دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۱ - Nov 13, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
خدا رحمت كند كسي را كه كسب حلال كند و به اعتدال خرج كند و مازاد آن را براي روز تنگدستي و حاجت از پيش فرستد.
(كنزالعمال، ج 4، ص 6، ح 9207)
امروز با حافظ
گوهر هر كس از اين لعل تواني دانست
صوفي از پرتومي راز نهاني دانست
كه نه هركو ورقي خواند معاني دانست
قدر مجموعه گل مرغ سحر داند و بس
آب و هوا
001254.jpg

عكس روز
001266.jpg
عكس: فارس / علي محمدي
سيزدهمين جشنواره تئاتر كودك و نوجوان امروز در اصفهان به پايان مي رسد.

در شهر چه خبر
كابل برگردان
عمليات كابل برگردان با هدف توسعه شبكه كابل در مراكز مخابراتي خاتم الانبياء كرج، امامت، شهيد قدوسي، شهيد تندگويان، شهيد خوشقدم و شهيد نصراللهي آغاز شد. با اجراي اين عمليات، ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات خاتم الانبياء كرج با پيش شماره هاي 660 الي 664 در محدوده جنوب جاده شهريور روبروي شهرك صنعتي سيمين دشت و خيابان پيك با اختلال همراه است. ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات امامت با پيش شماره هاي 7740 الي 7743، 7746 الي 7748، 7798 الي 7795 در محدوده خيابان هاي باباطاهر، حافظ، بوعلي، مسيل جاجرود، بلال حبشي، مدني، بسطامي، تيموري و امامت، مركز مخابرات شهيد قدوسي تعداد 500 شماره با پيش شماره هاي 2222، 2225 الي 2227، 2290 و 2291 در محدوده خيابان هاي ميرداماد، نساء، نازنين و نوايي نيز دچار اختلال مي شود. همچنين، در مركز مخابرات شهيد تندگويان تعداد 420 شماره با پيش  شماره هاي 2250 الي 2253، 2230 الي 2233 در محدوده خيابان هاي كرد، مولوي، طالقاني، پاليزي، علي بخشي و محمدنژاد و در مركز مخابرات شهيد خوشقدم با پيش شماره هاي 5582 الي 5586 در محدوده خيابان هاي لقمان و كاظمي و در مركز مخابرات نصراللهي با پيش شماره هاي 8824 الي 8828 در محدوده خيابان هاي شهيد فرحزادي، شهيد صائمي، جواد فاضل سيزدهم گيشا با اختلال همراه است.

كتاب و كتابخواني
كتابخانه عمومي حسينيه ارشاد فردا سه شنبه سلسله نشستهايي را در مورد كتاب و كتابخواني برگزار مي كند.
در اين نشستها مباحثي چون، كتابداري و برخي نگاههاي نو، كتابخواني با تاكيد بر ايجاد فرصت مطالعه براي بيماران بستري، اخلاق در كتابداري، شيوه هاي پاسخ به مراجعه كنندگان كتابخانه ها در عصر IT، خدمات كتابخانه ها براي ناشنوايان و مسايل نشر كتاب در ايران مورد بررسي قرار مي گيرد. علاقه مندان مي توانند از ساعت 30/14 الي 19 فردا سه شنبه 23 آبان در محل كتابخانه حسينيه ارشاد حضور يابند.

تربچه هشت كيلويي
برداشت يك تربچه هشت كيلويي در مزرعه كوچكي در روستاي قاسم آباد يك بار ديگر ادعاي اهالي ساوجبلاغ در مورد انحصار ركورد برداشت هرساله سنگين ترين تربچه ايران در اين منطقه را ثابت كرد. اين تربچه غول پيكر و توپر كه فقط از كود آهن و خاك حاصلخيز تغذيه كرده انعكاس زيادي در رسانه هاي گروهي نداشته است. در حالي كه نمايش ركوردهاي كشاورزي در رسانه ها و برگزاري مسابقات پرمخاطب براي آن شيوه اي است كه كشورهاي پيشرفته، از آن براي تشويق و توسعه كشاورزي خود استفاده مي كنند.

خدمات رايگان
در شرايطي كه نرخ ويزيت برخي پزشكان خارج از توان مالي عده اي از شهروندان است ارائه خدمات پزشكي رايگان در هفته ديابت خالي از لطف نيست. خدمات رايگان بينايي سنجي، آموزش مهارت  هاي زندگي، كارگاه آموزشي پيش از ازدواج، همايش بهداشت زنان و انواع مشاوره ها برنامه هاي اجرائي خانه سلامت ناصرخسرو را تشكيل مي دهد. علاقه مندان براي استفاده از اين خدمات مي توانند با شماره تلفن 33113824 تماس بگيرند. همچنين فردا در چهار ميدان شهر شامل ميادين ونك، وليعصر، آزادي و رسالت از ساعت 9 صبح تا 17 بعد از ظهر قندخون شهروندان به صورت رايگان اندازه گيري مي شود.

بازار
بيگانه ها در بازار ميوه
001281.jpg
ورود نوبرانه هاي گوناگون به بازار ميوه اين فرصت را به برخي غرفه هاي ميادين ميوه و تره بار داده است تا عرضه اقلام خارج از فهرست نرخنامه ميوه را هم به فعاليت هاي خود اضافه كنند.
اما از آنجا كه براي اين بيگانه هاي بازار ميوه نرخ خاصي تعيين نشده است قيمت هاي سليقه اي، بازار جديد را تسخير كرده است. بنابراين سازمان ميادين ميوه و تره بار به تمامي غرفه ها هشدار داده، در صورت توزيع خودسرانه اين اقلام با صاحبان غرفه برخورد خواهد شد.

سكه، طلا و ارز
001284.jpg

يادداشت
بياييد اينگونه باشيم
عليرضا مختارپور
يكي از برنامه هاي بزرگداشت سال پيامبر اعظم(ص) در سال جاري كه از سوي مقام معظم رهبري به عنوان سال پيامبر اعظم(ص) نامگذاري شده تبليغ و ترويج تعاليم آن حضرت در سطح جامعه است.
شك نيست كه احترام و تعظيم آن حضرت هنگامي تحقق مي يابد كه تعاليم اخلاقي، اجتماعي، ديني، فرهنگي و سياسي ايشان مورد توجه و ملاك عمل توسط مسئولين مختلف نهادهاي دولتي و خصوصي و همين طور عموم مردم قرار گيرد. به همين منظور آن ستاد در هر هفته به دعوت از مردم براي عمل به يكي از تعاليم آن حضرت مي  پردازد. هفته جاري به دعوت از عموم مردم و مسئولين براي رعايت اعتدال و ميانه روي اختصاص يافته است.
رسول اكرم (ص) فرمود: ايهاالناس عليكم بالقصد عليكم بالقصد فان الله تعالي لايمل حتي تملوا ؛ يعني اي مردم معتدل باشيد، معتدل باشيد زيرا خداوند متعال ملول نمي شود مگر هنگامي كه شما ملول شويد (نهج الفصاحه حديث 1045).
اقتصاد در لغت معاني مختلفي دارد كه از آن جمله ميانه روي و اعتدال است. از همين رو مقتصد در لغت به كسي اطلاق مي شود كه از افراط و تفريط در امور بپرهيزد و با تدبير و تعقل به انتخاب راه مطابق با عدالت كه همانا ميانه روي و اعتدال است بپردازد.
روشن است كه منظور از ميانه روي، رعايت حد وسط رياضي ميان امور نيست. شايد ذكر يك مثال مفيد فايده باشد براي كسي كه نياز به مصرف يك كيلوگرم مواد غذايي در روز دارد مصرف كمتر از آن تفريط و مصرف بيشتر از آن افراط و اسراف است و مصرف يك كيلوگرم معتدل است اما براي كسي كه نياز به مصرف نيم كيلو مواد غذايي دارد مصرف يك كيلوگرم افراط و كمتر از نيم كيلو تفريط است.
از اين سخن صرفاً رعايت اعتدال متناسب با وضع فرد و شرايط استنباط مي شود و نبايد از اين سخن نسبيت مطلق مفاهيم اخلاقي را برداشت كرد؛ زيرا در بسياري از امور اخلاقي و مفاهيم ديني نمي توان به حد وسط ميان دو قطب افراط و تفريط قائل شد. مثلاً ميان راستگويي و دروغگويي، حد وسطي وجود ندارد، بلكه راستگويي فضيلت و دروغگويي رذيلت است. اما ميانه روي و اعتدال توصيه شده در حديث نوراني پيامبر اعظم(ص) در واقع بياني از آيه شريفه قرآن كريم است كه مي فرمايد: ولاتجعل يدك مغلوله الي عنقك و لاتبسطها كل البسط فتقعد ملوماً محسوراً (سوره اسراء، آيه 29) ؛ يعني مانند بخيلان مباش كه گويي دستهايشان به گردنشان زنجير شده و قادر به كمك وانفاق نيستند و از سوي ديگر، مانند فردي مباش كه كاملاً دست خود را گشوده و چيزي در دستش باقي نمي ماند(ترجمه همراه با توضيح برگرفته از تفسير نمونه).
البته اعتدال و ميانه روي در بسياري از حوزه هاي عمل و فعاليت فردي و اجتماعي به عنوان يك اصل، ضروري است و قابليت توجه و اجرا دارد.
بايد اينگونه باشيم.

سينما
001260.jpg
چه كسي امير را كشت
كارگردان: مهدي كرم پور
بازيگران: نيكي كريمي، محمدرضا شريفي نيا، خسرو شكيبايي، امين حيائي و مهناز افشار
سينماهاي نمايش دهنده: آفريقا، اروپا، المپيا، ايران، جي، شيدا، گلريز، عصر جديد و فردوسي
خلاصه داستان: فيلم درباره امير و زندگي آرام او به همراه همسر و دخترش است. در اين ميان سايه تهديدي براي كشتن امير وجود دارد.

تلويزيون
001287.jpg

آلودگي هواي تهران
001257.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
صورت شطرنجي
از اون روزي كه صاحب خونه، اثاث مونو ريخت بيرون و گزارشگر تلويزيون اومد و از ما گزارش گرفت، مادرم ميگه: ديگه از خودم بدم مي ياد، از خودم خجالت مي كشم.
ميگم: آخه چرا؟ صورتمونو كه حسابي شطرنجي مي كنن، كسي ما رو نمي شناسه؟
مادر ميگه: خداچي؟ اون كه مارو مي شناسه. چرا پيش ديگري اظهار عجز كرديم؟
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
فرار از مرگ
ريو: يك خانم 21 ساله در برزيل به طرز شگفت انگيزي از مرگ نجات يافت. داستان از اين قرار بود كه شوهر سابق اين خانم براي اينكه وي را متقاعد به ازدواج مجدد كند به خانه او رفت. اما بحث آنها به درگيري فيزيكي انجاميد و مرد با اسلحه خود 6 تير به سر وي شليك كرد. جالب اينكه هيچ يك از اين 6 گلوله وارد جمجمه وي نشد و تنها يك روز پس از بستري شدن در بيمارستان مرخص شد. پزشكان متحير نمي توانند چگونگي زنده ماندن اين زن را توجيه كنند.
گرانترين پيتزاي جهان
لندن: در حال حاضر گرانترين پيتزاي جهان در شهر لندن به قيمت 100 پوند عرضه مي شود كه حاوي گرانترين پنير و قارچ موجود در جهان است. اما اخيرا يك آشپز در اسكاتلند مدعي شده كه گرانترين پيتزاي جهان را تهيه كرده و قرار است آن را با قيمت پايه 2 هزار پوند در شبكه جهاني اينترنت به مزايده بگذارد. اين پيتزا كه 30 سانتيمتر قطر دارد از گرانترين خمير، خاويار، ماهي، خرچنگ و سس تشكيل شده است. آشپز اين پيتزا اطمينان دارد كه دست پخت وي بيش از دو هزار پوند به فروش خواهد رسيد.
عروسي روي يخ
پاريس: دو مربي اسكي روي يخ در فرانسه مراسم ازدواج خود را روي يخ برگزار كردند. سه سال پيش در جريان يك مراسم خيريه اين دو نفر با هم آشنا شدند. با توجه به اينكه هر دو آنها علاقه عجيبي به حرفه خود داشتند تصميم گرفتند كه مراسم ازدواج خود را روي پيست يخ برگزار كنند.
شوك انتخاباتي
واشنگتن: يك مرد در آمريكا كه در دهكده اي 80 نفري زندگي مي كند تصميم گرفت در انتخابات شورا شركت كند. وي در روز انتخابات نام خود را روي برگه رأي  نوشت و داخل صندوق انداخت به همين دليل اطمينان داشت كه حداقل در جريان شمارش آرا يك رأي بياورد. اما نتايج آراء وي را شوكه كرد چون حتي يك رأي هم كسب نكرده بود. به همين دليل قصد دارد به دادگاه شكايت كند.
رانندگان پرخطر
لندن: چند روزي است كه پليس راهنمايي و رانندگي كشور انگليس طرح جديدي را براي مبارزه با رانندگان متخلف آغاز كرده است. در جريان اجراي اين طرح تا كنون سه نفر كه در هنگام رانندگي نه فرمان در دست داشتند و نه به مسير مقابل خود نگاه مي كردند توسط پليس دستگير شدند. ابتدا يك راننده مرد كه حين رانندگي مشغول تراشيدن ريش خود بود دستگير شد. سپس يك خانم كه پشت فرمان هر دو دستش را داخل كيف خود كرده بود به دام پليس افتاد و سرانجام مردي ديگر كه با هر دو دست كتاب گرفته بود و در حين رانندگي مشغول مطالعه اين كتاب بود متوقف و روانه اداره پليس شد.
اسكناس تكه تكه
برلين: طي چند روز اخير بيش از 1500 برگ اسكناس در آلمان به صورت ناخودآگاه در دست مشتريان تكه تكه شده است. به عبارتي ديگر پس از اينكه مشتريان از دستگاههاي عابر بانك پول دريافت مي كردند پس از چند دقيقه متوجه مي شدند كه اسكناس ها داخل دست آنها تكه تكه شده است. پليس پس از تحقيقات گسترده به اين نتيجه رسيد كه معتادان عامل بوجود آمدن چنين مشكلي هستند. آنها هنگام استفاده از يك نوع خاص مواد مخدر، اسكناس ها را به صورت لوله شده درآورده و داخل آنها مواد مي ريزند. هنگامي كه باقي مانده مواد روي اسكناس با عرق دست مشتري مخلوط مي شود تركيبي اسيدي بوجود مي آورد كه اين اسيد بلافاصله اسكناس را تخريب و تكه تكه مي كند.
ساندويچ 8 هزار كالري
001263.jpg
آريزونا: ساندويچ همبرگري كه در تصوير مشاهده مي كنيد به ساندويچ 8   هزاركالري مشهور است. اين ساندويچ از 4 لايه گوشت در مجموع به وزن يك كيلوگرم، چند لايه پنير، گوجه و كاهو تشكيل شده است. فروشنده اين نوع همبرگر به مزاح مي گويد افرادي كه قلب ضعيف دارند بايد از خوردن آن پرهيز كنند چون ممكن است دچار حمله قلبي شوند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |