شنبه ۱۶ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۶ - Jan 6, 2007
با رهبري لوريس چكناواريان اجرا شد
سمفوني عشق و اميد به روايت سيدمهدي شجاعي
009213.jpg
گروه ادب و هنر: استقبال كم نظير علاقمندان موسيقي از اجراي سمفوني رسول عشق و اميد در تالار وحدت شگفتي لوريس چكناواريان را برانگيخت.
چكناواريان كه رهبري گروه اركستر فيلارمونيك ارمنستان را در اين سمفوني به عهده داشت، در مصاحبه با همشهري آن لاين، ضمن ابراز شگفتي از اين استقبال افزود: اين اجرا هديه اي بود از طرف من و نيز اعضاي اركستر ارمنستان كه در سال پيامبر گرامي اسلامي به ايرانيان تقديم كرديم.
اين سمفوني در بخش روايت ژاله صادقيان و داريوش كاردان و در بخش رهبري گروه كر، نوري و عليرضا شفقي نژاد را به همراه داشت، براي اولين بار شاهد حضور نويسنده نام آشنا، سيدمهدي شجاعي بوديم. اين اولين تجربه سيدمهدي شجاعي در حوزه پيوند موسيقي و ادبيات است كه داستان يك ساعت و نيمه اين اجرا را به تحرير درآورده است. او در مصاحبه به همشهري كه پيش ازاين چاپ شده، گفته بود: پيوند من با ادبيات به مفهوم عام و داستان به طور خاص، انفصال ناپذير است. گرايش به نمايش نامه و فيلم نامه هم از همين پيوند با داستان سرچشمه مي گيرد كه اساس همه آثار دراماتيك است ولي كلا موسيقي را ناب تر و مجردتر از هنرهاي ديگر تلقي مي كنم.
به گزارش ايسنا چكناواريان پس از اجراي اين سمفوني در تالار وحدت با دعوت از سيدمهدي شجاعي و عليرضا شفقي نژاد روي صحنه از اين دو هنرمند كه در اجراي اين سمفوني با او همكاري كردند، تشكر كرد و به حاضرين گفت: همه ما خواهر و برادر هستيم.سمفوني رسول عشق و اميد كه بنا به گفته لوريس چكناواريان با كمترين دستمزدها و به درخواست خود نوازندگان ارمني اجرا شده است، مركب از بخش هاي مختلفي است: آثاري از فردريش هندل، موزارت و باخ درباره حضرت مسيح و سپس اثر موريس ژار (آهنگساز موسيقي محمدرسول الله) و پس از آن موسيقي امام علي اثر استاد فرهاد فخرالديني و درنهايت پنج قطعه از استاد چكناواريان بوده است.
نظر سيدمهدي شجاعي درباره قطعه پاياني چكناواريان درباره تولد و رحلت رسول گرامي چنين است: به اعتقاد من مهم ترين اتفاق در سمفوني رسول عشق و اميد آهنگي است كه آقاي چكناواريان اختصاصا براي پيامبر ساخته است و آن قدر اين ملودي شيرين و دلنشين است كه به گمان من هر كس از اين پس آن را بشنود، ياد رسول الله در ذهنش تداعي مي شود.چكناواريان درباره اين قطعه گفته است: در 2 ماه اخير كه اجراي اين اركستر قطعي شد، من هم به صرافت افتادم تا قطعه اي را براي پيامبر گرامي اسلام بنويسم كه درنهايت يك قطعه براي تولد آن بزرگوار و يك قطعه براي رحلت ايشان نوشتم.اين سمفوني امروز شنبه در بيست ودومين جشنواره بين المللي موسيقي فجر، براي بار سوم اجرا خواهد شد.

قول رئيس جمهوري براي هدفمند كردن يارانه ها
فارس: عضو كميسيون اجتماعي مجلس درباره هدفمند كردن يارانه ها در كشور گفت: رئيس جمهوري قول داده است يارانه ها را در بودجه سال 86 كشور هدفمند كند. موسي الرضا ثروتي افزود: تا به حال وزارت رفاه در راستاي هدفمند كردن يارانه ها اقدامي  نكرده است اما مصري، وزير جديد رفاه قول داده در اين رابطه فكر جدي مي كند.وي در ادامه تأكيد كرد: هدفمند كردن يارانه ها تنها با وزارت رفاه ميسر نمي شود بلكه خود دولت بايد يارانه ها را هدفمند كند.عضو كميسيون اجتماعي مجلس اظهار داشت: رئيس جمهوري در جلسه مشترك دولت و مجلس به ما قول داده است در بودجه سال 86 يارانه ها را هدفمند كند و يارانه بنزين هم در بودجه سال آينده هدفمند شود.

وزير رفاه اعلام كرد:
يك ميليون راننده سال آينده بيمه مي شوند
ايسنا: وزير رفاه از بيمه شدن يك ميليون و 200 هزار راننده در سال آينده خبر داد.
عبدالرضا مصري پنج شنبه شب در جمع خبرنگاران در اهواز ضمن اعلام اين خبر افزود: بر اين اساس، در سال جاري با پيش بيني 50 ميليارد تومان در متمم بودجه 85 و براي سال آينده با اعتبار بيش از 200 ميليارد تومان اين اقشار تحت پوشش بيمه تأمين اجتماعي قرار مي گيرند.
وزير رفاه تصريح كرد: همچنين در سال آينده، بيمه خادمين مساجد و تجديدنظر در ارائه خدمات درماني به روستاييان را در برنامه داريم و بازخوردهاي طرح بيمه روستايي پس از گذشت دو سال از آغازش مورد ارزيابي قرار مي گيرد.
وزير رفاه درباره مطالبات سازمان تأمين اجتماعي و سازمان بازنشستگي از دولت، رقم آن را 4500 ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: اين رقم هر سال بالاتر مي رود.مصري افزود: اين مطالبات بابت پرداخت تعهدات دولت است كه بخشي از آن در سال گذشته پرداخت شده و باتوجه به اولويت دولت در پرداخت سهام عدالت، مي توان انتظار داشت باقي مطالبات هم پرداخت شود.مصري با اشاره به افزايش حقوق بازنشستگان لشكري و كشوري خاطرنشان كرد: مجلس در سال گذشته حدود 700 ميليارد تومان براي ارتقاي پايه حقوق بازنشستگان كشوري و لشكري اختصاص داد اما در همان لايحه بودجه، رقمي براي بازنشستگان تامين اجتماعي ديده نشد و سازمان تامين اجتماعي امكان تأمين چنين بودجه اي را ندارد.

آموزش و پرورش۴۶۹.7ميليارد تومان
كسر بودجه دارد
ايسنا: نظام آموزش و پرورش كشور در سال 86 در صورت تحقق وعده دولت مبني بر افزايش۱۰ درصدي بودجه دستگاهها با مجموع 6 هزار و۷۱۰ ميليارد تومان، با كسري۷ درصدي(رقمي بالغ بر 7/469 ميليارد تومان) فعاليت خود را آغاز مي كند و حال بايد ديد با 5/93 درصد هزينه پرسنلي سالانه، چه خواهد شد؟
بررسي نحوه تخصيص اعتبارات و توليدات ناخالص داخلي به آموزش و پرورش كشورها نشان مي دهد كه در كشورهايي چون پاناما 2/6 درصد، پرتغال 7 درصد، كوبا 2/8 درصد و كانادا 9/4 درصد از توليدات ناخالص داخلي، به سهم نظام آموزشي اختصاص يافته است.
در اين شرايط و در حالي كه متوسط نرم جهاني اختصاص توليدات ناخالص داخلي به آموزش و پرورش 5/5 درصد است، اين سهم در ايران سال 60 ، يعني زماني كه مديران عالي جامعه، ديدگاه آموزشي و پرورشي داشته اند، 3/5 درصد بوده و در سالهاي بعد، با كاهش يافتن اين سهم روبه رو بوده ايم تا اين كه در سال 80 ــ 81 به كمترين ميزان يعني زير 3 درصد و در سال 84 به 98/2 و 85 به 3/3 درصد رسيد.
تصميمات اتخاذ شده در خصوص بودجه سال آينده دستگاهها نيز حاكيست كه مقرر شده تا بودجه سال 86 دستگاهها، 10 درصد بيشتر از بودجه مصوب سال جاري باشد و تحليل آموزش و پرورشي ها اين است كه اگر اين وعده نيز محقق شود و اعتبار اين وزارتخانه به 6 هزار و 710 ميليارد تومان افزايش يابد، باز با كسري 7 درصدي مواجه خواهيم بود.
محدث خراساني معاون برنامه  ريزي و توسعه مديريت آموزش و پرورش بودجه آموزش و پرورش را در صورت تحقق تمامي وعده ها در خصوص افزايش بودجه 7/469 ميليارد تومان دانست و اذعان كرد: معتقديم بايد مباحث دقيق تري در خصوص اختصاص بودجه به نظام آموزشي صورت گيرد، يعني اول عملكردهاي آموزش و پرورش را ببينند، بودجه 85 را به درستي پرداخت، نياز 86 را برآورد و سپس بودجه را در نظر بگيرند.

داخلي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |