شنبه ۱۶ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۶ - Jan 6, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
خدا، روزي بنده مؤمن خويش را از جايي كه انتظار ندارد مي رساند.

نهج الفصاحه، ح 13
امروز با حافظ
تا به كي در غم تو ناله شبگير كنم
صنما با غم عشق تو چه تدبير كنم
مگرش هم ز سر زلف تو زنجير كنم
دل ديوانه از آن شد كه نصيحت شنود
آب و هوا
009237.jpg

عكس روز
009243.jpg
عكس: گتي ايمجز‎/ الكساندر هاسن اشتاين
مرحله اي تازه از رقابتهاي جام جهاني پرش با اسكي در كشور اتريش از روز پنج شنبه آغاز شد. آرتور پائولي اتريشي كه در عكس مشخص است يكي از نامزدهاي كسب عنوان قهرماني به شمار مي آيد.

در شهر چه خبر
خرده فروشي برنج
در هفته اي كه گذشت قيمت خرده فروشي برنج كاهش محسوسي نيافت و رشد دو ماه گذشته خود را حفظ كرد. به اعتقاد دست اندركاران بازار برنج، برنج هاي محلي زير چتر خريد تضميني قرار نگرفتند و اين موضوع عامل كمبود اين محصولات در بازار شده است. حدود 300 هزار تن كسري توليد به نسبت ميزان مصرف و فروش بالاي 1600 توماني هر كيلو برنج ايراني موجب رونق بازار اقلام هندي، پاكستاني و تايلندي شده است. در حال حاضر هر كيلو برنج پاكستاني باسماتي بين 1150 تا 1300 تومان قيمت دارد. همچنين هر كيلو برنج هندي 1500 تومان، طارم آستانه اشرفيه 1750 و برنج پاكستاني 1250 تومان اتيكت مي خورد كه اين قيمت ها در نقاط مختلف شهر تفاوت دارد.

نرخ سليقه اي لبنيات
نرخ هاي سليقه اي و بالاي اتيكت هاي محصولات غيرشركتي، فروشندگان لبنيات را به تصرف خود درآورده است؛ به طوري كه در برخي مغازه ها بهاي هر ليتر شير به 600 تا 650 تومان مي رسد. اين نرخ براي يك كيلو ماست 800 تومان است كه همين ميزان ماست بسته بندي شده در اغلب فروشگاه هاي زنجيره اي بين 560 تا 750 تومان بسته به ميزان چربي آن قيمت دارد. در بخش توزيع شيرهاي يارانه اي نيز نبود سيستم توزيع صحيح و نظارت بر نحوه آن در سطح مغازه ها اين محصولات را راهي بازار آزاد مي كند و به اين ترتيب سرانه مصرف لبنيات در پايتخت نيز همچنان پايين است.

رنگ غيرمجاز
با وجود برخورد جدي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي با انواع تنقلات داراي رنگ ها و اسانس هاي غيرمجاز و مضر كه منجر به كاهش توزيع اين محصولات بي كيفيت شد، موج جديدي از آنها ويترين هاي شهر را فراگرفته است. در اين ميان پفك هاي هندي كه در توليد آن انواع رنگ هاي غيرمجاز دخيل اند به ميزان زيادي در سطح شهر مشاهده مي شود. ويژگي خوش رنگ بودن، كم حجم بودن، فروش فله اي و ارزاني آنها برخي خريداران به ويژه در سنين پايين را به سمت خود جلب مي كند. به گفته عمده فروشان، گراني انواع پفك و چيپس بسته بندي شده، اين بازار را رونق بخشيده است.

كنترل نامحسوس
برخي رانندگان كاهش 23 درصدي تصادفات خسارتي در جاده هاي ارتباطي تهران را نسبت به زمان مشابه سال پيش، به پاي نصب دوربين هاي كنترل سرعت مي گذارند. اگرچه اين دوربين ها هنوز اين جاده ها را لمس نكرده، اما نظارت نامحسوس پليس راه باعث تغيير رفتار رانندگان متخلف شده است. گفته مي شود در هفته هاي آينده محورهاي هراز، دماوند و فيروزكوه نيز به اين دوربين ها مجهز مي شود تا اين جاده ها نيز همانند آزاد راه هاي كرج قزوين و تهران قم شاهد كنترل بيشتر و تصادفات كمتر  شود.

خط روي خط
روند رو به رشد اختلال هاي تلفني و مشكلاتي مانند خط روي خط نارضايتي هايي را در سطح مشتركان ايجاد كرده بود كه مسئولان، ادامه اين مشكلات را ناشي از عمليات هاي مستمر كابل برگردان دانستند. در برخي موارد بدون آگاهي مشترك، شماره تلفن تغيير مي يابد و يا در ساعت هاي خارج از برنامه كابل برگردان، ارتباط تلفني قطع است. به گفته احمد نظيرپور- مديركل پشتيباني فني شركت مخابرات، حتي در زمان به روز شدن واگذاري تلفن ثابت، گسترش شبكه و به دنبال آن عمليات هاي كابل برگردان ادامه خواهد داشت.

آلودگي هواي تهران
009240.jpg

تلويزيون
009204.jpg

آموزش
دوره رايگان آشنايي با بورس
دوره آموزشي و رايگان آشنايي با اصول اوليه بورس در مركز همايش هاي مجموعه فرهنگي هنري تهران امروز و شنبه 23 دي از ساعت 16 تا 19 تشكيل مي شود. اين دوره با حضور كارشناسان و مدرسان مركز تحقيقات سازمان بورس اوراق بهادار تهران و با هدف گسترش فرهنگ سرمايه گذاري در بورس تشكيل مي شود. در اين كلاس شش ساعته درباره مفاهيم و اهميت بازار سرمايه، ابزارهاي مالي مورد استفاده در بورس، خريد و فروش سهام، حقوق دارندگان اوراق بهادار و تابلوهاي بورس بحث خواهد شد. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره هاي 7 77641125 تماس بگيرند و يا به نشاني خيابان شريعتي، روبه روي بهار شيراز، مجموعه فرهنگي هنري تهران (سينما ايران) مراجعه كنند.

آنلاين
۱۲ هزار خبر و 23 ميليون كليك در همشهري آنلاين
--همشهري آنلاين: همشهري آنلاين وارد هشتمين ماه همراهي با شما شد؛ توليد 13 هزار خبر و كليك خوردن 23 ميليون صفحه. در 7 ماهي كه گذشت سعي كرديم آنچه كه در توان ماست، ارائه كنيم؛ تواني كه از ميل به پيشروي باز نخواهد ماند.
يك برش ساده از مقطع همراهي همشهري آنلاين با شما، نشانگر استقبال در حد انتظار مخاطبان از اين رسانه آنلاين است.
در 7 ماهي كه از همراهي ما با يكديگر مي گذرد، ما در همشهري آنلاين بالغ بر 13 هزار مطلب خبري در قالب بيش از 40 گروه خبري براي شما توليد كرده ايم.
البته قريب به 5 ميليون كاربري كه در طول 7 ماه در همشهري آنلاين تردد داشته اند، بيش از 23 ميليون بار صفحات همشهري آنلاين را كليك كرده اند. علاقه مندان به آمار و ارقام تكميلي مي توانند ترافيك كاربران در 3 ماه منتهي به پايان سال 2006 را در قالب تعداد بازديدكننده، تعداد صفحات ديده شده و ميزان مكث كاربر در اين پايگاه اينترنتي مشاهده كنند.

بازتاب
مبارك است
رضا سيد حسيني
009246.jpg
اولين كتاب همشهري را با عنوان جمال و خصال آخرين فرستاده با مقدمه شيرين استاد خرمشاهي خواندم و لذت بردم و منتظر كتاب هاي بعدي تان هستم. در اين روزگاري كه تيراژ كتاب در مملكت ما به۲ هزار و 500 نسخه پايين آمده است، انتشار يك كتاب در 400 هزار نسخه درواقع تحقق روياي شيريني است. روزنامه هاي بزرگ دنيا اغلب از اين ابتكارها به خرج مي دهند. چند سال پيش كه در تركيه بودم روزنامه مليت را ديدم كه يك دايره المعارف را به صورت ضميمه هر روز منتشر مي كرد و خوانندگانش پس از اتمام كتاب، مراجعه مي كردند و يك جلد كتاب كامل را با وسيله اي كه به جاي صحافي عمل مي كرد، به دست مي آوردند.
در هر حال، اين اقدام همشهري طليعه كارهاي بزرگي مي تواند باشد. موفق باشيد.

سكه، طلا و ارز
009201.jpg

بازار
009198.jpg
خودروهاي گازسوز

هر سال زمستان، با افزايش آلودگي و بروز پديده وارونگي  هوا، گازسوزكردن خودروها به بحث روز رسانه ها تبديل مي شود.
اين بار خودروسازان ايراني وعده داده اند تا پايان امسال 137 هزار خودرو دوگانه سوز توليدكنند. ظاهراً اين نوع خودروهاي توليدي در چارچوب طرح تعويض خودروهاي فرسوده، به ثبت نام كنندگان در اين طرح واگذار مي شود. به اين ترتيب بايد انتظار داشت تا آخر امسال توليد خودروهاي دوگانه سوز به هزار دستگاه در روز افزايش يابد. از طرف ديگر در حالي كه در ماه هاي اخير شايعه شده بوده، توليد پژو 206 هاچ بك به دليل آن كه امكان گازسوز شدن آن وجود ندارد، متوقف خواهد شد، مديرعامل ايران خودرو گفته، با انجام يك طرح تحقيقاتي امكان گازسوزشدن اين مدل خودرو نيز از سال آينده فراهم خواهد آمد. قرار است در چارچوب همين طرح تحقيقاتي پژو 206 صندوق دار و پژو پارس نيز گازسوز شوند. در حالي كه به نظر مي رسد حداقل در گام هاي اوليه، اقدامات جدي براي گازسوزشدن خودروها و كاهش آلودگي هوا، ناشي از توليد انبوه خودرو در ايران در حال انجام است، اما در مورد معضل ترافيك، ناشي از پيوستن اين حجم از خودروها به خيابان هاي پايتخت، فكري جدي مشاهده نشده است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
يك كار پررونق
صبح كه از خانه بيرون آمده بود، هزار جور فكر و خيال ذهنش را مشغول كرده بود. بيكاري، كرايه خانه،  هزينه هاي سنگين زندگي و... آفتاب،  بي رمق و سرما، گزنده بود. آن روز بعد از مدت ها توانست مجوز وام خود اشتغالي اش را بگيرد و گرماي مطبوع خورشيد زمستاني را روي پوستش احساس كند. حالا ديگر هيچ فكر و خيالي در ذهن نداشت جز يك كار پررونق.
نرگس عليان نژاد

گشتي در دنياي خبرها
۱۲ ساعت اسارت در غار
كيپ  تاون: يك خانم چاق به مدت 12 ساعت داخل يك غار در آفريقاي جنوبي گير افتاد و به همين دليل 23 نفر از همراهان وي نيز اسير شدند. البته هنگامي كه وي در قالب يك تور سياحتي قصد ورود به غار را داشت مسئولان اين مكان هشدار دادند كه ممكن است در غار دچار مشكل بشود اما به هشدار آنها اهميتي نداد و در يكي از راهروهاي باريك اين غار گير افتاد و 23 نفر ديگر كه در اين تور تفريحي بودند به ناچار داخل غار اسير شدند. به هر حال مأموران آتشنشاني پس از 12 ساعت تلاش سرانجام موفق شدند اين خانم را از داخل راهرو بيرون بياورند. در طول اين مدت غذا و آب در اختيار همراهان تور قرار گرفت تا اينكه از فرط گرسنگي و تشنگي بيهوش نشوند.
الگو برداري از پدر
لاگوس: روز دوشنبه هفته قبل در حالي كه تنها چند دقيقه از سال 2007 سپري شده بود يك دوقلو در شهر لاگوس نيجريه چشم به جهان گشودند. يكي از دوقلوها ساعت يك دقيقه بامداد روز دوشنبه به دنيا آمد و ديگري 4دقيقه بعد چشم به جهان گشود. در واقع آنها نخستين نوزادان كشور نيجريه در سال 2007 بودند. جالب اينكه پدر آنها نيز 40 سال قبل دقيقاً چند دقيقه پس از آغاز سال 1967 به دنيا آمد و عنوان نخستين كودك متولد شده در نيجريه در آن سال را به خود اختصاص داد.
دشوار كردن شرايط دريافت گواهينامه
لندن: هر سال حدود 3 هزار نفر در سوانح رانندگي جان خود را در كشور انگليس از دست مي دهند به همين دليل قرار شد كه متقاضيان گواهينامه رانندگي كه اغلب قشر جوان جامعه هستند آزمون هاي دشوارتري را پشت سربگذارند. بر اين اساس از اين پس تنها افرادي قادر به شركت در امتحان دريافت گواهينامه رانندگي خواهند بود كه حداقل 120 ساعت آموزش را پشت سر گذاشته باشند. همچنين مدت زمان آزمون شهر 40 دقيقه خواهد بود. به عبارتي ديگر هر متقاضي بايد دست كم 40 دقيقه رانندگي كند تا اينكه افسر راهنمايي و رانندگي او را تأييد و يا رد كند. نتايج يك تحقيق نشان مي دهد كه افسران مجبور هستند در 10 درصد آزمون هاي شهر براي جلوگيري از وقوع سانحه، ترمز دستي خودرو را بكشند و يا با دست فرمان خودرو را در دست بگيرند.
۱.5ميليون پوند براي يك ساعت
مسكو: يك تاجر گمنام در روسيه حاضر شد به يكي از خوانندگان مشهور كشور انگليس براي اجراي يك ساعت برنامه، 5/1 ميليون پوند بپردازد. اين تاجر كه نامش فاش نشده است شخصاً با اين خواننده تماس گرفت و از وي خواست به روسيه سفر كند. اين خواننده نيز به همراه 20 نفر در آخرين شب سال 2006 از لندن به مسكو سفر كرد و به مدت يك ساعت در خانه اين تاجر كه 300 نفر ميهمان داشت برنامه اجرا كرد. اين خواننده صبح روز بعد به انگليس بازگشت. به اين ترتيب ركورد بيشترين پرداخت به يك خواننده براي اجراي يك ساعت برنامه در روسيه شكسته شد.
خوش خواب
ميشيگان: يك مرد بيكار در آمريكا با بخت بلند از مرگ نجات يافت. داستان از اين قرار بود كه اين مرد بيكار داخل يك مخزن بزرگ زباله در حال جستجو براي بطري خالي بود كه ناگهان در اين مخزن به خواب سنگيني فرو رفت. به همين دليل كارگران شهرداري اين مخزن را داخل خودرو حمل زباله خالي كردند. به هر حال هنگامي كه مرد از خواب بيدار شد خود را داخل خودرو حمل زباله ديد و متوجه شد كه تنها چند دقيقه با مركز بازيافت زباله فاصله داد. به همين دليل با داد و فرياد تصميم گرفت كارگران خودرو را مطلع كند اما فايده اي در برنداشت. سرانجام وي با تلفن همراه خود با پليس تماس گرفت و موضوع را اطلاع داد. خوشبختانه پليس قبل از اينكه اين مرد در كارخانه بازيافت ميان زباله ها له شود او را نجات داد.
خرج حيوانات خانگي
نيويورك: ديروز اعلام شد مردم آمريكا در هر سال به طور متوسط 4/38 ميليارد دلار صرف حيوانات خانگي خود مي كنند. اين رقم نسبت به سال 1997 بيش از 2 ميليارد دلار افرايش نشان مي دهد. حتي برخي از شهروندان با پرداخت مبالغ كلان، ماساژور خانگي براي حيوانات خود استخدام مي كنند و براي آنها لاك ناخن ويژه و همچنين بيسكويت مي خرند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |