چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۱ - Feb 7, 2007
موافقين و مخالفين حذف كنكور
013233.jpg
حسين حسين نژاد قندي
با اينكه اكثر سازمان ها و نهادهاي آموزشي مخالف برگزاري كنكور به شكل فعلي هستند، ولي در چگونگي ساماندهي آن اختلاف نظر و سليقه وجود دارد.
كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي از جمله رئيس اين كميسيون، معتقد به حذف كنكور حداكثر تا سال 90 هستند و دلايل زير را موجبات ناكارآمدي برگزاري كنكور مي دانند.
- با يك آزمون چند ساعته نمي توان به استعداد و علايق واقعي دانش آموزان پي برد.
- اضطراب ها و استرس هاي ناشي از چنين آزموني بر نتيجه آن اثر منفي مي گذارد.
- كنكور به شكل فعلي، دانش آموزان را به سمت آموزش تست زني هدايت كرده و قدرت تفكر و خلاقيت را از آنها سلب مي كند.
- چون تجربه برگزاري چنين آزموني در طول سالهاي تحصيل در دبيرستان وجود ندارد، در نتيجه دانش آموزان را به سوي آموزشگاه ها و مؤسسات كنكور هدايت مي كند.
- هزينه هايي كه خانواده ها در اين ميان متحمل مي شوند، بسيار سنگين است. به طوري كه در سال 85، قريب به 100 ميليارد تومان به كلاس ها و مؤسسات كنكور پرداخت كرده اند.
به اين ترتيب كميسيون آموزش مجلس، سوابق تحصيلي و پرورشي و مهارتي دانش آموزان در دوره متوسطه و پيش دانشگاهي را جايگزين مناسبي براي كنكور مي داند. از اين رو طرح سنجش و پذيرش را پيشنهاد مي كند كه در آن معدل امتحانات نهايي در سال هاي دوم و سوم متوسطه و دوره پيش  دانشگاهي مبناي اصلي انتخاب دانشجو خواهد بود و از آموزش و پرورش مي خواهد كه از سال تحصيلي۸۷-86 امتحانات نهايي را به صورت استاندارد براي دوره هاي تحصيلي مورد نظر برگزار كند.
وزارت علوم و سازمان سنجش با اينكه پذيرفته اند برگزاري كنكور به شكل فعلي داراي اشكالات متعددي است، ولي به هيچ وجه با حذف كنكور به طور كامل موافق نيستند و با استناد به دلايل زير سوابق تحصيلي دانش آموزان را واقعي و استاندارد نمي دانند:
- امتحانات نهايي در آموزش و پرورش به صورت استاندارد برگزار نمي گردد و تصحيح اوراق نيز ناهماهنگ بوده و در نتيجه معدل ها نزديك به واقعيت نمي باشند.
- در هيچ جاي دنيا، آزمون هاي رقابتي را به صورت تشريحي برگزار نمي كنند.
- اگر امتحانات نهايي سراسري باشد، بايد تصحيح اوراق آن نيز سراسري باشد كه اين گونه نيست.
- ضريب امنيت برگزاري امتحانات سراسري نيز در حد استاندارد نمي باشد.
- در كنكور هر سال بيش از 50 درصد داوطلبان، داوطلبان سالهاي گذشته هستند كه در طرح پذيرش و سنجش، هنوز وضعيت آنها روشن نشده است.
بنابراين وزارت علوم و سازمان سنجش تنها موافق احتساب درصدي از شرط معدل در پذيرش دانشجو بوده و به هيچ وجه موافق حذف كامل كنكور نيستند. زيرا معتقدند كه براي 10درصد ظرفيت دانشگاهي به علت متقاضي زياد، مي بايستي آزمون برگزار گردد.
دكتر حسين  پوركاظمي معاون سابق سازمان سنجش نيز مخالف جدي حذف كنكور بوده و معتقد است كه نبايد كنكور 3 ساعته را در طول 3سال برگزار كرد، زيرا 40هزار ظرفيت براي رشته هاي مهم و معتبر دانشگاهي وجود دارد كه بايد با برگزاري كنكور، بهترين ها را انتخاب كرد.
كميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي طي جلسه اي طرح سنجش و پذيرش ارائه شده از كميسيون آموزش را رد كرده است. زيرا معتقدند كه اولاً هنوز آموزش و پرورش كشور نتوانسته است به حداقل استانداردهاي آموزشي برسد و بين مناطق برخوردار از امكانات و مناطق محروم تفاوت زيادي وجود دارد. از اين رو طرح سنجش و پذيرش، تبعيض آشكاري بين اين دسته در مناطق است و ثانياً تأمين امنيت امتحانات نهايي 3 تا 4 ساله مشكل است.
در پايان، اينجانب نيز نظر شخصي خود را به شرح زير اعلام مي دارم: اگر امتحانات نهايي در آموزش و پرورش بر اساس استانداردهاي لازم و به صورت كشوري و در پايه هاي دوم و سوم متوسطه و دوره پيش دانشگاهي و با نظارت كامل برگزار و تصحيح اوراق آنها نيز به صورت سراسري انجام پذيرد، مي توان به صورت زير به پذيرش دانشجو پرداخت:
۱ - حذف كنكور براي دوره هاي كارداني و پذيرش دانشجو بر اساس معدل كتبي امتحانات نهايي.
۲ - حذف كنكور براي دوره هاي كارشناسي و پذيرش دانشجو بر اساس معدل كتبي دروس اختصاصي امتحانات نهايي.
۳ - برگزاري كنكور براي پذيرش دانشجو در كليه رشته هاي مهندسي، پزشكي، دندانپزشكي، داروسازي و رشته حقوق؛ منحصراً از بين داوطلباني كه معدل كتبي دروس اختصاصي امتحانات نهايي آنها 17 به بالا باشد كه در اين صورت، تعداد داوطلبان اين كنكور 150 هزار نفر خواهد بود.

خداحافظ ابتدايي !
هرمز علي زاده
سازمان آموزش و پرورش استان ايلام، همزمان با اعلام سال 85 به عنوان سال توجه به آموزش ابتدايي از سوي وزارت آموزش و پرورش، بين فرهنگيان اين استان مسابقه اي برگزار كرده و نظر آنها را درباره اينكه اگر مسئولين وزارت آموزش و پرورش بخواهند نام دوره ابتدايي را تغيير دهند،  شما چه نامي را براي اين دوره تحصيلي پيشنهاد مي كنيد؟ خواسته است.
سال هاي سال است كه شاغلان در دوره ابتدايي، با اعلام اينكه اين دوره تحصيلي، ابتدا و آغاز آموزش است، ولي ابتدايي و پيش پاافتاده نيست، اعتراض خود را به نامأنوس بودن اين عبارت براي اطلاق به آموزش صورت پذيرفته در دبستان ها اعلام مي كنند.
هرمز علي زاده، آموزگار شاغل در دبستان آزادي روستاي پشت قلعه شهرستان آبدانان ايلام، كه از فرهنگيان اهل قلم و علاقه مند است، نظر خود را در پاسخ به ا ين پرسش اعلام داشته كه آن را در پي مي آوريم.
بدرود آموزش ابتدايي! بدرود اي يار ساده و صميمي! اي كه سادگي و صميميت را از كودكان معصوم و صادق به ارث بردي و سپس به ما معلمان ابتدايي انتقال دادي. نمي خواهم به اين سادگي از تو دل بكنم. وداع من با تو به مانند وداع كشاورز است با زمين، پرنده است با پرواز و معلم است با آموزش. تو خود مي داني هر آموزگاري كه با نام تو گام به عرصه تعليم و تربيت نهاد، هرگز از تو گله مند نبوده و نيست. چون صداقت، سادگي و يكرنگي از وجود نجيب و مباركت مي باريد. سادگي خود شما و بي ادعايي كودكانت از يك طرف و فضاي پاك و صاف كلاس درس از طرف ديگر بود كه من نوعي، يعني معلم را سال هاست وادار به تلاش بي وقفه كرده است. تو خود شاهدي كه من هيچ وقت از تو نناليده و نخواهم ناليد و چنانچه به شأن و جايگاه بنده خدشه اي وارد شده، علت از وجود ساده و ابتدايي شما نبوده، بلكه علت ها را در جاي ديگر بايد جستجو كرد. شما خوب مي داني كساني كه نام مقدس تو را به همراه دارند، با وجود زحمات زياد و محروم بودن از تمام مزاياي زندگي، سال هاي زيادي است كه در كنارت هستند و هرگز راضي به از دست دادن شما نبوده اند. اما چه بايد كرد، دست تقدير قوي است و تصميم به جدايي من و شما گرفته است. اكنون فقط مي توانيم بگوييم اگر در اين مدت از جانب كسي يا كساني مورد بي مهري قرار گرفته اي و يا به ديده حقارت به تو نگريسته اند، ما آنها را ممكن است ببخشيم، ولي هيچ وقت فراموش نخواهيم كرد. تو خود مي بيني كه زمانه عوض شده است و دنيا در حال تحول و دگرگوني است و هر كس به نوعي درصدد است كه خود را اصلاح كند و يا تن به اصلاح دهد تا برچسب چوب لاي چرخ گذاشتن به قبايش نچسبانند. هر چند كه ممكن است در اين مسير منافع خود را از كف نهد و يا اينكه خود قرباني يا فدا شود.
حال از شما تمنا داريم اجازه دهيد در سالي كه زيبنده  نام مبارك شماست (سال آموزش ابتدايي) به خاطر كساني كه در اين مدت با وجود فقر و نداري همراهي ات كرده اند و هر كسي هم به آساني و بدون زحمت  گوي سبقت از آنها ربوده است، قرباني و فدا گردي تا اسمي مناسب و شايسته جايگزين نامت كنند. و از اين بابت خيالت راحت باشد كه نامي لايق و درخور جانشين نام ميمون شما، انتخاب خواهد شد، زيرا انتخاب اين نام را به دوستداران و همراهان شما واگذار كرده اند. ممكن است بگويي با عوض كردن اسم من، مشكلات و محروميت هاي شما كه حل نمي شود!؟ ما در جواب خواهيم گفت اين پيشنهاد را به فال نيك گرفته ايم كه شايد پشت پاي شما مفري براي محو همه مشكلات، موانع، تبعيض ها و محدوديت هاي اين دوره، يعني آموزش ابتدايي باشد.دوست عزيزم، آموزش ابتدايي! بنده هم عضو كوچك و ناچيزي از خيل دوستداران و همراهان شما هستم و اگر اجازه دهيد نام مناسبي براي جانشيني نامت پيشنهاد دهم كه اين نام عبارت است از: پيشگامان رشد .
دلايل پيشنهاد پيشگامان رشد عبارتند از:
الف: پيش به معني حركت، جلو و نزديك تر است و آموزگاران اين دوره، اولين كساني هستند كه حركت مي كنند تا دانش آموزان را به رشد و بالندگي برسانند.
ب: گام به معني قدم است. پس پيشگام به كسي مي گويند كه اولين قدم را برمي دارد و زودتر از همه حركت مي كند.
ج: ان به معني رده است. آموزگاران دبستان هم رده اول به حساب مي آيند و همچنين علامتي براي جمع بستن (پيشگام+ ان) پيشگامان است.
د: رشد به معني هدايت شدن، راه راست يافتن، تميز نيك و بد از هم و راه رستگاري و صواب پيمودن است.
هـ: رشد را اغلب چنين تعريف كرده اند: سلسله ظرفيت ها و استعدادهاي گسترش يابنده اي كه به تدريج براي فرد مايه سهولت و كاركرد بيشتر و موثرتر است.
حركت هاي سست و خام كودكانه در دوران كودكي رفته رفته بر اثر رشد به مهارت هاي سريع و شگفت انگيزي در نوجواني تبديل مي شود و اين رشد فقط هنگامي امكان پذير است كه ميان فرد و محيط او پويايي و ارتباط فعال برقرار شود و اين امكان هم توسط آموزگاران كه با نيازهاي بنيادي كودكان آشنايي دارند، به وجود مي آيد و اين آموزگاران هستند كه فراگيران را از نظر بعد بدني و حركتي، شناختي، اجتماعي و عاطفي پرورش مي دهند.
ر: حاجي  ميرزاحسن تبريزي معروف به رشديه، از اولين كساني بوده است كه ابتدا در تبريز و سپس در تهران و آن هم در سال 1315 هـ.ق مدرسه اي ابتدايي به سبك جديد و امروزي تأسيس كرد و چون كلمه  رشديه به معني مدرسه ابتدايي است و از طرفي اين كلمه با كلمه رشد هم خانواده است، به مناسبت نام حاج ميرزاحسن رشديه، نام پيشگامان رشد به جاي نام آموزش ابتدايي پيشنهاد مي شود.

حرف هاي يادگاري
يخ بستن شير گاوها
فصل زمستان فرا رسيده بود و قرار بود طبق ماه هاي گذشته، هفته اي سه بار به دانش آموزان شير بدهند. اولين روز هفته از شير خبري نشد. روز دوم هم همين طور. روز سوم دانش آموزان پرسيدند خانم چرا به ما شير نمي دهند؟ گفتم خبري ندارم. ولي يكي از دانش آموزان گفت: خانم! ما مي دانيم براي چه به ما شير نمي دهند.
گفتم: چرا؟
گفت: چون فصل زمستان است و شير گاوها يخ بسته!
حاجيه تقي زاده
آموزگار دبستان شهيد حقيقي، ناحيه 5 تبريز
013236.jpg
شير با سيخ!
طبق رسم سال هاي گذشته، در هفته يك روز در ميان به دانش آموزان شير مي دادند. نوبت به كلاس اولي ها رسيد. به ترتيب پشت سر هم از پله ها پايين مي آمدند و معاونين مدرسه به هر كدام يك ليوان شير مي دادند.
من نيز به كمك آنها رفته و مشغول دادن ني به دانش آموزان شدم. در اين هنگام، يكي از آنها كه شيرش را گرفته بود، به طرف من آمد و گفت: خانم اجازه! مي شود يك سيخ هم به من بدهيد.
با شنيدن اين حرف، دانش آموزان و همكارانم خنديدند. ولي من به آن دانش آموز كه با تعجب نگاهم مي كرد، گفتم: عزيزم! سيخ نه، ني.
اعظم بابازاده
آموزگار سوم- دبستان معصومه منطقه 10

عربي با لهجه اصفهاني!
يك سال در كلاس سوم دبستان پسرانه مشغول تدريس درس قرآن بودم. مشغول تكرار و تمرين سوره هايي از قرآن بودم كه در آن به كلمه مبلسون برخورديم. اين كلمه را چندين بار تكرار كردم و از دانش آموزان هم خواستم آنها اين كلمه را تكرار كنند. تا اين كه يكي از دانش آموزان بلند شد و گفت: خانم اجازه! چقدر مي گويي مبل بسون ، ما كه پول نداريم، نمي توانيم مبل بسونيم.*
در حالي كه از حرف اين دانش آموز خنده ام گرفته بود، كلمه  را بر روي تخته نوشتم و دوباره آن را خواندم و معني كردم.
زهره رضايي
آموزگار دبستان شهيد محراب قهدريجان فلاورجان

* استدن در لهجه اصفهاني به معناي گرفتن يا خريدن است و بسون نيز به نوعي فعل امر اين كلمه است.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |