شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۷ - Feb 3, 2007
مسئولان وزارت بهداشت در پاسخ به اختلاف درباره اين كه كدام متخصصان مجاز به انجام عمل زيبايي بيني هستند؛
جراحي بكنيد، ولي قصور نكنيد
سميه شرافتي
012729.jpg
حدود دو هفته قبل، در همين صفحه گزارشي در مورد اختلاف نظر ميان جراحان پلاستيك، گوش و حلق و بيني و جراحان فك و صورت در مورد اين كه كدام يك از آنها صلاحيت انجام عمل ترميمي بيني دارند به چاپ رسيد. در اين گزارش رئيس انجمن جراحان پلاستيك نسبت به صلاحيت گروه هاي ديگر براي انجام جراحي ترميمي بيني ابراز ترديد كرده  بود و همين باعث واكنش انجمن هاي جراحان فك و صورت و متخصصان گوش و حلق و بيني شد.
دكتر محمد بيات، متخصص جراحي دهان و فك و صورت و دبير انجمن جراحان دهان و فك و صورت و عضو شوراي عالي نظام پزشكي با انتقاد از اين كه رئيس يك انجمن هم تراز نمي تواند در مورد محدوده كاري رشته تخصصي ديگري اظهار نظر كند، در گفت وگو با همشهري، با اشاره به اين كه رشته جراحي دهان، فك و صورت يك دوره آموزشي پنج ساله در ايران دارد كه در همه جاي دنيا شناخته شده است و الگوي آن هم طبق استانداردهاي بين المللي در كشور طراحي شده و اجرا مي شود، مي گويد: محدوده كاري اين رشته در سال هاي اخير گسترش زيادي پيدا كرده و عمده كار آن در مورد ضايعات و صدمات فك و صورت است كه شامل شكستگي ها، ضايعات و صدمات پاتولوژيك، تومورها و شكاف لب و كام، جراحي هاي بازسازي، عفونت ها و ... است.
وي با تأكيد بر اين كه جراحي زيبايي هم در حيطه اين وظايف قرار مي گيرد، ادامه مي دهد: جراحي زيبايي در همه جاي دنيا و از جمله ايران جزو دوره آموزشي اين رشته است. جراحي ترميمي قسمت عمده اين رشته را تشكيل نمي دهد، اما جزو آن است. ولي ما متأسفانه با برخي از اخبار و اطلاعات نادرست روبه رو هستيم كه توسط رسانه ها نيز گسترش پيدا مي كند. ما معتقد نيستيم كه جراحان صرفاً كار زيبايي كنند ولي اظهار نظر در مورد اين كه جراحي زيبايي جزو برنامه اين رشته نيست، اصلاً درست نيست و تعيين تكليف در اين مورد بايد فقط توسط مقامات قانوني در وزارت بهداشت و درمان صورت گيرد.
خط كشي معنا ندارد
بسياري از اعمال جراحي در رشته هاي مختلف پزشكي با هم همپوشاني دارند؛ مثل جراحي تيروئيد كه هم به وسيله جراحان سر و گردن و هم جراحان عمومي انجام مي شود. جراحي هاي صورت و از جمله بيني هم به وسيله اين سه گروه جراحي انجام مي شود و اين در تمام دنيا پذيرفته شده است. چون جراحي صورت تمام اندام مربوط به صورت از جمله بيني را نيز شامل مي شود. دبير علمي انجمن جراحان فك و صورت با بيان اين جملات تصريح مي كند: متأسفانه در جامعه ما اين جروبحث ها، جروبحث هاي كاذبي است كه فقط براي يك عده از مطرح كنندگان آن منافع مالي و اقتصادي دارد.
دكتر كلانتر هرمزي، رئيس انجمن جراحان پلاستيك، در گزارش قبل در مورد صلاحيت جراحان گوش و حلق و بيني اعلام كرده بود كه فقط آن دسته از اين جراحان كه دوره آموزشي جراحي پلاستيك را گذرانده اند مي توانند عمل جراحي ترميمي بيني را انجام دهند كه همين باعث واكنش هايي از سوي مسئولين انجمن جراحان گوش و حلق و بيني نيز شد.
دكتر ابراهيم رزم پا، مدير روابط عمومي انجمن جراحان گوش و حلق و بيني با اعلام اين كه انجمن جراحان پلاستيك نمي تواند نه براي ما و نه براي هيچ تخصص ديگري تعيين تكليف كند، مي گويد: اين بار اول نيست كه انجمن جراحان پلاستيك از حيطه اختياراتش فراتر مي رود. بارها در صدا و سيما نيز اين صحبت ها از طرف رئيس اين انجمن مطرح شده است و بارها نيز به آنها در مورد قانوني نبودن اين صحبت ها تذكر داده شده است.
وي با بيان اين كه يك جراح پلاستيك آن قدر كه در جراحي سينه و شكم مي تواند تبحر داشته باشد ممكن است در جراحي بيني تبحر كافي نداشته باشد، مي گويد: خيلي از متقاضيان جراحي بيني هستند كه بعد از عمل زيبايي توسط اين جراحان دچار عوارض وخيم غيرقابل برگشت شده اند؛ به طوري كه ترجيح مي دهند به وضعيت سابق برگردند ولي مشكلات فعلي را نداشته باشند.
مجوز مهم نيست، تخصص مهم است
حتي اگر وزارت بهداشت هم به اين جراحان براي جراحي ترميمي بيني مجوز دهد باز هم اگر يك جراح با وجود داشتن مجوز، تخصص كافي نداشته باشد خلاف قانون است. مدير روابط عمومي انجمن جراحان گوش و حلق و بيني با بيان اين جملات ادامه مي دهد: مسئله مهم اين است كه جراحان پلاستيك آن قدر كه روي بيني مانور مي دهند چرا روي قسمت هاي ديگر بدن تأكيد نمي كنند؟ تعداد متخصصين گوش و حلق و بيني كه جراحي پلاستيك مي كنند خيلي بيشتر از تعداد جراحان پلاستيك است ولي متأسفانه طرح اين مسائل علاوه بر بي اعتمادي مردم نسبت به اين افراد باعث مي شود دود اين مسائل به چشم خودشان برود.
اصلاح تمام انحرافات و بيماري هاي مختلف بيني از قبيل التهابات، عفونت ها و اشكالات و ناهنجاري هاي آناتومي، پليپ بيني، خون دماغ، انحراف تيغه مياني بيني و به طور كلي اصلاح مشكلات مربوط به فيزيولوژي بيني به عهده متخصص گوش و حلق و بيني است. اين  را هم دكتر احمد خاص احمدي، نماينده مجلس شوراي اسلامي و متخصص گوش و حلق و بيني مي گويد. وي تصريح مي كند: گروه هاي ديگر اگر بخواهند جراحي بيني را انجام دهند فقط به ظاهر بيني و زيبايي آن توجه دارند. ما بيماراني را داريم كه با مخاط بيني خشك مراجعه مي كنند. قطعاً يك متخصص گوش و حلق و بيني به اين مشكلات تسلط پيدا مي كند و موقع جراحي پلاستيك تمام اين مشكلات را در نظر مي گيرد.
دكتر خاص احمدي با بيان اين كه جراحان پلاستيك فقط جراحان عمومي هستند كه نمي توانند اين مشكلات و بيماري ها را در موقع جراحي تشخيص دهند ادامه مي دهد: همين نوع جراحي عوارض زيادي را به همراه دارد؛ گرفتگي بيني و سوراخ شدن ديواره مياني، عدم تقارن و انحراف تيغه از جمله اين عوارض هستند. به همين دلايل است كه ما معتقديم اولويت جراحي زيبايي و پلاستيك با جراحاني است كه با اين عوارض آشنا هستند. يك جراح پلاستيك عمومي تمام قسمت هاي بدن را جراحي مي كند ولي به طور تخصصي نمي تواند روي بيني كار كند. به علاوه تمام جراحان گوش و حلق و بيني دوره آموزشي جراحي پلاستيك را مي گذرانند نه فقط عده اي از آنها.
مسئولان چه مي گويند؟
با وجود تمام اظهار نظرها و انتقادهايي كه ميان اين سه گروه از جراحان به وجود آمده، مسئولان وزارت بهداشت باز هم حل اين اختلاف را منوط بر تشكيل كميته اي مي دانند كه در آن رؤساي اين سه انجمن براي يافتن راه حل اختلاف درباره محدوده وظايف خود به بحث بنشينند. اما مسئولين وزارت بهداشت قبل از تشكيل اين جلسه چه مي گويند؟
دكتر افخمي، رئيس اداره نظارت بر درمان وزارت بهداشت در اين باره معتقد است: متأسفانه در جامعه ما عمل جراحي بيني بيشتر جنبه تشريفاتي پيدا كرده و در اكثر مواردي كه جراحي انجام مي شود لزومي به اين كار نبوده است. ولي در مورد اين كه كدام يك از اين گروه ها مجاز به انجام عمل ترميمي بيني هستند هنوز پيش بيني خاصي صورت نگرفته و هر سه گروه مدعي هستند كه در اين زمينه دوره هاي لازم را ديده اند. وي ادامه مي دهد: به طور كلي اعمال پزشكي را هر پزشكي ممكن است انجام دهد، مثلاً يك پزشك عمومي ممكن است كاري را انجام دهد كه در حيطه تخصصش نباشد و البته تا زماني كه اشكالي در كارش به وجود نيامده و بيمار نيز از او شكايتي نكرده مسئله اي به وجود نمي آيد، ولي وقتي اين پزشك در كارش دچار مشكل شد آن وقت است كه قصور كرده يعني در كاري دخالت كرده كه صلاحيت انجام آن را نداشته است.
وي ضمن اشاره به اين كه الآن خيلي از اعمال تخصصي را پزشكان عمومي تجويز مي كنند كه چنانچه در اين زمينه تخطي به وجود بيايد قصور محسوب مي شود، مي گويد: در مورد پزشكان اين گروه ها هم به همين صورت است و تا بيمار از آنها نارضايتي نداشته و قصوري صورت نگيرد، مشكلي براي اين پزشكان به وجود نمي آيد.
دكتر بهرام عين اللهي، رئيس دبير خانه شوراي تخصصي آموزش پزشكي هم مي گويد: از ماه گذشته دبيرخانه شوراي عالي نظام پزشكي كميسيون برنامه هاي آموزشي را براي تخصص هاي مختلف در وزارت بهداشت راه اندازي كرده كه طبق آن از هر رشته تخصصي يك نفر در اين كميسيون شركت مي كند. بر اساس مصوبات اين كميسيون برنامه هاي آموزشي رشته هاي مختلف تخصصي مشخص و براي اجرا به معاونت سلامت ارجاع داده مي شود. با تشكيل اين شورا حيطه هاي تخصصي هر رشته و دوره هاي آموزشي رشته تخصصي آنها به طور كامل مشخص خواهد شد.

محققان مي گويند
كلرهگزيدين همچنان پيشتاز دهان شويه هاست
گروه سلامت- دهان شويه ضدعفوني كننده مي خواهيد؟ هنوز كلرهگزيدين قديمي نشده، هنوز برايتان كار مي كند. اين از نتايج طرحي است كه محققان كشورمان در دانشگاه تهران انجام داده اند.
خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گزارش كرد در اين تحقيق كه توسط دكتر وحيد اصفهانيان انجام شده، اثر ضدميكروبي چند نوع دهان شويه بررسي و باهم مقايسه شده است: نوعي دهان شويه گياهي به نام سينامول، دهان شويه آنتي سپتيك ايرشا و نيز دهان شويه كلرهگزيدين به عنوان نمونه استاندارد. 50 بيمار مبتلا به التهاب لثه كه پلاك هايي با عمق حداقل 5 ميليمتر داشتند، انتخاب شدند. پيش از آن كه هيچ كار درماني روي اين لثه ها انجام شود، نمونه پلاك بالا و زيرلثه اي آنها برداشته شد و به دو نوع محيط  كشت مايع هوازي و بي هوازي منتقل شد. سپس نمونه ها به چهار گروه تقسيم شدند و براي هر گروه، از دهان شويه هاي كلرهگزيدين، ايرشا، سينامول و دارونما (سالين نرمال) تجويز شد. رشد كلوني باكتري ها نشان داد كلرهگزيدين همچنان بهترين دهان شويه است.
برنزه مي شويد و سرطان مي گيريد
012723.jpg
گروه سلامت-بـرنزه شدن به چه قيمتي؟ ايـن سـؤال دانشمندان و پژوهشگران است، از كساني كه به اميد تيره نشان دادن پوست خود و لابد زيباتر شدن، روي تخت هاي برنزه كننده خوابيده اند و غافل اند از اين كه اين كار خطر ابتلا به سرطان پوست را در آنها زياد مي كند.
اين حاصل مطالعه اي است كه محققان در بيمارستان ناينولز انگليس انجام داده اند. آنها با بررسي تعداد زيادي از تخت هاي مخصوص اين كار، كه در آنها از لامپ هاي اشعه ماوراي بنفش استفاده مي شود، اعلام كردند: ?? درصد از تخت هاي آزمايش شده، اشعه اي بيش از استانداردهاي انگليس و اتحاديه اروپا به بدن افراد مي تابانند.همين موضوع باعث شده استفاده  از اين تخت ها در انگلستان، خطر ابتلا به سرطان پوست را نسبت به ??سال پيش، سه برابر زيادتر كند. به دنبال انتشار نتايج اين تحقيق، بي بي سي گزارش كرد مؤسسه تحقيقات سرطان انگليس اعلام كرده است: افراد زير ??سال هرگز نبايد در معرض نور اين تخت ها قرار گيرند و مراكز غيرحرفه اي ارايه كننده خدمات تخت هاي برنزه كننده بايد بسته شوند. البته صاحبان تخت هاي برنزه كننده هم اين نتايج را رد كرده و گفته اند هر چه نور تابانده شده بيشتر و قوي تر باشد، زمان جلسه كوتاه تر مي شود و بنابراين چنين خطري معنا ندارد. اين كه محققان در اين دعوا برنده مي شوند يا تخت هاي برنزه كننده، بايد منتظر بود و ديد.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |