دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۱ - Dec 18, 2006
سخنگوي وزارت خارجه:
موضع روسيه در پرونده هسته  اي راضي كننده است
گروه سياسي- سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: ما رضايت خود را از موضع روسيه در قبال پرونده هسته اي كشورمان اعلام كرده ايم؛ چرا كه روسيه تلاش مي كند در آنچه كه مدنظر كشورهاي اروپايي و آمريكا در خصوص صدور قطعنامه و اعمال تحريم هاست، تخفيف ايجاد كند.
سيدمحمدعلي حسيني كه در نشست هفتگي خود با خبرنگاران داخلي و خارجي سخن مي گفت، همچنين تأكيد كرد آنچه به نقل از وزير خارجه روسيه در باره تأييد پيش نويس تحريم ايران تا پيش از آغاز سال نو ميلادي مطرح شده، همان اصلاحاتي است كه روسيه از ابتدا درخصوص قطعنامه پيش كشيده بود. وي همچنين درخصوص اظهارات نماينده ايران در آژانس مبني بر اين كه اگر تأسيسات هسته اي ايران از جانب غرب مورد تهديد نظامي قرار بگيرد، فعاليت آنها را به صورت پنهاني پي خواهيم گرفت، گفت: ما فعاليت هايمان در چارچوب قوانين ان  پي  تي و آژانس است و اينگونه نيست كه اگر تحريم شويم از فعاليت هايمان دست بكشيم. ما بر اساس عملكرد طرف مقابل تصميمات مقتضي را اتخاذ خواهيم كرد.
سخنگوي وزارت خارجه درخصوص موضع ايالات متحده نسبت به مذاكره با ايران بر سر عراق پس از انتشار گزارش بيكر، سخن هفته گذشته خود را تكرار و تصريح كرد: ابتدا بايد موضع رسمي آمريكا نسبت به خروج از عراق مشخص شود و پس از آن مي توان در اين خصوص گفت وگو و اظهار نظر كرد.

توسط نهادها و شخصيتهاي مختلف ادامه دارد
تقدير از حضور ملي در انتخابات
گروه سياسي همزمان با تحليل كارشناسان داخلي و خارجي درباره ميزان مشاركت بالاي مردم در انتخابات 24 آذرماه ، موج تقدير مسئولان كشوري و نهادها از حضور پرشور مردم در انتخابات ادامه دارد .
رئيس قوه قضائيه روز گذشته در جلسه مسئولان قضايي ، برگزاري باشكوه انتخابات را اثبات دوباره اعتماد و ايمان راسخ مردم به نظام اسلامي و قانون اساسي توصيف كرد و گفت: بايد تمام مسئولان از اين حضور باشكوه و آگاهانه قدرداني كنند؛ چرا كه مردم با درك عميق و آگاهي بالا در پاي صندوقهاي راي حاضر شدند. آيت الله سيدمحمود هاشمي شاهرودي حضور مردم در اين انتخابات را پرشور و بي نظير خواند و افزود : در اين شرايط حساس كه دشمنان نظام به دنبال تبليغات سوء عليه ايران بودند و هستند ، ميزان مشاركت بالاي مردم در انتخابات نشانگر شناخت آنان از شرايط و اعتماد به مسئولان نظام بود و بايد بيش از پيش به فكر اين مردم و رفع نيازهاي آنان بود.رئيس قوه قضائيه تجميع انتخابات را به عنوان يك تجربه موفق سياسي از سوي دولت و قابل تقدير عنوان كرد و افزود : اميدواريم حضور مردم در انتخابات كه در واقع يك جهاد ملي بود منجر به خدمت رساني بيشتر و بالا رفتن سطح خدمات به عموم مردم ايران شود.
سردار سرلشكر پاسدار سيديحيي صفوي هم كه در جمع فرماندهان، مديران و مسوولان نيروي هوايي سپاه سخن مي گفت، اظهار داشت : مردم انقلابي ايران با حضور با شكوه و شعور، پايبندي خود را به آرمان هاي امام راحل (ره) و مقام معظم رهبري نشان دادند و ضمن نااميد كردن دشمنان خود، قوت قلبي را براي دوستداران انقلاب اسلامي در جهان پديد آورد. سردار سرتيپ پاسدار مصطفي محمد نجار وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح هم در جمع معاونين اين وزارتخانه طي سخناني با اشاره به حضور حماسي مردم در انتخابات 24 آذر اظهار داشت : اين حضور خيره كننده ، بزرگترين سرمايه و پشتوانه نيروهاي مسلح و مهمترين عامل بازدارندگي دشمنان است . بسيج دانشجويي دانشگاه هاي كشور هم با صدور بيانيه اي در قدرداني از حضور باشكوه مردم در انتخابات 24 آذر، اين روز را يكي از روزهاي به يادماندني و تاريخي براي ملت سربلند، آگاه و خردمند ايران اسلامي دانست.
همچنين حزب مؤتلفه  اسلامي ، مركز رسيدگي به امور مساجد و شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي با صدور بيانيه هايي جداگانه از حضور باشكوه مردم در انتخابات تقدير كردند.

تل آويو درخواست
بشار اسد را براي مذاكره
رد كرد
واحد مركزي خبر: رژيم صهيونيستي ديروز يكشنبه با رد درخواست بشار اسد رئيس  جمهور سوريه براي مذاكره اعلام كرد: اگر دمشق به حمايت خود از نظاميان حزب الله و حماس ادامه دهد نمي توان اين پيشنهاد را جدي گرفت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بيت المقدس ميري اسيني سخنگوي اولمرت نخست وزير اسرائيل اعلام كرد تا زماني كه سوريه با كمك به حزب الله لبنان و حماس فلسطين از تروريسم حمايت مي كند جدي گرفتن پيشنهاد سوريه دشوار است.
شائول مقاز وزير حمل و نقل و معاون نخست وزير اسرائيل نيز در همين ارتباط در گفت وگو با راديو اسرائيل اعلام كرد آنهايي كه ادعا مي كنند، مي خواهند مذاكره كنند بايد ابتدا صداقتشان را نشان دهند؛ چراكه حرف زدن به تنهايي كافي نيست.
عمير پرتز وزير جنگ اسرائيل در برخوردي محتاطانه با اين موضوع پيش از تشكيل هفتگي شوراي وزيران گفت بايد اظهارات سوري ها را بررسي كنيم و درباره آن مفصل بحث كنيم.
از سوي ديگر، نمايندگان چپ حزب كارگر اسرائيل به اولمرت براي پذيرش اين فرصت فشار آوردند.

جنگ نومحافظه كاران تمام نشده است
گروه بين الملل – در پايان ماهي كه مي توان آن را يكي از خونين ترين ماهها براي نيروهاي آمريكايي در عراق ناميد، رسانه هاي آمريكايي خبر مي دهند كه برنامه ريزان نظامي آمريكا و تحليلگران بودجه كاخ سفيد در حال آماده كردن گزارشي براي رئيس جمهور هستند كه محور آن افزايش 20 هزار نفري نيروهاي ارتش آمريكا در عراق است. بحث درباره افزايش نيروهاي آمريكايي در عراق دو ماهي است كه در واشنگتن آغاز شده است. اما اكنون كه از رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا خواسته شده مكان استقرار نيروهاي اضافه شده را مشخص كند و كميته بودجه كاخ سفيد هم مسوول ارزيابي نهايي بودجه اين افزايش نيرو شده است، مي توان گفت كه اين بحث اكنون به نقطه عطفي رسيده است. در ابتدا سخن از افزايش 50 هزار نفري نيروها در ميان بود اما مشكلات سياسي و لجستيك افزايشي بيش از 20 تا 30 هزار نيرو اين گزينه را به عنوان يك گزينه غير عملي كنار زد.
ديروز يك مقام بلند پايه وزارت دفاع آمريكا به شرط ناشناس ماندن به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت، واحدي متشكل از 3500 نيروي اضافي چند روز بعد از شروع سال جديد ميلادي يعني كمتر از يك ماه ديگر به كويت اعزام مي شود كه از آنجا به عراق برود.
ژنرال جان ابي زيد فرمانده نيروهاي آمريكايي در خاورميانه با هرگونه افزايش شمار نيروهاي ارتش در عراق مخالفت كرده و ژنرال كيسي فرمانده ارشد نيروهاي نظامي آمريكا در عراق نيز از درخواست كنندگان اين افزايش نيرو نبوده است. اما شمار زيادي از مشاوران نظامي داخل و خارج از پنتاگون از اين پيشنهاد حمايت كرده و در هفته هاي اخير به جورج بوش براي تأييد  آن فشار آورده اند. به عبارت ديگر، نظاميان رسمي و يونيفورم پوش آمريكا با اين طرح مخالفند اما غيرنظاميان پنتاگون و بازماندگان نومحافظه كاران به دنبال عملي شدن اين طرح هستند. ژنرال كيسي در هفته هاي اخير بر تسريع روند آموزش نيروهاي امنيتي عراق براي جلو انداختن واگذاري مسووليت به اين نيروها تاكيد كرده است.

نگاه
بلر تنها حامي گزارش بيكر
عزيز شاه محمدي
گزارش گروه مطالعه عراق به سرپرستي بيكر و هميلتون كه دو هفته پيش منتشر شد، واكنش هاي متعددي را برانگيخته است. در آمريكا جمله نومحافظه كاران كه عامل استيصال فعلي آمريكا در خاورميانه محسوب مي شوند، به گزارش و نتيجه گيري هاي آن حمله كردند و حتي شخصيت گزارشگران را نيز به باد ناسزا گرفتند. اما در اين ميان، توني بلر نخست وزير انگليس صريح و جدي از گزارش و توصيه هاي آن حمايت كرد و عملاً درصدد اجراي آن برآمده است. بلر گزارش گروه مطالعه عراق كه
در  واقع استراتژي جديد آمريكا در خاورميانه است را قدمي محكم به جلو توصيف كرد.در گزارش مزبور، مسئله عراق، تحولات فلسطين و لبنان و حضور غرب در خاورميانه به صورت يكپارچه مورد توجه قرار گرفته است و نتيجه گيري شده كه بدون يك استراتژي جامع هيچيك از مسائل آمريكا در منطقه حل نخواهد شد. در اين گزارش، مذاكره با ايران و سوريه توصيه شده است.  جرج بوش در واكنش به گزارش بيكر گفت تا حصول پيروزي نيروهاي آمريكايي در عراق خواهند ماند. در حالي كه بجز در حلقه نومحافظه كاران، بقيه استراتژيست هاي آمريكايي معتقدند آمريكا در جنگي غيرقابل پيروزي در عراق گرفتار شده است. قطع نظر از جنبه هاي رسانه اي مواضع آمريكا، بلر قبل از شروع سفر دوره اي خود به خاورميانه، هفته گذشته با سفر به واشنگتن با  بوش مشورت كرد و سهم بوش از ديپلماسي آمريكا - انگليس در خاورميانه فعلا ً آن است كه سكوت كند. بلر در مرحله اول با سفر به تركيه و مصر و عراق فعلاً در حال رايزني است، اما حساس ترين بخش سفر وي ديدار از تل آويو، غزه و ديدار با بشار اسد رئيس جمهور سوريه است.
تاريخ و محل ديدار بشار اسد و توني بلر اعلان نشده است، اما سفر بلر بدون ديدار با اسد اساساً بي معني است؛ كما اين كه از تابستان گذشته مشاور ارشد سياسي بلر با سفر به دمشق و ملاقات با اسد گام هايي براي احياي روابط انگليس و آمريكا و سوريه برداشته است. براساس توافق هاي صورت گرفته، مقامات انگليس از به  كار بردن اصلاحاتي مانند جنگ با ترور و يا اين كه مقر گروه هاي فلسطيني راديكال در دمشق است و يا اين كه سوريه به بخشي از عراقي هاي مخالف آمريكا كمك مي كند، منع شده اند. اين در حالي است كه سه ديپلمات ارشد آمريكايي نيز در تدوين دستور مذاكرات بلر- اسد مشاركت كرده اند.

سفر غيرمترقبه بلر به بغداد
006657.jpg
گروه بين الملل - عراق ديروز شاهد تحركات فراوان بين المللي بود. ديروز از سويي توني بلر نخست وزير انگلستان به صورت سرزده به بغداد سفر كرد و همزمان با او جان كري نماينده صاحب نفوذ دمكرات هاي آمريكا و رقيب پيشين و احتمالاً آينده جمهوري خواهان در انتخابات آتي آمريكا به بصره و دياله رفت. همزمان كميته هاي تخصصي كنفرانس آشتي ملي عراق در روز پاياني اين كنفرانس به بحث و تبادل نظر پرداختند و به موازات آن رهبران اصلي شيعه، كرد و اهل تسنن عراق براي مقابله با طايفه گرايي و خصومت هاي قومي به مذاكره پرداختند.
روز گذشته توني بلر نخست وزير انگلستان در پايان ديدار با مقامات مصري برخلاف برنامه از پيش اعلام شده به جاي سفر به اسرائيل سر از بغداد درآورد و پشت درهاي بسته با نوري مالكي نخست وزير عراق ديدار و گفت و گو كرد.
در پي اين ملاقات بلر در يك مصاحبه خبري به همرا مالكي گفت: دولت عراق روزهاي سختي را پشت سر مي گذارد و ما از اين دولت حمايت مي كنيم. وي در خصوص مدت حضور نيرو هاي انگليسي در عراق بي آن كه تاريخ مشخصي را اعلام كند گفت كه با افزايش قدرت نيرو هاي عراقي از تعداد نيروهاي انگليسي كم خواهد شد. وي در اين مصاحبه از كنفرانس آشتي ملي در عراق حمايت كرد و افزود:  ما از برنامه هاي دولت براي مقابله با تروريسم و فرقه گرايي در عراق حمايت مي كنيم. در همين حال، جان كري نماينده دمكرات آمريكا در سفر به بصره با سربازان آمريكايي و انگليسي ملاقات كرد و طي ديدار از مقر نظاميان آمريكايي در دياله با افسران آنها و نيز مقامات محلي آنجا ديدار كرد. كري گفت: هدفش از اين سفر شناخت بيشتر از وضعيت عراق و به دست آوردن پاسخ هاي روشن براي تعدادي از سؤالاتش است.
از سوي ديگر در آخرين روز از نشست كنفرانس آشتي ملي عراق شركت كنندگان در قالب جلسات تخصصي به بحث و بررسي وضعيت عراق پرداختند. اگرچه در اين كنفرانس تعدادي از گروه هاي عراقي كه پيش تر حاضر به مذاكره نبودند شركت داشتند اما در عوض گروه مقتدا صدر، هيات علماي اهل تسنن عراق، جبهه گفتمان ملي و فهرست العراقيه وابسته به اياد علاوي نخست وزير پيشين عراق از شركت در اين كنفرانس
سر باز زدند.
گروگان گيري گروهي در عراق
در تداوم خشونت ها در عراق بار ديگر تروريست ها در يك اقدام قابل تأمل تعدادي از كارمندان دولتي عراق را گروگان گرفتند. ديروز آنها با يورش به ساختمان جمعيت هلال احمر عراق در بغداد 30 نفر از كارمندان آن را به اسارت گرفتند.

اختلاف فتح و حماس بالا گرفت
006654.jpg
گروه بين الملل – با تشديد اختلافات ميان فتح و حماس و در پي آن تلاش براي ترور اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين اوضاع در اين سرزمين رو به وخامت گذاشته و بيم آن مي رود كه كنترل اوضاع از دست عباس و هنيه خارج شود.
ديروز در پي درگيري بين نيروهاي امنيتي فلسطين وابسته به محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين با هواداران مسلح حماس به يك پادگان آموزشي در غزه حمله شد كه بر اثر آن يك نظامي كشته و تعدادي زخمي شدند. هواداران فتح و محمود عباس نيرو  هاي نظامي حماس را مسئول اين حمله اعلام كردند اما حماس اين اتهام را رد كرد. از سوي ديگر در شهر هاي مختلف فلسطين گروه هاي طرفدار فتح به دفاع از دحلان كه حماس او را طراح نقشه ترور هنيه مي داند به خيابان ها ريختند. به موازات اين اقدام جنبش حماس اعلام كرد كه هوادارانش در مخالفت با طرح محمود عباس براي برگزاري انتخابات پيش از موعد از امروز در مقابل دفتر پارلمان تحصن كرده و چادر مي زنند.
همچنين در پي اعلام خبر انجام انتخابات پيش از موعد از سوي محمود عباس و اظهارات ياسر عبدر به مشاور وي مبني بر اينكه طي دو هفته آينده زمان اين انتخابات اعلام خواهد شد، بسياري از گروه هاي سياسي و مقاومت فلسطين اين اقدام را غير قانوني و نوعي كودتا عليه دولت منتخب حماس و نمايندگان مردم در پارلمان عنوان كردند. روز گذشته نمايندگان تعدادي از اين گروه ها از جمله حماس و جهاد اسلامي در جلسه اي در دمشق اعلام كردند كه عباس حق انجام چنين انتخاباتي را ندارد. آنان اظهار داشتند اين اقدام عباس كه مورد تاييد كشور هاي اروپايي و آمريكاست، خلاف قانون اساسي فلسطين است.
در مقابل، جنبش آزادي بخش فلسطين ديروز از هواداران محمود عباس خواست تا در سراسر اين كشور به نفع عباس تظاهرات كنند. در همين حال منابع خبري اعلام داشتند كه چندي پيش اسرائيل و آمريكا مقدار قابل توجهي تفنگ اتوماتيك براي نيرو هاي محمود عباس ارسال كرده اند.
اين منابع همچنين از آموزش نيرو هاي فتح در اردن توسط تفنگداران آمريكايي خبر دادند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |