت بين الملل خواند كه اين تعبير راه را براي برخورد با كره شمالي در شوراي امنيت هموار مي كند.
دولت چين كه نزديك ترين متحد كره شمالي فرض مي شود، اعلام كرده، جمهوري خلق دمكراتيك كره ضمن بي اعتنايي به مخالفت هاي گسترده جامعه بين الملل در اقدامي بي شرمانه يك آزمايش هسته اي انجام داد. چين مخالفت قاطع خود را با اقدام كره شمالي مورد تأكيد قرار داده است.
نخست وزير ژاپن در واكنش به آزمايش هسته اي در كره شمالي گفت كه بر اثر آزمايش هسته اي كره شمالي اكنون وارد عرصه جديدي از خطر هسته اي شده ايم. نخست وزير ژاپن ضمن درخواست همكاري كشورهاي آمريكا، كره جنوبي و چين با ژاپن در برخورد قاطع با كره شمالي بر همكاري هرچه نزديك تر ميان ژاپن و آمريكا تأكيد كرد.
سخنگوي كاخ سفيد نيز آزمايش هسته اي كره شمالي را اقدامي تحريك آميز در سرپيچي از پذيرش عزم و اراده جامعه بين الملل توصيف كرد و گفت انتظار داريم شوراي امنيت اقدامي فوري صورت دهد.
آزمايش هسته اي كره شمالي قدرتي معادل 550 تن TT داشته است كه از بمب هاي هسته اي به كار گرفته شده در جنگ جهاني دوم در ژاپن به مراتب كوچك تر است. بمب اتمي منفجر شده آمريكا در هيروشيماي ژاپن معادل پانزده هزار تن TT قدرت تخريب داشته است.

شركت گروههاي مسلح عراقي در كنفرانس آشتي ملي
گروه بين الملل با شركت تعدادي از گروه هاي مسلح و شبه نظاميان عراقي، نشست آشتي ملي اين كشور برگزار خواهد شد.
در پي طرح نوري مالكي مبني بر برگزاري چنين نشستي رايزني هاي فشرده با نمايندگان گروههاي شبه نظامي در عراق صورت گرفت و به تناوب تعداد كثيري از اين گروه ها تمايل خود را به شركت در اين نشست و همراهي با دولت براي كاهش خشونت اعلام داشتند.
ديروز روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن به نقل از خلف عليان يكي از رهبران جبهه توافق اعراب اهل سنت عراق نوشت كه اين نشست به زودي برگزار خواهد شد.
پيش تر قرار بود نشست مذكور با حضور اين گروه ها و ديگر تشكل هاي سياسي حاضر در حكومت عراق در اربيل برگزار شود، اما پس از آنكه مسعود بارزاني در منطقه كردستان عراق، پرچم اين كشور را به زير كشيد و به جاي آن پرچم كردستان عراق را برافراشت، گروههاي مذكور با برگزاري نشست در اربيل مخالفت كردند. در نشست مذكور به غير از عوامل رژيم صدام و گروه هاي تكفيري و القاعده ، ساير گروه هاي مسلح عراقي اجازه شركت دارند.
مسموميت 1200 سرباز عراقي
نيروهاي يك پادگان پليس در شهر نعمانيه استان واسط عراق مسموم و روانه بيمارستان شدند.
بنابرگزارشهاي رسيده هزار و 200 نيروي پليس يكشنبه شب پس از خوردن افطاري در يكي از پادگان هاي پليس در شهر نعمانيه در استان واسط كوت مسموم شدند. وزارت كشور عراق در اين زمينه اعلام كرد مسموميت اين نيروها عمل تروريستي نبوده است. از سوي ديگر ديروز بر اثر انفجار يك دستگاه خودرو بمب گذاري شده در شهر تلعفر دو پليس كشته و 12 تن ديگر مجروح شدند.
در شرق بغداد نيز تروريست ها يازده سرباز را ربودند و در طي يك عمليات نظامي در الانبار واقع در غرب عراق سه نظامي آمريكايي به قتل رسيدند. ديروز همچنين دومين برادر طارق هاشمي معاون رئيس جمهور عراق به دست شبه نظاميان ترور شد. برادر ديگر هاشمي چهار ماه پيش به قتل رسيد. خواهر وي نيز چند ماه پيش به دست تروريست ها كشته شد.
از سرگيري محاكمه صدام به اتهام كشتار
كردهاي عراق
رسيدگي به پرونده صدام حسين به اتهام كشتار شهروندان كرد تبار اين كشور در دادگاه ويژه رسيدگي به جنايات سران رژيم پيشين بعث عراق با حضور صدام و شش تن از همدستان وي از سر گرفته شد.
صدام و شش تن از مسئولان حزب پيشين بعث عراق در اين پرونده متهم شده اند كه در فاصله سالهاي 1987 تا 1988 در چارچوب عمليات سركوبگرانه انفال بيش از 180 شهروند كرد عراقي را قتل عام كرده اند.

مخالفت هنيه با طرح صلح اعراب
واحد مركزي خبر: اسماعيل  هنيه  نخست  وزير تشكيلات  خودگردان  فلسطين  ضمن  اظهار ترديد درباره  طرح  صلح  اعراب ، آنرا مشكل  آفرين  خواند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از غزه ، اسماعيل  هنيه  در جريان  ديدار با شماري از علماي  غزه  گفت  :طرح  صلح  اعراب  مشكل  آفرين  است  زيرا در آن ، موضوع  به رسميت  شناختن  رژيم  صهيونيستي  گنجانده  شده  است  و اين  در حالي  است  كه  ما پيشتر اعلام  كرده  ايم  هيچگاه  اسرائيل  را به  رسميت  نخواهيم  شناخت. وي  خاطر نشان  كرد مشكل  اصلي  براي  فلسطينيان  همان  اشغالگري  صهيونيست  ها ست .
اين  پيشنهاد صلح  كه  عربستان  سعودي  آنرا مطرح  كرد در جريان  نشست  اتحاديه  عرب  در   بيروت  در سال  2002 ميلادي  تصويب  شد. بر اساس  اين  طرح صلح  فلسطيني  ها بايد اسرائيل  رابه  رسميت  بشناسند و اين  در حالي  است  كه  حماس  همواره  با آن مخالفت  كرده  است .بر اساس  اين  طرح  صلح  روابط بين  كشورهاي  عربي  و اسرائيل  عادي  خواهد شد و در قبال  آن رژيم  صهيونيستي  به  طور كامل  از اراضي  اشغالي  سال  هزار و نهصد و شصت  و هفت  تاكنون  خارج  و يك  كشور مستقل  فلسطيني  تشكيل خواهد شد.
اين  طرح  يكي  از مراجع  اصلي  در سند موسوم  به  تفاهم  ملي  است  كه  قرار است به  عنوان  مبنايي  براي  برنامه  آتي  سياسي  دولت  وحدت  ملي  در فلسطين  به  كار رود.
گفتگوها بين  محمود عباس  رئيس  تشكيلات  خودگردان  فلسطيني  و اسماعيل  هنيه  درباره  تشكيل  دولت  وحدت  ملي  در فلسطين با بن  بست  روبرو شده  است  اين تنش  ها طي  روزهاي  گذشته  و با افزايش  درگيري  ها بين  طرفداران  فتح  و حماس فزوني  يافته  است .

نگاه
شمشير دموكلس
عباس لقماني
مكاني مخفي در صحراي بوتسوانا در دهه شصت ميلادي شاهد جنب و جوش فراواني بود. در اين مكان دو رژيم منفور آن زمان يعني رژيم نژادپرست آفريقاي جنوبي و رژيم صهيونيستي در تدارك آزمايش اتمي بودند. همه رسانه هاي جهان از اين جنب و جوش به ظاهر مخفي آگاه بودند ولي كمتر رسانه اي خبر آن را پخش كرد.
دو هم پيمان آمريكا كه هردو به نوعي در انزوا بودند با اين استدلال كه تماميت ارضي آنها در خطر است از سالها پيش همكاري گسترده اي را براي دستيابي به سلاح اتمي آغاز كرده بودند. هر دو رژيم به رغم همه محكوميت هاي ظاهري روابط بسيار گسترده اي با غرب داشتند. گفته مي شود كه اين همكاري به ثمر هم نشست و هردو كشور به نتيجه هم رسيدند.
رژيم آفريقاي جنوبي پس از دست برداشتن از آپارتايد به جرگه كشورهايي پيوست كه هرگونه استفاده از نيروي مخرب اتمي را كنار گذاشته بودند و همكاري خود را در زمان نلسون ماندلا درمورد اتم با رژيم صهيونيستي كنار گذاشت.
پس از آن بود كه جهان به گوشه اي از ابعاد اين ماجرا پي برد.
رژيم صهيونيستي ولي در خفا به برنامه اتمي خود را در صحراي نقب ادامه داد و گفته مي شود كه اكنون داراي قابليت استفاده از نيروي مخرب بمب اتمي است ولي جهان چشم خود را به روي آن بسته است.
در اين ميان كشورهاي داراي بمب اتمي تمام سعي و تلاش خود را بخصوص پس از آزمايش هسته اي پاكستان به كار گرفتند تا كشور ديگري به اين جرگه نپيوندد. كره شمالي كه اكنون به تنهاترين كشور كمونيستي باقيمانده از جنگ سرد تبديل شده است، سالهاست كه سعي در بيرون آمدن از انزواي جهاني دارد و درعين حال حاضر نيست خود را با شرايطي كه به آن كشور ديكته مي شود هم وفق دهد.
كره شمالي در چند سال اخير و بخصوص از زمان روي كارآمدن جورج بوش و نزديكي چين به دنياي سرمايه داري پشت به ديوار تنها مانده است و همه تلاش هاي آن كشور براي گفت وگوي رودررو با آمريكا با مخالفت واشنگتن مواجه شده و دولت آمريكا فقط حاضر است در گفت وگوهاي شش جانبه اي كه در جريان بود با اين دولت مذاكره كند. كره شمالي بقاي خود را بر قدرت نظامي متمركز كرده است و در جريان گفت وگوهاي شش جانبه در درجه نخست خواستار ضمانت هاي امنيتي بود. ضمانت هايي كه فقط هنگامي ارزش داشت كه واشنگتن نيز آن را تضمين كند. آمريكا ولي هرگز حاضر به دادن چنين امتيازهايي آن هم به رژيمي كه به تنهايي در برابر آمريكا در جنوب شرقي آسيا سينه سپر كرده است نبود.
در اين هنگامه كره شمالي به آخرين حربه اي كه در دست داشت متوسل شد و جهان را به آزمايش بمب اتمي خود تهديد كرد. كشوري كه از لحاظ اقتصادي با مسايل بسيار سردرگريبان است و داراي حكومتي است كه همه كشورهاي حوزه جنوب شرقي آسيا و حتي ژاپن از آن واهمه دارند، بنا را بر نمايش قدرت گذارد و با انفجار بمبي اتمي در صبحگاه روز دوشنبه پيوستن خود را به كلوب دارندگان بمب اتم اعلام كرد. رژيم كره شمالي و ژنرال هاي كارآزموده اين حكومت به خوبي تبعات اين آزمايش اتمي را بايد درنظر گرفته باشند ولي شايد انزواي چندين ساله اين رژيم چشم آنها را به واقعيت هاي جهان بسته باشد.
قدرت نظامي هرچند فاكتوري مهم در بقاي حكومتهاست ولي عوامل ديگري نيز بايد مدنظر گرفته شود.
بمب اتمي كره شمالي كه حتي قدرت آن از بمبي كه آمريكا شصت سال پيش بر روي شهر هيروشيما انداخت هم كمتر است، فقط مي تواند تا حدودي قدرت چانه زني اين رژيم را افزايش دهد و مسلما آنقدر از لحاظ نظامي كارآمد نيست كه قدرت هاي اتمي جهان را بترساند. پيوستن به كلوب اتمي نيز تضميني به بقاي اين رژيم نيست اما كره شمالي به نظر مي رسد از شمشير دموكلسي كه بر بالاي سرش است خسته شده و دست به ريسكي بزرگ زده است.

كوتاه ازسياست جهان
پيروزي سوسياليست ها در انتخابات شهرداري هاي بلژيك
گروه بين الملل- حزب سوسياليست فلامان در انتخابات شهرداري ها در منطقه فلاندر بلژيك به پيروزي رسيد.
به گزارش شبكه يورونيوز اين پيروزي به ويژه در شهر انورس امري غيرمنتظره است زيرا بر اساس نظرسنجي ها انتظار مي رفت حزب راستگراي افراطي ولامس بلانگ بيشترين رأي را بياورد.پتريك جانسنس شهردار انورس از حزب سوسياليست با سي و پنج و نيم درصد آرا كرسي شهرداري خود را حفظ كرد و حتي از سال دو هزار نيز بيشتر رأي آورد.حزب نژادپرست و بيگانه ستيز و تجزيه طلب ولامس بلانگ حدود سي و دو درصد رأي آورده است.

افزايش قربانيان بمب هاي خوشه اي در جنوب لبنان
واحد مركزي خبر: يك منبع وابسته به سازمان ملل اعلام كرد شمار قربانيان بمب هاي خوشه اي برجاي مانده از حمله رژيم صهيونيستي به جنوب لبنان دستكم به 121 كشته و زخمي رسيده است.
به گزارش واحد مركزي خبر از بيروت، دفتر امور انساني سازمان ملل با صدور بيانيه اي اعلام كرد تاكنون بيست و يك نفر در پي انفجار بمب هاي خوشه اي برجاي مانده از تهاجم رژيم صهيونيستي به جنوب لبنان كشته و بيش از يكصد نفر ديگر نيز زخمي شده اند. اين بيانيه همچنين افزود: تاكنون 608 منطقه معادل 85درصد مناطق آلوده به بمب هاي خوشه اي در جنوب لبنان پاكسازي شده اند.

شمار فزاينده تلفات نظاميان آمريكايي در عراق
گروه بين الملل- ميزان تلفات نظاميان ارتش آمريكا در عراق به شدت در حال افزايش است.
به نوشته روزنامه واشنگتن پست طبق ارقام وزارت دفاع آمريكا، ماه گذشته هفتصدو هفتادو شش سرباز آمريكايي هنگام اجراي عمليات در عراق زخمي شدند كه بالاترين تعداد از زمان تهاجم نظامي آمريكا براي بازپس گيري شهر فلوجه در نوامبر دو هزار و چهار بوده.
به گفته مقامات و كارشناسان نظامي، افزايش شديد در تعداد مجروحان آمريكايي با تقريباً سيصد مورد ديگر در هفته اول اكتبر تا حدي نشان دهنده ميزان مشاركت ارتش آمريكا در درگيريها در عراق است. تفنگداران آمريكايي علاوه بر بغداد ماه گذشته با شورشيان در استان غربي الانبار نيز درگير و در آن عمليات بالاترين تعداد مجروحان را از اواخر سال دو هزار و چهار متحمل شدند.
تعداد زخمي ها ارزيابي دقيق تري از شدت جنگ است زيرا امروز تجهيزات زرهي و مراقبت هاي پزشكي به بسياري از سربازاني كه در جنگ هاي گذشته كشته مي شدند امكان زنده ماندن مي دهد، نسبت مجروحان به كشته ها در ميان نيروهاي آمريكايي در عراق هشت به يك است اين نسبت در جنگ ويتنام سه به يك بود.

پيشنهاد روسيه براي مبارزه با تروريسم
واحد مركزي خبر: روسيه در نظر دارد پيشنهاد خود را در زمينه مبارزه با تروريسم در شوراي امنيت سازمان ملل متحد طرح كند.
به گزارش روزنامه روسي گازتا راشا، روسيه به دنبال آن است كه پيش نويس قطعنامه اين كشور در زمينه نبرد با تروريسم در شوراي امنيت سازمان ملل متحد راي گيري شود. براساس طرح پيشنهادي روسيه فهرستي سياه از مظنونان تروريستي تهيه خواهد شد كه براساس آن كشورها در زمينه استرداد اين افراد و تحت  تعقيب قراردادن آنان همكاري خواهند كرد. اين پيش نويس كه در هفته گذشته چندين بار بازنويسي شد به دنبال آن است كه استرداد و تحت پيگرد قراردادن مظنوناني را كه با توسل به شيوه هايي همچون درخواست پناهندگي سياسي به فعاليت و تامين مالي خود در ساير كشورها ادامه مي دهند، تسريع بخشد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |