دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۱ - Dec 18, 2006
براي تحقق اهداف دولت و مجلس در بخش حمل و نقل كشور
تبصره 13 به صورت يك لايحه 5 ساله
به مجلس ارائه مي شود
006684.jpg
گروه اقتصادي- براي تحقق اهداف مورد نظر در تبصره۱۳ ، يك لايحه جداگانه و برنامه ريزي شده به مجلس ارائه مي شود.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري ديروز در نخستين همايش حمل و نقل عمومي (با تاكيد بر تبصره سيزده) با اشاره به تصميم بزرگ دولت و مجلس در مورد اين تبصره كه در بودجه سال 85 گنجانده شده است گفت: سياستگذاران حمل و نقل عمومي بايد با برنامه ريزي دقيق، ارزان كردن و استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي گوناگون زمينه استفاده هرچه بيشتر مردم را از اين امكانات را فراهم كنند. وي با بيان اينكه حمل و نقل عمومي بهترين شيوه براي جابه جايي و سفرهاي شهري و بين شهري است، گفت: بايد امكانات حمل و نقل عمومي را گسترش داده و از خطوط مترو، قطار هوايي، اتوبوس و ديگر وسايلي كه رفت و آمد را آسان مي كند به نحو احسن استفاده كنيم.
احمدي نژاد با اشاره به اين كه با مرور زمان، سرانه  سفر افزايش پيدا مي كند، گفت: بايد زمينه اي فراهم كنيم تا مردم كمتر از وسايل شخصي استفاده كرده و بيشتر از وسايل عمومي استفاده كنند زيرا تحقق اين امر خود مانع اتلاف منابع مالي خواهد شد.
وي با اشاره به رشد 12 الي 13 درصدي در هزينه سالانه بخش حمل و نقل عمومي گفت: بيش از 60 درصد مصرف بنزين در 16 شهر بزرگ كشور است.
انتقاد از روند كند احداث آزادراه تهران - شمال
رئيس جمهوري در اين مراسم از كندي روند اجراي بزرگ راه تهران شمال انتقاد كرد و گفت: متاسفانه نزديك به 12 سال است كه بزرگراه تهران - شمال در دست احداث است و امروز نيز اگر بخواهيم اين بزرگراه تمام شود نزديك به 4 سال ديگر زمان نياز داريم درحاليكه همين بزرگراه با اين دوره زماني ساخت ،جوابگوي تقاضاي جابجايي نيست.
رئيس جمهوري اجراي طرح هاي حمل و نقل عمومي در مدت طولاني را به نفع كشور و مردم ندانست و تاكيد كرد: دولت آمادگي دارد با تخصيص اعتبارات لازم زمينه تسريع در اجراي طرح هاي حمل و نقل عمومي را فراهم كند.
احمدي نژاد با بيان اين كه امروز در تهران نيازمند توسعه  سريع شبكه  ريلي هستيم گفت: توسعه  شبكه بزرگراهي در تهران علاوه بر هزينه هاي زياد، به بافت هاي اجتماعي آسيب هايي را وارد مي كند.
رئيس جمهوري به آمار تصادفات و تلفات در سوانح رانندگي جاده اي اشاره كرد و گفت: لازم و ضروري است كه در اين ارتباط نيز چاره اي انديشيده شود تا تلفات كاهش پيدا كند.
محمد رحمتي وزير راه و ترابري نيز پيش از سخنان رئيس جمهوري با ارايه گزارشي از شبكه حمل و نقل عمومي كشور، حل مشكل بيمه و تامين آينده رانندگان ، اهتمام به حذف نقاط حادثه خيز ، تلاش براي آسفالت راه هاي روستايي پر جمعيت در سه سال آخر برنامه توسعه و نوسازي ناوگان عمومي و جذب هر چه بيشتر سرمايه هاي غير دولتي در بخش حمل و نقل را از مهمترين چالش هاي پيش رو ي بخش حمل و نقل عمومي كشور اعلام كرد.
هزينه واردات۹ ميليارد دلاري
سيدكاظم وزيري هامانه ديروز در همايش حمل و نقل در سخناني تاكيد كرد كه درصورت تداوم رشد مصرف بنزين و نفت گاز و عدم تغيير در سياستهاي موجود، هزينه واردات بنزين و گازوئيل در سال آينده به 9 ميليارد دلار مي رسد.
وي ميزان واردات بنزين و گازوئيل را در سال ????به ترتيب ?? و ??ميليون ليتر در روز پيش بيني كرد و با اشاره به اينكه ميزان مصرف بنزين از 37ميليون و 700هزار ليتر در سال 1377به رغم 67ميليون ليتر در سال۱۳۸۴ رسيده است گفت كه ميانگين  مصرف اين فرآورده نفتي در سال جاري به 74 ميليون ليتر در روز برسد.

لايحه متمم بودجه هنوز به مجلس
ارائه نشده است
گروه اقتصادي- لايحه 3500 ميليارد توماني متمم بودجه عمراني كشور هنوز به مجلس ارائه نشده است.
حميدرضا حاجي بابايي عضو هيات رئيسه مجلس به خبرنگار ما گفت:  بر خلاف اخبار هفته گذشته منتشر شده از سوي اعضاي دولت، لايحه متمم بودجه كه قرار بود اين هفته به مجلس ارائه شود، هنوز به مجلس ارائه نشده است.
همچنين در حالي كه ديروز خبرگزاري فارس خبر داد كه لايحه بودجه سال 86 براي انجام برخي اصلاحات به سازمان مديريت فرستاده شده است، رامين پاشايي فام مديركل اقتصاد كلان سازمان مديريت از اين مساله اظهار بي اطلاعي كرد و به خبرنگار ما گفت: كليات لايحه بودجه سال 86 كل كشور روز چهارشنبه در هيات دولت تصويب شد، اما از بازگشت آن به سازمان مديريت اطلاعي ندارم.
اصغر گرانمايه پور عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس نيز با اعلام رقم 200 هزار ميليارد توماني بودجه 86 گفت: لايحه بودجه سال 1386 كل كشور تا دو هفته ديگر تقديم مجلس مي شود. برخلاف نظر گرانمايه پور، يك عضو هيات رئيسه كميسيون برنامه و بودجه مجلس اعلام كرد كه لايحه بودجه سال 86 كل كشور زودتر ازنيمه دوم دي ماه به مجلس نخواهد آمد. مرتضي تمدن در واكنش به گفته وزير امور اقتصادي و دارايي مبني بر تقديم لايحه بودجه 86 در تاريخ۵ دي ماه به ايسنا گفت: لايحه بودجه 86 قطعا زودتر از نيمه دوم دي ماه به مجلس نخواهد آمد مگر اتفاق غيرعادي بيفتد. وي با ابراز تعجب از اين گفته وزير امور اقتصادي و دارايي، تصريح كرد: مدت زمان روند بررسي متمم بودجه 85 قطعا از پنجم دي ماه خواهد گذشت ولي با اين وجود نمي دانم چرا چنين مطلبي گفته شده است.

تجمع نانوايان معترض
در مقابل ستاد تعزيرات حكومتي
گروه اقتصادي- حدود 600 تا 700 نانواي معترض به اتخاذ تصميم گيري هاي متفاوت از سوي مسئولان درباره قيمت نان، در مقابل ستاد تعزيرات حكومتي ويژه گندم ، آرد و نان استان تهران تجمع كردند.
به گزارش مهر ،  در اين تجمع، نانوايان با اشاره به اين كه اتخاذ تصميم گيري هاي متفاوت ازسوي مسئولان موجب سردرگمي و متضرر شدن آنها شده ،  تاكيد كردند ، اخيرا وزارت بازرگاني پس از 4 سال، اقدام به اعلام قيمت هاي مصوب براي انواع نان كرد اما با گذشت يك ماه، اعلام شد انواع نان بايد با قيمت هاي قبل به فروش رسد.
به گزارش خبرنگار ما، اين در حالي است اتحاديه نانوايان، افزايش حداقل 14درصدي قيمت نان به دليل افزايش هزينه دستمزد را خواستار بوده و پيش از اين مسئولين وزارت بازرگاني نيز اين افزايش را اجتناب ناپذير خوانده بودند.اما اكنون وزارت بازرگاني 40 اكيپ بازرسي شامل حدود 700 بازرس در سطح تهران را مامور كرده تا قيمت نان را در نانوايي ها كنترل كنند.

ارسال پرونده تخلف اداره راه  و ترابري تهران
به مرجع قضايي
گروه اقتصادي - 242 هكتار زمين كشاورزي توسط اداره كل راه  و ترابري استان تهران تغيير كاربري داده شده كه پرونده اين تخلف به مجتمع قضايي امور اقتصادي ارسال شده است.
به گزارش روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور، مديركل راه و ترابري استان تهران در اسفند ماه سال 83 در ازاي دريافت 76 قطعه زمين 300 متري براي خود و كاركنان آن اداره كل از شركت تعاوني مسكن كارگران برق منطقه اي تهران به صدور مجوز احداث راه دسترسي اراضي آن شركت به بزرگراه كرج- قزوين اقدام كرد.
گزارش بازرسان سازمان بازرسي كل كشور حاكي است، طبق مقررات موجود مجوز دسترسي به بزرگراه بايد با هماهنگي اداره  كل ايمني و حريم راه هاي وزارت راه و ترابري انجام شود، اما مجوز فوق بدون رعايت اين تشريفات صورت گرفته است.

خصوصي سازي شركت هاي بيمه دولتي تسريع شود
گروه اقتصادي- با توجه به عملكرد مناسب شركت هاي بيمه خصوصي در طول برنامه سوم توسعه بهتر است روند خصوصي سازي شركت هاي بيمه دولتي با سرعت بيشتري پيگيري شود.مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در گزارشي در اين باره افزود: شركت هاي فعال در صنعت بيمه بهتر است سطح پوشش بيمه اي را افزايش دهند تا از اين طريق ضريب خسارت پرداختي آن ها كاهش يابد. دراين گزارش تاكيد شده است كه از طريق كاهش حق بيمه امكان  افزايش سطح پوشش بيمه عملي است چرا كه با تشويق كساني كه توانايي خريد بيمه نامه را ندارند، مي توان سطح درآمدها و حق  بيمه عايدي را افزايش و در كل ضريب خسارت را كاهش داد.
دفتر مطالعات اقتصادي مركز پژوهش هاي مجلس در بخش ديگري از اين ارزيابي ادامه داد: همزمان با خصوصي سازي شركت هاي بيمه دولتي، نقش نظارتي بيمه مركزي ايران نيز بايد پررنگ تر شود چرا كه اين نهاد به عنوان نماينده دولت و در راستاي دفاع از حقوق مردم بايد نظارت بيشتري بر عملكرد شركتهاي بيمه و به خصوص اجراي آيين نامه ها و دستور العمل هاي مصوب شوراي عالي بيمه و هيات وزيران داشته باشد.

عرضه سيب زميني يارانه اي در تهران
فارس: رئيس تعاوني ميوه و سبزي تهران با اشاره به توزيع سيب زميني يارانه اي وزارت بازرگاني كيلويي 300 تومان توسط واحدهاي تعاوني ميوه و سبزي؛ گفت: سيب زميني يارانه اي در۲۰ واحد و از اول دي ماه توسط 200 واحد عرضه خواهد شد.
حسين مهاجران ، با اشاره به طرح توزيع سيب زميني يارانه اي وزارت بازرگاني؛ افزود: اين طرح تا زماني كه سيب زميني به قيمت عادي خود برسد ادامه خواهد داشت. وي افزود: سيب زميني در سطح شهر تهران بايد كيلويي 500 تومان و پياز كيلويي 350 تا 400 تومان عرضه شود و اگر واحدي بيش از اين قيمت پياز و سيب زميني را به فروش رساند با آن واحد برخورد خواهد شد. وي تصريح كرد: شهروندان مي توانند در صورت مشاهده تخلف از واحد صنفي با اتحاديه تماس گرفته و اطلاع رساني كنند تا بازرسان اتحاديه با متخلفان برخورد كنند.

اعضاي شركت هاي تعاوني حمل و نقل
وام مي گيرند
گروه اقتصادي- مديرعامل صندوق تعاون كشور از اعطاي وام خريد خودرو به اعضاي شركتهاي تعاوني حمل و نقل سراسر كشور و همچنين افزايش سقف وام اعطايي به اعضاي شركت هاي تعاوني روستايي خبر داد.
حبيب رودساز ديروز در گفت و گو با خبرنگاران با اعلام اينكه به اعضاي تعاوني هاي حمل و نقل براي خريد خودروهاي نيمه سنگين، ميني بوس و كاميون، حداكثر 10 ميليون تومان تسهيلات پرداخت مي شود، گفت: سقف وام قابل پرداخت براي خريد خودروهاي سنگين به اعضاي تعاوني ها 15 ميليون تومان در نظر گرفته شده است و به اعضاي تعاوني هاي صيادي، باربري و مسافربري دريايي نيز تا 80 درصد بهاي شناورهاي دريايي تسهيلات اعطا مي شود.
وي با اشاره به اينكه به مناسبت روز حمل و نقل از اين پس تسهيلات اعتباري به اعضاي شركت تعاوني تاكسيراني هم پرداخت مي شود، گفت: اعضاي شركت هاي تعاوني تاكسيراني مي توانند براي خريد خودروهاي سبك، سواري و وانت بار تا سقف 5 ميليون تومان با نرخ 14 درصد از صندوق تعاون كشور وام بگيرند.
رودساز گفت: تمامي اعضاي تعاوني ها به جز تعاوني هاي مسكن، مي توانند تا سقف 5 ميليون تومان با نرخ 14 درصد و مدت بازپرداخت 60 ماهه تسهيلات خريد مسكن دريافت كنند.همچنين، تمامي اعضاي شركت هاي مسكن مي توانند براي ساخت مسكن از صندوق تعاون تسهيلات اعتباري دريافت كنند. ميزان اين تسهيلات به ازاي هر عضو 5 ميليون تومان با بازپرداخت مشابه ساير تسهيلات است.
وي همچنين از افزايش 2 ميليون توماني سقف وام اعطايي به اعضاي شركت هاي تعاوني روستايي خبر داد و افزود: سقف اين وام در گذشته 6 ميليون تومان بود كه در مصوبه جديد صندوق اين وام به 8 ميليون تومان باكارمزد 14درصدافزايش يافته است.

پيشنهاد وزارت نفت براي سال آينده
قيمت نفت
در بودجه؛
بشكه اي۴۰ دلار
گروه اقتصادي- پيشنهاد وزارت نفت براي قيمت نفت خام در لايحه بودجه سال آينده چهل دلار سال جاري است ولي قيمت را هيأت دولت به مجلس پيشنهاد مي كند و وزارت نفت دراين زمينه تصميم گيرنده نيست.
سيد كاظم وزيري هامانه وزيرنفت ديروز درحاشيه نخستين همايش حمل ونقل عمومي در جمع خبرنگاران افزود: در لايحه بودجه سال آينده واردات بنزين و گازوئيل پيش بيني شده است. وي ميزان و رقم آن را اعلام نكرد.
وزيرنفت اظهارات مديرعامل شركت ملي نفت در مورد استفاده از قراردادهاي اصلاح شده بيع متقابل را تاييد كرد و گفت : قراردادهاي جديد صنعت نفت با توجه به اصلاحات جديد منعقد مي شود .

وزير راه و ترابري درگفت وگو با همشهري:
بهره برداري
از بزرگراه
تهران- شمال
4 سال ديگر
006630.jpg
006633.jpg
گروه اقتصادي- با گذشت بيش از 10 سال از آغاز عمليات احداث آزادراه تهران- شمال، اين پروژه هنوز پيشرفت چنداني نداشته است گرچه با اقدامات اخير و رفع مشكلات تأمين مالي، گشايش اعتبار و ورود ماشين آلات شركت طرف قرارداد چيني به گفته مسئولين اين آزادراه تا سال 89 به بهره برداري خواهد رسيد.
اين در حالي است كه قرارداد منطقه 3 اين آزادراه در سال آينده منعقد خواهد شد، منطقه يك 5/3 سال بعد از زمان استقرار شركت چيني در آزادراه و منطقه دو 4 سال بعد از انعقاد قرارداد به بهره برداري مي رسد.
گروه اقتصادي- با گذشت بيش از 10 سال از آغاز عمليات احداث آزاد راه تهران، شمال اين پروژه هنوز پيشرفت چنداني نداشته است گرچه با اقدامات اخير و رفع مشكلات تأمين مالي، گشايش اعتبار و ورود ماشين آلات شركت طرف قرار داد چيني به گفته مسئولين اين آزاد راه تا سال 89 به بهره برداري خواهد رسيد. اين در حالي است كه قرارداد منطقه 3 اين آزاد راه در سال آينده منعقد خواهد شد، منطقه يك 5/3 سال بعد از زمان استقرار شركت چيني در آزاد راه و منطقه دو 4 سال بعد از انعقاد قرارداد به بهره برداري مي رسد.
اين در حالي است كه روز گذشته، رئيس جمهوري در اولين همايش حمل و نقل عمومي از روند كند، اجراي اين بزرگراه انتقاد كرد.
با محمد رحمتي وزير راه و ترابري پيرامون علل طولاني شدن اجراي پروژه آزاد راه تهران - شمال و اين ديدگاه رئيس جمهوري گفت وگو كرده ايم.
***
با گذشت 12 سال از آغاز عمليات احداث آزاد راه تهران – شمال هنوز مشخص نيست كه اين آزاد راه چه زماني به اتمام مي رسد علت طولاني شدن اجراي اين پروژه چيست؟
طولاني شدن روند اجراي پروژه آزاد راه تهران - شمال ناشي از عدم تأمين مالي و مشكلاتي بوده كه براي تخصيص اعتبار مورد نياز اين پروژه وجود داشته است چرا كه در صورتي كه اعتبارات مورد نياز اجرايي اين پروژه به موقع تأمين مي شد شاهد زمانبر شدن آن نبوديم. در واقع عدم تأمين به موقع اعتبارات مورد نياز اجراي اين پروژه موجب شده تا اين پروژه به بهره برداري نرسد و در صورت تأمين اعتبارات مورد نياز اين پروژه در مدت زمان تعيين شده به بهره برداري مي رسد. معتقدم اگر اعتبارات مورد نياز اجراي اين پروژه تأمين شود، مشكل ديگري براي اجراي آن وجود ندارد.
اخيرا مشكلات تأمين مالي اين پروژه مرتفع شده و زمينه لازم براي اجرايي شدن قرارداد طرف چيني فراهم شده است با اين روند اين آزاد راه تا چه زماني به بهره برداري مي رسد؟
با رفع مشكلات تأمين اعتبار اين پروژه اجراي قطعه نخست آزاد راه تهران - شمال نيازمند 3 سال زمان است و اين گونه نيست كه با رفع مشكلات مذكور آزاد راه يك شبه به اتمام برسد. پس از تأمين مالي پروژه و رفع مشكلات قرارداد شركت چيني از زمان آغاز قطعه نخست اين پروژه 3 سال زمان لازم است تا اين قطعه به بهره برداري برسد.
رئيس جمهوري با انتقاد از طولاني شدن روند اجراي پروژه آزاد راه تهران – شمال و 4 سال زمان براي اجراي اين پروژه اعلام كرده اند احداث اين بزرگراه با زمان مشخص شده جوابگوي جابجايي شهري نخواهد بود ارزيابي شما چيست؟
رئيس جمهوري اين گونه نگفته اند چرا كه جابجايي شهري ربطي به آزاد راه تهران - شمال ندارند بلكه نظر رئيس جمهوري اين بوده است كه تا 4 سال آينده ميزان تغييرات به حدي خواهد بود كه احداث اين آزاد راه جوابگوي نيازها نبوده و براي رفع احتياجات نيازمند كار بيشتري خواهيم بود. رئيس جمهوري تأكيد كردند كه اين پروژه بايد اجرايي شود و علاوه بر اجراي اين پروژه در مدت زمان تعيين شده بايد كارهاي ديگري نيز در اين زمينه انجام و مسيرهاي جديدي احداث شود و اين امر به معناي عدم اجراي آزاد راه تهران - شمال نخواهد بود.
با اين روند آزاد راه تهران - شمال تا چه زماني به بهره برداري خواهد رسيد؟
- اگر منابع مورد نياز اجراي اين طرح فراهم شود مي توان به اجراي پروژه آزاد راه تهران - شمال تا 4 سال آينده اميدوار بود. چرا كه اجرايي شدن قرارداد و زمانبندي احداث آزاد راه تهران - شمال مانند ساير پروژه ها نياز تأمين اعتبارات مورد نياز است.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |