دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۱ - Dec 18, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
قناعت، مالي است كه تمام نمي شود.
نهج الفصاحه، ح 2111
امروز با حافظ
مهر بر لب زده خون مي خورم و خاموشم
من كه از آتش دل چون خم مي در جوشم
تو مرا بين كه درين كار به جان مي كوشم
قصد جانست طمع در لب جانان كردن
آب و هوا
006660.jpg

عكس روز
006672.jpg
عكس: چاينا ديلي
با ورود يك جبهه هواي سرد از سيبري به مناطق مركزي و شرقي چين و كاهش شديد دماي هوا، تعداد بسيار زيادي از كودكان مبتلا به سرماخوردگي شدند. به همين دليل حتي سالن هاي انتظار بيمارستان ها مملو از كودكان سرماخورده شده است.

در شهر چه خبر
گراني مغز گردو
قيمت مغز گردو كه در ابتداي سال جاري افزايش يافته بود يك بار ديگر و در آستانه فرارسيدن طولاني ترين شب سال حدود 5 درصد گران شد.
در حال حاضر نرخ هر كيلو مغز گردو در بازار عمده فروشي بين 7 تا 8 هزار و 500 تومان متغير است. در مقابل نرخ پسته كاهش نسبي داشته و اين موضوع نشانگر خنثي بودن شرايط شب يلدا بر بازار خشكبار است. هر چند ثبات اين شرايط تا پايان هفته (شب يلدا) روشن مي شود اما دست اندركاران بازار خشكبار معتقدند به دليل اشباع نسبي بازار از محصولات خشكبار قيمت ها دست كم تا يك ماه آينده تغييري نخواهد داشت.

پاسخ تاليا
در پي چاپ خبري به نقل از خبرگزاري شهر مبني بر كاهش قيمت تاليا در ستون در شهر چه خبر، شركت تاليا توضيحي را براي روزنامه ارسال كرده است: در خبر چاپ شده ادعا شده است كه سيم كارت تاليا در بازار با كاهش قيمت مواجه شده و مردم براي فروش آن هجوم آورده اند. اين در حالي است كه امروز (شنبه) رسانه هاي خبري از افزايش بهاي سيمكارت تاليا در بازار خبر داده اند.
يكي از اين رسانه ها علت افزايش بهاي سيم كارت تاليا را انتشار خبر افزايش زمان يك طرفه شدن سيم كارت از 15 روز به يك ماه اعلام كرده است. رسانه ديگري علت ديگر اين افزايش قيمت اين نوع سيم كارت را انتشار خبر پوشش كامل مراكز استانها و شهرهاي پرجمعيت تا يك ماه آينده اعلام كرده است.
همچنين در اين خبر اشاره شده كه انتشار وعده پوشش سراسري تاليا باعث افزايش قيمت سيم كارت اعتباري شده بود كه جا دارد اعلام شود اين وعده از سوي مسئولان مخابراتي كشور كه حدود 60 درصد درآمد ناخالص اين شبكه مستقل تلفن همراه را دريافت مي كنند، انتشار يافته بود.
تاليا هم اكنون در 20 استان، 22 شهر پرجمعيت كشور را تحت پوشش خود دارد و طي حداكثر 30 روز آينده تمامي مراكز استانها و شهرهاي پرجمعيت كشور تحت پوشش اين شبكه قرار خواهند گرفت.

كابل برگردان
عمليات كابل برگردان با هدف توسعه شبكه كابل در مراكز مخابراتي شهيد سعادتمند، شهيد خوشقدم، شهيد قدوسي و شهيد مشهدي مهدي آغاز شد. با اجراي اين عمليات ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات شهيد سعادتمند با پيش شماره هاي 4420 تا 4426 در محدوده خيابان هاي شهيد فياض، كاشاني پور و بزرگراه يادگار امام و در مركز مخابرات شهيد خوشقدم با پيش شماره هاي 5582 تا 5586 در محدوده خيابان هاي مهران و ماهان و محمدي تا فردا دچار اختلال مي شود.
همچنين، در مركز مخابرات شهيد قدوسي تعداد هزار و 200 شماره با پيش شماره هاي 2222، 2225 تا 2227 و 2290 تا 2292 در محدوده خيابان هاي ظفر، تبريزي، نفت و يازدهم و در مركز مخابرات شهيد مشهدي مهدي تعداد 430 شماره با پيش شماره هاي 3345 تا 3349، 3386 و 3387 در محدوده ده مسگرآباد و خيابان هاي گلزار شهدا و شهيد كاظم كلهر تا فردا با اختلال همراه است.

بازار
006690.jpg
اقبال شوينده هاي گياهي

طي يك سال گذشته صابون بچه در ميان انواع شوينده هاي سر، بيشترين ميزان رشد قيمت را به خود اختصاص داد.
قيمت انواع صابون بچه با 17 درصد رشد نسبت به زمان مشابه سال پيش از حدود 1500 تومان براي هر بسته 6عددي به 1750 تومان رسيد.
در بازار شامپوها نيز با وجود هجوم شامپوهاي خارجي، انواع گياهي و داخلي اين كالا نيز از استقبال خوبي برخوردار بود و نرخ آن ها نيز حدود 5 تا 7 درصد نسبت به سال پيش گران تر شد. از سوي ديگر مايع هاي دستشويي نيز با وجود افزايش تقاضا به دليل رقابت موجود در اين بازار قيمت هاي خود را تغيير خاصي نداده اند. به استثناي دو توليدكننده كه محصولات خود را 9 درصد گران كردند باقي مايع هاي دستشويي به نرخ سال پيش توزيع مي شود.
در حال حاضر هر ليتر مايع دستشويي حدود 1250 تومان قيمت دارد.

سكه، طلا و ارز
006693.jpg

فرهنگسرا
قاصدكي به سوي همرازم
فرهنگسراي بانو به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علي ع و حضرت فاطمهس اقدام به برگزاري مسابقه بزرگ قاصدكي به سوي همرازم كرده است. بانوان علاقه مند مي توانند حرف ها، صحبت ها، ناگفته ها و درددل هاي خود را به صورت نامه اي خطاب به همسرانشان بنويسند. هدف از برگزاري اين مسابقه، الگوسازي در بين زوج هاي جوان ايراني و همچنين زنده نگاه داشتن سالروز ازدواج حضرت عليع و حضرت فاطمهس به عنوان الگوهاي برتر بشريت است. جايزه نفر اول، 3 سكه بهار آزادي، نفر دوم 2 سكه بهار آزادي و نفر سوم يك سكه بهار آزادي و همچنين تاريخ اعلام نتايج همزمان با عيد غديرخم است. علاقه مندان مي توانند نامه هاي خود را به صورت تايپ شده تا تاريخ 15 دي ماه به آدرس خيابان وليعصر، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي، روابط عمومي فرهنگسراي بانو ارسال كنند.

آشنايي با حقوق زنان
كانون بانوان فرهنگسراي بهمن در راستاي فعاليت هاي خود اقدام به برگزاري سلسله نشست هاي آموزشي با موضوع آشنايي با حقوق زنان كرده است. اين نشست هاي آموزشي با هدف ارتقاي سطح آگاهي و ارائه راهكارهاي مناسب به شهروندان، به صورت هفتگي و با حضور كارشناسان مجرب علوم حقوقي برگزار شده كه در هر نشست به موضوعاتي از قبيل مهريه، نفقه، ارث و... پرداخته مي شود. اولين نشست آموزشي امروز از ساعت 9 تا 11 در تالار فرهنگ فرهنگسراي بهمن برگزار مي شود. شركت در اين نشست ها براي عموم بانوان رايگان و آزاد است. علاقه مندان به شركت در اين نشست هاي آموزشي مي توانند به نشاني ميدان راه آهن، ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 55311653 تماس بگيرند.

كارگاه آموزش قصه گويي
خانه فرهنگ دولت آباد به منظور شكوفايي استعداد كودكان و نوجوانان و تشويق و ترغيب آنان در زمينه قصه گويي اقدام به برگزاري كارگاه قصه گويي كرده است. اين كارگاه در راستاي جشن كتاب تهران با شعار كتاب مي خوانم پس هستم از علاقه مندان عضو مي پذيرد. علاقه مندان براي ثبت نام مي توانند به نشاني: شهرري، ميدان اول دولت آباد، شهرك وحدت، كوچه پنجم، پلاك 8 مراجعه كنند.

آموزش شعرسرايي
فرهنگسراي مدرسه با هدف ارتقاي سطح ادبي شهروندان اقدام به برگزاري آموزش شعرسرايي كرده است. در اين دوره ها عروض و قافيه، وزن شعر نيمائي، وزن شعر معاصر و وزن ترانه با حضور اساتيد مجرب آموزش داده مي شود. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن هاي 15-88505513 تماس بگيرند و يا به نشاني: خيابان شريعتي، نرسيده به پل سيدخندان، پارك هلال احمر، واحد آموزش فرهنگسراي مدرسه مراجعه كنند.

سينما
006666.jpg
تقاطع
كارگردان: ابوالحسن داودي
بازيگران: فاطمه معتمد آريا، بيژن امكانيان، بهرام رادان، باران كوثري
سينماهاي نمايش دهنده: فرهنگ 1، فلسطين 3، صحرا، پارس، پيوند، پيام انقلاب
خلاصه داستان: شوهر خانم دكتر رحماني مرده است و در حالي كه او قصد ازدواج مجدد دارد نگران تنها فرزندش امير است.

تلويزيون
006696.jpg

آلودگي هواي تهران
006663.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
قايم باشك
چشمانش را بست و شمرد. يك، دو، سه و .... به ده كه رسيد، گفت: بيام؟ اما صدايي نشنيد! دوبار با صداي بلندتري گفت: بيام؟ باز هم صدايي نشنيد! بار ديگر با تمام قدرت فرياد كشيد: بيام؟ اين بار هم كسي جوابش را نداد! سرانجام طاقتش تمام شد. دست ها را از روي چشمانش برداشت و به اطراف نگاه كرد. همه رفته بودند!  بعد از آن، هيچ وقت قايم باشك ، بازي نكرد.
سيدرضا تولايي زاده

گشتي در دنياي خبرها
ربودن همسر
ميشيگان: يك پيرمرد 85 ساله به جرم ربودن همسر خود توسط پليس دستگير شد. اين مرد يك سال قبل همسرش را كه تقريبا هم سن او بود از يك خانه سالمندان ربود و با هم به فلوريدا گريختند. اين زوج به مدت يك سال در فلوريدا زندگي كردند تا اينكه پليس آنها را شناسايي كرد. قبلا اين مرد از همسرش مراقبت مي كرد اما با توجه به اينكه مددكاران اجتماعي تشخيص دادند وي توانايي نگهداري از پيرزن را ندارد، همسر او را به خانه سالمندان بردند. گفته مي شود در صورت اثبات جرم، مرد به اتهام ربودن همسرش، به حبس ابد محكوم خواهد شد. پيرمرد هم اكنون زنداني است.
۲
۲ميليون دلار براي يك اسكناس
دالاس: يك مرد در آمريكا حاضر شده براي خريد يك اسكناس 1000 دلاري كه در سال 1890 چاپ شده بود مبلغ 2 ميليون و 225 هزار دلار پرداخت كند. به گفته كارشناسان از اين اسكناس تنها 2 برگ در جهان وجود دارد كه يكي همين اسكناسي بود كه خريداري شد و ديگري در يك موزه در سن فرانسيسكو نگهداري مي شود. اين نوع اسكناس در ميان كلكسيونرها به اسكناس هندوانه اي مشهور است چون صفرهاي عدد 1000 روي اين اسكناس به شكل هندوانه است.

سارق بداقبال
تورنتو: يك سارق در كانادا پس از اتفاقاتي كه حين سرقت برايش رخ داد بعيد است كه ديگر اقدام به سرقت كند. وي كه براي سرقت وارد يك فروشگاه شده بود با چوب بيسبال روي يكي از صندوق هاي آلومينيومي فروشگاه كوبيد كه بر اثر شدت ضربه وارد شده، صندوق حاوي پول مچاله شد و صندوقدار هر چه تلاش كرد نتوانست صندوق را براي سارق باز كند. به همين دليل سارق تلاش كرد تا صندوق مچاله شده را خودش باز كند اما هنگامي كه وي مشغول گشودن صندوق بود، صندوقدار گريخت و موضوع را به ساير همكارانش اطلاع داد. در واقع همين موضوع باعث شد تا سارق تصميم به فرار بگيرد اما كارمندان فروشگاه مقابل در خروجي صف كشيده بودند و او ناچار شد از راه پله هاي اضطراري فرار كند اما از بخت بد سارق، در راه پله ها قفل بود. سارق سپس تصميم گرفت به عنوان آخرين راه حل از سقف فرار كند كه هنگام بالا رفتن از ديوار سقوط كرد و دست و پايش شكست. با در نظر گرفتن مجموعه اين عوامل مي توان به اين سارق لقب بد اقبال ترين سارق دنيا را داد.

توزيع نامه هاي 7 ساله
مسكو: شركت پست روسيه از امروز توزيع 5/4 تن مرسولات پستي را كه در سال 1999 از آمريكا به مقصد اين كشور ارسال شده بود آغاز خواهد كرد. داستان از اين قرار بود كه كانتينر حاوي اين مرسولات كه با كشتي از آمريكا به مقصد روسيه ارسال شده بود از سال 1999 در انبار بندري واقع در كشور فنلاندخاك مي خورد تا اينكه يك هفته قبل اين كانتينر به روسيه ارسال شد. البته با توجه به اينكه درهاي كانتينر طي اين 7 سال باز نشده است، تمام نامه ها و بسته هاي پستي در شرايط كاملا سالم بسر مي برند.
تكذيب وجود موجودات بزرگ پا
كوالالامپور: سال گذشته خبري مبني بر مشاهده سه موجود بزرگ پا در جنگل هاي مالزي در مطبوعات اين كشور منتشر شد. در پي انتشار اين خبر دوربين هاي متعددي در جنگل هاي مالزي نصب شدند تا شايد اين موجودات بزرگ پا شناسايي شوند. اما ديروز يك مقام دولتي در اين كشور اعلام كرد نتايج تحقيقات دانشمندان و همچنين تصاوير دوربين هاي تلويزيوني حاكي از آن است كه هيچ مدرك مستندي در مورد وجود حيوانات بزرگ پا وجود ندارد و ردپاهايي كه گفته مي شود مربوط به اين حيوانات است پايه و اساس علمي ندارد.
ظهور مجدد تراموا
006669.jpg
پاريس: پس از 69 سال بار ديگر تراموا در سيستم حمل و نقل شهر پاريس ظهور كرد. البته اين تراموا در مناطق توريستي احداث نشده بلكه به مسافران بخش جنوبي شهر پاريس خدمات مي دهد. طول مسير ترامواي جديد در حدود 8 كيلومتر است و براي احداث آن 312 ميليون يورو هزينه شده است. قيمت بليت تراموا معادل قيمت بليت اتوبوس خواهد بود.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |