دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۱ - Nov 13, 2006
گزارشي از نخستين نشست تبادل فناوري در حوزه علوم زيستي
تهديد سند ملي زيست  فناوري!
عكس: مسعود خامسي پور
001167.jpg
نخستين نشست تبادل فناوري در حوزه علوم زيستي با هدف ايجاد امكان مذاكره رو در روي صاحبان فناوري علوم زيستي به همت دفتر همكاري هاي فناوري رياست جمهوري و مشاركت شوراي عالي زيست فناوري و پارك فناوري پرديس، روز هفدهم آبان در تهران برگزار شد. در اين نشست يك روزه، ضمن ارائه طرح هاي منتخب فناوري زيستي پزشكي كشور و سخنراني جمعي از مسئولان و صاحبنظران داخلي و خارجي و ارائه ديدگاه هاي گروه هاي سرمايه گذاري، ارتباط تصويري زنده اي با مركز انتقال فناوري شانگهاي(چين) برقرارشد. در اين ارتباط زنده، طرح هايي در زمينه زيست فناوري، پروتئين شيمي، مواد تشخيصي، تشخيص سرطان با استفاده از كيت هاي راديوايزوتوپ و تخليص پروتئين ها ارائه شد كه مورد توجه حاضران قرارگرفت. همچنين در اين نشست كه مهندس سجادي رئيس دفتر همكاري هاي رياست جمهوري، دكتر عباس صاحب قدم لطفي دبير شوراي عالي زيست فناوري، دكتر ديناروند معاون غذا و داروي وزارت بهداشت و جمعي از متخصصان و صاحب نظران داخلي و خارجي حضورداشتند، از طرح هاي برگزيده حوزه زيست فناوري كشور با اهداي جايزه و لوح، قدرداني شد. گزارشي از اين نشست تهيه شده است كه در پي مي آيد.

علي اصغرمحمدي- دبير شوراي عالي زيست فناوري در نشست تبادل زيست فناوري پزشكي با بيان اينكه زنجيره تبديل علم به ثروت در كشور در حال تشكيل است گفت: در عرصه زيست  فناوري، عزمي ملي در كشور ايجاد شده كه بايد در سال هاي آينده در عرصه مناسبات بين المللي حضور يابيم و حرفي براي گفتن در اين فناوري و ديگر فناوري هاي نو داشته باشيم.
دكتر عباس صاحب قدم لطفي، با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري مبني بر توجه بيشتر به عرصه هاي بيوتكنولوژي در كشور و تاكيد همه مسئولان نظام بر اين دانش، ابراز اميدواري كرد كه با ادامه اين روند سرمايه گذاري مناسبي در اين عرصه انجام شود.
وي، سرمايه گذاري در عرصه فناوري هاي نو را خطرپذير اما توام با ارزش افزوده بسياري دانست و گفت: در اين زمينه هم اكنون تمامي تلاش ها در جهت تنظيم سند زيست فناوري متبلور شده و همه دستگاه هاي اجرايي كشور نيز با حمايت هاي صورت گرفته از سوي مسئولان كشور، برنامه هاي خود را حول اين محور متمركز كرده اند.
رئيس پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و زيست فناوري افزود: در حال حاضر همه دستگاه هاي مسئول و بخش هاي مرتبط با حوزه بيوتكنولوژي، حمايت هاي خود را در قالب پشتيباني از دومين نشست تبادل فناوري، مبادله فناوري ها و برقراري تعامل ميان سرمايه گذاران و انديشمندان حوزه  زيست فناوري اعلام كرده اند كه اميد مي رود با اهتمام لازم بر فعاليت هاي حمايتي اعلام شده مطابق با برنامه چهارم توسعه، بتوان نقش مؤثري را در زمينه فناوري هاي نو و به ويژه زيست فناوري ايفا كرد و بتوان به هدف سند چشم انداز بيست ساله كشور و تبديل شدن به قطب اول علمي منطقه رسيد.
سند بي برنامه
معاون غذا و داروي وزارت بهداشت در اين نشست گفت: با اينكه چند سال از تصويب سند توسعه  زيست فناوري كشور مي گذرد، اما هنوز اين سند مهم به برنامه  جدي تبديل نشده و بودجه درخواستي در حوزه زيست  فناوري با وجود اهميت اين فناوري، ناديده گرفته مي شود.
دكتر رسول ديناروند افزود: توسعه علمي كشور در سال هاي اخير با هدايت و رهنمودهاي مقام معظم رهبري ، جدي تر از پيش در حال پيگيري بوده و رشد آن چشم گير است، به طوري كه اين موضوع در شماره هاي اخير مجلات معتبر علمي دنيا از جمله نيچر ديده مي شود.
وي در ادامه تصريح كرد: محققان ايراني مي دانند كه توسعه علمي، توسعه ريشه دار است و اين حركت، حركتي كوتاه مدت و مقطعي نيست و در مسير درستي رو به جلو گام برمي دارد.
ديناروند در ادامه با اشاره به اينكه اعتبارات درخواستي در زمينه زيست  فناوري ناديده گرفته شده است، گفت: اما اين موضوع مانعي براي رشد اين علم نبوده و در وزارت بهداشت نيز فعاليت هاي برنامه ريزي شده در حال به ثمر نشستن است.
به گفته وي، فعاليت هاي بيوتكنولوژي و دارويي ايران با جديت در حال پيگيري است، به طوري كه اقدامات عملي براي توليد۱۰ فرآورده در حال اجراست و 4 فرآورده نيز وارد بازار تجاري شده است.
معاون غذا و داروي وزارت بهداشت اظهار داشت: برخي از بيماري ها نظير تالاسمي بار جدي براي كشور دارد كه با پيشرفت علمي دانشمندان ايراني در اين زمينه، جايگاه ايران در مديريت كنترل و پيشگيري بيماري تالاسمي بالاتر از كشورهاي منطقه و در حد كشورهاي سطح اول دنياست.
وي در خصوص ديگر اقدامات صورت گرفته در وزارت بهداشت گفت: در مراكز تحقيقاتي وابسته به وزارت بهداشت در زمينه تشخيص پيش از تولد بيماري ها، بيماري هاي ژنتيكي، تهيه زيرساخت هاي مورد نياز براي درمان بيماري ها و بانك هاي ويروسي، ميكروبي و ژني، اقدامات زيادي صورت گرفته،  به طوري كه تاكنون 250 رده سلولي كمياب تشكيل شده، اما در زمينه  روش هاي فارماكوپ براي فرآورده هاي بيولوژيك، فعاليت كمتري صورت گرفته كه تصميم به تكميل اين روش ها داريم.
ديناروند در ادامه يادآور شد: در دنيا براي تهيه  فرآورده هاي نوتركيب نظير منوكلونال آنتي بادي ها در حدود 20ميليارد دلار براي شش فرآورده هزينه شده كه اين امر انقلابي در علم پزشكي ايجاد كرده و در ايران نيز 2 ميليون دلار براي توسعه  زيرساخت هاي بيوتكنولوژي و نانوتكنولوژي سرمايه گذاري شده است.
بخشي نگري، سهم خواهي و ناهماهنگي معاون علوم زيستي دفتر همكاري هاي فناوري رياست جمهوري نيز در ادامه اين نشست از بخشي نگري، سهم خواهي و ناهماهنگي به سه آفت تهديد كننده سند ملي زيست فناوري ياد كرد و گفت: اين آفات مي تواند شرايطي را كه براي كميسيون بيوتكنولوژي رخ داد، براي شوراي عالي زيست فناوري به دنبال داشته باشد.
دكتر مجيد معنوي با تاكيد بر اينكه ظرفيت هاي مورد توجه در سند ملي زيست فناوري فرصت مناسبي براي توسعه همگون در اين عرصه است، اظهار داشت: در باور مسئولان و مردم بايد اين امر تجلي پيدا كند كه فناوري هاي نوين منجر به تحقق محورهايي نظير ارتقاي سطح درآمد جامعه، ايجاد اشتغال، صرفه جويي ارزي و گسترش دامنه صادرات غيرنفتي خواهد شد.
به گفته وي، استفاده از دانش براي ارتقاي سطح رفاه جامعه، از جمله اهداف اساسي همه تلاش هايي است كه محققان در عرصه تحقيق و يا افرادي كه در عرصه حمايت و سرمايه گذاري، برنامه ريزي و سياستگذاري دنبال مي كنند.
معنوي افزود: اين نشست موجب شده تا تمام دست اندركاران اين عرصه، نگاهي به خروجي فعاليت هاي خود داشته باشند و در ترسيم ادامه مسير از آن بهره  ببرند، علاوه برآن موضوعات نشست شرايط توسعه بيوتكنولوژي در كشور را فراهم مي كند.
دبير دومين نشست تبادل فناوري با موضوع زيست فناوري پزشكي اضافه كرد: در حالي كه توسعه فضاي رقابتي منجر به افزايش كيفيت و كاهش قيمت در نظام توليد مي شود و در اين برهه و زمان به دليل تقويت حركت هاي نوپا و بهره مندي بهينه از منابع بايد از رقابت در محصول پرهيز كنيم، ولي رقابت در تكنيك  ما را در حصول نتيجه اي كه در نظر داريم كمك خواهد كرد.
معاون علوم زيستي دفتر همكاري هاي فناوري رياست جمهوري با اشاره به تحولات منطقه در حوزه بيوتكنولوژي گفت: با توجه به جايگا هي كه براي كشور در سطح منطقه آسياي جنوب غربي ترسيم شده و انتظار بر حق جايگاه نخست در سطح منطقه، ضرورت توجه درخور و شايسته را در اين خصوص نياز دارد و نبايد غافل شويم كه در حاشيه خليج فارس چه سرمايه گذاري ها و مشاركت هايي در شرف شكل گيري است.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: علاوه بر كاربردهاي بيوتكنولوژي در حوزه تشخيص، حوزه پيشگيري و درمان هم بايد مورد توجه قرار گيرد. صنعت دارويي كشور بايد در سطح منطقه نه تنها تامين كننده نيازهاي داخلي باشد، بلكه بايد بازار مصرف كشورهاي همجوار را نيز هدف گذاري كند.
معنوي افزود: محور ديگري كه بايد به آن توجه ويژه اي معطوف داشت رويكرد انحصارگرايانه است كه غرب و شركت هاي بازيگردان در پيش گرفته اند، خريد بسياري از شركت ها كه در برخي موارد مصاديق آن را در اجراي پروژه هاي كشوري نيز داشته ايم از آن جمله است و براي شكستن اين انحصار بايد از فرصت ها استفاده كرد.
طرح هاي برگزيده زيست فناوري پزشكي
33 طرح داخلي و 7 طرح از كشورهاي چين، هند، كره جنوبي و اوكراين به دبيرخانه دومين نشست تبادل فناوري با موضوع زيست فناوري ارسال شده بود كه از بين اين طرح ها، 10 طرح نامزد دريافت جايزه معرفي شدند و به 3 طرح برگزيده، جايزه سال زيست فناوري اهدا شد.
اسامي طرح هاي برگزيده بدين شرح است:
*رتبه اول، طرح توليد و تحقيق و توسعه پروتئين اينترفرون بتا a-1 انساني نوتركيب براي مداواي بيماري ام اس، لوح تقدير، جايزه ويژه زيست فناوري و 150 ميليون ريال.
*رتبه دوم، طرح ساخت فرمانتور آزمايشگاهي، لوح تقدير، جايزه ويژه زيست فناوري و 80?ميليون ريال.
*رتبه سوم، طرح ساخت پوست زنده انسان متشكل از دو لايه دوم و اپيدروم روي داربستي زيست سازگار و تخريب پذير، لوح تقدير، جايزه ويژه زيست فناوري و 50?ميليون ريال.

خبر
معرفي تيم هاي برتر دانش آموزي
مسابقات ربات هاي شهري
گروه علمي فرهنگي- تيم هاي برتر دانش آموزي در سه گروه هزار توي شهري، ربات امدادگر و خط كشي مسير اولين دوره مسابقات ملي ربات هاي شهري معرفي و تقدير شدند.
در نخستين دوره مسابقات ملي ربات هاي شهري، در بخش امداد تيم هاي A از دبيرستان پژوهش، امام جواد از مركز امام جواد و SOAT از دبيرستان شهيد صدوقي  نژاد ، به ترتيب رتبه هاي اول تا سوم را كسب را به خود اختصاص دادند.
در گروه خط كشي مسير تيم ROBOJET از مدرسه راهنمايي سراج اول و تيم هاي PAT.MAT و ROBOHELLI از مدرسه راهنمايي علامه حلي 2 به ترتيب دوم و سوم شدند.
همچنين در گروه هزار توي شهري (ماز) تيم هاي دانش آموزي روبو غدير 1 و روبو غدير 2 از فرماندهي الغدير نيروي هوايي سپاه اول و دوم شدند و تيم RIT از فرهنگسراي فناوري اطلاعات سوم شد.
در بخش دانش آموزي اين مسابقات 18 تيم در بخش هزار توي شهري 37 تيم در بخش امداد و 13 تيم در بخش خط  كشي مسير حضور داشتند.

ديابلو 3، بالاخره آره يا نه؟
گروه علمي فرهنگي- سال هاست كه شايعاتي در مورد ساخته شدن مخفيانة سومين شماره از بازي ديابلو شنيده مي شود و شايد طرفداران به خاطر اين كه حداقل دل خودشان را گرم كنند، اين شايعات را به طور مرتب پراكنده مي كنند. اما چند ماه پيش يك شايعة عجيب در مورد ساخته شدن بازي ديابلو 3 پخش شد كه در همين صفحه، خبر مربوط به آن را خوانديد كه از يك آگهي براي استخدام طراحي براي يك پروژة سري بليزارد سرچشمه مي گرفت.
اما حالا با مصاحبه اي كه ريچارد ناك، نويسندة سري كتاب هاي ديابلو و دنياي واركرفت انجام داده، آتش شايعات بسيار داغ تر شده است. ناك كه به نوعي وابسته به بليزارد است، از سال 2001 نوشتن كتاب هايي با استفاده از تم بازي هاي مشهور بليزارد را شروع كرده است و تا به حال سه كتاب مختلف با نام ديابلو منتشر كرده. پيش از منتشر شدن كتاب جديد ديابلو، او در سايت Blizzardplaet.com مصاحبه اي انجام داده و در جواب يكي از سؤال هاي طرفداران در مورد فراموش شدن بازي ديابلو، پاسخ داده: من براي يك بازي مرده كار نمي كنم!
همين يك جملة ناك باعث شد كه سروصداي زيادي بين طرفداران به پا شود. جالب اين جاست كه در جواب يكي از سؤال هايي كه پرسيده شده بود: آيا مضمون كتاب جديد شما در داستان بازي ديابلو 3 استفاده خواهد شد؟ او از پاسخ دادن طفره رفته و باز هم اشاره كرده كه براي يك بازي مرده نمي نويسد!
به نظر مي رسد اين بار ديگر شايعات خيلي بيراه نباشند و ظاهرا خبرهايي در بليزارد هست و احتمالا آگهي استخدام مرموز اين شركت هم به پروژة ديابلو 3 ربط داشته است. اما سر بليزارد اين ماه ها بسيار شلوغ است به خصوص براي تمام كردن بستة مكمل جديد دنياي واركرفت و اگر ديابلو 3 هم در كار باشد بايد حداقل يكي دو سال در انتظار ماند.

دانش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |