دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۱ - Nov 13, 2006
طي مراسمي در كتابخانه ملي ايران؛
معماران برتر سال معرفي شدند
يكي از طرحهاي برتر
001182.jpg
گروه ادب و هنر- بهترين آثار اجرا شده معماري در خصوص ساختمان هاي مسكوني كه پس از سال 1380 به پايان رسيده اند، در ششمين دوره جايزه معمار با عنوان معمار 85 معرفي شدند.
مسئولان برگزاري اين جايزه، نحوه بررسي  آثار اين دوره را كه در خصوص ساختمان هاي مسكوني برگزار شده است، به اين ترتيب تشريح كردند: ساختمان هايي كه تحت عنوان كاربري مسكوني دسته بندي مي شوند، طيف وسيعي از خانه هاي كوچك ييلاقي تك خانواري تا مجتمع ها يا شهرك هاي مسكوني را دربرمي گيرند.
شوراي مشاوران عالي جايزه معمار براي ارتقاي كيفيت و افزايش دقت در امر داوري تصميم گرفت آثار شركت كننده در سه گروه مقياسي متمايز (آثار كوچك، متوسط و بزرگ) بررسي و داوري شوند و در هر گروه برندگان اول تا سوم اعلام شوند.به اين ترتيب در مراسم اهداي جوايز معمار 85 كه با حضور تعداد گسترده از معماران و هنرمندان كشور در سالن اجتماعات كتابخانه ملي ايران برگزار شد، برندگان به اين شرح معرفي شدند:
در گروه تك واحدي و كوچك: رتبه اول: ويلاي شماره 3 كار گروه معماري زاويه، مهدي مرزياري و مريم علوي در شهرك مانلي در شهرستان رويان- مازندران.
رتبه دوم: ويلاي شماره 2، كار پويا خزائلي در شهرك درياچه در نزديكي نور-  مازندران.
رتبه سوم: خانه پورسيدي، كار شروين حسيني در كرمان.
همچنين در گروه مجتمع هاي آپارتماني، رتبه اول به مجتمع آپارتماني دولت، كار عليرضا شرافتي و پانته آ اسلامي در تهران، رتبه دوم به مجتمع آپارتماني گنج دانش، كار امين مهدي زاده در تهران و رتبه سوم به مجتمع آپارتماني پروانه، كار دفتر معماري حريرچي و همكاران در تهران اختصاص يافت.در گروه مجتمع هاي بزرگ نيز مجتمع هاي بزرگ ارديبهشت، كار رامين مدني و همكاران در اصفهان به عنوان كار برگزيده معرفي شد و از طرح شماره 48،  بازسازي آپارتمان در برج پاسارگاد، كار دفتر طراحي دايره در تهران به همراه طرح شماره 21، مجتمع بزرگ آوا آهنگ در تهران كار هاني قدسي و تورج مشيرزاده تقدير ويژه شد. در مجموع يكصد و پنجاه ميليون ريال به نفرات اول تا سوم و به طرح هاي برگزيده و منتخب هيأت داوران لوح تقدير اهدا شد.هيأت داوري اين دوره از جايزه معمار را نگار حكيم، فيروز فيروز، فرامرز شريفي، بهرام شكوهيان و حسن شيخ زين الدين تشكيل داده اند.جايزه معمار كه از سال 1380به منظور حمايت از حركت هاي پيشرو، تعالي بخش و سرمشق ساز در معماري كشور و مستندسازي تحولات معماري معاصر توسط موسسه معمار نشر و با حمايت شركت هاي توليد صنايع ساختماني راه اندازي شده است، تاكنون به موضوعاتي همچون ساختمان هاي مسكوني ساخته شده پس از انقلاب، ساختمان هاي عمومي پس از انقلاب، ساختمان هاي مسكوني و ساختمان هاي عمومي پرداخته است.

سالگرد درگذشت منوچهر آتشي برگزار مي شود
مراسم نخستين سال درگذشت منوچهر آتشي در آرامگاهش در بوشهر برگزار مي شود.
اين مراسم از ساعت 15 تا 19 روز پنج شنبه دوم آذرماه در آرامگاه اين شاعر واقع در امام زاده عبدالمهمين و در جوار آرامگاه شيخ حسين چاكوتايي ـ از مبارزان عليه استكبار انگليس ـ برگزار خواهد شد. مراسم يادبود شاعر جنوب كه سال گذشته در ميان ازدحام چندهزار نفري مردم بوشهر با سنج و دمام رهسپار سفر ابدي اش شد، امسال نيز در كنار سخنراني و شعرخواني، با عزاداري محلي همراه خواهد بود. شاعراني از تهران، اهواز، شيراز، كازرون، مشهد و مسجدسليمان براي شعرخواني در اين مراسم دعوت شده اند.

مراسم بزرگداشت مهري مهرنيا برگزار شد
حضور هنرمندان پيشكسوت به صحنه رونق مي بخشد
001173.jpg
گروه ادب و هنر - با حضور مدير مركز هنرهاي نمايشي، مديرعامل خانه تئاتر و جمعي از هنرمندان سينما و تئاتر از مقام هنري مهري مهرنيا بازيگر پيشكسوت تئاتر، سينما و تلويزيون تجليل به عمل آمد.
به گزارش واحد اطلاع رساني مجموعه تئاتر شهر، در ابتداي اين مراسم كه بعد از اجراي نمايش دنياي زن ها در تالار كوچك مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، حسين سحرخيز سرپرست گروه تئاتر خورشيد و كارگردان نمايش دنياي زن ها با ابراز خرسندي از برگزاري چنين مراسمي گفت: گروه تئاتر خورشيد همواره در آثاري كه به روي صحنه برده است سعي دارد كه به هر شكل ممكن از بزرگان و پيشكسوتان هنر تئاتر تقدير به عمل آورد، از اين رو در اجراي اين نمايش هم سعي كرديم تا آن جا كه در توان داريم از مقام هنري هنرمند بزرگواري چون خانم مهري مهرنيا تقدير كنيم كه خوشبختانه با همكاري و مساعدت مديريت مركز هنرهاي نمايشي اين امر ميسر شد.وي افزود: معتقدم حضور هنرمنداني چون مهري مهرنيا باعث خير و بركت هر گروه تئاتري است و من اميدوارم حضور ايشان بتواند باعث رونق نمايش بشود.ايرج راد مدير عامل خانه تئاتر نيز كه در اين مراسم حضور يافته بود با تجليل از مقام هنري مهري مهرنيا گفت: بسيار خوشحالم كه خانم مهرنيا بعد از گذشت 90سال همچنان پايدار و استوار به روي صحنه رفته است؛ من براين باورم اين ايمان است كه هنرمندي را كه در حال حاضر نياز به استراحت دارد وامي دارد كه به روي صحنه تئاتر بيايد و در دشوارترين شكل ممكن در صحنه هنرنمايي كند.اين مراسم با سخنان اكبر زنجانپور، حسين پارسايي و اهداي لوح تقدير به مهرنيا به پايان رسيد.

نگاه
ماركز، كوئيلو نيست
كامران محمدي
(1)
گابريل گارسيا ماركز مي  گويد: ضبط صوت دشمن خبرنگار است، زيرا درست از لحظه اي كه تكمه دستگاه ضبط را فشار مي دهد، ذهنش از تفكر باز مي  ايستد.
اين همان چيزي است كه تقريباً  در تمام نشست هاي خبري عيناً  ديده مي شود؛ خبرنگاراني كه ضبط هايشان را روشن كرده اند، سرشان روي كاغذشان خم شده و تند و تند، هر چه مسئول مي گويد، مي نويسند... به عنوان يك خبرنگار، از همين حالا از تصور مصاحبه  مطبوعاتي احتمالي ماركز با خبرنگاران ايراني، غصه ام مي گيرد.
(2)
وقتي خاطره سفر چند سال پيش پائولو كوئيلو را به ايران مرور مي كنم، ابتدا ياد نمايش عمومي تالار وحدت او با خيل دوستدارانش مي افتم و سپس، بي برنامگي و شلوغي و آبروريزي. كوئيلو كه البته از وضع پيش آمده چندان هم ناراضي به نظر نمي رسيد، بيش از هر چيز به فروش هر چه بيشتر آثارش مي انديشيد و حتي حاضر شد هزار دلار هم بابت اهداي جايزه اي در ايران، ولخرجي كند. (البته مي دانيد كه كوئيلو با فروش ميليوني آثارش در جهان، نويسنده اي بسيار ثروتمند محسوب مي شود.)
حضور كوئيلو به هر حال، شور و حال قابل توجهي در فضاي ادبيات ايران ايجاد كرد، اما به علت نبود برنامه ريزي مناسب، آن چه رخ داد، بيشتر به نمايشي تبليغاتي براي يك نويسنده متوسط شبيه بود.
(3)
اما ماركز، كوئيلو نيست. او روزنامه نگاري كار كشته، با نگاهي چنان تيزبين و دقيق است كه كافي است يك بار در يك نشست مطبوعاتي با خبرنگاران، آن هم خبرنگاران ادبيات حضور يابد و بر تجربه چندين و چند ساله اش از نابود كردن هر چه خبرنگار روي زمين است در مؤسسه آموزش روزنامه نگاري خودش، بيفزايد! ماركز چنان است كه سال ها پيش در سفر فيدل كاسترو به كلمبيا، با خواهش مسئولان كشورش، تمام مدت در كنار او نشست تا كسي به سويش شليك نكند. گابو ، نويسنده اي است كه با رئيس جمهور كشورش درگير شد و تا پاي ترك كشور پيش رفت و حالا در مكزيك زندگي مي كند. او پائولو كوئيلو نيست و قطعاً براي نمايش سفر نمي كند.
(4)
آن طور كه مي گويند ماركز اواخر فروردين يا اوايل ارديبهشت 86 در ايران خواهد بود. تا آن زمان حدود پنج ماه فرصت است. هر چند كه از اين نوع اخبار، هر از چند گاهي منتشر مي شود و بعد، معلوم هم نمي شود كه چه شد و چه بود، اما اگر واقعاً اين اتفاق رخ دهد، پنج ماه زمان براي برنامه ريزي درست و مراسم استقبال و ديدار و مصاحبه مطبوعاتي و غيره، حتماً كافي است.
حضور ماركز، به عنوان تنها برنده نوبلي كه به ايران مي آيد، به تنهايي، فرصت بسيار مناسبي است. براي همه چيز. پس منتظر ماركز مي مانيم.

30 فيلم خارجي در جشنواره فيلم امام رضا(ع)
ايرنا: قائم مقام دبير جشنواره فرهنگي و هنري امام رضا(ع) از برنامه نمايش 30 فيلم خارجي در بخش ويژه چهارمين جشنواره فيلم امام رضا(ع) خبر داد. وي افزود: مركز گسترش سينماي مستند و تجربي فيلم هاي بخش ويژه سال پيامبراعظم(ص) را براي اين جشنواره در مشهد ارسال خواهد كرد.
مدير اجرايي دومين جشنواره تئاتر رضوي هم گفت: نمايشنامه زندگي شايد نوشته نصرالله قادري و نمايشنامه خيره بر چشمان گذشته نوشته سعيد شاپوري و نمايشنامه اي از چپستا يثربي در دومين دوره جشنواره تئاتر رضوي به صورت مجموعه كتاب درخواهد آمد. اميرحسين حريري افزود: سه مجموعه كتاب از آثار برترين هنرمندان نمايشنامه نويس كشور است.

رئيس آژانس عكس ايران : عكاسان نامي آينده دانش آموزان امروز هستند
فارس: عليرضا كريمي صارمي گفت: با توجه به اين كه جشنواره عكس رشد هر سال به صورت جدي تر در آموزش و پرورش پيگيري مي شود و دانش آموزان و عكاسان حرفه اي و غيرحرفه اي بزرگسال در آن شركت مي كنند، هر سال كيفيت و كميت عكس ها بهبود مي يابد. عكس همواره به عنوان يك رسانه و شيوه بيان جذاب مطرح بوده است. طبيعتاً عكاسان نامي آينده همين دانش آموزان امروز هستند و نوع نگاه آنها به مسايل پيرامون جامع و سيستم آموزش پرورش بسيار حايز اهميت است. رئيس آژانس عكس ايران در ادامه افزود: در اين جشنواره مشخص مي شود كه نوع نگاه دانش آموزان مناطق مختلف به مسايل بسيار متفاوت است و همين تنوع باعث مي شود كه آموزش و پرورش بتواند براي بهبود سيستم خود و خدمات رساني به دانش آموزان برنامه ريزي درست انجام دهد.

اسدالله شعباني شاعر و نويسنده:
تئاتر كودك فاقد خلاقيت و كسالت بار است
ايسنا: اسدالله شعبانيژ گفت: امروز تئاتر كودك را به عنوان يك هنر نمي شناسند، در حالي كه ظرفيت و ژرفناي اين حوزه مي تواند همه هنرها را در خود جمع كند. شعباني - شاعر و نويسنده كودك و نوجوان - كه در دومين روز از كارگاههاي تخصصي تئاتر كودك و نوجوان سخن مي گفتژ با اظهار تأسف از وضعيت نامطلوب تئاتر كودك و نوجوانژ  گفت: نگاه من به تئاتر كودك طي اين سال ها يك نگاه كاملاً انتقادي است و هر چند كه كوشش هاي فراواني از سوي اهالي تئاتر مي شود ولي اشكالات بسيار شكننده اي در اين حوزه وجود دارد كه باعث مي شود، تئاتر كودك امكان رشد پيدا نكند. شعباني واسطه قرار دادن بزرگسالاني را براي ارتباط با كودكان معضل بزرگي در اين حوزه دانست و گفت: معمولاً در كارهاي كودك، اصطلاحات و حرف هايي به كار گرفته مي شود كه اصلاً مربوط به اين حوزه نمي شود، چون راوي هاي اين نمايش ها سردرگم هستند و كودك به عنوان يك انسان براي آنها هنوز رسميتي پيدا نكرده است، پس بزرگترها را واسطه  ارتباط با كودكان قرار مي دهند كه باعث كسل شدن تماشاگر كودك و خسته شدن او مي شود.

اخبار كوتاه
معرفي چهره هاي ماندگار: ششمين دوره همايش بين المللي چهره هاي ماندگار امروز با معرفي 24 چهره ماندگار عرصه علم، هنر، ادب و فرهنگ برگزار مي شود. امسال 5 چهره ماندگار موسيقي، خوشنويسي، سينما، دوبله و تجسمي معرفي و از زحمات آنها تقدير مي شود.
بزرگداشت روبرتو روسليني: جشنواره فيلم كلكته هندوستان همزمان با فستيوال آمينز فرانسه از 19 آبان آغاز به فعاليت كرده اند.بزرگداشت روبرتو روسليني فيلمساز ايتاليايي از جمله فعاليتهاي دوازدهمين دوره برپايي اين فستيوال است. جشنواره آمينز فرانسه نيز تا 28 آبان پذيراي آثار فيلمسازان سراسر جهان است.
مستند چه گوارا: فيلم سينمايي ارنستو مقدس در هيگرا متولد شد   بهترين فيلم خارجي فستيوال فيلم آمريكاي مركزي شد. اين فيلم مستند درباره زندگي ارنستو چه گواراست كه ايزابل سانتوس كوبايي آن را كارگرداني كرده است.
001179.jpg
كتاب عكس هاي قاجار: مجموعه اي از عكس هاي پرتره درباريان و مردم عادي كوچه و بازار مربوط به دوران قاجاريه در يك جلد كتاب چاپ مي شود. اين عكس ها هم متعلق به يك مجموعه دار است.
اكران آرامش در ميان مردگان: فيلم سينمايي آرامش در ميان مردگان به كارگرداني مهرداد فريد به زودي به نمايش عمومي سينماها در مي آيد.بازيگران اين فيلم گلاب آدينه، نيلوفر خوش خلق، نورا هاشمي و محسن حسيني هستند.
روياي خيس مي آيد: فيلم سينمايي روياي خيس به كارگرداني پوران درخشنده از نيمه  آذرماه در گروه سينمايي استقلال اكران مي شود. فرامرز قريبيان، همايون ارشادي، فلور نظري،  سوفي كياني، افسانه پاكرو بازيگران اين فيلم هستند.
اساتيد آلماني تئاتر در ايران: چهار استاد آلماني تئاتر در دانشكده هاي هنري تهران، كارگاههاي آموزشي برگزار مي كنند. كارگاه برشت و هايز مولر ، تئاتر مدرن و پست مدرن ، كارگاه بداهه گويي ، كارگاه نمايش روايي و... از جمله كارگاههايي است كه در روزهاي 28تا 30آبان برگزار مي شود.
نقد سكوت سرد: تازه ترين مجموعه داستان محمدعلي گوديني با عنوان در سكوت سرد در فرهنگسراي پايد اري بررسي مي شود. از اين مجموعه شامل 14 داستان كوتاه، به محمدرضا سرشار تقديم شده است.اين جلسه 30 آبان در فرهنگسرا برگزار مي شود.
8 فيلم فرانسوي در تهران: هشت فيلم كوتاه فرانسوي در بخش مسابقه بين الملل فيلم كوتاه تهران ماه آينده به رقابت مي پردازند. بخش مسابقه بين المللي جشنواره فيلم كوتاه تهران  با 79 فيلم امسال با استقبال خوب فيلمسازان كوتاه جهان روبه رو شده است.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |