دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۱ - Dec 18, 2006
اسامي منتخبان مجلس خبرگان
در چند استان ديگر منتشر شد
006687.jpg
گروه سياسي ستاد انتخابات كشور روز گذشته نتايج نهايي انتخابات خبرگان رهبري در چند حوزه ديگر را منتشر كرد. البته مديركل انتخابات وزارت كشور نيز تأكيد كرد نتايج نهايي خبرگان و ميان دوره اي مجلس در تهران تا امروز اعلام مي شود.
براساس آخرين خبر منتشره سيد كرامت الله ملك حسيني در كهكيلويه و بويراحمد، محمد شيخ الاسلامي و عبدالرحمن خدائي در كردستان، سيدمحمود شاهرودي، سيداحمد علم الهدي، محمدرضا فاكر، ابوالقاسم خزعلي، عباس واعظ طبسي و علي اصغر معصومي در خراسان رضوي، سيداحمد خاتمي، محمدعلي موحدي نيا و محمد بهرامي خوشكار در كرمان، سيدهاشم حسيني در بوشهر، علي احمد سلامي و عباس علي سليماني اسبو كلايي در سيستان و بلوچستان، و نهايتاً سيدعلي اصغر دستغيب، سيدعلي محمد دستغيب، محمد صادق حائري شيرازي، احمد بهشتي و اسدالله ايماني به عنوان منتخبان فارس معرفي شدند.
آمار تفكيكي مشاركت در انتخابات خبرگان
سخنگوي شوراي نگهبان روز گذشته اعلام كرد: 28 ميليون و 184 هزار و 816 نفر يعني حدود 62 درصد واجدان شرايط در انتخابات اين دوره مجلس خبرگان شركت كرده اند. ستاد انتخابات كشور نيز آمار تفكيكي مشاركت در استان هاي مختلف كشور در انتخابات خبرگان را منتشر ساخت. براساس اين گزارش مردم استان ايلام با 83 درصد بيشترين ميزان مشاركت و مردم استان تهران با 47 درصد كمترين ميزان مشاركت را در ميان استان هاي كشور داشته اند.
تازه ترين نتايج شمارش آراي ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي در شهر تهران
رئيس ستاد انتخابات استان تهران، آخرين نتايج آراي شمارش شده دو هزار و 290 صندوق رأي از مجموع بيش از سه هزار صندوق رأي انتخابات ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي در حوزه انتخابيه تهران، شميرانات، ري و اسلامشهر را اعلام كرد.
عبد الله روشن گفت: از مجموع يك ميليون و 289 هزار و 390 رأي مأخوذه، حسن غفوري فرد با كسب 306 هزار و 927 رأي تاكنون بيشترين آرا را كسب كرده است.
به گفته وي، اسد الله بادامچيان با 200 هزار و 502 رأي و سهيلا جلودارزاده با 184 هزار و 133 رأي به ترتيب در مكان هاي دوم و سوم قرار گرفتند. همچنين علي اكبر موسوي ديگر كانديداي انتخابات ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي در تهران با 87 هزار و 312 رأي چهارم است.

محمود احمدي نژاد:
تصميم مردم در انتخابات هرچه باشد، مبارك است
هيچ تأخيري در اعلام نتايج وجود ندارد
مهر : رئيس جمهوري گفت: هيچ تأخيري در اعلام نتايج آراء انتخابات چهارمين دوره مجلس خبرگان و سومين دوره شوراها وجود ندارد. محمود احمدي نژاد در ستاد انتخابات كشور در پاسخ به اين سئوال كه چرا در اعلام نتايج انتخابات شوراها تأخير وجود دارد و در اعلام نتيجه خبرگان در تهران بر خلاف رويه گذشته عمل شده است، گفت: هيچ تأخيري وجود نداشت، در انتخاباتي با اين گستردگي طبيعي است كه اعلام نتايج طول بكشد و البته در مورد خبرگان اعلام نتيجه ، زودتر هم انجام شد ، چون تعداد كانديداها كمتر بود . رئيس جمهوري تصريح كرد: در دوره قبلي شوراي شهر كه 600 هزار نفر شركت كردند ، اعلام نتيجه آراء چهار روز و در شوراي شهر اول ده روز طول كشيد ، اين براي اولين بار بود كه در تهران سه انتخابات مهم برگزار شد و اين آزمون سنگيني براي دولت بود كه از اين آزمون روسفيد بيرون آمد.
گروه سياسي - رئيس جمهوري تصريح كرد: ما در دولت موظف بوديم بستر را فراهم كنيم تا مردم در انتخابات تصميم بگيرند و از اين رو مردم هر آنچه تصميم بگيرند، همان مبارك است؛ چرا كه ملت بهترين تصميم را مي گيرند.
محمود احمدي نژاد روز گذشته پس از حضور در ستاد انتخابات كشور در گفت وگويي با خبرنگاران كه فارس خبر آن را منتشر كرد ، با اشاره به مشاركت گسترده مردم در انتخابات 24 آذر آن را يك حماسه و پيروزي بزرگ دانست و با تبريك آن به ملت و مسئولين گفت: در اين انتخابات خبري از فضاي سياسي كاذب و محركه هاي غيرعادي نبود بلكه احساس مسئوليت، همبستگي و ايمان و عشق به اعتلاي اين سرزمين انگيزه اصلي شركت در انتخابات بود.
وي تاكيد كرد : در شرايطي كه بسياري از بدخواهان تصور مي كردند كه مي توانند يك نقطه ضعف و يا كوچكترين نقطه ضعف از ملت ايران را در بوقهاي خودشان منتشر كنند، ملت عزيز ما يك بار ديگر با هوشمندي و درايت در صحنه حضور يافت و بزرگي خود را به رخ همه جهان كشيد. رئيس جمهوري تصريح كرد: انتخابات 24 آذر يك همايش ملي بود. وي تأكيد كرد: ملت ايران امروز در مسير فتح قله هاست و طبيعي است كه به اين مسائل توجه نكند. احمدي نژاد با بيان اين كه ملت ما از يك هوشمندي ويژه برخوردار است، خاطرنشان كرد: اين ملت هر وقت مي بيند كه دشمنان او را از كاري باز مي دارند، حتماً آن را انجام مي دهد و يا اينكه دشمنان مي خواهند ملت ما را به كاري وادار كند، حتماً آن كار را انجام نمي دهد.
رئيس جمهور در پاسخ به سئوالي مبني بر عملكرد ستاد انتخابات كشور به عنوان اولين تجربه دولت در برگزاري انتخابات، با اشاره به برخي تلاش هاي رسانه هاي بيگانه و بيان اينكه اين انتخابات اولين آزمون دولت جديد است، گفت: بيش از يك ميليون و 300 هزار نفر دست ا ندركار مقدمه و بسترساز اين حضور بودند. بايد توجه داشت كه بيش از يك ميليون از اين تعداد خود مردم بودند. بنابراين ما مردمي ترين انتخابات عالم را داشتيم.
رئيس جمهور با اشاره به نقش دولت در برگزاري اين انتخابات سالم و با بيان اينكه دولت تنها شأني كه براي خود قائل بود، خدمت گذاري و بسترسازي است، تصريح كرد: براي دولت هيچ فرقي نمي كرد چه كسي كانديداست و چه كساني درحال رقابت هستند. دولت در آن عرصه مطلقاً وارد نشد. شايد اولين بار بود كه دولت هيچ حساسيتي نداشت كه چه كساني كانديداها هستند و رقابت مي كنند و چه كساني رأي مي آورند يا نمي آورند؛ بنابراين هيچ تنش و فشاري از طرف دولت به فضاي سياسي كشور وارد نشد بلكه دولت تلاش داشت تا فضا را برادرانه و آرام كند.

ديدگاه
انتخابات و اعتماد مردم
دكتر محمد خوش چهره
انتخابات، جدا از نتيجه اش ثمراتي را براي نظام به دنبال دارد كه مهم ترين آن احساس مسئوليتي است كه آحاد مردم نسبت به مقدرات كشور از خود نشان مي دهند. امروزه مشاركت مردم يكي از معيارهاي سنجش مشروعيت و مقبوليت هر نظام است كه براساس ميزان آراء و نحوه شركت رأي دهندگان مي توان پايگاه مردمي حكومت ها را ارزيابي كرد.
در كشور ما نيز با وجود مشكلاتي كه متوجه نظام شده و برخي اهداف مهم ازجمله عدالت اجتماعي و اقتصادي در حد مطلوب و مناسبي محقق نشده است اما به دليل اصالت اسلامي نظام و برخي اعتقادات مردم، اين عوارض بعضاً توسط مردم تحمل مي شود و هرجا كه بحث حيثيت نظام در ميان باشد ملت در دفاع از نظام حضوري فعالانه دارد.
بسياري از برنامه هايي كه براي تغيير نظام تا به حال در كشور طراحي شده با حمايت گروه هاي مردم به ويژه مستضعفين از نظام، نافرجام مانده واين درحالي است كه بيشترين فشار اقتصادي بر اين قشر از مردم جامعه وارد مي شود. اما آنچه مهم است استمرار اين حضور و احساس مسئوليت پذيري مردم است كه انتخابات اخير اين امر را به اثبات رساند اما نگراني كه وجود دارد و بايد به شدت نسبت به آن حساس بود و كوچكترين خطا را نسبت به آن نپذيرفت، اين است كه امانت داري در آراء مردم به طور كامل رعايت نشود.
امروز از دستگاه هاي دولتي انتظار مي رود كه به شكرانه حضور پررنگ مردم، وظايف شرعي و قانوني خود را به نحو احسن انجام دهند و در رأس آنها رئيس جمهور و وزير كشور امانت دار خوبي براي آراء مردم باشند و هرگونه شائبه اي را در اين زمينه مرتفع سازند.
نكته ديگر اين كه حال كه مردم در چند انتخابات اخير به افرادي كه تحت پوشش اصولگرايي و هدف هاي انقلابي و ارزشي فعاليت مي كنند، روي آورده اند، بايد دقت كرد كه به اصل اصولگرايي به عنوان يك ارزش بها داده شود و خداي نكرده برخي افراد از اصولگرايي به عنوان يك پوشش براي رسيدن به اهداف و مقاصد خود سوءاستفاده نكنند. نبايد در جريان اصولگرايي انحرافي ايجاد شود و هدف وسيله را توجيه كند و افرادي صرفاً تحت پوشش اصولگرايي به اين جريان اصيل، ضربه وارد كنند. اصل پيروزي اگرچه شايسته است اما استمرار آن منوط به حفظ روحيه خدمت است چراكه مردم به عمل افراد توجه دارند نه به اسامي و ادعاها.
* نماينده تهران

يادداشت
درباره رأي 24 آذر
فرشاد مهدي پور
سرانجام جمعه، ماراتن رقابت هاي سياسي براي دستيابي به كرسي هاي شوراها و خبرگان به پايان رسيد و مردم نمايندگان خود را براي مديريت عالي و شهري كشور برگزيدند؛ انتخابي كه از تنوع و گوناگوني كم  سابقه اي برخوردار است.
صرف نظر از بازي برخي نورستگان سياسي، كه كوشيدند ريسمان وحدت را دراردوگاه اصولگرايان از هم بگسلند، ارزيابي اوليه آرا (در تهران و كلانشهرها) كه به واقعيت نيز نزديك مي نمايد، حكايت از آن دارد كه تركيب اصلي از آن ائتلاف اصولگريان در انتخابات شوراها شده و ? فهرست رايحه خوش خدمت و اصلاح طلبان هم هركدام دو تا سه نامزد در شورا خواهند داشت. رأيي كه چنين نتيجه اي داشته، يا حاصل كنار هم چيده شدن سر فهرست هاي اصلي (و مشهور) نامزد شوراهاست و يا برخاسته از اين رويكرد كه مردم در انتخاب خود دست به كار مهمي زده اند و آرا را تركيبي به صندوق ريخته اند.
شواهد نشان مي دهد كه (صرف نظر از آرايي كه به صورت فهرستي داده شده) بخش بزرگي از رأي دهندگان از همان ابتدا به تلفيقي از نامزدها رأي داده اند و در مقايسه با ? انتخابات گذشته شوراها، هيچ فهرستي دست بالا را ندارد.
اين اتفاق به نوعي ديگر در انتخاب خبرگان هم تكرار شد و با خارج شدن نام چند نامزد پيشنهادي فهرست جامعتين، چهره هايي ديگر موفق به كسب رأي مردم شدند.
پيروزي اصولگرايان در انتخابات محرز شده (اين نيازمند تحليل مجزايي است)، اما واضح تر از آن پيام روشني است كه ايرانيان داده اند: مردم از دام نام ها و ليست ها گذر كرده اند و معيارها و عملكردها را محور قرار داده اند. اين تغيير رويكرد، زنگ خطر و هشدار شفافي است بر فعالان عرصه سياست، كه مبادا بازي رنگ و رو رفته شان را باز هم تكرار كنند.

وزيركشور تشريح كرد:
دلايل تأخير در شمارش آراي تهران
فهرست ائتلاف بزرگ اصولگرايان تاكنون اكثريت اعضاي شوراي شهر تهران را به خود اختصاص داده است
وزير كشور تصريح كرد كه به دليل حجم بالاي كار در انتخابات 24 آذر و حضور گسترده مردم، كار شمارش آرا به زمان بيشتري نياز دارد.
مصطفي پورمحمدي كه در اولين همايش حمل و نقل عمومي سخن مي گفت، با اشاره به برآوردهاي اوليه از مشاركت مردم اظهار داشت: ميزان مشاركت غافلگيركننده بود و از ظهر روز انتخابات با شلوغي صندوق ها و كمبود برگه هاي رأي روبه رو بوديم؛ چنان كه ازدحام جمعيت در بسياري از مراكز باعث شد سه ساعت وقت انتخابات را تمديد كنيم؛ اما در روستاها، مراكز زودتر تعطيل شدند.البته هم چنان تعدادي از هموطنان موفق به رأي دادن نشده اند و تعرفه ها به برخي از مراكز نرسيده است.
به گزارش ايسنا ، پورمحمدي در ادامه با اشاره به برخي اظهارات درباره تاخير در شمارش آرا، به تعداد 700 هزارتايي آراي دوره  قبل شوراهاي اسلامي شهر و روستا در تهران اشاره كرد و گفت: شمارش 700هزار راي شوراها در مرحله  قبل چهار روز طول كشيد؛ اما در اين مرحله كه از جمله بزرگ ترين انتخابات كشور است، در تهران 6 ميليون رأي داشته ايم كه وضعيت را بسيار با دوره  قبل متفاوت مي كند، اين 6ميليون شامل 2 ميليون و 175 هزار رأي در انتخابات خبرگان، 2 ميليون و 50 هزار رأي در انتخابات مجلس شوراي اسلامي ويك ميليون و۹۰۰ هزار رأي در شوراهاي اسلامي شهر و روستاست، در عين حال تعداد افرادي كه بايد انتخاب شوند نيز زياد است و كار را با تاخير روبه رو مي كند.
بقيه از صفحه اول
با شمارش ماشيني 300 هزار رأي، تركيب تقريبي شوراي شهر تهران مشخص شد. از مجموع 300 هزار رأي مأخوذه و شمارش ماشيني آراي انتخابات شوراي اسلامي شهر تهران، تركيب اوليه 15 نفر شهر تهران مشخص شده است. به گزارش فارس ، بر اين اساس 9 عضو ائتلاف بزرگ اصولگرايان (مهدي چمران،عباس شيباني،مرتضي طلايي،رسول خادم، منظر خير حبيب اللهي، حسن بيادي، محمود خسروي وفا، حبيب كاشاني و معصومه آباد ) در صدر اين فهرست قرار دارند و بعد از آنها 3 نفر از اعضاي فهرست رايحه خوش خدمت (مهرداد بذرپاش ، پروين احمدي نژاد و حميدرضا واعظ آشتياني) ديده مي شوند. همچنين 2 نفر از اعضاي فهرست ائتلاف اصلاح طلبان(معصومه ابتكار و محمد علي نجفي) در رتبه هاي بعدي قرار دارند و يك كانديداي مستقل(عليرضا دبير) اما اصولگرا نيز بر رتبه 15 تكيه زده است.
خودداري از اطلاع رساني
مسئولان ستاد انتخابات تهران از ارائه هر گونه اطلاعات در خصوص تعداد برگه هاي رأي مأخوذه در انتخابات شوراي شهر در اين حوزه انتخابيه خودداري مي كنند.
در اين وضعيت، تاكنون مراجعه خبرنگاران حتي گروه ها و ائتلاف هاي انتخاباتي براي دريافت آمار تعداد آراي اخذ شده بي پاسخ مانده است.
اعتراض به اعلام نشدن نتايج
در اين ميان حسن بيادي، عضو ائتلاف بزرگ اصولگرايان از نحوه شمارش آرا و همچنين نوع اعلام نتايج انتخابات شوراي شهر تهران انتقاد كرد. بيادي به ايسنا گفت: با وجود اين حضور باشكوه ، نوع شمارش و برخورد در اعلام نتايج شمارش آرا داراي يك بدآموزي سياسي است. وي افزود: اين شرايط باعث مي شود مردم در آينده نيز از نحوه  شمارش آرا نگران باشند، اين روش در ارائه  نتايج آرا باعث ايجاد تشكيك در بين كانديداها مي شود. به گزارش مهر ، قدرت الله عليخاني عضو فراكسيون اقليت مجلس هم به همراه تعداد ديگري از نمايندگان فراكسيون اقليت مجلس در بازديد از ستاد انتخابات كشور در جمع خبرنگاران گفت: به دليل نگراني هايي كه وجود داشت با هماهنگي موسي پور معاون پارلماني وزير كشور و جمعي از فراكسيون خط امام اين بازديد را ترتيب داديم.
اسماعيل گرامي  مقدم ديگر عضو فراكسيون اقليت مجلس هم گفت: پس از نشست جمعي از اعضاي فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي با رئيس ستاد انتخابات كشور ، بر اساس توضيحات ارائه شده از سوي وزارت كشور، ابهامات موجود، ناشي از هماهنگ نبودن در نحوه شمارش آراي انتخابات شوراي شهر تهران بود ، كه بر طرف شده است.
اعلام نتايج شمارش 500 صندوق
مجتبي ثمره هاشمي رئيس ستاد انتخابات كشور تأكيد كرد: هر زمان آمار اوليه شمارش آرا در انتخابات شوراي تهران در حد 400 يا 500 صندوق شد، نتايج اعلام مي شود.
ثمره هاشمي در گفتگو با شبكه خبر با بيان اين كه توقعات بايد متناسب با زمان و امكانات تنظيم شود، اظهار داشت : هر زمان آمار اوليه مثلا 400 يا 500 صندوق در تهران نتايجش مشخص شود، اعلام مي گردد، پس فشارهاي رسانه اي و گمانه زني ها نبايد موجب شود آمار در فشار ارائه شود، چون وقتي فشار زياد باشد، در كار اخلال ايجاد مي كند.
علي اصغر كارانديش مدير كل انتخابات وزارت كشور هم  درباره زمان اعلام نتايج انتخابات شوراي شهر تهران و ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: نتيجه انتخابات شوراي شهر تا چهل و هشت ساعت آينده اعلام مي شود. اما ائتلاف اصلاح طلبان در نامه اي به حداد عادل در نامه اي خطاب به رئيس مجلس شوراي اسلامي از وي خواستند با اتخاذ تدابير لازم، و ابلاغ سريع به هيأت مركزي نظارت بر انتخابات شوراها ، روند كنوني را بر مبناي قانون و امكان نظارت همه جانبه نمايندگان نامزدها، اصلاح نمايد تا نتيجه اعلام شده نهايي انتخابات ، نتايجي بر مبناي حق و مبتني بر آراء به صندوق ريخته شده توسط مردم شريف تهران باشد.
بيانيه ائتلاف بزرگ اصولگرايان
ائتلاف بزرگ اصولگرايان با صدور بيانيه اي تأكيد كرد : اميدواريم آخرين مراحل انتخابات با آرامش و خوشي خاطر مردم و فعالان سياسي سپري شود. اين ائتلاف در اين بيانيه خاطرنشان كرد: در مرحله  كنوني انتخابات، شمارش آرا مهم ترين وظايفي است كه بر عهده دست اندركاران برگزاري انتخابات است. قدرداني از جمعيت بيكراني كه روز جمعه 24 آذر ماه در نقاط مختلف كشور به پاي صندوق هاي رأي آمدند ايجاب مي كند، آخرين مراحل انتخابات با آرامش و خوشي خاطر مردم  وفعالان سياسي از طيف هاي مختلف سپري شود.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |