شنبه ۱۶ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۶ - Jan 6, 2007
فيلم هاي مطرح سينماي جهان در جشنواره فجر
009162.jpg
نمايي از فيلم كوكب سياه

گروه ادب وهنر- در شرايطي كه هنوز دفتر جشنواره اسامي فيلم هاي حاضر در بخش بين الملل بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر را اعلام نكرده است، منابع نزديك به هيأت انتخاب از احتمال حضور برخي از فيلم هاي مطرح سينماي جهان خبر مي دهند.
در روزهاي گذشته از فيلم هايي چون بابل ، مردگان ، مردحصيري ، كوكب سياه ، بابي و راهي به سوي گوانتانامو به عنوان گزينه هاي حضور در جشنواره فجر، نام برده شده بود و حالا صحبت از فيلم هاي ديگري به ميان آمده است. فيلم هاي رسوا ، افسانه لوسي كيز ، سرد و تاريك ، احضار شده ، قلب هاي تنها ، ملكه رودخانه و سريع ترين سرخ پوست جهان فهرست آثار خارجي حاضر در جشنواره فيلم فجر را تكميل خواهد كرد. رسوا كه داگلاس مك گراث آن را كارگرداني كرده، دومين فيلمي است كه هاليوود درباره زندگي ترومن كاپوتي ساخته است. در رسوا گوينت پالترو و و توبي جونز نقش هاي اصلي را ايفا مي كنند.
افسانه لوسي  كيز اثري مستقل است كه توسط جان استيمپسون مقابل دوربين رفته است. اين فيلم ماجراي دختري است كه 250سال بعد از ناپديد شدن در قرن هفدهم، به شهر بازمي گردد.
احضارشده از ديگر آثار قابل توجه جشنواره امسال است اين فيلم كه براساس ماجرايي واقعي ساخته شده است روايت زندگي زني پنجابي است كه هند را به قصد ازدواج با يك لرد انگليسي ترك مي كند ولي خيلي زود متوجه اشتباهش مي شود.
قلب هاي تنها از فيلم هاي پرسروصداي هاليوود هم در صورت حضور در جشنواره مي تواند توجه علاقه مندان سينما را به خود جلب كند. فيلمي كه براساس داستان زندگي دو قاتل زنجيره اي ساخته شده است و در آن ستاره هايي چون جان تراولتا و سلما هايك ايفاي نقش كرده اند.
سلطان رودخانه اثري جنايي است با محوريت تلاش يك كارآگاه پليس كه درباره پرونده قتل يك پسربچه تحقيق مي كند.
سريع ترين سرخپوست جهان هم يك درام ورزشي است كه راجر دونالدسون آن را ساخته و در آن آنتوني هاپكينز و كريگ هال نقش هاي اصلي را بازي مي كنند. ملكه رودخانه هم فيلمي مستقل از وينسنت وارد درباره زندگي واقعي يك زن ايرلندي در قرن نوزدهم است.
سامانتامورتون و كيفرساترلند بازيگران اصلي اين فيلم هستند. نكته جالب توجه در فهرست تازه فيلم هاي خارجي حاضر در جشنواره فيلم فجر، اين نكته است كه بيشتر آنها براساس داستان هاي واقعي مقابل دوربين رفتند. داستان هايي واقعي كه البته با حضور ستارگان هاليوودي به تصوير كشيده شده اند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
براي همه انواع موسيقي
احترام قائليم
ايرنا: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: براي ما همه انواع موسيقي از پاپ، سنتي و كلاسيك تا موسيقي محلي بومي و مناطق همه محترم است، اما مشروط برآنكه اين موسيقي در يك چارچوب تعيين شده باشد.
محمدحسين صفار هرندي عصرپنج شنبه در جمع هنرمندان خوزستاني در تالار آفتاب اهواز افزود: پيش از دولت نهم برخي كنسرتها مورد اعتراض مردمي قرار مي گرفت و اين اعتراض به واسطه برخي رفتارهاي افرادي انگشت شمار بود كه هنرشان بر هم زدن مراسم پاك و تبديل آن به يك برنامه مبتذل بود به نحوي كه در برخي موارد، مردم اقدام به برپايي تجمع و اقدام خودجوش براي تعطيلي يك سري كنسرتها مي كردند. وي اضافه كرد: با برسركار آمدن دولت نهم كه شعارش پايبندي به چارچوبهاي اخلاقي است بسياري از اين افراد، خود شمشيرها را غلاف كردند زيرا از فراهم بودن زمينه براي كارشان نگران بودند.
صفارهرندي تصريح كرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي آماده است به كساني كه دنبال موسيقي سالم هستند و توان برگزاري و كنترل برنامه خود را دارند مجوز داده و هرگونه همكاري نيز با آنها به عمل مي آيد.
وي گفت: در مواقعي كه آشفتگي و هرج ومرج در نتيجه رفتارهاي يك عده خاص به وجود مي آيد، تنها آن عده متضرر نمي شوند، بلكه همه جامعه از آن آسيب مي بينند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: منظور از رعايت چارچوب يعني اينكه كار به گونه اي باشد كه هم حرمت جامعه و مردم محفوظ بماند و هم حرمت هنر واهالي هنر. وي گفت: درحوزه نشر هم ناشران با هيچ مشكلي مواجه نيستند، همان قوانيني كه قبلا بوده اكنون نيز همانها حاكم است، برخي اوقات در گذشته تعللي در اجراي مقررات صدور مجوز براي آثار صورت مي گرفته، اما اكنون مقررات به طور كامل اجرا مي شود.

با حضور محمدرضا شجريان برگزار شد
اولين اجراي گروه شمس و اركستر فيلارمونيك اكراين
009168.jpg
گروه ادب و هنر- پنج شنبه گذشته اولين اجراي گروه شمس و اركستر فيلارمونيك اكراين به سرپرستي كيخسرو پورناظري در تالار وزارت كشور برپا شد.
محمدرضا شجريان استاد آواز ايران نيز
به عنوان مهمان در ميان علاقه مندان موسيقي حضور داشت. عليرضا نوربخش ضمن اشاره به حضور شجريان گفت: مقدم استاد عزيزم كه همه دانش  آوازي ام را ـ اگر داشته باشم مديون وجود ايشان هستم ـ را گرامي مي دارم. وي با كسب اجازه از محمدرضا شجريان اجراي شب گذشته را آغاز كرد. به گزارش ايسنا در اين اجرا كه تمامي تالار وزارت كشور تكميل شده بود، گروه شمس كه براي نخستين بار با اركستر فيلارمونيك اكراين همكاري داشتند برنامه را در دو بخش اجرا كردند.
بخش اول با اجراي قطعه  موسيقي تنبور با آهنگسازي كيخسرو پورناظري و با شعري از مولانا آغاز شد و سپس گروه اجرايي به ترتيب قطعات راز ، نيمه شبان و تاعاشقي اجرا كردند. در بخش دوم مگذار و مگذار و نواي عشق به اجرا درآمد.
و در ادامه طبق وعده اي كه كيخسرو پورناظري مطرح كرده بود: يك قطعه كلاسيك براساس سمفوني شهرزاد چايكوفسكي را با تنظيم تهمورس پورناظري و گنچارو آناتولي و شعر محمدرضا فتاحي اجرا كردند و قطعه  پنهان چو دل با تنظيم سهراب پورناظري و شعر مولانا پايان بخش برنامه بود. در اين اجرا رهبر اركستر ارمنستان يوسيپ فرانس و موسيقي توسط پورناظري ها و گنچارو آناتولي به اجرا درآمد و از گروه شمس  كيخسرو پورناظري سرپرست گروه بود.

زرين كلك: انيميشن صاحب خانه مي شود
گروه ادب و هنر- نورالدين زرين كلك ، رئيس  هيأت مديره آسيفا در نشست خبري همايش ملي انيميشن ايران كه در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت : نخستين همايش انيميشن ملي ايران بهار سال آينده در تهران برگزار مي شود. اين همايش در چهار محور انگيزش جامعه و مسؤولان براي حمايت از توليد انيميشن ، بررسي ويژگي هاي انيميشن ملي ، راهكارهاي توليد انيميشن ملي و بررسي آسيب شناسي انيميشن ملي ايران برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرنگار همشهري، رئيس  هيأت مديره آسيفاي ايران در ادامه از اهداف برگزاري اين همايش سخن گفت و افزود :بعد از سال ها تلاش در راه معرفي انيميشن به جامعه و مسؤولان فرهنگي، سرانجام هيأت مديره آسيفا به اين نتيجه رسيد كه اين امر را در قالب يك حركت ملي گسترش دهد و همايشي در اين راستا برگزار كند. نورالدين زرين كلك همچنين با اشاره به اينكه اين سازمان غيردولتي به زودي صاحب خانه مي شود، افزود: شهرداري تهران محلي را به آسيفا اختصاص دهد، تا بتوانيم يك دفتر ثابت و معين براي انجام فعاليت هاي ستادي در اختيار داشته باشيم. در اين دفتر، فعاليت هاي فرهنگي آسيفا مانند نمايش فيلم، دعوت از ميهمانان خارجي، برگزاري كارگاه هاي آموزشي، سخنراني ها، سمينار و... انجام خواهد شد. هرچند دوستان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بارها قول مساعد داده اند كه محلي را در اختيارمان بگذارند، اما اين وعده ها در عمل، به هيچ نتيجه اي نرسيد؛ هرچند اميدواريم اين وعده شهرداري به نتيجه عملي برسد.

اخبار كوتاه
ديداررئيس سازمان انرژي اتمي با سينماگران :رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: از ساخت فيلم هاي سينمايي با موضوع انرژي هسته اي استقبال مي كنيم. در ديدارغلامرضا آقازاده با جمعي از فيلمسازان و تهيه كنندگان و فيلمنامه نويسان سينما ، پس از نمايش فيلمي از دستاوردهاي انرژي اتمي در كشور ،رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در خصوص صنعت هسته اي كشور و فن آوري به تشريح مباحث هسته اي پرداخت و درباره اتفاقات برجسته اي كه در راه به دست آوردن اين مهم به وقوع پيوسته سخن گفت.
در گذشت نويسنده  انگليسي ادبيات كودك :آن فيليپا پيرس - از مشهورترين نويسندگان كتاب هاي كودك در قرن بيستم و خالق داستان پرفروش نيمه شب باغ تام بر اثر ايست قلبي در سن 86سالگي درگذشت. آن فيليپا پيرس در سال 1920 در منطقه كمبريج شاير انگليس به دنيا آمد. خانه او كه يك باغ  محصورشده با ديوارهاي بلند بود، محل وقوع بسياري از رمان هاي اين نويسنده بود. نيمه شب باغ تام ، كه مدال كارينج انجمن ادبي انگليس را در سال 1958 براي او به همراه آورد، از معروف ترين آن هاست.
پرويز كلانتري در استنفورد :پرويز كلانتري براي سخنراني درباره دانشمندان ايراني كه موضوع كتاب جديد اوست به دانشگاه استنفورد آمريكا دعوت شده است. متن اين كتاب به صورت دوزبانه فارسي و انگليسي منتشر خواهد شد كه دانشمندان ايراني را نظير ابوريحان بيروني، خواجه نصيرالدين طوسي، خوارزمي، رازي و... را از قرن دوم به بعد معرفي مي كند.
مرورآثار شيرواني در دانشگاه شريف : كانون فيلم دانشگاه صنعتي شريف در نظر دارد اواخر بهمن امسال فيلم هاي مستند محمد شيرواني را مورد نقد و بررسي قرار دهد. آرمان ميرهاشمي گفت: در ادامه نمايش كانون فيلم اين دانشگاه با به اتمام رسيدن جشنواره فيلم فجر، تعدادي از ساخته هاي محمد شيرواني نقد مي شوند. رئيس جمهور ميرقنبر ، دايره و كانديدا جزو آثاري هستند كه در اين برنامه مرور خواهند شد. در اين نشست كارگردان نيز حضور پيدا مي كند و به پرسش هاي حاضران پاسخ مي دهد.
بزرگداشت پرويز مشكاتيان: بزرگداشت پرويز مشكاتيان و يادمان ايرج بسطامي 20 دي ماه در تالار انديشه حوزه هنري به همت سازمان فرهنگي هنري تهران برگزار مي شود.
009165.jpg
سفير خنده  ايران در تاجيكستان: سفير خنده  ايران به تاجيك هاي فارسي زبان، آموزش كاريكاتور مي دهد. جواد عليزاده كاريكاتوريست و سردبير نشريه  طنز و كاريكاتور كه به خاطر بيماري با تعويق به تاجيكستان سفر مي كند، از سوي سازمان ملل متحد دعوت شده است تا به تاجيك هاي فارسي زبان آموزش كاريكاتور بدهد. او كه به تازگي تحت عمل جراحي قلب بوده با بهبود كامل وضع جسماني اش اين كارگاه هاي آموزشي  را آغاز مي كند.

هنر ايراني
گرگان- برگزيدگان جشنواره نغمه هاي نبوي
ايرنا: اولين جشنواره موسيقي منطقه اي آواها و نغمه هاي نبوي روز پنج شنبه با معرفي نفرات و گروه هاي برتر در تالار فخرالدين اسعد شهرستان گرگان پايان يافت.در اين جشنواره ??گروه موسيقي به صورت گروهي و تك نوازي از استان هاي مازندران، گلستان، خراسان شمالي و سمنان به مدت سه روز به اجراي برنامه پرداختند كه در بخش گروه نوازي ، گروه موسيقي مقامي تركمن و گروه موسيقي آريان از شهرستان شيروان به عنوان گروههاي برتر انتخاب شدند.
تبريز- بزرگداشت مولانا
ايلنا: همايش بزرگداشت مولانا جلال الدين محمد بلخي در تبريز، 9 و 10 اسفند ماه برگزار مي شود.
انجمن ترويج زبان و ادب فارسي ايران اعلام كرد به سبب استقبال گسترده اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها، انديشمندان و دانش پژوهان از برگزاري همايش بزرگداشت مولانا جلال الدين محمد بلخي مولوي، زمان برگزاري اين همايش به روزهاي 9 و۱۰ اسفند ماه 85 تغيير يافت و مهلت ارسال مقاله براي شركت در اين همايش نيز تا 25 دي ماه تمديد شده است.
قم جشنواره نيايش به روايت دوربين
واحد مركزي خبر: دومين جشنواره سراسري نماز و نيايش به روايت دوربين در قم آغاز شد.
دبير اين همايش ترويج دين از زبان هنر و سينما،  ارتقاي سطح ديني جامعه هنري و تبادل ايده هاي ديني در ميان هنرمندان را از اهداف برگزاري اين همايش برشمرد. جشنواره سه روزه نماز و نيايش همزمان با قم در سه شهر ديگر كشور برگزار مي شود.
اردبيل جشنواره موسيقي آييني
ايرنا: يكصد هنرمند از سراسر كشور در نخستين جشنواره موسيقي آييني نسيم غدير در اردبيل شركت مي كنند.در اين جشنواره كه به منظور تكريم و گراميداشت عيد غدير خم و از ??تا ??دي ماه در مجموعه فرهنگي و هنري فدك اردبيل برگزار مي شود، ??گروه موسيقي به ارائه و اجراي برنامه مي پردازند.اين جشنواره با شركت هنرمندان استانهاي آذربايجان شرقي، غربي، گيلان، كردستان، كرمانشاه، قم، خوزستان و اردبيل برگزار مي شود.
مشهد- مسابقه داستان نويسي
براي نخستين بار در كشور مسابقه داستان نويسي ميني مال در حوزه ادبيات ديني تحت عنوان
... پيغام برسد به تمام جهان 5 بهمن ماه سال جاري در مشهد برگزار مي شود. در فراخوان اين همايش كه در گستره ملي برگزار مي شود از تمامي داستان نويسان در سراسر كشور دعوت شده است تا در اين همايش حضور يابند.همايش مذكور در دو بخش برگزار خواهد شد كه بخش اول شامل ادبيات ديني و بخش دوم تقدير از برگزيدگان مسابقه داستان نويسي ميني مال خواهد بود.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |