چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۱ - Feb 7, 2007
قرارداد نهايي قيمت گاز خط لوله صلح حداكثر 5 ماه آينده امضا مي شود
هند قيمت تعيين شده گاز صادراتي در نشست تهران را پذيرفت
013311.jpg
گروه اقتصادي - در پي اظهارات وزير نفت كشورمان در مورد موافقت قطعي پاكستان با نحوه قيمت گذاري گاز صادراتي و درخواست مهلت هند، ديروز مورلي دائورا وزير نفت و گاز طبيعي هند اعلام كرد اين كشور با قيمت تعيين شده، موافق است.
دائورا ديروز در واكنش به گزارش هايي كه از موافقت قطعي پاكستان با روش تعيين قيمت توافق شده در چهارمين دور مذاكرات 3 كشور در تهران حكايت داشت، تاكيد كرد: دولت هند نيز با اين روش قيمت گذاري موافق است و انتظار دارد كه قرارداد نهايي در مورد قيمت و ادامه مذاكرات در مورد امور اجرايي طرح از ماه ژوئن (تيرماه) انجام شود.
دائورا افزود: ظرف 2 هفته آينده دو كشور هند و پاكستان براي توافق در مورد هزينه ترانزيت گاز با يكديگر مذاكره خواهند كرد و در اين مذاكرات كه در سطح وزراي نفت انجام مي شود ايران به عنوان ناظر شركت خواهد داشت.منابع خبري هند از توافق 3 كشور براساس قيمت پيشنهادي شركت مشاور گافني كلاين و همكاران خبر داده اند كه قيمت گاز صادراتي را براساس قيمت نفت وارداتي ژاپن محاسبه كرده است. به گزارش اين منابع پيش از اين قيمت مورد نظر ايران معادل 10 درصد قيمت نفت برنت به علاوه 2/1 دلار بود كه در روش جديد اين قيمت معادل 3/6 درصد قيمت نفت وارداتي ژاپن بعلاوه 15/1 دلار است. پايگاه خبري هندي ساراسامايا قيمت هر واحد گاز وارداتي را معادل 93/4 دلار اعلام كرد كه پيش از اين حدود 2/7 دلار بود.
كاهش۳۰ درصدي قيمت گاز
صحت ندارد
در همين حال شركت ملي گاز اعلام كرد كاهش 30 درصدي قيمت گاز صادراتي ايران به هند صحت ندارد.
به گزارش خبرگزاري فارس در اطلاعيه شركت ملي صادرات گاز آمده است: در آخرين دور مذاكرات خط لوله صلح در تهران تنها بر سر فرمول پيشنهادي شركت مشاور توافق شد، لذا ادعاي وزير نفت هند مبني بر كاهش۳۰ درصدي قيمت گاز صادراتي ايران به هند صحت ندارد. بنابراين گزارش، فرمول پيشنهادي شركت مشاور بيش از 90 درصد به فرمول و خواسته ايران نزديك بوده به گونه اي كه علي رغم تلاش هند و پاكستان مبني بر ثابت  نگه داشتن پارامترهاي اصلي فرمول در طول زمان، اين پارامترها كاملا بر اساس قيمت حامل هاي انرژي در طول زمان متغير بوده و ثابت نيست.

برنامه هاي وزارت بازرگاني براي تنظيم بازار و تامين كالاهاي شب عيد
گروه اقتصادي - به منظور تنظيم بازار شب عيد و تامين كالاهاي مورد نياز مردم ،جشنواره نوروزي عرضه كالا در قالب نمايشگاه هاي فروش بهاره و طرح فروش فوق العاده از نيمه اول اسفند ماه برپا مي شود.
مديركل دفتر تامين و توزيع كالاي وزارت بازرگاني در تشريح سياست هاي اين وزارتخانه براي تامين كالا و تنظيم بازار شب عيد ، گفت: در چارچوب برگزاري نمايشگاه فروش بهاره از دهم و طرح فروش فوق العاده اصناف توليدي و توزيعي از 19 اسفند ماه نسبت به تامين و عرضه كالا با قيمت و كيفيت مناسب اقدام مي كنيم.
طرح فروش فوق العاده پوشاك
وي در مورد طرح فروش فوق العاده پوشاك توسط اتحاديه هاي توليدي و توزيعي پوشاك كيف و كفش، گفت: واحدهاي صنفي توليدي و توزيعي زير نظر سازمان بازرگاني استان از 19 تا 29 اسفند ماه به صورت هم زمان در تهران نسبت به عرضه پوشاك، كيف و كفش مورد نياز شب عيد مردم اقدام خواهند كرد . در اين طرح اصناف در يك محدوده زماني مشخص 10 روزه به عرضه كالا اقدام مي كنند.
نمايشگاه فروش بهاره
مديركل دفتر تامين و توزيع كالاي وزارت بازرگاني در زمينه برگزاري نمايشگاه فروش بهاره، افزود: در اين شيوه تنظيم بازار در محدوده زماني 20 روزه، سازمان هاي بازرگاني در استان هاي سراسر كشور با نظارت بر قيمت و كيفيت كالاها نسبت به عرضه مايحتاج روزهاي پاياني سال اقدام مي كنند و قيمت ها حداقل 15 در صد ارزانتر از قيمت هاي سطح شهر خواهد بود. در اين چارچوب در سال جاري پيش بيني شده است تا سازمان هاي بازرگاني در سراسر كشور از طريق اصناف بر قيمت و كيفيت عرضه كالاها، نظارت كنند.
وي، افزود: تاكنون برگزاري اين نمايشگاه در پارك ارم و منطقه تهرانپارس قطعي شده اما براي افزايش تعداد محل برپايي اين نمايشگاه در تهران در حال مذاكره با برخي دستگاه هاي ذي ربط هستيم تا اين نمايشگاه را در 4 تا 5 مكان برگزار كنيم. همچنين معتقديم در استانها نيز برگزاري نمايشگاه در دو محل زير نظر سازمان هاي بازرگاني استان ها مطلوب خواهد بود.
تنظيم بازار ميوه و مركبات
قلي زاده در زمينه تنظيم بازار ميوه و مركبات در روزهاي پاياني سال ، گفت: طرح تنظيم بازار ميوه و مركبات شب عيد با مشاركت اتحاديه ها و اصناف توزيعي اجرا مي شود.وي با اشاره به اين كه عملا اجراي طرح تنظيم بازار ميوه آغاز شده است، افزود: طبق روال سال هاي گذشته سازمان ميادين شهرداري تهران نيز با وزارت بازرگاني هماهنگ بوده وبا استفاده از ظرفيت هاي موجود مراكز عرضه مستقيم نسبت به عرضه مستقيم ميوه و مركبات اقدام مي كند.
عرضه گوشت و مواد پروتئيني
مديركل دفتر تامين و توزيع كالاي وزارت بازرگاني در زمينه تنظيم بازار گوشت قرمز، سفيد و ساير مواد پروتئيني در روزهاي پاياني سال گفت : در حال برنامه  ريزي هستيم تا جايگاه هاي عرضه گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ ، ماهي و ساير مواد پروتئيني در محل نمايشگاه فروش بهاره را فراهم آوريم گرچه عرضه اين فرآورده ها نيازمند لوازم و امكانات خاص است كه در اين زمينه در حال برنامه ريزي هستيم.

تجارت خارجي در 10 ماه نخست
صادرات غيرنفتي؛ ۱۳ ميليارددلار
واردات ؛ 33 ميليارد دلار
گروه اقتصادي- در 10 ماهه نخست سال جاري صادرات غيرنفتي با 5/42 درصد افزايش از لحاظ ارزش و 6/44 درصد افزايش از لحاظ وزن، به رقم 12 ميليارد و 945 ميليون و 400 هزار دلار رسيد. به گزارش گمرك ايران، ارزش صادرات غيرنفتي در 10 ماهه سال گذشته به ميزان 9 ميليارد و 81 ميليون و 800 هزار دلار بود.
۳‎/۳۸ درصد از ارزش كل صادرات غيرنفتي به بخش پتروشيمي، 8/33 درصد بخش صنعت، 4/13 درصد بخش كشاورزي، 5/5 درصد بخش معدن و 4/3 درصد به بخش فرش و صنايع دستي اختصاص يافت. بيشترين ميزان صادرات در اين مدت به كشور امارات متحده عربي صورت گرفت. چين با واردات يك ميليارد و 405 ميليون دلار كالا از ايران دومين خريدار كالاهاي ايراني در بين ديگر كشورها است.
واردات
در 10 ماهه نخست امسال همچنين 33 ميليون و 422 هزار و 700 تن انواع كالا به ارزش 33 ميليارد و 292 ميليون و 500 هزار دلار وارد كشور شد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزني 1/20 درصد و از حيث ارزش 8/2 درصد افزايش يافت.امارات متحده عربي، آلمان، چين، فرانسه، سوئيس، جمهوري كره، ايتاليا، هند، انگلستان و هلند 10 كشور عمده صادركننده كالا به ايران بودند.

عادل آذر
پيشرفتي در بودجه ريزي عملياتي حاصل نشده است
ايسنا: عادل آذر، دبير نخستين كنفرانس بودجه ريزي عملياتي با بيان اين مطلب، گفت: لايحه بودجه 86 بايد در ترازوي بودجه عملياتي سنجيده شود. وي با اشاره به اين كه در لايحه بودجه 85، به ميزان 10 درصد فعاليت بودجه ريزي عملياتي پيموده شد، ادامه داد: مقايسه لايحه بودجه 86 با بودجه 85 نشان مي دهد كه كتاب مربوط به برنامه هاي هر پروژه به مجلس ارائه نشده اما دو ستون مذكور در لايحه گنجانده شده است كه در مجموع مي توان گفت پيشرفت مطلوبي در لايحه بودجه 86 ديده نمي شود. در عين حال ديده مي شود لايحه بودجه 86 همان لايحه بودجه 85 و نه بيشتر است و پيشرفتي در بودجه ريزي عملياتي حاصل نشده است. وي با بيان اين كه تاكنون ماده 144 قانون برنامه چهارم توسعه از سوي دولت اجرا نشده است تأكيد كرد: دولت و مجلس بايد عزم خود را براي اجراي بودجه ريزي عملياتي جزم كنند.

به صورت پلكاني در سال آينده اجرا مي شود
۸‎/۶ درصدمتوسط افزايش حقوق كارمندان دولت
گروه اقتصادي - معاون اقتصادي سازمان مديريت و برنامه ريزي ديروز در جمع خبرنگاران در تشريح ويژگي هاي لايحه بودجه 86 از افزايش 6/8 درصدي متوسط حقوق كاركنان دولت در سال 86 خبر داد.
دكتر علي عسگري افزود: اين افزايش به صورت پلكاني خواهد بود، يعني حقوق كارمنداني كه سطح دريافتي آنها پايين تر است از افزايش بيشتري (تا 13 درصد) نسبت به كارمنداني كه دريافتي آنان بالاتر است، برخوردار خواهد بود.
گفتني است افزايش حقوق كاركنان دولت در سال جاري 14 درصد و در سال گذشته 5/ ۱۱ درصد بود.
معاون اقتصادي سازمان مديريت و برنامه ريزي همچنين لايحه بودجه 86 را بسيار شفاف و فاقد هر گونه ابهام دانست و گفت: نظر كساني را كه مي گويند اين لايحه بر مبناي قيمت پايه نفت 40، 45 و حتي 50 دلار براي هر بشكه بسته شده، قبول نداريم زيرا ما باتوجه به منابع ريالي و ارزي در نظر گرفته شده در بودجه سال آينده، نفت 7/33 دلاري را در لايحه محاسبه كرديم.
عسگري درباره ترديدهاي مطرح شده در تحقق درآمد 7 هزار ميليارد توماني دولت از محل فروش سهم شركت هاي دولتي گفت: با شتاب گرفتن واگذاري شركت هاي دولتي در چارچوب سياست هاي اصل 44، رقم 7 هزار ميليارد توماني فروش سهام شركت هاي دولتي پيش بيني شده در لايحه بودجه، قطعا محقق خواهد شد و دليل اصلي عدم تحقق درآمد فروش شركت هاي دولتي در سال جاري اجرايي نشدن عملي واگذاري هاي سياست هاي اصل 44 بوده است.
دولت ناچار به ارائه متمم شد
دكتر عسگري درباره انتقادات وارده به متمم هاي سال جاري دولت گفت: اگر منابع درآمدي كشور خوب باشد و ضعف ها و نواقص فراوان نقاط مختلف كشور را با استفاده از اين منابع رفع نكنيم، كار عبثي كرده ايم بايد به اين واقعيات توجه كرد. وي افزود: متمم بودجه كلاهبرداري نيست و حساب و كتاب آن كاملا مشخص است و دولت با آوردن متمم گناه نكرده ولي براي سال آينده پيش بيني ارائه متمم نداريم.
لايحه مديريت خدمات كشوري
وي درباره لايحه مديريت خدمات كشوري نيز گفت: براي اجراي لايحه مديريت خدمات كشوري در لايحه بودجه رديفي پيش بيني نكرده ايم و در حال رايزني با مجلس هستيم و اگر با مجلس به توافق نرسيم و مجبور به اجراي لايحه شويم آنگاه تمهيدات لازم را در بودجه خواهيم انديشيد اما اگر مجلس موافقت كند اجراي اين لايحه را يك سال به تعويق خواهيم انداخت.
تدوين بودجه سايه
معاون اقتصادي سازمان مديريت در ادامه اين نشست از تدوين بودجه سايه به منظور مقابله با تحولات احتمالي بين المللي عليه كشورمان خبر داد و در پاسخ به سئوالي مبني بر احتمال تحريم نفتي ايران و عدم خريداري نفت كشورمان در بازارهاي بين المللي توضيح داد: اين اتفاق بعيد است بيفتد ولي در صورت وقوع آن، ايران بيش از 60 ميليارد دلار ذخاير خارجي دارد و كشور با تحريم نفتي هم با تلاطم مواجه نمي شود.
013314.jpg
پيش بيني رشد اقتصادي 7 درصدي و تورم 11 درصدي
عسگري در اين نشست به پيش بيني رشد اقتصادي 7 درصدي در سال آينده اشاره كرد و گفت: اگر سياست هاي بودجه اي دولت در مجلس دچار تغييرات اساسي نشود، اين پيش بيني محقق خواهد شد. همچنين برآورد ما حاكي از آن است كه رشد اقتصادي امسال به حدود 8/5 درصد برسد. به گفته وي، براي سال آينده نرخ تورم 11 درصد، رشد نقدينگي 30 درصد و نرخ بيكاري نيز 6/10 درصد پيش بيني شده است.
ادامه تثبيت قيمت ها
عسگري همچنين از ادامه سياست تثبيت قيمت ها در سال آينده خبر داد و گفت: با توجه به تاكيد دولت، در جهت سياست تثبيت قيمت ها در سال 86 حركت خواهيم كرد؛ منتهي در برخي از بخش ها ، جهت   هاي سياست گذاري اندكي تغيير خواهد كرد؛ مثلا متوسط نرخ تعرفه آب، برق و گاز به صورت محدود افزايش مي يابد و سياست تشويق و جريمه مشتريان نيز اجرايي مي شود.

قيمت نفت به 60 دلار نزديك شد
گروه اقتصادي - قيمت نفت به دنبال شدت سرما در  آمريكا بزرگترين مصرف كننده نفت در جهان روند رو به افزايش خود را كه از ابتداي هفته جاري آغاز شده بود ديروز نيز ادامه داد و به 60 دلار در هر بشكه نزديك شد.به گزارش خبرگزاري رويترز ديروز هر بشكه نفت خام سبك آمريكا بيش از يك دلار نسبت به روز گذشته افزايش يافت و به 76/59 دلار رسيد، نفت برنت درياي شمال نيز با افزايشي مشابه هر بشكه 10/59 دلار معامله شد.

گفت وگوي امروز
طرح جامع مسكن از ابتداي سال آينده اجرايي مي شود
گروه اقتصادي- در شرايطي كه به نظر مي رسد نابساماني بازار مسكن همچنان ادامه دارد، تدوين آئين نامه و نحوه اجرايي شدن طرح جامع مسكن با همكاري نمايندگان مجلس و مسئولان وزارت مسكن و شهرسازي آغاز  شده است. اين در حالي است كه اقدام فوق با تاخيري 3 ماهه عملياتي شده است. ابتدا قرار بود طرحي موسوم به طرح تعديل بهاي مسكن از سوي نمايندگان براي اجرا ارائه شود كه ظاهرا به دنبال پيگيري هاي مسئولان وزارت مسكن و نظر آنان مبني بر اينكه طرح جامع مسكن به تنهايي مي تواند مشكل اين بازار را حل كند، مقرر شد طي جلسه اي مشترك ميان نمايندگان مجلس و مسئولان وزارت مسكن تصميم قطعي جامع عمل پوشاندن يك طرح براي جلوگيري از ادامه روند افزايش بهاي مسكن گرفته شود. با سيد بهلول حسيني، نايب رئيس دوم كميسيون عمران مجلس گفتگو كرده ايم.
***
طرح تعديل بهاي مسكن قرار بود حداقل 3 ماه گذشته در مجلس مورد بررسي قرار گيرد، چرا تاكنون نتيجه اي از اين بررسي ها اعلام نشده است؟
نمايندگان مجلس هم  اكنون طرح تعديل بهاي مسكن را در اختيار دارند، اما مقرر شده است ابتدا با بررسي طرح جامع مسكن و نكات پيرامون آن مشخص شود كه اگر طرح فوق مي تواند مشكلات اين بازار را حل كند، مجلس طرح ديگري را ارائه نكند. در واقع تنها در صورتي كه طرح جامع مسكن نتواند نظر نمايندگان را جلب كند، آن گاه طرح مورد نظر مجلس براي تكميل و تقويت اين طرح ارائه خواهد شد.
از آنجايي كه بنا به گفته دست اندركاران ،طرح جامع مسكن مي تواند مشكل قشر كم درآمد براي تامين مسكن را رفع كند، چه زماني اين طرح اجرايي خواهد شد؟
در طرح جامع مسكن به اقشار نيازمند به شكل ويژه توجه شده است و اين افراد و حتي نحوه اعطاي تسهيلات به آنان نيز درجه بندي شده است. در صورتي كه در مفاد اين طرح به تمامي موارد مدنظر نمايندگان توجه شده باشد مي توان انتظار داشت كه طرح فوق از ابتداي سال آينده اجرايي شود. به نظر مي رسد اجرايي شدن هر چه سريع تر اين طرح با توجه به روند افزايش بهاي مسكن به خصوص از شهريور امسال به بعد و افزايش 30 درصدي بهاي مسكن به ويژه در تهران، براي تعديل بهاي مسكن و جلوگيري از ادامه اين روند ضروري باشد به نحوي كه براي اجرايي شدن سريع آن شايد نياز به يك طرح ضربتي هم داشته  باشيم.
وضعيت فعلي بازار مسكن را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
وضعيت فعلي اين بازار از عدم اعتماد خريداران و فروشندگان نسبت به افزايش مجدد بهاي مسكن حكايت دارد كه اين روند نامطلوب بايد هر چه زودتر حذف شود. با ارائه زمين ارزان قيمت براي ساخت از سوي دولت و نهايي شدن طرح جامع مسكن به نظر مي رسد وضعيت اين بازار در سال آينده تا حدي بهبود يابد.
آيا لايحه تضمين كيفيت ساخت و ساز تاثيري بر افزايش بهاي مسكن داشته است؟
ارائه اين لايحه در ابتدا به دليل تاثير رواني كه بر بازار مسكن  گذاشت تا حدي موجب افزايش نسبي قيمت واحدهاي مهندسي ساز  شد كه البته با توجه به نهادينه شدن لايحه، ساماندهي توزيع و فروش مصالح ساختماني و تعادل در بازار عرضه و تقاضا، قيمت  مسكن به مرور متعادل  خواهد شد. از اين رو مي توان گفت تاثير مثبت لايحه فوق بر بازار مسكن به مراتب بيشتر از گراني هاي احتمالي ناشي از آن است.

با حضور نمايندگان 5 كشور خارجي
نمايشگاه لوازم خانگي و مبلمان در زنجان برپا مي شود
زنجان - خبرنگار همشهري: نخستين نمايشگاه لوازم خانگي مبلمان و دكوراسيون خانگي از 24 بهمن ماه در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي زنجان گشايش مي يابد. در اين نمايشگاه 50 شركت داخلي و 20 نمايندگي خارجي، جديدترين محصولات و توليدات خود را در معرض نمايش قرارمي دهند. به غير از نمايندگان شركت هاي خارجي،  كشورهاي كره،  ژاپن، ايتاليا،  اسپانيا و فرانسه نيز در اين نمايشگاه حضوري فعال دارند.
استان زنجان طي مدت برپايي نمايشگاه، همچنين ميزبان مديران صنعتي از ساير استانها خواهد بود.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |