چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۱ - Feb 7, 2007
با انتقال تردد خودروها به پشت فضاي سبز موجود
حريم ميدان آزادي چهارباغ و تفرجگاه مي شود
گروه شهري - در 2 مرحله جداگانه ظرف مدت 2 سال ميدان آزادي تهران با تغيير كاربري موجود جنبه تفرجگاه عمومي پيدا خواهد كرد.
مرحله نخست اين طرح شامل بهسازي و مرمت سنگ هاي كف محوطه ميدان آزادي، ايجاد نورپردازي   هاي ثابت، اصلاح جداول و چمن ها و بهبود و توسعه فضاي سبز داخل و اطراف محوطه ميدان و همچنين محوطه سازي آن است كه از ابتداي سال 86 آغاز و تا پايان اين سال وضعيت موجود ميدان آزادي اصلاح خواهد شد.
مرحله دوم اين پروژه نيز به گفته حجت الله ملاصالحي مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران پس از تصويب در كميسيون ماده 5 از سال 87 آغاز خواهد شد و بر مبناي آن تردد كليه خودروها از رينگ فعلي با يك لاين عقب تر به پشت فضاي سبز ميدان منتقل و ميدان آزادي با فضاسازي اي شبيه ميدان چهارباغ اصفهان به پياده راه تبديل و آماده خواهد شد تا در كليه اعياد مذهبي و جشن هاي ملي به شكلي مناسب پذيراي شهروندان تهراني به منظور برپايي مناسبت هاي مختلف باشد. مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران از اجراي مرحله اول طرح بهسازي و مرمت ميدان آزادي با 3 ميليارد تومان اعتبار در فروردين ماه سال 86 سخن گفت و خبر داد: همچنين طي يك ماهه اسفند و با فاصله     اي كوتاه از يكديگر شاهد تكميل پياده راه خيابانهاي باغ سپهسالار (صف)، كوچه مروي، خيابان آيت الله كاشاني از فلكه صادقيه تا ميدان نور، تكميل طرح ساماندهي رود دره دارآباد و اتمام فاز سوم و آخر پياده راه سازي خيابان ولي عصر كه همانا تكميل مبلمان شهري آن است خواهيم بود. (فاز اول پياده راه سازي، فاز دوم ساماندهي تقاطعات، فاز سوم مبلمان شهري)
وي هدف شهرداري تهران از تبديل خيابان هاي قديمي شهر به پياده راه را علاوه بر ايجاد جذابيت  هاي    توريستي، بالا بردن ضريب ايمني ساختمان هاي با ارزش تاريخي و ترويج حاكميت پياده بر سواره دانست و در توضيح اين مطلب گفت: تبديل خيابان هاي تاريخي به پياده راه علاوه بر حفظ هويت تاريخي و توسعه فضاي عمومي شهري؛ تسهيل در آمد و شد عابران و ايجاد رفاه براي شهروندان را به دنبال خواهد داشت و در واقع با اين اقدام كاربري جديدي به اين گونه بافت ها تزريق مي شود.وي با بيان اين كه اين اقدام پس از هماهنگي  با سازمان حمل و نقل و ترافيك و ميراث فرهنگي صورت گرفته است گفت: كف سازي و روان سازي پياده رو، بهسازي جداره، حذف مسير عبوري خودروها و موتورسيكلت ها، مرمت ساختمان ها و بناهاي قديمي و تاريخي و حتي الگوبرداري از ابنيه خيابان هاي قديمي و تعميم آنها به بدنه هاي ديگر اين خيابان ها، ارتقاي كيفيت بافت جديدي كه به مرور زمان احداث شده و هيچ سنخيتي با بافت تاريخي كوچه ندارد، ايجاد حس امنيت و تسهيل در رفت و آمد، بهسازي زيرساخت ها و تأسيسات شهري از جمله اقدامات اجرايي اين طرح است.

بر اساس الگوي جديد ارائه شده از سوي شهرداري تهران
اخذ عوارض شهري عدالت محور مي شود
013293.jpg
عكس: عليرضا بني علي
گروه شهري- با مصوبه ديروز شوراي شهر، طرح جامع درآمد پايدار براي شهرداري تهران تهيه و تدوين مي شود.
شوراي اسلامي  شهر تهران ديروز در دويست و نود و نهمين جلسه علني خود طرحي 2 فوريتي را تصويب كرد كه به موجب آن شهرداري تا پايان خردادماه سال آينده بايد طرح جامع درآمد پايدار شهرداري را تهيه و به شوراي شهر ارائه كند.
در ماده واحده اين طرح، اهميت تحقق درآمدهاي پايدار در اداره امور شهر تهران با هدف كاهش وابستگي شهرداري به درآمد ناشي از فروش تراكم، همچنين رعايت شاخص هاي شهرسازي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي و طرح هاي جامع و تفصيلي و نيز ضوابط و مقررات موضوعه در تهيه و ارائه اين طرح مورد تأكيد قرار گرفته است. مهدي چمران رئيس شوراي شهر در اين باره گفت: از آنجا كه نمي خواهيم عوارض تراكم و ساخت و ساز افزايش يابد و از سوي ديگر شهرداري نيز براي اداره شهر و اجراي طرح هاي عمراني و خدماتي به درآمد نياز دارد از اين رو بايد به دنبال پيدا كردن منابع درآمدي پايدار براي شهرداري باشيم.
الگو ي نحوه اخذ عوارض
از سوي ديگر در جلسه ديروز شوراي شهر، معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران درباره الگو سازي نحوه اخذ عوارض و مديريت شهرسازي در مقياس پلاك شهري گزارشي را به شورا ارائه كرد.
وي افزود: آنچه جامعه را رنج مي دهد بي عدالتي است و اين سيستم به دليل تعيين قيمت واقعي متناسب با پارامترهاي فرهنگي و اجتماعي منتهي به عدالت مي شود.
حبيب اللهيان با اشاره به اين كه اين سيستم قصد تعيين قيمت را ندارد گفت: بر اساس اين الگو تعيين عوارض شهر بايد عدالت محور باشد و با وزارت دارايي هماهنگي هاي لازم نيز صورت گرفته است.
خسرو دانشجو مخبر كميسيون شهرسازي نيز خواستار دقت و تأمل در نحوه اجراي الگو پيشنهادي شد و گفت: برآوردن نيازهاي مالي شهرداري و اداره شهر نبايد تنها از جيب مردم باشد و تأمين آن و منطقي كردن عوارض در الگوي جديد بايد با يك شيب منطقي انجام شود ضمن اين كه نقش سايرين نيز بايد در كنار آن مد نظر قرار گيرد.
وي درباره الگوي پيشنهادي تعيين عوارض نوسازي شهرداري نيز گفت: در كنار اين الگو بايد به تكاليف ديگران نيز توجه شود، از جمله دولت در تعيين منابع درآمدي و هزينه اداره شهر و شهرداري نيز در بهينه هزينه كردن و كاهش هزينه ها موظف هستند.
طرح ساماندهي مديريت ورزش
از سوي ديگر در جلسه ديروز يك فوريت طرح ساماندهي نحوه اداره امور فعاليت هاي ورزشي شهرداري تهران به تصويب رسيد كه در صورت نهايي شدن آن، كليه فعاليت ها و ادارات متعدد ورزشي شهرداري تحت يك مديريت واحد قرار خواهد گرفت.
رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر هنگام طرح اين موضوع گفت: شهرداري داراي 500 مركز مختلف ورزشي است كه هركدام به لحاظ مديريتي به صورت مجزا اداره مي شود و برخي تحت نظارت مناطق، برخي ديگر تحت نظارت ستاد و بخش مهمي  نيز زير نظر سازمان فرهنگي هنري شهرداري اداره مي شوند كه اين امر نابساماني هايي را ايجاد كرده است.
در اين جلسه همچنين مواردي از مصوبه مربوط به ضوابط اجرايي مربوط به چگونگي اجراي ماده يكم قانون حفظ  و گسترش فضاي سبز شهرها اصلاح و ادامه آن به جلسات بعد موكول شد.

حاشيه نشست ديروز شوراي شهر
در جلسه ديروز تعيين زمان ارائه طرح جامع درآمد پايدار براي شهرداري تهران به چانه زني ميان شهرداري و اعضاي شوراي شهر تبديل شد و پورزرندي، معاون مالي اداري شهرداري خاطرنشان كرد كه براي ارائه كار كارشناسي و طرح مطلوب نيازمند زمان بيشتري (حداقل 6 ماه) هستيم كه حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر تهران خطاب به وي گفت: اين موضوع قبل از شما نيز مطرح و شهرداري موظف بوده اين كار را انجام دهد ضمن اين كه برخي از عمليات تهيه اين طرح در مديريت سابق شهرداري انجام شده و تنها نيازمند جمع آوري است.
بيادي همچنين افزود: البته شايد ما قصور كرده ايم و از مسئولان شهرداري ارائه اين طرح را پيگيري نكرده ايم.

نگاه
جشنواره فيلم فجر و رقابت براي كسب سيمرغ بلورين...
داود كاظمي
013290.jpg

ديداررئيس شوراي شهر با شهروندان
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در پي ديدارهاي دوره اي از مناطق مختلف شهرداري، پنجشنبه نوزدهم بهمن ماه در منطقه 12 با شهروندان ديدار خواهد داشت.بر اين اساس مهدي چمران با حضور در منطقه 12 به بررسي مشكلات شهروندان خواهد پرداخت.شهروندان منطقه يادشده مي توانند براي ثبت نام ديدار با اين عضو شوراي شهر به روابط عمومي شهرداري اين منطقه مراجعه كنند.

مترو، شهروندان را به مبادي راهپيمايي مي رساند
تسهيلات و مقررات ترافيكي در سالروز پيروزي انقلاب اسلامي
گروه شهري - به مناسبت برگزاري راهپيمايي سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي مراجع ترافيكي شهر تهران مقررات و تسهيلات خاصي را در روز 22 بهمن ماه در نظر گرفته اند. در اين روز همه ساله به دليل راهپيمايي شهروندان در مسيرهاي خاص، محدوديت هاي ترافيكي در برخي نقاط شهر در نظر گرفته مي شود. به گزارش ايسنا، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با اشاره به اينكه تمامي محدوديت ها و ممنوعيت هاي تردد در سالگرد پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي از ساعت 6 بامداد اعمال شده و تا پايان كامل برنامه و عزيمت همه شركت كنندگان در مراسم به مبادي مربوطه ادامه مي يابد، افزود: بر اين اساس در روز 22 بهمن تردد در محدوده خيابان محمدعلي جناح در هر دو جهت فواصل ميدان صادقيه و ميدان آزادي از شمال، آيت الله سعيدي از سه راهي مهرآباد به سمت شمال براي كليه وسايل نقليه و مسير شمال به جنوب از ميدان آزادي تا سه راه مهرآباد به استثناي اتومبيل هايي كه از معراج خارج مي شوند از جنوب، خيابان آزادي از استاد معين به سمت ميدان آزادي در هر دو جهت و از تقاطع نواب صفوي به سمت ميدان آزادي در صورت لزوم از شرق و جاده مخصوص كرج از كاروانسرا سنگي به سمت شرق براي وسائط نقليه سنگين و از پل فرودگاه تا ميدان آزادي براي كليه وسائط نقليه از غرب تردد خودروها ممنوع است. سردار سيد حميد رضا هاشمي با اشاره به اين كه ترمينال هاي مسافربري غرب از ساعت 20 روز 21 بهمن ماه سال جاري تعطيل خواهد بود، تصريح كرد: كليه مسافريني كه از تهران قصد عزيمت به شهرستانهاي غرب كشور را دارند الزاما بايد از مبدا ترمينال جنوب حركت كنند.
تسهيلات مترو در 22 بهمن
از سوي ديگر شركت راه آهن شهري تهران و حومه نيز اعلام كرده است كه اين شركت به مناسبت راهپيمايي روز 22 بهمن تسهيلات ويژه اي ارائه مي كند. در اطلاعيه شركت راه آهن شهري تهران و حومه آمده است كه اين شركت براي رفاه حال مسافران جهت حضور در مسيرهاي راهپيمايي روز 22 بهمن در روز يكشنبه از ابتداي صبح تا پايان مراسم راهپيمايي با به كارگيري تمام امكانات مسافران مترو را از كليه ايستگاه هاي خطوط۱ ۲، و 5 مترو به ايستگاه هاي دانشگاه شريف و آزادي منتقل و پس از پايان مراسم نيز به ايستگاه هاي مبداء عودت خواهد داد. در ضمن استفاده راهپيمايان از خدمات مترو پس از پايان راهپيمايي در ايستگاه هاي آزادي و دانشگاه شريف رايگان خواهد بود.

ياد داشت
مطالبه غلط
دكتر ناصر كرمي
اوايل هفته جاري استاندار تهران اعلام كرد طرح تبديل شهرستان كرج به استان در دست بررسي است و به زودي جزئيات آن اعلام خواهد شد. محتواي كلام ايشان از جدي بودن اين طرح حكايت داشت.
آنچه وي گفت نشانگر موج تازه اي از مطالبه فراگير تجزيه استان هاي موجود به مناطق كوچكتر است. موج قبلي عمدتا بر تبديل مناطق بزرگي با وحدت جغرافيايي نسبي به استان جديد تمركز داشت، اما موج جديد دقيقا يك ناحيه محدود جغرافيايي در وسعت شهرستان را شامل مي شود. بر اين مبنا دور از انتظار نيست كه استان خواهي از اين پس به بخشي از مطالبات بيش از 350 شهرستان كشور تبديل شود، كه هزينه آن براي دولت قابل توجه خواهد بود.
دليل فراگيري اين مطالبه خود نكته اي است كشاف با جزئيات بسيار قابل ملاحظه. جالب است كه اين مطالبه كمتر وجه قومي، نژادي يا مذهبي داشته و عمدتا به عنوان راهي براي تأمين نيازهاي اوليه زندگي شهري پيگيري شده است. اين كه چرا شماري از شهروندان راه بهتري براي تأمين چنين مطالباتي نيافته اند موضوعي است كه پرداختن به آن مجالي موسع مي خواهد اما در اين مختصر بايسته است فقط به يكي از پيامدهاي منفي آن پرداخته شود؛ مسئله تضعيف نظام برنامه ريزي منطقه اي در كشور و مركزمحور شدن همه سياستگذاري هاي توسعه. قطعا وقتي مقياس جغرافيايي و جمعيتي استان ها روزبه روز كوچك تر شد، واگذاري نظام برنامه ريزي كلان به حوزه هايي تا به اين حد محدود دشوار شده و دولت به ورطه اگوسانتراليسم (خودمحوربيني مفرط) درخواهد غلتيد. بروز اين پديده به تدريج نظام برنامه ريزي كشور را به صدور نسخه هاي همسان، بي توجه به قابليت هاي درونزا و فاقد حوزه نفوذ واقعي در مناطق مختلف دچار خواهد كرد. قابل توجه است كه از نظر مقياس جغرافيايي در نظام برنامه ريزي منطقه اي ايران حداكثر به 20 منطقه قابل تقسيم است و تجزيه اين مناطق به ناحيه هاي كوچك آنها را از شخصيت و موقعيت تصميم سازي براي مقياس هاي زماني بلندمدت بي بهره مي كند. مضاف بر آن، بر هزينه هاي دولت افزوده، بوروكراسي نفس گير موجود را باز هم طاقت فرساتر كرده و موجب خواهد شد قشر نخبه دانشگاهي همچنان علاقه مند به سكونت در تهران و گريز از لمس مسائل مناطق دوردست، از نزديك و برمبناي تجربه هاي ملموس باشند.
در اين باره لازم است به ويژه سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در مقابل ميل وزارت كشور به استان سازي مقاومت كند. البته اين مقاومت صورت خواهد گرفت به شرط آن كه خوشبين باشيم و گمان كنيم اين سازمان از فربه شدن ستاد آن در تهران ناراضي است.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |