يكشنبه ۷ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۸ - Oct 29, 2006
ترميم حقوق بازنشستگان در انتظار متمم بودجه
گروه اجتماعي- مينا شهني: مسأله ترميم حداقلي حقوق بازنشستگان سازمان تأمين اجتماعي هنوز حل نشده است.
داود مددي، مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي، گفت: هنوز درباره ترميم حقوق بازنشستگان سازمان تأمين اجتماعي هيچ مشورتي با سازمان نشده است .
وي با تأكيد بر اينكه سازمان تأمين اجتماعي درخصوص بهبود وضعيت معيشتي مستمري بگيران بازنشسته نقطه نظر اصلاحي دارد افزود: براي بهبود وضعيت مستمري بازنشستگان نيازمند 665 ميليارد تومان هستيم كه انتظار مي رود اين مبلغ در متمم بودجه سال جاري گنجانده شود .بنابر اظهارات مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي پس از درخواست هاي مكرر اين سازمان مبني بر ايجاد رديف بودجه اي براي ترميم حقوق بازنشستگان در قانون بودجه انتظار مي رود اين رديف بودجه اي در متمم قانون بودجه سال جاري گنجانده شود.مددي با انتقاد از قوانين حمايتي سپرده شده به سازمان تأمين اجتماعي گفت: قوانين حمايتي كه بر دوش سازمان گذاشته شده و سير پرسرعت طي شده اين قوانين در ساليان اخير سبب شده است تا سازمان تأمين اجتماعي با مشكلات زيادي روبه رو شود .
وي به ويژه از بازنشستگي پيش از موعد و قوانين حمايتي مشاغل سخت و زيان آور انتقاد كرده و افزود: بايد در زمينه جلوگيري از به وجود آمدن مشاغل سخت و زيان آور كوشش بيشتري به خرج دهيم تا به اين وسيله بار مالي حمايت از افراد شاغل در اين بخش را كاهش دهيم .
سرپرست وزارت رفاه و تأمين اجتماعي نيز درباره ترميم حقوق بازنشستگان گفت: اميدواريم اين مشكل به زودي حل شود .وي با اشاره به اينكه قرار است با موافقت سازمان مديريت و برنامه ريزي اين مشكل حل شود گفت: اميدواريم با جلب موافقت سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور بتوانيم مشكل ترميم حقوق بازنشستگان تأمين اجتماعي را تا سقف 200 هزار تومان انجام دهيم .يوسف پور با تاكيد بر اينكه مستمري بازنشستگان در كشور ما مطلوب نيست، اظهار اميدواري كرد كه بودجه مورد نياز اين بخش در قانون متمم بودجه سال جاري گنجانده شود.گفتني است بحث ترميم حقوق بازنشستگان سازمان تأمين اجتماعي از ابتداي سال جاري و به دنبال ترميم حقوق بازنشستگان تحت پوشش سازمان بازنشستگي كشور به اوج خود رسيد.
به نظر برخي كارشناسان مبلغ موردنياز اين ترميم حقوق مي بايد از ساير منابع سازمان تأمين اجتماعي پرداخت شود حال آنكه مددي معتقد است مبلغ موردنياز بايد همه ساله از سوي دولت پرداخت شود.

ستاد تامين انتخابات در نيروي انتظامي تشكيل مي شود
004821.jpg
گروه اجتماعي- معاون عمليات ناجا با اشاره به اين كه تامين امنيت انتخابات وظيفه پليس است، از تشكيل ستاد تامين انتخابات شوراها و مجلس خبرگان در نيروي انتظامي خبر داد.
سردار اسكندر مومني معاون عمليات نيروي انتظامي ضمن اعلام اين خبر افزود: با توجه به اين كه انتخابات مجلس خبرگان و شوراهاي اسلامي همزمان برگزار مي شود، برقراري نظم و امنيت اين انتخابات از اهميت ويژه اي برخوردار است.
وي با بيان اين كه پليس با حساسيت و عنايت بيشتري تلاش مي كند نظم و امنيت اين دوره از انتخابات را تامين كند، تصريح كرد: پليس براي برقراري امنيت در سه مرحله قبل، حين و بعد از انتخابات، تمهيدات لازم را در نظر گرفته و از تمام توان و امكانات خود استفاده مي كند تا انتخابات در كمال نظم و آرامش برگزار شود.معاون عمليات ناجا با اشاره به اين كه تامين امنيت انتخابات وظيفه پليس است، از تشكيل ستاد تامين انتخابات شوراها و مجلس خبرگان در نيروي انتظامي خبر داد.
سردار مومني مسئوليت اين ستاد را برعهده معاونت عمليات ناجا دانست و خاطرنشان كرد: نيروي انتظامي تلاش مي كند با به كارگيري پليس هاي تخصصي، امنيت مطلوب انتخابات را فراهم كند تا شهروندان بتوانند در كمال آرامش پاي صندوق هاي رأي حاضر شده و رأي خود را به صندوق بياندازند.
وي به تعداد نيروهاي به كار گرفته شده در زمان برگزاري انتخابات اشاره كرد و گفت: با توجه به افزايش صندوق ها تعداد نيروها نيز افزايش مي يابد.

پيگردكودك  آزاري توسط دادستان
گروه اجتماعي - محمود سالاركيا، معاون دادستان تهران در امور زندانها گفت: دادستان به عنوان مدعي العموم و با توجه به وظايفش مي تواند در صورت اطلاع از موارد كودك آزاري، موضوع را مورد پيگيري قانوني قرار دهد.
سالاركيا افزود: امور حسبي يكي از اموري است كه برعهده دادستان به عنوان مدعي العموم مي باشد و در صورت اطلاع از موارد اذيت و آزار كودكان توسط والدين مي تواند اقدام به تعقيب كيفري و دعوت به دادسرا كند.وي با توجه به عواقب برخورد قضايي كودك  آزاري گفت: اين معضل به عنوان يك مجازات عمومي تلقي شده و براي آن مجازات حبس درنظر گرفته مي شود و قطعاً هم در قوانين قيد شده و هم دادستان وظيفه دارد با صدور كيفرخواست موارد را به محاكم معرفي كنند.
معاون دادستان تهران در امور زندانها خاطرنشان كرد: در حال حاضر دادسراي اطفال و نوجوانان (ناحيه۲۹) به اين مسائل رسيدگي مي كند و مردم مي توانند اطلاعات و يا شكايت خود را به دادسراي ناحيه 29 اطلاع داده تا موضوع مورد پيگرد قرار گيرد.سالاركيا به والدين توصيه كرد: كودكان و نوجوانان به لحاظ ارتباط جمعي مناسب از بسياري از مسائل مطلع هستند و والدين بايد با لحن ملايم با فرزندان خود برخورد كنند تا عواقب ناگواري به دنبال نداشته باشد.

اعتبارات ويژه براي اوقات فراغت جوانان
در سال 86 اختصاص داده شد
گروه اجتماعي – جواد آرين منش عضو كميسيون فرهنگي مجلس از تخصيص اعتبارات ويژه در بودجه سال آينده براي اوقات فراغت جوانان خبر داد.
وي گفت: براساس تصميمات آخرين جلسه كميسيون فرهنگي مجلس كه با مسئولان سازمان ملي جوانان برگزار شد، اعتبارات ويژه اي در اختيار نهادهاي ذي ربط براي غني سازي اوقات فراغت جوانان قرار خواهد گرفت.آرين منش افزود: با توجه به فعاليت گسترده نهادهاي مختلف و به ويژه بسيج براي غني سازي اوقات فراغت جوانان، وظيفه سازماندهي و هماهنگي فعاليت ساير نهادها برعهده سازمان ملي جوانان گذاشته شد.
وي با بيان اين كه در سال جاري 22 ميليارد تومان براي غني سازي اوقات فراغت جوانان در نظر گرفته شده، تصريح كرد: اين اعتبارات تنها به سازمان ملي جوانان اختصاص يافته و براي فعاليت ساير نهادها در راستاي غني سازي اوقات فراغت جوانان اعتبارات مذكور افزايش خواهد يافت. نماينده مردم مشهد در خصوص عمده اين فعاليت ها به آغاز اردوهاي هجرت بسيج سازندگي از تابستان امسال اشاره و با اعلام رويكرد مثبت كميسيون فرهنگي مجلس نسبت به اين اردوها تصريح كرد: كميسيون فرهنگي مجلس در پي جمع بندي گزارشات نهايي اين اردوهاست و با مشخص شدن نتايج اردوها، برنامه هاي خاصي براي آن در نظر گرفته مي شود.
آرين منش گفت: اردوهاي هجرت ضمن غني سازي اوقات فراغت جوانان آنان را وارد عرصه عمران و سازندگي كشور مي كند كه به همين منظور بايد در مناطق مختلف نياز سنجي شود و فعاليت جوانان هم براساس نيازهاي مختلف مناطق محروم سازماندهي شود.

همزمان با روز ملي اطلاع رساني هپاتيت اعلام شد
انتقال هپاتيت از طريق فرآورده هاي خوني
هنوز به صفر نرسيده است
004818.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: احتمال انتقال هپاتيت از طريق فرآورده هاي خوني هنوز در كشور به صفر نرسيده است و متأسفانه به رغم تلاش هاي صورت گرفته از سوي سازمان انتقال خون، همچنان احتمال انتقال هپاتيت به نيازمندان فرآورده هاي خوني وجود دارد.
رضاايراني راد، كارشناس يكي از شركت هاي توزيع كننده واكسن هپاتيت در سطح كشور گفت: گريز افراد مشكوك به ابتلا به بيماري هپاتيت از پرداخت هزينه هاي آزمايشگاهي جهت تشخيص بيماري خود و مراجعه آنها به پايگاه هاي انتقال خون از علل عمده افزايش خطر انتقال اين بيماري از طريق فرآورده هاي خوني مي باشد. از سويي افراد مبتلا به هپاتيت گاه به هنگام قرار داشتن بيماري در مرحله پنجره(مخفي بودن هپاتيت در خون) به پايگاه هاي انتقال خون مراجعه كرده كه با وجود آزمايش هاي سازمان انتقال خون، بيماري آنها تشخيص داده نمي شود. اين نحوه انتقال باعث بروز بيماري هپاتيت از نوع C در بين دريافت كنندگان فرآورده هاي خوني مي شود كه به صورت مزمن بوده و هيچ درمان قطعي ندارد.
هفته نخست آبان هفته اطلاع رساني هپاتيت نام گرفته است و آموزش به مردم جهت پيشگيري از اين بيماري ضروري است.
طب سوزني غيربهداشتي، استفاده از وسايل غيراستريل دندانپزشكي، سوراخ كردن غيربهداشتي گوش، تزريقات غيربهداشتي زير جلدي، خالكوبي و استفاده مشترك از وسايل اصلاح مو در انتقال ويروس هپاتيت B نقش مؤثري دارند.
همچنين مهم ترين راه انتقال هپاتيت C نيز در كشور ما، اعتياد تزريقي و استفاده از سرنگ مشترك است كه ارتقاي سطح بهداشت و آموزش همگاني به مردم و دوري از رفتارهاي پرخطر و خودداري از تماس جنسي خارج از چارچوب مي تواند يك جامعه را نسبت به اين بيماري ايمن كند.
هپاتيت يعني التهاب كبد و در ميان عوام به يرقان مشهور است كه مهم ترين عوامل ايجادكننده آن ويروس ها هستند كه شايع ترين آنها ويروس هاي هپاتيB وC هستند و از نظر باليني به دو دسته حاد و مزمن تقسيم مي شود كه آسيب كبدي طولاني بيش از 6 ماه ايجاد و منجر به ضايعات كبدي جبران ناپذير مي شود و درصد بالايي از هپاتيت B وC در بدن مزمن مي شود و ايجاد آسيب مي كند. براساس اين گزارش، 90درصد افراد مبتلا به هپاتيت B، سلامتي خود را به دست مي آ ورند ولي 10درصد مبتلايان تبديل به ناقل مي شوند و درصدي از ناقلين به سرطان كبد مبتلا مي شوند.
شيوع هپاتيت B در كودكان كاهش يافت
با شروع واكسيناسيون كشوري نوزادان در بدو تولد، ميزان شيوع هپاتيت B در كودكان زير 14سال از 3/1درصد به كمتر از 8/0درصد كاهش يافته است.
درمان هپاتيت Bقطعي نيست و با داروهاي موجود 70درصد بيماري كنترل و مانع پيشرفت بيماري مي شود. اما با درمان هپاتيت C، حداقل 50 درصد بيماري ريشه كن مي شود. هپاتيت C واكسن ندارد ولي با رعايت بهداشت، دوري از رفتارهاي پرخطر و عدم استفاده از سرنگ مشترك، قابل پيشگيري است. همچنين افراد در معرض خطر شامل، كادر بهداشتي – درماني، پزشكان، پرستاران، فرزندان و همسر شخص مبتلا به هپاتيت حاد و نوزادان بايد حتماً واكسن هپاتيت B را تزريق كنند.
در حال حاضر در كشور 2ميليون نفر مبتلا به هپاتيتB هستند كه اكثر آنها غيرفعال هستند(كساني كه فقط ويروس در بدنشان موجود است) و فقط بايد هر 6ماه يك بار آزمايش بدهند. همچنين بين 200 تا۳۰۰ هزار نفر در كشور مبتلا به هپاتيتC هستند. هپاتيتC و B بيشتر در سنين بين 20 تا۴۰ سالگي ديده مي شود و 80 تا۹۰ درصد مبتلايان به هپاتيت B وC را مردان تشكيل مي دهند.

با مردم
هجوم آب به منطقه مسكوني
در منطقه يك- خيابان نياوران- خيابان مرجان-حدفاصل پلاك هاي 26تا۳۲ نهر كوچكي كه قبلاً جريان داشت، با ساخت وساز منازل مسكوني اطراف از بين رفته است و حالا با اندك بارندگي تمامي آب آن منطقه به واحد 28 سرازير مي شود. با توجه به اين كه احتمال خسارت مالي و جاني با اين شرايط وجود دارد خواستار رسيدگي هستيم.
محسن فتاحي- تهران
براي حفظ طبيعت گردنه حيران
بعضي طرح ها كه در محدوده گردنه حيران در دست اجرا مي باشد، با طبيعت اين محدوده همخواني ندارد و به محيط زيست آسيب مي زند از سازمان حفاظت محيط زيست تقاضا داريم به اين مسأله توجه بيشتري داشته باشد.
ن- گلشني زاده- اردبيل
شايسته قدرداني
@ بيشترين مراجعان كتابخانه پارك شهر دانش آموزان و دانشجويان هستند، نحوه مديريت و برخورد مسئولان اين كتابخانه با مراجعان به خصوص دانشجويان و دانش آموزان شايسته قدرداني است و مي تواند الگوي مناسبي براي مراكز مشابه باشد.
علي شايسته معين- تهران
طبق قوانين استاندارد
@ همان طور كه يكي از خوانندگان همشهري نيز در همين ستون مطرح كرده بود در خودروهاي ساخت داخل از جمله پرايد و سمند، جايگاهي براي نصب پلاك جديددر نظر گرفته نشده است و اين برخلاف قاعده و قوانين استاندارد است.
فرزاد بخشعلي- تهران
در انتظار كلاس هاي دانشگاه
ما جمعي از پذيرفته شدگان دانشگاه امور اقتصاد و دارايي به صورت نيمه حضوري هستيم. شهريه مربوطه را پرداخت كرده ام اما هنوز كلاسها تشكيل  نشده است و با مراجعه به مسئولان پاسخ درستي براي تاريخ شروع كلاسها به ما نمي دهند.
نام محفوظ
با مردم: نام پيام دهنده در همشهري محفوظ است.
سنگك 500 توماني
بعدازظهر روز شنبه 29مهرماه در ميدان هدايت واقع در دروس- شميران يك نانوايي نان سنگك را به بهاي 500 تومان عرضه مي كرد، به اين دليل كه آرد را گران مي خرد. آيا اين توجيه قابل قبول است؟
ح-شاكر- تهران
شرايط وام صندوق مهررضا(ع)
صندوق مهررضا(ع) فقط براي كساني كه از تاريخ 24/4/85 به بعد ازدواج كرده اند وام مي دهد. حال كه من در تاريخ 3/4/85 ازدواج كرده ام نمي توانم از اين وام بهره بگيرم. در صورت امكان بهتر است در اين مورد تجديد نظر شود.
صيادپور- تهران

پاسخ مسئولان
شارژ كارت اعتباري ادامه خواهد داشت
بازگشت به مطلب مندرج در ستون با مردم صفحه 6 شماره 4109 مورخ 22/7/1385 آن روزنامه در خصوص اظهارات يكي از كاركنان محترم شهرداري تهران مبني بر درخواست تداوم ارائه كمك هاي غيرنقدي در قالب شارژ كارت اعتباري، لازم به توضيح است: اهداي كمك هاي غيرنقدي با استفاده از كارت اعتباري، براي اولين بار در شهرداري تهران از سال 1385 آغاز گرديده است و تا سال گذشته اين كمك ها، به شكل اهداي كالابرگ انجام مي شد.براي ماه مبارك رمضان امسال نيز، با هدف تأمين ارزاق مورد نياز همكاران روزه دار، اقلام مناسبي تهيه و توزيع گرديد.اضافه مي نمايد باتوجه به استقبال همكاران، روش اهداي كمك هاي غيرنقدي از طريق شارژ كارت اعتباري ادامه خواهد داشت.
روابط عمومي اداره كل رفاه، تعاون و خدمات اجتماعي

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |