سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۶ - Nov 7, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
بامداد خود را با صدقه آغاز كنيد زيرا بلا از صدقه نمي گذرد.
(كنزالعمال، ج 6، ص 399، ح 16243)
امروز با حافظ
زلف سنبل چه كشم عارض سوسن چه كنم
بي تو اي سرو روان با گل و گلشن چه كنم
نيست چون آينه ام روي ز آهن چه كنم
آه كز طعنه بدخواه نديدم رويت
آب و هوا
000285.jpg

عكس روز
000297.jpg
عكس: رويترز‎/ فاتح ساريباس
آنتوني گرين آپ يكي از بازيكنان بسكتبال تيم هارلم گلوب تراترز آمريكا حركات حيرت انگيزي در جريان يك مسابقه نمايشي در شهر استانبول تركيه انجام داد.

در شهر چه خبر
كتابچه وظيفه شناسي
سيزدهمين شماره از سري كتابچه هاي تهران شهر اخلاق، شهر زندگي با عنوان كتابچه وظيفه شناسي به زودي منتشر مي شود. اين كتاب كه به همت گروه تاليف متون آموزش سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و به صورت رايگان بين شهروندان توزيع مي شود در 52 صفحه و در تيراژ 50 هزار نسخه منتشر خواهد شد. با مطالعه اين كتابچه شهروندان با موضوع هايي شامل وظيفه شناسي و سودمندي آن براي ديگران، وظايف انسان در برابر خود، خانواده، والدين، فرزندان و نمونه هاي تاريخي و واقعي آن آشنا مي شوند.

پل همچنان چوبي
گويا پل چوبي كه قرار بود با صنف چوب و تخته فروش ها خداحافظي كند به اين زودي ميزباني خود را به شهرك خاوران واگذار نمي كند. با اينكه 380 واحد فروش چوب و تخته در شهرك صنعتي خاوران آماده تحويل است، اما نبود دوربرگردان در جاده خاوران و صادرنشدن مجوزهاي لازم فقط صد واحد صنفي را به اين شهرك انتقال داده است.

فرارگوشي هاي غيرمجاز
خبر جمع آوري و ضبط گوشي هاي تلفن همراه فاقد برگ سبز گمركي و قاچاق موجب كاهش عرضه و افزايش 10 تا 20 هزار توماني قيمت انواع گوشي در بازار علاءالدين شد. با اينكه فعالان بازار همچنان بر صحت اين خبر و رويت ماموران اصرار دارند اما ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالاو ارز ظاهرا از اين موضوع بي اطلاع است.

ضمانت ضمانت نامه ها
مراكز تعميراتي نمايندگي هاي خدمات پس از فروشي كه به هر دليلي تعطيل شده اند موظف به ارايه خدمات تعميري هستند. به گفته مهدوي مديركل خدمات بازرگاني سازمان حمايت از مصرف كنندگان قوانين موجود پاسخگوي نياز كاربران نبوده و اغلب كارت هاي گارانتي لوازم خانگي و صوتي و تصويري ضمانت اجرايي ندارد. با اين وجود تمامي تعميرگاه هايي كه درحال حاضر مشغول به كار هستند و دفتر نمايندگي آنها تعطيل شده، بايد تعمير لوازم مشمول كارت ضمانت آن شركت را به عهده گيرند. در غير اين صورت شاكيان مي توانند شكايت خود را همراه با مدارك به سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان تحويل دهند.

نقدي بر ياد و يادگار
امروز موزه امام علي (ع) ساعت 5 بعدازظهر ميزبان جلسه نقد و بررسي فيلم ياد و يادگار است. در اين نشست كه از سلسله آيين هاي خانه فيلم نور مي باشد با حضور كارشناس برنامه رضا درستكار و ديگر هنرمندان و منتقدان سينما به نقد و بررسي اثر به نمايش درآمده پرداخته مي شود. ياد و يادگار اثري مشترك از مرتضي رزاق كريمي و فرهاد ورهرام است.

بازار
000312.jpg
بازار موتورخانه ها گرم شد

هرچند سه ماه پيش و پس از رشد نرخ فلزات، قيمت انواع لوازم شوفاژ و موتورخانه نيز از اين افزايش تبعيت كرد اما آگاهان بازار و مسئولان اتحاديه شوفاژ و تهويه مطبوع نوسان مجدد بازار با آغاز فصل سرما را منتفي مي دانند. آن ها معتقدند در حال حاضر 90 درصد لوازم مصرفي و اوليه صنف شوفاژ در داخل توليد مي شود و تمامي اين محصولات زير قيمت مصوب وزارت بازرگاني به فروش مي رسد. اين اتحاديه توصيه مي كند، محاسبه نرخ نصب سيستم هاي گرمايشي فقط بايد به نسبت نوع لوازم و متراژ ساختمان محاسبه شود. تمامي متقاضيان خدمات زير پوشش اين اتحاديه مي توانند پيش از عقد قرارداد نرخ پيشنهادي فروشندگان و تعميركاران را با نرخ هاي مصوب موجود در اين اتحاديه انطباق دهند. در زمينه ميزان اجرت ها كه بيشترين شكايات را به خود اختصاص مي دهد، نرخ مصوب خدمات رسته شوفاژ در چند نوبت و در همين صفحه اعلام خواهد شد.

آموزش زبان
خانه فرهنگ حافظيه اقدام به برگزاري دوره هاي آموزش مكالمه و گرامر زبان انگليسي ويژه كليه گروههاي سني كرده است. علاقه مندان براي ثبت نام و يا كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني: فلكه آشتياني خيابان بلال حبشي نرسيده به خيابان باباطاهر مراجعه كنند و يا با شماره تلفن 77424344 تماس بگيرند.

كلاس ورزش
فرهنگسراي خانواده در راستاي شعار ورزش، شادي، نشاط اقدام به برگزاري يك دوره كلاس آموزشي ورزش كرده است. كلاس هاي ايروبيك، كاراته، جودو، دفاع شخصي، تكواندو، آمادگي جسماني، فول كنتاك و ... از جمله دوره هاي آموزشي فرهنگسراي خانواده است كه علاقه مندان براي ثبت نام مي توانند به واحد آموزش فرهنگسراي خانواده (ساختمان فدك) واقع در بزرگراه رسالت، بعد از چهار راه گلبرگ، ضلع شمالي پارك فدك مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 77810036 تماس بگيرند.

آموزش رايگان نويسندگي
خانه فرهنگ ابو سعيد كلاس هاي رايگان نويسندگي، خبرنگاري و عكاسي برگزار مي كند. اين كلاس ها روزهاي سه شنبه از ساعت 15 تا 17 برگزار مي شود. علاقه مندان مي توانند به نشاني خيابان وليعصر ميدان منيريه، خيابان ابوسعيد، جنب درمانگاه زنجاني ها خانه فرهنگ ابوسعيد مراجعه كنند و يا با شماره تلفن 66493039 تماس بگيرند.

آموزش فوريت هاي پزشكي
موسسه آموزش شهر، دوره آموزشي فوريت هاي پزشكي و امداد، تغذيه و سلامت را در سطح فرهنگسراها برگزار مي كند. دانش آموختگان هر رشته در طول 5 تا 15 جلسه به اجمال با هريك از موضوع هاي امدادي آشنا مي شوند. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند همه روزه از ساعت 8 صبح تا 16 با شماره تلفن 88908362 تماس بگيرند.

سكه، طلا و ارز
000315.jpg

فرهنگسرا
گل سازي
علاقه مندان به هنر گل سازي تا پايان آبان فرصت دارند در كلاس هاي گل سازي فرهنگسراي دانشجو ثبت نام كنند. اين كلاس ها در روزهاي شنبه از ساعت 14 تا 16 و طي 10 هفته و ويژه بانوان برگزار مي شود. همچنين گروه كر اين فرهنگسرا پس از 5 ماه وقفه فعاليت خود را آغاز كرده است و عضو جديد مي پذيرد. علاقه مندان اين رشته هاي هنري براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به خيابان سيد جمال الدين اسد آبادي خيابان 21، بوستان شفق، فرهنگسراي دانشجو مراجعه كنند و يا با شماره تلفن 88712839 تماس بگيرند.

نشست قرآني
كانون قرآن فرهنگسراي بهمن با هدف درك بهتر مفاهيم روح بخش قرآن كريم و الگو قرار دادن اين كتاب آسماني در تمامي امور، اقدام به برگزاري نشست هاي تفسير و تدبر بر قرآن كرده است. اين نشست ها به صورت رايگان روزهاي يكشنبه هر هفته از ساعت 16 تا 18 در دار القرآن ريحانه النبي فرهنگسراي بهمن برگزار مي شود. علاقه مندان مي توانند به نشاني ميدان راه آهن، ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 55058833 تماس بگيرند.

جشنواره كودك
فرهنگسراي سلامت اقدام به برگزاري كارگاه ويژه كودكان كرده است. اين برنامه شامل كارگاههاي آموزشي، بازيافت و حيات وحش، كارگاه نقاشي افكار، داستان ها، سرگرمي ها و بازي هاي زيست محيطي و همچنين كارگاه گريم كودكان است. علاقه مندان براي استفاده از برنامه هاي متنوع و جذاب اين فرهنگسرا مي توانند تا روز 18 آبان از ساعت 9 صبح تا 7 شب به پارك پرديسان مراجعه كنند و براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 2- 77491491 يا 77210372 تماس بگيرند.

همخواني نوجوانان و جوانان
نوجوانان و جوانان در گروه كر قاصدك فرهنگسراي سالمند همخواني مي كنند. در اين گروه كه ويژه افراد 25- 10 ساله است، آموزش هاي مختلفي شامل نت شناسي فن  بيان- تكنيك آواز گروهي- سلفژ صداسازي و نحوه صحيح نفس گيري و كاربرد آن در موسيقي ارائه مي شود. اين كلاس ها پنج شنبه هاي هر هفته از ساعت 11الي۱۳س برگزار مي شود و حضور علاقه مندان در اين گروه آزاد است. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني: ميدان امام حسين خيابان 17 شهريور خيابان خشكبارچي- پارك خيام مراجعه كنند و يا با شماره تلفن 9- 33358688 تماس بگيرند.

سينما
000294.jpg
وقتي همه خواب بودند
كارگردان: فريدون حسن پور
بازيگران: محمدرضا فروتن، گلاب آدينه،
غزل شاكري
سينماهاي نمايش دهنده: ايران 2، فرهنگ 2
خلاصه داستان: بي بي سليمه پس از سال ها انتظار نوبت سفرش به خانه خدا فرا رسيده اما كسي نمي خواهد خبر لغو مجوز سفر وي را به او بدهد.

تلويزيون
000318.jpg

آلودگي هواي تهران
000288.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org
[Roma
]
سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲
[Roma
]
دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
كوه و خورشيد
روي كاناپه، جلوي تلويزيون افتاده ام و كاغذ و قلم به دست، شعري را كه درباره فلسطين نوشته ام اصلاح مي كنم، زن، مي گريد. زن فرياد مي كشد. زن مي گريد. ماشين آب پاش خون ها را مي شويد.
مادرم هم مي گريد. سال دو هزار و شش نه، قرن بيستم و يكم است. دخترم نقاشي مي كرد. خورشيد را پشت كوه ها گذاشت و هق هقش شروع شد.نگاهش كردم. دستش را توي صورتش گرفته بود و زار زار مي گريست. به چه فكر مي كرد؟ به كودك بي پناه. هنوز معني زنداني يا شكنجه را نمي دانست. نگران بچه اي بود كه پدر و مادرش را جلوي چشمش كشتند.
خورشيد را تمام كرد، درست وسط دو تا شيب كوه، يك خورشيد نارنجي. اما كوه استوار و قهوه اي پررنگ مانده بود. مي داني چرا نمي خواهم بيشتر تاريكش كنم. مي ترسم آن كوچولو جنازه پدر و مادرش را گم كند.
آنجلا كونتينتو دونشس / اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
معابري كه يخ نمي زنند
نيويورك: همواره در فصل زمستان مشكل يخبندان در سطح معابر باعث بروز سوانح رانندگي مي شود اما اخيرا دانشمندان نوعي پوشش براي معابر توليد كرده اند كه اگر دماي هوا به كمتر از صفر درجه سانتيگراد برسد آنگاه اين پوشش به صورت خودكار از خود مايع ضد يخ توليد خواهد كرد. اينگونه ديگر، معابر در سرماي زمستان يخ نخواهد زد. تا كنون از اين پوشش در چند جاده حادثه خيز و سرد در آمريكا استفاده شده كه نتايج رضايتبخشي داشته است.
۱۸ ساعت در آسانسور
اسلو: يك خانم كه 18 ساعت داخل يك آسانسور گير افتاده بود سرانجام نجات يافت. اين خانم براي پسر خود در يك مجتمع مسكوني، واحدي خريداري كرده بود و هنگامي كه قصد داشت با آسانسور وسايل پسرش را بالا ببرد آسانسورخراب شده و داخل آن گير افتاد. با توجه به اينكه ساختمان خالي از سكنه بود به همين دليل هرچه فرياد كشيد فايده اي در بر نداشت و مجبور شد شب را داخل آسانسور سپري بكند. سرانجام پس از گذشت 18 ساعت هنگامي كه يك مشاور مسكن چند مشتري را براي بازديد از واحد هاي ساختمان به اين مجتمع آورده بود صداي خانم را شنيد و با خبر كردن آتشنشاني او را نجات داد. اما جالب تر اينكه هنگامي كه اين خانم از مجتمع بيرون آمد شوكه شد چون پليس راهنمايي و رانندگي يك جريمه روي شيشه جلوي خودرواش الصاق كرده بود.
جلوگيري از افسردگي مجرمان
لندن: ديروز روزنامه هاي انگليس نوشتند، زندانهاي اين كشور با صرف دهها هزار پوند هزينه مشغول تغيير رنگ ميله هاي سلولهاي زندانيان هستند. در حال حاضر رنگ اين ميله ها سفيد و خاكستري است كه مسولان زندانها معتقدند اين رنگ ها باعث افسردگي زندانيان خواهد شد به همين دليل بايد به رنگ سبز تيره درآيند تا اينكه مجرمان احساس كنند كه در دهكده و يا روستا در حال زندگي هستند. همچنين قرار است كه پنجره هاي سلولها نيز تعويض شود تا نور بيشتري داخل آنها بتابد.
كنترل مدت زمان تماشاي تلويزيون
واشنگتن: يك پدر در آمريكا دستگاهي ساخته كه با آن مي توان مدت زمان درگير شدن كودكان و نوجوانان را با برنامه هاي تلويزيوني، اينترنت و بازيهاي كامپيوتري تنظيم و كنترل كرد. اما چه اتفاقي رخ داد كه اين پدر به فكر ساخت اين دستگاه افتاد. داستان از اين قرار بود كه دو فرزند وي در اغلب اوقات شبانه روز مقابل تلويزيون و يا كامپيوتر مي نشستند و او را به ستوه آورده بودند. و اما مشخصات اين دستگاه. اين دستگاه مانند دستگاههاي پرداخت الكترونيكي در فروشگاهها است. والدين ابتدا مدت زمان مجاز استفاده از تلويزيون و يا كامپيوتر را وارد دستگاه مي كنند و كودكان بايد براي روشن كردن تلويزيون، رمز عبوري را كه والدين در اختيارشان قرار داده اند وارد دستگاه متصل به تلويزيون كنند. به محض اينكه زمان مجاز تماشاي تلويزيون و يا كار با كامپيوتر به پايان برسد اين دستگاهها به صورت خودكار قطع خواهند شد. هم اكنون اين دستگاه در آمريكا به فروش مي رسد.
به دام انداختن سگهاي ولگرد
000291.jpg
پكن: ديروز اعلام شد در سال جاري ميلادي 1847 نفر در كشور چين مبتلا به بيماري هاري شده اند كه 1735 نفر از آنان جان خود را از دست داده اند. به همين دليل مقامات چيني به شهرداري ها و پليس دستور داده اند كه به جمع آوري سگ هاي ولگرد بپردازند. همانگونه كه در تصوير مشخص است يك مامور امنيتي در حال به دام انداخته يك سگ ولگرد در استان سي چوآن است.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |