شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۷ - Feb 3, 2007
مركز پژوهش هاي مجلس هشدار داد
انحراف حساب ذخيره ارزي
از اهداف اوليه
گروه اقتصادي- مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي نسبت به انحراف حساب ذخيره ارزي از اهداف اوليه خود هشدار داد.
اين مركز با ارزيابي عملكرد حساب ذخيره ارزي از سال 1379 تا خردادماه سال جاري اعلام كرد: بررسي عملكرد حساب ذخيره ارزي نشان مي دهد كه روند پيموده شده از اهداف اوليه اين حساب به شدت منحرف شده است.مركز پژوهش ها با اشاره به اين كه تاكنون فقط 20 درصد از منابع مازاد ارزي كسب شده در بخش غيردولتي صرف شده است، افزود: در سالهاي اخير با اجراي پروژه هاي عمراني از محل منابع مازاد درآمد- نفتي نه تنها برخلاف پيش بيني ها، دولت طبق قوانين برنامه با رهاسازي تصدي ها كوچكتر نشده، بلكه عملاً بزرگتر شده و نيازهاي بيشتري به منابع جديد پيدا كرده است.
در بخش ديگري از ارزيابي مركز پژوهش ها درباره عملكرد حساب ذخيره ارزي تصريح شده كه برنامه ريزان و مجريان دولتي همواره مي بايد اين نكته را مد نظر داشته باشند كه افزايش بهاي نفت نمي تواند در سطحي خاص پايدار و قابل پيش بيني باشد زيرا امكان سقوط بهاي نفت نسبت به انتظارات همواره وجود دارد و به همين دليل نگاه به منابع مازاد درآمد نفتي به عنوان درآمد پايدار يا اتفاقي، اقتصاد ملي را به شدت با بحران مواجه خواهد كرد.
گزارش دفتر مطالعات زيربنايي مركز پژوهش ها عدول از قانون به وسيله قانونگذار يا مجريان را به عنوان مهمترين دليل انحراف از اهداف تأسيس حساب ذخيره ارزي نام برد و تصريح كرد مي توان با طرح برخي از نظرات از زواياي ديگر، مباني اوليه طرح قوانين را دچار تزلزل كرده و شرايط لازم را براي عبور از قانون فراهم آورد.
مركز پژوهش ها همچنين تاكيد كرد كه در خوشبينانه ترين شرايط مي توان اين گونه اظهارنظر كرد كه در درازمدت حداكثر 10درصد منابع مازاد نفتي كسب شده در اين سالها قابليت چرخش و استفاده خواهد داشت.

به دنبال عرضه 17 بلوك نفت و گاز در همايش وين صورت گرفت
استقبال از سرمايه گذاري نفتي در ايران
پوتين براي تشكيل اوپك گازي اعلام آمادگي كرد
012789.jpg
گروه اقتصادي- همايش 2 روزه معرفي و عرضه ميدان هاي نفت و گاز ايران در وين با استقبال قابل توجه شركت هاي بزرگ نفتي جهان روبه رو  شد.
در اين همايش كه روزهاي پنج شنبه و جمعه از سوي شركت ملي نفت برگزار شد، 17 بلوك هيدرو كربوري براي جذب سرمايه گذاران خارجي علاقه مند به فعاليت در اين حوزه ها معرفي شد.
در حاشيه اين همايش، غلامحسين نوذري معاون وزيرنفت و مديرعامل شركت ملي نفت ايران اعلام كرد: برخلاف تهديدات آمريكا و تلاش هاي اين كشور، شركت هاي خارجي به شدت علاقه مند به سرمايه گذاري در بخش نفت و گاز ايران هستند.
به گزارش پايگاه خبري ماركت واچ، نوذري گفت: ما بدون توجه به سياست هاي آمريكا كار خود را براي عرضه توان توليد صنعت نفت ايران انجام مي دهيم و برنامه هاي خود را براي مشاركت شركت هاي خارجي عرضه مي كنيم.
وي افزود: ما تاكنون هيچ پاسخ منفي از سوي شركت هاي خارجي مبني بر قطع فعاليت شان در ايران دريافت نكرده ايم و اميدواريم مشكلات سياسي حل و فصل شود. قراردادهاي عرضه شده در همايش به گونه اي تنظيم شده بود كه ريسك سرمايه گذاري و هزينه هاي عملياتي شركت هاي خارجي را در ايران كاهش دهد و انعطاف بيشتري در زمينه طول مدت قرارداد داشته باشد.
بقيه از صفحه اول
به گفته مديرعامل شركت ملي نفت ايران، شركت هاي خارجي تاكنون بيشتر در زمينه اكتشاف چاه هاي نفت و گاز در ايران فعال بوده اند چون نمي خواستيم قراردادهايي كه با آنها مي بنديم طولاني مدت باشد اما اكنون با عقد قراردادهاي طولاني مدت با سرمايه گذاران خارجي آنان را در توليد و بهره برداري هم سهيم خواهيم كرد .
وي همچنين با تاكيد براينكه توليد نفت ايران در ژانويه اخير 4/4 ميليون بشكه بوده و درحال افزايش است، از نهايي شدن قرارداد توليد پارس ال ان جي با شركت نفت توتال فرانسه و پتروناس مالزي در پارس جنوبي در 2 ماه آينده خبرداد.
شركت ملي نفت اين همايش را در هتل هيلتون وين با همكاري شركت هاي نفتي ساينوپك چين ،لوك اويل روسيه، شل هلندي- انگليسي، رپسول اسپانيا، اني ايتاليا، توتال فرانسه، استات اويل نروژ و او. ام. وي اتريش برگزار كرد.
غلامحسين نوذري مديرعامل شركت ملي نفت، سيد محمد محدث مدير امور اكتشاف اين شركت، سيد مصطفي زين الدين معاون امور حقوقي و بين الملل و عباس الله داد مدير امور مالي شركت ملي نفت ايران در اين همايش شركت داشتند.
در سالهاي 1998 و 2003 دو همايش ديگر از اين نوع در خارج از كشور برگزار شده بود.
سومين چالش بزرگ
برضد سياست هاي آمريكا
به گفته كارشناسان برگزاري اين همايش، سومين چالش بزرگ برضد سياست هاي آمريكا براي انزواي اقتصاد ايران در هفته هاي اخير است. اين همايش در واقع پاسخ تجاري ايران به فشارهاي سياسي است كه از سوي آمريكا در هفته هاي اخير وارد شده است. در همين حال رايهنارت زيمرمان رئيس روابط اقتصادي جنوب و جنوب شرقي آسيا در اتاق بازرگاني اتريش روابط و مناسبات اقتصادي بين ايران و كشورش را بسيار دوستانه توصيف كرد. وي در گفت وگو با ايرنا در وين افزود: ايران از شركاي مهم اتريش در حوزه جنوب و جنوب شرقي آسيا است و تا سال ????ميلادي در رده نخست معاملات بازرگاني ما بوده است.
رد درخواست آمريكا
از سوي مالزي
در همين حال وزير تجارت مالزي روز پنجشنبه اعلام كرد، در صورت درخواست آمريكا براي لغو قرارداد گاز چند ميليارد دلاري مالزي با ايران، كوالالامپور از انجام مذاكرات تجارت آزاد با واشنگتن خودداري خواهد كرد. به گزارش ايرنا روزنامه مالزيايي زبان اوتوسان نوشت: رفيقه عزيز وزير تجارت مالزي در يك واكنش خشم آلود به واشنگتن اعلام كرد: آمريكا از دخالت در امور مالزي خودداري كند.
عزيز به اين روزنامه گفت: من آماده ام تا به دولت توصيه كنم كه مذاكرات تجارت آزاد را بي درنگ لغو كند چون آمريكا به پيش شرط هاي  اين گفت وگوها احترام نمي گذارد.
تام لانتوس رئيس كميسيون امور خارجي مجلس نمايندگان آمريكا از مقامات تجاري اين كشور خواسته است مذاكرات تجارت آزاد با مالزي را تا زمان متوقف شدن قرارداد همكاريهاي مالزي با ايران در زمينه صنعت نفت و گاز به حالت تعليق درآورد. مقامات آمريكايي همچنين قرارداد شل با ايران را نيز مورد انتقاد قرار داده و خواستار بررسي آن براساس قوانين تحريم اين كشور شده اند.

يادداشت
رفع موانع توليد مسكن
سيد بهلول حسيني
بررسي هاي متعدد درباره علل رشد بي رويه يا بد رويه قيمت مسكن طي سال جاري، نشان مي دهد كه به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا مهمترين دليل نابساماني بازار مسكن است و در به هم خوردن اين تعادل، رشد خارج از رويه تقاضا بيش از كمبود عرضه در افزايش قيمت مسكن، مؤثر بوده است. در بخش عرضه يا توليد مسكن به طور طبيعي چندين عامل دخالت دارند كه زمين، مجوزهاي ساخت وساز (اعم از تغيير كاربري، تراكم و ساخت وساز)، روندهاي تسهيل كننده يا محدودكننده ساخت وساز و بوروكراسي هاي اداري از سوي شهرداري، قيمت مصالح و تسهيلات بانكي مهمترين عوامل دخيل بر بخش توليد مسكن به شمار مي روند. اگر در هريك از عوامل دخيل در توليد مسكن،  مانعي ايجاد گردد، قيمت مسكن دستخوش تغيير مي گردد و غالباً بر رشد آن دامن زده مي شود، يعني همان تغييري كه طي سال جاري رخ داده است. از اين رو، اقدام اخير شوراي شهر تهران در تصميم گيري براي افزايش  نيافتن عوارض ساخت وساز براي سال آينده و اعلان عمومي آن، تأثير مثبتي بر بازار مسكن خواهد داشت و اقدامي مفيد در جهت جلوگيري از رشد قيمت مسكن محسوب خواهد شد و تأثير لازم را بر قيمت مسكن خواهد گذاشت، بنابراين اقدام شوراي شهر را به فال نيك بايد گرفت. اما براي حل اساسي معضل مسكن در كشور، بايد موانع توليد مسكن را حل كرد و توليد را به حداكثر رساند تا با رشد توليد در اين بخش حساس، حتي بدون توجه به رشد تقاضا، قيمت مسكن تعديل شود. بنابراين، هرچه توليد مسكن را آسان بگيريم، موجب كاهش يا تعديل قيمت مسكن خواهد شد. يكي از ايرادات وارده به وزارت مسكن در رابطه با رشد بي رويه قيمت مسكن طي سال جاري، تحريك تقاضا از طريق تبليغات فراوان بر روي رشد تسهيلات خريد مسكن بوده است، چرا كه مانور بيش از حد بر روي افزايش وام خريد مسكن، موجب تحريك تقاضا شده و با رشد قيمت مسكن، عملاً بر صاحب مسكن شدن مردم تأثير منفي مي گذارد كه مغاير با هدف و نيت دولت است. نكته مهم درباره تسهيلات مسكن كه از سوي دولت پرداخت مي شود اين است كه دولت بايد در اين سياست ها ظريف كاري هاي خاصي را نيز در نظر بگيرد، چرا كه معتقدم روش فعلي دولت در ارائه تسهيلات خريد مسكن با وجود نيت مثبت آن، روشي غلط است و موجب رشد تقاضا و قيمت مسكن مي شود. از اين رو، دولت براي حل معضل مسكن بايد به جاي افزايش تسهيلات خريد مسكن و مانور و تبليغات بر روي آن، تسهيلات توليد مسكن را هرچه بيشتر افزايش دهد و بر روي آن نيز تبليغات گسترده صورت دهد. البته طرح جامع مسكن دولت، طرح بسيار خوبي است كه با اخذ ماليات از خانه هاي خالي و خريد و فروش متعدد مسكن مانع رشد كاذب تقاضا براي مسكن خواهد شد.براي رفع مشكلات كنوني بخش مسكن، بايد توليد و عرضه مسكن را زياد نشان دهيم و عملاً نيز زياد كنيم و در مقابل، تقاضا را محدود نشان دهيم و مانع رشد خارج از قاعده آن شويم.
*نايب رئيس كميسيون عمران مجلس

بررسي لايحه بودجه در كميسيون هاي تخصصي مجلس
از امروز آغاز مي شود
كاهش 50 درصدي پيشنهادهاي نمايندگان
مجلس براي لايحه بودجه
گروه اقتصادي- عضو هيات رييسه مجلس گفت: تعداد 2248 پيشنهاد از سوي نمايندگان مجلس براي لايحه بودجه سال 86 ارائه شده است كه اين تعداد نسبت به سال گذشته 50 درصد كاهش يافته است.
حميدرضا حاجي بابايي با بيان اين كه كار بررسي لايحه بودجه سال 86 از امروز در كميسيون ها آغاز خواهد شد، گفت: تا پايان روز 23 بهمن ماه به كميسيون ها فرصت داده شده است تا نتيجه جمع بندي خود را اعلام كنند، به همين دليل در هفته آينده روز سه شنبه مجلس جلسه علني نخواهد  داشت و از روز 24 بهمن ماه كار بررسي بودجه در كميسيون تلفيق بودجه آغاز مي شود.وي اظهار داشت: نمايندگان مجلس با توجه به تجربه بودجه 2 سال گذشته مي دانند كه پيشنهادات آنها درباره لايحه بودجه به طور معمول كمتر مورد تصويب قرار مي گيرد و علت ديگر كاهش پيشنهادات آنان، ساختار بودجه سال 86 است كه به علت كاهش بودجه جاري دولت، وجود كسري پنهان در بودجه به علت ترديد در تحقق برخي درآمدها، و سطح پايين قيمت پايه نفت قدرت مانور براي تغيير بودجه را كاهش داده است.وي با بيان اينكه كميسيون هاي اقتصادي مجلس (كميسيون اقتصادي، برنامه و بودجه، صنايع و عمران) بيشترين ميزان پيشنهادات را داشته اند، گفت: اساساً پيشنهادات نمايندگان مجلس براي لايحه بودجه دولت به دو بخش تقسيم مي شود، بخش اول تغيير يا اصلاح تبصره ها است كه بيشتر به بخش هاي ملي و عمومي مربوط است و بخش دوم پيشنهادات براي تغيير و اصلاح رديف ها و پيوست هاي بودجه مربوط است كه درباره پروژه هاي منطقه اي و استاني است و نمايندگان با توجه به نيازهاي استان هاي خود، خواهان تغيير اين رديف ها هستند.
حاجي بابايي همچنين اعلام كرد كه بررسي طرح تشكيل كميسيون دائمي تلفيق بودجه در مجلس، فردا در دستور كار صحن علني قرار دارد و لايحه متمم بودجه سال 86 نيز طي جلسات هفته جاري مطرح خواهد شد.
حسن مرادي عضو كميسيون انرژي مجلس نيز در اين باره به همشهري گفت: آن عده از نمايندگان مجلس كه طي هفته گذشته به حوزه هاي خود رفتند فقط روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه را براي ارائه پيشنهادات فرصت داشتند كه فرصت كمي بود، اما با توجه به اينكه اكثر پيشنهادات نمايندگان رد مي شود، عزمي براي افزايش اين زمان وجود ندارد.

سكه سال پيامبر اعظم ضرب شد
مهر: دبير و سخنگوي ستاد بزرگداشت سال پيامبر اعظم گفت: سكه سال پيامبر اعظم كه يكي از مصوبه هاي اصلي ستاد بزرگداشت سال پيامبر اعظم بود، با همكاري بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران ضرب شد.
عليرضا مختارپور اظهار داشت: اين سكه روز دوشنبه در مراسم بيست و چهارمين دوره كتاب سال جمهوري اسلامي به انديشمندان و پژوهشگران منتخب اعطا خواهد شد.معاون امور مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به فناوري پيشرفته به كارگرفته شده در ضرب اين سكه، تصريح كرد: سكه سال پيامبر اعظم داراي 136/8 گرم وزن، 2/22 ميلي متر قطر با عيار 900 در 1000 و ارزش آن برابر يك سكه تمام بهار آزادي است.
دبير ستاد بزرگداشت سال پيامبر اعظم افزود: روي سكه عبارت محمد رسول الله با زمينه براق حك و در زير آن عبارت سال پيامبر اعظم به همراه تاريخ امسال يعني 1385 درج شده است. وي ادامه داد: در پشت سكه سال پيامبر اعظم نيز كلمه محمد به صورت براق در مركز سكه و با زمينه و طرح مات حك شده و 12 گل كه مبين 12 امام است در اطراف كلمه محمد مي درخشد.
مجيد والي معاونت توليد سازمان توليد اسكناس و مسكوك بانك مركزي نيز درباره سكه پيامبر اعظم گفت: از خصوصيات اين سكه افزايش كيفيت توليد است به گونه اي كه امكان جعل آن به سادگي ممكن نيست. وي گفت: ضرب سكه پيامبر اعظم 8 بهمن ماه سال جاري آغاز شد و تا 12 همين ماه به اتمام رسيد.

گفت وگوي امروز
مشكلات كارت هوشمند را چگونه برطرف كنيم
گروه اقتصادي- كار توزيع كارت هوشمند آغاز شده و در حال حاضر بسياري از دارندگان خودرو در انتظار دريافت كارت هستند. جديد بودن اين خدمات در كشور براي دارندگان خودرو سؤالات و نگراني هايي را ايجاد مي كند كه اغلب آن طبيعي است و بايد به اين سؤالات پاسخ داده شود. با عبدالرسول دشتي مسئول اطلاع رساني كارت هوشمند گفت وگو كرده ايم.
***
كارت هوشمند سوخت در حال حاضر در چه مرحله اي است؟
توزيع كارت سوخت به تدريج ادامه دارد و تاكنون 15 ميليون كارت براي خودروها و موتورسيكلت ها آماده شده كه مراحل ثبت اطلاعات را طي مي كند. توزيع كارت موتورسيكلت ها ساده تر است و توزيع آن ها در حال انجام است. كار ثبت اطلاعات در 8 ميليون كارت مورد نياز براي خودروها به دليل ضرورت ثبت اطلاعات خودرو و مالك آن و هماهنگي اين اطلاعات با يكديگر زمان  بر است و با كندي انجام مي شود. بنابراين هيچ نگراني و مشكلي در توزيع بنزين رخ نخواهد داد و دارندگان خودرو نبايد نگران باشند.
در اين مرحله دارندگان خودرو در صورت بروز هرگونه مشكل در زمينه كارت هوشمند بايد چه كنند؟
هر مشكلي كه در اين مرحله رخ دهد دارندگان خودرو مي توانند از دو طريق پيگيري كنند؛ نخست از طريق تماس با تلفن 88675150 سؤال خود را مطرح كنند تا پاسخ داده شود. در اين مرحله در صورت لزوم و حل نشدن مشكل از طريق تلفن مالك يا نماينده وي مي تواند با در دست داشتن مدارك خودرو به واحد شماره گذاري يكي از مراكز پليس به علاوه 10 مراجعه و مشكل را پيگيري كند. دريافت شماره پيگيري كارت يا VI مي تواند امكان پيگيري مراحل توزيع را از طريق پايگاه اطلاع رساني شركت پست به نشاني www.post.ir ممكن كند. دريافت شماره يادشده نيز از طريق پايگاه اطلاع رساني پليس ممكن است و نشاني آن wwwepolice.ir است.
در صورت دريافت كارت و تغيير مالك و يا بروز مشكل در كار آن به دليل خرابي و يا هر علت ديگر چه بايد كرد؟
تغيير مالك در هنگام صدور و تحويل كارت هيچ مشكلي ايجاد نمي كند. مالك قديمي كارت خود را به مالك جديد مي دهد و مالك جديد صاحب كارت مي شود. در صورت عدم تحويل شدن كارت، مالك جديد مي تواند تغيير نشاني را به مراكز مربوطه اعلام كند. در صورت اشكال كارت هنگام سوخت گيري كارت هاي اضطراري در اختيار جايگاه داران مي باشد كه از اين طريق دريافت سوخت ممكن است. در هنگام دريافت سوخت نيز هيچ مشكلي در ثبت شماره خاص و يا ثبت دستي از سوي دارنده كارت و يا جايگاه لازم نيست و كار خودكار انجام مي شود و ناآشنايي افراد و يا نداشتن سواد مشكلي براي دريافت سوخت ايجاد نمي كند.

پوتين براي تشكيل اوپك گازي اعلام آمادگي كرد
012792.jpg
گروه اقتصادي- رئيس جمهوري روسيه ايده تشكيل سازماني متشكل از كشورهاي صادر كنندگان گاز را مثبت دانست واز آن حمايت كرد.
ولاديمير پوتين افزود: تشكيل اوپك گازي با ايران و احتمالا ديگر توليد كنندگان گاز براي برنامه ريزي توليد و ايجاد ثبات در بازار ايده جالبي است و ما آن را بررسي مي كنيم.
به نوشته روزنامه فاينانشيال تايمز وي تاكيد كرد، هدف اين سازمان ايجاد يك كارتل نيست بلكه تلاشي براي هماهنگي فعاليت هاي اعضا در بازارهاي مصرف و تامين نياز هاي بازارهاي مصرف است.
اين روزنامه در گزارش خود به يك مدرك محرمانه ناتو از پيگيري و تلاش روسيه برا ي تشكيل سازمان صادر كنندگان گاز اشاره كرده است . براساس اين گزارش محرمانه، روسيه در پي تشكيل سازماني از كشورهاي صادركننده گاز متشكل از الجزاير،قطر، ليبي، كشورهاي آسياي ميانه و به احتمال زياد ايران است.
روزنامه وال استريت ژورنال نيز ديروز از آغاز مذاكره روسيه و ايران براي تشكيل سازمان صادركنندگان گاز خبرداده است.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |