يكشنبه ۷ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۸ - Oct 29, 2006
با تصويب شوراي شهر و ايجاد مناطق 24 و 25
محدوده شهر تهران
گسترش يافت
هم اكنون شهرهاي جديد حريم تهران كه كمتر از دو سال است
ايجاد شده اند سه برابر وسعتشان حريم دارند، اما تهران
با جمعيت 8 تا 10 ميليون نفر فاقد حريم است
گروه شهري : مخبر كميسيون فني و عمراني شوراي اسلامي شهر تهران گفت: مصوبه طرحهاي پيشنهادي حريم تهران به وزارتخانه هاي كشور و مسكن ارائه شده كه پس از تصويب پايتخت داراي حريم خواهد شد.
به گزارش ايسنا خسرو دانشجو با بيان اين كه براساس اين پيشنهادات تهران داراي حريم مي شود، افزود: طبق يكي از پيشنهادات شهرهاي جديد به عنوان مناطق 24و۲۵ تحت نظارت شهرداري تهران اداره خواهند شد و حدفاصل اين شهرها با تهران نيز با حريمي تعيين مي شود.
دانشجو با بيان اين كه تهران تنها شهر كشور است كه هم اكنون حريم ندارد، افزود: اواخر دوران فعاليت دولت هشتم بارها شوراي اسلامي شهر تهران نسبت به شكل گيري شهرهاي جديد در اطراف و حريم تهران هشدار داده و گوشز دهاي لازم را كرده بود اما هم اكنون شاهديم كه اين شهرها شكل گرفته است.
بقيه از صفحه اول
وي در ادامه بيان كرد: شهرهايي كه در حريم تهران شكل گرفته اند در حقيقت فضاي سبز و باغاتي بودند كه اكسيژن پايتخت را فراهم مي كردند، اما هم اكنون با تبديل شدن به فضاي مسكوني و قرار گرفتن آنها در مقابل وزش باد موجب شده كه اكسيژن تهران تأمين نشود.
دانشجو با بيان اين كه تمامي روستاهاي منطقه 18 تهران هم اكنون تبديل به شهر شده است، اظهار كرد: مجوز شهر شدن اين روستاها و فضاهاي سبز حريم به شهر در زمان دولت قبلي صادر شده كه علي رغم تأكيد رئيس جمهور مبني بر جلوگيري از ايجاد شهرهاي جديد، اين شهرها شكل گرفتند.
مخبر كميسيون فني و عمراني شوراي اسلامي شهر تهران گرمدره و چهارباغ را از شهرهاي جديد ايجاد شده در حريم تهران نام برد و گفت: براي ايجاد اين شهرها دور چند روستاي اطراف و حريم تهران را خط كشي كرده و باغها و فضاي سبز را تصرف و تبديل به شهر كرده اند و هم اكنون ساختمانهاي 4 و 5 طبقه به فروش مي رسد.
وي در ادامه گفت: ايجاد شهرهاي جديد مشكلات بسياري را از نظر آلودگي هوا براي تهران ايجاد مي كند؛ چرا كه فضاي سبز و تنفسي حاشيه تهران از بين رفته است؛ بنابراين مسئولاني كه مجوز ايجاد اين شهرها را صادر كرده اند بايد پاسخگوي سلامت فرزندان، سالمندان و ساكنين شهر تهران باشند.
دانشجو خاطرنشان كرد: هم اكنون شهرهاي جديد حريم تهران كه كمتر از 2 سال است ايجاد شده اند، سه برابر وسعتشان حريم دارند، اما تهران با جمعيت 8 تا 10 ميليون نفر فاقد حريم است.
به گفته وي داشتن حريم براي شهرهاي جديد حريم تهران با جمعيت 10 تا 15 هزار نفر و نبود حريمي براي تهران بسيار غيرمنطقي و غيرقابل پذيرش است، در صورتي كه تهران آلوده ترين شهر دنياست و از هر شهر ديگر بيشتر مستحق داشتن حريم است.

شهردار تهران در دانشگاه علم و صنعت:
دستيابي به اهداف شهرداري با همكاري دانشگاه هاامكان پذير است
سردر دانشگاه علم و صنعت با حضور شهردار تهران افتتاح شد
004926.jpg
گروه شهري - شهردار تهران گفت: رابطه دانشگاه ها و مراكز اجرايي و مديريتي در كشور ما نهادينه و تعريف شده نيست و فاصله ميان دانشگاه و مجريان كشور بسيار زياد است، حتي افرادي كه از فضاي دانشگاه به محيط اجرايي مي روند از ظرفيت هاي دانشگاه فاصله مي گيرند كه اين به نفع كشور و برنامه ريزي هاي آن نيست.
به گزارش سما، محمد باقر قاليباف - شهردار تهران- صبح ديروز در مراسم افتتاح سر در دانشگاه علم و صنعت گفت: هر كشوري كه نتواند مولد باشد اگر مدعي استقلال هم باشد، نمي تواند در نظام بين الملل جايگاهي داشته باشد.
امروز در نظام جمهوري اسلامي كه بر باورهاي ديني و رهنمودهاي حضرت امام (ره) استوار است، مسئولان و دلسوزان نظام و انقلاب بيش از هر زمان ديگر بايد در عرصه توليد تلاش كنند.
نخبگان و دانشگاهيان نيز در حوزه و دانشگاه بايد به رسالت خود كه همانا توليد در علم و پژوهش كشور است، همت گمارند.
قاليباف اضافه كرد: سازمان ها و نهادهاي دولتي بايد با توجه به خرد علمي و درك متقابل و درست با محيط هاي دانشگاهي حركت كنند زيرا هرگاه اين ارتباط ميان دانشگاه و محيط هاي اجرايي برقرار شد كارهاي بزرگ و جهش هاي قابل قبولي در كشور اتفاق افتاد.
وي گفت: اولين هدف شهرداري مربوط به حوزه خدمات است كه وظيفه اوليه و طبيعي شهرداري است.
هدف دوم در حوزه اقتصادي خلاصه مي شود و اين هدف با تأكيد بر اشتغال و اشتغالزايي كه مهمترين دغدغه كشور است دنبال مي شود. هدف سوم نيز تربيت نيروي انساني در ابعاد مختلف در سطح شهر است.قاليباف تأكيد كرد: دستيابي به اهداف شهرداري تنها با همكاري دانشگاه ها و مراكز علمي امكانپذير است. سر در دانشگاه علم و صنعت صبح ديروز با حضور شهردار تهران افتتاح شد.طرح اين سر در، در يك مسابقه سراسري معماري در سال 1378 توسط اساتيد فن انتخاب شد و كار ساخت و عمليات اجرايي آن با همكاري شهرداري تهران از حدود سه سال پيش آغاز شده بود.
همايش تخلفات ساختماني
شهردار تهران در همايش بررسي تخلفات ساختماني نيز گفت: نقش درآمد، اقتصاد و نوع تربيت اجتماعي در بروز و شكل گيري تخلف از مقوله هاي اساسي است كه در حوزه مديريت مورد توجه قرار نگرفته و بايد مورد توجه قرار گيرد. قاليباف روز گذشته در اين همايش كه براي نخستين بار در تهران برگزار شد گفت: ما معتقديم در حوزه شهر و شهرسازي، برنامه ريزي شهري و مسايل مديريت شهري حتما نگاه راهبردي بايد اساس كار ما باشد اما نبايد از موضوعات كالبدي شهر نيز غافل شويم زيرا اين موضوعات نقش اساسي در مديريت شهر و بحث آسايش و رفاه دارند.
وي گفت: به نظر من در يك تخلف به ترتيب فرد متخلف، جامعه و حاكميت مقصر هستند كه سهم خود فرد متخلف كمتر از جامعه و حاكميت است.
شهردار تهران با بيان اينكه ساخت و ساز غير مجاز يك تخلف است به عدم كاهش تخلفات در جامعه اشاره كرد و گفت: ما هر چقدر در اين زمينه ها خوب كار كنيم روند تخلفات كاهش پيدا نمي كند زيرا سيكل كار ما معيوب است اما اگر اراده براي حل مشكلات افراد متخلف وجود داشته باشد به راحتي آن مشكلات حل شده و تخلفات كاهش مي يابند.

حاكميت شايسته در برنامه ريزي
كمال اطهاري
انحلال مراكز استاني سازمان مديريت و برنامه ريزي و ادغام آنها در استانداريها را نمي توان گامي مثبت در جهت حاكميت شايسته دانست. زيرا واگذاري اختيارات حاكم (govermet) مركز به حكام محلي، الزاماً معناي تمركززدايي (decetralizatio) را نداشته و به حاكميت شايسته (good gover ace) نمي انجامد، بلكه به معناي تراكم زدايي (decacetratio) است و اگر شروط لازم براي آن رعايت نشود رابطه حاكميتي را بدتر مي كند.واگذاري اختيارات هنگامي معناي تمركززدايي مي دهد كه از حاكم مركزي به حاكميت محلي صورت گرفته باشد نه به حاكم محلي .
در حاكميت هاي امروزين چون ايران، كه در آنها دولت هاي ملي براساس قوانين مورد توافق جمهور مردم حكومت مي كنند، هرگونه اصلاح در رابطه حاكميتي بايد در جهت مشاركت و نظارت بيشتر مردم (جامعه مدني) در تدوين و اجراي قوانين باشد. در انحلال مراكز استاني سازمان مديريت و برنامه ريزي به دلايل زير چنين فرايندي پيموده نشده است. يك، برنامه هاي توسعه برنامه هايي نيستند كه دولت براي ملت تدوين كند، بلكه قوانيني هستند كه ملت از طريق مجلس به دولت ابلاغ مي كند. قانون برنامه، تجلي توافق يا مصلحت ملي براي توسعه است ازاين رو مراكز استاني سازمان مديريت و برنامه ريزي در واقع كارگزار مردم براي تدوين و نظارت بر اجراي اين سند ملي اند، نه كارگزار دولت كه بتواند آن را منحل كند و به استانداري بسپارد.
دو، به طور مسلم فرايندي كه در آن برنامه ريزان به عنوان ميانجي بين مردم و دولت اسناد برنامه را تهيه مي كنند، پيچيده است و گاه پيچ و خم ديوانسالارانه نيز مي يابد. اما گذر از اين پيچ و خم، هيچ گاه به صورت تكرار رابطه مستقيم حاكم با مردم در جوامع غيرمردمسالار نمي تواند صورت گيرد، بلكه تنها تعريف و شكل گيري جايگاه مجالس و شوراها و انجمن هاي مدني محلي در فرايند برنامه ريزي، برنامه ريز را قادر مي سازد سندي تهيه كند كه بيشترين وفاق را بين منافع گاه بسيار متضاد طبقاتي و جغرافيايي مردم ايجاد كند.
سه، بنيان گذاران سازمان مديريت و برنامه ريزي از همان ابتدا با برداشتي شايسته از نقش حاكميتي آن، به درستي اين سازمان را از دستگاه هاي اجرايي جدا كردند و مانند بانك مركزي خصلتي مستقل بدان بخشيدند. اين عمل يكي از معاني جدا ساختن حاكميت از حاكم است. پس از انقلاب براساس قانون، مردم به دولت تكليف كرده اندكه به برنامه ريزان امكانات لازم را براي تهيه برنامه هاي توسعه ملي، كالبدي، منطقه اي، آمايشي، شهري و... بدهد تا اين برنامه ها به تصويب مجلس و شوراهاي ملي و محلي برسد و به دولت ابلاغ شود. نه آن كه برنامه ريزي توسعه را به وزارت كشور و يا حتي هيأت دولت بسپارد.در سند برنامه چهارم توسعه، راه اعمال حاكميت شايسته در برنامه ريزي يا اجتماعي شدن فرايند نيز قانوني شده بود. آيا دولت دلايل قانوني براي كنار گذاشتن اين توافق ملي دارد؟

نگاه
004953.jpg
نويد شريفي

با ميزباني شهرداري تهران بر گزار مي شود
كنفرانس شهرداران پايتخت ها
و كلان شهرهاي اكو در تهران
گروه شهري- كنفرانس منطقه اي شهرداران پايتخت ها و كلان شهرهاي اكو با شعار مديريت شايسته شهري به ميزباني شهرداري تهران، از 30 آبان ماه جاري به مدت دو روز در تهران برگزار خواهد شد.
به گزارش سما كنفرانس شهرداران كلان شهرها و پايتخت هاي عضو اكو رويدادي است كه به ابتكار مديريت شهري تهران و با همكاري نزديك دبيرخانه اكو در تهران، وزارت امور خارجه و دبيرخانه كلان شهرهاي كشورمان براي نخستين بار در تهران برگزار مي شود.
همچنين در اين كنفرانس منطقه اي مديريت شهري كه با هدف توسعه مبادلات فرهنگي، تجاري، اقتصادي و فني ميان كلان شهرهاي منطقه و مديريت آن در مناسبات ملي و بين المللي و نيز ارتقاي همگرايي منطقه اي در نهادها و مجامع بين المللي برگزار خواهد شد،

سومين جشنواره مواد غذايي امروز افتتاح مي شود
گروه شهري مراسم افتتاحيه سومين جشنواره مواد غذايي كه قرار بود روز پنج شنبه 4 آبان جاري برگزار شود، به ساعت 10 و 30 دقيقه امروز موكول شد.
اين جشنواره به همت سازمان ميوه و تره بار و فرآورده هاي كشاورزي شهرداري تهران و شركت آريا ديزاين با حضور 60 شركت داخلي و خارجي به مدت يك هفته در ميدان ميوه و تره بار جلال آل احمد (قزل قلعه) برگزار مي شود.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |