يكشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۴ - Nov 5, 2006
روح پول پوت در جنگل هاي كامبوج پرسه مي زند
تخريب كم سابقه جنگل هاي جهان
فرهد جم : بانك جهاني در گزارش تكان دهنده اي كه چند روز پيش منتشر شد، اعلام كرد: قطع غيرقانوني درختان جنگلي سالانه 10 ميليارد دلار از بازار جهاني و 5 ميليارد دلار از درآمد دولت هاي جهان را هدر مي دهد.
بانك جهاني همچنين در گزارش اخير خود آورده است: ضعف مديريت جنگل ها در جهان كه به طور معمول از عدم توجه نسبت به قطع غيرمجاز درختان و تجارت غيرقانوني چوب هاي جنگلي ناشي مي شود، به رشد و تثبيت بازار اقتصادي، تعادل اجتماعي و محيط زيست كشورهاي جهان صدمات بسياري را وارد مي كند.
بر اساس اين گزارش، با توجه به اين كه 90 درصد از 2/1 ميليارد نفري كه در مناطق محروم و به شدت وابسته به جنگل ها براي تامين نيازهاي حياتي زندگي مي كنند، تقويت مديريت جنگل ها در سطح همه كشورهاي جهان اقدامي اساسي و غيرقابل انكار در جهت كاهش فقر و حفظ محيط زيست جنگل ها بشمار مي رود.
در سال هاي اخير، قطع غيرقانوني درختان جنگلي از يك موضوعي كه تنها در محافل محيط زيستي بحث مي شد به يك امر مطرح و قابل بررسي تبديل شده است كه ضرورت رسيدگي به آن و جلوگيري از گسترش قطع غيرمجاز درختان جنگلي در حال حاضر در تمام دنيا شناخته شده است.
بر اين اساس تلاش كشورها در جهت جلوگيري از قطع جنگل ها افزايش يافته است به شكلي كه منطقه شرق آسيا در سال 2001، آفريقا در سال 2003 و آسياي شمالي و جنوبي در سال 2005 ميلادي تحت پوشش برنامه مديريت قانوني و نظارت بر جنگل ها قرار گرفتند.
اين اقدامات مقدماتي در اين مناطق بخش هاي خصوصي و دولتي تمام كشورهاي مصرف كننده و توليدكننده را نسبت به حفاظت بيشتر از محيط زيست جنگل ها متوجه كرده است، اما با اين حال هنوز اقدامات جدي تري بايد از سوي كشورها در اين زمينه صورت گيرد.
به گفته بانك جهاني با پشتوانه اي كه ساير بخشهاي دولتي از نظر بودجه و قوانين در اختيار بخشهاي محيط زيستي جنگلي قرار مي دهند مي توان بيشتر و بهتر از جنگل هاي جهان حفاظت كرد.
به گزارش ايسنا، بانك جهاني تأكيد كرده است كه تنها راه حفاظت از جنگل ها يعني حفظ منبع حيات اغلب كشورهاي محروم جهان، اعمال قوانين محكمتر از سوي همه كشورهاست تا از اقدامات غيرقانوني مخرب محيط زيست جنگل ها اعم از تجارت غيرقانوني چوب، عدم پرداخت ماليات بر درآمد بخش هاي جنگلي و زير پا گذاشتن قوانين محيط زيستي و در نتيجه به خطر افتادن امنيت كاري بسياري از كارگران و حيات كشورهايي كه وابسته به صنعت چوبهاي جنگلي براي تامين نيازهاي زندگي هستند، هر چه بيشتر جلوگيري شود.
گزارش بانك جهاني از وضعيت 17جنگل مهم جهان نشان مي دهد كه تقريبا در دو سوم از اين كشورها سرعت تخريب جنگل بين سالهاي 2000 تا 2004 ميلادي 50 درصد گزارش شده است كه اين ميزان حتي در برخي از كشورهاي ديگر اين مجموعه به 90 درصد مي رسد.
طبق اين گزارش كامبوج با 90 درصد سرعت تخريب جنگل در صدر جدول قرار دارد و پس از آن بوليوي و پرو با 80 درصد و اندونزي با بيش از 70 درصد در رده هاي بعدي قرار دارند.
پس از اين كشورها به ترتيب برزيل با 80، اكوادور 70، قانا 60، كامرون، ميانمار و مناطق شرقي روسيه 50، لائوس 45، كلمبيا 42، تايلند 40، مالزي بيش از 35، ويتنام 20 تا 40 و مناطق شمال غربي روسيه با 10 تا 15 درصد بيشترين سرعت تخريب جنگل را در ميان كشورهاي جهان به خود اختصاص داده اند.
با توجه به موارد ذكر شده، بانك جهاني اعلام كرده است كه وضعيت بحراني جنگل ها و تقويت مديريت اعمال شده بر روي اين منابع زيستي تنها در صورت اجراي قوانين بسيار محكم از جمله اعمال مالياتهاي سنگين و جرايم جنگلي و حتي دادگاه و زندان امكان پذير است، چرا كه در غير اين صورت رشد فقر در كشورهايي كه تنها منبع زيستي آنها جنگل هاست بيداد خواهد كرد.
بانك جهاني در ادامه اعمال مديريت قوي تر بر استفاده بازارهاي كربني را براي حفظ جنگل هاي گرمسيري خواستار شد و اعلام كرد: جلوگيري از نابودي سريع جنگل هاي گرمسيري و بهبود وضعيت اقتصادي ميليونها نفر در دنيا نيازمند نظارتي جدي تر بر جنگل ها و اعمال مديريت ملي قوي تر بر اين منابع زيستي كشورهاي جهان است.
اغلب ساكنين مناطق روستايي گرمسيري يعني حدود 800 ميليون نفر در جنگل ها يا زمينهاي جنگلي يعني در محدوده جنگل ها زندگي مي كنند كه اين افراد براي تامين نيازهاي حياتي خود به شدت به جنگل ها وابسته اند.
در اين ميان سرعت تخريب جنگل كه در دهه گذشته 5 درصد گزارش شده بود در حال حاضر با افزايش جهاني انتشار گازهاي گلخانه اي و نابودي تنوع زيستي مناطق جنگلي به 20 درصد رسيده است.
طبق اعلام بانك جهاني كاهش سرعت تخريب جنگل و اعمال مديريت قوي تر بر اين منابع در بهبود وضعيت محيط زيست اين مناطق، رشد درآمدهاي روستايي و جلوگيري از تغييرات آب و هواي كره زمين بسيار مؤثر است.
به گزارش ايسنا، در آمريكاي لاتين سالانه بسياري از جنگل هاي گرمسيري از بين مي رود و در اين ميان براي ايجاد هر يك هكتار چراگاهي كه با تخريب جنگل ها ايجاد مي شود، حدود 300 دلار صرف مي شود كه انتشار مقادير عظيم گاز دي اكسيدكربن از نتايج ناخوشايند اين امر است.
بانك جهاني استفاده از فناوري هاي روز دنيا در كشورهاي در حال توسعه را در كاهش سرعت تخريب جنگل مؤثر دانسته است زيرا از اين طريق وابستگي اين كشورها بر استفاده از منابع جنگلي تا حد قابل توجهي كاهش مي يابد.

چشم انداز
005931.jpg
005934.jpg
ضعف مديريت جنگل ها در جهان كه به طور معمول از عدم توجه نسبت به قطع غيرمجاز درختان و تجارت غيرقانوني چوب هاي جنگلي ناشي مي شود، به رشد و تثبيت بازار اقتصادي، تعادل اجتماعي و محيط زيست كشورهاي جهان صدمات بسياري را وارد مي كند. بر اساس اين گزارش، با توجه به اين كه 90 درصد از 2/1 ميليارد نفري كه در مناطق محروم و به شدت وابسته به جنگل ها براي تامين نيازهاي حياتي زندگي مي كنند، تقويت مديريت جنگل ها در سطح همه كشورهاي جهان اقدامي اساسي و غيرقابل انكار در جهت كاهش فقر و حفظ محيط زيست جنگل ها بشمار مي رود.

تشديد حاشيه نشيني
در صورت لغو مصوبه دولت
گروه شهري - با لغو مصوبه ممنوعيت استقرار صنايع در شعاع 120 كيلومتري تهران، آلودگي هوا و حاشيه نشيني چند برابر مي شود.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس با بيان اين مطلب به ايسنا گفت: طرح لغو مصوبه ممنوعيت استقرار صنايع در داخل شعاع 120 كيلومتري تهران مطلق نيست و آنچه مورد نظر مسئولان بود آن است كه در برخي از شهرهايي كه به تهران نزديك است مناطقي را در نظر بگيريم و پس از بررسي هاي موردي و خصوصي براي برخي صنايع در اين شهرها مجوز صادر كنيم. به گفته عباسعلي اختري، نماينده مردم تهران، با توجه به اين كه لغو اين مصوبه مطلق نيست نه مي توان آن را رد و نه مي توان به صنايع مجوز تاسيس در اطراف تهران را داد.

عجايب ايران
گورخر ايراني
005937.jpg
آرش نورآقايي - گورخر ايراني، آن جانوري نيست كه در فيلم هاي راز بقا با خطوط راه راه سفيد و سياه ديده مي شوند. اين نوع گورخر كه تنها در ايران يافت مي شود در واقع يك نوع اسب وحشي در منطقه آسياي غربي است و فقط چند صد رأس از آن باقي مانده است. اين نوع گورخر، حيواني قوي است و رنگ قسمت جلو و بالاي بدن آن اختلاطي از قهوه اي روشن و خاكستري زرد است. بغل ها و شكم اين حيوان سفيد است و نوار سياهي بر پشت دارد كه يال را به دم حيوان وصل مي كند. حس بينايي، شنوايي و بويايي در اين جانور بسيار قوي است. براي دوري از خطر انسان ممكن است تا صدها كيلومتر از محل زندگي خود دور شود و به مناطق نيمه كويري و دور از دسترس انسان پناه ببرد. گورخر دشمن طبيعي ندارد اما بر اثر تعقيب و شكار بي رويه و به واسطه اعتقاد به خواص درماني استخوان و گوشتش در معرض نابودي است. از اين جانور در گذشته به تعداد زياد در حاشيه كوير مركزي از طبس تا سمنان، جنوب ورامين، نزديك قزوين- دشت گاوخوني اصفهان، ني ريز فارس، ابرتو و هرات يزد، بافت و سيرجان كرمان و مناطق مرزي سرخس وجود داشته است. اما اكنون فقط تعدادي از آنها در مجموعه حفاظت شده توران در سمنان، بهرام گور در فارس و منطقه مرزي سرخس باقي مانده است.

نگاه دوم
گردشگري مي تواند جايگزين صنعت نفت شود
005940.jpg
گروه شهري در صورت حمايت دولت از صنعت گردشگري، اين صنعت مي تواند جايگزين نفت شود.
نماينده مردم رامسر در مجلس شوراي اسلامي در دومين همايش تبيين سياست هاي دولت در توسعه گردشگري با بيان اين مطلب گفت: دولت آمادگي كامل دارد تا در كنار بخش كشاورزي امكانات لازم براي توسعه صنعت گردشگري را فراهم آورد.
جعفرقلي  راهب افزود: در گذشته نيز هدف دولت توسعه صنعت گردشگري بود، اما متأسفانه اين امر به صورت جدي پيگيري نمي شد، به همين دليل از دولت انتظار مي رود كه براي توسعه گردشگري حمايت هاي ويژه اي را از خود
نشان دهد.
وي تصريح كرد: سابقه گردشگري به قدمت تمدن بشر باز مي گردد. درآمد صنعت گردشگري سالانه 5/12 درصد افزايش داشته، اين صنعت در جهان 12 درصد اشتغال ايجاد كرده و تا سال 2020 ميزان اشتغالزايي آن به 43 درصد افزايش پيدا مي كند.
وي خاطرنشان كرد: گردشگري عامل مهمي براي كسب درآمد و توسعه پايدار در كشور است و اين صنعت براي حفاظت از محيط  زيست نقش مؤثري دارد.
راهب يادآور شد: شرايط آب و هوايي، بافت طبيعي و معماري سنتي و مدرن، اماكن ورزشي، حيات وحش، جنگل  و صنايع دستي از عواملي هستند كه در توسعه اين صنعت نقش مهمي ايفا مي كنند.
وي اظهار داشت: ايران از لحاظ دارا بودن جاذبه هاي گردشگري جزء 10 كشور برتر است. اما بي توجهي به اين صنعت سبب شده، اين كشور از بين 120 كشور دنيا، رتبه 66 را داشته باشد و از نظر درآمد در رتبه 77 قرار گيرد.
وي تأكيد كرد: استان مازندران جاذبه هاي فراواني دارد، به طوري كه سال گذشته 15 ميليون گردشگر داخلي و 150 هزار تن گردشگر خارجي از اين استان بازديد كردند.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |