دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۱ - Nov 13, 2006
قطع ارتباط يكي از كاوشگران مريخ با زمين
001200.jpg
گروه علمي فرهنگي- ارتباط سفينه بدون سرنشين مارس گلوبال سروي ير (Mars Global (Surveyor ناسا كه در مدار سياره مريخ قرار دارد از حدود يك هفته قبل با زمين قطع شده  است و كارشناسان اين سازمان در حال تلاش براي برقراري ارتباط مجدد با اين كاوشگرند.
به گزارش آسوشيتدپرس، مسئولان آزمايشگاه پيشرانه موشكي ناسا در كاليفرنيا كه وظيفه كنترل كاوشگر ???ميليون دلاري مذكور را بر عهده دارد از هفته گذشته موفق به برقراري ارتباط با اين سفينه نشده و كاوشگر به دستورهاي ارسال شده مبني بر تنظيم فرستنده هاي خود به سوي كره زمين پاسخ نمي دهد.
سفينه بدون سرنشين مارس گلوبال سروي ير در هفتم نوامبر سال ????به سوي سياره مريخ به پرواز درآمد و پس از قرار گرفتن در مدار اين سياره، به نقشه برداري از سطح مريخ مشغول بوده است. اين كاوشگر كه هم اكنون ??ساله شده به دوربين قدرتمندي مجهز است كه تاكنون هزاران تصوير با كيفيت از سطح مريخ به زمين ارسال كرده است. برخي از اين تصاوير نمايانگر اين موضوع هستند كه زماني در سطح مريخ آب جاري بوده و به علاوه از اطلاعات ارسال شده توسط اين كاوشگر براي تعيين مكان مناسب براي فرود مريخ پيماهاي روباتيك بعدي ناسا نيز استفاده شده است.
هم اكنون چهار سفينه بدون سرنشين در مدار سياره مريخ گردش مي كنند كه سه مورد از آنها به ناسا تعلق داشته و يك مورد نيز متعلق به آژانس فضايي اروپاست. اين سفينه ها عبارتند از كاوشگر مارس گلوبال سروي ير كه هم اكنون از كار افتاده، كاوشگر مدارگرد شناسايي مريخ و كاوشگر مارس اوديسه كه به ناسا تعلق دارند و همچنين سفينه مارس اكسپرس كه توسط آژانس فضايي اروپا به مدار مريخ فرستاده شده است.
ماموريت كاوشگر مارس گلوبال سروي ير در ابتدا دو سال تعيين شده بود اما اين ماموريت تاكنون بارها توسط ناسا تمديد شده است.

جديدترين داروي ضد فشار خون
گروه علمي فرهنگي- جديدترين داروي ضد فشار خون با مجوز از وزارت بهداشت در كشور به توليد انبوه رسيد و هم اكنون در داروخانه هاي سراسر كشور موجود است.
به گزارش همشهري، عباس منتظر از توليد قرص كاروديلول پي اس به عنوان جديدترين داروي ضد فشار خون در كشور نام برد و گفت: اين دارو در داخل كشور فرموله شده و پس از انجام آزمايش هاي مقايسه اي با نمونه خارجي و كسب مجوز از آزمايشگاه هاي كنترل غذا و دارو و اداره نظارت بر امور داروي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشور به بازار عرضه شده است.
وي با اشاره به اينكه داروي فوق نسل سوم داروها و مهاركننده گيرنده هاي بتا و آلفا در بدن است، افزود: از مزاياي داروي مذكور مي توان به كنترل فشار خون اشاره كرد.
منتظر با تاكيد بر اينكه كنترل فشار خون 65 درصد مرگ و مير بيماران مبتلا به نارسايي احتقاني قلب را كاهش مي دهد، بر لزوم كنترل فشار خون تاكيد كرد.
وي مزاياي قرص كارو ديلول پي اس را نسبت به داروهاي نسل قبلي، مقاومت نكردن نسبت به انسولين و جلوگيري از ابتلا به بيماري ديابت برشمرد. حفظ برون دهي قلبي و نحوه اثر اين دارو به گونه اي است كه در فشارخون هاي اساسي، عملكرد بسيار مفيدي داشته و در بيماران مسن يا در كساني كه نارسايي كليه متوسط يا شديد دارند، نيازي به تنظيم ميزان مصرف آن نيست.
توليد اين دارو علاوه بر حفظ سلامت و جلوگيري از مرگ و مير بيماران، به ميزان قابل توجهي صرفه جويي ارزي را به دنبال داشته و بيماران با اطمينان خاطر از دارويي استفاده مي كنند كه تحت نظارت و كنترل بسيار دقيق توليد شده است.

هيلو۳ براي ايكس باكس
001197.jpg
گروه علمي فرهنگي- استوديوي بانجي با يك بازي خوب ديگر از سري هيلو قصد دارد بازي كننده ها را خوشحال كند.
هيلو، يكي از عناوين اختصاصي ايكس باكس است كه با سرمايه گذاري عظيم مايكروسافت، تبديل به بازي اول ايكس باكس بازها و سمبل اين كنسول شده. هيلو همچنين به قابليت هاي بسيار خوب چند نفره و آنلاين خود مشهور است. سومين نسخه از هيلو تقريبا از وقتي كه شماره دوم عرضه شد، منبع حرف و حديث هاي زيادي بوده، اما اخيرا اطلاعات زيادي در مورد بازي در انجمن هاي مربوط به هيلو 3 پخش شده كه به نظر مي رسد از يك مجلة سوئدي سرچشمه گرفته باشد. اين مجله ادعا مي كند كه با يكي از دست اندركاران بانجي مصاحبه كرده.گفته مي شود در اين نسخه، يك تغيير اساسي در كنترل بازي صورت گرفته و دگمة X، ديگر براي پركردن خشاب نيست. اما اين كه اين دگمه چه عملكردي دارد، هنوز معلوم نشده. خبر جالب ديگر در مورد هيلو 3، حذف شدن بخش بات ها از بازي است. گفته مي شود سازنده ها ترجيح داده اند به جاي طراحي بات ها، وقتشان را صرف كار بر روي اسلحه ها، وسايل نقليه و كدهاي شبكه كنند تا بازي با كيفيت هر چه بيشتر در بخش چند نفره ظاهر شود. در مورد وسايل نقليه جنگي هم Mogoose ATV كه براي هيلو? در نظر گرفته شده بود، در اين شماره وارد خواهد شد.

آتش انتقام براي پي اس پي
001194.jpg
گروه علمي فرهنگي- كنسول دستي پي اس پي اين روزها كم كم در ميان بازي كننده هاي ايراني هم جاي خودش را باز كرده و بازي هايش در بازار پخش شده است.
بازي هاي زيادي براي كنسول پي اس پي وجود دارد، اما بسياري از آن ها تنها نسخه هاي كوچك شده اي از بازي هاي اصلي براي كنسول پلي استيشن هستند و معمولا انجام آن ها با پي اس پي آن قدرها لذت بخش نيست.
اما بازي برن آوت را بايد يك تبديل بسيار تر و تميز و خوب براي پي اس پي به حساب آورد. برن آوت 3، يكي از بهترين بازي هاي سال قبل پلي استيشن? بود كه نسخة Revege آن توانست نقاط ضعف معدود بازي را برطرف كند و يك بازي اتومبيل راني هيجان انگيز درست و حسابي را تحويل بازي كننده ها بدهد. حالا يك نسخة كوچك و جالب از برن آوت 3 براي پي اس پي منتشر شده كه انجامش خالي از لطف نيست.
نقشه ها همان نقشه هاي برن آوت 3 هستند و اتومبيل ها هم قبلا در نسخه پلي استيشن بوده اند. البته يكي دو اتومبيل جديد در بين جايزه ها ديده مي شوند اما چون اتومبيل هاي سري برن آوت مجوز استفاده از نام هاي واقعي را ندارد، بايد با نام هاي تخيلي و مدل هاي عجيب و ناآشناي آن ها كماكان بسازيد. مسابقه ها در چند دسته Race، Road Rage، Elimiator، Burig Lap و Crash انجام مي شوند كه طبق معمول بخش Crash يا تصادف از جالب ترين بخش هاي بازي است.

علمي فرهنگي
معرفي تيم  هاي برگزيده دانشجويي
ويژه ربات هاي شهري
001203.jpg
گروه علمي فرهنگي- تيم هاي برگزيده دانشجويي، دانش آموزي و ويژه نخستين مسابقه ملي ربات هاي شهري معرفي شدند.
قائم مقام دبير نخستين دوره مسابقات ملي ربات هاي شهري گفت: در گروه ربات هاي خدمات رسان شهري تيم "MICROBOT" از دانشكده مهندسي دانشگاه شيراز به رتبه اول دست يافت.
مجتبي مسگري  مشهدي افزود: تيم"TITAM " از دانشگاه آزاد اسلامي جهرم رتبه دوم و تيم هاي "VCR" پارك علم و فناوري يزد و "BME" دانشگاه صنعتي اميركبير نيز مشتركا رتبه سوم را كسب كردند. به گفته وي در گروه ربات هاي امدادگر، ربات هاي پارس دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي، "RESCUEK " از دانشگاه صنعتي خواجه نصير و سروش رتبه هاي اول تا سوم را به دست آوردند و در رشته شبيه سازي امداد و نجات تيم "SAVIOUR" دانشگاه شهيد بهشتي، "BAMRESCUE " دانشگاه صنعتي اصفهان و "SOSHIAT" دانشگاه صنعتي شريف موفق به كسب رتبه هاي اول تا سوم شدند.
وي گفت: در بخش ويژه اين مسابقه نيز ربات "ROBI" با قابليت تشخيص نقاط صدمه ديده لوله هاي آب و گاز، "ROBOCIT" با قابليت شست و شوي شيشه ها در ارتفاعات و ربات "ROBO MARKET" با قابليت استفاده در فروشگاه هاي بزرگ و زنجيره اي و هدايت مشتريان براي يافتن اجناس، رتبه هاي اول تا سوم بخش ويژه اين مسابقه را به دست آوردند.
برگزاري  آزمون تيمز براي ارزيابي پيشرفت تحصيلي
گروه علمي فرهنگي- آزمون تيمز (TIMSS) سال 2007 برگزار مي شود.
آزمون تيمز 2007 با هدف ارزيابي پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پايه چهارم ابتدايي و سوم راهنمايي در دو درس علوم و رياضي برگزار خواهد شد.
بر اين اساس آزمون تيمز 2007 اواخر اسفند ماه سال جاري يا اوايل فروردين ماه 86 به صورت هماهنگ و همزمان با 60 كشور جهان اجرا مي شود. در دوره ابتدايي 23 و راهنمايي 22 مدرسه و در مجموع 12 مدرسه ابتدايي و 12 مدرسه راهنمايي پسرانه، 11 مدرسه ابتدايي و 10 مدرسه راهنمايي دخترانه، 29 مدرسه دولتي و 16 مدرسه غيرانتفاعي دخترانه و پسرانه تحت پوشش مي روند.
زبان فارسي جزو ??زبان مرسوم در وب لاگها
گروه علمي فرهنگي- تحقيقات جديد نشان مي دهد زبان فارسي براي نخستين بار به جمع ??زبان پركاربرد در ميان وب لاگهاي اينترنت پيوسته است.
به گزارش سايت اينترنتي بي بي سي نيوز، هم اكنون زبان انگليسي بيشترين زبان مورد استفاده در وب لاگهاي اينترنت بوده و پس از آن زبان ژاپني در رتبه دوم قرار دارد. به رغم محدوديتهاي اعمال شده براي وب لاگ نويسي در كشور چين، زبان چيني اكنون سومين زبان پركاربر در ميان وب لاگهاي اينترنت است.
نمايشگاه فعاليت هاي هتل سازان در هتل لاله
گروه علمي فرهنگي- اقدامات انجام شده در يك سال گذشته و برنامه هاي شركت توسعه گردشگري ايران تا پايان سال 86 در هتل لاله به نمايش گذاشته شد.اين نمايشگاه با حضور اسفنديار رحيم مشايي معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، ساعت 14 روز شنبه 20 آبان گشايش يافت و تا ساعت 6 بعدازظهر ديروز 21 آبان ادامه پيدا كرد.

آموزش عالي
ايجاد 10رشته جديد دانشگاهي
گروه علمي فرهنگي- شوراي گسترش آموزش عالي در نشست اخير خود با ايجاد سه رشته در مقطع دكتري، چهار رشته در دوره كارشناسي ارشد، دو رشته در مقطع كارشناسي و يك رشته در مقطع كارداني موافقت كرد.
بر اساس مصوبه اين شورا، رشته هاي عمران گرايش مكانيك خاك و پي در دانشگاه بوعلي سينا (همدان)، تاريخ ايران بعد از اسلام در دانشگاه تربيت معلم تهران و رياضي در دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي به صورت يك بار پذيرش دانشجو در مقطع دكتري ايجاد مي شود.
اين شورا همچنين در مقطع كارشناسي ارشد نيز با ايجاد رشته شيمي گرايشهاي شيمي معدني و شيمي تجزيه در دانشگاه پيام نور، زيست شناسي علوم گياهي با گرايش فيزيولوژي دانشگاه شاهد و آمار رياضي دانشگاه تبريز به صورت يك بار پذيرش دانشجو موافقت كرد.ايجاد رشته هاي مهندسي عمران دانشگاه شاهد و الهيات و معارف اسلامي - علوم قرآن و حديث دانشگاه سيستان و بلوچستان در مقطع كارشناسي و به صورت يكبار پذيرش دانشجو از ديگر مصوبات اين شوراست.در نشست اخير شوراي گسترش آموزش عالي ايجاد رشته فني مكانيك - ساخت و توليد دانشكده صنعتي اروميه در مقطع كارداني به صورت قطعي نيز به تصويب رسيد.
افزايش ظرفيت كنكور كارشناسي ارشد سال۸۶
فارس: معاون سازمان سنجش از افزايش آمار پذيرش دانشجوي كارشناسي ارشد كنكور 86 نسبت به كنكور 85 خبر داد.
حسين توكلي با اشاره به اينكه امسال بيش از 25 هزار دانشجوي كارشناسي ارشد پذيرش شدند، گفت: آمار پذيرش دانشجوي كارشناسي ارشد امسال 15درصد نسبت به آمار پذيرش دانشجويان كارشناسي ارشد سال گذشته افزايش يافته بود. وي با بيان اينكه سال گذشته 425 هزار نفر در آزمون كارشناسي ارشد شركت كردند، افزود: امسال پيش بيني مي شود 490 هزار نفر در آزمون كارشناسي ارشد شركت كنند.
داوطلبان زير رتبه 3 هزار ديرتر به سربازي مي روند
مهر: نظام وظيفه تنها داوطلبان زير رتبه سه هزار كنكور را مجاز كرده است تا در صورت علاقه به تحصيل در رشته مورد نظر، سربازي خود را يك سال به تعويق بيندازند. معاون سازمان سنجش آموزش افزود: در سال هاي گذشته نظام وظيفه به داوطلبان فرصت مي داد، پس از عدم قبولي در كنكور سال اول، يك سال ديگر نيز در كنكور شركت كنند اما امسال پس از برگزاري كنكور اعلام كرد، داوطلبيني كه نتوانسته اند رتبه قابل قبولي بياورند و به دانشگاه راه يابند بايد براي اعزام به سربازي اقدام كنند.
پوركاظمي اظهار داشت: پس از اعتراض، نظام وظيفه اعلام كرد تنها داوطلباني كه موفق به اخذ رتبه زير 3 هزار شده اند مي توانند در صورتي كه در رشته مورد علاقه خود قبول نشده اند سربازي خود را يك سال به تعويق بيندازند. معاون سازمان سنجش گفت: بهتر بود نظام وظيفه در خصوص اعلام رتبه اي خاص براي تعويق سربازي با سازمان سنجش هماهنگ و نظر اين سازمان را نيز جويا مي شد.
تعديل ظرفيت هاي دستياري پزشكي
مهر: دبير شوراي آموزش پزشكي و تخصصي از تعديل ظرفيت رشته هاي تخصصي و فوق تخصصي بر اساس نياز كشور خبر داد و گفت: تعديل ظرفي ت در آزمون هاي دستياري بر اساس نياز كشور انجام مي گيرد و بر همين اساس در رشته هايي كه نياز كشور تأمين شده نبايد افزايش ظرفيت صورت بگيرد.
بهرام عين اللهي افزود: ظرفيت رشته هاي مورد نياز كشور نيز به گونه اي كه بازار كاري آن رشته دستخوش تغييرات منفي نشود، بايد افزايش يابد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |