سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۶ - Nov 7, 2006
كاشت دندان، در گفت وگو با متخصصان شركت كننده در دومين كنگره ايمپلنتولوژي ايران
هزينه ايمپلنت در ايران، يك سوم ديگركشورها
دكتر گلرخ ثريا
000252.jpg
در روزهاي پاياني هفته گذشته، دومين كنگره ايمپلنتولوژي در دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي برگزار شد. براي نخستين بار در كشور، جراحي كاشت دندان(ايمپلنت) به شكل زنده و از طريق ماهواره مورد بازديد بيش از 1000دندانپزشك شركت كننده در اين كنگره در محل سالن  همايش هاي بين المللي صداوسيما قرار گرفت.
شايد اولين فكري كه با شنيدن نام ايمپلنت به ذهن شما خطور مي كند، هزينه بالاي اين درمان در مطب هاي دندانپزشكي باشد ولي با اين وجود، ايمپلنت را مي توان بمب اتمي قلمداد كرد كه در 2دهه اخير، انقلابي در علم دندانپزشكي به پا كرده است. در كشور ما، بسياري از بيماران مراجعه كننده به مطب دندانپزشكي، هنگامي كه به آنها گفته مي شود دندانتان نياز به عصب كشي و روكش و درمان هاي پيشرفته و وقت گير دارد، در جواب دندانپزشك مي گويند كه مي خواهم تمام دندان هايم را بكشم و يك دست دندان بگذارم ولي آيا اين حقيقتاً  بهترين راه است يا صرفاً  آسان ترين راه؟ اين پرسشي است كه متخصصان شركت كننده در دومين كنگره ايمپلنتولوژي به آن پاسخ دادند.
ايمپلنت وارد مي شود
وقتي شما دنداني را به دليل بيماري يا حادثه از دست داده ايد، بهتر است بدانيد كه راهي براي بازگرداندن لبخند زيباي شما وجود دارد و يك ايمپلنت دنداني، ظاهر و احساسي شبيه دندان ازدست رفته تان به شما مي دهد. دندانپزشك يك پايه يا فريم فلزي را زير لثه شما قرار مي دهد كه درست شبيه ريشه يك دندان است و به استخوان فك متصل مي شود. سپس يك دندان جايگزين را روي ايمپلنت قرار مي دهد به نحوي كه شبيه وضعيت دندان اصلي خود شما به نظر آيد.
البته ايمپلنت نياز به جراحي دارد؛ بنابراين بيماران بايد از نظر سلامت كلي، در وضعيت مناسبي قرار گرفته باشند، لثه هاي سالم داشته و استخوان كافي جهت ساپورت ايمپلنت داشته باشند. در ضمن بايد مقيد به رعايت دقيق بهداشت دهان و ملاقات هاي مرتب با دندانپزشك باشند. دكتر عسگرزاده- جراح فك و صورت- ايمپلنت هاي دنداني را روشي براي بازگرداندن زيبايي و عملكردهاي دهان به فرد مي داند و مي گويد: ايمپلنت روشي است كه در دو دهه گذشته رواج يافته است و با جايگزيني دندان هاي ازدست رفته، علاوه بر بازگرداندن زيبايي به فرد، به او اين امكان را مي دهد كه جويدن غذاها را مانند گذشته به راحتي انجام دهد. ازايمپلنت ها مي توان براي بازسازي محيط دهان، به بهترين شكل، سود جست .
دكتر رسول مفيد- رئيس دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي- نيز در حاشيه اين كنگره درباره بيشترين متقاضيان دريافت ايمپلنت در كشور ما مي گويد: مجروحان جنگي، افراد سالمند و كساني كه به دليل تصادفات، تعدادي از دندان هاي خود را از دست داده اند، بيشترين مراجعه كنندگان براي كاشت دندان هستند. در كشور ما، جانبازان زيادي زندگي مي كنند كه ممكن است بخشي از استخوان  فك خود را طي حوادث ميدان جنگ از دست داده باشند. در اين موارد پس از بازسازي بخش ازدست رفته استخوان فك، بايد دندان هاي ازدست رفته نيز جايگزين شوند كه ايمپلنت،  بهترين شيوه براي دستيابي به اين هدف است .
دكتر محمد بيات- متخصص جراحي فك و صورت- هم مي گويد: با وجود آنكه سن ازدست دادن دندان در كشورهاي پيشرفته بالاي 70سالگي است، متأسفانه در كشور ما به دليل بي توجهي به مسائل بهداشتي دهان و دندان، بيش از 90درصد مردم در سنين بالاي 30سالگي، حداقل يك دندان خود را از دست داده اند . او مي افزايد: هرچند امروزه بهترين شيوه جايگزيني دندان هاي ازدست رفته، استفاده از ايمپلنت  است اما بايد گفت هيچ روش جايگزيني بهتر از دندان طبيعي نيست. هزينه رعايت بهداشت دهان، تنها 5درصد هزينه درماني است. ناآگاهي افراد نسبت به اهميت بهداشت دهان و دندان، موجب مي شود كه افراد به جاي درمان هاي نگهدارنده به دنبال كشيدن دندان ها بروند .
كاهش عمر ايمپلنت
سلامت عمومي بدن، لثه هاي سالم، استخوان فكي كافي، مراقبت هاي مرتب بهداشتي از دهان و دندان شامل مسواك زدن و نخ كشيدن روزانه و معاينات مرتب دندانپزشكي، از شرايط لازم براي انتخاب بيماراني است كه ايمپلنت  در دهانشان كار گذاشته مي شود.
دكتر غلامرضا غزنوي- عضو كميته علمي دومين كنگره بين المللي ايمپلنتولوژي(كاشت دندان)- مي گويد: با تشخيص صحيح، طرح درمان مناسب و انتخاب بيمار، ايمپلنت ها مي توانند مؤثرترين درمان شناخته شده براي افرادي باشند كه بر اثر سانحه، تصادفات يا كهولت سن دندان هاي خود را از دست داده اند. او مي افزايد: با رعايت اصول علمي و درمان پوكي استخوان، عمر ايمپلنت هاي دنداني كاشته شده افزايش مي يابد. استئوپروز(پوكي استخوان) عمر ايمپلنت هاي دنداني را كاهش مي دهد و تأخير در درمان اين بيماري، شانس موفقيت كاشت دندان را كم مي كند .
دكتر كاوه سيدان- متخصص پروتز- نيز درباره پيشگيري از تحليل استخوان فك با استفاده از ايمپلنت،  به همشهري مي گويد: ايمپلنت هاي دنداني به غير از آنكه جايگزين دندان ازدست رفته فرد مي شود، مي تواند تا بيش از 70درصد، از تحليل استخوان فك و ناهنجاري هاي اسكلت صورت افراد جلوگيري كند.
البته از آنجا كه ايمپلنت  نوعي پيوند محسوب مي شود، افرادي با شرايط خاص نمي توانند عمل ايمپلنت را انجام دهند. دكتر غزنوي مي گويد: افراد سيگاري، بيماران مبتلا به ديابت و افرادي كه دندان قروچه مي كنند، گزينه هاي مناسبي براي ايمپلنت  به شمار نمي روند. همچنين افراد جواني كه استخوان فكي آنها هنوز كاملاً  شكل نگرفته است و زنان باردار و سيگاري ها بايد از درمان ايمپلنت  صرف نظر كنند. سيگاركشيدن، روند ترميم استخوان و در نتيجه امكان موفقيت ايمپلنت را كاهش مي دهد . دكتر اخوان آذري- جراح فك و صورت- هم معتقد است: بيماراني كه در ناحيه فك و صورت خود داراي تومور بوده اند و اين نواحي از بدنشان تحت تابش اشعه(راديوتراپي) قرار گرفته كانديداهاي مناسبي براي گذاشتن ايمپلنت نيستند چون در اين شرايط نيز روند ترميم استخوان به كندي صورت مي گيرد.
اما آنچه همه متخصصان بر آن تأكيد دارند اين است كه مهمترين عامل در موفقيت ايمپلنت، رعايت بهداشت دهان و دندان است؛ بنابراين افرادي كه حال و حوصله رعايت بهداشت دقيق دهان و دندان خود را ندارند يا از ملاقات هاي منظم و دوره اي با دندانپزشك خود گريزانند، بايد از گذاشتن ايمپلنت صرف نظر كنند.
همكاري در كاشت ايمپلنت
گذاشتن ايمپلنت، يك كار گروهي است كه يك مرحله آن توسط جراح فك و صورت و قسمت بعدي يا مرحله قراردادن روكش يا تاج دندان توسط متخصص پروتز يا دندانپزشك عمومي كه در اين باره دوره ديده باشد انجام مي شود. بيمار مي تواند براي ارزيابي هاي اوليه به هر كدام از اين گروه دندانپزشكان مراجعه كند. ابتدا جراحي جهت قراردادن پايه ايمپلنت  انجام مي شود و جراحي تا چندين ساعت ممكن است طول بكشد و سپس حداقل 6ماه وقت لازم است تا استخوان دور اين پايه رشد كرده و آن را محكم در برگيرد. بعضي ايمپلنت ها نياز به جراحي ثانويه دارند تا يك رابط(Post)، پايه را به دندان جايگزين متصل كند. در ساير انواع ايمپلنت ها، پايه و رابط به هم متصل هستند و همزمان قرار داده مي شوند. پس از چندين هفته كه لثه بهبود يافت، مرحله بعد شروع مي شود؛ دندان هاي مصنوعي ساخته شده و به قسمت رابط پايه متصل مي شوند. چون چندين بار امتحان دندان هاي مصنوعي جهت تنظيم دقيق وضعيت آنها لازم است، اين مرحله ممكن است يك يا دو ماه به طول بينجامد. جراحي ايمپلنت  ممكن است در مطب دندانپزشكي(تحت بي حسي موضعي) يا بيمارستان (تحت بيهوشي عمومي) انجام شود. در اين دوره، داروهاي ضددرد و گاهي آنتي بيوتيك تجويز مي شود و دندانپزشك دستورات لازم را جهت نحوه رعايت بهداشت دهان و نوع رژيم غذايي به شما خواهد داد.
با اين حال، صرفنظر از شكل، نوع و جنس ايمپلنت ها، تكنيك هاي نويني در ساخت آنها به منظور سهولت استفاده كنندگان، كاهش زمان درمان و افزايش رضايت بيماران به كار مي رود و مراكز پژوهشي، دانشگاه هاي معتبر و شركت هاي بزرگ سازنده ايمپلنت،  درصدد ارائه آخرين تكنولوژي در ساخت، توليد و عرضه ايمپلنت  هستند.
جاي خالي بيمه
- دكتر كاوه سيدان- متخصص پروتز هاي دنداني- درباره پذيرش درمان ايمپلنت  در جامعه  ايراني به همشهري مي گويد: استفاده از ايمپلنت  طي ده سال اخير 25 درصد در كشور رشد داشته است. استفاده از ايمپلنت  كه از حدود 14-13 سال پيش در كشور آغاز شد، در ابتدا با تقاضايي در حدود 500عدد در سال روبه رو بود كه خوشبختانه به دليل استقبال مردم، اين ميزان به 10 تا 12هزار ايمپلنت  در سال افزايش يافته اما هنوز با استانداردهاي مطلوب فاصله زيادي داريم . او در يك مقايسه درباره تقاضاي دريافت ايمپلنت در ايران با ساير نقاط جهان مي گويد: جمعيت 70ميليوني آلمان سالانه 300 تا 400هزار ايمپلنت به كار مي برند. اين در حالي است كه در ايران با جمعيتي مشابه آلمان، تنها سالي 12هزار ايمپلنت استفاده مي شود . اين عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي درباره دلايل عمده پايين بودن به كارگيري ايمپلنت در كشور مي گويد: جوان بودن بافت جمعيتي ايران كه به طور طبيعي نياز كمتري نسبت به اين شيوه درماني دارند از يك سو و از ديگر سو فقر فرهنگي در زمينه ضرورت به كارگيري ايمپلنت، از دلايل عمده پايين بودن به كارگيري ايمپلنت در كشور است . وي گراني ايمپلنت را از ديگر دلايلي ذكر مي كند كه اقشار متوسط رو به پايين جامعه، كمتر به آن اقبال نشان مي دهند.
اين روزها اگر به مطب هاي دندانپزشكي سري بزنيد، بسته به نوع ايمپلنتي كه به كار برده مي شود و روش جايگزيني آن در استخوان فك، هزينه اي بين 1تا 5/1ميليون تومان براي هر عدد ايمپلنت بايد پرداخت كنيد كه هزينه بالايي محسوب مي شود. دكتر اخوان آذري- عضو كميته علمي دومين كنگره ايمپلنتولوژي- در مقايسه هزينه درمان ايمپلنت  در ايران با ساير نقاط دنيا به همشهري مي گويد: هزينه جراحي و ساخت ايمپلنت  در اروپا، حدود 3000يورو تمام مي شود كه اگر نياز به تقويت استخوان فك قبل از كارگذاري ايمپلنت  باشد، هزينه اي بيش از اين را خواهد داشت ولي اين مراحل در ايران، كمي بيش از يك سوم اين مقدار هزينه برمي دارد. بنابراين انجام اين درمان در داخل كشور مقرون به صرفه است . دكتر اخوان آذري يكي از دلايل گران بودن اين درمان را در ايران، بالابودن هزينه خريد خود ايمپلنت و وسايل و تجهيزات همراه آن، براي خود دندانپزشكان مي داند.
در حال حاضر، هزينه درمان هاي ايمپلنت  در كشور تحت پوشش هيچ گونه بيمه اي قرار نمي گيرد و پرداخت كليه هزينه ها بر عهده خود بيماران است. دكتر وردي- مدير كل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت و درمان- ايمپلنت  را نوعي پيشگيري از نوع سطح سوم مي داند كه مي تواند در بازتواني و نوتواني بيماران بي دندان مفيد واقع شود و مي گويد: وزارت بهداشت تلاش مي كند مراقبت هاي بهداشتي سطح سوم كه به وسيله متخصصان دندانپزشكي انجام مي شود و شامل درمان هاي دندانپزشكي تخصصي مانند ايمپلنت است را در سال هاي آتي و مطابق با برنامه ريزي هاي انجام شده در سطح جامعه گسترش دهد ولي در حال حاضر مراقبت هاي بهداشتي دهان و دندان سطح يك كه شامل رعايت بهداشت و اقدامات پيشگيري است، در اولويت است و دسترسي به اين خدمات كه شامل آموزش بهداشت، جرم گيري، درمان فيشورسيلانت و فلورايدتراپي است، با هزينه دولتي در مراكز تحت پوشش وزارتخانه براي عموم در در دسترس است . دكتر وردي تأكيد مي كند كه با اين وجود، نظارت بر ورود ايمپلنت هاي استاندارد و نظارت بر كيفيت درمان، از مواردي است كه به وسيله دفتر دهان و دندان وزارت بهداشت كنترل مي شود.

فلورايد، شمشير دولبه
دكتر عليرضا آشوري
000249.jpg
بدون شك استفاده منظم از فلورايد اهميت حياتي در كنترل و پيشگيري از پوسيدگي دنداني در كودكان و بزرگسالان دارد، گرچه عمده تأثير آن مربوط به دوران كودكي و قبل از رويش كامل دندان هاي دايمي است. فلورايد از چند راه باعث افزايش مقاومت دندان مي شود: فلورايد جذب شده وارد عاج و ميناي دندان هاي رويش نيافته مي شود، با ساختمان عاج و ميناي دندان تركيب مي شود و تركيب جديدي كه حاصل مي شود نسبت به اسيد توليد شده توسط باكتري ها مقاوم تر است. به علاوه فلورايد جذب شده به داخل بزاق ترشح مي شود و اگر چه غلظت آن كم است اما در توده باكتري ها انباشته مي شود و سبب كاهش توليد اسيدميكروبي و افزايش معدني شدن مينا مي شود. در عين حال فلورايد بزاق، وارد ميناي دندان هاي تازه روئيده شده و باعث افزايش آهكي شدن مينا و كاهش آسيب پذيري نسبت به پوسيدگي مي گردد.
همان گونه كه كاربرد موضعي فلورايد در پيشگيري از ايجاد پوسيدگي هاي جديد مؤثر است در توقف يا دست كم كند كردن روند پيشروي پوسيدگي هاي فعال اوليه نيز تأثير دارد. همچنين فلورايد موضعي قدري خواص ضد ميكروبي هم دارد. در حال حاضر دهان شويه هاي فلورايددار (مثل همان دهان شويه هايي كه در حال حاضر در مدارس استفاده مي شود) در كنار ژل ها و خمير دندان هاي فلورايددار و چند محصول ديگر در دسترس قرار دارد و به صورت موضعي باعث عملكرد فلورايد مي شود، اما مطالعات نشان مي دهد كه افزودن فلورايد به آب همگاني مؤثرترين روش كاهش مشكل پوسيدگي به خصوص در سطح وسيع و در جامعه است چرا كه جدا از تأثير وسيع آن برخلاف روش هاي انفرادي موضعي در بدن نيز جذب عمومي داشته و همان طور كه گفته شد مي تواند وارد ساختار دندان هاي رويش نيافته شود. اين تأثير فلورايد آب بيشتر در دندان هاي دايمي محسوس است. به نظر مي رسد در اغلب مناطق ايران ميزان فلورايد آب در حد لازم و حتي بعضاً بالاتر از حد مجاز باشد گرچه متأسفانه تحقيقات جامع و كاملي در مورد ميزان فلورايد آب مناطق مختلف ايران در دسترس نيست. اما به هرحال كاربرد موضعي فلورايد به خصوص توسط دندانپزشك به شكل اثبات شده اي باعث كاهش بيشتر ميزان پوسيدگي به خصوص در كودكان مي شود. در نتيجه كاربرد موضعي فلورايد براي كودكان و نوجوانان در مطب هاي دندانپزشكي اكيداً توصيه مي شود. دندانپزشك بعد از تعيين ميزان استعداد ابتلاي بيمار به پوسيدگي و احياناً انجام درمان هاي لازم اوليه مثل حذف پوسيدگي ها، درمان با فلورايد را انجام مي دهد.
دهان شويه هاي فلورايددار يكي از روش هاي موضعي استفاده از فلورايد است كه هم اكنون نيز طرح همگاني استفاده از آن در مدارس كشور در حال اجراست. اين طرح به صورت استفاده يك روز در هفته دهان شويه توسط دانش آموزان با نظارت مسئولان مدارس انجام مي شود، اما در مورد روش استفاده صحيح آن حرف و حديث هاي زيادي وجود دارد كه پرداختن به آنها در اين مجال مختصر نمي گنجد. اما يك نكته فرعي اين كه با استفاده از هرگونه دهان شويه فلورايددار براي كودكان زير 6 سال ممنوع است مگر اين كه توسط دندانپزشك تجويز شده باشد.
يكي از چالش هاي مهم تجويز مكمل هاي فلورايد مربوط به خانم هاي باردار است. در منابع علمي مدرك معتبري در زمينه ارزش تجويز مكمل خوراكي فلورايد براي مادران باردار حتي در مناطقي كه آب فاقد فلورايد است وجود ندارد. گرچه مصرف اين مكمل ها توسط اداره غذا و داروي آمريكا براي مادران باردار ممنوع اعلام شده اما اين مكمل ها براي جنين به هيچ وجه خطرناك نيستند. گرچه در سال هاي اخير برخي محققان ثابت كرده اند كه فلورايد از راه جفت به جنين منتقل  مي شود اما مقدار اين فلورايد منتقل شده نامشخص است. در عين حال محققان توافق دارند كه وقتي جنين در معرض فلورايد قرار مي گيرد قدري فايده پيشگيري از پوسيدگي به دندان هاي شيري مي رسد گرچه اين تأثير بسيار اندك است. به طور كلي توافق صاحب نظران علم دندانپزشكي براين است كه مصرف فلورايد توسط زنان باردار فايده اي براي دندان هاي نوزاد دست كم در مورد دندان هاي دايمي در بر نخواهد داشت.از سوي ديگر جذب بيش از حد فلورايد توسط بدن كه به خصوص در مناطقي با فلورايد آب بالا رخ مي دهد مي تواند منجر به فلوروزيس دنداني (دندان هاي خالدار) شود. در اين حالت ميناي دندان رنگ سفيد گچي يا قهوه اي مات و يا حالتي مغره دار به خود مي گيرد. اين وضعيت بيشتر در دندان هاي دايمي ديده مي شود. اين مشكل در صورت تأييد توسط دندانپزشك به راحتي با روش هاي ترميم همرنگ دندان قابل تصحيح است.

محققان مي گويند
پيشگيري از آب مرواريد
000258.jpg
صدف كوه كن- محققان معتقدند كه خوردن سبزي هاي تازه به خصوص اسفناج، ممكن است براي نجات افراد از بيماري آب مرواريد(كاتاراكت) كه در سنين سالخوردگي اتفاق مي افتد، كمك كند. كارتاراكت، كدر شدن عدسي چشم است كه به بينايي لطمه وارد مي كند. طبق تحقيقي كه در مجله پزشكي بريتانيا منتشر شده است، اسفناج مي تواند به عنوان يك ماده خوراكي مؤثر براي پيشگيري از كاتاراكت در عده اي از زنان داوطلب سالخورده عمل كند.دليل احتمالي اثر مفيد اين سبزي اين است كه اسفناج از دسته سبزي هاي سرشار از مواد ضداكسيد كننده اي نظير بتاكاروتن و كلروفيل است؛ به همين دليل زناني كه بيشتر از سايرين از ميوه ها و سبزي هاي برگ سبز تيره نظير اسفناج، استفاده مي كنند، در مقايسه با زناني كه كمتر از اين مقدار مصرف مي كنند 40درصد كمتر به بيماري آب مرواريد مبتلا مي شوند.
محققان در توضيح اين پديده مي گويند: قسمتي از كدر شدن عدسي در اين بيماري، مربوط به اكسيد شدن مواد در عدسي چشم است كه براي مثال در اثر تابش مستقيم آفتاب به چشم صورت مي گيرد و به همين دليل اگر چشم را از تابش مستقيم اشعه خورشيد محفوظ نگاه داريم و عدسي را با استفاده از مواد خوراكي ضد اكسيد كننده، حمايت كنيم در پيشگيري و به تأخير انداختن بيمار كاتاراكت مؤثر است. از سوي ديگر در تحقيقات گذشته مشخص شده است كه كمبود مقدار اسيد فوليك در خون نيز افراد را بيشتر مستعد بيماري آب مرواريد مي كند كه اسفناج از نظر اسيد فوليك نيز منبع غني به شمار مي آيد.
توصيه محققان اين است كه حداقل 4بار در روز و به ميزان كافي از ميوه ها و سبزي هاي تازه در برنامه غذايي خود، استفاده كنيد.

محققان معتقدند
بهبودي موقت ديابت
همشهري آنلاين- پژوهشگران معتقدند سلول هاي پيوند شده لوزالمعده مي تواند نياز به تزريق انسولين را در برخي بيماران ديابتي به صورت كوتاه مدت برطرف كنند.
به گزارش خبرگزاري رويترز در بسياري از بيماران مورد پيوند قرار گرفته درمان در ابتدا موفقيت آميز بود، اما بسياري از سلولهاي پيوندي نهايتاً از كار بازماندند.
اين پژوهشگران كه نتايج كارشان در شماره اخير نشريه پزشكي نيوانگلند به چاپ رسيده گفتند كه اصلاح رو ش هاي مورد استفاده شان بايد ميزان موفقيت شان را بالا ببرد.دكتر جيمز شاپيرو سرپرست اين تحقيق از دانشگاه آلبرتا در ادمونتون كانادا گفت به نظر مي رسد به علت اين كه در پيوند ابتدايي تعداد كمي از سلول ها زنده باقي مي مانند، اين سلول ها مجبورند با حداكثر توان خود كار كنند و در نتيجه در نهايت دچار فرسودگي مي شوند و از كار مي افتند.اين شيوه درماني براي مبتلايان به ديابت نوع 1- يك بيماري خودايمني كه سلول هاي مولد انسولين را در لوزالمعده نابود و معمولاً فرد را از دوران نوجواني مجبور به تزريق انسولين خارجي مي كند- طراحي شده بود.در تكنيك مورد استفاده اين پژوهشگران سلول هاي لوزالمعده پردازش شده كه از اهداكننده هاي مرده به دست مي     آيند به بيماران تزريق شدند.گرچه در 58 درصد بيماران نياز به تزريق انسولين به طور موقت برطرف شد، اما دو سال پس از آن 76 درصد آنان دوباره نيازمند به انسولين شده بودند. پژوهشگران گفتند اين بررسي نشان مي دهد كه پژوهش  بيشتري پيش از رسيدن ميزان موفقيت اين تكنيك به حد پيوند معمول لوزالمعده لازم است.در صورتي كه بيمار به جاي سلول هاي پردازش شده، كل لوزالمعده را دريافت كند، ميزان موفقيت پس از پنج سال 50 تا 70 درصد خواهد بود.
در هر دو تكنيك بيمار با خطراتي مواجه است زيرا بايد داروهاي مهاركننده ايمني را براي جلوگيري از رد پيوند دريافت كند و ممكن است به عوارض جانبي وخيمي دچار شود.

محققان دريافته اند
تاثير موسيقي در كاهش علائم اسيكزوفرني
000255.jpg
سميه شرافتي- دانشمندان انگليسي دريافته اند كه موسيقي درماني مي تواند موجب كاهش افسردگي و عصبانيت باشد و حتي از علائم و هيجانات اسكيزوفرني بكاهد.
به گزارش رويترز در مطالعه اي كه روي بيماران رواني 4 بيمارستان در لندن انجام شد، محققان دريافتند تشويق نمودن بيماران به ابراز احساساتشان به همراه موسيقي موجب بهبود علائم بيماري مي شود.
محققان مي گويند روان درماني مي تواند بعضي اوقات مردم را در مقابل اين بيماري كمك كند، اما اين موضوع فقط زماني كاربرد دارد كه مردم در شرايط پايدار و باثبات باشند.
حدود يك درصد مردم آمريكا و انگليس از اسكيزوفرني و اختلافات مشابه آن، رنج مي برند. اسكيزوفرني معمولا در سنين 18 الي 20 سالگي رخ مي دهد و داراي علائمي از قبيل توهم، شنيدن صداهاي مختلف، تغيير در رفتار و... است.
درمان دارويي اين بيماران موجب حذف علائم بيماري مي گردد اما عوارض جانبي آن مانند افزايش وزن و عوارض عصبي و... را به همراه دارد. طي اين تحقيقات بيماران از دو طريق مورد درمان قرار گرفتند كه روش اول صرفا شامل درمان هاي استاندارد دارويي و روش دوم شامل موسيقي درماني 8 تا 12 جلسه بود.
تحقيقات نشان داد گروهي كه علاوه بر درمان دارويي، موسيقي درماني شده بودند، نتيجه بهتري از درمان گرفتند.

جهان سلامت
بيمارستان هوايي
به بالين بيمار مي  رود
000261.jpg
گروه سلامت- در بسياري از شهرها و كشورهاي جهان، انواع و اقسام پزشكان متخصص يافت نمي  شوند و بيماران براي درمان بسياري از بيماري ها بايد به شهرهاي بزرگ سفر كنند. در بسياري از مناطق، علاوه بر كمبود پزشك، تجهيزات لازم براي درمان يك سري بيماري ها هم وجود ندارد. مثلاً همين پيوند قلب. تا همين چند سال پيش هر  ايراني كه به پيوند قلب نياز پيدا مي  كرد، بايد براي معالجه به يكي از كشورهاي پيشرفته جهان مي  رفت، اما به جز رفتن به بيمارستان مجهز و داراي پزشك، روش ديگري هم براي درمان اين قبيل بيماري ها وجود دارد و آن آمدن بيمارستان و پزشك به شهر محل سكونت بيمار فقير و بي نواست.
بيمارستان هوايي اوربيس: آمدن بيمارستان و جراح چشم به بالين بيمار، ايده اي است كه حدود 24 سال پيش توسط يك انجمن خيريه در نيويورك مطرح شد و از آن زمان در حال اجراست. اين انجمن خيريه از سال 1982، يك هواپيما را به بيمارستان جراحي چشم تبديل كرده اند تا بتوانند، كودكان كشورهاي فقير جهان را از خطر نابينايي نجات دهند. اين هواپيما يا بيمارستان كه بيمارستان بين المللي هوايي اوربيس نام دارد، تا كنون به بيش از 70 كشور محروم و فقير جهان سفر كرده و در حال حاضر پس از يك تور 4 كشوره در آفريقا، به ويتنام رفته و در آنجا مستقر است. اوربيس 2 هفته در ويتنام خواهد ماند و ده ها كودك مبتلا به انواع بيماري قابل درمان چشم را درمان خواهد كرد.
جراحي و درمان بيماري هاي چشم اطفال تنها وظيفه پزشكان و اعضاي كادر درماني اوربيس نيست، بلكه آنها هر جا كه مي روند، پزشكان و جراحان آن كشور را هم آموزش مي دهند. با اين روش، اوربيس تا كنون، 124 هزار پزشك را در كشورهاي فقير و در حال توسعه آموزش داده است.
دكتر اوليور فوت، رئيس انجمن خيريه اي كه اوربيس را ساخته و هزينه هاي آن را تأمين مي كند، در اين باره مي گويد: اگر ما در اوربيس، به يك پزشك روش هاي جديد جراحي چشم را آموزش دهيم، بسيار با ارزش تر از جراحي و درمان 100 كودك است. چرا كه خود آن پزشك آموزش ديده مي تواند صدها نفر را از نابينايي نجات دهد.
بر اساس آمار سازمان جهاني بهداشت، در جهان، حدود 124 ميليون نفر دچار ديد كم و 37 ميليون نفر دچار نابينايي هستند كه اغلب آنها در اثر آب مرواريد و گلوكوم ديد خود را از دست داده اند.
همچنين حدود 53 درصد از اين بيماران در مناطق آسيا و آفريقا زندگي مي كنند.
آب مرواريد
گروه سلامت-آب مرواريد، بيماريي است كه به تنهايي علت نيمي از نابينايي هاي جهان است. با اينكه اين بيماري بيشتر افراد سالمند را گرفتار مي سازد، اما برخي از كودكان در زمان تولد به آن مبتلا هستند كه به اين بيماري آب مرواريد مادرزادي گفته مي  شود. در  اين بيماري عدسي چشم كودك شفافيت خود را از دست داده و كودك ديد خود را از دست مي دهد.
امروزه با تشخيص به موقع، درمان آب مرواريد مادرزادي در  ايران و بسياري از كشورهاي داراي پزشكي پيشرفته امكان پذير است. ولي نكته مهم در مورد درمان  اين بيماري،  اين است كه به تجهيزات ويژه و جراحان ماهر نياز دارد. نيازهايي كه در بسياري از كشورهاي آفريقايي و آسيايي وجود ندارد.
دزدي كليه در بيمارستان هاي ژاپن
ايسنا- بنابر ادعاي يك روزنامه  ژاپني، در يك بيمارستان ژاپن كليه هاي بيماران بدون اجازه آنها از بدنشان خارج شده و براي اعمال جراحي پيوند مورد استفاده قرار مي  گيرد.
روزنامه مانييچي ديلي - چاپ ژاپن ادعا كرده است كه رييس بيمارستان اوواجيما توكوشوكامي  در واقع براي انجام  اين جراحي هاي غير انساني چراغ سبز نشان داده است. در گزارشي از  اين روزنامه آمده است كه تا كنون 11 عمل پيوند با استفاده از كليه هاي بيماراني كه از برداشته شدن كليه هايشان بي اطلاع بوده اند، در  اين بيمارستان صورت گرفته است. به گفته مقامات بهداشتي اين 11 عمل پيوند از سال 2004تا سپتامبر سال 2006 انجام گرفته اند.
داروهاي جديد براي درمان سل
ايرنا- دانشمندان در نشست بين المللي اختلالات تنفسي كه از اواخر هفته گذشته در پاريس آغاز شد به بحث و تبادل نظر درباره توليد داروهاي جديدي براي درمان بيماري سل پرداختند.
نيلس بيلو، يكي از سازمان دهندگان سي وهفتمين كنگره جهاني اتحاديه بهداشت تنفسي و مدير اجرايي اتحاديه  بين المللي مبارزه با سل و بيماري هاي تنفسي در پاريس، در حاشيه  اين نشست خطاب به رسانه ها اعلام كرد كه دانشمندان به دو فرمول جديد و مطمئن براي ساخت داروهاي جديد عليه بيماري سل دست يافته اند. وي در ادامه گفت: در طول كنفرانس پاريس ما شاهد ارايه كارهاي پژوهشي و نتايج تحقيقات و مطالعاتي بوديم كه از سوي دو تيم تحقيقاتي انجام گرفته اند پاسخي كه از  اين مطالعات به دست آمده  اين است كه اميدواريم توليد داروهاي جديد عليه  اين بيماري ظرف چند سال  آينده امكانپذير باشد.وي در ادامه خاطرنشان كرد: در توليد داروهاي جديد، مقاومت ميكروب فعلي سل نسبت به آنتي بيوتيك هاي موجود در نظر گرفته خواهد شد و بهاي تهيه  اين داروها نيز به گونه اي تعيين خواهد شد كه حتي در كشورهاي در حال توسعه نيز قابل تهيه و استفاده باشد.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |