چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۱ - Feb 7, 2007
با تخريب ديوار غربي صورت گرفت
تعرض صهيونيست ها به مسجد الاقصي
013299.jpg
013281.jpg
گروه بين الملل- رئيس جنبش اسلامي در سرزمين هاي اشغالي 1948 اعلام كرد. صهيونيست ها تخريب بخشي از مسجدالاقصي را آغاز كردند. به گزارش واحد مركزي خبر از غزه شيخ رائد صلاح گفت: صهيونيست ها درهاي ورودي مسجدالاقصي و منطقه قديمي در قدس را بستند و مانع ورود فلسطيني ها به اين منطقه شدند و در همين حال بولدوزرهاي رژيم صهيونيستي تخريب بخشي از مسجدالاقصي را آغاز كردند. اسرائيل تصميم دارد يك ديوار چوبي و دو اتاق پشت اين ديوار را كه در نزديكي باب المغاربه در مسجدالاقصي واقع شده است، تخريب كند.
مسجدالاقصي قبله اول و يكي از اماكن مقدس مسلمانان است كه رژيم اسرائيل به بهانه هاي واهي به دنبال تخريب بخش هايي از اين مسجد تاريخي است. مسجدالاقصي تا به حال چند بار محل درگيري هاي خونين و كشتار مسلمانان فلسطيني بوده است.
مسجد الاقصي در دوره هاي مختلف پس از اشغال سرزمين فلسطين، توسط صهيونيست ها سوزانده شد.
به گزارش ايرنا مفتي بيت المقدس ادعاهاي اسرائيل مبني بر اين كه از قبل با اوقاف بيت المقدس، دولت اردن و سازمان يونسكو براي تخريب ديوار چوبي هماهنگي شده بي اساس و كذب خوانده، و  افزود، اسرائيل درصدد تخريب تنها راه باقي مانده از محله مغاربه است، راهي كه تل آويو از زمان اشغال بيت المقدس در سال 1967 اين محله را به طور كامل تخريب كرد. اين منطقه دربرگيرنده آثار تاريخي و اسلامي بسيار زيادي است.
قاضي القضات فلسطين به شبكه العالم گفت: ما از ملت فلسطين خواسته ايم براي خنثي كردن توطئه اسرائيل به صحن مسجد بيايند، اما اسرائيل براي جلوگيري از ورود مردم به صحن مسجد، شهر قدس را به پايگاهي بزرگ از نيروهاي نظامي خود تبديل كرده است. شيخ التميمي تأكيد كرد: اسرائيل از اوضاع امنيتي داخل فلسطين براي اجراي توطئه خود در تخريب مسجدالاقصي و يهودي سازي كامل شهر قدس سوءاستفاده مي كند.
دومين انتفاضه فلسطينيان در سپتامبر 2000 در پي ديدار آريل شارون نخست وزير سابق رژيم صهيونيستي از مسجدالاقصي آغاز شد.
خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس با يادآوري انتفاضه فلسطينيان گفت: ايهود المرت نخست وزير رژيم صهيونيستي بايد از اين ماجرا پند گيرد. ملت فلسطين در تمامي احوال قادر است دشمن را غافلگير سازد و از سرزمين، مقدسات و شرف خود دفاع كند.
علاوه بر دولت اردن، رئيس مجمع علماي مسلمان جبل عامل لبنان و شوراي جهاني اسلام در قاهره نيز اقدام تجاوزكارانه رژيم صهيونيستي را محكوم كرده اند. روز گذشته در پاسخ اوليه به تجاوز صهيونيست ها به مسجدالاقصي گردان هاي قدس شاخه نظامي جهاد اسلامي فلسطين دو موشك به شهر عسقلان در اراضي اشغالي 1948 شليك كردند.

رئيس سرويس امنيت داخلي اسرائيل: دولت وحدت ملي فلسطين مغاير منافع اسرائيل است
ديدار رهبران فلسطيني در مكه
گروه بين الملل - رهبران فلسطيني جنبش فتح و جنبش مقاومت اسلامي (حماس) در مكه مكرمه ديدار كردند. در اين نشست محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان و چند تن از مشاوران وي، خالد مشعل مسئول دفتر سياسي حماس، اسماعيل هنيه نخست وزير و محمود الزهار وزير امور خارجه دولت فلسطين شركت دارند. مذاكرات مكه با هدف خاتمه دادن به درگيري هاي خونين فتح و حماس كه تاكنون حداقل هشتاد كشته به جا گذاشته است و دستيابي به توافق درباره تشكيل دولت وحدت ملي صورت مي گيرد. در انتخابات پارلمان فلسطين در دي ماه سال گذشته حماس اكثريت كرسي هاي پارلمان را به دست گرفت و با تشكيل كابينه فلسطيني به انحصار فتح بر تقريبا تمامي نهادهاي اصلي تشكيلات خودگردان خاتمه داد.
پيروزي حماس باعث قطع كمك هاي مالي كشورهاي اروپايي و آمريكا شد و اين كشورها ازسرگيري كمك هاي خود را به اقدام حماس در شناسايي موجوديت اسرائيل و احترام به توافق هاي قبلي فلسطيني ها و اسرائيل مشروط كردند. اين شرط ها را حماس نپذيرفته است و در مقابل محمود عباس آذرماه گذشته تهديد كرد برگزاري انتخابات زودرس را در فلسطين اعلام خواهد كرد. رهبران فلسطين از دو جناح فتح و حماس نسبت به حصول توافق در مذاكرات ابراز خوشبيني كرده اند. در مقابل رئيس سرويس اطلاعات داخل رژيم صهيونيستي (شين بت) ديروز گفت تشكيل دولت وحدت ملي فلسطين به نفع اسرائيل نيست و دولت ائتلافي فلسطين با مشاركت حماس، منجر به مشروعيت و مقبوليت بين المللي حماس مي شود.
چندي پيش نيز ايهود المرت نخست وزير رژيم صهيونيستي با پس دادن 100 ميليون دلار از دارايي هاي دولت فلسطين به محمود عباس موافقت كرد، مشروط به اين كه با اين پول حقوق كاركنان دولت به نخست وزير هنيه پرداخت نشود. دولت آمريكا نيز 86 ميليون دلار به فتح پول مي دهد كه فقط براي تقويت گارد نظامي تحت امر محمود عباس هزينه شود.

قطعنامه مخالفت با طرح جنگي بوش
در سناي آمريكا رد شد
گروه بين الملل - قطعنامه پيشنهادي سناي آمريكا در مخالفت با طرح جورج بوش براي فرستادن نيروهاي بيشتر به عراق، با تلاش جمهوريخواهان راي لازم را به دست نياورد و به تصويب نرسيد.
بي بي سي كه اين خبر را مخابره كرد، گزارش مي دهد كه اين قطعنامه پيشنهادي كه دوشنبه شب در سناي آمريكا به راي گيري گذارده شد براي تصويب نياز به حداقل 60 راي موافق از مجموع 100عضو سنا داشت اما فقط 49سناتور به آن راي موافق و 47نماينده هم به آن راي مخالف دادند.
دمكرات هاي سنا، اعلام كردند كه اين طرح را بار ديگر اواخر اين هفته به راي گيري خواهند گذارد.
اين قطعنامه پيشنهادي الزام آور نبود اما اين نخستين اقدام جدي كنگره براي رويارويي با سياست رئيس جمهور امريكا در مورد عراق محسوب مي شود.

اختلاف آمريكا و انگليس در افغانستان
گروه بين الملل - همزمان با انتصاب يك ژنرال آمريكايي به فرماندهي نيروهاي ناتو در افغانستان، افسران ارشد ارتش انگليس زمزمه هاي انتقاد آميز خود را از سياست هاي واشنگتن در افغانستان شروع كردند و آمريكا را متهم كردند كه با تاكتيك هاي خود به سود طالبان عمل مي كند.
روزنامه تايمز چاپ لندن ديروز در گزارشي در اين باره به نقل از فرماندهان ارشد انگليسي بدون ذكر نامشان نوشت، نظاميان آمريكايي و فرماندهان گاه غير نظامي آنها مدت هاست باعث بي اثر شدن راهبرد انگليس در افغانستان مي شوند. نيروهاي انگليسي تصميم داشتند در ماه هاي آينده بر روي بازسازي و جلب نظر افكار عمومي مردم محلي افغانستان تمركز كنند. اما فرماندهان آمريكايي نيروهاي انگليسي را به حضور در عمليات نظامي و انجام حمله وادار مي كنند. در آستانه عمليات كوهستان كه با برنامه ريزي فرماندهان آمريكايي و براي نابودي و شكست عوامل بازمانده طالبان انجام شد، نيروهاي ويژه انگليسي وارد عرصه نبرد در اين كشور شدند و نقش جدي تري در اين نبرد به عهده گرفتند. نيروهاي انگليسي با انجام اين حمله و عمليات به شدت مخالف بودند و از فرماندهان آمريكايي مي خواستند كه به شيوه انگليسي ها براي ادامه اين جنگ اعتماد كنند و استراتژي را به آنها بسپارند. اما نتوانستند مانع از انجام اين عمليات شوند. به گفته فرماندهان انگليسي، نيروهاي اين كشور در افغانستان براي حفاظت از خود مجبور به حضور در اين عمليات شدند. اما اين اختلافات نه تنها برطرف نشد بلكه ادامه يافت و بيشتر هم شد. فرماندهان انگليسي مي گويند اين عمليات به اهداف خود نرسيد و حتي باعث بدتر شدن شرايط و به سود طالبان تمام شد. انگليسي ها يكي از دلايل شكست اين عمليات را زيان رسيدن به افكار عمومي محلي افغانستان و دور شدن آنها از نيروهاي خارجي مستقر در اين كشورعنوان كردند.
ژنرال دان مك نيل از فرماندهان نيروي نظامي آمريكا كه فرماندهي نيروهاي ناتو در افغانستان را از ژنرال ديويد ريچاردز انگليسي تحويل مي گيرد، برخورد شديدتر با شبه نظاميان طالبان را از برنامه هاي خود در پست جديدش اعلام كرده است. يك افسر آمريكايي كه نخواسته نامش فاش شود ديروز به آسوشيتدپرس گفت، مك نيل يك جنگنده تمام عيار است و با ورود او به عرصه افغانستان ديگر توافق صلح يا مذاكره اي با شبه نظاميان صورت نخواهد گرفت. اين در حالي  است كه ژنرال ريچاردز فرمانده انگليسي نيروهاي ناتو در افغانستان در ماجراي اخير قلعه موسي با طالبان مذاكره كرد و به توافق رسيد. اگر چه اين توافق مدت كوتاهي دوام آورد و از سوي طالبان نقض شد اما اين نشاندهنده استراتژي انگليس در نبرد در افغانستان است.
نكته ديگري كه باعث اختلاف انگليس و آمريكا در افغانستان شده است شمار تلفات نيروهاي انگليسي است كه در اثر تيراندازي هاي اشتباهي از سال 2003 تا كنون كشته شده اند. فرماندهان انگليسي مي گويند كه سربازان اين كشور نه در عراق و نه در افغانستان هيچ سرباز آمريكايي را در تيراندازي اشتباهي نكشته اند اما اين اتفاق براي سربازان انگليسي بارها اتفاق افتاده است. انگليس درخواست انتشار نام سربازان و خلباناني را كرده كه در تيراندازي اشتباهي باعث مرگ سربازان انگليسي شده اند اما پنتاگون در برابر اين درخواست مقاومت مي كند. اين اختلاف در سال ميلادي گذشته چنان شديد شد كه دولت انگليس معاون سفير آمريكا را فراخوانده است تا مراتب خشم لندن از اين موضوع را به اطلاع او برساند.

به دليل بحران اعزام نيرو به افغانستان
وزير دفاع لهستان استعفا كرد
ايسنا: وزير دفاع لهستان به دليل مشكلات ناشي از حضور سربازان اين كشور درافغانستان مجبور به استعفا شد.
رادوسلاو سيدروسكي وزير دفاع لهستان، طي اظهاراتي كه خبرگزاري آلمان آن را منتشر كرد تاكيد كرد كه نيروهاي لهستاني مستقر در افغانستان در خطرناكترين ماموريت خود از آغاز جنگ جهاني دوم تاكنون قرار گرفته اند. وي به دليل مشكلات موجود ناشي از حضور حدود 1000 نيروي لهستاني در افغانستان كه به عنوان نيروهاي وابسته به سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در اين كشور حضور يافته اند، استعفا داده است.

كوتاه از جهان سياست
فراكسيون هاي پارلماني
در صدد تغيير رئيس مجلس عراق هستند

مهر: سخنگوي ائتلاف كردهاي عراق گفت كه فراكسيون هاي مختلف پارلماني درصدد تغيير "محمود المشهداني"رئيس مجلس نمايندگان عراق هستند.
فرياد زادوندوزي در گفت وگو با راديو سوا اظهار داشت: ائتلاف عراق يكپارچه (بزرگترين فراكسيون پارلماني) دوشنبه نشستي را درباره تغيير محمود المشهداني رئيس مجلس نمايندگان برگزار كرده است.وي افزود: منابع ائتلاف به من گفتند كه برگزاري اين نشست نخستين گام براي تغيير المشهداني به شمار مي رود تا فرد ديگري از جبهه التوافق(وابسته به اقليت اهل سنت) به جاي وي انتخاب شود.

بدنامي بلر محبوبيت حزب كارگر را به پايين ترين حد خود رساند
گروه بين الملل- نتايج يك نظرسنجي جديد نشان داد كه بدنامي نخست وزير انگليس حزب كارگر را از زمان آخرين انتخابات عمومي در انگليس در پايين ترين سطح محبوبيت خود قرار داده است.
به گزارش روزنامه اينديپندنت، نظرسنجي هاي انجام شده در ماه ژانويه نشان داد كه محبوبيت محافظه كاران انگليسي 37 درصد است و محبوبيت آنان در ماه دسامبر نيز تا همين ميزان برآورد شد، اما محبوبيت حزب كارگر نسبت به نتايج گذشته نظرسنجي ها با دو درجه كاهش به 32 درصد رسيد. محبوبيت حزب ليبرال دموكرات انگليس با سه درجه افزايش به 20 درصد رسيد.به نوشته اين روزنامه، اگر اين ارقام در انتخابات بعدي در انگليس تكرار شود؛ حزب كارگر اكثريت را از دست خواهد داد و حزب محافظه كار بيشترين كرسي ها را در پارلمان كسب خواهد كرد.

استان هلمند مركز توليد مواد مخدر در افغانستان
واحد مركزي خبر: كارشناسان سازمان ملل اعلام كردند استان هلمند واقع در جنوب افغانستان كه مركز آن در روزهاي اخير به تصرف طالبان درآمده است كانون توليد مواد مخدر است كه بيشتر آن به اروپا قاچاق مي شود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كابل، توليد ترياك در استان هلمند سال گذشته با 179 درصد افزايش به 2800 تن رسيد كه نيمي از كل توليد مواد مخدر افغانستان را تشكيل مي دهد.80 درصد از كشاورزان استان هلمند به توليد ترياك مشغولند و توليد آن در منطقه موسي قلعه واقع در شمال اين استان در سال گذشته 6 برابر افزايش داشته است.

شهردار سابق نيويورك نيز به جمع
نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري آمريكا پيوست

مهر: شهردار سابق نيويورك به طور رسمي نامزدي خود در انتخابات رياست جمهوري آمريكا در سال آينده ميلادي را اعلام كرد.
رودي جولياني، شهردار سابق نيويورك، نيز به جمع نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري 2008 آمريكا پيوست.بر اساس اين گزارش، جولياني كه در زمان حملات 11 سپتامبر شهردار نيويورك بوده، محبوبيت زيادي در نيويورك دارد.نكته حائز اهميت درباره جولياني اين است كه ممكن است وي از جانب حزب جمهوريخواه نامزد انتخابات نشود؛ در حالي كه وي در سال هاي گذشته از اعضاي اصلي حزب جمهوريخواه آمريكا بوده است.با اين حساب جولياني به همراه سناتور جان مك كين رقيبان اصلي دموكرات ها در انتخابات سال آينده خواهند بود.
خبر نامزدي جولياني براي انتخابات رياست جمهوري آمريكا در حالي اعلان مي شود كه وي براي هماهنگي در تل آويو به سر مي برد. چندي پيش نيز خانم سگولن رويال از حزب سوسياليست فرانسه كه نامزد انتخابات رياست جمهوري فرانسه است، مبارزه انتخاباتي خود را با سفر به تل آويو آغاز كرد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |