شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۷ - Feb 3, 2007
جشنواره 25 با شوك آغاز شد
سلحشوران عاشورايي جشنواره فيلم را افتتاح كردند
012702.jpg
گروه ادب و هنر- بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر كه با حضور برخي سينماگران نامي نويد روزهاي گرمي را در بهمن ماه مي داد، در حالي افتتاح شد كه از همان شب اول همراه با شوك بود: سنتوري كنار گذاشته شد.
گرچه اطلاعيه رسمي دبيرخانه جشنواره تا آخرين لحظات آماده شدن صفحه به دستمان نرسيد اما برنامه  جشنواره  فيلم فجر در حالي منتشر شد كه فيلم سنتوري داريوش مهرجويي در جدول قرار نگرفته است. در اين جدول چند جاي خالي ديگر هم هست كه با اين عنوان مشخص شده اند متعاقباً اعلام مي شود ظاهراً دو فيلم روز سوم به كارگرداني محمد حسين لطيفي و رئيس مسعود كيميايي قرار بوده جاهاي خالي را پر كنند اما حالا مقرر شده مشروط به آماده شدن در جدول قرار بگيرند آن هم از تاريخ 17 بهمن ماه به بعد. همچنين طبق آخرين اخبار فيلم سينمايي پاداش سكوت به جشنواره  فيلم فجر مي رسد. اين اتفاق به دليل عدم هماهنگي بين سيستم فني ايران با تركيه و آلمان، مربوط به صدا و تصوير ده دقيقه  پاياني فيلم (تصاوير مربوط به زير آب) است كه با يكديگر هماهنگ نيست و هم اكنون عوامل فيلم در استوديو مشغول كار بر روي اين بخش هستند و طبق اعلام روابط عمومي فيلم: عوامل اميدوار هستند فيلم 15 بهمن ماه به جشنواره برسد. مازيار ميري كارگردان و پرويز پرستويي، رضا كيانيان، جعفر والي، فرهاد اصلاني، مهتاب كرامتي، مهدي صفوي بازيگران اين فيلم هستند. در عين حال با خلوت شدن بخش مسابقه، ابوالقاسم طالبي با دست هاي خالي به بخش رقابتي جشنواره  فيلم فجر آمد. در دست هاي خالي علاوه بر خسرو شكيبايي، بازيگراني چون فاطمه گودرزي، مريلا زارعي، اصغر تقي زاده، زهرا داود نژاد و مسعود رايگان به ايفاي نقش مي پردازند. اين در حالي است كه سيامك شايقي پس از پذيرفته نشدن آينه در بخش مسابقه از حضور در جشنواره انصراف داد. شايقي فرم حضور در جشنواره را براي فيلم آينه پركرده بود اما پس از اطلاع از انتخاب اين فيلم براي شركت در بخش فيلم هاي مهمان به اعتراض به اين تصميم از حضور در جشنواره فجر انصراف داد و فيلمش را از بخش مهمان جشنواره خارج كرد. آينه محصول سيما فيلم است.
افتتاحيه متفاوت
با تمام اين احوال افتتاحيه يا به تعبير مسئولان برگزاري جشنواره، مراسم سلحشوران عاشورايي بعدازظهر پنجشنبه با حدود يك ربع تأخير با حضور حسين صفار هرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، محمد رضا جعفري جلوه معاون سينمايي ارشاد، عليرضا رضاداد مدير عامل بنياد سينمايي فارابي، امير رضا خادم نماينده مجلس شوراي اسلامي و... در تالار وحدت برگزار شد. پس از پخش سرود ملي و قرائت قرآن مجيد، كليپي به كارگرداني رضا ميركريمي از مراسم حج با عنوان گفت وگو به همراه بخش هايي از موسيقي خيلي دور خيلي نزديك ساخته محمدرضا عليقلي پخش شد و پس از آن تصاويري از ديدار كارگردانان با رهبري به نمايش درآمد. پخش كليپي درباره نظرات افرادي نظير حسين صفارهرندي، محمدرضا جعفري جلوه، ابراهيم حاتمي كيا، جمال شورجه، حسين محجوب، جهانگير الماسي، جواد شمقدري، جمشيد مشايخي، علي معلم، لادن مستوفي، محمد مهدي عسگرپور، محمد علي نجفي، عليرضا شجاع نوري و ... درباره واقعه عاشورا از بخش ديگر مراسم بود. مصطفي موسوي كه اجراي مراسم را هم بر عهده داشت، در ادامه مراسم شروع به مقتل خواني كرد و بعد كليپ هميشه عاشورا به كارگرداني حميد بهمني پخش شد. علي عمراني قطعه نمايشي شبيه خواني شمركشي را به كارگرداني محمد رحمانيان به همراه اجراي موسيقي زنده اجرا كرد. رحمانيان هم كه در گوشه اي از سالن نزديك به صحنه ايستاده بود با دادن پاسخ به برخي از سؤالات شبيه خوان با او همراهي مي كرد. همزمان با اجراي اين نمايش تصاويري از حضور عمراني در سطح شهر هم پخش مي شد. بخش دوم كليپ مربوط به هنرمندان و خواندن يك بيت شعر درباره عاشورا اختصاص داشت، عليرضا رئيسيان، داوود ميرباقري، مجتبي راعي، حسين پاك نيت و... از جمله ديگر هنرمنداني بودند كه در اين كليپ حضور داشتند. حسين صفار هرندي در اين كليپ از هنرمندان خواست واقعه عاشورا را در حد توان خود به تصوير كشند. مهتاب نصيرپور بازيگر قطعه نمايشي دوم بود كه مورد استقبال حاضران در سالن قرار گرفت. داستان اين نمايش درباره جانباز شيميايي علاقه مند به سينما بود كه در روز عاشورا به شهادت رسيده و همسرش (مهتاب نصير پور) داستان چگونگي مجروح شدن و زندگي و شهادت او را تعريف مي كرد. شروع اين نمايش با پخش تصاويري از حضور همسر اين جانباز در روز عاشورا در كنار درهاي بسته سينماها همراه بود. كليپ سينما و محرم در ادامه مراسم پخش شد. در اين كليپ، تصاويري از فيلم هاي هامون، قدمگاه، روز واقعه، از كرخه تا راين، مسافر ري، آژانس شيشه اي، پرواز در شب و... پخش شد. اجراي حركات موزون با موضوع عزاداري، سينه زني و زنجيرزني ادامه دهنده مراسم بود كه اين بخش هم مورد استقبال حاضران قرار گرفت. در بخش بعدي، قرار بود بيانيه دبير جشنوار ه كه از قبل ضبط شده بود، پخش شود كه به دليل بروز مشكل فني پخش آن ميسر نشد و رضاداد به ناچار روي صحنه آمد و با عرض تسليت مراسم عزاداري گفت: اميدوارم اين جشنواره پر از بركت براي سينماي ايران باشد و از خداوند مي خواهم سينماي ايران را حسيني نگه دارد و سايه و كلام حسين ع را بر سر سينماگران مستدام بدارد. موسوي بخش دوم مقتل خواني را اجرا كرد و در پايان مراسم، عزاداري با حضور نوازندگان دمام، و عزاداران و نوحه خوان جنوبي به اجرا درآمد.
۱۰۰ سكه براي بهترين تماشاگران
روابط عمومي جشنواره فيلم فجر اعلام كرده در طول برگزاري جشنواره، تماشاگران سينماهاي مردمي اين رويداد مي توانند با واريز كردن ته بليت هاي خود با ذكر مشخصات و شماره تماس به صندوق هايي كه به همين منظور در سينماهاي جشنواره تعبيه شده در اين قرعه كشي شركت كنند. بر پايه اين گزارش، در پايان جشنواره با جمع آوري اين برگه ها از ميان آنها قرعه كشي صورت مي گيرد و 100 سكه به برگزيدگان اهدا مي شود. سينماهاي مردمي جشنواره عبارتند از: آستارا، آفريقا، فرهنگ، استقلال، سپيده،  عصر جديد، سروش،  اريكه ايرانيان، موزه سينما، مجموعه فرهنگي آسمان، حافظ و رودكي.
۱۵ فيلم در روز اول
۱۵ فيلم بلند سينمايي ايراني در اولين روز جشنواره بين المللي فيلم فجر به روي پرده رفت. به گزارش روابط عمومي جشنواره فيلم فجر اين آثار روز جمعه سيزدهم بهمن ماه در سينماهاي نمايش دهنده آثار جشنواره به نمايش در آمد. براساس اين گزارش سينه سرخ ساخته پرويز شيخ طادي، خون بازي ساخته رخشان بني اعتماد،
تك درختها ساخته سعيد ابراهيمي فر، مصائب دوشيزه ساخته مسعود اطيابي، اتوبوس شب از كيومرث پوراحمد، پابرهنه در بهشت از بهرام توكلي، ميناي شهر خاموش از اميرشهاب رضويان، آدم از عبدالرضا كاهاني، آفتاب بر همه يكسان مي تابد از عباس رافعي، مثل يك قصه از خسرو سينايي، قفل ساز از غلامرضا رمضاني، بازهم سيب داري از بايرام فضلي، سبيل مردونه از جواد اردكاني، گوشواره از وحيد موساييان و پارك وي از فريدون جيراني به روي پرده رفتند.
بيست و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم فجر از 12 تا 22 بهمن ماه سال جاري در تهران برگزار مي شود.

تلويزيون بايد كارهاي عالي تري ارائه دهد
ايسنا: مدير گروه حماسه و دفاع شبكه  يك سيما، با اعتقاد بر اين كه رسانه  ملي در پرداختن به آرمان هاي اوليه انقلاب اسلامي، پله هاي ترقي را طي مي كند، در عين حال گفت: تلويزيون هنوز هم مي تواند كارهاي بهتر و عالي تري را در اين زمينه ارائه دهد، اما اين اتفاق به تدريج محقق مي شود.
عباس اكبري درباره لزوم يادآوري آرمان هاي انقلاب اسلامي از طريق برنامه هاي تلويزيوني، اظهار كرد: با ساخت برنامه هاي مستند، نمايشي و تركيبي كه تفكر مخاطب را درباره انقلاب و دستاوردهاي آن دوران برمي انگيزند، مي توان به يادآوري گذشته پرداخت و مشخص كرد قرار است در آينده به چه چيزهايي دست يابيم. وي با اشاره به تاثيرگذاري برنامه هاي نمايشي در انتقال آرمان هاي اوليه انقلاب اسلامي، اظهار كرد: برنامه هاي نمايشي به خوبي مي توانند آرمان هاي انقلاب و حس و حال آن دوران را به كساني كه در آن زمان حضور داشته اند، يادآوري كنند. اين برنامه ها هم چنين مي توانند به كساني كه در آن دوران حضور نداشته اند، كمك كنند تا با آدم ها، فضا و روح كلي آن دوران ارتباط برقرار كنند.
عباس اكبري، وضعيت كيفي سريال هايي كه تاكنون با موضوع انقلاب اسلامي و آرمانهاي آن ساخته شده اند، را مثبت ارزيابي كرد و در عين حال افزود: از آن جا كه ما آرمانگرا هستيم، معتقديم سريال هاي بهتري هم مي توان در اين زمينه توليد كرد. مدير گروه حماسه و دفاع شبكه اول سيما تأكيد كرد: سوژه هاي انقلاب اسلامي ايران پايان ناپذير هستند؛ انتخاب سوژه هاي نو بر عهده برنامه سازان و مديران فرهنگي است. وي نقش مديران فرهنگي در سوق دادن نويسندگان و كارگردانان به سمت سوژه هاي تازه را مؤثر خواند و افزود: مديران بايد بيش از گذشته فعال شده و به نويسندگان و كارگردانان ساخت چنين سوژه هايي را پيشنهاد دهند. آنان به دليل اشرافي كه به سوژه هاي مختلف دارند، مي توانند از تكراري بودن سوژه ها جلوگيري كنند. اكبري در پاسخ به اين پرسش كه در بيان واقعيات انقلاب اسلامي  چه خط قرمزهايي را بايد رعايت كرد گفت: مستندهايي كه در دهه هاي فجر دو سال اخير از تلويزيون پخش شده، مي تواند براي كساني كه مي خواهند در اين عرصه كار كنند، ملاك خوبي باشد. اين مستندها كه اخيراً توليد شده يا از آرشيو بيرون كشيده شده اند، به خوبي سياست هاي سازمان صدا و سيما و خط قرمزهاي رسانه ملي را مشخص مي كنند.

فروش 4 برابري تابلوي اسماءالحسني
ايسنا: در حراج كريستي مجموعه كامل آثار هنرمندان ايراني كه از سوي مجموعه داران داخل كشور در مزايده شركت داده شده بودند، با رقمي  معادل يك  ميليون  و  ۲۰۰ هزار دلار از مجموع كل فروش آثار، كه رقمي  معادل  ۱‎/۱۳ ميليون دلار داشت، فروخته شدند.
بنا به اين گزارش، تابلوي اسماء  الهي (اسماء الحسني) سيدمحمد احصايي، هيچ برنزي پرويز تناولي و تابلوي الله اكبر فرهاد مشيري، با فروش  ۱۰۲ هزار دلاري شان، به رقم يك صد هزار دلاري فروش آثار دست يافته و ركورد تاريخ فروش آثار هنري ايراني را در دنيا شكستند. اين در حالي است كه تاكنون و در تاريخ هنرهاي تجسمي  ايران، به استثناي اثري از استاد محمود فرشچيان كه در آمريكا فروخته شده، هيچ اثري از هنرمندان ايراني بيش از  ۵۰ ميليون تومان فروخته نشده است.
فروش 4 برابري تابلوي الله اكبر فرهاد مشيري كه خط نگاره اي سفيد بر زمينه سياه بود، موقعيت استثنايي اين فروش به شمار مي رفت. اين اثر در برآورد اوليه،  ۱۸ تا  ۲۴ هزار دلار قيمت گذاري شده  بود.
به  گمان كارشناسان، قيمت آثار هنرمندان خاورميانه- هند، عرب و ايراني- به  سمت متعادل شدن پيش مي رود و در حالي كه آثار عرب ها و هندي ها كه در دور گذشته حراج با خيزش قابل توجهي روبه رو بود، در دور دوم افت كرده  است و اكنون متوسط قيمت عرب ها  ۲۰ تا  ۳۰ هزار دلار، متوسط قيمت ايراني ها  ۳۰ -  ۴۰ و هندي ها  ۷۰ تا  ۱۰۰ هزار دلار است.

همايش آيين هاي عاشورايي به پايان رسيد
ايسنا: سومين همايش سراسري آيين هاي عاشورايي شب گذشته ـ دوازده بهمن ماه ـ با معرفي برگزيدگان به كارش پايان داد.
محمدحسين صفارهرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي  با تقدير از تلاش مسئولان تئاتر در برگزاري همايش آيين هاي عاشورايي گفت: اين همايش امسال پر رونق تر از سال گذشته برگزار شد و اميدوارم سال آينده با نظارت امام حسين(ع) و با حضور مردم حسين دوست كشور باز هم پررونق تر برگزار شود. وي تاكيد كرد: يكي از دلايلي كه باعث شده شور عاشورا
هر سال پرسوزتر از گذشته برگزار شود، تلاش هنرمندان رشته هاي گوناگون براي ثبت و ضبط اين واقعه جانگداز است و هنرمندان تئاتر هم در اين سالها ارادت خود را به حضرت امام حسين(ع) به خوبي نشان داده اند. در اين مراسم از آتيلا پسياني، سياوش تهمورث، مريم معترف و سيدجواد  هاشمي  به خاطر حضور در اين دوره از همايش تقدير شد. همچنين اجراي قطعات موسيقي با حضور حسام الدين سراج در كنار اجراي يك قطعه تعزيه با حضور اسماعيل محمدي، مخالف خوان پيشكسوت تعزيه، از ديگر برنامه هاي مراسم پاياني همايش آيين هاي عاشورايي بود.

اخبار كوتاه
ترجمه ارمني قرآن : ترجمه  30 جزء كامل قرآن كريم به زبان ارمني در ارمنستان منتشر شد. اين مصحف شريف را ادوارد حق ورديان - شاعر و مترجم ايراني الاصل ارمني - ترجمه كرده است و ويراستاري و بازبيني آن را خاچيك مانوكيان و ژرژ ابراهيميان برعهده داشته اند. قران كريم با ترجمه  ارمني در انتشارات هاياستان ارمنستان در قطع
۷۰ *،۱۰۰ در يك هزارو۲۲۳ صفحه، به مناسبت سال پيامبر اعظم منتشر شده است.
مرحله پاياني ارسال آراي داوري اسكار : در حالي كه كمتر از 4 هفته به مراسم اهداي جوايز معتبر اسكار مانده است، مرحله پاياني ارسال صندوق هاي آرا به راي دهندگان انجام شد. اين صندوق هاي راي براي 5830 عضو آكادمي علوم  و هنرهاي سينمايي آمريكا ارسال شدند. راي دهندگان بايد تا پيش از ساعت 17 روز بيستم فوريه (اول اسفند) آراء خود را برگردانند. آراء ارسالي بعد از اين مدت، اعتباري نخواهند داشت.
انصراف يكي از نامزدان جايزه كتاب سال : اميرحسن چهلتن از حضور در جايزه  كتاب سال انصراف داد. وي در يادداشتي خطاب به دبيرخانه  جايزه  كتاب سال درخواست كرده است به دليل آن كه رفتار باني اين مسابقه، در سه دهه  اخير همواره مورد اعتراضش بوده است، از سر لطف، او را از اين نامزدي معاف بدارند.
012705.jpg
جايزه انسان دوستانه ايست وود: اولين جايزه  انسان دوستانه  انجمن سينماي آمريكا به كلينت ايست وود ، كارگردان فيلم نامه هايي از ايووجيما تعلق خواهد گرفت. او اولين كارگرداني خواهد بود كه اين جايزه را دريافت خواهد كرد. رئيس انجمن سينماي آمريكا در اين رابطه اظهار كرد: ايست وود چندين دهه است كه در فيلم هايش،  روح محبت و انسانيت را به تصوير كشيده و دو فيلم اخير او درباره  جنگ جهاني دوم، - نامه هايي از ايووجيما و پرچم هاي پدران مان- تأييدي بر اين مدعاست.
همايش تجليل از فجر آفرينان عاشورايي: دومين همايش تجليل از فجر آفرينان عاشورايي يكشنبه
۲۹ بهمن در تالار وحدت برگزار مي شود.
اين مراسم كه به همت شوراي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي  برگزار مي شود، به رشته هاي خطابه، مداحي، شعر و رسانه مي پردازد. مراسم يادشده با مشاركت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي  و بنياد شهيد و امور ايثارگران برپا مي شود و در آن، از فجرآفرينان عاشورايي با دو محوريت حماسه سازان و حماسه سرايان انقلاب اسلامي  و دفاع مقدس تجليل مي شود.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |