چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۱ - Feb 7, 2007
سينماي ايران از سنت هاي كمدي ايتاليا تقدير كرد
اخراجي ها؛ صدرنشين جدول آراي مردمي جشنواره
نمايي از فيلم اخراجي ها
013242.jpg
گروه ادب وهنر- در چهارمين روز شمارش آراي مردمي جشنواره فيلم فجر، اخراجي ها ساخته مسعود ده نمكي با 88/80 درصد آرابا سبقت از رقبا در صدر جا گرفت . خون بازي ساخته رخشان بني اعتماد با 67/73 درصد، اتوبوس شب ساخته كيومرث پوراحمد با 20/65 درصد ، پاداش سكوت ساخته مازيار ميري با
63/01 درصد و بچه هاي ابدي ساخته پوران درخشنده با 50/48 درصد از آرا در رتبه هاي بعدي قرار گرفتند. از ديگر اخبار مهم در اين روز قوت گرفتن احتمال حضور سنتوري در جشنواره بود. رئيس نيز به رغم حضور در جدول نمايش سينماها تاكنون نمايش داده نشده و البته همه مطمئن هستند كه اين فيلم به زودي در جشنواره به نمايش درمي آيد.
بزرگداشت مونيچلي
مراسم بزرگداشت ماريو مونيچلي نيز روز گذشته با حضور اين كارگردان ، عباس كيارستمي ، عليرضا رضاداد ،نمايندگان سفارتخانه هاي خارجي و ديگر هنرمندان در موزه سينماي ايران برگزار شد. اين مراسم با سخنراني مونيچلي و كيارستمي در موزه سينما آغاز و با نمايش يكي از آثار اين فيلمساز برجسته ايتاليايي ادامه يافت. امسال در بخش نكوداشت اين سينماگر در بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر 13 فيلم از آثار مونيچلي به روي پرده مي رود.
نشست هاي روز چهارم
اولين نشست روز چهارم جشنواره به فيلم سينه سرخ اختصاص داشت . جلسه نقد و بررسي اين فيلم در غياب پرويز شيخ طادي كارگردان و ساير عوامل برگزار شد. در اين نشست سيروس عبدالهي در مورد شيوه فيلمبرداري سينه سرخ گفت: اين فيلم اولين تجربه سيستم فيلمبرداري HD است كه تبديل به 35 ميلي متري شده است. در ايران دوربين هاي مختلفي از اين سيستم است كه در مؤسسه شهيد آويني دوربين حرفه اي از آن موجود است و ما با آن فيلمبرداري فيلم را انجام داديم. يوسف مراديان، بازيگر نقش كشيش، نيز در مورد خصوصيات اين نقش گفت: پيش از اين در شاهزاده ايران و چهل سرباز با چنين شخصيت هايي آشنا شده  بودم و يكي از دلايلي كه فكر كردم مي توانم درباره مسيحيت نقشي را بازي كنم به خاطر همين اطلاعاتي بود كه داشتم.
نشست خبري فيلم آخرين ملكه زمين به كارگرداني محمدرضا عرب نيز با حضور عوامل اين فيلم در سينماي مطبوعات برگزار شد. محمدرضا عرب، كارگردان در اين جلسه، گفت: وقتي با زبان سينما كار مي  كنيم در شعرهايي كه در فيلم جاري است و در لوكيشن  هايي كه در فيلم وجود داشت، وطن بسيار مهم بود .وقتي اولين نمايش اين فيلم را افغان  ها ديدند اعتقاد داشتند كه اين فيلم بهترين فيلمي است كه هويت افغاني  ها را واقعاً به تصوير كشيده است.
اصغر همت، بازيگر اين فيلم نيز گفت:من چند سالي با سينما قهر كرده بودم اما از بازي در اين كار راضي هستم چون آن چيزي كه در فيلمنامه خوانده بودم عينا به تصوير كشيده شد. افسانه منادي، كارگردان پايان راه نيز در نشست نقد و بررسي اولين ساخته بلند خود گفت: براي رسيدن به معناي زندگي راه هاي متنوعي هست و در فيلم قصد داشتم به يكي از اين راه ها برسم. از اينكه پايان راه آغاز فعاليت حرفه اي من است، بسيار خوشحالم . در جلسه نقد و بررسي مصائب دوشيزه مسعود اطيابي، كارگردان اين فيلم گفت: مصائب دوشيزه در رابطه با اديان نيست، بلكه يك فيلم اجتماعي است كه در حاشيه اش به اين موضوعات مي پردازد. تمام لحظات فيلم آنقدر سخت بود كه حس مي كردم در لبه تيغ كار مي كنم و نبايد شعار مي دادم. از ابتدا كه فيلمنامه را خواندم دوست داشتم، ريتم فيلم كند باشد و فكر مي كنم اگر ريتم فيلم به غير از اين بود، ديگر فيلم جذابيت فعلي را نداشت. بهنوش طباطبايي، بازيگر اصلي فيلم نيز درباره نقش خود گفت: براي اينكه بتوانم ژانت را باور كنم، همه اعتقادم را بايد خراب مي كردم تا ژانت در طول كار آنها را بسازد و فكر مي كنم در اجراي نقش يك دختر مسيحي موفق بوده ام. در آخرين جلسه نقد و بررسي فيلم ها در روز چهارم جشنواره كه به فيلم آرامش در ميان مردگان اختصاص داشت، مهرداد فريد، ايده شكل گيري فيلم را بر اساس مطالعه گزارش اجتماعي در يكي از روزنامه ها عنوان كرد و گفت: اين گزارش درباره كارگرهايي شاغل در بهشت زهرا بود و فكر كردم اين كاراكتر مي تواند بستر مناسبي را براي خلق يك قصه فراهم كند. از سالها قبل هنگامي كه در مراسم  تدفين شركت مي كردم، المان هايي در ذهنم مي ماند و معتقدم طنز نمايش اسامي تيتراژ بر روي سنگ قبر، تلخي فضاي اول فيلم را كم مي كند. گلاب آدينه، بازيگر نيز ضمن اشاره به آدم هاي اين فيلم گفت: جامعه  ما پر از اينگونه آدم ها است و خوب است فيلمسازان اينگونه افراد را در فيلم هايشان نشان بدهند. ايفاي نقش زنان محروم جامعه را دوست دارم.
فيلم هاي امروز
در سالن هاي مختلف سينما امروز فيلم هاي پارك وي ، مخمصه، من و دبورا، رامي، خون بازي، بچه هاي ابدي، گاهي واقعي ،آدم، ايستگاه بهشت، آرامش در ميان مردگان ،خدا نزديك است، پنج مبارز، روبرتو روسليني ، ويكتورهوگو، مرگ يك رئيس جمهور، اقليما ،گناه من ،خط لوله همسايه ،سرزمين خورشيد، تصميم كبري، روز سوم ،بخشودگي ،مصائب دوشيزه و...روي پرده مي رود.

فخرالديني، سمفوني حضرت رسول را اجرا مي كند
ايرنا: فرهاد فخرالديني همزمان با سال پيامبر اعظم۳ قطعه موسيقي را با موضوع پيامبر، اواسط اسفند ماه اجرا مي كند.
به گزارش سايت هنر و موسيقي، فخرالديني اعتقاد دارد اجراي اين قطعات كه با تركيب كر و اركستر سمفوني و در بخشي نيز با اركستر ملي اجرا مي شود، كاري متفاوت خواهد بود. وي در اين خصوص گفت: ساخت سه قطعه را براي حضرت رسول ص آغاز كرده و اين روزها مشغول تمرين قطعات آن هستيم، طبق برنامه ريزي هاي به عمل آمده، اين قطعات را با اركستر موسيقي ملي، اركستر سمفونيك و گروه كر اجرا خواهيم كرد.
اين آهنگساز درباره شيوه اجراي اين قطعات گفت: قطعات ساخته شده يك كار سمفونيك است كه براساس سازهاي اركستر سمفونيك طراحي شده است، در اين قطعات با توجه به امكانات موجود در اركستر سمفونيك و امكانات اجرايي و تكنيك موجود از نظر آهنگسازي، عمل خواهد شد.
فخرالديني اضافه كرد: سازها منطبق با اركستر سمفونيك و گروه كر است و به طور كلي در زمان اجرا 130تا 140نفر روي صحنه حاضر خواهند شد.
وي در خصوص زمان دقيق تحويل قطعات گفت: اواسط اسفند ماه سال جاري آمادگي تحويل قطعات و حتي اجراي سمفوني حضرت رسول(ص) در اين زمان وجود دارد. بنابراين گزارش، عليرضا قرباني، شهرام توكلي و مازيار حيدري خوانندگان اين برنامه هنري اعلام شده اند.

عبدالجباركاكايي:
نام گذاري شعر انقلاب، مقطعي و تاريخي است
گروه ادب و هنر- عبدالجبار كاكايي، شاعر دفاع مقدس و انقلاب گفت: نام گذاري ما براي شعر انقلاب، مقطعي و تاريخي است زيرا اين موضوعات و اتفاقات به اتمام رسيده است و ديگر در دستور كار و وظيفه شاعران قرار ندارد و آنها در حال حاضر، صرفا ًتنها به بررسي و نقد اين آثار مي پردازند.
كاكايي در گفت وگو با ستاد خبري دومين همايش تجليل از فجرآفرينان عاشورايي افزود: رويكرد شعر مذهبي در دهه 60 باعث احياي قالب هاي سنتي شعر فارسي شده است كه به تبع آن، تلفيق زبان نوين با اين قالب ها، از مهم ترين ويژگي هاي شعر انقلاب است.
كاكايي افزود: آثار خلق شده جنگ و انقلاب جنبه حماسي دارند چون مرتبط به رخداد ديني هستند كه اين مسئله خود باعث تفاوت ساختاري اين نوع شعرها با ديگر قالب هاي شعري مي شود، به طوري كه رويكرد شعر مذهبي در دهه 60 باعث احياي قالب هاي سنتي شعر فارسي شده است و اين رويداد موضوعي، تبديل به سبكي شده كه اين سبك خود تلفيق زبان نو با قالب هاي سنتي است.
وي افزود: مردم ايران از بين قالب هاي ادبي، بيشتر از شعر متاثر مي شوند چرا كه سرشت شعر با تفكر ايراني ها عجين شده و حالت مبالغه آميز اين هنر در رويكرد احساسي مردم قابل درك است.

گشايش نخستين نمايشگاه هنر انقلاب
گروه ادب و هنر- اولين نمايشگاه بين المللي هنر انقلاب، با حضور محمود جوادي پور، بهمن نامور مطلق، حسن بنيانيان، حبيب الله صادقي، ناصر پلنگي، كاظم چليپا، مرتضي گودرزي، جلال شباهنگي و شمار زيادي از هنرمندان در مؤسسه فرهنگي هنري صبا گشايش يافت.
نمايشگاه بين المللي هنر انقلاب كه براي نخستين بار در سطح جهاني و با مشاركت كشورهاي از قبيل روسيه، افغانستان، مكزيك، چين، فلسطين، آفريقاي جنوبي، كوبا كه تجربه انقلاب را در يكصد ساله اخير داشته اند آفاقي از تجلي هنر در عرصه بيداري، آرمان و اداره جمعي و نقش هنر در پيوند و تجلي مقاومت، جريان ها و تحولات بزرگ تاريخ معاصر دنيا را پيش رو مي گذارد.
همچنين در اين نمايشگاه بزرگترين عرصه حضور الهام بخش و معني آفرين و بيدارگر هنر انقلاب اسلامي را در تمامي سال هاي پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي و سير تكامل و استمرار آن را به نمايش گذاشته است. در اين نمايشگاه آثار هنرمنداني از كشورمان همچون ايرج اسكندري، حسين خسروجردي،كاظم چليپا، ناصر پلنگي، مرحوم مرتضي مميز،مرتضي گودرزي و... در 2 نگارخانه خيال و آيينه مؤسسه صبا به نمايش درآمدند و در نگارخانه خيال شرقي آثار هنرمنداني چون ديه گو ريورا، مانفرد زيلا، براكو آنجل، فرناندو كاسترو پاچكو، آرتور گارسيا بوستوس، هكنور ونچورا، ديويد كانزل و...به نمايش گذاشته شده است.

يك هفته با هنرهاي تجسمي
نمايش انقلاب هاي عاشورا و ايران
گروه ادب و هنر- تقارن ايام سوگواري سالار شهيدان و آغاز ماه محرم با دهه فجر انقلاب اسلامي از هفته گذشته برنامه ها و اتفاقات حوزه  هنرهاي تجسمي را نيز تحت تأثير خود قرار داده است.
جشنواره سراسري عكس، مسجد، انقلاب و عاشورا، يكي از اين برنامه هاست كه برگزاري آن هفته پيش توسط ستاد عالي كانون هاي فرهنگي هنري مساجد كشور اعلام شد.
نخستين نمايشگاه عكس و پوستر انقلاب در ايام دهه فجر نيز چند روزي است كه برپا شده و شامل عكس هاي برگزيده با موضوعات مختلفي همچون حضور پرشور مردمي در راهپيمايي ها، تظاهرات، اعتصابات، درگيري هاي شهري، لحظات پيروزي انقلاب و ... است كه از ميان بيش از 10 هزار عكس ارسالي به دبيرخانه جشنواره انتخاب شده و در بخش پوستر نيز آثار مختلف گرافيكي كه وزارتخانه ها و سازمان هاي مختلف در ساليان گذشته منتشر كرده اند به صورت يكجا و متمركز در حوزه هنرهاي معاصر تهران به معرض ديد عموم گذاشته شده است. اما نمايش عكس هاي عاشورايي از عكاسان خبري و مستند اجتماعي در مقابل دانشگاه تهران، يك نمايشگاه خيابان عاشورايي را به مخاطبين خود نشان داد. اين نمايشگاه در برگيرنده عكس هايي از ده ها عكاس در ابعادي بزرگ است كه از ابتداي خيابان قدس آغاز مي شود و از ورودي اصلي دانشگاه تهران مي گذرد و به خيابان 16 آذر مي رسد.
اجراي آيين هاي عاشورايي در جزيره هرمز كه در قالب فستيوال هنر محيطي خليج  فارس برگزار شد، از ديگر اتفاقات جالب اين حوزه است. در اين اجرا كه با هدف تداوم نخستين جشنواره هنرهاي محيطي خليج فارس برگزار شد، 20هنرمند جوان به همراه احمد نادعليان هنرمند معاصر همراه با 40 هنرمند هرمزگاني با تأثير پذيري از هنر بومي خليج فارس، به توليد آثار هنري پرداختند. الهام از آيين هاي عاشورايي همچون تعزيه و هنرهاي وابسته به آن، نقاشي، چيدمان و هنر اجرا عمده كار اين گروه از هنرمندان را تشكيل مي داد. اجراي نقاشي در ساحل جزيره هرمز با موضوعات آزاد و استفاده از خاك هاي رنگي جزيره و اجراي اثر نمايشي مجلس حلاج از ديگر برنامه هاي اين گروه هنري 60 نفري بود.
اما در كنار رويدادهاي مربوط به ايام محرم حسيني و روزهاي فجر انقلاب اسلامي، شاهد رويدادهاي ديگري همچون بازگشايي موزه نظامي در مجموعه فرهنگي- تاريخي سعدآباد بوديم. اين موزه كه از هفتم مهرماه گذشته به دليل تغيير و تحول اموال موزه اي تعطيل شده بود، مجدداً  فعاليت خود را از سر گرفت.
همچنين نويد افتتاح نمايشگاهي از نقاشي هاي قهوه خانه اي به بهانه بازگشايي موزه هنرهاي تزئيني اصفهان از جانب مدير اين موزه به علاقه مندان داده شد.
از سويي ديگر، مرمت بناي قاجاري كه براي موزه فرش اردكان در نظر گرفته شده بود، به پايان رسيد و بالاخره اينكه ميدان پاستور تهران در هفته گذشته به يك اثر حجمي تازه مزين شد.

اخبار كوتاه
اعلام اولويت برنامه سازي سيما: شوراي برنامه هاي سيما اولويت هاي برنامه سازي شبكه هاي سيما را به مناسبت روز ملي فناوري هسته اي اعلام كرد. شبكه هاي سيما بنا به پيشنهاد شوراي برنامه هاي علمي سيما مي توانند براي 20 فروردين ماه سال 1386كه به نام روز ملي فناوري هسته اي ناميده شده؛ اولويت هايي را در خصوص طراحي، توليد و پخش ويژه برنامه هايي با هدف احياي هويت ملي در پرتو دانش هسته اي در دستور كار خود قرار دهند.
ضيافت نهار نامزدهاي اسكار: بنا به يك رسم قديمي و كمتر از سه هفته مانده به برگزاري اسكار، 139 نفر از نامزدهاي هفتاد و نهمين دوره مراسم آكادمي در بورلي هيلز، در يك ضيافت ناهار شركت كردند. در اين مراسم پيتر اوتول كه هشت بار نامزد اسكار شده و مارتين اسكورسيزي بيش از سايرين مورد تشويق قرار گرفتند.
همسايه آقا در تئاتر شهر: نمايش همسايه آقا به نويسندگي و كارگرداني حسين كياني از هفته  آينده در تالار چهارسو تئاترشهر به صحنه مي رود. ماجراهاي اين نمايش در دوره  معاصر رخ مي دهد. در اين نمايش سيامك صفري، مهدي پاكدل، شهرام حقيقت دوست، رويا ميرعلمي به ايفاي نقش مي پردازند.
انتصاب سرپرست اداره  تئاتر: طي حكمي از سوي رئيس مركز هنرهاي نمايشي محمود فرهنگ به سمت سرپرست اداره تئاتر منصوب شد. گفتني است طي هفته هاي گذشته در پي بازنشستگي مهرداد بيات، مدير اسبق اداره تئاتر، مراسم توديع وي در محل خانه نمايش اداره تئاتر با حضور جمعي از هنرمندان و مسئولان موزه تئاتر برگزار شده بود.
جشنواره هنرهاي تجسمي در تهران: جشنواره طلوع مهر در افق عاشورا از 2 تا 9 اسفند در 6 رشته هنري برگزار مي شود.علاقه مندان براي شركت در اين جشنواره تا 20 بهمن مهلت دارند آثارشان را به نشاني ميدان المپيك، جنب مسجد المهدي، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي غرب تهران و در شهرستان ها به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامي ارسال كنند.
كتاب سال پروين اعتصامي: دومين دوره از كتاب سال پروين اعتصامي  كه به آثار داستاني و شعر زنان اختصاص دارد، پانزده اسفندماه در تهران برگزار مي شود. در اين مراسم به آثار برگزيده زنان در حيطه شعر و ادبيات داستاني جوايزي اهدا مي شود.
درگذشت فرامرز ويسي: فرامرز ويسي، مترجم و شاعر عصر روز يكشنبه 15 بهمن ماه بر اثر عارضه سرطان در منزل خود در تهران دار فاني را وداع گفت. او در سال هاي اخير با ترجمه رمان هايي از آنتونيو تابوكي- نويسنده ايتاليايي- با عنوان هاي سستون ، شبانه هندي و ديالوگ هاي ناتمام از فرانسه به فارسي، در معرفي اين نويسنده تلاش كرد. ويسي آثار ديگري نيز همچون پيانو و والدين وحشتناك را از ژان كوكتو ترجمه كرده است.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |