يكشنبه ۷ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۸ - Oct 29, 2006
افزايش بي اعتمادي ميان آمريكا و دولت عراق
004899.jpg
گروه بين الملل- به رغم تصورات آمريكا و دولت عراق مبني بر همگرايي دو سويه جهت مقابله با عمليات تروريستي و منكوب كردن تروريست ها، نه تنها اين موضوع محقق نشد بلكه اختلاف ميان دولت عراق و آمريكايي ها كار را به جايي رسانده كه محافل سياسي از شكل گيري بحران در روابط دو طرف خبر مي دهند.
در اين خصوص ديروز روزنامه كويتي الري العام به نقل از سياستمداران آگاه عراقي از طرح آمريكا براي بروز يك كودتاي نظامي در عراق خبر داد.
اين روزنامه به نقل از محافل مذكور نوشت اكنون سلسله علائمي در عراق بروز كرده است كه گمانه احتمال كودتا را افزايش مي دهد.
در همين حال ديروز حسن سونادي از مشاوران نزديك نوري مالكي نخست وزير عراق به خبرگزاري فرانسه گفت كه مالكي در ديدار روز جمعه خود با زلماي خليل زاد سفير آمريكا در عراق به صراحت اعلام كرده است كه او به عنوان نخست وزير عراق تنها دوست آمريكا است اما مأمور آمريكايي ها نيست.
در همين حال در پي افزايش شايعات مبني بر بروز اختلاف ميان مالكي و آمريكايي ها ديروز ديويد ساترفيلد معاون وزير خارجه آمريكا اختلافات ميان دولت بوش با نخست وزير عراق را كم اهميت دانست و گفت ما از هيچ كوششي براي كمك به مالكي كوتاهي نمي كنيم.
محاصره شهرك صدر
نيروهاي آمريكايي يك هفته پس از درگيري هاي شديد در شهرك صدر در بغداد از روز گذشته اين منطقه را به محاصره خود در آوردند.
در همين حال مقتدا صدر كه درگيري نيروهايش با نظاميان آمريكايي در شهرك صدر منجر به بروز ناآرامي ها شده بود به آن بخش از هوادارانش كه سرخود اقدام به مقابله با آمريكايي ها مي كنند هشدار داد.
از سوي ديگر در درگيري هاي روز گذشته در مناطق مختلف عراق چهار نفر از جمله يك سرباز عراقي كشته و 46 نفر مجروح شدند.
در اين روز همچنين اجساد 16 عراقي در نقاط مختلف اين كشور پيدا شد.
وزير خارجه انگليس: زمان خروج مااز عراق مشخص نيست
مارگارت بكت وزير امور خارجه انگليس در مصاحبه با اشپيگل با بيان اينكه هيچ طرح قطعي براي خروج سربازان اين كشور از عراق وجود ندارد گفت: ما تاريخي را تعيين نكرده ايم و كسي هم چنين كاري را نكرده است.
حدود يك ماه است كه مخالفان اشغال عراق در كشورهاي جهان به ويژه در انگلستان و آمريكا فشار فزاينده اي را بر دولتمردان اين كشور ها براي خروج از عراق آغاز كرده اند به گونه اي كه گفته مي شود اين موضوع يكي از بحران ها ي پيش روي احزاب جمهوري خواه و كارگر در انگلستان و آمريكا براي انتخابات آتي در اين دو كشور است.
وزير خارجه انگلستان در اين مصاحبه به انتقاد از سياستمدارن عراقي پرداخت و مدعي شد كه بسياري از شعارهاي آنها مبني بر انجام طرح هاي امنيتي بيشتر جنبه تبليغاتي دارد.

نگاه
در غزه چه مي گذرد
گروه بين الملل - نيلوفر قديري:در شش سال گذشته اسرائيل 2300 تن از مردم غزه را كشته است كه فقط 300 تن از اين قربانيان در چهار ماه گذشته و بعد از دستگيري جيلاد شاليت سرجوخه اسرائيلي كشته شده اند. شمار زخميها تا دهها هزار تن مي رسد. اكثر قربانيان غير نظامي و بسياري كودك بوده اند.
اين كشتارها هر روز ادامه دارد و تانكها و تك تيراندازها از هوا و زمين مردم غزه را هدف مي گيرند. يك و نيم ميليون فلسطيني كه دو سوم آنها زير خط فقر زندگي مي كنند و با نرخ بيكاري 45 درصدي رو به رو هستند و در باريكه اي 360 كيلومتر مربعي زندگي مي كنند هم گرسنگي مي كشند، هم در محاصره هستند و هم هر روز مورد حمله قرار مي گيرند. اين درحاليست كه توني بلر نخست وزير انگليس و از حاميان طرح دو كشور در مناقشه فلسطين درباره ايجاد و تقويت نهادهاي فلسطيني سخن مي گويد. كسي بايد از او بپرسد كه براي توقف كشتارها چه كاري انجام داده است؟ بلر ماه گذشته در اجتماع حزب كارگر در لندن گفت، حل مناقشه ميان اسرائيل و فلسطيني ها اولويت اول او در زمان باقي مانده از دوران نخست وزيري اش است. اما اين سخنان فقط در حد حرف باقي مانده و با عمل همراه نبوده است. در آمريكا هم كسي در اين باره حتي حرف هم نمي زند. جورج بوش به جاي كنترل تندروهاي اسرائيلي و توسعه طلبان اين رژيم همچنان بي چون و چرا از آنها حمايت مي كند. در اين ميان فقط جان ايگلند هماهنگ كننده امور بشردوستانه در سازمان ملل وارد عمل شده و با توصيف شرايط غزه و هشدار درباره اينكه اين منطقه اكنون به بمب ساعتي شبيه شده است توجه همه را به اين موضوع جلب مي كند.
گزارشهاي منابع اسرائيلي حاكي از آن است كه چيزي بيش از فاجعه در انتظار غزه است. شواهد حاكي از آن است كه ايهود المرت نخست وزير و امير پرتز وزير دفاع اسرائيل براي يك عمليات بزرگتر در غزه آماده مي شوند. هدف اعلام شده آنها پايان دادن براي هميشه به عمر موشكهاي دست ساز قسام است كه فلسطينيها گاه به گاه از آن استفاده مي كنند. در شش سال گذشته پنج اسرائيلي بر اثر شليك اين موشكها كشته شده اند.
هدف ديگر اسرائيل از عمليات گسترده در غزه ريشه كن كردن حماس و نيروهاي مقاوم و مسلح فلسطيني است. ژنرال دان هالوتز رئيس ستاد نيروهاي مسلح اسرائيل بارها گفته است، نيروهاي فلسطيني ميليونها دلار سلاح از مصر به غزه وارد كرده اند و اين شهر را به انبار مهمات تبديل كرده اند. او مي گويد كه غزه نبايد به لبنان ديگري تبديل شود.
شرايط در كرانه باختري به اين اندازه وخيم نيست اما باز هم نگران كننده است. به گفته مقامات سازمان ملل در اين منطقه بيش از 528 ايست بازرسي نظامي اسرائيلي مستقر است كه تعداد آنها در چند ماه گذشته تا 40 درصد افزايش يافته است. اين تعداد ايست بازرسي رفت و آمد فلسطينيها را در منطقه دشوار مي كند. كرانه باختري به سه منطقه شمال، مركز و جنوب تقسيم شده و حتي در اين مناطق هم فلسطينيها به صورت جدا از هم و بدون هيچ گونه ارتباطي با يكديگر نگهداري مي شوند. دسترسي به امكانات اوليه بهداشتي و آموزشي براي مردم اين منطقه به دليل همين محدوديتها بسيار دشوار و حتي در مواردي غير ممكن است.
اين شرايط وقتي وخيمتر به نظر مي رسد كه پيامدهاي ورود آويگدور ليبرمن به عنوان معاون نخست وزير به كابينه اسرائيل را مورد توجه قرار دهيم. اين اسرائيلي 48 ساله در مولداوي متولد شده و در سن 20 سالگي به اسرائيل رفته است. او رهبر حزب راست افراطي اسرائيل وطن ما است كه از مهاجران روسي تشكيل شده است. او از حاميان شهرك نشيني و مخالف سرسخت عقب نشيني است. راه حل او بيرون راندن عربها از اسرائيل و ايجاد يك كشور خالص است! با ورود او به كابينه اسرائيل بايد منتظر وخيم شدن اوضاع بود.
منبع:روزنامه ديلي استار-  لبنان

آغاز مذاكرات صلح
دولت و شورشيان سريلانكا در ژنو
گروه بين الملل نمايندگان دولت سريلانكا و شورشيان تاميل ديروز مذاكرات صلح را در ژنو آغاز كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از ژنو، نمايندگان دو طرف پيش از آغاز مذاكرات خود در پشت درهاي بسته كه با ميانجيگري نروژ صورت مي گيرد طرفين در آخرين دور مذاكرات خود كه هشت ماه پيش برگزار شد متعهد شدند از بروز خشونت ها جلوگيري كنند اما از آن زمان تاكنون نزديك به سه هزار نفر در خشونت هاي سريلانكا كشته شده اند.
به اعتقاد ديپلمات ها، باتوجه به حملات ارتش سريلانكا به شورشيان تاميل و متعاقب آن، حملات انتحاري شورشيان كه به كشته شدن 250 تن از نظاميان سريلانكا در روزهاي اخير منجر شد، بعيد به نظر مي رسد اين مذاكرات به نتيجه اي برسد.

نا آرامي سياسي
در بنگلادش
واحد مركزي خبر-  درگيري هاي خياباني در بنگلادش سه كشته و پنج زخمي بر جاي گذاشت.
اين گزارش از دهلي نو حاكي است احزاب مخالف دولت خالده ضيا در اعتراض به معرفي رئيس دولت انتقالي بنگلادش و خواسته هاي مخالفان در اصلاح قوانين انتخاباتي اين درگيري ها را ترتيب داده بودند. درپي ناآرامي هاي شب گذشته در داكا پايتخت بنگلادش، چندين وسيله نقليه به آتش كشيده شد و همزمان با درگيري هاي سراسري در بنگلادش، روند انتقال قدرت در اين كشور كه قرار بود امروز انجام شود، متوقف شد.
مطابق قانون اساسي بنگلادش دولت اين كشور موظف است در آستانه برگزاري انتخابات پارلماني، زمام امور را به يك دولت انتقالي بسپارد و ازاين رو دولت خالده ضيا براي انتخابات دي ماه آينده (ام ت كي حسن) رئيس سابق ديوان عالي بنگلادش را معرفي كرد كه از سوي احزاب مخالف مورد اعتراض قرار گرفت.

ژاپن در انديشه توليد سلاح هسته اي
گروه بين الملل- شينزو آبه  نخست  وزير ژاپن  گفت  بحث  بر سر توليد سلاح  هسته  اي  توسط توكيو متوقف  نخواهد شد.
آبه  تاكيد كرد اگرچه  دولت  ژاپن  برنامه اي  براي  توسعه سلاح  هسته  اي  ندارد اما بحث  و بررسي  درباره  امكان  توليد اين نوع  سلاحها در دولت  يا حزب  ليبرال  دمكرات  ادامه  خواهد داشت. نخست  وزير ژاپن  اين  سخنان  را در واكنش  به  فراخوان  حزب  ليبرال  دمكرات  كه  خواستار در نظر گرفتن  گزينه  هاي  ژاپن  در مقابل  آزمايش  هسته اي  كره  شمالي  شده  بيان  كرده  است .
به گزارش واحد مركزي خبر سفير امريكا در ژاپن  گسترش  همكاريهاي  دفاعي  توكيو و واشنگتن  را درصورت  شليك  موشك  هاي  كره  شمالي  خواستار شد. به  گزارش  بخش  فرانسه  راديو ژاپن  توماس  شيفر ديروز در توكيو گفت  نظاميان  آمريكايي  تمامي  موشك  هاي  بالستيك  كره  شمالي  را هرچند كه  هدف  آنها نامشخص  باشد، هدف  قرار مي دهند.

مخالفت طالبان با پيشنهاد كرزاي
براي برگزاري مذاكرات صلح
گروه بين الملل - طيب آقا سخنگوي طالبان ديروز اعلام كرد ملا عمر سركرده اين گروه پيشنهاد اخير و مشروط حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان را براي برگزاري مذاكرات صلح رد كرده است.
به گزارش خبرگزاري رويترز از كابل، ملاعمر كه براي سر وي ده ميليون دلار جايزه تعيين شده است با رد اين پيشنهاد بار ديگر تهديد كرده كرزاي را در دادگاه اسلامي به علت قتل عام افغان ها تحت پيگرد قانوني قرار خواهد داد.
وي با تلفن ماهواره اي و از مخفيگاه خود اعلام كرد در شرايطي كه كفار سراسر جهان در افغانستان گرد هم آمده اند و ضمن اشغال اين كشور مردم آن را نيز به گروگان مي گيرند ديگر گفت وگو با كرزاي معنا نخواهد داشت.
طيب آقا در ادامه اعلام كرد كرزاي به اين واقعيت پي برده است كه طالبان در نهايت نيروهاي ناتو و آمريكايي را شكست خواهد داد از اين رو به دنبال راه فرار است.

كوتاه ازسياست جهان
احتمال تجديد آزمايش اتمي كره شمالي
قوت گرفت
همشهري آنلاين: مسئولان ارتش كره جنوبي تحركات مشكوكي در مناطقي كه گمان مي رود سايت هاي هسته  اي كره شمالي باشد، مشاهده كرده اند و احتمال مي دهند كره شمالي خود را براي انجام دومين آزمايش اتمي آماده مي كند.
به گزارش آسوشيتد پرس، خبرگزاري  يون هاپ گفت سئول حركت سربازان و خودروهاي نظامي كره شمالي را در پونگ يه ري در نقاط دوردست شمال شرقي اين كشور به دقت زيرنظر دارد؛ كاملا مشخص است كه پس از آزمايش اتمي اخير تحركات نظامي در پونگ يه ري بيشتر شده است.
يك مسئول ارتش كره جنوبي اين موضوع را به خبرگزاري يون هاپ گفت و ادامه داد: ما به دقت مراقب هستيم تا ببينيم آيا كره براي يك آزمايش اتمي ديگر آماده مي شود يا نه.
يك مسئول ديگر در گفت و گو با يون هاپ گفت كه آنها به دقت تحركات كره شمالي را زير نظر دارند اما آزمايش اتمي دوم كره شمالي قريب الوقوع به نظر نمي رسد.

آلبرايت در بحرين دمكراسي تعليم مي دهد
گروه بين الملل-  مادلين آلبرايت وزير امور خارجه اسبق آمريكا در بحرين بسر مي برد و قرار است از امير نشين دبي نيز ديدار كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از منامه ليز كامبل مدير برنامه هاي منطقه اي در خاورميانه و شمال آفريقا در موسسه ملي دمكراسي كه رياست آن را مادلين آلبرايت به عهده دارد با اعلام اين خبر افزود:  آلبرايت با حمد بن عيسي آل خليفه پادشاه بحرين ديدار و درباره موضوعات مربوط به اصلاحات سياسي و انتخابات آينده و روابط بين بحرين و موسسه متبوع خود با وي گفت و گو كرد.
كامبل افزود: آلبرايت همچنين با شيخه سبيكه بنت ابراهيم آل خليفه رئيس شوراي عالي زنان در بحرين ديدار و درباره وضع زنان و مشاركت سياسي آنها بحث و تبادل نظر خواهد كرد. وي از راهيابي زنان به پارلمان ابراز خرسندي كرد.

جرج بوش شكنجه زندانيان را تأييد كرد
گروه بين الملل-  جرج بوش رئيس جمهور آمريكا مواضع ديك چني معاون خود را كه از شكنجه زندانيان دفاع كرده بود، تأييد كرد.
به گزارش روز شنبه شبكه خبري بي بي سي، ديك چني روز جمعه در يك مصاحبه راديويي عنوان كرده بود: شكنجه زندانيان هيچ اشكالي ندارد.
اين اظهارات غيرانساني چني اعتراض شديد گروههاي حقوق بشر و ضد شكنجه آمريكا را برانگيخته است.بوش براي آنكه تا حدودي بر اين جو نارضايتي و رسوايي برانگيز سرپوش گذارد، اعلام كرد: آمريكا هرگز از شكنجه براي اعتراف گرفتن از زندانيان استفاده نكرده و تصميم به آن هم ندارد.

برگزاري همه پرسي قانون اساسي در صربستان
گروه بين الملل- همه پرسي قانون اساسي صربستان از ساعت هفت صبح ديروز در تمام حوزه هاي انتخاباتي صربستان با حضور ناظران داخلي و خارجي شروع شد.
كميسيون انتخاباتي جمهوري صربستان با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه بيش از شش ميليون و 600 هزار نفر واجد شرايط در اين همه پرسي مي توانند در 8385 شعبه رأي گيري در سراسر صربستان و چهل حوزه انتخاباتي خارج از اين كشور به قانون اساسي جديد رأي دهند. در اين همه پرسي در مورد آينده ايالت كوزوو كه صربستان حاضر به دادن استقلال به آن نيست هم تصميم گيري مي شود.اين همه پرسي طي دو روز متوالي انجام مي شود.
ايالت كوزوو كه 90 درصد ساكنان آن آلبانيائي تبار هستند خواستار استقلال است ولي دولت صربستان اين ايالت را بخش تفكيك ناپذير صربستان مي داند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |