يكشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۴ - Nov 5, 2006
نگراني مقامات آمريكايي از پيامدهاي اعدام صدام در عراق
005997.jpg
گروه بين الملل_عراق كه اين روزها درتلاطم ناامني و خشونت لحظه اي آرامش ندارد اينك در آستانه تجربه بيم تازه اي است.
پس از طي شدن جلسات متعدد دادگاه صدام حسين اينك مردم اين كشور منتظر حكم دادگاه هستند و از آنجا كه شواهد نشان دهنده صدور حكم اعدام براي صدام است مردم و مسئولان عراقي به ويژه ساكنان بغداد بيم آن دارند كه صدور اين حكم موج جديدي از خشونت هاي غير قابل كنترل را در عراق به وجود آورد. در همين ارتباط دولت عراق براي كنترل اوضاع مرخصي تمامي نظامي ها را تا پيش از اعلام حكم صدام كه احتمالاً مرگ است لغو كرد. در اين خصوص آسوشيتد پرس نوشت: بسياري از عرب هاي حامي صدام به همراه برخي شيعيان و كردها پيش بيني مي كنند در صورتي كه حكم دادگاه براي صدام مرگ باشد، خشونت ها افزايش قابل توجهي بگيرد. از همين روي است كه عبدالقادر عبيدي وزير دفاع عراق دستور داد تمامي مرخصي هاي نظاميان لغو شود و تمامي سربازان در حال مرخصي نيز به سر كار بازگردند و در حالت آماده باش قرار گيرند. از سوي ديگر از عراق خبر مي رسد كه آمريكايي ها از مقامات عراقي خواسته اند كه هرچه سريع تر حكم اعدام صدام اعلام شود چون چنين خبري براي جرج بوش و حزبش مي تواند برگ برنده انتخاباتي باشد.
ارتش المهدي همچون حزب الله
قدرت ارتش المهدي وابسته به مقتدا صدر در منطقه بحران خيز بغداد به گونه اي است كه بعضي از تحليلگران آمريكايي از اين منطقه به عنوان بيروت دوم و مقتدا صدر و ارتش اش را با نام حزب الله ثاني نام مي برند. در اين خصوص سي.ان.ان طي گزارشي اعلام داشت كه ارتش المهدي بر تمام جنبه هاي زندگي ساكنان شهرك صدر و فراتر از آن تسلط دارد. بنا بر اين گزارش اين منطقه در كنترل ارتش آمريكا و دولت عراق نيست بلكه ارتش المهدي كنترل آن را در اختيار دارد.گزارش مي افزايد كه مردم اين منطقه به شدت ضد آمريكايي هستند و حتي زنان نيز آماده اند در صورت مواجهه با نيروهاي آمريكايي اسلحه در دست بگيرند. در انتهاي اين گزارش با نشان دادن فعاليت هاي مردمي و ارائه خدمات اجتماعي در اين منطقه از سوي سربازان ارتش مقتدا صدر گزارشگر سي.ان.ان اعلام مي كند كه آنان از حزب الله لبنان الگو گرفته اند.
در همين حال ديروز ارتش آمريكا اعلام كرد كه در حمله به شهرك صدر كه به منظور دستگيري فرمانده يكي از گروههاي تروريستي صورت گرفت سه فرد مسلح دستگير شدند. در اين بيانيه آمده است كه هدف از اين عمليات آن بود كه به گروههاي تروريستي تفهيم شود كه حوزه نفوذ مقتدا صدر هرگز نمي تواند محل امني براي حضور و پناه گروههاي تروريستي باشد.
روزي سه هزار پناهنده
كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل اعلام كرد روزانه سه هزار عراقي در تلاش براي فرار از خشونت هاي فزاينده در كشورشان، عراق را به مقصد سوريه و اردن ترك مي كنند. بنا بر اين گزارش تا كنون يك ميليون و ششصد عراقي در داخل اين كشور جابجا شده اند و بيش از يك ميليون و هشتصد هزار نفر نيز به كشور هاي همسايه رفته اند.
پيشنهادجديدآمريكا به عراق
رئيس سازمان امنيت ملي آمريكا در ديدار با نوري مالكي نخست وزير عراق از وي خواست تا يك سازمان جديد اطلاعاتي تأسيس كند.
جان نگرو پونته كه به صورت غير مترقبه به عراق سفركرده است در اين ديداراز افسران سازمان اطلاعات سابق عراق كه داراي شايستگي و توانايي لازم هستند  خواست به اين سازمان جديد بپيوندند.
در همين حال مارگارت بكت وزير امور خارجه انگلستان گفت: اوضاع در عراق وخيم و غيرقابل پيش بيني است. وي اعتراف كرد كه خشونت و كشتار در عراق در سطحي وحشتناك قرار دارد.

سكوت جامعه جهاني
نسبت به جنايات در بيت حانون
گروه بين الملل كشتار مردم بيت حانون در نوار غزه و عدم توجه جامعه جهاني به اين كشتار ها باعث شده تا رژيم اسرائيل بدون بيم از واكنش جهاني به تجاوزات خود ادامه دهد.
ديروز در تداوم اين حملات كور چهار فلسطيني در بيت حانون به شهادت رسيدند.همچنين به گزارش محافل فلسطيني يكي از فرماندهان نظامي گردانهاي قدس نيز روز گذشته در حمله ارتش اسرائيل كشته شد.
در واكنش به اين حملات و سكوت كشور هاي جهان ديروز محمود عباس رئيس حكومت خود گردان فلسطين از جامعه جهاني خواست سكوت را كنار گذاشته و براي متوقف ساختن حملات نظامي اسرائيل به نوار غزه وارد عمل شوند.وي گفت:شوراي امنيت بايد در جهت متوقف ساختن تجاوزات اسرائيل كه امنيت منطقه را متزلزل ساخته است،تلاش كند.
غازي حمد سخنگوي دولت فلسطين نيز وضعيت بيت حانون در نوار غزه را بسيار خطر ناك توصيف كرد و گفت ساكنان اين منطقه درمساجد و مكان هاي عمومي به دليل حملات نيرو هاي رژيم صهيونيستي زنداني شده اند.وي به سي.ان.ان گفت:ما براي جلوگيري از قتل عام مردم از همه كشور ها و سازمان هاي بين المللي از جمله سازمان ملل در خواست كمك كرده ايم ولي هيچ يك از آنها تا كنون به اين در خواست پاسخ نداده اند.

چين  درصدد گسترش  هرچه  بيشتر
همكاري  با كشورهاي  آفريقايي 
واحد مركزي خبر: نشست  دو روزه  سران  چين  و آفريقا صبح  ديروز در پكن  با وعده  هوجينتائو رئيس  جمهور چين  در خصوص  افزايش  چشمگير كمكهاي  مالي  كشورش  به  كشورهاي  آفريقايي  در سه  سال  آينده  و به  صفر رساندن  نرخ  بهره  وامهاي  اعطايي  به  كشورهاي  فقير آفريقايي  براي  جلب  اعتماد اين  كشورها و استفاده  از منابع انرژي  آنها آغاز شد.
در اين  نشست  كه  با محوريت  دوستي  (صلح ) همكاري  و توسعه  برگزار شده  است ، رهبران  و مقامات  بلند پايه  48 كشور آفريقايي  عضومجمع  سران  چين  و آفريقا و پنج  كشور آفريقايي  كه  رابطه  اي  با چين  ندارند به  عنوان  ناظر حضور دارند.
اين  نشست  در پنجاهمين  سالگرد برقراري  روابط چين  و آفريقا برگزار مي شود و پكن  كه  در صدد تأمين  نياز خود به  انرژي  و جلب  اعتماد كشورها براي  گسترش  همكاري  است  به  عنوان  ميزبان  اميدوار است  كه  اين  نشست  راهي  جديد و نيرويي  تازه  براي  تقويت  همكاريهاي  دوستانه  دوجانبه  و چندجانبه  باشد
رهبران  آفريقا نيز كه  برگزاري  نشست  سران  چين  و آفريقا را مثبت  ارزيابي  مي كنند معتقدند استفاده  از تجربيات  پكن  فرصت  خوبي  براي  پيشرفت  و توسعه  اقتصادي  و اجتماعي  اين  قاره  فراهم  مي كند.

نگاه
افشاي عمليات گشتاپوي آمريكايي
گروه بين الملل- گشتاپو نام پليس مخفي آلمان در دوره نازيها است كه به دليل ارتكاب جنايات و خشونت هاي بي حدو مرز بسيار بد نام و مظهر تام و تمام سركوب و استبداد در دوره مدرن تلقي مي شود.
گرچه در ظاهر محدوده عمل گشتاپو خاك آلمان بوده است اما، در تعريفي وسيعتر براساس آموزه هاي نازيسم، محدوده حاكميت آلمان تا جايي بوده است كه آلماني زندگي مي كرد يا آلمان منافعي داشت از اين رو گشتاپو نه تنها در خاك آلمان بلكه در متصرفات آلمان در جنگ جهاني دوم و در مناطق و كشورهايي كه اقليت آلماني زندگي مي كرد نيز بسيار فعال بود. نازيسم كه در واقع نوعي نژاد پرستي توسعه يافته بود در كنار مشي غيرپاسخگوي دولت هيلتر، بتدريج گشتاپو را به ديوي مهيب و سفاك تبديل كرد. به گونه اي كه گشتاپو و هيلتر هر دو به عنوان مظهر نازيسم و آلمان به شهرت جهاني رسيدند.
گرچه هيتلر شكست خورد اما گشتاپو به عنوان الگوي عمليات پليس مورد توجه رژيم صهيونيستي قرار گرفت. چنان كه بي اغراق عمليات پليس اسرائيلي كه به خشونت، نقض قوانين، عدم پاسخگويي و عدم تفكيك ميان نظامي و غيرنظامي، زن و كودك و... شهرت دارد، تماماً الگو گرفته از گشتاپوي آلمان است. رژيم صهيونيستي در آخرين تحليل امنيتي خود آورده است، كه تهديد كسي است كه توان حمل اسلحه را در حال و آينده داشته باشد. اين دستورالعمل كه به مثابه تجويز نسل كشي است در جنگ لبنان و بخصوص در حمله به قانا اجرا شد و در غزه وساير اراضي اشغالي فلسطين هر روز اجرا مي شود.
الگوبرداري گسترده از گشتاپو در دوره بوش پدر با گسترش دفاتر FBI در سراسر جهان شروع شد و در حال حاضر در سازمان امنيت ملي آمريكا دنبال مي شود. اين سازمان كه پس از حادثه 11 سپتامبر با ادغام چندين سازمان اطلاعاتي و امنيتي آمريكا تاسيس شد در مديريت جان نگرو پونته است. نگروپونته كه اساساً يك افسر ضدشورش عضو سيا   است در هندوراس، مكزيك، اندونزي، و عراق ماموريت داشته است. نگروپونته قبل از احراز سمت رياست سازمان امنيت ملي آمريكا سفير اين كشور در عراق بود. از زمان تأسيس اين سازمان كه الگويي گشتاپويي دارد، انواع خبرها دال بر زندان هاي مخفي سيا در اروپا، شكنجه زندانيان در زندانهاي آمريكا در سراسر جهان و بالاخره فجايع زندان هاي ابوغريب و گوانتانامو افشا شده است. جالب اين كه عمليات گشتاپويي سازمان امنيت ملي آمريكا كاملاً با حمايت و اطلاع عالي ترين مقامات اين كشور انجام مي شود و در آخرين مورد ديك چني معاون رئيس جمهور آمريكا صريحاً از شكنجه زندانيان حمايت كرد و بسيار تلاش مي كند بازداشت شدگان به اتهام شكنجه زندانيان را خلاص كند. به هر حال روز گذشته روزنامه واشنگتن پست در مقاله اي از دستور مقامات آمريكايي براي شكنجه زندانيان خبر داد. به نوشته واشنگتن پست دولت آمريكا پس از افشاي شكنجه گسترده زندانيان در زندان هاي مخفي سازمان مركزي اطلاعات اين كشور (سيا) توسط سازمان ملل، مجامع حقوق بشر و اتحاديه اروپا، دستور داد اين زندانيان نبايد هيچ اطلاعاتي از شيوه بازجويي خود در دادگاه ها ارائه كنند.
به گزارش ايرنا روزنامه آمريكايي واشنگتن پست در اين زمينه نوشت: دولت (آمريكا) معتقد است شيوه هاي بازجويي مورد استفاده سيا، در زمره مسايل محرمانه بسيار حساس امنيت ملي است كه انتشار اين شيوه ها مي تواند لطمه هاي شديدي به كشور بزند.
دولت بوش در چارچوب اين ديدگاه، تلاش مي كند مانع ديدار وكلا با ?? زنداني شود كه ماه سپتامبر از زندان هاي مخفي سيا به زندان آمريكا در گوانتانامو منتقل شدند .
واشنگتن پست افزود: دولت آمريكا از اختيارات طبقه بندي شده براي سرپوش گذاشتن بر عملكرد غيرقانوني يا نامساعد خود سوء استفاده مي كند.
علاقه مندان بقيه مقاله را مي توانند در همشهري آنلاين مطالعه كنند.

كوتاه ازسياست جهان
لارپوبليكا : مسلمانان  آمريكا
به  هيچ يك  از دو حزب  اين  كشور تمايلي  ندارند
واحد مركزي خبر: مسلمانان  آمريكا كه  از تهاجم  بوش  به  عراق  خشمگين  هستند، به  او و جمهوريخواهان  پشت  كرده اند.
پايگاه  اطلاع  رساني  روزنامه  لارپوبليكا در مقاله  اي  نوشت  بر اساس نظرخواهي  كه  موسسه  تحقيقاتي  جنسيس  و به  سفارش  شوراي  روابط آمريكا اسلام  (اين  گروه  در دفاع  از حقوق  پيروان  دين  اسلام  در آمريكا فعاليت  مي كند) صورت  گرفت ، مسلمانان  آمريكا شديداً. از بوش  و حزب جمهوريخواه  اين  كشور خشمگين  هستند. از ميان  هزار نفر كه  از طريق  يك بانك  اطلاعات  شامل  مشخصات  چهار صد هزار نفر انتخاب  شدند ، چهل  و دو درصداز حزب  دموكرات  حمايت  كردند و هفده  درصد حزب  جمهوريخواه  را ترجيح  دادند.
در انتخابات  سال  2002، هنگامي كه  بوش  در مقام فرماندار تگزاس  عليه  كانديداي  دموكرات  به  رقابت  برخاست ، مسلمانان  آمريكااز او حمايت  كردند اما چهار سال  بعد از انتخابات  سال ۲۰۰۲ مسلمانان  آمريكا با تغيير موضع  به  جناح  مخالف  پيوستند و به  جان  كري  كانديداي  دموكراتها رأي  دادند و دولت  بوش  را متهم  كردند سياست  تبعيض آميزي  درقبال  مسلمانان  در پيش  گرفته  است.
 نتايج  اين  نظرسنجي  نشان  مي دهد مسلمانان  آمريكا به  طور مضاعفي  از بوش  و جمهوريخواهان  دور شده  اند. ناهيد عواد مدير اجرايي  شوراي  روابط آمريكا اسلام  هشدار داد نبايد از كنار تأثيرآراي  مسلمانان  به راحتي  رد شد. براساس  نتايج  به دست  آمده  از نظرسنجي  بيست وهشت  درصد از مسلمانان  شركت  كننده  در اين  نظرسنجي اعلام  كرده اند هيچ  يك  از دو حزب  بزرگ  براي  آنها اولويتي  ندارد.

افزايش اغتشاش در يكي از شهرهاي مكزيك
واحد مركزي خبر: ادامه  عمليات  نيروهاي  پليس  فدرال  مكزيك  براي  كنترل  شهر اواخاكا واقع  در جنوب  اين  كشور به  جنگ  خياباني  و مجروح  و دستگير شدن  دهها نفر انجاميد.
اين  درگيريهاي  گسترده  شهري  در اواخاكا به  جنگي  تمام  عيار تبديل  شده  است.  در اين  درگيريها اعتصاب كنندگان  با ايجاد سنگرهاي  خياباني ، پرتاب  بمب  هاي  آتش زا و استفاده  از سنگ  و چوب  به  مقابله  با نيروهاي  پليس  فدرال  پرداختند. نيروهاي  پليس  نيز به  نوبه  خود با استفاده  از بالگردهاي  نظامي ، زره پوشهاي  ويژه  ضد شورش ، پرتاب  گازاشك آور و گلوله  هاي  پلاستيكي  به  سركوب  تظاهركنندگان  مكزيكي  پرداختند اما نتوانستند مناطق  مركزي  شهر بويژه  خيابانهاي  اطراف  دانشگاه  اين  شهر را كنترل  كنند و سرانجام  پس  از شش  ساعت ، پليس  فدرال  از محل درگيري  عقب  نشيني  كرد و در فرودگاه  شهر سنگر گرفت.
 اين  درگيريها تاكنون  حداقل  بيست  و يك  مجروح  برجاي  گذاشته  است.  سي  و سه  نفر نيز در اين  اغتشاشات  بازداشت  شدند.
 اغتشاشات  اين  ايالت  مكزيك  با اعتصاب  معلمان  كه  خواستار بهبود حقوق  خود بودند آغاز شد و سپس  صدها سازمان  و تشكل  اجتماعي  و سياسي  اين  ايالت  نيز به  اعتصاب  كنندگان  پيوستند و خواستار استعفاي  اوليسس  رويس  فرماندار ايالت  اوخاكا شدند.
اين  فرماندار، عضو حزب  قديمي مكزيك  موسوم  به  حزب  انقلاب  مكزيك  است  حزب  انقلاب  مكزيك  از هفتاد و هفت  سال  پيش  تاكنون  بدون  وقفه ، قدرت  را در اين  ايالت  در دست  داشته  است .

مطبوعات اتريش: بي اعتمادي نسبت به آمريكا
افزايش يافته است
ايرنا: مطبوعات ديروز اتريش با اشاره به نتايج يك نظرسنجي در برخي از كشورهاي جهان نوشتند: مخالفت مردم كشورهاي متحد آمريكا با سياست خارجي اين كشور تحت رياست جمهوري بوش افزايش يافته است.
بر اين اساس، نارضايتي بين كشورهاي همسايه آمريكا چون كانادا و مكزيك و همچنين در بين وفادارترين متحدان واشنگتن يعني انگليس و رژيم صهيونيستي اسرائيل افزايش چشمگيري نشان مي دهد.
براساس اين نظرسنجي اكثريت مردم اين كشورها، ديگر بيش از اين گمان نمي كنند كه سياست هاي جاري بوش جهان را امن تر كرده است.
اين نظرسنجي مشترك توسط روزنامه هاي گاردين (انگليس)، لاپرسه و تورنتو استار (كانادا) و رفورما (مكزيك) صورت گرفته است.
براساس اين نظرسنجي بيشترين بي اعتمادي نسبت به رهبران آمريكا در بين مردم انگليس ديده مي شود و 69 درصد سئوال شوندگان معتقدند كه سياست بوش پس از رواج جنگ عليه تروريسم جهان را ناامن تر كرده است.

تايمز: شش كشور عرب
در دستيابي به انرژي هسته اي عجله دارند
فارس: يك روزنامه انگليسي نوشت: شش كشور الجزيره، مصر، مراكش، تونس، امارات متحده عربي و عربستان در دستيابي به انرژي هسته اي عجله دارند.
به گزارش روزنامه تايمز ، مسئله رقابت هسته اي در خاورميانه هنگامي كه اين شش كشور اعلام كردند قصد دستيابي به فناوري هسته اي را دارند، بالا گرفت.
به نظر اين روزنامه، اين اقدام كه پس از بحث هاي فراوان غرب درباره مسئله هسته اي ايران صورت مي گيرد، مي تواند منجر به افزايش سريع رآكتورهاي هسته اي در يكي از بي ثبات ترين مناطق جهان شود كه از خليج فارس تا خاور و آفريقاي شمالي كشيده شده است.اين كشورها از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي معرفي شده اند و همگي خواستار برنامه صلح آميز انرژي هسته اي هستند.
توميهيرو تانيگوچ ، معاون مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت:   برخي كشورهاي خاورميانه از جمله مصر، مراكش، الجزيره، عربستان سعودي تمايل اوليه اي را براي دستيابي به انرژي هسته اي صلح آميز اعلام كرده اند.

اجلاس ايبرو امريكن خواستار لغو تحريم اقتصادي كوبا از سوي آمريكا است
ايرنا: سران كشورهاي عضو مجمع ايبرو امريكن شامل ??كشور آمريكاي لاتين و اسپانيا، پرتغال وآندورا، در شانزدهمين اجلاس اين مجمع در مونته ويدئو ، ايجاد ديوار مرزي جنجالي آمريكا در مرز مكزيك و تحريم اقتصادي آمريكا را عليه كوبا محكوم مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از مونته ويدئو، مسأله مهاجرت و فقر، محور مذاكرات شانزدهمين اجلاس ايبرو امريكن است كه جمعه شب در پايتخت اروگوئه آغاز به كار كرد. وزيران خارجه ??كشور عضو اين مجمع در نشست، بيانيه ويژه پيشنهادي مكزيك را در مورد ايجاد ديوار مرزي از سوي آمريكا تصويب كردند.
اين وزرا همچنين خواستار پايان تحريم اقتصادي كوبا از سوي آمريكا شدند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |