يكشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۴ - Nov 5, 2006
رسانه اي نو براي اطلاع رساني مستقيم مديريت شهري به شهروندان
صداي شهر آغاز به كار كرد
عكس: گلناز بهشتي
005949.jpg
گروه شهري نخستين استوديوي راديويي تحت عنوان صداي شهر با همكاري مشترك شهرداري و شبكه راديو تهران در ساختمان كنترل ترافيك واقع در خيابان ايرانشهر فعاليت خود را آغاز كرد.
به گزارش همشهري ديروز در مراسم بهره برداري از راديو صداي شهر محمدباقر قاليباف شهردار تهران و حسن خجسته معاون صداي سازمان صداوسيما و جمعي از مسئولان شهرداري و سازمان صداوسيما حضور داشتند. بنابراين گزارش بهره مندي از امكانات راديو و تلويزيون به منظور ارايه اطلاعات موردنياز شهري به شهروندان در بيش از 40 كلان شهر دنيا كه مديريت هاي شهري به صورت متمركز امكان اداره كليه امورات شهر را در قالب دولت هاي محلي برعهده دارند از سالها قدمت برخوردار است. حسن خجسته معاون صداي سازمان صداوسيما در پاسخ به همشهري طرح پيشنهادي راه اندازي راديو صداي شهر را مربوط به حدود 10 سال قبل دانست كه از زمان روي كارآمدن قاليباف به عنوان شهردار تهران اين مهم سرعت گرفت و در عرض مدتي كمتر از دو سال مراحل اجرايي خود را طي كرد و ديروز به بهره برداري رسيد.
حسن خجسته معاون صداي سازمان صداوسيما در پاسخ به همشهري، طرح پيشنهادي راه اندازي راديو صداي شهر را مربوط به حدود 10 سال قبل دانست و گفت: اما از زمان روي كارآمدن قاليباف به عنوان شهردار تهران اين مهم سرعت گرفت و در عرض مدتي كمتر از دو سال مراحل اجرايي خود را طي كرد و ديروز به بهره برداري رسيد.
خجسته به همشهري گفت: فعلا استوديو صداي شهر در فواصل برنامه هاي راديو تهران به فاصله هريك ساعت 5 دقيقه به اطلاع رساني اخبار شهري خواهدپرداخت. اما ظرف يكي دو ماه آينده علاوه بر بخش هاي اطلاع رساني 5 دقيقه اي، روزانه به مدت يك ساعت بحث هاي جدي در حوزه حقوق شهروندي و... به مردم ارايه خواهيم كرد.
معاون امور صداي سازمان صداوسيما قول داد: با توجه به درك وسيع قاليباف از مباحث اطلاع رساني و روحيه فوق العاده ايشان بر لزوم اطلاع رساني به موقع و همه جانبه به مردم ظرف مدت كوتاهي راديو صداي شهر نظم خاصي گرفته و به رقيب جدي براي راديو پيام تبديل شود، به طوري كه امنيت خاطري كه هم اكنون راديو پيام به لحاظ فراواني مخاطب دارد پس از مدتي از شروع فعاليت راديو صداي شهر از بين برود طوري كه راديو پيام رقيبي براي راديو تهران قلمداد شود نه اينكه راديو تهران رقيب پيام باشد!
خجسته همچنين بر لزوم عدالت توزيع اطلاعات اوليه، تكميل اين اطلاعات با درنظرگرفتن سرعت تغيير و تحولات در جهان و اصلاح آن دسته از اطلاعات كه در گذر زمان دچار اشكال شده اند تاكيد كرد و برخورداري از آن را حق اساسي هر شهروند ايراني دانست.
محمدباقر قاليباف نيز افتتاح نخستين استوديوي راديويي به نام صداي شهررا براي شهرداري و شهروندان تهران به عنوان يك فرصت بي نظير نام برد و گفت: هنگام مسئوليتم در حوزه نيروي انتظامي غير از اخبار خصوصي افراد و آن دسته از مواردي كه جنبه امنيتي داشت هيچ خبري را از مردم دريغ نكردم. خوشبختانه امروز در دوران مسئوليتم در شهرداري تهران براساس رويكرد شهروندمداري مكلف به ارائه كليه اخبار و اطلاعات حوزه مديريت شهري به طور مساوي در ميان همه مردم هستيم.
قاليباف گام سوم مديريت ارتباط شهري پس از سامانه 137 و 1888 را راه اندازي استوديوي صداي شهر دانست كه در جهت احقاق حقوق شهروندي، مشاركت مردم در اداره شهر، آموزش مناسبات شهري، هم افزايي مشاركت سازمان هاي مختلف براي تحقق مديريت واحد شهري، گردش آزاد اطلاعات و جلب مشاركت فكري و نظري شهروندان در اداره شهر، تحقق نقد منصفانه و سازنده از مسئولان و پاسخگويي مديران در برابر مردم اعلام كرد و افزود: اطمينان شهروندان به شهرداري به عنوان سرمايه اي ارزشمند، منجر به ارتقاي منزلت و جايگاه مجموعه شهرداري و شهروندي خواهد شد.
قاليباف در پاسخ به اين سؤال كه تفاوت راديو صداي شهر با راديو پيام در چيست؟ گفت: راديو پيام صرفا به ارايه اطلاعات ترافيكي شهري خواهد پرداخت، درحالي كه در راديو صداي شهر سعي در گشودگي مشكلات روزانه شهروندان با شهرداري داريم؛ به عبارتي در اين راديو مجموع اطلاعاتي كه يك شهروند تهراني براي تسريع در حل مسايل زندگي روزانه خود نياز دارد ارائه مي شود.
سكينه احمدي مديركل راديو تهران نيز كه استوديو صداي شهر يكي از استوديوهاي تحت امر وي در شبكه راديويي تهران به شمار مي رود، در گفت وگو با همشهري اظهار اميدواري كرد، اين راديو جايگاهي براي جلوه بيشتر مسئولان متعهد و شهروندان مسئول باشد و در كاهش هزينه هاي كلان خدمات شهري و به تبع آن رشد آگاهي عمومي و ارتقاي سطح فرهنگ شهروندان نقش مؤثري ايفا كند.

خادم: حتي يك ريال از بودجه 2 ميليارد توماني ساماندهي بي خانمان ها به شهرداري پرداخت نشده است
راه اندازي 3 گرمخانه براي بي خانمان ها تا پايان آبان
خادم:شهرداري به تنهايي بار ساماندهي متكديان و بي خانمانها را
به دوش دارد
006018.jpg
گروه شهري رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران با انتقاد از عدم همكاري دستگاه هاي ذيربط در زمينه ساماندهي متكديان و بي خانمان ها گفت: در حال حاضر شهرداري به تنهايي بار ساماندهي متكديان و بي خانمان ها را به دوش مي كشد.
به گزارش همشهري، رسول خادم ديروز در جمع خبرنگاران افزود: طبق مصوبه شوراي عالي اداري، ستاد استاني متشكل از استانداري، فرمانداري و ساير دستگاه هاي دولتي موظف به همكاري و ساماندهي متكديان در حيطه وظايف خود هستند ولي متأسفانه هم اكنون برخلاف اين مصوبه عمل مي شود و مديريت شهري به تنهايي در جمع آوري و ساماندهي بي خانمان ها انجام وظيفه مي كند.
وي با بيان اين كه كار ساماندهي بي خانمان ها از سال 83 آغاز شده است گفت: از ابتداي اجراي اين طرح تاكنون 4هزار و 796 بي خانمان و متكدي جمع آوري شده اند كه از اين تعداد 4 هزار و 157 نفر ترخيص شده اند و 609 نفر نيز در مراكز نگهداري موقت اسكان داده شده اند.خادم فعال نشدن ستادهاي ساماندهي در استان ها را عامل هجوم آوردن بي خانمان ها به تهران دانست و گفت: بيش از 60 درصد متكديان و بي خانمان هاي جمع آوري شده شهرستاني هستند و از اين رو ستادهاي ساماندهي متكديان و بي خانمان ها بايد توسط وزارت كشور در استان ها فعال شود.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر افزود: وزارت رفاه نيز تاكنون در ساماندهي آسيب هاي اجتماعي به خوبي عمل نكرده است كه اميدواريم وزير جديد بتواند اقدام مناسبي در اين زمينه انجام دهد.
وي با بيان اينكه جمع آوري بي خانمان ها راه حل كاهش اين آسيب نيست و آنها بايد به طور مناسب ساماندهي شوند گفت: اگر هريك از دستگاه هاي ذيربط به وظيفه خود عمل نكنند درحقيقت يك حلقه از كار انجام نمي شود و درنتيجه ساماندهي بي خانمان ها دچار مشكل مي شود.
خادم افزود: تنها اعتباري كه براي ساماندهي بي خانمان ها از سوي دولت تخصيص داده شد در زمان دولت هشتم و رقمي معادل 2 ميليارد تومان بود ولي از آن زمان تاكنون يك ريال هم از سوي دولت اختصاص نيافته و اين درحالي است كه با وجود ملي بودن موضوع، تهران و مديريت شهري بار سنگين هزينه هاي ساير نقاط را به دوش مي كشد. وي در عين حال از راه اندازي 3 گرمخانه براي بي خانمان ها تا پايان آبان ماه جاري در تهران خبر داد و گفت: در اين رابطه جلسات متعددي با مديريت شهري برگزار شده است و علاوه بر اين گشت هاي شبانه به منظور جمع آوري بي خانمان ها افزايش مي يابد. رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر گفت: اغلب متكديان به صورت قوي و سازمان يافته براي كسب درآمد در سطح تهران اقدام به تكدي گري مي كنند و درآمد بالايي دارند و تنها راه حل كاهش متكديان امتناع از كمك به آنهاست زيرا ترحم و دلسوزي در اين رابطه پايتخت را به محفل تكدي گري بين المللي تبديل كرده است.
خادم همچنين گفت: هنوز سياست هاي دولت درباره ساماندهي بي خانمان ها و متكديان روشن نيست و چگونگي ورود متكديان بين المللي به كشور نيز نامشخص مي باشد و براي خروج آنها نيز با مشكل مواجه هستيم.

آغاز استفاده از آسفالت پليمري در تهران
گروه شهري- براي نخستين بار در كشور تكنولوژي جديد صنعت آسفالت از سوي شهرداري تهران درمنطقه 5 تهران به كار گرفته شد.
به گزارش خبرنگار همشهري، به كارگيري اين تكنولوژي كيفيت و دوام بيشتر، افزايش ايمني وسرعت عمليات روكش آسفالت معابر شهري را به دنبال خواهد داشت. طي مراسمي از پلهاي فدائيان اسلام و شهرزاد در تقاطع كمربندي آزادگان با حضور محمدباقر قاليباف شهردار تهران بهره برداري شد. سيد مسعود نصر آزاداني مديرعامل سازمان مهندسي عمران شهر تهران طي سخناني خبراستفاده از آسفالتهاي نازك 5/2 سانتي متري پليمري را در معابر و خيابانهاي پايتخت اعلام كرد. وي با اشاره به اينكه گستردگي معابر شهر تهران 120 ميليون متر مربع است، نياز شهر تهران را براي روكش آسفالت معابر، سالانه 12 ميليون تن برآورد كرد كه با توجه به محدوديت توان توليد كارخانجات توليد آسفالت و محدوديت منابع مالي اين مهم ميسر نشده است.
نصر آزاداني با در نظر گرفتن وضعيت ترافيك تهران و شرايط اقليمي خاص آن كه تفاوت شديد دما در تابستان و زمستان را به دنبال دارد گفت: اين قضيه شهرداري تهران را ترغيب به استفاده از تكنولوژي جديد روكش آسفالت كرد.
مدير عامل سازمان مهندسي و عمران شهرداري تهران گفت: استفاده از اين نوع آسفالت در كشورهاي توسعه يافته سابقه 15 ساله دارد و از تمام استانداردهاي روز دنيا برخوردار است.وي كيفيت مطلوب، هزينه كمتر و سرعت در اجرا را از مزاياي اين نوع آسفالت دانست و ادامه داد: در يك نوبت كاري امكان آسفالت 15 هزار مترمربع باند بزرگراهي فراهم است، ضمن اينكه ايمني و تردد روان بدون ترك خوردگي معابر و چاله و فراز و نشيب براي شهروندان در معابرشهري فراهم خواهد شد.

اجراي طرح جهادي 137
در منطقه 6
گروه شهري عزت الله فرجي شهردار منطقه 6 اعلام كرد: اجراي طرح جهادي 137 در منطقه 6 از روز گذشته به مدت يك هفته آغاز شد.
وي گفت: گرچه تاكنون در طرح هاي جهادي آزمايشي 137 كه در نواحي 6گانه به اجرا درآمده است بسياري از مشكلات حل شده است ولي با اجراي طرح جهادي منطقه موارد و مشكلاتي كه تاكنون به هر دليلي مرتفع نشده است با بسيج و به كارگيري كامل نيروها رفع خواهد شد.
شهردار منطقه از شهروندان محله خواست تا از طريق شوراياري ها و سامانه 137 مشكلات خود را با در نظر داشتن 17 اولويت خدمات شهري بازگو كنند تا به سرعت بررسي و اقدام شود.
وي خاطرنشان ساخت: 26 پروژه در زمينه هاي مختلف فني و عمراني، اجتماعي، فرهنگي، ترافيكي، مشاركتي و خدمات شهري به بهره برداري خواهد رسيد.

نگاه
006015.jpg
داود كاظمي

در پايان ديدار پرسپوليس و استقلال اتفاق افتاد
خسارت تماشاچيان به 180 دستگاه اتوبوس شركت واحد
گروه شهري بعد از پايان بازي دو تيم استقلال و پرسپوليس، عده اي از تماشاگران اين بازي، به 180 دستگاه اتوبوس شركت واحد بيش از 170 ميليون ريال خسارت وارد كرده اند.
به گزارش خبرنگار همشهري، مديركل روابط عمومي شركت واحد با اعلام اين خبر افزود: متأسفانه تخريب اموال شركت واحد پس از مسابقات فوتبال به يك روند عادي تبديل شده كه عدم اتخاذ تصميم قاطع از سوي مسئولان ذيربط موجب تشديد تخريب اموال عمومي شهر خواهد شد.
قاضيان با اشاره به كاهش 20 درصدي ميزان خسارت وارده به اتوبوس هاي شركت واحد نسبت به بازي سال پيش اين دو تيم گفت: در سال 85 شركت واحد پس از سرويس دهي و خدمات رساني تنها در 8 بازي مهم ازجمله بازي استقلال تهران و فولاد اهواز و حتي بازي هاي ملي چون ايران و بوسني و ايران و بحرين، شاهد خسارات جدي بوده است. براساس آمار ميزان خسارات وارده در اين 8 بازي كه در سال 85 انجام شده است. وي ميزان خسارت هاي اين شركت را در طول سال هاي گذشته سنگين ارزيابي كرد و افزود: شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه به دليل خدمات رساني به تماشاگران فوتبال از سال 73 تا 84 بيش از 7 ميليارد ريال خسارت ديده است كه تنها 2 ميليارد ريال از خسارت هاي وارده از سوي سازمان ها و ارگان هايي كه به نوعي خود را در اين زمينه مسئول مي دانستند پرداخت شده است.
قاضيان با اشاره به وظيفه شركت واحد براي سرويس دهي به شهروندان افزود: تلقي شركت واحد از خدمات رساني به تماشاگران فوتبال مانند، مراسم روز قدس يا مراسم هاي ديگر است، اما متأسفانه برخورد نامناسب برخي تماشاگران موجب شده تا پرسنل خدمتگزار در اين شركت دلسرد شوند.
وي به ناهنجاري اخلاقي برخي تماشاگران اشاره كرد و گفت: در جريان اتفاق روز جمعه، يكي از پرسنل اين شركت نيز مورد ضرب و شتم برخي از اين تماشاگران قرار گرفت و هم اكنون به دليل آسيب ديدگي بستري است.
مديركل روابط عمومي شركت واحد با تأكيد بر كنترل اين ناهنجاري ها گفت: شايد لازم است تا بسياري از دستگاه ها و سازمان ها وارد عرصه شوند و با فرهنگ سازي و مسئوليت پذيري، تماشاگران معدودي را كه دچار ناهنجاري رفتاري هستند كنترل كرده و آنان را با موازين درست اخلاقي بيشتر آشنا كنند.

ساماندهي 29 ميليون سفر درون شهري
توسط پيك بادپاي شهرداري تهران
گروه شهري در سه ماهه دوم سال جاري شركت حمل و نقل كالاي تهران(پيك بادپاي شهرداري تهران) توانست 29 ميليون سفر درون شهري را حذف كند. به گزارش روابط عمومي پيك بادپا با ساماندهي سفرهاي زايد درون شهري در مدت يادشده حدود 5/7 ميليون ساعت از اتلاف وقت شهروندان پيشگيري شد. مديرعامل پيك بادپاي شهرداري تهران ضمن اعلام اينكه در سه ماهه دوم سال جاري، 23 شعبه جديد افتتاح شده است، افزود: فعاليت شعب جديد در مدت مزبور ايجاد 424 فرصت شغلي را درپي داشته است.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |