يكشنبه ۷ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۸ - Oct 29, 2006
فناوري خلاقيت
بهترين عامل براي مقابله با خستگي هاي ذهني، بيدار ساختن خلاقيت است
نوشين محمدزاده
004785.jpg
با ديدن يا شنيدن كلمه فناوري به ياد چه مي افتيد؟ فناوري اطلاعات؟ فناوري هوا و فضا؟ فناوري هسته اي؟ و... بله؛ درست است. اما فناوري به معناي دست يافتن به روشي نو و جديد در انجام امور است. براي مثال زماني  كه به فناوري اطلاعات اشاره مي شود؛ منظور استفاده از اطلاعات به گونه اي است كه قبلاً انجام نشده و روشي نو است.
خلاقيت چيست؟
خلاقيت به معناي روشي نو و جديد براي حل مسئله است.
خلاقيت نيرويي ذهني است كه همه نوع بشر در صورت سلامت عقل و روان از آن برخوردارند. اما در اثر نوع و كيفيت محيطي كه در آن پرورش مي يابند، گاهي فردي خلاق و ديگري با خلاقيت كمتري شناخته مي شود. اين ويژگي ذهني تحت تأثير محيطي محرك و غني؛ رشد سريع تر و صحيح تري خواهد داشت. خلاقيت به معناي روشي نو براي حل مسئله تعريف شده؛ به عبارتي راهي در جهت ارائه يك يا چند راه حل. اما اين راه حل ها مختص مسائل پيچيده فيزيك و رياضي و يا حل يك قضيه هندسي نيست. انسان هر لحظه در مسير حل يك مسئله يا مشكل است كه بسته به نوع و اهميت آن؛ انرژي و زمان متفاوتي براي ارائه راه حل مناسب صرف مي شود. گاه مسئله پيش رو انتخاب رشته تحصيلي يا شغل است و گاهي انتخاب نوع غذا براي رفع گرسنگي. به هر حال، هر دو اين مسائل، نيازمند خرج فكر و نيروي ذهني هستند. روش خلاق تكراري نيست؛ از اين رو قابل انتقال از فردي به فرد و يا از شرايطي به محيطي دگر نيست. خلاقيت روشي متنوع است و ذهن خلاق براي هر مشكل هرچند تكراري؛ راه حلي نو ارائه مي دهد.
توجه به اهميت دارا بودن ذهني خلاق
مي توانيد بينديشيد كه لحظه اي بدون اكسيژن زندگي كنيد؟ بله مي شود؛ اما مدت بسيار كوتاهي؛ در حد چند ثانيه و بعد از آن...
امروزه مي توان بدون اطلاعات زندگي كرد؛ اما مدت كوتاهي. ما ناچاريم براي زنده ماندن در جامعه حضور يابيم و با اين اعلام وجود، ناگزير از انتقال و دريافت اطلاعات هستيم.
در دنياي امروز سرعت اطلاعات به حدي فزاينده و سريع است كه قوي ترين مغزها از پردازش اين حجم بازمي ماند. از سويي براي ادامه و بقاي زندگي با كيفيت بالا، به ناچار نياز به اطلاعات هرچه بيشتر داريم. گاه از شلوغي اطراف خسته مي شويم و آرزوي گوشه اي خلوت داريم. در حقيقت اين خستگي ناشي از ناتواني ذهن است كه در برابر دريافت؛ ثبت و يادآوري محرك هاي محيط قادر به پاسخگويي نيست.بهترين عامل براي مقابله با اين خستگي هاي ذهني، بيدار ساختن خلاقيت است. يادآور مي شويم كه خلاقيت در ذهن وجود دارد و بايد پرورش يابد. به هر حال هر فرد تحت تأثير تربيت خانواده و نيز آموزش و پرورش، تا حدي كليشه اي اين نيروي خفته را بيدار نموده است.
استفاده از خلاقيت در حل مسايل
و اجراي آن به عنوان روش
زندگي يك ضرورت است نه يك انتخاب، كه در غير اين صورت در برابر دنياي پيچيده و پر از دگرگوني، راهي جز شكست و يا فرار نخواهيم داشت.
پس عاقلانه است كه براي رسيدن به آرامش ذهني در برخورد با مسايل، روش هاي دارا بودن يك ذهن خلاق را بياموزيم.
حال فناوري و خلاقيت را در كنار هم گذاشته و اين گونه معنا مي كنيم: داشتن روشي نو در حل مسايل، به گونه اي كه دست آورد گرا باشد. دست آورد گرايي بدين معناست كه نتيجه و اثر آن قابل رويت باشد و بتوان در صورت لزوم در شرايط مشابه از راه حل ارائه شده باز هم بهره جست.
پس مي توان گفت كه لازمه فناوري در هريك از گرايش هاي علوم، دارا بودن فناوري خلاقيت است. ابتدا بايد ذهن خلاق وجود داشته باشد تا بتواند اصولي را بيابد و بر اساس اين اصول جديد، فنون را طراحي كند.
شايد بهترين درس پيش نياز براي هر دانشجو؛ كسب مهارت در درست انديشيدن؛ كسب مهارت در ايجاد تفكر خلاق؛ كسب مهارت در به كارگيري خلاقيت در حيطه تخصصي و... باشد.
از كجا مي توان دارا بودن خلاقيت را در افراد ارزيابي كرد؟
به نظر عموم؛ اگر فردي تابلوي زيبايي بكشد و يا مجسمه اي بتراشد يا داستاني هيجان انگيز بنويسد، انسان خلاقي است. بله حتماً همين طور است؛ اما اين، تمام خلاقيت نيست. افراد خلاق داراي ويژگي هايي هستند. شايد اگر شما هم تركيب رنگها و يا استفاده از ابزار پيكرتراش را بدانيد، به همان زيبايي اثري خلق نماييد. بدون شك آن هنرمندان خلاق اند، اما شما هم در حيطه تخصصي تان به احتمال قوي از خود خلاقيت هاي زيادي نشان داده ايد. در تعريف علمي، به انساني خلاق گفته مي شود كه با اين روش زندگي كند، نه فقط كار. به عبارتي حتي ساعات تفريح؛ بودن با دوستان؛ ورزش؛ تربيت فرزندان؛ ارتباط با همسر و... همگي به روشي نو و مختص خود او انتخاب شده باشند.همه ما در زمان استفاده يك روش جديد، لذت آن را حس كرده ايم و در بسياري از موارد هنگام يادآوري احساس غرور مي كنيم؛ چراكه آن راه حل در آن زمان توسط ذهن من طراحي و اجرا شده و دست آورد خوبي هم داشته است.
در زمان كودكي در بازي فوتبال يا هنگام حادثه اي در مدرسه و خيابان؛ هنگام مسافرت؛ در برقراري ارتباط با دوستي جديد و...همه انسانها اين لحظات را بارها و بارها تجربه كرده اند، اما ... يك بار را خوب به ياد دارند، چون به روشي نو انجام شده است.
با اين مقدمه بايد گفته شود كه مهم نيست فرد در حال حاضر چه ميزان از اين توانايي برخوردار است، مهم اين است كه اين توانايي را دارد و مي تواند آن را رشد و پرورش دهد.
خوشبختانه علم خلاقيت به نقطه مطلوبي رسيده است؛ دانشمندان و محققان اين گرايش علمي، روش هايي را به افراد پيشنهاد مي كنند كه به كارگيري آنها در ايجاد و تثبيت خلاقيت در ذهن بسيار مؤثر است.

خبر
براي خوانده شدن و فهم بيشتر
قرآن رنگي، به سه زبان آماده انتشار شد
عكس: مسعود خامسي پور
004782.jpg
گروه علمي فرهنگي- نخستين روز كاري پس از تعطيلات عيد سعيد فطر، در تحريريه روزنامه، ميزبان جواني اهل تركيه بوديم كه با تلاشي قابل ستايش، قرآن كريم را براي خوانده شدن و فهم بيشتر توسط مسلمانان، با بهره گيري از مفهوم رنگ ها، ساده سازي كرده است.
محمدعلي سرين، 33 ساله، اهل شهر مرسين در حاشيه درياي سفيد در جنوب تركيه، دانش آموخته رشته مديريت است و پس از اتمام تحصيل در اين رشته، الهيات را نيز در دانشگاه آناتولي به اتمام رسانده است.
وي زبان عربي را در دانشگاه دمشق جمهوري عربي سوريه ياد گرفته و فارسي را از طريق اينترنت و به شيوه خودآموز فراگرفته است. به گفته خودش تا سال 1998، علاوه بر تحصيل، كار تجاري مي كرده، ولي از اين سال به بعد، به صورت جدي كار قرآني مي كند.
وي كه طرح خود را قرآن رنگي نامگذاري كرده و مدعي است كه نخستين بار در جهان به اين ابتكار روي آورده، اثر خود را به سه زبان تركي استانبولي، فارسي و عربي آماده كرده است.
وي مي گويد: من از آيات 17، 22، 32 و۴۰ سوره قمر استفاده كردم كه خداوند متعال مي فرمايد: قطعاً قرآن را براي پندآموزي آسان كرده ايم. پس آيا پندگيرنده اي هست؟ لذا به دنبال اين رفتم كه كار خواندن قرآن را با دسته بندي مفهومي آيات و بهره گيري از رنگ ها كه اكنون با امكانات چاپ رنگي به راحتي قابل دسترسي است، براي خوانندگان تسهيل كنم.
وي با اشاره به گروه هاي خبري موجود در روزنامه ها و اينكه اين كار موجب راحتي خوانندگان در ارتباط با مطالب روزنامه ها و مراجع مستقيم به آن چيزي كه به دنبالش هستند، مي شود، گفت: من علاوه بر تقسيم بندي موضوعي، از تابلوها هم استفاده كرده ام. تابلوها برگرفته از نوعي آموزش برنامه اي است. در هر تابلو، يك يا چند آيه را با يك رنگ خاص كه نشانگر يك مفهوم يكسان است، نشان داده ام.
سرين، به 6 موضوع اصلي كتاب و چاپ هر موضوع با يك رنگ خاص به اين شرح اشاره مي كند:
* بخش اول: قدرت و صفات پروردگار را از قرآن بشناسيم. حروف نوشته اين بخش را به رنگ آبي آسماني انتخاب كرده ام. رنگ آبي را از آيه 144 سوره بقره برگزيده ام كه حضرت محمد(ص) براي خبردار شدن از پروردگار، رويش را به سوي آسمان مي كند.
* بخش دوم: بشارت ها و نصايح پروردگار. حروف آيه هاي مرتبط با اين موضوع را با رنگ سبز تيره نشان داده ام. دليل انتخاب رنگ سبز تيره در آيه 64 سوره الرحمان چنين آمده است كه خداوند تعالي، بهشت را از رنگ سبز تيره آفريده است.
* بخش سوم: هشدارهاي پروردگار. حروف آيات انتخابي اين مبحث به رنگ سرخ است. سرخ، نماد و نشان هشدار است.
* بخش چهارم: گفت وگوهاي قرآن كه شامل گفت وگوهاي بين پروردگار و پيغمبران، پروردگار و ملائك، پروردگار و قوم ها و اشخاص و پيامبران و قوم هايشان است. اين بخش، به رنگ آبي است و نصايح پنهان و آشكار پروردگار است.
* بخش پنجم: قول پروردگار در مورد شيطان به دشمن سرسخت بشر و هشدار به انسان ها در مورد آتش جهنم. حروف نوشته هاي اين بخش به رنگ سرخ تيره است، چرا كه مي دانيم براي دوري از خطر، از رنگ سرخ تيره استفاده مي شود.
* بخش ششم: چگونه دعا كردن به پروردگار و خالق هستي را از قرآن بياموزيم. حروف آيه هاي اين بخش سبز روشن است. دليل سبز بودن هم اين است كه روح ما را با پروردگارمان پيوند مي زند. آيه هايي كه حاوي دعا هستند را با رنگ سبز روشن نوشتم.
محمدعلي سرين، هر چند معتقد است كار فرهنگي روي آموزه هاي قرآني سخت است و نمي توان نان زندگي روزمره را از اين راه به دست آورد، ولي از رضايت معنوي ويژه اي كه از اين كار دارد، خوشحال است.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |