سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۶ - Nov 7, 2006
رهبر معظم انقلاب:
آمريكايي ها در خاورميانه درمانده شده اند
000264.jpg
گروه سياسي - حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي  عصر ديروز در ديدار الكساندر لوكاشنكو رئيس جمهوري روسيه سفيد و هيأت همراه، پيوند خوردن اراده كشورهاي مستقل را موجب افزايش قدرت و تأثيرگذاري آن و به نفع منافع و مصالح اين كشورها دانستند و تأكيد كردند: جمهوري اسلامي ايران و روسيه سفيد زمينه هاي زيادي براي گسترش روابط در همه ابعاد دارند و دولت ايران آمادگي كامل براي گسترش بيش از پيش روابط به ويژه در بخش اقتصادي و تجاري دارد.
ايشان با تأييد لزوم گسترش همه جانبه روابط دو كشور، لازمه ايستادگي كشورهاي مستقل در مقابل فشارهاي قدرتهاي بين المللي را، ارتباط و همكاري بيشتر برشمردند و خاطرنشان كردند: علت اينكه بسياري از كشورهاي به ظاهر مستقل توانايي مقاومت در مقابل فشارهاي سلطه گر را ندارند، پيوند نخوردن اراده مسؤولان اين كشورها و نبود پشتوانه افكار عمومي است.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به دست اندازيهاي آمريكا در مناطق مختلف جهان به ويژه منطقه خاورميانه، علت آن را ضعف كشورهاي منطقه دانستند و افزودند: البته آمريكايي ها اكنون در منطقه خاورميانه از جمله عراق، لبنان و فلسطين اشغالي بشدت درمانده شده اند.
حضرت آيت الله خامنه اي تأكيد كردند: جمهوري اسلامي ايران با هيچ كشوري منازعه ندارد اما به مصالح و آينده خود بشدت پايبند و علاقه مند است.
در اين ديدار كه احمدي نژاد رئيس جمهوري نيز حضور داشت، الكساندر لوكاشنكو رئيس جمهوري روسيه سفيد با ابراز خرسندي از اين ديدار و همچنين روابط بسيار خوب دو كشور، از جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشوري با اراده مستحكم، مقتدر و داراي مواضع قاطعانه نام برد و تأكيد كرد: در مذاكرات تهران، دو طرف براي گسترش همه جانبه روابط مصمم بودند زيرا اين گسترش روابط به نفع مصالح دو كشور است.
وي با تأييد سخنان رهبر انقلاب اسلامي درخصوص لزوم ارتباط كشورهاي مستقل، خاطر نشان كرد: ما نيز معتقديم براي ايستادگي مقابل دشمنان بايد اراده و قدرت خود را از طريق ارتباط با يكديگر و استفاده از پشتوانه مردمي افزايش دهيم.

رئيس جمهوري تشريح كرد
نتايج سفر استاني هيأت دولت به استان تهران
000267.jpg
گروه سياسي - رئيس جمهوري گفت: دولت براي نخستين بار پس از انقلاب با نگاه دقيق و كارشناسي همه مسائل و مشكلات استان تهران را به طور فراگير بررسي كرده است.
محمود احمدي نژاد در پايان جلسه يكشنبه شب هيات وزيران كه پنجمين جلسه اختصاص يافته به بررسي مسايل استان تهران بود، در مصاحبه اي كه پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري خبر آن را منتشر كرد ادامه داد: در پنج جلسه جلسات هيات دولت براي بررسي و حل مشكلات استان تهران كه  ۱۸ ساعت به طول انجاميد بيش از  ۲۷۰ بند مصوبه در زمينه هاي حمل و نقل، مسكن، بهداشت و درمان، آموزش، آب شرب و كشاورزي، صنعت و دانشگاه ها براي رفع مشكلات و افزايش عمران و رفاه مردم اين استان به تصويب رسيد. احمدي نژاد بيشترين تصميمات دولت ويژه استان تهران را براي تسهيل در حمل و نقل و ارتباط درون شهري و بين شهري در اين استان برشمرد و گفت: در مجموع برا خطوط ارتباط تهران در حدود يك ميليارد دلار اعتبار، اختصاص يافت كه شامل  ۹۷۵ ميليون دلار و  ۳۵۰ ميليارد ريال است.
رئيس جمهور با بيان اين «ه در مجموع دولت  ۷۷۰ ميليون دلار براي احداث و تكميل خط سوم مترو اختصاص داده است كه يكصد ميليون دلار براي آغاز عمليات اختصاص يافت، گفت: برا خط چهار مترو نيز  ۶۸۰ ميليون دلار در نظر گرفته شده بود «ه دولت مدت استفاده از اين اعتبار را تمديد كرد.
تصويب 270 پيشنهاد براي تهران
در جلسه عصر يكشنبه هيات وزيران مسائل استان تهران پيگيري و در نهايت با تصويب بيش از 270 بند مصوبه به پايان رسيد.
رئيس جمهور در اين جلسه با تاكيد بر اين كه تهران مركز و انعكاس دهنده مسائل كشور است و با تشكر از مردم استان تهران براي استقبال گرم از خدمتگزاران خود در طول ماه رمضان گفت: اميدواريم با اطلاع رساني مناسب مسئولان استاني و رسانه ها به مردم درباره مصوبات دولت، مردم در جريان اين مصوبات كه حقوق آنهاست و نحوه  اجراي آنها قرار گيرند.

تا انتخابات
* سخنگوي شوراي نگهبان با بيان اين كه شوراي نگهبان هنوز درباره صلاحيت نامزدهاي انتخابات خبرگان نظر رسمي اعلام نكرده است، گفت: هرگونه اظهارنظر و گمانه زني نسبت به صلاحيت نامزدها فاقد اعتبار است. به گفته قائم مقام دبير شوراي نگهبان نتايج بررسي هاي فقهاي شوراي نگهبان، 22 آبان به وزارت كشور اعلام و 23 آبان ماه از طريق اين وزارتخانه در اختيار داوطلبان قرار مي گيرد.
* حسين فدايي رئيس هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراها گفت: بررسي صلاحيت داوطلبان انتخابات شوراها در هيأت هاي اجرايي پس از پايان يافتن استعلامات در حال انجام شدن است. به گزارش فارس وي اظهار داشت: بررسي صلاحيت داوطلبان انتخابات شوراها طبق قانون پس از بررسي سوابق و پاسخ به استعلامات كه هم اكنون تمام شده در هيأت هاي اجرايي در حال انجام است. فدايي در پايان بر اعمال قانون در بررسي صلاحيت داوطلبان و بي توجهي  به اعمال سليقه هاي حزبي و سياسي در بررسي صلاحيت ها تاكيد كرد.
* آقاتقي فرماندار تهران اعلام كرد: تشكيل ستاد انتخاباتي بايد در چارچوب شرايطي باشد و گروه هايي كه ستاد تشكيل مي دهند ،نمي توانند هر نامي را براي خود انتخاب كنند. وي در ارزيابي نسبت به تشكيل ستاد انتخاباتي با عنوان حاميان آرمانهاي امام اول و دوم، گفت: اين اسم را هنوز نشنيده ايم ،اما اگر اسمي در چارچوب قانون نباشد و ستادي در اين چارچوب فعاليت نكند قطعا برخورد مي كنيم. همچنين كارانديش مديركل دفتر انتخاباتي وزارت كشور نيز درارزيابي نسبت به نامگذاري يك ستاد انتخاباتي به عنوان حاميان آرمانهاي امام اول و دوم ،اظهار داشت: اين اسم را نشنيده ايم ،اما بايد توجه داشت احزابي كه رسميت دارند، مي توانند ستاد تشكيل دهند و ستادها نيز قانون مخصوص خود را دارند.

تأكيد قانونگذاران اروپا بر حل مسالمت آميز پرونده هسته اي ايران
رايس: ايران نبايد به غني سازي دست يابد
000270.jpg
گروه سياسي- شماري از نمايندگان پارلمان اروپا كه موضوع هسته اي ايران را بررسي كرده اند، بر حل و فصل صلح آميز اين موضوع تاكيد كرده و آن را محكي براي سياست ممانعت از بحران از طريق ديپلماسي چندجانبه دانستند. قانونگذاران اروپايي گفتند كه با هر روش و يا گزينه  غيرصلح آميز براي حل و فصل موضوع هسته اي ايران مخالفند و تهديد به استفاده از چنين گزينه هايي را اقدامي زيان بخش مي دانند. اين نمايندگان اروپايي اظهارات محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در خصوص منحرف نشدن برنامه هسته اي صلح آميز ايران را خاطرنشان كردند و در عين حال، خواستار تداوم همكاري كامل ايران با آژانس براي حل و فصل تمامي مسائل و ابهامات باقي مانده شدند. به گزارش ايرنا، اين نمايندگان همچنين حمايت خود را از طرح خاورميانه عاري از تسليحات كشتار جمعي اعلام كردند.
اين در حالي است كه وزير خارجه آمريكا در اظهارنظر صريح، خواهان دست نيافتن ايران به فناوري غني سازي شده است. به گزارش شبكه خبري بلومبرگ، كاندوليزا رايس ايران را متهم كرد كه به دنبال فناوري هسته اي براي مصارف نظامي است و در ادامه گفت: جهان خواهان آن است كه ايران به فناوري غني سازي اورانيوم و در نهايت ساخت بمب اتمي نرسد.
رايس گفت: ما به همراه پنج كشور ديگر اين فرصت را به ايران داديم كه حتي بيشتر از فناوري صلح آميز هسته اي را در اختيار داشته باشد اما آنها راه ديگري را برگزيدند. اين ادعاها در حالي مطرح مي شود كه موضع رسمي ايران همواره دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي و دوري از سلاح اتمي بوده است.رايس در ادامه خواهان اقدام قاطع شوراي امنيت در برابر ايران شده و گفته: ما خواهان صدور قطعنامه اي هستيم كه سرپيچي ايران از قوانين و درخواست هاي جامعه بين المللي به رسميت شناخته شود.
فايننشال تايمز نيز در گزارشي نوشت: شايد نتيجه انتخابات كنگره آمريكا بر سياست خارجي آمريكا تأثير داشته باشد و اگر نتيجه اين سياست متمركز برخروج نيروهاي آمريكايي از عراق باشد، آمريكا حتماً مجبور به تغيير روش با ايران نيز مي شود.
تا لحظه تنظيم اين گزارش، مقامات رسمي كشور به گفته هاي رايس و يا قانونگذاران اروپايي واكنش نشان نداده اند.

خانه ملت
بحث داغ مجلس درباره طرح انگشت نگاري از اتباع آمريكايي
گروه سياسي درحالي كه در جلسه علني روز يكشنبه مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گزارش كميسيون در مورد طرح لزوم بازرسي و انگشت نگاري از اتباع آمريكايي در مبادي ورودي كشور را قرائت كرده بود و قرار بود در جلسه علني روز گذشته پس از سخنان موافقان و مخالفان اين طرح به رأي گذاشته شود، هيأت رئيسه مجلس اعلام كرد طرح مذكور به دليل پس گرفتن امضاي 6 نفر از 25 نماينده درخواست كننده اين طرح، فعلا از دستور كار مجلس خارج مي شود.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري حميدرضا حاجي بابايي، موسي قرباني، احمد پيش بين، محسن كوهكن و عزيزي نمايندگاني بودند كه امضاي خود را پس گرفته بودند اما اين اقدام اعتراض شديد و تذكرات پياپي نمايندگان اقليت و اكثريت به ويژه رئيس و مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي را به دنبال داشت.
تذكردهندگان بر اين نكته تأكيد داشتند كه چون فوريت اين طرح قبلا رأي آورده و روز گذشته نيز در دستور بررسي قرار گرفته نمي توان آن را از دستور خارج كرد و بايد براي سلب فوريت آن رأي گيري كرد.
تذكرات پي در پي نمايندگان، ابوترابي رئيس جلسه را قانع نكرد؛ به طوري كه اقدام ابوترابي با اعتراض شديد كاظم جلالي، طلايي نيك و ديگر نمايندگان تذكردهنده و حاضران در جلسه مواجه شد. كاظم جلالي اين اقدام را يك كودتا از سوي هيأت رئيسه دانست و گفت: براي راديوهاي بيگانه خوراك درست نكنيد.
بروجردي نيز گفت: بايد به رأي مجموعه  نمايندگان كه تصويب فوريت اين طرح بوده احترام بگذاريم، وقتي نمايندگان اصرار دارند مطلبي با فوريت تصويب شود بايد اين اتفاق بيفتد. پس از سر و صداهاي زياد نمايندگان و اعتراض هاي آنها، ابوترابي باز هم اعلام كرد كه اين طرح به دليل آنكه تعدادي از امضاكنندگان امضاهايشان را پس گرفته اند، از دستور خارج مي شود، اما بازهم اعتراض نمايندگان ادامه داشت تا اينكه ابوترابي اعلام كرد آقاي طلايي نيك اعلام كرده سوابق اين طرح را مي آوريم، منتظر مي مانيم تا سوابق آن برسد، اما بازهم نمايندگان اعتراض كردند و باز ابوترابي اعلام كرد كه فعلا اين دستور را مراعا ت مي گذاريم، اما بازهم نمايندگان اعتراض كردند و قصد آبستراكسيون جلسه را داشتند؛ به طوري كه ايرج نديمي و محمدتقي رهبر به طرف درب خروجي مجلس رفتند و نمايندگان ديگر نيز پشت سر آنها قصد ترك جلسه را داشتند، اما درب خروجي پارلمان بسته شده بود و با وساطت تعداد ديگري از نمايندگان و اعضاي هيأت رييسه از جمله محبي نيا نمايندگان كه البته به صندلي هايشان بازنگشتند، جلسه را ترك نكردند و در گروههاي چندتايي به بحث و گفت وگو مشغول شدند و ابوترابي اعلام كرد مجددا براي فوريت اين طرح امضا جمع مي كنيم.
در نهايت با منصرف شدن آن دسته از نمايندگاني كه امضاي خود را پس گرفته بودند، رئيس جلسه اعلام كرد كه رأي گيري دوباره براي بررسي فوريت اين طرح انجام نشده و طرح با فوريتي كه در جلسه گذشته مجلس به تصويب رسيده بود، مورد بررسي قرار خواهد گرفت و لذا طرح در دستور كار دوباره جلسه علني قرار گرفته و اين اتفاق با تكبير بلند نمايندگان مجلس همراه شد.
بر اين اساس، محمد ياري نماينده تالش، اميررضا خادم نماينده تهران در مخالفت با اين طرح و علاءالدين بروجردي نماينده بروجرد و ولي ملكي نماينده مشكين شهر، به عنوان موافق اين طرح صحبت كردند.پس از ايراد سخنان موافق و مخالف، ابوترابي با اعلام توقف بررسي اين طرح توضيح داد: از آنجا كه بررسي پيشنهادها و صحبت 2 مخالف و 3 موافق ديگر و توضيح نماينده دولت و مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي بيش از 40 دقيقه ديگر وقت مي برد و ما زمان كافي نداريم، ادامه بررسي اين طرح را به جلسه بعد موكول مي كنيم.
كليات لايحه اصلاح قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان تصويب شد
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي روز گذشته با تصويب كليات لايحه اصلاح قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت، نظر دولت براي افزايش مستمري بازنشستگان را پذيرفتند.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري نمايندگان در جلسه علني روز گذشته خود كليات لايحه اصلاح تبصره 3 الحاق ماده 9 قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت، موضوع ماده 8 قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت مصوب 1385 را تصويب كردند كه در صورت تصويب نهايي اين لايحه كمك هزينه عائله مندي و اولاد براي بازنشستگان كشوري و لشكري كه داراي 60 سال سن و بيشتر باشند، علاوه بر ميزان مقرر دريافتي مطابق قانون ماهانه كمك هزينه عائله مندي معادل 360 درصد حداقل حقوق مبنا در قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت و حق اولاد به ازاي هر فرزند معادل صد درصد حداقل حقوق مبناي قانون پرداخت مي شود و در مجموع 41 هزار و 770 تومان به مبلغ كل دريافتي ماهيانه مستمري بگيران افزوده مي شود. در قانون قبلي كمك هزينه عائله مندي ماهانه 120 درصد و حق اولاد به ازاي هر فرزند 35 درصد در نظر گرفته شده بود.

يادداشت
اعدام يك مرده
علي اصغر محمدي
اي كاش صدور حكم اعدام صدام درحقيقت حكم اعدام روش حكومت داري وي در عراق بود. روشي كه بدون هيچ حساب و كتابي جان و مال و ناموس يك ملت را به اراده فردي واگذارده بود كه صرفا با اتكاي به زور و بدون توجه به هيچ قانون و حساب و كتابي حدود 30 سال يك ملت را به اسارت گرفت و آزار و زيان مفرطي را تقريبا به همه همسايگان عراق وارد آورد. ولي متأسفانه درحالي حكم اعدام صدام صادر مي شود كه آمريكا از احياي روش حكومتي او در عراق سخن به ميان مي آورد. همين چند روز پيش بود كه جيمز بيكر كه اينك رياست كميته ويژه عراق را عهده دار شده است، از ضرورت اولويت بخشي به امنيت در برابر دمكراسي سخني به ميان آورد و متعاقب آن گفت وگو با باقيماندگان حزب بعث و تروريست هاي موجود در عراق در دستور كار آمريكا قرار گرفت
در ديگر سوي اين معادله وضعيت داخلي آمريكا قرار دارد. بوش با تمام توان به ميدان آمده تا جلوي پيروزي دمكرات ها و شكست جمهوريخواهان را بگيرد. خواه ناخواه عراق به ميدان رقابت هاي انتخاباتي تبديل شده است. آمريكا كوشيد تا با صدور قطعنامه عليه ايران در شوراي امنيت پيش از برگزاري انتخابات ميدان رقابت را تغيير دهد. اما به دليل اصرار روسيه و چين، او در اين حركت ناكام ماند. لذا پيش از برگزاري انتخابات شايد او نتواند از اين برگه براي فريب افكار عمومي در آمريكا بهره گيرد. لذا ناگزير بايد تحت عنوان عراق رقابت با دمكرات ها را ادامه دهد. ازاين رو او تصور مي كند كه صدور حكم اعدام صدام در اين تاريخ شايد بتواند ياريگرش در 7 نوامبر شود. بلافاصله پس از صدور حكم، بوش كوشيد تا آن را يك دستاورد بسيار مهم و تاريخي جلوه دهد.اما شايد اين دستاورد مهم به تعبير او توانايي رقابت با ناكامي حقيقي آمريكا در عراق را نداشته باشد. ماه گذشته بيش از 110 آمريكايي در عراق به قتل رسيدند بي آن كه آمريكا بتواند كوچكترين اقدام پيشگيرانه را به انجام رساند.صدام همان روزي مرد كه با تحقير فراوان از چاله اي كه در آن پناه گرفته بود به زندان منتقل شد. اعدام مرده اگرچه موجب خشنودي مظلومان بسيار در عراق و ايران است ولي هرگز چنان حادثه مهمي نخواهد شد كه آمريكا انتظارش را مي كشد. ملت مظلوم عراق به هنگام شادي از صدور حكم اعدام صدام يقيناً در انديشه چگونگي تحقق بخشيدن به آرمان جديدشان يعني آزادي كشورشان از اشغال بيگانه است.

صباح زنگنه:
دستگاه سياست خارجي در پرونده صدام محتاطانه
عمل كرده است
گروه سياسي- صباح زنگنه، كارشناس بين الملل، در گفت وگو با ايسنا گفت، دستگاه سياست خارجي ايران تا به حال در پرونده محاكمه صدام محتاطانه عمل كرده است.
اين كارشناس مسائل بين المللي با توجه به صدور حكم اعدام براي صدام گفت:  احتمال صدور اين حكم براي وي زياد بود ولي مهلت استيناف يك ماهه براي اين حكم هست.
وي به موارد اتهامي صدام در جنگ با ايران نيز اشاره كرد و گفت: مطابق قانوني كه براي دادگاه تدوين شده است، چنانچه متهمي به دليل ارتكاب جرائم متعدد مورد محاكمه قرار گيرد و در يكي از اين جرايم به اعدام محكوم شود، اين حكم مانع از رسيدگي به ساير جرايم مي شود.
وي در ادامه پيشنهاد كرد مسئولان ايران اعلام كنند ايران از حق خودش نمي گذرد و دادستاني كل كشور و مردمي كه مورد ظلم اين جنايتكار قرار گرفته اند در محاكم بين المللي و عراقي شكايت كنند.
پيشتر وزارت خارجه خبر داده بود پرونده دادخواست ايران تحويل مقامات قضايي عراق شده است.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز در ارتباط با پرونده صدام گفت: اگر محاكمه صدام در يك دادگاه بين المللي و به دور از فشارهاي آمريكا صورت مي گرفت، اضافه بر پرونده سنگين كشتار مردم بي گناه دجيل، پرونده حمله ناجوانمردانه جنگ تحميلي به ملت ايران و كشتار وحشيانه مردم حلبچه در رأس اتهامات صدام قرار مي گرفت.
علاء الدين بروجردي افزود: از مدت ها پيش مستندات لازم و دادخواست ايران به مقامات عراقي منتقل شده است.

نسل جديد توپ هاي اتوماتيك با موفقيت آزمايش شد
گروه سياسي آتش پرحجم و متمركز توپخانه ها و راكت اندازها از مهمترين برنامه هاي پنجمين روز رزمايش پيامبر اعظم(ص) و سومين مرحله از رزمايش نيروي زميني سپاه بود. سردار علي فضلي سخنگوي دومين رزمايش پيامبر اعظم (ص) با بيان اين مطلب افزود: برد توپخانه ها و راكت  اندازها كه مورد آزمايش قرار گرفت از 75 تا 120 كيلومتر است و براي نخستين بار نسل جديد توپهاي اتوماتيك با برد 75 كيلومتر عمليات آتشباري خود را با موفقيت انجام دادند. معاون عمليات ستاد مشترك سپاه پاسداران تاكيد كرد: دراين تمرين، واحدهاي توپخانه نيروي زميني سپاه با به كارگيري بيش از 100 قبضه توپ با برد 75 كيلومتر آتش متمركزي را در منطقه اي محدود از مواضع دشمن فرضي به اجرا گذاشتند.
فرمانده «ل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي هم اعلام كرد «ه رزمايش رسول اعظم (ص) پيام روشني براي دشمنان فرستاد. سرلش«ر سيدرحيم صفوي كه با شب«ه خبري العالم گفت وگو مي كرد و ايسنا خبر آن را منتشر كرد ، گفت : اولين هدف اساسي اين رزمايش، نمايش قدرت و عزم ملي در دفاع همه جانبه از «شور در برابر هر گونه تهديد دشمنان و دومين هدف اساسي رزمايش آزمايش توان بازدارندگي و قدرت موثر نيروهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است.

ديدار رؤساي جمهوري ايران و بلاروس
گروه سياسي- رئيس جمهوري بلاروس كه براي سفري دو روزه در راس يك هيات بلندپايه سياسي و اقتصادي روز گذشته به تهران آمده، با همتاي ايراني خود ديدار كرد. محمود احمدي نژاد در اين ديدار با اشاره به روابط دو كشور ايران و روسيه سفيد بر تعميق و گسترش روابط در همه زمينه ها تاكيد كرد. به گزارش ايرنا، احمدي نژاد در اين ديدار گفت: ما هيچ مرز و محدوديتي براي توسعه روابط با كشور دوست و برادر بلاروس نداريم.
رئيس جمهوري روابط دو كشور را خوب و روبه پيشرفت دانست و افزود: ايران و بلاروس دو كشور مستقل و مقتدر هستند و روابط بسيار خوبي در عرصه هاي گوناگون دارند و خوشبختانه اين روابط همواره روبه  گسترش بوده است.
الكساندر لوكاشنكو، رئيس جمهوري بلاروس نيز تاكيد كرد كه هيچ مسئله بسته اي در همكاري دو كشور ايران و بلاروس وجود ندارد.
وي با اشاره به اين كه تعداد زيادي از متخصصين، كارشناسان و روساي شركت هاي اقتصادي كشورش وي را در اين سفر همراهي مي كنند، گفت: ما آماده ايم در جريان اين سفر براي گسترش همكاري در تمام زمينه ها مذاكره كنيم و به توافق برسيم.
لوكاشنكو تاكيد كرد: ما يك كشور مستقل هستيم و هيچ محدوديتي براي همكاري با ساير كشورها نداريم.
پيش از شروع مذاكرات رسمي، دو طرف در كنفرانس مطبوعاتي مشترك حاضر شده و اهداف سفر را تشريح كردند.
احمدي نژاد در اين كنفرانس خبري گفت: مطمئنم سفر رئيس جمهوري روسيه سفيد به ايران سرآغاز تحولي جديد براي دو كشور خواهد بود.
رئيس جمهوري بلاروس نيز تاكيد كرد ايران و بلاروس درباره مشكلات بين المللي پيش روي جهان و راه حل هاي آنها نظر مشترك دارند.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |