دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۱ - Dec 18, 2006
شتاب دهنده بزرگ ذرات در اروپا به زودي فعال مي شود
006597.jpg
گروه علمي فرهنگي- دانشمندان تحقيقات هسته اي در ژنو اظهار اطمينان كردند دستگاه بزرگ شتاب دهنده ذرات هادرون كوليدر تا سال 2007 براي استفاده آماده خواهد شد.
اين دستگاه در تونلي زير منطقه مرزي بين فرانسه و سوئيس در نزديكي ژنو قرار دارد. مسئولان سازمان تحقيقات هسته اي اروپا (سرن) اين دستگاه را بزرگترين و پيچيده ترين ابزار ساخت بشر توصيف كرده اند.
به طور مثال، آزمايشهايي كه با پرانرژي ترين دستگاه شتاب دهنده ذره جهان انجام خواهد شد،  به دانشمندان اجازه خواهد داد نظريه جاذبه نيوتن را گسترش دهند. آنان مي توانند به اين پرسش پاسخ دهند چرا ذرات جرم فعلي را دارند.
حدود 80 درصد آهن رباهاي دستگاه كه مهمترين قطعات آن است،  نصب شده است. به علاوه، بخشي از دستگاه را آماده مي كنند تا دماي عملياتي آن به 9/1 درجه بالاي صفر مطلق برسد يعني دمايي كه كمتر از فضاي خارج است.

آل شوگارت مخترع ديسك درايو درگذشت
006606.jpg
ايرنا: آل شوگارت مخترع ديسك درايو و يكي از بنيانگذاران انواع مختلف حافظه هاي جانبي مورد استفاده در رايانه هاي شخصي در سن 76سالگي در پي عارضه قلبي درگذشت. به گزارش خبرگزاري رويترز، شوگارت موسس شركت سيگيت بود كه اين شركت اكنون بزرگترين توليدكننده هاردديسكهاي مورد استفاده در رايانه هاي شخصي و لپ تاپهاست.
شوگارت در سال 1951 و پس از فارغ التحصيلي از دانشگاه ردلندز در آمريكا به شركت آي بي ام پيوست و در آن شركت سرپرستي تحقيقات براي توليد نخستين ديسك درايو جهان را بر عهده گرفت. ديسك درايو به طور كلي به تجهيزاتي از قبيل هاردديسك و فلاپي ديسك گفته مي شود كه در آن اطلاعات به شكل مغناطيسي روي يك صفحه دوار نوشته شده و يك هد وظيفه نوشتن و خواندن اين اطلاعات را برعهده دارد.
وي در سال 1969 شركت آي بي ام را به مقصد شركت مموركس ترك كرد و سپس حدود 200 تن از مهندسان زبده آي بي ام را نيز به همراه خود بدين شركت آورد. آل شوگارت چند سال بعد خود شركت شوگارت آسوشيتس را تاسيس كرد كه اندكي بعد نخستين فلاپي ديسك در همين شركت توليد شد. فلاپي ديسك نخستين وسيله ارزان قيمت و قابل حمل ويژه ذخيره اطلاعات در تاريخ پيدايش رايانه ها است.
اين كارشناس رايانه اي در سال 1974 و در پي بروز مشكلات مالي از شوگارت آسوشيتس خارج شد و با خريداري يك قهوه خانه و يك قايق ماهي گيري در سانتاكروز ، چند سال از دنياي تجهيزات رايانه اي فاصله گرفت. شوگارت مجددا در سال 1979 با تاسيس شركت سيگيت بارديگر به دنياي ديجيتال بازگشت و تا سال 1998 در هيات مديره اين شركت باقي ماند. سيگيت هم اكنون بزرگترين توليدكننده هاردديسك در جهان است.

حسگر نانويي قابل  كاشت در تومورهاي سرطاني
006603.jpg
گروه علمي فرهنگي- محققان آمريكايي موفق به طراحي و ساخت وسيله قابل كشتي شده اند كه مي تواند به پزشكان در خصوص كنترل اثرگذاري شيمي درماني بر تومورهاي سرطاني كمك قابل توجهي كند.
اين وسيله كوچك همچنين مي تواند به سرعت اثرگذاري دارو و عملكرد آن را بررسي كند و حتي به پزشكان هشدار دهد كه تومورهاي سرطاني در چه وضعيتي قرار دارند. اين وسيله بسيار كوچك كه در حقيقت يك ميله سيليكني است نانوذراتي را نگه مي دارد كه در فرآيند MRI در حضور عوامل سرطان زا و داروهاي ضد سرطاني قابل رويت مي شود. اين وسيله بسيار كوچك فعلا در مرحله آزمايشات اوليه كلينيكي است و داراي قابليتي همچون كاشته شدن در تومورهاي غيرقابل عمل در بافت برداري عادي است.
به گزارش مهر، در حال حاضر تنها راه اطمينان از چگونگي عمل كرد داروهاي ضد سرطاني و وضعيت تومورها، بررسي آنها در يك فرآيند چندين ماهه است. اما به لطف تحقيقات دانشمندان دانشگاه MIT به سرپرستي پروفسور مايكل سيما اين اميدواري شكل گرفته است كه نتيجه عملكرد داروها در همان لحظه استفاده مشخص شود.

كنسول هاي بازي باعث افزايش فروش شركت هاي رايانه اي مي شود
006600.jpg
گروه علمي فرهنگي- كارخانه تايواني كه كنسول هاي بازي پلي استيشن ۳ را توليد مي كند، ميزان فروش محصولات خود را در ماه نوامبر به بالاترين ميزان رساند. شركت Asustek Computer گزارش داد كه فروش  ماه نوامبر آن به مبلغ 2/59 ميليارد دلار آمريكا افزايش يافته است. همچنين اين ميزان 114درصد بالاتر از ماه نوامبر سال پيش بوده است.
شركت به طور رسمي توضيح نداده است كه چرا درآمد ش در نوامبر افزايش يافته است اما يك مدير اجرايي ادعا كرده كه اين شركت از طرف شركت Sony Computer Entertainment يا SCEI، محصول PS3 را توليد مي كند. تحليلگران بازار بورس كه سهام Asustek را در تايوان تحت نظر دارند، انتظار دارند تا درآمد اين شركت حدود 40 تا 50درصد ماهانه از ماه نوامبر با شروع فروش جهاني PS3 افزايش يابد، اما برآورد ايشان از افزايش واقعي كمي فاصله داشته است.
فروش هاي دستگاه بازي محبوب كه از يازده نوامبر در ژاپن و از 17 نوامبر در تايوان، هنگ كنگ، كانادا و ايالات متحده به فروش مي رسد، از كمبودهاي اجزا جلوگيري كرده است. SCEI در ابتدا در نظر داشت تا 2ميليون واحد را براي عرضه جهاني خود قابل دسترس نمايد اما مسائل پديد آمده diodeهاي ليزر آبي براي درايو ديسك Blu-ray در داخل كنسول، اين شركت را مجبور به كاهش ميزان عرضه اش به تنها 500هزار واحد كرد. شركت اعلام كرده است كه به طور متوالي، كنسول هاي جديدي را به خرده فروشاني كه در دسترس باشند، ارائه مي دهد.

علمي فرهنگي
ايجاد معاونت ويژه مسايل علمي در رياست جمهوري
گروه علمي فرهنگي- معاونت ويژه مسايل علمي شامل نوآوري ها و فناوري ها با هدف حمايت بيشتر از پژوهشگران، نوآوران و نخبگان در رياست جمهوري راه اندازي مي شود.
به گزارش همشهري، معاون اول رئيس جمهور در مراسم تقدير از برگزيدگان هشتمين جشنواره جوان خوارزمي با بيان اين مطلب گفت : حركت هاي علمي جوانان در عصر حاضر كمك مي كنند تا حركت هاي علمي زمان شيخ بهايي ها و ابن سيناها به تدريج در كشور احيا  شود و ما به جايگاهي كه استحقاق آن را داريم دست يابيم. پرويز داودي با تاكيد بر حمايت كامل دولت از حركت هاي علمي و پژوهشگران كشور تصريح كرد: در بنياد نخبگان آيين نامه احراز نخبگي تعيين شده و نفرات اول تا سوم جشنواره جوان خوارزمي نيز مشمول اين آيين نامه  مي شوند و وضعيت ساير شركت كنندگاني كه رتبه اي به دست نياورده اند بررسي مي شود تا در صورتي كه جزو مصاديق اين آيين نامه باشند مورد حمايت مادي و معنوي بنياد قرار بگيرند.
از سوي ديگر ايرنا گزارش داد مصوبه ايجاد معاونت جديد رييس جمهوري در امور علمي ابلاغ شد. به گزارش دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت ، بر اساس اين مصوبه كه در پانصد و نود و سومين جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيده و از سوي رييس جمهوري و رييس شوراي عالي انقلاب فرهنگي ابلاغ شده است، اساسنامه بنياد ملي نخبگان اصلاح و با تكميل مواد 58آن رييس بنياد از اين پس به عنوان معاون رييس جمهوري در امور علمي فعاليت خواهد كرد.

پرداخت كمك هزينه درماني دانش آموزان استثنايي
ايرنا: معاون وزير آموزش و پرورش و رييس آموزش و پرورش استثنايي گفت: دانش  آموزان استثنايي از سال آينده ماهي يك بار كمك هزينه درماني دريافت مي كنند. مجيد قدمي افزود: شركت بيمه طرف قرارداد وزارت آموزش و پرورش با هماهنگي سازمان هاي آموزش و پرورش كشور، هزينه هاي درماني تمام دانش آموزان ناشنوا، نابينا و معلول جسمي، حركتي را بدون تعيين سقف پرداخت خواهد كرد.

همايش نانو فناوري و كاربرد آن در صنايع پتروشيمي
گروه علمي فرهنگي- نخستين كنگره بين المللي نانو فناوري و كاربردهاي آن در صنايع نفت، گاز و پتروشيمي، اسفند ماه توسط دانشگاه صنعت نفت در مركز همايش هاي بين المللي سازمان صدا وسيما برگزار مي شود.
جمشيد مقدسي، رئيس دانشكده مهندسي نفت اهواز و رئيس اين همايش، با اعلام اين مطلب به همشهري گفت: يكي از اهداف اساسي برپايي اين همايش ترويج نانو فناوري در محيط صنعت است.
علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به پايگاه اينترنتي www.icn2007.com مراجعه كنند.

طرح مبارزه با شپش سر در مدارس فاقد مربي بهداشت
ايسنا: برنامه ها و طرحهاي مشترك آموزش و پرورش و دانشگاه هاي علوم پزشكي تهران براي تندرستي دانش آموزان در سال تحصيلي جديد اعلام شد.
در نشست هماهنگي برنامه هاي مشترك دانشگاه هاي علوم پزشكي  تهران، شهيد بهشتي، ايران و سازمان آموزش و پرورش شهر تهران ريز برنامه هاي اجرايي سلامت و تندرستي دانش آموزان تهران در سال تحصيلي جديد مشخص شد.
بر اين اساس در سال تحصيلي 86-85 طرح شناسنامه سلامت براي پايه هاي اول ابتدايي، راهنمايي و متوسطه ، هماهنگي براي اجراي طرح پديكلوز( مبارزه با شپش) براي مدارس فاقد مربي بهداشت، برنامه آهن ياري در مدارس متوسطه توسط دانشگاه هاي علوم پزشكي، بررسي پايش يد در مدارس ابتدايي، طرح آموزش تالاسمي در مدارس راهنمايي دخترانه و دبيرستان پسرانه، برنامه كشوري فلورايدتراپي دانش آموزان ابتدايي، بررسي تحقيقات بهداشتي مدارس، برنامه هاي آموزشي بهداشت وبرنامه هاي بازديد بهداشت محيط مدارس از جمله طرح هاي اجرايي خواهد بود.

آموزش عالي
انتخاب رشته آزمون سراسري سال 86 اينترنتي شد
مهر: رئيس سازمان سنجش با بيان اين كه انتخاب رشته داوطلبان از سال جاري به صورت اينترنتي خواهد بود، گفت: رمز ورود براي انتخاب رشته با رمز ثبت نام متفاوت خواهد بود.
عبدالرسول پورعباس، با اشاره به ثبت نام رايانه اي افزود: برخي از مشاوران دبيرستان ها و مراكز آموزشي به دانش آموزان روش قديمي و سنتي ثبت نام در آزمون سراسري سال 1386 را توصيه مي كنند، اين در حالي است كه امسال روش ثبت نام سنتي يا دستي كاربردي ندارد و تنها دو روش رايانه اي و اينترنتي براي ثبت نام در نظر گرفته شده است.

تمديد مهلت شركت در مسابقه بزرگ نيايش هاي قرآني
گروه علمي فرهنگي- مهلت شركت در طرح ملي مسابقه بزرگ نيايش هاي قرآني دانشجويان دانشگاه هاي سراسر كشور تا 10 دي تمديد شد.
به گزارش همشهري ، مسابقه بزرگ نيايش هاي قرآني دانشجويان ايران با هدف ترويج فرهنگ غني قرآني، آشنايي دانشجويان با محتوا، پيامها و ساختار نيايش هاي قرآني و افزايش دانش ديني و اعتقادي دانشجويان در دانشگاه هاي سراسر كشور برگزار مي شود. دانشجويان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به سايت اينترنتي www.iska.ir مراجعه كنند.

اجراي طرح جهاد صنعتي در دانشگاه علمي كاربردي
مهر: رئيس دانشگاه جامع علمي كاربردي از اجراي طرح جهاد صنعتي با هدف تشويق دانش آموختگان براي ورود به فعاليت هاي صنعتي و اطمينان از پايداري و متضرر نشدن در فعاليت هاي صنعتي كه در دانشگاه جامع علمي كاربردي خبر داد.
حسين بلندي با بيان اين خبر افزود: پروژه يا طرح جهاد صنعتي از اقدامات جديد و جالب توجه دانشگاه علمي كاربردي جهت ايجاد اشتغال مطمئن براي فارغ التحصيلان اين دانشگاه است.وي اضافه كرد: بر اساس طرح جهاد صنعتي، وام هايي به فارغ التحصيلان دانشگاه جامع علمي كاربردي اعطا مي شود و با ايجاد مديريت متمركز از احتمال متضرر شدن دانش آموختگان كاسته مي شود.

دانشگاه هاي ايران در بين 2000 دانشگاه برتر دنيا جايگاهي ندارند
ايسنا: دبير كل كميسيون ملي يونسكو در ايران با ابراز تاسف از اينكه دانشگاه هاي كشورمان حتي در بين 2000 دانشگاه برتر دنيا جايگاهي ندارند، تاكيد كرد: ارتقاي جايگاه علمي دانشگاه هاي كشور تنها با افزايش اعتبارات ممكن نمي شود.
محمد توكل با اشاره به جايگاه ايران در اطلس جهاني رتبه بندي دانشگاه ها و مراكز علمي دنيا، اظهار كرد: متاسفانه جايگاه ايران در اين اطلس بسيار پايين است، به گونه اي كه نه تنها دانشگاه هاي ما جزو 500 دانشگاه برتر دنيا نيستند، بلكه در بين 2000 دانشگاه برتر دنيا نيز جايگاهي ندارند.

تهيه پيش نويس آيين نامه تكريم استادان نمونه
مهر: پيش نويس آيين نامه تكريم استادان نمونه تهيه و مقرر شده است دستور كار آن جهت تكريم و تجليل از استادان نمونه به بنياد ملي نخبگان ارائه شود.
محمد باقر خرمشاد افزود : كليات اساسنامه و عنوان "جانا" براي تشكل استادان نمونه كشور به تصويب هيات رئيسه رسيده است. همچنين هيات امنا متشكل از 15 عضو اصلي و 3 عضو علي البدل مشخص شدند.
وي اظهار داشت: اولين گام تشكيل هيات امناي اين مجمع بود و انتخاب هيات رئيسه نيز در گام هاي بعدي قرار دارد. اعضاي هيات رئيسه نيز هر سال تغيير مي كنند.
به گفته وي اعضاي هيات رئيسه جانا 3 تا 5 نفر و كل استادان نمونه كشور در حدود 200 نفر هستند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |