سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۶ - Nov 7, 2006
شرايط بازنشستگي
صاحبان مشاغل سخت و معلولان
گروه اجتماعي- مشاغل سخت و زيان آور به دليل خطرات، استرس و فشارهاي جسمي و روحي مضاعف توان فيزيكي و رواني كاركنان را به سرعت تحليل مي برند از همين رو قانونگذار امكان بازنشستگي پيش از موعد را براي افراد شاغل در اين قبيل حرفه ها فراهم آورده است. شاغلان اين قبيل حرفه ها در صورت دارابودن شرايط لازم مي توانند با 20 سال سابقه خدمت بازنشسته شوند. اما شرايط لازم براي بازنشستگي پيش از موعد مشاغل سخت و زيان آور هميشه محل بحث و مناقشه بوده كه نتيجه آن محروم ماندن كارگران زحمت كش از حقوق خود بوده است. اخيراً سازمان تامين اجتماعي تصميم گرفته به اين ابهامات پايان دهد به همين دليل طي بخشنامه اي شرايط بازنشستگي در مشاغل سخت و زيان آور را اعلام كرده است.
براساس بخشنامه سازمان تامين اجتماعي داشتن حداقل 50 سال سن براي مردان و 45 سال براي زنان، دارابودن حداقل 20 سال سابقه خدمت قابل قبول از نظر بازنشستگي و يا بيمه پردازي، ارائه درخواست كتبي جهت بهره مندي از مزاياي بازنشستگي پيش از موعد و موافقت شوراي امور اداري و استخدامي كشور با بازنشستگي و نيز تعيين مدت سنوات ارفاقي از جمله شرايط عمومي براي بازنشستگي شاغلين مشاغل سخت و زيان آور و معلولان است. مشروح اين خبر را در صفحه 6 بخوانيد.

از سوي سازمان تامين اجتماعي اعلام شد:
شرايط بازنشستگي معلولين و مشاغل سخت و زيان آور
گروه اجتماعي شرايط بازنشستگي مشاغل سخت و زيان آور و معلولين از سوي سازمان تامين اجتماعي كشور اعلام شد.
معلولين حوادث ناشي از كار، معلولين عادي و شاغلين مشاغل سخت و زيان آور مشمول قانون تامين مي   توانند براي دستيابي به بازنشستگي پيش از موعد اقدام نمايند.
داشتن حداقل 50سال سن براي مردان و 45سال براي زنان، دارا بودن حداقل 20 سال سابقه خدمت قابل قبول از لحاظ بازنشستگي و يا بيمه پردازي، ارائه درخواست كتبي متقاضي جهت بهره مندي از مزاياي بازنشستگي و يا بيمه پردازي و داشتن موافقت نامه شوراي امور اداري و استخدامي  كشور با بازنشستگي متقاضيان و نيز تعيين مدت سنوات ارفاقي آنان از جمله شرايط عمومي  براي بازنشستگي معلولين حوادث ناشي از كار، معلولين عادي و شاغلين مشاغل سخت و زيان آور اعلام شده است.
بر اساس گزارش روابط عمومي سازمان تامين اجتماعي كشور معلولين حوادث ناشي از كار و معلولين عادي كه متقاضي بازنشستگي باشند و چنانچه حائز شرايط فوق باشند مي بايست از سوي دستگاه مربوطه جهت تشخيص و تعيين نوع معلوليت و درجات نقص عضو يا اعضا و كاهش توانايي ها به كميسيون پزشكي مستقر در سازمان بهزيستي كشور (كه متشكل از 3 نفر پزشك متخصص بر حسب نوع معلوليت با معرفي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است) معرفي شوند.
به منظور تعيين مشاغل سخت و زيان آور و درجات مربوط به آن دسته از پستهاي سازماني كه عمدتاً در شرايط محيطي نامساعد از قبيل؛ وجود گازهاي شيميايي، كار با مواد راديواكتيو و پرتوهاي مضر، محيط عفونت زا، كار در اعماق، انفجار، كار با معلولين ذهني و جسمي  و غيره انجام مي شود و وظايف مربوط به شغل، موجب بروز ناراحتي هاي جسمي و روحي شديد مي شود مي بايست بنا به پيشنهاد هر يك از دستگاه هاي مشمول اين قانون و تأييد شوراي امور اداري و استخدامي كشور كه به تصويب هيأت وزيران رسيده عمل شود.
در اين بخشنامه تأكيد شده است، در صورت لزوم، دستگاه هاي ياد شده پس از اخذ درخواست مشمولين فوق مي توانند نسبت به استعلام ميزان سابقه پرداخت حق بيمه متقاضي از آخرين شعبه وصول كننده حق بيمه اقدام نمايند كه در اين راستا واحدهاي اجرايي مكلفند، استعلامهاي واصله را بررسي و پاسخ لازم را به مراجع پيگيري كننده اعلام نمايند.
تصوير از تمامي صفحات شناسنامه متقاضي كه ممهور به مهر برابر با اصل توسط دستگاه مربوط شده باشد، اصل درخواست بازنشستگي متقاضي كه ثبت دفتر دبيرخانه دستگاه محل خدمت وي شده است، اصل نظريه كميسيون پزشكي سازمان بهزيستي و شوراي امور اداري و استخدامي  كشور در خصوص تعيين ميزان سنوات ارفاقي و موافقت با بازنشستگي متقاضي تصوير آخرين حكم كارگزيني، اعلام ميزان آخرين حقوق مبناي بازنشستگي براساس مفاد آخرين حكم كارگزيني، مدارك لازم براي بررسي احراز شرايط بازنشستگي اين افراد اعلام شده است.
بر پايه بخشنامه مذكور، افراد درخواست كننده بازنشستگي در مشاغل سخت و زيان آور مي بايست در زمان درخواست بازنشستگي در مشاغل سخت و زيان آور اشتغال به كار داشته باشند.
لازم به ذكر است پرداخت فو ق العاده سختي شرايط محيط كار موضوع بند خ ماده 39 قانون استخدام كشوري ملاك تشخيص مشاغل سخت و زيان آور نمي باشد.
همچنين نحوه برقراري و تعيين ميزان مستمري بازنشستگي براي حوادث ناشي از كار و معلولين عادي شاغل در دستگاه هايي كه پرداخت حقوق به مستخدمين آنها براساس احكام استخدامي  كارگزيني رسمي  ثابت يا داراي عناوين مشابه باشند، آخرين حقوق مبناي بازنشستگي و آخرين حكم كارگزيني در مجموع سابقه مبناي بازنشستگي (حداقل 20 سال) به علاوه مدت سنوات ارفاقي(حداكثر 8 سال) براي معلولين حوادث ناشي از كار و حداكثر 6 سال براي معلولين عادي مي باشد.

پيگيري مطالعات مراقبت رفتاري در 10 استان پرشيوع كشور
نيمي از بودجه ايدز ، صرف خريد دارو مي شود
000228.jpg
گروه اجتماعي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: 50 درصد بودجه وزارت بهداشت در بخش ايدز صرف خريد داروهاي ضدويروس ايدز مي شود.
به گزارش همشهري، تاكنون حدود 14 هزار مورد آلوده به اچ آي وي در كشور گزارش شده كه كمتر از دو هزار نفر آنها فوت كرده و بقيه را وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي تحت پوشش خدمات درماني قرار دارند. ستايش، مدير برنامه مشترك سازمان ملل متحد با اشاره به رشد دو برابري بيماري ايدز در كشور طي 2 سال اخير گفت: در حال حاضر عمده ترين اقدام، در اولويت قراردادن برنامه استراتژيك كشوري براي مبارزه با ايدز است. گرچه اين بيماري، يك بيماري عمومي محسوب نمي شود اما افزايش اين بيماري در گروههاي پرخطر مانند معتادان تزريقي رشد فزاينده اي داشته كه در صورت عدم توجه به اين موضوع، با يك فاجعه در كشور روبه رو مي شويم.
۷۰ درصد مبتلايان در گروه سني 25 تا 44 سال قرار دارند و آمارها حاكي است گروه سني 15 تا 35 سال، در معرض خطر جدي آلوده شدن به ويروس و ابتلا به ايدز قرار دارند كه با توجه به تغيير الگوي انتقال ايدز از سمت اعتياد تزريقي به جنسي، در حال ورود به مرحله خطر يعني همه گيري جمعيت هستيم.رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت در خصوص اپيدمي ايدز افزود: اپيدمي ايدز 3 مرحله دارد، مرحله نسخت با شيوع كم، مرحله دوم متمركز و مرحله سوم همه گيري عمومي است كه كشور ما در حال حاضر در مرحله متمركز در بين معتادان تزريقي است اما به دليل جواني جمعيت كشور و گذر از اين مرحله، خطر ورود به مرحله همه گيري را در بردارد كه با توجه به تغيير الگوي انتقال در حال ورود به مرحله خطر يا همه گيري جمعيت هستيم.وي با اشاره به اينكه براي كنترل و پيشگيري از ايدز، بايد هوشيارانه وارد عمل شد گفت: در حال حاضر براي شناسايي راههاي انتقال ايدز در مناطق و استانهاي كشور، برنامه مطالعات مراقبت رفتاري در 10 استان پرشيوع در حال انجام است و با شناسايي راههاي انتقال، مي توان برنامه ريزي مدوني در زمينه پيشگيري و درمان انجام و نتايج آن را به كل كشور، تعميم داد.وي افزود: تاكنون نتايج تحقيقات و مطالعات نشان مي دهد كه اكثر زنان مبتلا در كشور، از طريق همسران معتاد تزريقي خود به اين بيماري گرفتار شده اند و 60 درصد معتادان تزريقي، به ايدز مبتلايند و 20 درصد آنها، رفتار پرخطر جنسي نيز داشته اند. اين گزارش حاكي است: اقداماتي كه طي ادوار مختلف در اين زمينه انجام شده شامل راه اندازي كلينيك هاي مثلثي، راه اندازي مراكز مشاوره با بيماريهاي رفتاري، برنامه  كاهش آسيب و توزيع رايگان سرنگ و سوزن است كه به عنوان بهترين برنامه ها در زمينه پيشگيري از ايدز در بين كشورهاي منطقه معرفي شده است.

روز خانواده و تكريم بازنشستگان
000225.jpg
گروه اجتماعي پانزدهم دي ماه هر سال به عنوان روز خانواده و تكريم بازنشستگان انتخاب شد.
دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي 25 ذي الحجه (برابر با 15 دي ماه) را به عنوان روز خانواده و تكريم بازنشستگان تعيين كرد.
بر اساس اين تصميم، روز خانواده و تكريم بازنشستگان از سال 86 در تقويم رسمي كشور درج خواهد شد.علت انتخاب اين روز از سوي روابط عمومي سازمان بازنشستگي كشوري  شأن نزول آيه هل اتي در سوره الانسان كه راجع به خانواده و استحكام پايه هاي آن است عنوان شده است.
تعيين روز بازنشستگان در تقويم رسمي كشور، در پي پيشنهاد نامگذاري روزي براي بازنشستگان دولت از سوي سازمان بازنشستگي كشوري و به منظور ارج نهادن به مقام بازنشستگان، به تصويب رسيد. پيش از اين سازمان بازنشستگي به درخواست بازنشستگان، در نامه اي به شوراي فرهنگ عمومي پيشنهاد كرده بود 22 دي ماه، روز تأسيس صندوق بازنشستگي كشوري به عنوان روز بازنشستگان دولت انتخاب شود. اما در شوراي فرهنگ عمومي اتفاق نظر بر اين بود كه روز بازنشستگان با يك روز در تقويم رسمي كشور تلفيق شود كه بهترين روز براي اين منظور روز 25 ذي الحجه يعني روز خانواده بود.
احداث پلي كلينيك در بيمارستان ميلاد
ايسنا- مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرد: پذيرش بيمار در بيمارستان تخصصي ميلاد از طريق ارجاع از ساير بيمارستان ها و مراكز درماني اين سازمان انجام مي شود.
داوود مددي افزود: بيمارستان ميلاد هم اكنون با انبوهي از بيماران مواجه است كه به صورت حضوري براي دريافت نوبت مراجعه مي كنند؛ در صورتي كه از ابتدا قرار بر پذيرش حضوري نبود. وي تصريح كرد: ميلاد يك بيمارستان تخصصي و فوق تخصصي است و چنانچه بيماري در ساير بيمارستان ها و مراكز درمان نشد، بايد به اين بيمارستان ارجاع شود كه در اين صورت هزينه رفت وآمد و همراه بيمار تامين شده و ظرف كمتر از 48ساعت پذيرش صورت مي گيرد.
مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرد: به منظور رفع مشكلات پذيرش، يك پلي كلينيك در كنار اين بيمارستان احداث خواهد شد.
نيمه اول سال۸۶ انجام مي شود
راه اندازي پايگاه ملي قوانين و مقررات كشور
گروه اجتماعي - مديرعامل روزنامه رسمي كشور گفت: پايگاه ملي قوانين و مقررات كشور در نيمه اول سال 1386 ايجاد و راه اندازي مي شود.
پورسينا گفت: در كشور ما قريب به يكصد سال است كه قانونگذاري به شكل پارلماني انجام مي شود ولي تاكنون اين قوانين به طور منسجم و با استفاده از تكنولوژي جديد ارتباطي و اطلاع رساني جمع آوري و عرضه نشده است.
وي افزود: بر اين اساس طي قراردادي كه سال گذشته با دو گروه حقوقي و انفورماتيكي داشته ايم، در حال ايجاد و راه اندازي يك پرتابل پيشرفته قوانين و مقررات هستيم.
مديرعامل روزنامه رسمي كشور هدف از تشكيل اين پايگاه را جمع آوري تمام قوانين و مقررات در طول مدت يكصدسال ذكر كرد و گفت: همچنين قوانيني كه اعتبار حقوقي آنها به طور مسلم پايان يافته و نسخ صريح شده جداسازي مي شود و قوانين به صورت موضوعي، تاريخي، دستگاه اجراكننده، مرجع و تاريخ تصويب و واژگان طبقه بندي مي شوند و با يك موتور جستجوي هوشمند امكان دسترسي به اطلاعات موردنظر را براي كاربر فراهم مي سازند.
برگزاري  دومين نشست منطقه اي علمي  قضات
ويژه اطفال و نوجوانان
گروه اجتماعي- در نشست علمي  قضات ويژه رسيدگي به جرايم اطفال و نوجوانان، قضات و مسئولان قضايي از استانهاي گيلان، گلستان، مركزي و مازندران حضور دارند.
هدف از برگزاري اين نشست كه از سوي اداره كل اجتماعي- فرهنگي و حفظ حقوق شهروندي قوه قضائيه روز چهارشنبه برگزار مي  شود، آگاهي از آخرين دستاوردهاي حقوقي- قضايي، كمك به ايجاد رويه واحد در رسيدگي هاي قضائي و همچنين بيان نارسايي هاي موجود در روند رسيدگي به پرونده هاي اطفال و نوجوانان مي  باشد.

پاسخ مسئولان
نظر كارشناس
احتراما، عطف به مطلب مندرج در آن روزنامه مورخ 20/7/85 در خصوص يكطرفه نمودن خيابان كارگر شمالي كوچه چهاردهم، ضمن بازديد و گزارش كارشناس اين حوزه و نيز تهيه  كروكي وضعيت موجود كوچه هاي مجاور به استحضار مي رساند با توجه به طويل بودن كوچه هاي مذكور به نظر مي رسد يكطرفه كردن اين كوچه ها مشكلاتي را براي ساكنين ابتداي كوچه ها فراهم آورد و بيشتر، مفيد ساكنين انتهاي كوچه ها خواهد بود.
روابط عمومي شهرداري منطقه۶

اصلاح فرآيندهاي عمليات ثبتي
گروه اجتماعي- مدير كل دفتر تشكيلات و بهبود روشهاي سازمان ثبت گفت: در دوره نوسازي و تحول در سازمان ثبت، فرآيندهاي عمليات ثبتي با هدف ارتقاي سطح كيفي خدمات ثبتي و استفاده از فناوري هاي روز اصلاح مي شود.
اديبي كه در آستانه برگزاري اولين نمايشگاه و همايش به سوي ثبت نوين سخن مي گفت، اظهار داشت: در مديريت جديد، فرآيند اهميت پيدا كرده و سازمان از وظيفه گرايي به سوي نتيجه گرايي و فرآيند گرايي تغيير مسير مي دهد.
وي از مستند سازي فرآيندها در بخش هاي املاك، اجرا و ثبت شركت هاي سازمان ثبت خبر داد و گفت: در حوزه املاك 76 فرآيند شناسايي و احصاء شده است.
مدير كل دفتر تشكيلات و بهبود روش هاي سازمان ثبت، فرآيندهاي بخش املاك را در دو قسمت قبل از ثبت ملك و بعد از ثبت ملك قابل بررسي دانست و گفت: در بخش قبل از ثبت ملك فرآيندهاي مقدماتي ثبت، انتقالات، تغييرات، استعلامات و چند فرايند ديگر وجود دارد و در بخش بعد از ثبت ملك فرآيندهاي استعلام، وضعيت انتقالات و صدور سند، تحديد حدود، اصلاحات اسناد و تعارضات املاك وجود دارد.
غلامرضا اديبي هدف از اصلاح فرآيندهاي عمليات ثبتي را آسان سازي ارائه خدمات ثبتي ذكر كرد و افزود: با اصلاح فرآيندها، برخي از فرآيندهاي زائد و غير ضروري كه ارائه خدمات ثبتي در حوزه املاك، اجرا و ثبت شركت ها را زمان بر مي سازد، حذف مي شود و در نتيجه، عمليات ثبتي در زمان كمتري و صرف هزينه كمتري امكان پذير مي شود.

2 تا 3 دفترچه بيمه درماني در دست برخي افراد
مهر:عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي گفت: اغلب جمعيت ايران از چندين سازمان بيمه گر خدمات دريافت مي كنند و اين در حالي است كه بين 6 الي 7 ميليون نفر در كشور تحت پوشش هيچ بيمه اي نيستند.
بيژن شهبازخاني افزود: در شرايط حاضر هيچ گونه همكاري و هماهنگي و تبادل اطلاعاتي در خصوص وضعيت و اسامي بيمه شدگان ميان سازمان تأمين اجتماعي، نيروهاي مسلح، سازمان خدمات درماني و ارتش صورت نمي گيرد و اين امر عاملي در جهت افزايش همپوشاني بيمه اي در جامعه شده است.وي تصريح كرد: با توجه به اينكه درصد بالايي از بيمه شدگان از چندين سازمان بيمه گر خدمات دريافت مي كنند و تعداد اين افراد همچنان رو به فزوني است، نمايندگان مجلس بارها به سازمان هاي بيمه گر تذكرات لازم را داده اند، اما سازمان هاي بيمه گر نسبت به رفع آن اقدامي انجام نمي دهند.
شهبازخاني با تأكيد بر اينكه نيازمند يك نظام جامع بيمه همگاني در سطح ملي هستيم افزود: ايجاد هماهنگي ميان سازمان هاي بيمه گر و اتخاذ سياست گذاري هاي واحد به طور حتم مي تواند راه حلي اساسي و منطقي در جهت رفع همپوشاني بيمه اي در كشور باشد.
وي افزود: وزير رفاه يكي از برنامه هاي خود را در اين وزارتخانه ادغام صندوق هاي بيمه اي عنوان كرده كه در صورتي كه اين امر محقق شود شاهد اقدامي اساسي در جهت حل معضل همپوشاني بيمه اي خواهيم بود.وي افزود: سالانه منابع بسياري از سازمان هاي بيمه گر براي وجود معضل همپوشاني بيمه اي هدر مي رود در حالي كه اين اعتبار را مي توان صرف بيمه نمودن 6 الي 7 ميليون جمعيت فاقد تحت پوشش كرد.

با مردم
كتاب درسي ناياب!
دخترم در دوره پيش دانشگاهي- رشته علوم تجربي سرگرم تحصيل است تمام تهران از جمله كتابفروشي هاي روبه روي دانشگاه را گشته ام تا كتاب دين و زندگي كه كتاب درسي اوست پيدا كنم. اما يافت نشد! وزارت آموزش و پرورش چرا اين كتاب را به اندازه كافي عرضه نمي كند؟
رضوي-تهران
براي پيشگيري
دستگاه هاي مسئول مبارزه با موادمخدر، عنايتي هم به كوچه اسدي در خيابان شوش تهران داشته باشند پيش از آنكه نوجوانان همه در دام فروشندگان موادمخدر بيافتند.
نام محفوظ
با مردم: نام پيام دهنده در همشهري محفوظ است.
آبگرفتگي در غرب تهران
به دليل عدم پيش بيني هاي لازم فني، پل ميدان نور هنگام بارندگي باعث آبگرفتگي خيابان شقايق و نفوذ آب به داخل خانه ها مي شود، براي حل اين مشكل بايد هرچه زودتر چاره انديشي شود.
سلطاني-تهران
دقيق انجام نشد
لايروبي مسيل واقع در پل خيابان خرمشهر جنوبي به خوبي انجام نشده و بعد از دو ماه دوباره اين مسيل پرشده است كه نيازمند توجه و دقت بيشتري است.
معيني-تهران
كمبود عابربانك
در شهر جديد انديشه دستگاه عابر بانك وجود ندارد و مردم ناچارند براي دريافت پول به شهريار يا ملارد بروند.
مرضيه احساني- شهريار
صندلي براي معلولان
مثل بسياري از كشورهاي جهان در اتوبوس هاي شهري و اتوبوس هاي مسافربري جاده اي، ايران نيز بايد صندلي مخصوصي براي افراد معلول در نظر گرفته شود، تا آنها دچار مشكل نشوند.
يك جانباز- ازتهران
به موقع تخليه كنيد
سطل هاي مكانيزه در فلكه سوم تهرانپارس خيابان عادل به موقع تخليه نمي شود اين تأخير باعث آلودگي و افزايش حشرات مي گردد.
خسروي-تهران
صف طولاني مسافران
به دليل كمبود اتوبوس در مسر ميدان نبوت- ميدان انقلاب، مسافران مدت طولاني در صف مي مانند.
رنجبر-تهران
طرح بازسازي خانه هاي قديمي
بسياري از خانه هاي قديمي در مركز تهران به عنوان ميراث فرهنگي داراي ساختار زيبا مي باشند، قرار بود براي بازسازي اين بناها اقدام شود، اما هنوز جزئيات اين طرح اعلام نشده است.
جعفري تهران
تقاضاي رسيدگي
از يك شركت ليزينگ خودرو، اقدام به خريد خودرو كردم، اما پس از مدتي اين شركت برچيده شد و كارمندان آن نيز ناپديد شدند از مسئولان محترم قضايي خواستار رسيدگي مي باشم. چون بيش از 15نفر به همين دليل زيان ديده اند.
فرزين-تهران
جنگل هاي حرا
جنگل هاي دريايي حرا اكوسيستم بي همتا در سواحل جنوبي كشور ما در آب هاي خليج فارس است، اما به دليل برخي دخالت هاي انساني روبه تخريب مي رود توجه سازمان حفاظت محيط زيست را به اين معضل جلب مي كنم.
رهايي- بندرعباس
رايگان نبود!
در اطلاعيه  يكي از فرهنگسراها در شمال غربي تهران آموزش موسيقي رايگان اعلام شده بود؛ اما پس از مراجعه براي ثبت نام فرزندم، متوجه شدم كه رايگان نيست و بايد شهريه بپردازيم نبايد اين گونه با شهروندان رفتار شود.
يونسي-تهران
پيشنهاد به بيمه مركزي
نرخ بيمه شخص ثالث در شعبه هاي مختلف دفاتر بيمه در تهران متفاوت است چرا بيمه مركزي اين دفاتر را موظف نمي كند نرخ را ثبت و در تابلويي در معرض ديد عموم قرار دهند؟
هاشمي-تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |