يكشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۴ - Nov 5, 2006
شايعه فروش آثار گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران
خبري كه فعلاً تكذيب شده است
عكس:جوادمنتظري
005904.jpg
گروه ادب و هنر- گنجينه يا انبار موزه هنرهاي معاصر ايران مجموعه اي از غني ترين و گرانبهاترين آثار نقاشي مدرن را در خود گنجانده و به نوعي ثروت معنوي و مادي هنر ايران محسوب مي شود. اما به تازگي در برخي محافل هنري شنيده مي شود كه قرار است از اين گنجينه مخفي، آثاري از هنر مدرن غرب به فروش برسند و نيز چند تن از كارشناسان آثار هنري به همين منظور در فضاي موزه هنرهاي معاصر تهران ديده شده اند.
در پي اين گفته ها و شنيده ها نگراني هايي به وجود آمده كه سرنوشت اين تابلوهاي گرانقيمت چه مي شود. عده اي مي گويند براي انبار گرداني تابلوها جابه جا شده اند و برخي ديگر معتقدند چون اين نقاشي ها امكان نمايش عمومي در ايران ندارند به فروش خواهند رسيد. از اين رو مسئولان جديد موزه هنرهاي معاصر و سازمان ميراث فرهنگي تصميم گرفته اند تابلوهاي مذكور را در حراج هاي مخفي به فروش برسانند و يا آنها را در برابر قيمتي گزاف در اختيار كلكسيونرهاي شخصي قرار دهند. بعضي ديگر اعلام كرده اند هيچ تابلوي باارزشي از موزه خارج نشده و كساني نيز اظهار داشته اند چند تابلو براي مرمت به خارج از كشور فرستاده شده اند كه اگر مشكلي براي اين آثار معاصر، پيش نيايد، پس از مرمت به ايران عودت داده مي شود. گروه ادب و هنر روزنامه همشهري براي روشن شدن موضوع و رفع هرگونه سوءتفاهم و براي برطرف شدن نگراني علاقه مندان و صاحب نظران تماس هاي مكرري با حبيب الله صادقي مدير وقت موزه هنرهاي معاصر در خصوص خروج مشكوك تابلوهاي خارجي داشت كه موفق به گفت وگو نشد و به طور ضمني منشي ايشان خبر را كاملاً تكذيب كرد. اما در برابر اين سؤال كه آيا فروش تابلوها با همكاري سازمان ميراث فرهنگي است و اين سازمان چه نقشي در انتقال آثار گرانبهاي موزه دارد، هيچ پاسخي ارائه نشد.
از طرفي پس از ارتباط با روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي عنوان شد كه تاكنون اطلاعي از اين بابت ندارند و قضيه را به مسعود نصرتي رئيس كل اداره موزه ها ارجاع دادند. نصرتي نيز ضمن اظهار بي اطلاعي از اين خبر گفت: خريد آثار هنري برعهده اين اداره است نه فروش آن و اگر كارشناسان آثار هنري ميراث فرهنگي در اين ارتباط، دخالتي داشته اند، ممكن است مستقيماً از جانب موزه ديگري غير از موزه هاي تحت نظارت اين بخش به چنين اقدامي پرداخته اند.
شايان ذكر است از تمامي آثار گنجينه موزه فهرستي كامل موجود است كه گروه هنري همشهري در اقدامي مسئولانه اين فهرست را در روزنامه مورخه۱۴‎/۶‎/۸۴ درج كرده است تا در صورت بروز هر فاجعه اي همچون بلاياي طبيعي، سرقت يا خروج غير مجاز، امكان بررسي و كنترل موجودي انبار موزه هنرهاي معاصر وجود داشته باشد. از طرفي اميدواريم اين خبر در حد شايعه بوده و كذب بودن آن از سوي موزه هنرهاي معاصر و سازمان ميراث فرهنگي به طور رسمي اعلام شود.

كتاب هاي كودكان با موضوع پيامبر (ص) جايزه مي گيرند
ايسنا: دوازدهمين جشنواره كتاب كودك و نوجوان بخش ويژه اي را به معرفي برترين كتاب هاي منتشرشده در اين حوزه با موضوع پيامبر اعظم (ص) اختصاص داده است.
در اين بخش 130 عنوان كتاب در مرحله مقدماتي مورد بررسي قرار گرفت و گروه داوري بخش نهايي شامل محمدعلي رفيعي، افسانه شعبان نژاد و بابك نيك طلب از ميان 54 اثر، هشت كتاب را به عنوان نامزد دريافت جايزه جشنواره معرفي كردند.
در بخش پيامبر اعظم (ص)، كتاب هاي قصه اي به شيريني عسل شكوه قاسم نيا، ديگر بار شام  ، سفر دراز شام و يك آسمان سلام نوشته  محمدرضا سرشار، محمد (ص) نوشته ثاني اثنين خان ترجمه امير صالحي طالقاني، دوست مي دارمت به بانگ بلند و حكايت ارديبهشت جعفر ابراهيمي، و راهي كه مي ماند نوشته سيدمهدي شجاعي به عنوان نامزدهاي دريافت جايزه معرفي شدند.
در بخش داستان هاي تأليفي نيز چهار عنوان كتاب و يك مجموعه از سوي گروه داوري جشنواره كتاب كودك و نوجوان شايسته قرار گرفتن در ميان نامزدهاي دريافت جايزه شناخته شدند. اين جشنواره تا روز 16 آبان در اين مركز به كار خود ادامه خواهد داد.

ورود پولدارترين بازيگر هاليوود به مترو گلدن ماير
005898.jpg
فارس:تام كروز، پولدارترين بازيگر هاليوود، كه چندي پيش به دليل رفتارهاي غيرمسئولانه خود از كمپاني پارامونت اخراج شده بود، اين بار با كمپاني فيلمسازي مترو گلدن ماير وارد مذاكره شد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، تام كروز كه هم اكنون با كمپاني مترو گلدن ماير ، قرارداد امضاء كرده، چند ماه پيش در پي اختلافات شديد و دعواي لفظي با رؤساي كمپاني پارامونت ، به همكاري چهارده  ساله خود با اين كمپاني پايان داد.
رؤساي پارامونت دليل قطع همكاري خود با كروز را رفتارهاي غيرمؤدبانه و غيرمسئولانه اين بازيگر هاليوودي عنوان كردند.
براساس تحقيقات اخير مجله تجاري فوربس ، او با كسب 67 ميليون دلار درآمد از ژوئن 2005 تا ژوئن 2006، به عنوان پولدارترين بازيگر هاليوودي شناخته شده است.

برپايي بزرگترين نمايشگاه پس از جنگ در ويتنام
ايسنا: كلان شهر جنوبي ويتنام - سايگون - پروژه  دوساله  هنري را اواخر اين ماه، با آثاري از هنرمندان منطقه  اي و بين المللي برپا مي كند. اين نمايشگاه كه بزرگترين اتفاق هنري پس از جنگ ويتنام به شمار مي رود، آثاري را از هنرمند ژاپني - آمريكايي، يوكو انو همسر بتيل جان لنون مقتول، به همراه آثاري از هنرمندان بزرگ ويتنام، تايلند، اندونزي و مالزي به نمايش مي گذارد. بيش از 40 هنرمند معاصر آثارشان را پنجم آذرماه سال جاري، در موزه  هنرهاي زيباي شهر چي مينه ، موزه  بقاياي  جنگ، موزه  زنان جنوبي و فضاي استوديو سايگون در اين نمايشگاه شركت خواهند داد. فرانس پرس گزارش داد كه برنامه ريزان اين نمايشگاه اعلام كردند: سه نمايشگاه بزرگ درباره  اين دو سال با موضوعات آزادي، وحدت و سازندگي برگزار خواهد شد.

وزير آموزش و پرورش: انجمن دانش آموزان فيلمساز تشكيل شود
آغاز به كار سي و ششمين جشنواره فيلم رشد
گروه ادب و هنر سي وششمين جشنواره بين المللي فيلم رشد، از روز گذشته در سينماها، تالارها، دانشگاه ها و فرهنگسراهاي تهران آغاز شد.اين جشنواره جمعه شب با حضور محمود فرشيدي (وزير آموزش و پرورش)، نويد ادهم (رييس سازمان پژوهش آموزش و پرورش)و احمد جولايي (دبير جشنواره) در سينما فلسطين افتتاح شد.
وزير آموزش و پرورش در اين مراسم گفت: آموزش و پرورش به تنهايي نمي تواند موفق شود و براي پيشبرد اهداف بزرگ خود در عرصه سينما و هنر، دست استمداد به سمت افرادي كه دغدغه فيلم و سينما دارند، دراز مي كند .او اضافه كرد: انجمن دانش آموزان فيلمساز هم بايد تشكيل شود و دانش آموزان هنرمند را تشويق كند .فرشيدي افزود: ما ايرانيان مي توانيم از استعدادهاي ذاتي كه خداوند به ما عطا كرده و پشتوانه معنوي كه داريم، در عرصه جهاني كرامت انساني و در قالب سينما بهره ببريم. البته آموزش و پرورش آنچنان كه بايد نتوانسته از اين زبان بين المللي و اين هنر روز استفاده كند و بهره ببرد، حتي برخي سينماگران نسبت به اين قضيه معترض بودند كه من به آنها حق مي دهم .فرشيدي با اشاره به اينكه با رويكرد جديد بتوانند نگاهي تحول آفرين در اين عرصه داشته باشند، گفت: ما بايد در ارتقاي فيلم، سينما و هنر حركتي چشمگير داشته باشيم و جايگاه فيلم و سينما را در آموزش و پرورش تقويت كنيم. البته ما راهكارهايي را در نظر داريم كه در آينده به ثمر مي نشيند. بايد شورايي در آموزش و پرورش از فعالان عرصه سينما تشكيل شود تا كمك كند از سينما چگونه مي توانيم استفاده كنيم. همين شورا بايد آيين نامه هايي تدوين و تعريف فيلم هاي آموزشي مشخص كند .جشنواره فيلم رشد قديمي ترين جشنواره سينمايي ايران است. رشد تنها جشنواره اي است كه قدمتش به سال هاي پيش از پيروزي انقلاب اسلامي باز مي گردد.قرار است در سي و ششمين جشنواره رشد، بيش از 163 اثر ايراني و خارجي در بخش هاي مختلف اين رويداد نمايش داده شود.علوم و فنون، فرهنگ ملل، مسائل تربيتي، آموزش كودكان و نوجوانان و خانواده، ورزش، بهداشت و تندرستي،  مهارت هاي زندگي و نيازهاي ويژه كودكان و نوجوانان موضوع هاي جشنواره امسال رشد را تشكيل مي دهند.آثار حاضر در جشنواره در بخش هاي نماهنگ يا فيلم هاي كوتاه و بلند با موضوع و محوريت سيده نبي مكرم اسلام فيلم هاي علمي، مستند، انيميشن، آثار تربيتي داستاني كوتاه كودك و نوجوان، فيلم هاي بلند داستاني كودك و نوجوان، دانش آموزان فيلمساز و سينماي كودك و مقاومت نمايش داده مي شود.فيلم هاي بلند سينمايي چوپان دروغگو ، جنگ كودكانه ، روياي خيس ، سينه سرخ از جمله مهم ترين آثاري هستند كه در جشنواره امسال به نمايش درمي آيند. نكته جالب توجه اينكه اين فيلم ها اولين نمايششان را در جشنواره رشد تجربه مي كنند. سينماهاي فلسطين، كانون، تالار فرهنگ، خانه معلم،۳ دانشكده هنر تربيت مدرس، دانشگاه تهران و فرهنگسراهاي اقوام و خانواده ميزبان جشنواره فيلم رشد هستند.
نوبت نمايش صبح سينماها و مكان هاي نمايشي، به دانش آموزان مقاطع مختلف تحصيلي اختصاص يافته است.سي و ششمين جشنواره بين المللي رشد، 19 آبان با معرفي آثار برگزيده پايان مي يابد.

نگاه
سرگرمي در كنار آموزش
سعيد مروتي
سي وشش سال پيش، مسئولان وقت وزارت آموزش وپرورش تصميم گرفتند تا جشنواره اي را براي نمايش فيلم هاي آموزشي راه اندازي كنند.
ايده برگزاري هم گويي از فستيوال مشابهي كه در كشور چك برگزار مي شد، گرفته شده بود.
اين اتفاق در حالي رخ داد كه ساخت فيلم به عنوان ابزاري براي آموزش در بسياري از كشورها رايج بود. در واقع فستيوال ها محصول ساخت اين فيلم ها بودند. در اينجا اما با برگزاري جشنواره رشد بود كه ساخت فيلم هاي آموزشي جدي گرفته شد. از اين منظر مي توان برگزاري جشنواره رشد را به فال نيك گرفت؛ هر چند رشد در طول اين سال ها فرازونشيب هاي زيادي را پشت  سر گذاشته است؛ جشنواره اي كه در برخي دوره ها چنان برگزار شده كه بود و نبودش را اصلا كسي متوجه نشده و بيشترين مخاطب بالقوه را در تمام جشنواره هاي سينمايي داراست.
ميليون ها دانش آموز و معلم، مخاطبان بالقوه اين فستيوال سينمايي هستند. موقعيتي كه اين فستيوال براي ديده شدن فيلم هاي آموزشي تربيتي فراهم مي كند، مي تواند يك فرصت بسيار مغتنم تعميق بعد آموزش و پرروش براي دانش آموز و معلم باشد.
اين در حالي است كه در برخي ادوار شاهد برگزاري باري به هر جهت قديمي ترين رويداد سينمايي كشور بوده ايم.
حلقه مفقوده جشنواره رشد در تمام اين سال ها، عنصر جذابيت بوده است. خوشبختانه امسال توفيقي اجباري باعث رونق جشنواره رشد شده است.
با برگزارنشدن جشنواره فيلم كودك اصفهان، برخي از آثاري كه براي شركت در اين فستيوال آماده شده بودند، به رشد آمده اند. حضور اين فيلم ها باعث جذابيت و رونق جشنواره رشد مي شود. با اين اتفاق، به نظر مي رسد كه فيلم هاي آموزشي رشد هم بيشتر و بهتر ديده شوند كه در رسانه سينما براي آموزش و القاء هر پيامي، اول بايد مخاطب را سرگرم كرد.

كتاب جوانان تهران در ايتاليا معرفي شد
آنتونلو ساكتي: ايران با كشورهاي عربي
بسيار متفاوت است
ايسنا:جديدترين كتاب آنتونلو ساكتي - نويسنده  ايتاليايي - با نام جوانان تهران كه به جوانان ايراني نگاهي متفاوت دارد، روز گذشته رسما در ايتاليا معرفي شد. دويچه وله نوشت: در حالي كه نويسندگان و روزنامه نگاران غربي با استفاده از مسأله  هسته اي ايران چهره  ديگري از ايران را به تصوير كشيده اند، آنتونلو ساكتي از معدود نويسندگاني است كه در اثر جديد خود با عنوان جوانان تهران ، به معرفي ايران و جوانان ايراني پرداخته است. ساكتي در گفت وگو با اين شبكه  خبري آلمان گفت: پيش از سفر به ايران اين كشور را از طريق شعرهاي مولانا شناخته بودم، و پس از ديدن ايران از نزديك به تصوير ديگري از آن پي بردم. او در ادامه افزود: ايران بازتر از آن بود كه تصور مي كردم. به عنوان مثال، شب هاي تهران بسيار بلند و سرزنده است. صحبت و ارتباط برقرار كردن با جوانان ايراني بسيار راحت است. فكر مي كردم شكستن يخ رابطه و شروع صحبت با آن ها خيلي مشكل باشد؛ در حالي كه بسياري مواقع خود آن ها سر صحبت را با من باز مي كردند.

رضا كيانيان روي صحنه تئاتر سوئد
005901.jpg
ايسنا: رضا كيانيان، در نمايشي كه بر اساس جديدترين نمايشنامه يون فوسه- نويسنده مشهور نروژي- روي صحنه مي رود، بازي مي كند.
اين نمايش توسط محمد حامد- مترجم و كارگردان ايراني مقيم سوئد- كارگرداني مي شود.
 جديدترين نمايشنامه يون فوسه با حضور دو بازيگر اجرا مي شود و در كنار رضا كيانيان، پرنوردين- بازيگر سوئدي و رئيس دپارتمان تئاتر و اپراي دانشكده هنرهاي دراماتيك شهر يوته برگ- ديگر نقش اين نمايش را بازي مي كند. كيانيان درباره زمان اجراي اين نمايش به ايسنا  گفت: هنوز زمان دقيق و حتي محل تمرين نمايش مشخص نشده است، اما قرار است نمايش، سال آينده ميلادي اجرا شود.
به گفته وي، اين نمايش كه متن آن در حال ترجمه است، به دو زبان فارسي و سوئدي اجرا خواهد شد. همچنين هر يك از بازيگران به زبان خود سخن خواهند گفت. اما در عين حال، تماشاگران هر كشور متوجه اتفاقات روي صحنه مي شوند. كيانيان همچنين درباره اجراي اين نمايش در ديگر كشورها گفت: قرار است علاوه بر ايران و سوئد، نمايش در چند كشور ديگر هم اجرا شود و اجراي ما در آن كشورها به زبان انگليسي خواهد بود. يون فوسه يكي از نمايشنامه نويسان مشهور نروژ است كه سال گذشته كانديداي دريافت جايزه نوبل شده بود و بيشترين نمايشنامه هاي او توسط محمد حامد به فارسي ترجمه شده است. رضا كيانيان از چند سال پيش درصدد اجراي يك نمايش دو زبانه بود. وي بعد از بازي در فيلم فرش باد   قصد داشت در نمايشي با حضور اينوكي، بازيگر ژاپني اين فيلم به ايفاي نقش بپردازد اما به دليل مشخص نشدن تهيه كننده مناسب،  اجراي اين نمايش، مدتي به تعويق افتاد.

برگزيدگان جشنواره تئاتر تك نفره
گروه ادب و هنر جشنواره تئاتر تك نفره كه در فرهنگسراي نياوران برپا بود طي مراسمي با معرفي برگزيدگان به كار خود پايان داد.
در اين جشنواره جايزه داوران در بخش نمايشنامه نويسي آزاد به كيوان نخعي، جواد اسماعيلي، محمد رحمانيان، حميدرضا مرادي و دكتر فرهاد ناظرزاده كرماني اهدا شد.
در بخش نمايشنامه نويسي آسيب هاي اجتماعي نيز جوايز جشنواره به داود بني اردلان، فرهاد نقدعلي، آرش عباسي و جمشيد خانيان تعلق گرفت.در بخش كارگرداني آزاد نيز جواد اسماعيلي، مهرداد حيدري و فرزاد جعفري و كارگرداني آسيب هاي اجتماعي احسان فاضلي و فرهاد نقدعلي به عنوان بهترين ها جوايز خود را دريافت كردند.در بخش بازيگري زن، ديپلم افتخار به سيما سميعي براي چاه آخشيج و سارا مدني براي ما كه ما نيستيم و ماندانا عبقري براي آرش اهدا شد. جايزه سوم به سميه حسين پاشايي براي ديگر مرا صدا نزن مادر و مريم علايي براي ناتمام اهدا شد. جايزه دوم نيز به ميترا شيرچوند براي نمايش تنيد و جايزه اول به ناديا فرجي براي نمايش افق در استانبول اهدا شد. در بخش بازيگري مرد نيز بهرام ريحاني براي نمايش واقعي و پوريا سيار براي نمايش هپروت اهدا شد. جايزه سوم اين بخش به محسن نوري براي نمايش مصاحبه و علي برنجيان براي نمايش مش كاظم حلبي اهدا شد. جايزه دوم بازيگري مرد نيز به صورت مشترك به آرش عباسي براي نمايش هوس و حميدرضا مرادي براي نمايش يك داستان واقعي اهدا شد. جايزه نخست اين بخش به صورت مشترك به مهرداد حيدري فارساني براي نمايش تكرار و وحيد نفر براي نمايش عاشقي اهدا شد.
همچنين هيأت داوران جايزه بهترين اجرا را به مجموعه عوامل نمايش تكرار به كارگرداني مهرداد حيدري فارساني دادند. جايزه ويژه هيأت داوران نيز به خاطرحضور هايده حائري و اجراي شاعرانه كهنه ننو به وي اهدا شد.

اخبار كوتاه
كوري، پربيننده ترين نمايش-نمايش كوري به كارگرداني منيژه محامدي كه اجراي خود را از پنجم مهر ماه در تالار اصلي آغاز كرده تاكنون با 29 اجرا، هشت هزار و 227 تماشاگر داشته و قصه تلخ طلا كار بهروز غريب پور با 4 اجرا پذيراي 398 تماشاگر بوده است. نمايش هاي كوچ در كوچ ، بدون خداحافظي و مرگ ابريشم نيز به ترتيب 704، 762 و 1645 تماشاگر داشته اند.
جشنواره تئاتر رضوي- بازبيني آثار نمايشي چهارمين جشنواره تئاتر رضوي آغاز شده و تا 15 آبان نيز ادامه دارد. در اين مرحله 45 اثر نمايشي از تهران و شهرستان ها توسط هيأتي متشكل از سرسنگي، مسافر آستانه، حيدري، صالح پور، راضي و خورشيد باختري بازبيني مي شوند.
شهرداري و دلگرمي سينما-محمدعلي نجفي، كارگردان سينما معتقد است مفهومي كه فيلمسازان ما از هويت شهري در فيلم هايشان استفاده مي كنند، اگر همراه با حفظ هويت ايراني باشد تاثيرگذار است، شهرداري هم مي تواند از طريق حمايت هاي مادي و معنوي در توليد و عرضه فيلم سينمايي نگراني تهيه كننده ها و سرمايه گذاران سينما را كاهش دهد.
005907.jpg
باران در جشنواره بلغارستان-در بيستمين دوره جشنواره بلغارستان كه از 12 تا 21 آبان در دو شهر صوفيه و پلوديو برگزار مي شود، 75 فيلم در بخش هاي مختلف به نمايش درمي آيند. باران ساخته مجيد مجيدي روز گذشته در اين جشنواره به نمايش درآمد. اين جشنواره مخصوص فيلم هاي برجسته جهان است و بخش مسابقه و اهداي جوايز ندارد.
تاسيس شوراي هماهنگي در بيروت- شوراي هماهنگي نويسندگان مسلمان متشكل از تعدادي از برجسته ترين نويسندگان لبناني به همت رايزني جمهوري اسلامي ايران در بيروت تاسيس شد. اين شورا با هدف اصلي هماهنگي سازي و مديريت فعاليت هاي علمي، فرهنگي و اسلامي تاسيس شده و جلساتي با حضور نويسندگان لبناني برگزار مي كنند.
الجزيره، محبوب ترين رسانه عرب- شبكه تلويزيوني الجزيره از سوي مجله معتبر فوربس به عنوان محبوب ترين برند دنياي عرب معرفي شد. براساس يك نظرسنجي در 19 كشور جهان، بعد از الجزيره ، البيان  عربستان در رتبه دوم قرار گرفته است.
جشنواره پليس-خسرو سينايي كه اين روزها مشغول تدوين فيلم مثل يك قصه است، درباره جشنواره پليس گفت: نفس برگزاري جشنواره فيلم پليس مهم است، اما اين جشنواره بايد فيلم هاي متنوعي براي ارائه داشته باشد.
برگزيدگان جشنواره رويش- برگزيدگان دومين جشنواره فيلم كوتاه ديني رويش معرفي شدند.
جليل عرفان منش، صديقه رضواني نيا و غلامرضا يوسف زاده در بخش مقالات و پژوهش سينماي ديني، ندا ثابتي، سيدوحيد حسيني و نادر ساعي ور و رضا آزادگي در بخش فيلمنامه به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند.
موفقيت شاعر زباله ها- فيلم شاعر زباله ها ساخته محمد احمدي كه چند روز پيش از جشنواره اوكراين برنده جايزه كليساهاي جهاني شده بود، در جشنواره تاجيكستان نيز جايزه اول را به خود اختصاص داد. فاطمه معتمدآريا نيز به عنوان داور فيلم هاي بخش مسابقه در اين جشنواره حضور داشت.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |