دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۱ - Nov 13, 2006
پنج وزير حزب الله از كابينه سينيوره خارج شدند
لبنان در آستانه تحولات تازه
001251.jpg
گروه بين الملل -اختلاف ميان اقليت و اكثريت در كابينه لبنان و نقض پيمان از سوي گروه اكثريت به رهبري سعد حريري سرانجام منجر به عملي شدن تهديد حزب الله و خروج پنج وزير شيعه از كابينه لبنان شد.
از مدت ها پيش شيعيان لبنان به رهبري حزب الله و همراهي جنبش امل اعلام كرده بودند كه تركيب عددي كابينه فواد سينيوره به گونه اي است كه در عمل جناح اقليت(شيعيان و متحدان مسيحي ماروني آنها به رهبري ميشل عون)هيچ قدرتي در اعمال نظر ندارند،چرا كه آنها به لحاظ عددي نمي توانند با تصميماتي كه مخالف آن هستند مقابله كنند و عملا هر تصميمي كه جناح اكثريت مي گيرد به پاي آنها نيز نوشته مي شود.
از همين روي آنها به سينيوره تا پايان ماه رمضان فرصت داده بودند كه به تشكيل دولت وحدت ملي با تركيب منطقي اعضاي كابينه از گروه هاي مختلف اقدام كند.به موازات اين موضوع در خصوص نحوه تشكيل دادگاه متهمان ترور رفيق حريري نيز بين اقليت و اكثريت اختلاف نظر وجود داشت.
فواد سينيوره كه حامي جريان اكثريت موسوم به گروه 14 مارس(روز ترور رفيق حريري)است در پيش نويس طرح خود از تشكيل دادگاهي با حضور پنج قاضي لبناني و سه قاضي بين المللي خبر داده بود. طبق اين پيش نويس دادگاه بايد در قبرس،ايتاليا يا لبنان برگزار مي شد كه حزب الله با تشكيل دادگاه در خارج از لبنان و حضور قضات خارجي مخالف بود اما قبل از هرگونه مذاكره بر روي پيش نويس مذكور سعدحريري رهبر جريان اكثريت طي يك مانور تبليغاتي عملا آن را به عنوان يك تصميم قطعي معرفي كرد.اين دو موضوع باعث شد تا وزراي شيعه از سمت خود استعفا دهند. اگرچه در صورتي كه هفت وزير استعفا دهند كابينه سقوط مي كند و هم اكنون پنج وزير استعفا داده اند اما قدرت، اعتبار و محبوبيت شيعيان به ويژه حزب الله در لبنان به ميزاني است كه خروج اين تعداد وزير كه دو تن از آنها نيز از وابستگان به جنبش امل هستند دولت سينيوره را با بحران مواجه مي كند.از همين روي سينيوره اعلام كرد كه استعفا را نمي پذيرد اما نه تنها وزيران مستعفي منصرف نشدند بلكه طبق آخرين اخبار به زودي دو وزير ديگر نيز استعفا خواهند داد.در اين شرايط گروه اكثريت براي ايجاد اختلاف بين حزب الله و حاميانش به ميشل عون رهبر مسيحيان ماروني لبنان پيشنهاد حضور در كابينه را دادند اما وي ضمن رد اين پيشنهاد اعلام كرد به زودي (احتمالا يكشنبه يا چهار شنبه آينده)همراه با هواداران حزب الله و امل تظاهرات بزرگي را در شهر هاي مختلف لبنان برگزار خواهند كرد.
از طرف ديگر به گزارش ايرنا، در پي استعفاي وزيران عضو حزب الله و جنبش امل در كابينه لبنان، اميل لحود رئيس جمهوري اين كشور وضعيت كنوني دولت فواد سينيوره را فاقد مشروعيت و وجاهت قانوني دانست.
اميل لحود اعلام كرد با توجه به حضور نداشتن پنج وزير شيعه  در هيأت دولت، تشكيل هرگونه نشستي از سوي چنين دولت وجاهت قانوني نخواهد داشت و هرگونه تصميمي نيز كه در آن گرفته  شود از درجه  اعتبار ساقط خواهد  بود.رئيس جمهوري  لبنان تصريح كرد، قانون اساسي اين كشور به  صراحت  اعلام كرده است كه طوايف لبناني بايد به طور عادلانه در هيأت دولت حضور داشته باشند در غير اين صورت چنين كابينه اي شكل قانوني نخواهد داشت.

جلسه مهم كاخ سفيد براي خاورميانه
گروه بين الملل امروز دوشنبه گزارش گروه مطالعه عراق كه توسط لي هاميلتون از حزب دمكرات و جيمز بيكر از حزب جمهوريخواه تهيه شده است، مورد بررسي قرار مي گيرد. با بالاگرفتن مشكلات آمريكا در عراق و شكست كاخ سفيد در رسيدن به اهداف خود در اين كشور، جرج بوش درحالي كه هر روز بر ادامه حضور نظامي آمريكا در عراق تأكيد داشت،گروهي مركب از سياستمداران دو حزب دموكرات و جمهوريخواه تشكيل داد تا اين گروه فارغ از گرايش هاي حزبي گزارش جامعي درباره عراق تهيه كنند. گرچه اسم اين گروه، گروه مطالعه عراق است اما در واقع دامنه مطالعه انجام شده، فراخ تر از اين است و كل خاورميانه، شامل استراتژي آينده آمريكا در قبال عراق، اسرائيل، سوريه، لبنان، عربستان و ايران را نيز دربر مي گيرد. در جلسه امروز، علاوه بر جورج بوش، ديك چني معاون رئيس جمهور آمريكا، استفان هدلي مشاور امنيت ملي، كاندوليزا رايس وزير امورخارجه، دونالد رامسفلد وزير دفاع مستعفي، جان نگرو پونته وزير امنيت داخلي، ژنرال مايك هايدن رئيس سيا، زلماي خليل زاد سفير آمريكا در عراق، ژنرال پيتر پيس دباكسرپ، رئيس ستاد ارتش آمريكا و رابرت گيتس وزير دفاع جديد شركت دارند.
ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل امروز با جورج بوش ديدار مي كند، گرچه خبري از حضور وي در اين جلسه منتشر نشده است، اما نتيجه جلسه قطعاً براي دولت متزلزل وي مهم است. شكست آمريكا در عراق و شكست اسرائيل در لبنان، تلاطمي در آرايش سياسي دولت در آمريكا، اسرائيل و لبنان ايجاد كرده است.
تغيير آرايش سياسي در آمريكا با انتخابات كنگره در روز سه شنبه رقم خورد.
تغيير آرايش سياسي در لبنان با استعفاي وزيران امل و حزب الله از دولت سينيوره شروع شده است و رژيم صهيونيستي نيز از اين تغييرات در امان نيست.

آمريكا قطعنامه شوراي امنيت عليه اسرائيل را وتو كرد
گروه بين الملل- همانگونه كه پيش بيني مي شد آمريكا بار ديگر قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل در خصوص جنايات اسرائيل را وتو كرد. اگرچه اين قطعنامه ها ضمانت اجرايي نداشته و فقط به منزله فشار سياسي است اما آمريكا حتي مانع از اين فشار اخلاقي به اسرائيل شد.
در پي كشتار مردم بي دفاع بيت حانون در نوار غزه توسط توپخانه ارتش اسرائيل كه واكنش جهاني را برانگيخت و حتي مقامات اسرائيلي نيز از آن ابراز تأسف كردند، دولت قطر به نمايندگي از كشور هاي اسلامي و عربي پيش نويسي را ارائه كرد كه توسط كشور هاي عربي تعديل شد به گونه اي كه حتي در آن نامي از جنايت عليه فلسطيني هاي بي دفاع نيامده بود اما همين قطعنامه نيز توسط آمريكا وتو شد.
به اين قطعنامه ده عضو شوراي امنيت از جمله فرانسه، چين و روسيه به عنوان اعضاي دائم رأي مثبت دادند اما در مقابل آمريكا آن را وتو كرد و كشور هاي ژاپن، دانمارك و اسلواكي به عنوان اعضاي غيردائم به آن رأي ممتنع دادند.
در واكنش به وتوي آمريكا كه دولت خودگردان از آن به عنوان حمايت آشكار از جنايت اسرائيل نام برد، لبنان و اتحاديه عرب اين اقدام آمريكا را محكوم كردند و سفير قطر اعلام داشت كه با چنين شيوه اي عملاً اعتباري براي شوراي امنيت باقي نمانده است.
در مقابل جان بولتون نماينده آمريكا در سازمان ملل گفت كه اين قطعنامه نامتوازن و داراي انگيزه هاي سياسي بوده است. وي اظهار داشت كه اقدام اسرائيلي ها در كشتار زنان و سالخوردگان بيت حانون-  قانوني بوده است.
اين دومين بار طي سال جاري است كه آمريكا قطعنامه عليه اسرائيل را وتو مي كند.

نگاه
آرايش سياسي جديد لبنان
حسين رويوران
بسياري از تحليلگران سياسي بر اين باورند كه حزب الله لبنان پس از جنگ اخير در پي تعديل قدرت در لبنان است. حزب الله از رفتار دولت سينيوره در جنگ و پس از آن، انتقادهاي زيادي دارد و به اين جمع بندي رسيده كه اكثريت حاكم بر كابينه به رهبري جريان المستقبل به رياست سعد حريري منافع ملي را قرباني منافع گروهي خود مي كند و اين رفتار براي حزب الله كه براي حفظ استقلال لبنان جانفشاني و قرباني داده است قابل قبول نيست و به همين علت قدرت اجرايي بايد تعديل گردد تا تصميمات فقط بر اساس منافع ملي صورت گيرد. برخي ديگر از تحليلگران بر اين باورند كه در دمكراسي توافقي لبنان حكومت اكثريت كافي نيست و همه كابينه ها در اين كشور حالت ائتلافي پيدا مي كند و همواره سه گروه مذهبي اصلي لبنان را (مسيحيان ماروني، شيعيان، سني ها) دربرگرفته است در حالي  كه در كابينه فعلي دولت سينيوره جريان ملي آزاد نماينده اصلي مسيحيان ماروني را در خارج از قدرت قرار داده است و اگر شيعيان از قدرت خارج شوند، تداوم كار دولت با مشكل جدي مواجه خواهد شد.
در حال حاضر پيشنهاد حزب الله براي حل اين بحران سياسي و تا حدي ساختاري- عرفي اين است كه تعديل كابينه با ورود جريان ملي آزاد به نحوي صورت گيرد كه اقليت پارلماني حداقل يك سوم وزرا را در اختيار داشته باشد. بر اساس قانون هيأت دولت لبنان كه به صورت دستجمعي بالاترين نهاد اجرايي كشور است بر اساس راهكار دوسوم آراء تصميم مي گيرد و اگر تعديل مورد نظر حزب الله صورت گيرد، اقليت پارلماني از اتخاذ تصميمات حزبي كه به زيان منافع ملي است جلوگيري خواهد كرد و همه تصميمات با همفكري اكثريت و اقليت و بر اساس اجماع صورت خواهد گرفت. حزب الله لبنان بر اين باور است كه دولت آقاي سينيوره در جريان جنگ اخير رژيم صهيونيستي بر ضد مردم لبنان و پس از آن بر اساس منافع خُرد حزبي تصميم مي گرفته است و به منافع كلان ملي آسيب وارد كرده است. رفتار دولت در گسترش اختيارات نيروهاي پاسدار صلح سازمان ملل مستقر در جنوب لبنان (يونيفل) و دادن اختياراتي فراتر از آنچه در قطعنامه 1701 آمده است نوعي بهره مندي از قدرت خارجي براي ايجاد فشار بر طرف مقابل (حزب الله) است كه با اخلاق سياسي و شرافت ملي ناسازگار است.
مقاومت دولت در برابر اين طرح و پذيرش تعديل كابينه بدون دادن يك سوم هيأت دولت به مخالفان،روحيه انحصارطلبي دولت را نمايان كرد و عملاً گفت وگوها را با شكست مواجه ساخته و لبنان را در آستانه آينده اي مبهم قرار داده است. روي آوردن احزاب به پايگاه اجتماعي خود براي افزايش فشار بر طرف مقابل با توجه به حساسيت هاي موجود ميان گروه هاي مذهبي و سياسي لبنان مي تواند خطرناك باشد و واگرايي موجود در اين كشور را تشديد بخشد.
غسان تويني از نمايندگان اكثريت پارلماني درباره آنچه ممكن است رخ دهد، اعلام كرد كه عملي كردن تصميم گروه هاي سياسي براي به كارگيري پايگاه هاي اجتماعي براي حل اختلافات سياسي، در حال حاضر مطرح نيست و محمد رعد نماينده حزب الله در پارلمان و رئيس گروه گفت وگوي اين حزب در نشست اخير، قول داده است تا قبل از رسيدن به اين مرحله همه راه هاي ممكن پيگيري خواهد شد و به همين علت طرف هاي گفت وگو همچنان در انتظار بازگشت نبيه بري رئيس پارلمان و رئيس نشست هاي گفت وگو از سفر هستند تا راه حل مناسبي براي اين بحران سياسي به دور از تنش اجتماعي پيدا شود.

كوتاه ازسياست جهان
سقوط دوباره محبوبيت بوش
گروه بين الملل براساس يك نظرسنجي انجام شده در آمريكا، ميزان محبوبيت جرج بوش رئيس جمهوري به پايين ترين حد خود سقوط كرد و 81 درصد از پرسش شوندگان، ازجمله 18 درصد از جمهوريخواهان هم از پيروزي دمكراتها در انتخابات هفته گذشته كنگره، استقبال كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، براساس نظرسنجي هفته نامه آمريكايي نيوزويك، همچنين دو سوم از مردم آمريكا معتقد بودند كه بوش نمي تواند در دو سال آينده حكومتش در كاخ سفيد كار چنداني انجام دهد.
اين نظرسنجي كه در روزهاي نهم و دهم نوامبر انجام شد، نشان مي دهد كه ميزان محبوبيت بوش به رقم تاريخي ??درصد سقوط كرده است كه اين رقم در قياس با نظرسنجي قبلي نيوزويك در روزهاي دوم و سوم نوامبر چهار واحد كمتر است.

البرادعي: رژيم صهيونيستي همچنان
از امضاي پيمان ان . پي . تي خودداري مي كند
ايرنا: محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: رژيم صهيونيستي همچنان از امضاي پيمان منع اشاعه تسليحات هسته اي خودداري مي كند.
البرادعي در همايشي كه بمنظور بررسي راه هاي جلوگيري از گسترش تسليحات هسته اي در قاهره برگزار شد، تأكيد كرد كه اسرائيل همچنان از پايبندي به عدم استفاده از تسليحات كشتار جمعي طفره مي رود. وي ضمن تأكيد بر نابودي تمامي تجهيزات تسليحات كشتار جمعي در منطقه خاورميانه گفت كه كشورهاي منطقه مي توانند تحت نظارت آژانس از انرژي هسته اي براي اهداف صلح آميز بهره ببرند.

سياست خارجي آمريكا تغييري نمي كند
گروه بين الملل به نوشته نشريه فارين پاليسي با فروكش كردن گرد و غبار انتخابات در آمريكا و روشن شدن اينكه كنگره در كنترل دمكراتهاست، اين پرسش براي جهان پيش مي آيد كه تغيير حزب حاكم در آمريكا چه تغييري در سياستهاي اين كشور خواهد داشت؟ در حوزه داخلي اين تغييرات محسوس خواهد بود و دمكراتها در سياستهاي مالي، درماني و انتصابات قضايي شاهد تغييراتي خواهند بود. اما وقتي نوبت به سياست خارجي مي رسد اين تغيير چندان قابل توجه نخواهد بود. دليل اين تغيير اندك اين نيست كه تصميمات سياست خارجي آمريكا را معمولا قوه اجرايي اتخاذ مي كند، بلكه به اين دليل است كه رويكرد جورج بوش و دولتش به دنيا در حقيقت آنطور كه تبليغات مي شود منحصر به فرد نيست. رويكرد كنوني دولت آمريكا به دنيا دقيقا در چارچوب سياستهاي كلي و سنتي اين كشور است و وقايع عراق و پيامدهاي سنگين آن هم بخشي از همين چارچوب است.

تظاهرات سراسري در بنگلادش
گروه بين الملل بنگلادش كه در آستانه انتخابات ماه ژانويه آينده دستخوش تحولات و نا آرامي هاي گسترده است، ديروز صحنه تظاهرات و اعتصاب مخالفان در سراسر كشور در حمايت از اصلاحات انتخاباتي بود.
به گزارش آسوشيتدپرس، همزمان با اين تجمعات 15 هزار نيروي امنيتي از جمله نيروهاي شبه نظامي در داكا مستقر شده اند ولي هيچ گونه خشونتي تاكنون گزارش نشده است.
پس از اينكه اتحاد 14 حزبي بنگلادش به رهبري شيخ حسينه رئيس حزب عوامي ليگ روز شنبه اعلام كرد كه به منظور اعمال فشار براي بركناري آن دسته از مقامات انتخاباتي كه به غرض ورزي متهم شده اند، جاده ها و مسيرهاي راه آهن منتهي به پايتخت را مسدود مي كند، پليس داكا برگزاري هرگونه تظاهرات را ممنوع كرد.اين تظاهرات دو هفته پس از شورش سياسي خونيني برگزار مي شود كه دست كم 27 كشته در سراسر كشور برجاي گذاشت.حسينه در يك كنفرانس خبري گفت: ما به دولت موقت فرصت داديم تا عمل كند، اما درخواست هاي ما براي تضمين انتخابات آزاد و عادلانه محقق نشده است.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |