شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۷ - Feb 3, 2007
اداي احترام رهبر معظم انقلاب
به بنيانگذار جمهوري اسلامي
012732.jpg
گروه سياسي - رهبر معظم انقلاب در آستانه دهه فجر، با حضور در مرقد مطهر امام خميني ره به مقام بنيانگذار جمهوري اسلامي اداي احترام كردند.
همزمان با آغاز ايام دهه فجر و سالروز ورود تاريخي امام راحل به ميهن اسلامي و همزمان با دوازدهمين روز ماه محرم سالروز شهادت حضرت زين العابدين،امام سجادع حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح پنج شنبه با حضور در مرقد مطهر امام خميني ره با قرائت فاتحه به مقام شامخ بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران اداي احترام كردند.
رهبر انقلاب اسلامي سپس با حضور بر مزار شهداي هفتم تير و گلزار شهيدان، براي روح مطهر آنان، آرزوي علو درجات كردند.

رئيس جمهوري:
ارتباط مسئولان با امام خميني بايد هميشگي باشد
012735.jpg
.گروه سياسي رئيس جمهوري با تاكيد بر اين كه همه بايد آرمان هاي امام ره را پي گيري و بر تحقق آن پافشاري كنيم اظهار داشت: ارتباط مسئولان با امام ره بايد يك ارتباط هميشگي باشد. امروز ملت، انقلاب ما و بشريت هر چه را كه دارد مديون انقلاب امام ره است.
محمود احمدي نژاد كه به همراه هيأت وزيران صبح روز پنج شنبه در مرقد امام خميني ره به منظور تجديد بيعت با آرمان هاي بنيان گذار كبير انقلاب اسلامي حضور يافته بود، پس از اداي احترام به مقام امام خميني ره در جمع خبرنگاران حاضر و با آنان در ارتباط با نهضت امام خميني ره، مسئله هسته اي كشورمان و تبليغات رواني كه اين روزها از سوي برخي رسانه هاي غربي در مورد ايران مطرح مي شود، سخن گفت. محمود احمدي نژاد در ابتداي اين گفت وگو با اشاره به نهضت امام خميني ره و نقش ايشان در پيروزي انقلاب اسلامي به حضور خود و اعضاي هيأت دولت در حرم امام ره اشاره كرد و اظهار داشت: حضور ما يك حضور سمبليك است و در واقع بيعت مجددي توسط خدمتگزاران ملت با آرمان هاي امام ره براي پيگيري و تداوم اين آرمان هاست. به گزارش ايسنا، رئيس جمهوري در مورد جشن تثبيت هسته اي در دهه  فجر گفت: موضوع هسته اي كشور براي ملت ما و تمام ملت ها يك بحث روشن است. مسئله  هسته اي ما نه يك مسئله  حقوقي و فني، بلكه از ديدگاه قدرت هاي بزرگ و فاسد يك مسئله سياسي است، ولي از نگاه ما يك مسئله  اعتقادي است كه حق طبيعي ملت ايران محسوب مي شود. احمدي نژاد با بيان اين كه كشور ما به سرعت در حال ابرقدرت شدن است گفت: ابرقدرتي ما متكي بر داشتن سلاح يا حتي مناسبات و توانمندي هاي اقتصادي نيست، بلكه ما يك ابرقدرت فرهنگي انساني و تأثيرگذار بر قلب و روح انسان ها هستيم و آنها به شدت از اين امر مي ترسند و به همين دليل با ما مقابله مي كنند. رئيس جمهوري هم چنين با بيان اين كه دشمنان به دنبال اين هستند كه در صفوف وحدت ملت ما شكاف ايجاد كنند و مردم را بترسانند گفت: ان شاء الله مردم ما در 22 بهمن آب پاكي را بر روي دست دشمنان خواهند ريخت و بار ديگر ابهت، عظمت و يكپارچگي ملت ايران را به رخ جهانيان خواهند كشاند.
ديدار با سفيران جديد
محمود احمدي نژاد در ديدارهاي جداگانه اي با سفيران جديد جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي استراليا، سنگال، تونس، بلغارستان، قبرس و برونئي و تانزانيا ديدار كرد. رئيس جمهوري در اين ديدارها با تاكيد براينكه تهران علاقه مند به گسترش روابط و افزايش مناسبات و همكاري ها با همه كشورها بويژه كشورهاي مستقل است؛ تصريح كرد: تقويت هرچه بيشتر روابط با ساير كشورها در راستاي كمك و تلاش براي پيشرفت ملت ها براساس احترام متقابل، راهبرد جمهوري اسلامي ايران در سياست خارجي است.

گمانه زني ها درباره فعاليت هاي تازه درنطنز
گروه سياسي- روزگذشته منابع خبري به نقل از مقامات نزديك به آژانس بين المللي انرژي اتمي در حالي از آغاز نصب 3000 سانتريفيوژ در تأسيسات غني سازي نطنز خبردادند كه منابع ايراني تاكيد مي كنند هنوز نصب هيچ دستگاه سانتريفيوژ جديدي در نطنز آغاز نشده است.
خبرگزاري فرانسه به نقل از ديپلمات هاي حاضر در وين، مقر آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كرد: نصب سانتريفيوژها در تاسيسات زيرزميني  نطنز آغاز شده است، اما آبشارها به عنوان واحدهاي بنيادين آغاز غني سازي حقيقي هنوز مونتاژ نشده اند. به گزارش ايسنا همين خبرگزاري به نقل از منابع ايراني نوشت: ايران نصب سانتريفيوژها را درنطنزآغازنكرده است،هرچند كه باوجود اعلام قبلي مقامات ايراني مبني برقصد ايران براي نصب 3000 سانتريفيوژ مذكور، هنوز هيچ منبع رسمي ازآغاز نصب سانتريفيوژها خبرنداده و شب گذشته نيز يك مقام آگاه در گفت وگو با ايرنا آغاز نصب 3000 سانتريفيوژ در نطنز را رد كرد. اين مقام ايراني همچنين اخبارموجود مبني براينكه ايران اجازه نصب دوربين هاي آژانس درسالن نصب سانتريفيوژها را نداده است تكذيب كرد. وي گفت: اخباري كه برخي رسانه ها به نقل از منابع ديپلماتيك در وين منتشر مي كنند صرفاً براي تخريب و اختلال در روند همكاري هاي ايران و آژانس بوده و اساساً بي پايه است..
حمايت روسيه از طرح البرادعي
رئيس جمهوري روسيه دركنفرانس مطبوعاتي سالانه خودگفت : كشورش ازپيشنهادآژانس 
بين المللي انرژي اتمي درباره برنامه هسته اي ايران با هدف وقفه درمشاجرات حمايت مي كند. مهر گزارش داد: وزارت خارجه روسيه نيز با انتشار بيانيه اي اعلام كرد : اين طرح كه توسط محمد البرادعي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي پيشنهاد شد، سزاوار توجه جدي است . دراين بيانيه آمده است كه چنين وقفه اي در مناقشه غرب با ايران يك راه حل سياسي محكم براي مسئله هسته اي ايران است .

شيراك اظهارات  ضدايراني خود را پس گرفت
تشديد اختلاف غرب درباره پرونده هسته اي ايران
تأكيد كيسينجر براهميت مذاكره آمريكا با ايران
012738.jpg
ايرنا : روزنامه الرياض عربستان به نقل ازهنري كيسينجر، نظريه پرداز آمريكايي نوشت : ايران به عنوان يك بازيگر تاثيرگذار و مهم نقش بزرگي در خاورميانه دارد كه نمي توان آن را ناديده گرفت. به گفته  كيسينجر، دولت بوش بدون درنظرگرفتن نقش 2 كشور ايران و سوريه در منطقه نمي تواند در بحران عراق موفق شود.
گروه سياسي- رئيس جمهور فرانسه پس از آن كه با متهم كردن ايران به تلاش براي دستيابي به سلاح هسته اي، مدعي شده بود حتي در صورت دستيابي ايران به سلاح هسته اي، اين مسأله خطري جدي براي جامعه بين المللي محسوب نمي شود، در واكنش به انتقادات فراوان محافل سياسي ادعاي خود را پس گرفت.
به گزارش آسوشيتدپرس ، ژاك شيراك كه در مصاحبه با چند نشريه آمريكايي اين ادعا را مطرح كرده بود، در تلاش براي اصلاح گفته هاي خود و كاستن از انتقادات مطرح شده با فراخواندن همان خبرنگاران آمريكايي به كاخ اليزه ادعا كرد: وجود ايراني مسلح به سلاح هاي هسته اي غيرقابل پذيرش است.
همچنين دفتر رياست جمهوري فرانسه در بيانيه اي مدعي شد: فرانسه نيز مانند جامعه بين المللي برنامه هسته اي ايران  را تهديدي براي منطقه مي داند. اين بيانيه همچنين ضمن تأكيد بر تعليق  برنامه  هسته اي ايران ، خواستار آن شده است كه شوراي امنيت در قبال اين عملكرد ايران تحريم ها را لغو كرده و از هم اكنون تلاش هاي خود را براي ازسرگيري مذاكرات با تهران دوچندان كند. شيراك در سخنان خود تهديد اصلي ناشي از دستيابي ايران به سلاح هسته اي را گسترش استفاده از اين سلاح در منطقه عنوان كرده  و مدعي شده بود: حتي اگر ايران به يك يا 2 بمب اتمي نيز دست يابد، نمي تواند از آنها استفاده كند، چرا كه به محض پرتاب آنها موجبات نابودي خود را فراهم خواهد كرد.
به گزارش مهر، توني اسنو سخنگوي كاخ سفيد پس از عقب نشيني ژاك شيراك در واكنش به سخنان رئيس جمهور فرانسه اعلام كرد اين اظهارات بي اهميت است.
ايسنا هم گزارش داد، مارگارت بكت، وزير امور خارجه  انگليس در واكنش به اظهارات شيراك گفت: من در اين احساس سهيم نيستم و آن طور كه فهميدم رئيس جمهور فرانسه نيز ديگر چنين احساسي ندارد.
مشاور سياست خارجي سگولن روايال، كانديداي حزب سوسياليست فرانسه و رقيب شماره يك ساركوزي درباره سخنان شيراك گفت: اين قابل درك نيست كه يك سياستمدار عالي رتبه فرانسوي طوري صحبت كند كه گويي ايران بمب هسته اي دارد.
محكوميت سخنان شيراك
سخنگوي وزارت امور خارجه نيز اظهارات اخير ژاك شيراك را توهين به ايران دانست. سيد محمدعلي حسيني در مصاحبه با شبكه تلويزيوني آسوشيتدپرس، اين ايده را كه ايران ممكن است به كلاهك هاي هسته اي دست يابد رد كرد و آن را مغاير با باورهاي مذهبي دولت ايران دانست.

هشدار چاوز نسبت به حمله احتمالي آمريكا به ايران
ايسنا: هوگو چاوز رئيس جمهوري ونزوئلا هشدار داد، هرگونه حمله احتمالي آمريكا به ايران، دامنه بحران در منطقه خاورميانه را تا حدي غيرقابل تصور گسترش خواهد داد.
وي به همين دليل روز پنج شنبه در يك كنفرانس خبري در كاراكاس از آمريكا خواست از ارتكاب چنين ديوانگي اي خودداري كند. رئيس جمهوري ونزوئلا افزود: تهاجم به ايران، يك ديوانگي صدبار بزرگتر از حماقتي خواهد بود كه واشنگتن با حمله به عراق مرتكب آن شده است. وي همچنين از تداوم تهديدهاي پنهاني آمريكا عليه ديگر ملتهاي آزاده همچون كوبا، ونزوئلا و بوليوي به شدت انتقاد كرد.

در صورت وزير دادگستري شدن
الهام: رئيس دفتر رئيس جمهوري نخواهم ماند
گروه سياسي غلامحسين الهام درباره اين كه آيا معرفي وي به عنوان وزير دادگستري با حفظ سمت هايش همراه خواهد بود؟ گفت: در اين صورت ديگر رئيس دفتر رئيس جمهور نخواهم بود، در مورد سخنگويي دولت نيز هنوز تصميمي  اتخاذ نشده است.
سخنگوي دولت در گفتگو با ايسنا تاييد كرد كه از سوي آيت الله هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضائيه به عنوان وزير پيشنهادي دادگستري به محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري پيشنهاد شده است. الهام در عين حال اظهار داشت كه اطلاع ندارد كه چه موقع از سوي دولت به مجلس معرفي خواهد شد. اين در حالي است كه پيش از اين برخي منابع خبري اعلام كرده اند كه با معرفي الهام به عنوان وزير دادگستري وي همچنان سمت سخنگوي دولت را خواهد داشت و مسعود زريبافان - رئيس سابق هيأت دولت - يا صادق محصولي مشاور رئيس جمهوري جانشين الهام در دفتر رياست جمهوري خواهند شد.

سيد احمد خاتمي: وحدت با شعار به دست نمي آيد
گروه سياسي خطيب جمعه تهران با تاكيد بر اين كه در طول 28 سالي كه از انقلاب گذشته است مسئله  وحدت يك ضرورت هميشگي بوده و هست، افزود: وحدت با شعار به دست نمي آيد، بلكه با تحمل، سعه صدر و حريم نگه داشتن ها محقق مي شود.
سيد احمد خاتمي كه ديروز در جمع نمازگزاران تهراني سخن مي گفت، با تاكيد بر اين كه ما اجازه نداريم حريم پيشكسوتان انقلاب را كه در دوران ستمشاهي در زندان ها بوده و شكنجه هاي قرون وسطايي را تحمل كرده اند و بعد از انقلاب نيز همچون سربازي وفادار همراه امام خميني و مقام معظم رهبري بوده اند، بشكنيم، افزود: اهانت و حريم شكني ها تفرقه ايجاد مي كند.
در گزارش ايسنا از نماز جمعه ديروز آمده است كه وي هم چنين حضور مردم در صحنه هاي مختلف را يكي از جلوه هاي شكر نعمت انقلاب اسلامي عنوان كرد و گفت: در طول اين 28 سال بركات فراواني از اين حضورها داشته ايم و بسياري از توطئه ها را حضور مردم خنثي كرده است. به گزارش واحد مركزي خبر وي در بخش ديگري از خطبه ها احمقانه ترين سياست را سخن گفتن با مردم ايران با زبان تهديد دانست و گفت: آمريكايي ها بدانند اين رفتار آنان براي ملت ايران كهنه شده است.

هاشمي رفسنجاني:
بايد با شجاعت توطئه آمريكا را خنثي كنيم
گروه سياسي - رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: آمريكا مسئله  هسته اي را بهانه اي براي درست كردن اجماع عليه ما قرار داده ، اما ما هم بايد اجماع خود را در مقابل اجماع ساختگي آن ها حفظ و همراه با تدبير و شجاعت توطئه هاي آن ها را خنثي كنيم.
آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني طي سخناني در مراسم بزرگداشت دهه  فجر كه در حرم مطهر حضرت امام خميني ره برگزار شد و خبر آن را ايسنا منتشر كرد، با اشاره به همزماني دهه فجر و ايام عاشورا اظهار داشت: آن قدر تشابه بين كربلا و انقلاب اسلامي وجود دارد كه انسان گاهي متحير مي شود؛ هر دو حركت بر اساس محور امر به معروف و نهي از منكر و اصلاح جامعه آغاز شد. خطبه معروف امام  حسين ع محور استدلال امام ره در مبارزه عليه رژيم پهلوي بود. هاشمي رفسنجاني در ادامه گفت: امام ره تكيه  زيادي بر وحدت و انسجام نيروها داشتند و معتقد بودند كه اگر مردم همدل و همزبان باشند مي توان كارهاي اساسي انجام داد. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: نبايد اجازه دهيم كه آلت دست خارجي ها و توطئه آمريكايي ها قرار بگيريم و بايد از ايجاد اختلاف بين شيعه و سني و مسلمان و مسيحي پرهيز كرد.

اخبار كوتاه
دهه فجر: سيدحسن خميني نوه امام خميني ره طي سخناني در بيست و هشتمين سالگرد ورود تاريخي امام راحل به ميهن اسلامي در مراسمي كه در حرم مطهر امام خميني برگزار شد، خداباوري،  تدبير و شجاعت را سه اصل مهم در اداره شرايط حساس جامعه دانست و گفت: اين سه ويژگي از نقاط مثبت امام راحل در طول زندگي شان بود. وي بهره گرفتن امام خميني از هيات مشاوران آن زمان را يكي از ديگر عوامل موفقيت انقلاب خواند و تصريح كرد:  ان شا ءالله با تدبير مسئولان، كشور با موفقيت از مشكلاتي كه با آن روبه روست عبور خواهد كرد.
رياست جمهوري:امروز و همزمان با سومين روز از دهه مباركه فجر رئيس جمهوري براي بهره برداري از سد چگين راهي جاسك و منطقه بشاگرد مي شود. محمود احمدي نژاد براي بهره برداري از اولين سد بتني كه از فن آوري منحصر به فردي برخوردار است، امروز به شهرستان جاسك به شرق هرمزگان مي رود تا سد چگين را در يكي از محروم ترين نقاط كشور افتتاح كند. اين سد با مشاركت اعتبار 500 ميليارد ريالي بانك توسعه اسلامي ساخته شده كه توانايي ذخيره 300 ميليون متر مكعب آب را دارد و با بهره برداري از آن، علاوه بر اينكه آب شرب مردم محروم منطقه جاسك و بشاگرد تامين مي شود به توسعه اشتغال زايي براي كشاورزي اراضي پايين دست و امنيت پايدار منطقه كمك مي كند.
وزارت خارجه: وزير امور خارجه گفت:ساختار كنوني سازمان ملل و اينكه در آن تعدادي كشور از حق وتو برخوردار باشند، ساختاري ناعادلانه است و اين وضعيت سريعا بايد اصلاح شود. منوچهر متكي كه در نماز جمعه ديروز تهران سخنراني مي كرد گفت: يكي از محورهاي تلاش آمريكا درمنطقه، دادن آدرس غلط به كشورهاي منطقه در مورد تهديدها و عوامل آن است. وي گفت كه با تلاش هاي دستگاه ديپلماسي ايران اين محور از تلاشهاي آمريكا شكست خورده و روابط ايران با كشورهاي جهان به خصوص همسايه هاي عرب آن قوي تر از گذشته است.
مجلس شوراي اسلامي: وزراي نيرو، كشور و اقتصاد اين هفته براي پاسخ به سؤال
3 نماينده در صحن علني مجلس شوراي اسلامي حاضر مي شوند. به گزارش مهر، همچنين طرح تشكيل كميسيون دائمي تلفيق بودجه در مجلس، طرح نحوه پذيرش دانشجو در دانشگاه ها و متمم بودجه مهمترين دستور كارهاي هفته آينده مجلس شوراي اسلامي است.
سياست خارجي: نخست وزير لبنان گفت: بيروت از كمك ايران استقبال مي كند و خواستار برقراري روابط خوب با اين كشور است. فؤاد سينيوره در مصاحبه يك شبكه تلويزيوني ايتاليايي با وي به سؤال اين شبكه درباره طرح هاي عربي و تلاش هاي ايران و عربستان و نقش تهران در حل بحران اين كشور پاسخ داد و گفت: ايران كشوري اسلامي و غيرعربي است و ما به دنبال برقراري روابطي خوب و برپايه احترام هستيم، همچنانكه اين دو كشور با همه كشورهاي جهان چنين روابطي دارند.
مجلس شوراي اسلامي: غلامعلي حدادعادل رئيس مجلس شوراي اسلامي در ديدار رئيس و معاونين بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس با بيان اين كه دفاع مقدس در كشور تاريخ ساز بوده و بودش از نمودش بيشتر است، اظهار داشت: مسلمانان از زماني كه اسلحه را بر زمين گذاشتند عزت خود را از دست دادند. به گزارش روابط عمومي بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس، وي تاكيد كرد: مجموعه  بودجه در نظر گرفته شده براي فعاليت هاي جاري و عمراني بنياد ناچيز است كه بايد در كميسيون هاي مختلف مجلس بدان توجه شود. رئيس مجلس در اين ديدار با تاكيد بر اهميت ادبيات و دايره المعارف دفاع مقدس بر لزوم دقت، كيفيت و سرعت در تدوين دايره المعارف تاكيد و از دست اندركاران درخواست كرد تا ترتيبي داده شود كه كتابي از زبده ترين اشعار دفاع مقدس براي تمامي فارسي زبانان سراسر جهان ارائه شود.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |