دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۱ - Dec 18, 2006
درخواست از دولت و دستگاه قضايي
براي تكميل بزرگراه زين الدين
حل مشكل پروژه بزرگراه زين الدين و مسئله جنگل لويزان فقط توسط دولت يا قوه قضائيه امكان پذير است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران احمد دنيامالي معاون فني و عمراني شهرداري تهران ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: پروژه بزرگراه زين الدين همچنان متوقف است در حاليكه شهرداري تهران به تعهدات خود درمورد كاشت درختان جديد به جاي درختان قطع شده جنگل لويزان بر اساس ضوابط كميسيون ماده 7 عمل كرده است.
وي افزود: تعداد درختان كاشته شده بيش از 5 برابر درختاني است كه به دليل احداث بزرگراه زين الدين در جنگل لويزان قطع شده و در واقع شهرداري بيش از آن چه كه موظف بوده به كاشت درختان جديد اقدام كرده است.وي ضمن تاكيد بر آنكه سرعت اجرايي پروژه هاي عمراني شهر تهران در تمام كشور بي نظير است، گفت: تاخير در اجراي پروژه بزرگراه زين الدين فقط به ضرر شهروندان تهراني و شهرداري تهران است زيرا بايد در ازاي تاخير اجراي پروژه به پيمانكار آن خسارت بدهيم.وي همچنين دليل اصلي تاخير در عمليات اجرايي اكثر پروژه هاي عمراني را معارضين ملكي و تاسيساتي دانست و اظهار داشت: در طراحي پروژه هاي عمراني تلاش مي شود كه كه طرح ها با كمترين معارضين روبرو شوند اما به هر حال به دليل زياد بودن حجم طرح ها و مشكلات زير بنايي بيشتر طرح  ها با مشكل معارضين ملكي دست به گريبانند.
معاون فني و عمراني شهرداري تهران اظهار داشت: اولويت كاري معاونت فني و عمراني شهر تهران اتمام پروژه هاي عمراني نيمه كاره است اما براي سال آينده و سال هاي آتي نيز تعداد زيادي پروژه عمراني در دست طراحي و بررسي است.
احمد دنيامالي تاكيد كرد: رفع معضل ترافيك اصلي ترين مبنا در طراحي و احداث طرح هاي عمراني شهر تهران است و به همين دليل بايد براي حل اين معضل هرساله طرح هاي جديدي در دستور كار معاونت هاي ذي ربط شهرداري قرار گيرد.

در سال گذشته با استفاده از خدمات پيك بادپا
۷ ميليون ليتر در مصرف بنزين صرفه جويي شد
سما: طي يك سال گذشته استفاده شهروندان از خدمات پيك بادپا باعث صرفه جويي 7 ميليون ليتري در مصرف بنزين در تهران شده است. استفاده از پيك بادپا علاوه بر كاهش سفرهاي غيرضروري درون شهري موجب صرفه جويي روزانه 192 هزار ليتر در مصرف سوخت نيز شده است. اين گزارش حاكي است، زمان صرفه جويي شده با توجه به تعدد تقاضاي سفر در هر روز 140هزار ساعت است و از حدود 15 ميليون سفر درون شهري روزانه در تهران حدود 300 هزار سفر توسط پيك بادپا ساماندهي مي شود.

همشهري برگزار كرد
نشست كارشناسان درباره روزنامه نگاري شهروندي
006681.jpg
گروه شهري- چهارمين نشست مركز آموزش همشهري با عنوان "روزنامه نگاري شهروندي" ديروز در محل باشگاه وبلاگ نويسان واقع در بزرگراه جلال آل احمد (بوستان گلها) برگزار شد.
به گزارش همشهري در اين نشست كارشناسان و صاحب نظران اين رشته در باره چگونگي ايجاد و شكل گيري روزنامه نگاري شهروندي ، تجربيات جهاني و زمينه هاي موجود در كشور سخن گفتند.يونس شكرخواه استاد دانشگاه و كارشناس علوم ارتباطات با اشاره به تعريف روزنامه نگاري شهروندي و اينكه در رشته ارتباطات، رسانه ها به دو گروه جريان اصلي (Mainstream) و جايگزين(Alternative) طبقه بندي مي شوند، گفت: روزنامه نگاري شهروندي يكي از زير مجموعه هاي روزنامه نگاري جايگزين است.
سردبير همشهري آنلاين افزود : اين رسانه ها مقررات و هنجارهاي حاكم بر كار رسانه اي را رعايت مي كنند و سازمان رسانه اي آنها هم نوعا گران قيمت است. در همين حال؛ چرخه توليد در اين رسانه ها كاملا صنعتي است؛ به اين معنا كه براي توليد، نيازمند ماشين چاپ ، نظام كارمندي و... است و همين امور باعث محافظه كارتر شدن رسانه هاي جريان اصلي مي شود.مدرس دانشكده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي در مورد نقاط قوت و ضعف روزنامه نگاري شهروندي گفت: در اين رسانه ها نحوه برخورد با موضوعات مختلف عاميانه است. از يك دانش آموز دبيرستاني نمي توان انتظار برخورد عميق و اصولي را با موضوعاتي كه با آنها درگير است، داشت و از طرفي هم نمي توان او را از نظر دادن منع كرد.
شكرخواه غلبه فرهنگcut & paste را هم ضعف ديگر اين رسانه ها دانست و گفت :به همين خاطر عمر قفسه اي محصولات رسانه هاي جايگزين بسيار كوتاه است.وي در مورد مزيت هاي رسانه هاي جايگزين هم گفت: قدرت به روز رساني ، دسترسي سريع، ارزش اكولوژيك و ارزان بودن هم از مزيت هاي انكار ناپذير اين ژانر رسانه اي است.
شكرخواه در پايان گفت: در فضاي روزنامه نگاري شهروندي شاهد سه تغيير عمده هستيم كه عبارتند از سرمايه زدايي از جريان رسانه اي كلاسيك، حرفه اي زدايي ( حرفه اي ها ديگر صداي غالب نيستند و دوره قهرماني آماتورهاست) و بالاخره نهاد زدايي (سيطره زدايي از نهادهاي كلاسيك رسانه اي).
در اين نشست استادان و كارشناسان ديگري از جمله علي شميراني تحت عنوان روزنامه نگاري شهروندي و تاثير آن بر رسانه ها ، مصطفي قوانلو قاجار در باره روزنامه نگاري شهروندي يك نمونه، و حميد وثوق در باره برنامه تلويزيوني در شهر: مردم و يك برنامه تعاملي تلويزيوني ، دكتر تژا ميرفخرايي در باره روزنامه نگاري شهروندي ، دمكراسي و آزادي بيان، امين رجايي در باره تعريف سيستم هاي نرم افزاري تعاملي سخناني ايراد كردند و به صورت كارشناسي زواياي مختلف مربوط به روزنامه نگاري شهروندي را مورد كنكاش قراردادند.
از سوي ديگر مدير مركز آموزش همشهري در اين باره به خبرنگار ما گفت : در حال حاضر با استفاده از فن آوري هاي ارتباطات و اطلاعات، روندي جدي در دنيا در اين زمينه در حال شكل گيري است و شهروندان با كمك آن مي توانند به طور مستقيم در فرايند توليد خبر و محتواي روزنامه نگاري شهروندي مشاركتي فعالانه داشته باشند.
حسن نمك دوست تهراني افزود: براي مثال مردم به دليل حضور مستمر در عرصه هاي مختلف و برخورداري از ابزارهاي اطلاع رساني و فن آوري اطلاعات مي توانند با ثبت لحظه به لحظه وقايع بعضا در فرايند توليد محتوايي روزنامه شهروندي شركت كنند.
وي همچنين گفت: روزنامه نگاري شهروندي به همه مردم امكان مي دهد كه نه صرفا به عنوان يك مخاطب اطلاعات، بلكه در توليد محتوايي  آن نيز مشاركت داشته باشند و در واقع اين نوع روزنامه نگاري مصداق دسترسي شهروندان به اطلاعات و همچنين فرايند توليد اطلاعات است.

نگاه
006675.jpg
ثنا حسين پور

پرسه در شهر
آسانسور براي مترو
ظاهرا مشكل سالمندان و معلولان براي استفاده از مترو حل مي شود و شركت مترو بايد با اضافه شدن اين عزيزان به آمار مسافران به فكر افزايش ظرفيت خود باشد. قرار است تا پايان امسال 77 دستگاه آسانسور در ايستگاه هاي تهران نصب شود. تا به حال ايستگاه هاي متروي امام، خزانه، ترمينال جنوب، خيام و صادقيه به آسانسور مجهز شده اند.
كتابخانه در اتوبوس
سريال كتابخانه هدهد را كه ديده ايد؟ اگر هم نديده ايد يك قسمت از آن را تماشا كنيد تا باورتان شود كه آنچه در يك سريال اتفاق مي افتد ممكن است به كل شهر سرايت كند.
مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه از اجراي طرح ويژه اي با همكاري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با هدف بالا بردن فرهنگ كتابخواني در ميان شهروندان خبر داد و گفت كه به همين خاطر طرح تجهيز اتوبوس هاي پايتخت به كتاب و روزنامه در حال اجراست.
محمد احمدي بافنده گفت كه در كنار صندلي هر مسافر باكس ويژه اي تعبيه شده كه هر روز صبح كتاب و روزنامه جديد در اين باكس قرار مي گيرد تا مسافران در طول مسير خود تا زمان رسيدن به مقصد در صورت تمايل كتاب يا روزنامه مطالعه كنند.
آتش نشاني در مدرسه
رئيس آموزش عمومي سازمان آتش نشاني شهر تهران از ارائه آموزش هاي عمومي به صورت رايگان به دانش آموزان مدارس شهر تهران توسط 500 مربي كارآزموده آتش نشاني خبر داد. 30 ايستگاه از ايستگاههاي آتش نشاني در سطح مناطق 22 گانه شهرتهران به دانش آموزان مدارس و شهروندان علاقه مند و داوطلب آموزشهاي ابتدايي نحوه برخورد در مواقع بحراني و آتش سوزي و به طور كلي آموزشهاي عمومي مورد نياز را ارائه مي دهند. شهروندان مي توانند با مراجعه به نزديك ترين ايستگاه آتش نشاني،  از نحوه اين دوره هاي آموزشي مطلع شوند.

رضايت 75 درصد شهروندان، رسيدگي به 80 درصد تماس ها
گزارش يك سال فعاليت
سامانه 137
006678.jpg
گروه شهري- در آستانه فرارسيدن سالگرد سامانه 137 ميزان رضايتمندي شهروندان از عملكرد اين سامانه 75 درصد اعلام شد.
به گزارش همشهري، هم اكنون 44 اپراتور در سه شيفت كاري با 60 خط تلفن و دو سايت ثبت خبر به صورت آن لاين اقدام به انعكاس پيامهاي مردمي به نواحي و مناطق 22 گانه تهران مي كنند.
هر پيامي كه از طريق اين سامانه به مناطق و نواحي براي پيگيري و اجرا ابلاغ مي شود به منزله ابلاغ پيام از سوي شخص شهردار تهران تلقي شده و تمام مناطق و نواحي موظف به رسيدگي سريع به آن هستند.
عليرضا ربيعي رئيس سامانه 137 شهرداري تهران در نشست مطبوعاتي كه صبح ديروز به مناسبت فرارسيدن
بقيه از صفحه اول
نخستين سالگرد تاسيس اين سامانه برگزار شده بود با اشاره به برقراري يك ميليون و 600 هزار تماس تلفني از سوي شهروندان تهراني با سامانه 137 از ابتدا تاكنون گفت: به 64/81 درصد اين پيام ها رسيدگي شده و 3/5 درصد نيز در دست اقدام است. همچنين مابقي پيام ها نيز موارد متفرقه اي بوده كه نياز به پيگيري نداشته است.
به گفته ربيعي طي يك سال گذشته بيشترين تماس هاي تلفني با سامانه 137 از سوي شهروندان ساكن در منطقه 4 و كمترين تماس ها از سوي شهروندان منطقه 22 بوده است. همچنين بيشترين تماس هاي تلفني در فاصله بين ساعات 9 تا 11 صبح روزهاي دوشنبه و كمترين تماس ها نيز در روزهاي جمعه برقرار شده است ضمن اين كه بيشترين موارد تماس هاي تلفني طي يك سال گذشته مربوط به روكش آسفالت، لكه گيري معابر، نصب سطل زباله مكانيزه و جدول بندي جوي ها بوده است.
رئيس سامانه 137 شهرداري تهران با اشاره به اجراي دور اول طرح جهادي 137 كه سوم تيرماه تا دهم آذر امسال در سطح مناطق 22 گانه شهر تهران به اجرا درآمد افزود: در مدت 6 ماهي كه از اجراي طرح جهادي۱۳۷ در سطح مناطق شهر تهران گذشت 482 هزار و 410 پيام از سوي شهروندان تهراني ثبت شد كه از اين تعداد به 392 هزار و 523 پيام رسيدگي و 32 هزار پيام نيز در دست اقدام است. به گفته ربيعي بيشترين تقاضاي شهروندان تهراني در طرح هاي جهادي 137 نيز مربوط به روكش آسفالت و لكه گيري معابر و كمترين تماس ها نيز در خصوص رسيدگي به نرخ كرايه تاكسي ها بوده است. وي با بيان اين كه بر اساس نظرسنجي ها ميزان رضايتمندي شهروندان تهراني از عملكرد سامانه 137 به 75 درصد رسيده است، گفت: 137 گوش شهردار تهران است و هر پيامي كه از طريق اين سامانه به مناطق و نواحي براي پيگيري و اجرا ابلاغ مي شود به منزله ابلاغ پيام از سوي شخص شهردار تهران محسوب شده و تمام مناطق و نواحي موظف به اجرا هستند.
ربيعي با تاكيد بر اين كه در حال حاضر سرعت رسيدگي به تماس هاي تلفني شهروندان با سامانه 137 به 72 ساعت رسيده است، تصريح كرد: با راه اندازي سايتي به نام بازخورد سعي مي شود ظرف مدت 72 ساعت از زمان طرح درخواست شهروندان، طي تماس تلفني، آنان را از مراحل رسيدگي به موضوع مورد درخواستشان آگاه سازيم، اين در حالي است كه راه اندازي اين سايت موجب شده روزانه 3 هزار تماس تلفني كه جنبه پيگيري داشته قطع شود.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |