سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۶ - Nov 7, 2006
هدف اصلي آموزش در يك سازمان، كمك به دستيابي راحت تر و سريع تر اهداف آن سازمان است
آموزش، افزايش بازدهي
الهه شيرخدا
000189.jpg
هيچ تفاوتي ندارد كه كجا باشيم، چه خارج از محل كار و چه در محيط كار، اكثراً وقتي كه كار فوق العاده اي انجام مي دهيم و با جملات مهرآميزي از سوي شخص فرهيخته و يا رؤساي كاري خود مورد توجه و تشويق قرار مي گيريم، در جواب با تواضع هر چه تمامتر مي گوييم: من شاگرد شما هستم . اما آيا اگر از اين تعريف و تعارف هاي روزمره بگذريم، حقيقتاً چنين است و ما خود را طلبه اي تشنه آموختن مي انگاريم؟ در واقع بهتر است اين گونه باشد، زيرا با آموختن و افزايش دانسته هاست كه مي توانيم جاده زندگي را براي خود و ديگران هموارتر سازيم.
آموزش، مبحث بسيار گسترده اي است كه يكي از مهم ترين آن مباحث آموزش سازماني است. هدف اصلي آموزش در يك سازمان، كمك به دستيابي راحت تر و سريع تر اهداف آن سازمان است. در حقيقت با سرمايه گذاري روي نيروي انساني و صرف هزينه با علم به آموخته شدن آن افراد، سوددهي سازمان افزايش مي يابد.
اولين گام آموزش سازماني، آناليز و تفكيك نقاط قوت و ضعف در محيط كار است. به عبارت ديگر مشخص ساختن كاستي ها و موفقيت ها، شكست ها و موقعيت هاي به هدر رفته مي تواند خط مشي آموزش را تا حدودي مشخص كند. همچنين درنظر گرفتن اهداف كوتاه مدت و بلند مدت سازمان بيانگر اين است كه پيكره سازمان در چه زمينه اي نيازمند رشد و تقويت است. البته ناگفته نماند اگر استخدام افراد از ابتدا بر اساس نياز و اهداف سازمان با دقت و بررسي سوابق كاري و تحصيلات و استعدادهاي آنان انجام پذيرفته شده باشد و تخصص و مهارت كارمندان متناسب با برآوردن نياز و اهداف سازماني باشد، درصد قابل توجهي از اين مرحله خود به خود طي شده و طبعاً نقاط قوت بيشتر خواهد بود و تنها در مواردي محدود، از جمله تغيير خط مشي سازماني، به عهده گرفتن پروژه هاي جديد، تغيير و تعويض ماشين آلات و يا نصب برنامه هاي جديد نرم افزاري و طرح برنامه هايي جهت بهبود كارآيي، نياز به آموزش وجود خواهد داشت.يكي ديگر از مراحل حائز اهميت آموزش سازماني، مشخص كردن نقاط ضعفي است كه نيازمند آموزش هستند.
بدين معنا كه ممكن است در سازمان نقاط ضعفي وجود داشته باشد كه چاره آن آموزش نباشد، گاهي تمرين هاي فردي، تمركز و صرف زمان كافي جهت انجام يك كار، چاره برطرف شدن برخي از نقاط ضعف كارمندان است و در اين موارد حتي اگر كلاس هاي آموزشي برپا شود آن آموزش مفيد فايده نخواهد بود.
گاهي اوقات نيز كارمندان عدم رضايت و اعتراض خود را از محيط كار و شرايط موجود با كم كاري و بي دقتي و انجام وظايفشان نشان مي دهند، مسلماً اين موارد مشمول آموزش هاي فني نمي شود، بلكه روان شناسي حرفه اي و آموزش هاي رفتاري مي تواند مشكل گشا باشد.
مورد ديگري كه مي تواند در موفقيت يك دوره آموزشي دخيل باشد، انتخاب روش آموزشي و پياده سازي آن است. از روش هاي آموزشي مي توان به سخنراني و سمينار اشاره كرد كه هر كدام داراي معايب و محاسني هستند. مثلاً سخنراني، كم خرج و نسبتاً بي دردسر است و در مدت زمان كوتاهي مي توان حجم زيادي از اطلاعات را به افراد منتقل كرده و در پايان سخنراني نيز مي توان پس از رفع ابهامات يا برگزاري امتحان، كميت و كيفيت دوره برگزار شده را سنجيد. اما از آنجايي كه هوش و استعداد همه افراد به يك اندازه نيست، مي تواند براي برخي از افراد كسل كننده و براي برخي ديگر غيرقابل درك باشد. البته در اين نوع آموزش ها تنها تبادل اطلاعات صورت مي گيرد. در مواردي نيز با استفاده از روش هاي شبيه سازي مي توان كارمندان را تا حدود زيادي با كار واقعي درگير كرد و آنها را در فضايي قرار داد كه با لمس دنياي واقعي كار، خود را آماده رو در رويي با واقعيت هاي شغلي كنند. مثلاً تمرين شغل يكي از اين موارد است.
بدين صورت كه كارآموز در محيط ساختگي، نقش يك مدير را به عهده مي گيرد كه موظف است براي مشكل ساختگي تصميم گيري كند و پس از آن تصميماتي كه توسط كارآموز انجام شده به بحث و گفت وگو قرار داده مي شود و با ارزيابي، تصميمات كارآموز نقد و بررسي مي شود. در واقع در اين نوع آموزش، بيشتر قدرت تصميم گيري فرد تقويت مي شود.
الگوها و روش هاي آموزش سازماني، بسيار متنوع هستند. نكته مهم اين است كه هر سازمان با توجه به امكانات، اهداف و افرادي كه دارد متناسب ترين روش را براي خود اتخاذ كند.
كوتاه سخن اين كه آموزش و تقويت بنيه علمي كارمندان به توانمندي مديريت سازمان منجر مي شود و مسلماً مديريت توانمند ساده و سريع تر به اهداف سازماني نائل مي گردد.

آموزش عالي
تدوين اساسنامه
جامعه استادان نمونه كشور
مهر: معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم گفت: استادان نمونه با به امضا رسيدن اساسنامه جامعه استادان نمونه توسط اعضاي هيات موسس مي توانند نقش اتاق فكر را براي وزارت علوم ايفا كنند.
محمدباقر خرمشاد با اعلام اين مطلب افزود: اساسنامه جامعه استادان نمونه در نشست شوراي مركزي اساتيد نمونه كه با حضور 14 نفر از استادان نمونه كشور به عنوان اعضاي هيات موسس برگزار شد، امضا شد و به تأييد نهايي رسيد.
وي اظهار داشت: اين اساسنامه طي دعوتنامه اي براي بالغ بر 200 استاد نمونه شناخته شده در نيمه اول آذر ماه ارسال مي شود.
معاون فرهنگي وزارت علوم گفت: اساسنامه مذكور بايد به تأييد استادان نمونه برسد و پس از آن اقدام به تشكيل جامعه استادان نمونه با نام اختصاري جانا كرد.
وي خاطر نشان كرد: ايجاد تشكلي با اين عنوان نقش اتاق فكر را براي وزارت علوم ايفا مي كند و نقاط قوت و ضعف اين وزارتخانه و نظام آموزش عالي كشور را يادآور مي شود.

معاونان دانشجويي فرهنگي دانشگاه ها
در چابهار گردهم مي آيند
ايسنا: چهلمين گردهمايي معاونان دانشجويي فرهنگي و مديران كل دانشجويي فرهنگي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور بهمن ماه در چابهار برگزار مي شود.
مديركل دانشجويان داخل وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت : اين گردهمايي طي روزهاي 12 و 13 بهمن در دانشگاه دريانوردي چابهار برگزار مي شود.
مسلمي نائيني با اشاره به دستور كار اين جلسه، خاطرنشان كرد: در چهلمين گردهمايي معاونان دانشجويي فرهنگي دانشگاه ها، علاوه بر ارائه گزارشات دانشگاه ها، معرفي طرح هاي موفق دانشگاهي در حوزه دانشجويي و فرهنگي و انتخاب مدير نمونه حوزه دانشجويي و فرهنگي نيز صورت مي گيرد.

نگاه
راه اصلاح، استيضاح نيست!
هنوز مهر رأي اعتماد مجلس در سال قبل به وزير آموزش و پرورش خشك نشده بود كه طرح استيضاح وي توسط عده اي از نمايندگان مطرح گرديده است.
در سازماني كه تغيير وزير به تغييرات كلي تا سطوح مديران مدارس در دورافتاده ترين نقاط كشور تسري و تعميم پيدا مي كند، بيان كلمه استيضاح، همانند زلزله اي كل نظام مديريتي چنين سازماني را به لرزش درمي آورد، زيرا روشن است كه با رأي عدم اعتماد وزير، اركان كليه مديران از رأس هرم تا قاعده آن متزلزل شده و همگي احساس بي ثباتي مي كنند و كدام مدير است كه در چنين موقعيتي به فكر طرح هاي زيربنايي جهت اصلاح آموزش و پرورش بيفتد. از اين رو همه مديران دچار روزمر گي شده و در نهايت دست به يك سري اعمال و طرح هاي مقطعي و گذرا مي زنند.
و در اين ميان چه بسيارند افراد و معلماني كه تصور مي كنند استيضاح، صرفاً از ميزان شناخت نمايندگان به آموزش و پرورش و معلمان و دانش آموزان صورت گرفته است و درد تعليم و تربيت دارند، در صورتي كه بيشترين مشكل استيضاح كنندگان مربوط به عدم انتخاب مديران مورد نظر آنها در سطح حوزه نمايندگي شان بوده است.
به نظر مي رسد تا زماني كه برخي انتصاب ها بر اساس گروه گرايي و خارج از مسير شايسته سالاري صورت پذيرد، تا ساليان متمادي ما شاهد هيچ گونه تحولي در آموزش و پرورش نخواهيم بود:  بنابراين پيشنهاد مي شود:
الف: از كليه انديشمندان و كارشناسان و دردآشنايان در امر آموزش و پرورش دعوت به عمل آيد تا با تشكيل مجمعي، يك برنامه كلان در همه زمينه ها جهت آموزش و پرورش از قبيل مسائل آموزشي، كتاب هاي درسي، تربيت معلم، بودجه، امتحانات، مسائل رفاهي معلمان، انتخاب مديران، فضاهاي آموزشي و مسائل پرورشي تدوين و به مجلس شوراي اسلامي ارائه شود تا مورد تصويب نمايندگان قرار بگيرد.
ب- هر وزيري به اتفاق مديران زيرمجموعه خود، ملزم به اجراي اين برنامه كلان مصوب مجلس شوراي اسلامي باشند و هيچ گونه سليقه شخصي را در اجراي چنين برنامه اي دخالت ندهند و در صورتي كه نمايندگان احساس كردند كه وزير مربوطه از برنامه عدول مي كند و يا قادر به اجراي آن نيست، نامبرده را استيضاح كنند.
ج- وزرا و مديران نه براساس حزب و گروه، بلكه بر اساس شايسته سالاري انتخاب شوند و مجلس به وزيري رأي اعتماد دهد كه اولاً قادر به اجراي برنامه كلان مصوب مجلس باشد و ديگر اين كه، اين سطوح مديريتي را به بهترين وجهي طي كرده باشد: تدريس با مدرك كارشناسي به مدت 5 سال، معاون آموزشي منطقه، رئيس آموزش و پرورش منطقه، معاون اداره كل، رئيس سازمان آموزش و پرورش استان، معاون مديركل در دفاتر ستادي، مديركل در دفاتر ستادي و معاون وزير آموزش و پرورش.
حسين حسين نژادقندي- دبير بازنشسته

خبـر
كتاب هاي دانشگاه پيام نور الكترونيكي شد

فارس: معاون آموزشي دانشگاه پيام نور گفت: براي جبران ديركرد توزيع كتابهاي درسي دانشگاه پيام نور، مطالب اين كتابها روي سايت دانشگاه پيام نور قرار گرفته است. اصغر ابوالحسني افزود: دانشجويان دانشگاه پيام نور مي توانند با مراجعه به سايت مركزي اين دانشگاه به آدرس www.pu.ac.ir كتابهايي كه هنوز به بازار نرسيده اند را دريافت و مطالعه كنند.
وي با اشاره به اينكه مشكل كمبود كتاب دانشگاه پيام نور حداكثر تا پايان هفته برطرف مي شود، گفت: كمبود فعلي كتاب دانشگاه پيام نور مختص كتابهايي است كه ساير انتشارات به چاپ رسانده اند و كتاب هاي چاپ دانشگاه پيام نور در بازار وجود دارد. معاون آموزشي دانشگاه پيام نور اظهار كرد: طي جلسه اي كه با حضور انتشاراتي كه كتاب هاي درسي دانشگاه پيام نور را منتشر مي كنند، برگزار شد كمبود كتاب هاي اين دانشگاه تا پايان اين هفته جبران  مي شود.

اعطاي وام شهريه
به دانشجويان ترمي و پودماني

ايسنا: اعتبار تسهيلات دانشجويي دانشگاه جامع
علمي - كاربردي افزايش يافت.
داود كربلايي مدير دانشجويي و فرهنگي دانشگاه جامع
علمي - كاربردي با بيان اين مطلب اظهار داشت: وام ارائه شده از سوي صندوق رفاه به دانشجويان شامل وام شهريه تحصيلي، ازدواج و ضروري است كه دانشجويان داراي شرايط مي توانند از اين تسهيلات برخوردار شوند. كربلايي افزود: مبلغ وام شهريه تحصيلي شش ميليون ريال است كه در چهار نوبت و هر نوبت يك ميليون و 500 هزار ريال به كليه دانشجويان دانشگاه جامع علمي - كاربردي اعم از ترمي و پودماني اعطا خواهد شد. وي در ادامه گفت: ميزان وام ازدواج مبلغ 7 ميليون و 500 هزار ريال است و اگر زوجين دانشجو باشند هر دو مي توانند وام جداگانه اي دريافت نمايند. همچنين ميزان وام ضروري نيز مبلغ يك ميليون و 200 هزار ريال مي باشد. كربلايي در خصوص بازپرداخت اين وامها نيز گفت: 9 ماه بعد از فارغ التحصيلي براي هر يك از دانشجويان بر اساس ميزان بدهي و نوع وام دريافتي دفترچه بازپرداخت صادر خواهد شد كه به مدت 5 سال و حداقل ميزان هر قسط يكصد هزار ريال اقساط خود را خواهند پرداخت.

كتابي براي زرنگ ها و تنبل ها!
000186.jpg
گروه علمي فرهنگي- نويسنده كتاب رالف شوئنشتاين و مترجم آن پروين قائمي است. كتاب داراي 14 فصل است از جمله آكادمي جنيني، اون جوري كه ما بوديم، همه دنيا در دست هاي او و تنها چيزي كه به آن نياز داريد عشق است.
اين كتاب با مثال هاي مفصل به توضيح روش هاي تقويت حس سخت كوشي در كودكان از سنين پايين مي پردازد. بخش عمده اي از اين آموزش در كودكستان و مدرسه مي گذرد و ادامه آن با رفتارهاي مناسب والدين پي گرفته مي شود. از اين رو اين كتاب دو مخاطب اصلي دارد يعني معلمان و والدين. كتاب يادشده در 135 صفحه با بهاي 1500تومان توسط انتشارات پيك بهار به بازار نشر عرضه شده است.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |