يكشنبه ۷ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۸ - Oct 29, 2006
رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
ياعلي؛ با خانواده، همسايگان و كليه معاشران خوش خوي باش تا نزد خدا به درجات عالي نايل شوي
(تحف العقول، ص 17)
امروز با حافظ
منم كه ديده نيالوده ام به بد ديدن
منم كه شهره شهرم به عشق ورزيدن
كه تا خراب كنم نقش خود پرستيدن
به مي پرستي از آن نقش خود زدم برآب
آب و هوا
004902.jpg

عكس روز
004911.jpg
عكس: همشهري / جواد گلزار
جمعه، 5 آبان ماه، ايستگاه هفتم تله كابين توچال – در دومين ماه از فصل پاييز علاقه مندان به ورزشهاي زمستاني مي توانند به دور از هياهوي شهر، بازي و اسكي كنند.

در شهر چه خبر
ترافيك از نوع تلفني
گويا گره هاي ترافيكي به سطح خيابانها و بزرگراه ها محدود نمي شود و اختلال هاي ناشي از حجم بالاي كاربران، شبكه تلفن همراه و ثابت را هم گاهگاهي درگير مي كند. نمونه بارز اين اختلال در زمان اعلام عيد سعيد فطر رخ داد و به دنبال آن تعداد مشتركان دور از دسترس روبه فزوني گذاشت و كمتر پيام كوتاهي به دست مشتركان رسيد. تلفن هاي ثابت نيز در اين مواقع يا بوق اشغال مي زنند و يا به طور كامل قطع هستند. بنابراين در حال حاضر چاره اي به جز پيش بيني زمان اوج ترافيك تلفني و ارسال پيام هاي زودتر از موعد وجود ندارد.

پول خرد در ميني بوس ها
با اينكه از ابلاغ نرخ هاي جديد كرايه ميني بوس ها زمان زيادي نگذشته است راننده هاي برخي خطوط كه كرايه رندي ندارند به بهانه نبود پول خرد، از بازگرداندن باقيمانده كرايه مسافران خودداري مي كنند. اين در حالي است كه وظيفه تهيه پول خرد به عهده ارائه كنندگان كالا و خدمات است اما نبود فرهنگ صحيح عرضه و تقاضا اين توقع نابجا را در برخي فروشندگان و اصناف به وجود آورده كه تحمل تمامي ناملايمات شامل كيفيت و چگونگي توزيع كالا و خدمات مختص به خريدار است.

خط جديد اتوبوسراني
شركت واحد اتوبوسراني تهران براي گسترش استفاده از حمل و نقل عمومي و تنوع در انتخاب شهروندان اقدام به راه اندازي خط جديد در بخش خصوصي از مترو شهرري – حسن آباد فشافويه كرده است. كرايه خط فوق 1250 ريال تعيين شده است.

خريد با يك كتاب
طرح كتاب شهروند براي نخستين بار با هدف معرفي كالاها و خدمات فروشگا ه هاي زنجيره اي شهروند توسط موسسه نشر شهر وابسته به سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اجرا خواهد شد . اين كتاب حاوي اطلاعات مربوط به كالاها و اجناس ارائه شده در هر فروشگاه، اقلام كالا برگي، فروش هاي ويژه و اخبار مربوطه است كه علاوه بر امكان آشنايي خريداران و مقايسه كالاها با يكديگر و خريد سريعتر و بهتر، زمينه ارتباط توليدكنندگان با خريداران را فراهم مي كند. اين كتاب با قطع خشتي بزرگ كه به زودي در ميان شهروندان توزيع خواهد شد، علاوه بر اطلاع رساني و معرفي خدمات فروشگاه هاي شهروند، اطلاعاتي نيز در حوزه مسائل شهري، شهروندي و فرهنگ مصرف، به خوانندگان ارائه خواهد داد.

ترانه خواني
كانون ادبي بامداد فرهنگسراي تهران وابسته به منطقه 22 سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، سلسله نشست هاي ترانه خواني را برگزار مي كند. اين نشست ها همراه با نقد و بررسي آثار و با حضور شاعران جوان روزهاي شنبه هر هفته ساعت 30/15 تا 30/17 برگزار مي شود. علاقه مندان مي توانند به نشاني انتهاي بزرگراه رسالت (غرب)، سه راه دهكده، جنب دبيرستان سپيده كاشاني، بوستان باغ نو فرهنگسراي تهران مراجعه و يا با شماره 80 الي 44143778 تماس بگيرند.

بازار
حاشيه هاي جديد بازار گوشي
004932.jpg
بازار گوشي تلفن همراه از زمان آغاز واگذاري سيم كارت هاي 150 هزار توماني حاشيه هاي جالبي را تجربه كرد كه ادعاي فروش گوشي هاي مخصوص سيم كارت هاي ايرانسل ازجمله اين حواشي بود.
از هفته پيش درحالي كه توزيع سيم كارت اپراتور دوم تعداد دارندگان سيم كارت و به دنبال آن متقاضيان گوشي را افزايش داده بود برخي فروشندگان گوشي، اتيكت فروش گوشي هاي مخصوص اين سيم كارت ها را بر روي شيشه مغازه خود نصب كردند. اما به گفته مسئولان ايرانسل سيم كارت هاي اين شركت هيچ تفاوتي با سيم كارت هاي پيشين نداشته و تمامي گوشي ها را پوشش مي دهد. تبليغات شركت ايرانسل درمورد محاسبه نشدن هزينه جابه جايي در مكالمات دارندگان سيم كارت هاي 150 هزار توماني هم از ديگر حاشيه هاي بازار بود زيرا به گفته آگاهان بازار اين شركت در حال حاضر فقط چند شهر را زير پوشش دارد. به نظر مي رسد با افزايش تعداد اين شهرها هزينه جابه جايي مكالمات همانند آنچه براي اپراتور اول اتفاق افتاد محاسبه مي شود.

سكه، طلا و ارز
004935.jpg

بيانات رهبر
دو كتاب تازه
موسسه پژوهشي فرهنگي انقلاب اسلامي دو اثر تازه از بيانات رهبر فرزانه انقلاب از مجموعه راهبرد جوان را منتشر كرد. راهبرد جوان عنوان مجموعه اي است كه تلاش دارد ضمن بازنشر بيانات رهبر فرزانه انقلاب در موضوعات مختلف، مباحث موضوعي را در قالب راهبردهايي موجز و موثر با نگارشي منسجم در اختيار مخاطبان به ويژه نسل جوان قرار دهد.

حرفي براي تمام فصول
كتاب حرفي براي تمام فصول سومين عنوان از مجموعه كتاب هاي راهبرد جوان است كه در برگيرنده گزيده اي از بيانات رهبر فرزانه انقلاب در باب قرآن بين سالهاي 1368 تا 1384 است. اين كتاب كه در قطع پالتويي، 72 صفحه و به شيوه گزيده بيانات منتشر و روانه بازار شده، همچنين در بردارنده توصيه هايي ارزشمند و خواندني به قاريان و مفسران قرآن است.
004914.jpg
شرح غم پنهان
چهارمين عنوان از مجموعه كتاب هاي راهبرد جوان با عنوان شرح غم پنهان نيز در روزهاي پاياني ماه مبارك رمضان منتشر شد. اين كتاب شامل بيانات و توصيه هاي مقام معظم رهبري در محافل ادبي، ديدار با شعراي كشور و توصيه هايي درباره شعر و شاعري است. اين كتاب 48 صفحه اي علاوه بر ذكر خاطرات و نكاتي از رهبر فرزانه انقلاب درخصوص تاريخ شعر و شاعري در ايران حاوي توصيه ها يي براي حمايت از شاعران جوان در راه توليد آثار فاخر ملي است.

فرهنگسرا
نمايش شاد
واحد هنرهاي نمايشي فرهنگسراي بهمن اقدام به برگزاري نمايش شاد و موزيكال با عنوان يه مردي بود علي قلي، يه مرغي داشت پراش گلي كرده است.
ساعت اجراي اين نمايش به كارگرداني مهدي مهدي آبادي از 9 و 10 صبح و 14 بعدازظهر در تالار مبارك فرهنگسراي بهمن است. مدارس مقطع ابتدايي، مهد كودك ها و مراكز پيش دبستاني براي تماشاي اين نمايش از تخفيف ويژه برخوردار خواهند شد. علاقه مندان براي تماشاي اين نمايش شاد مي توانند تا پايان آبان ماه به نشاني ميدان راه آهن، ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن مراجعه و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 1-55312300 تماس بگيرند.

سينما
004917.jpg
004920.jpg
چه كسي امير را كشت؟
كارگردان: مهدي كرم پور
بازيگران: نيكي كريمي، محمدرضا شريفي نيا، خسرو شكيبايي، امين حيائي، مهناز افشار.
سينماهاي نمايش دهنده: آفريقا،
بهمن 1، شاهد 3، عصر جديد 3، فلسطين 3، مركزي 3
خلاصه داستان: فيلم درباره امير و زندگي آرام او به همراه همسر و دخترش است. در اين ميان سايه تهديدي براي كشتن امير وجود دارد.

تلويزيون
004938.jpg

آلودگي هواي تهران
004905.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
ضيافت
كريسمس براي من روز غم انگيزي است. با زنگ ساعت از خواب بيدار مي شوم. پنجره هنوز تيره و تار است . روي تخت خواب مي نشينم . بين ميليون ها جمعيت شهر، بايد ساعت شش صبح روز تعطيل بيدار شوم. بله، من تنها آدم شهرم كه بايد بيدار باشد. سرايدار يك برج هستم . كريسمس تنها روزي است كه همه ساكنان برج مهربان مي شوند. هر كس تا مي تواند به من خوردني و نوشيدني مي دهد. شب با كارتن خواب ها و گربه ها ضيافت دارم.
آلكساندرا بوخلر / اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
تعقيب و گريز در زمين گلف
نيويورك: دو سارق در آمريكا باعث ايجاد اختلال و بي نظمي در يكي از مسابقات معتبر گلف در اين كشور شدند. داستان از اين قرار بود كه اين دو سارق به خانه اي در نزديكي محل برگزاري رقابتهاي گلف دستبرد زدند به همين دليل پليس با سگ هاي تربيت شده به تعقيب آنها پرداخت. در جريان اين تعقيب و گريز سارقان وارد زمين گلف شدند و پليس نيز در اين مكان ورزشي به عمليات خود ادامه داد. همين موضوع باعث شد تا مسابقه گلف يك ساعت به تعويق بيفتد تا اينكه سگ هاي پليس، سارقان را از ميان تماشاگران دستگير كردند.
دردسرهاي تغيير ساعت
لندن: ساعت ها در كشور انگليس در ساعت 2 بامداد امروز يك ساعت به عقب كشيده شد. با آنكه بسياري از شهروندان طي چند ثانيه و با كمترين مشكل ساعت هاي خود را عقب مي كشند اما اين كار براي دو برادر كه صاحب بزرگترين كلكسيون ساعت هاي ديواري در شمال غرب انگليس هستند بسيار دشوار و وقت گير است. در اين موزه بيش از 500 ساعت قديمي و عتيقه نگهداري مي شود كه تنظيم عقربه ها در اين ساعت ها بسيار دشوار است. گفته مي شود كه اين فرايند بين دو روز تا يك هفته زمان خواهد برد.
خاك وطن
دوبلين: دو مرد ايرلندي با فروختن خاك كشورشان صاحب ثروت كلاني خواهند شد. در كشور آمريكا، ايرلندي هاي بسياري ساكن هستند كه احساس غربت مي كنند. در واقع آرزوي اين افراد اين است كه پس از مرگ، قبرشان با خاك وطن پوشانده بشود. به همين دليل اين دو مرد ايرلندي چندي پيش يك محموله خاك به ارزش يك ميليون دلار را به كشور آمريكا صادر كردند كه بسته هاي
۳۰۰ گرمي اين خاك به قيمت 15 دلار فروخته مي شود. بر اين اساس ايرلندي هاي علاقه مند براي اينكه قبرشان از خاك وطن پوشيده شود مي توانند اين بسته هاي خاك را كه حاوي خاك رسمي ايرلند است خريداري كنند. شايد باور اين موضوع دشوار باشد اما تقاضا براي اين بسته ها بسيار بيشتر از مقدار عرضه است.
دورخيز براي سومين قهرماني
تنسي: امسال نيز رقابتهاي بين المللي خوردن ساندويچ همبرگر در تنسي آمريكا برگزار مي شود. متولي اين مسابقه يك رستوران زنجيره اي است كه غذاهاي حاضري عرضه مي كند. امسال قرار است سومين دوره اين رقابتها برگزار شود كه در دو دوره قبلي يك مرد ژاپني عنوان قهرماني را به خود اختصاص داد. سال گذشته اين شركت كننده ژاپني موفق شد طي 8 دقيقه 67 ساندويچ همبرگر ميل بكند و برنده جايزه 10 هزار دلاري شود. قرار است وي در فينال اين مسابقات با 12 شركت كننده ديگر كه در مسابقات انتخابي شركت كردند، مسابقه بدهد. هر فردي كه بتواند طي 8 دقيقه بيشترين تعداد ساندويچ همبرگر را ببلعد به عنوان فرد برنده انتخاب خواهد شد.
عاقبت اعمال قانون
آيووا: يك آتشنشان در آمريكا به جرم اعمال خودسرانه قانون به انجام 50 ساعت كار عام المنفعه و شركت در كلاس هاي مديريت خشم محكوم شد. هنگامي كه اين مرد با خودرو آتشنشاني مشغول حركت در خيابان بود ناگهان متوجه شد كه يك راننده خانم با بي توجهي به قوانين راهنمايي و رانندگي بدون راهنما زدن مسير خود را چندين بار در يك خيابان تغيير داده است به همين دليل با روشن كردن چراغ هاي گردان خودرو و آژير آن به تعقيب راننده متخلف پرداخت و وي را متوقف كرد. با توجه به اينكه تنها نيروهاي پليس حق متوقف كردن رانندگان متخلف را دارند اين آتشنشان به دادگاه احضار و محكوم شد.
نوشابه سرخ شده
004908.jpg
نيويورك: يك رستوران زنجيره اي در آمريكا دست به ابتكار جالبي زده و نوشابه سرخ شده به مشتريان عرضه مي كند. طراح اين ماده غذايي يك مهندس كامپيوتر 36 ساله از دالاس است. وي ابتدا خمير را با شربت نوشابه و توت فرنگي مخلوط كرده و سپس خمير را در روغن سرخ مي كند. در نهايت خمير سرخ شده به شكل پيراشكي  ( به اندازه يك توپ پينگ پنگ) در مي آيد كه اين پيراشكي ها با شكر داخل ليوانهايي كه در تصوير مشخص است در اختيار مشتريان قرار مي گيرد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |