دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۱ - Nov 13, 2006
روزنامه همشهري برگزار كرد
سمينار اس.ام.اس، رسانه خبري
گروه شهري- نشست علمي اس.ام.اس، رسانه خبري ديروز به همت روزنامه همشهري در فرهنگسراي آي تي و با شركت جمعي از استادان متخصص در اين حوزه برگزار شد.
در ابتداي اين مراسم داوود زارعيان، مدير كل روابط عمومي شركت مخابرات، درباره اس.ام.اس و موضوعات فني و اجتماعي مربوط به آن صحبت كرد و پيشينه اس.ام .اس در ايران را مربوط به سال 81 دانست. زارعيان با تشريح مختصر گونه  شناسي اس.ام.اس در ايران و نيز با بيان كاركردهاي اين رسانه نوين، از مبحث جديدي به نام
اس .ام.اس و بحران ياد كرد.
به گزارش خبرنگار ما محمد مهاجري، مدير بخش اطلاع رساني الكترونيك روزنامه همشهري هم در اين نشست گفت: روزنامه همشهري گام هاي مهمي را در معرفي اين رسانه جديد خبري برداشته است و با توجه به دوران كوتاه تولد اين رسانه توانسته قدم هاي مهمي را به سوي مولتي مدياها بردارد. مهاجري با بيان اين كه روزنامه هنوز آمار دقيقي درباره جنسيت استفاده كنندگان از سرويس پيام كوتاه همشهري را در اختيار ندارد، گفت كه اين روزنامه قصد دارد در آينده اي نزديك سرويس ويژه اي را براي كاربران زن ايجاد كند.
آجيگل مدير انفورماتيك همشهري نيز گفت: مديران روزنامه همشهري در نظر دارند سرويس هاي جديدتر پيام  كوتاه را تا روز 24 آذرماه كه سالگرد انتشار روزنامه همشهري است، براي كاربران ايجاد كنند و بخش جست وجو در پيام هاي كوتاه را به شكلي چشمگير در اختيار مخاطب قرار دهند.
گفتني است روزنامه همشهري اخيراً امكان ارسال خبر به صورت رايگان را براي مخاطبان فراهم كرده است. علاقه مندان به استفاده از اين رسانه مي توانند مشترك سيستم اطلاع رسان شوند و با ارسال كلمه فارسي به شماره 1000251 از اخبار فارسي نيز استفاده كنند.
اين نشست از سلسله برنامه هاي موسسه همشهري بود كه پيش از اين با موضوع هاي روزنامه نگاري آنلاين و صدا در اينترنت برگزار شده بود.
گزارش كامل اين نشست را مي توانيد در روزهاي آينده در صفحه شهرآرا بخوانيد.

برنامه 20 ساله براي آينده پايتخت:
طرح جامع شهر تهران بهمن ماه آماده ابلاغ است
عكس: گلناز بهشتي
001272.jpg
گروه شهري- فرايند بررسي طرح جامع شهرتهران توسط شوراي عالي شهرسازي تا آخر آبان ماه و اوايل آذر به پايان رسيده و در نهايت حداكثر در بهمن ماه از تصويب شوراي عالي شهرسازي خواهدگذشت.
همشهري به نقل از حبيب اللهيان معاون شهرسازي و رئيس مركز مطالعات و برنامه ريزي شهر تهران مي نويسد: اساسا طرحي با اين مقياس و اهميت بايستي در فرايند بحث و گفتگو مورد اصلاح، تدقيق و بررسي جدي قرار بگيرد. ضمنا پيشنهادهايي هم مطرح است مبني براينكه چون خيلي از تصميمات تهران در مسير توسعه پايدار نيازمند مصوبات و حمايتهاي هيات وزيران است لذا طرح جامع تهران به تأييد هيات وزيران نيز برسد.
وي با تقدير از دكتر قاليباف، شهردار تهران، به خاطر حمايت جدي از تدوين طرح جامع و برنامه دارشدن مديريت شهري پايتخت، مجموعه وزارت مسكن، شهرداري تهران، شوراي اسلامي  شهر تهران، اعضاي شوراي عالي شهرسازي در سطح ملي و ستادها، استاندار و وزارت كشور را از حاميان جدي طرح جامع شهر تهران خواند. وي در پاسخ به اين سئوال همشهري كه آيا بر اساس بررسيهاي صورت گرفته در طرح جامع احتمال انتقال پايتخت از تهران وجود دارد گفت: به رغم مطالعات متعددي كه در اين باره صورت گرفته در مجموع اين احتمال منتفي اعلام شده و راهبردهاي مصوب و چشم اندازهاي بلند نظام، تهران را به عنوان مركز سياسي كشور تثبيت كرده است و ما نيز در طرح جامع تهران با فرض اينكه تهران مركز سياسي كشور است برنامه ريزي كرديم.
وي ادامه داد: منتها از نگاه آمايش سرزمين كه دولت مامور به اجراي آن است قرار است نظام توزيع كار و فعاليت در كشور به گونه اي برنامه ريزي شود كه همه چيز در تهران متمركز نشود.
حبيب اللهيان اظهار داشت: ما در طرح جامع ضمن اينكه تهران را مركز سياسي كشور ديديم در يك چشم انداز 20ساله تهران را نه تنها شهري برخوردار از ويژگيهاي يك شهر برتر منطقه اي كه حتي شهر جهاني در حد شهرهاي جهاني پيرامون خود مثل دهلي نو و استانبول تعريف كرديم.
اين مقام مسئول همچنين پيشنهاد لغو مصوبه احداث كارخانه ها در حريم شهر توسط هيات وزيران را به مصلحت ندانست و گفت: كميسيوني متشكل از نمايندگان وزارت كشور، وزارت صنايع، سازمان محيط زيست، سازمان مديريت و برنامه ريزي و وزارت كشور مامور شده اند تا اين پيشنهاد را بررسي كنند بنا بر اين هنوز اين مصوبه لغو نشده است.
معاون شهرسازي شهرداري تهران همچنين تأكيد كرد: طرح جامع شهر تهران نمي تواند نسبت به احداث كارخانجات و صنايع چه در درون و چه بيرون شهر بي تفاوت باشد از نظر طرح جامع مسئله استقرار كار و فعاليت هم در تهران و هم در حوزه پيرامون آن بايستي برنامه ريزي و حساب شده باشد بنابراين لغو و اجراي اين مصوبه حتما بايد در هماهنگي با طرح جامع شهر تهران باشد. وي همچنين در بخش ديگري از مصاحبه خود با همشهري در مورد طرح مستقل شدن شهرري و شميران از تهران گفت: اين پيشنهاد از سوي برخي نمايندگان تهران به دليل سوابق تاريخي و هويت فرهنگي و مذهبي شهرري اعلام شده است. اين گروه از نمايندگان راه توسعه شهرري و شميرانات را در استقلال اين مناطق از تهران مي دانند، در حالي كه مستقل شدن، استان، بخش يا شهرستان شدن بدون لحاظ كردن منطق پهنه بندي مديريت و تقسيمات سياسي و كشوري بر اصول توسعه هماهنگ نيست و به اشتباه توهم توسعه و عمران را به دنبال دارد.

آزادراه سرخه حصار تا پايان سال
به بهره برداري مي رسد
گروه شهري- آزاد راه سرخه حصار و تقاطع هاي آن در حدفاصل ميدان كلاهدوز و سه راه آزمايش تا پايان سال به بهره  برداري مي رسد. به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران مسعود نصرآزاداني- مديرعامل سازمان مهندسي و عمران شهر تهران- ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: آزاد راه سرخه حصار داراي چهار تقاطع غيرهمسطح رسالت، 45 متري تهرانپارس، مهربار و تيرانداز است.
وي افزود: فاز اول پروژه آزاد راه سرخه حصار كه از سه راه تيرانداز آغاز شده و تا سه راه آزمايش ادامه دارد در خرداد ماه سال جاري به بهره برداري رسيد و فاز دوم اين پروژه نيز تا پايان سال مورد بهره  برداري قرار مي گيرد.

نگاه
001269.jpg
ابوالفضل محترمي

احداث 7 مجموعه جديد سينمايي توسط شهرداري تهران
گروه شهري- مديرعامل شركت توسعه فضاهاي فرهنگي گفت: با بهره برداري از 7 مجموعه سينمايي در حال ساخت توسط شهرداري تهران ، صنعت سينماي ايران دچار تحول مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري، اكبر تشكري نيا با اعلام اين خبر افزود: مجموعه سينمايي زندگي در منطقه 5 ، مجموعه علمي فرهنگي كودكان و نوجوانان در پارك ملت در منطقه 3، مجموعه سينمايي جوانان در منطقه 19، مجموعه سينمايي راگا در منطقه 20 ، مجموعه رازي در منطقه 11و دو مجموعه سينمايي ديگر در مناطق 18و 22 از جمله مراكزي هستند كه با بهره برداري و فعاليت هرچه بيشتر آنها صنعت سينماي ايران متحول خواهد شد .
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر تعداد سينماهاي شهر و كيفيت آنها در وضعيت خوبي قرار ندارد گفت: بدليل نبود سالن هاي سينماي استاندارد در شهر تهران ، تعداد افرادي كه به سينما مي روند هر روز كمتر مي شود و به همين دليل ساخت چنين سينماهايي كه مطابق با آخرين تكنولوژي روز دنيا باشد نقش مهمي در رشد سينماي ايران دارد .
تشكري نيا در ادامه اظهار كرد: واقعيت اين است كه ابزار ساخت سالن هاي سينماي حرفه اي را در داخل كشور نداريم و به همين دليل شهرداري تهران با دو شركت ايتاليايي در اين زمينه قرارداد بسته است.

اجراي طرح جهادي 137 در دانشگاه شهيد بهشتي
گروه شهري- طرح جهادي 137 از امروز ( 22 آبان ماه) به مدت يك هفته با همكاري نيروهاي اجرايي شهرداري تهران و منطقه يك در محوطه دانشگاه شهيد بهشتي اجرا مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه يك اين طرح با هدف بهسازي، افزايش ضريب ايمني، پاك كردن نازيبايي هاي بصري از محيط علمي و فرهنگي دانشگاه شهيد بهشتي اجرا خواهد شد. براساس همين گزارش، قرار گرفتن اين دانشگاه در نقطه شمالي منطقه يك كه داراي شرايط آب و  هوايي سردسيري است موجب فرسايش زودهنگام آسفالت، جداول و خط كشي هاي اين محوطه شده است كه در اين طرح بهسازي مي شود.
اين گزارش مي افزايد روكش اساسي و لكه گيري آسفالت معابر، همسطح سازي دريچه ها، جدول بندي معابر، احداث نهر روباز و سرپوشيده جهت هدايت آبهاي سطحي و بهسازي معابر براي تردد عابرين و معلولين و همچنين احداث زمين هاي چمن مصنوعي، ساختمان رختشوي خانه و احداث جاده دسترسي به خوابگاه خواهران از جمله اقدامات طرح هاي عمراني است كه در طرح جهادي اجرا مي شود. همچنين در زمينه اجراي طرح هاي ترافيكي نيز خط كشي معابر، نصب علائم و تابلوهاي راهنمايي و رانندگي و نصب سرعت گير آسفالتي و پلاستيكي در اولويت قرار دارد.

قاليباف، احمدي نژاد، كرباسچي
نظرسنجي از شهروندان تهران درباره 3 شهردار
001218.jpg
خبرگزاري مهر - يك مركز معتبر ملي فعال در زمينه نظر سنجي طي مهر ماه گذشته طرح سراسري افكار سنجي از شهروندان پايتخت را در مورد عملكرد سه تن از شهرداران دهه اخير تهران يعني آقايان كرباسچي، احمدي نژاد و قاليباف انجام داد.
بر اساس ميانگين ارزيابي شهروندان از يازده معيار مطرح شده قاليباف، احمدي نژاد و كرباسچي به ترتيب بالاترين نمره ها را كسب كرده اند و از نظر امتيازات فردي نيز احمدي نژاد مردمي ترين، كرباسچي عمراني ترين و قاليباف كارآمدترين شهردار دهه اخير پايتخت معرفي شده اند.
نتايج اين نظر سنجي گرايشها و انتظارات شهروندان تهراني را از مديريت شهري نمايش مي دهد و تحليل آن مي تواند در تخمين رويكرد مشاركتي مردم در سومين دوره انتخابات شوراها در 24 آذر موثر باشد.
بقيه از صفحه اول
جامعه آماري اين نظرسنجي حدود 17000 نفر از شهروندان 28 سال به بالاي تهراني است كه از ميان آنها 3/ ۵۹ درصد مرد، 38 درصد داراي تحصيلات دانشگاهي، 88 درصد ساكنان مناطق 22 گانه تهران، 3/77 درصد متاهل و ميانگين درآمد ماهانه آنها 335 هزار تومان بوده است.
از جمله نكات مورد توجه اين نظر سنجي اشاره به مدت زمان مديريتي شهرداران فوق است.
ارزيابي هاي ارائه شده از شهروندان را بايد در تناسب با دوره مديريت هر يك از شهرداران فوق تحليل كرد.
خلاصه ارزيابي ها
در خصوص آگاهي و مشاركت پاسخگويان نتايج نشان مي دهد كه اكثر پاسخگويان يعني 6/75 درصد اساسا از زمان برگزاري سومين دوره انتخابات شوراي شهر و روستا آگاهي نداشته و از ميان كساني هم كه خود را آگاه مي دانسته اند تنها 6/75 درصد به ماه آذر به عنوان ماه برگزاري انتخابات اشاره داشته اند. در رابطه با آگاهي مردم و شناخت آنها از اعضاي فعلي شوراي شهر تهران نيز مهدي چمران با 5/42 درصد و رسول خادم با 4/32 درصد در رتبه هاي اول و دوم قرار دارند و ساير نفرات فاصله زيادي با اين افراد دارند.
نتايج نظرسنجي نشان مي دهد كه شهروندان براي اداره امور شهري و به عنوان مهمترين شاخصه كانديداها بر تخصص و سوابق روشن كاري و اجرايي تاكيد كرده اند.
همچنين بر اين اساس اكثر پاسخگويان چهره هاي مستقل و سرشناس فرهنگي و اجتماعي را بر چهره ها و گروه هاي سياسي ترجيح مي دهند. ضمن اينكه گروههاي اصولگرا اقبال بسيار افزون تري از رقيبان اصلاح طلب خود دارند. همچنين در جمع بندي نقاط قوت و ضعف هر يك از شهرداران فوق از ديدگاه شهروندان پايتخت نتايج زير به دست آمد:
1 - مهمترين نقطه قوت كرباسچي انجام طرحهاي زيربنايي و عمراني وسيع، برنامه ريزي و استفاده از مشاوران متخصص؛ و مهمترين نقطه ضعف وي بي توجهي به نيازهاي اقشار آسيب پذير و عدم رعايت عدالت اجتماعي ارزيابي شده است.
۲ - مهمترين نقطه قوت احمدي نزاد مردمي بودن، ارتباط مستقيم با مردم و توجه به خواسته هاي آنها و مهمترين نقطه ضعف وي نيز دادن وعده هاي فراوان و عمل نكردن به شعارها بوده است.
۳ - مهمترين نقطه قوت قاليباف نيز مديريت قوي و استفاده از مشاوران لايق، رويكرد مدرن و اجتماعي و همچنين شتاب و رسيدگي به شهر و آباداني آن؛ و مهمترين نقطه ضعف وي نيز عمل نكردن به موقع به وعده ها ارزيابي شده است.
درخصوص مهمترين اولويت اقدامات شهرداري در آينده 8/16 درصد به حل معضل ترافيك و 4/6 درصد رسيدگي به اقشار آسيب پذير اشاره داشته اند و كاهش آلودگي هوا، رسيدگي به وضع حمل و نقل و نظافت شهر در رتبه هاي بعدي اولويت ها بوده است. همچنين از پاسخگويان پرسيده شد كه اگر با انتخاب شهردار به طور مستقيم با راي مردم موافقند احتمال راي خود را به سه گزينه ياد شده اعلام كنند.
نتيجه بررسي ها حاكيست محمد باقر قاليباف با 4/37 درصد احتمال زياد، 1/33 درصد تا حدودي و 8/17 درصد در حد كم اولين گزينه انتخابي شهروندان خواهد بود.
احمدي نژاد با فاصله كمي از قاليباف در رده دوم قرار دارد. و كرباسچي با 3/29 درصد احتمال راي زياد نفر سوم است. درمورد ويژگي هاي شخص شهردار نيز اكثر پاسخگويان تخصص و آگاهي و نيز سوابق اجرايي و كاري روشن را در اولويت دانسته اند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |