شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۳ - Feb 10, 2007
رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
انتظار ستايش از مردم، چشم را كور و گوش را كر مي كند.
نهج الفصاحه، حديث 1341
امروز با حافظ
كه با وي گفتمي گر مشكلي بود
مسلمانان مرا وقتي دلي بود
به تدبيرش اميد ساحلي بود
به گردابي چو مي افتادم از غم
آب و هوا
013632.jpg

عكس روز
013635.jpg
عكس: رويترز / آكين توند آكين لي آي
جايزه نخست تك عكس خبري ورلد پرس فتو به اين عكس اختصاص يافت.
عكس كه انفجار خط لوله گاز در شهر لاگوس نيجريه را نشان مي دهد، در ماه دسامبر سال 2006 توسط يك عكاس نيجريه اي گرفته شد .

درشهرچه خبر
مشهد آماده ميزباني
از شهر مقدس مشهد خبر مي رسد با فعال شدن ستاد تسهيلات سفرها ي نوروزي ، اين شهر آماده ميزباني از ميهمانان نوروزي شده  است. امسال اقلامي چون بروشور، نقشه و كتابچه راهنما در ميان مسافران براي راهنمايي آنان به مقاصد مورد نظرشان و معرفي جاذبه هاي شهر تو زيع مي شود. همچنين اقلام تبليغاتي راهنماي زوار در مشهد از طريق دفاتر اطلاع رساني مستقر در فرودگاه، راه آهن و پايانه مسافربري و نيز پايگاه هاي سطح شهر قابل تهيه است. اين ستاد با هدف نظارت بر واحدهاي اقامتي، پذيرايي و دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي و خدمات رساني مطلوب به زوار در ورودي هاي استان فعال شده است.
تمامي معاونت ها و ادارات تابعه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي براي خدمت رساني بهتر به زوار بارگاه منور حضرت امام رضا(ع) در اين ستاد بسيج خواهند شد. بر اساس تصميم اين ستاد در شهرهاي نيشابور، سبزوار، قوچان و فردوس، ستادهاي مجزايي به منظور حل و فصل مشكلات مسافران عبوري تشكيل شده است.

محدوديت ترافيكي
پليس راه ناجا در اطلاعيه اي محدوديتهاي ترافيكي كشور را اعلام كرد. در اين اطلاعيه با توجه به حجم فزاينده سفر در چند روز اخير و افزايش ايمني و تسهيل در عبور و مرور محدوديت هاي ترافيكي روزهاي منتهي به 22 بهمن اعلام شد. بر اين اساس تردد موتورسيكلت تا يكشنبه 22بهمن ماه از محور كندوان (كرج ــ چالوس) ، هراز، فيروزكوه ، قزوين ــ رشت، ساوه ــ همدان، و محور تهران ــ سمنان ــ مشهد و بالعكس ممنوع است. تردد كاميون ها كماكان از محور كرج ــ چالوس و بالعكس ممنوع است. از ساعت 13تا 23 يكشنبه تردد تمامي وسايل نقليه از كرج به سمت چالوس ممنوع است و از ساعت 15:30 تا ساعت 22 روز يكشنبه تردد تمامي وسايل نقليه از مرزن آباد (دو راهي دزدبن) به سمت كرج يك طرفه مي شود.

كالا برگ برنج
امور اجرايي ستاد بسيج اقتصادي كشور براي 3 استان مركزي ، ايلام و چهارمحال و بختياري كالابرگ برنج يارانه تعادلي اعلام كرد. به گزارش ستاد بسيج اقتصادي كشور، كالابرگ شماره 972شهري ، 821 روستايي و 772 عشايري براي دريافت برنج يارانه تعادلي استان مركزي از نوع اروگوئه اي تعيين شده است.اين برنج براي هر نفر 3 كيلوگرم و با نرخ 5197 ريال عرضه مي شود. ستاد بسيج اقتصادي كشور همچنين كالابرگ شماره 941 شهري، 878 روستايي و 772 عشايري را براي دريافت برنج يارانه تعادلي استان چهارمحال و بختياري از نوع تايلندي اعلام كرد. اين كالابرگ به ميزان هر نفر 3 كيلوگرم و با قيمت 4470 ريال در نظر گرفته شده است. كالابرگ شماره 972 شهري، 870 روستايي و 772 عشايري نيز براي دريافت برنج يارانه تعادلي استان ايلام از نوع تايلندي اعلام شد. اين كالابرگ براي هر نفر 3 كيلوگرم و با قيمت 4470 ريال عرضه مي شود.

بازار
بازار داغ نسكافه
013671.jpg
طي يك  سال گذشته اغلب نسكافه و كافي ميت ها هيچ افزايش قيمتي نداشتند و علاوه بر اين براي راهيابي به فنجان هاي ايراني، اشانتيون هاي تبليغاتي خود را در كوله پشتي هاي مارك دار به خيابان ها فرستادند.
نسكافه در آذر ماه سال 1383 به صورت رسمي به بازار ايران عرضه شد و با اينكه خيلي ها معتقدند چاي، نوشيدني سنتي ايرانيان است و هيچ نوع نوشيدني ديگري نمي تواند جاي آن را در ميان مصرف كنندگان داخلي بگيرد اما به سرعت در حال پيش روي به سبد مصرف خانوار ها است. آمار نشان مي دهد كه مصرف نوشيدني هايي مانند قهوه و نسكافه در حدود 10 تا 15 درصد بين مردم افزايش يافته است.
اين محصولات در 3 نوع فرانسوي، ترك و ايتاليايي فروخته مي شود كه 70 درصد مصرف متعلق به نوع فرانسوي است و قهوه هاي ايتاليايي و ترك در رده هاي بعدي قرار دارند. باتوجه به تغيير ذائقه ها و اشباع بازار نوشيدني ها از چاي قاچاق و خارجي و اين تازه واردهاي غربي بايد تمهيدي براي احياي صنعت چاي داخلي نيز انديشيده شود.

سكه، طلا و ارز
013674.jpg

ساحت عشق
فرهنگسراي طبيعت به مناسبت فرارسيدن پيروزي انقلاب اسلامي اقدام به برگزاري ويژه برنامه اي تحت عنوان ساحت عشق كرده است. اين برنامه شامل خاطره گويي جانباز انقلابي، مراسم دف زني، هنرنمايي گروه نمايش حنانه، گروه  كر، مسابقه و برنامه هاي شاد و متنوع ديگر است. علاقه مندان جهت شركت در اين برنامه مي توانند امروز از ساعت 16 تا 18 به نشاني: فلكه دوم تهرانپارس- انتهاي خيابان جشنواره- فرهنگسراي طبيعت مراجعه كنند و يا با شماره تلفن 77354735 تماس بگيرند.

مسابقه دو و ميداني فجر پيروزي
خانه فرهنگ نصر به مناسبت دهه مبارك فجر مسابقه دو و ميداني برگزار مي كنند. اين مسابقه به منظور ايجاد روحيه شادي و نشاط و توسعه و ترويج غيرمستقيم ورزش در ميان عامه مردم در 3 گروه سني كودك و نوجوان، جوان و بزرگسال برپا مي شود. علاقه مندان براي ثبت نام در اين مسابقه مي توانند به بوستان گفت وگو واقع در كوي نصر، انتهاي خيابان شهيد حسيني(سي ام) مراجعه كنند. همچنين به رسم يادبود جوايزي به افراد برنده اهدا مي شود. اين مسابقه امروز از ساعت 15 تا 18 برگزار مي شود.

فرهنگسرا
آموزش سفالگري
واحد آموزش فرهنگسراي سالمند به منظور گسترش هنرهاي تجسمي، كلاسهاي آموزش سفالگري را ويژه خردسالان و كودكان برگزار مي نمايد. هنرجويان در اين دوره با ساخت انواع مدلهاي دلخواه و نحوه كار با دست و يا با چرخ آشنا مي شوند. علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني: ميدان امام حسين- خيابان 17 شهريور- خيابان خشكبارچي- پارك خيام مراجعه كنند.

۱۰۰ فيلم، 100 هنرمند
فرهنگسراي مدرسه همزمان با برگزاري راهپيمايي 22 بهمن مسابقه 100 فيلم، 100 هنرمند، را برگزار مي كند. اين مسابقه با هدف شناسايي دانش آموزان مستعد در زمينه فيلمسازي و هدايت و آموزش آنان اجرا مي شود. گفتني است دانش آموزان در مقاطع دبيرستان و پيش دانشگاهي مي توانند با دردست داشتن دوربين هاي خانگي (هندي كم) از مسير راهپيمايي 22 بهمن به دلخواه خود يك سوژه را انتخاب و با سناريو مشخص و داستاني، فيلمي كوتاه تهيه و در مسابقه شركت كنند. علاقه مندان جهت ثبت نام و كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره 88766030 تماس بگيرند.

مسابقه با جايزه‎/۲۱
كدام شخصيت؟
جمله معروف اين انقلاب بي نام خميني ره درهيچ جاي جهان شناخته شده نيست را كدام شخصيت بيان كرده است؟
A) حضرت آيت الله خامنه ايC) مهندس ميرحسين موسوي
B) آيت الله هاشمي رفسنجانيD) آيت الله شهيددكتربهشتي
نحوه شركت در مسابقه
شركت كنندگان بايد يكي از گزينه هاي A ,B ,C ,D را حداكثر تا ساعت 18 امروز به شماره 3000251 و دارندگان تلفن هاي تاليا و ايرانسل به شماره 9165-202- 0912 اس ام اس كنند. به حساب 10 نفر از افرادي كه پاسخ صحيح داده باشند (5 نفر از تهران و 5 نفر از شهرستان ها) جايزه نقدي واريز مي شود. شماره تلفن همراه برندگان با حذف 3 رقم آن (و جايگزين علامت * به جاي رقم هاي حذف شده) دوشنبه در روزنامه چاپ مي شود و همكاران ما به منظور دريافت شماره حساب بانكي با آنها تماس مي گيرند. (علت قرار دادن * به جاي رقم ها، جلوگيري از مزاحمت هاي احتمالي است.)
شماره تلفن برندگان مسابقه 20
013677.jpg
پاسخ صحيح مسابقه شماره، 20 گزينهc بود.

تلويزيون
013680.jpg

آلودگي هواي تهران
013683.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
براي ديگران
اتوبوس 10 دقيقه ديگر راه مي افتاد. حوصله نداشت اين 10 دقيقه را بيهوده تلف كند. با خودش فكر كرد: كاش كتابم به اين زودي تمام نمي شد. ناگهان نگاهش به سبد كتاب شهر اتوبوس افتاد. همه خالي بودند. انگار همه را برده بودند، شايد به امانت. فكر كرد: مردم چه طور ساعت هايشان را پر مي كنند؟ و پاسخ خود را زود پيدا كرد؛ كتابش را از كيف درآورد و آن را داخل سبد كتاب شهر اتوبوس گذاشت.
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
زندگي با ميمونها
پكن: يكي از باغ وحش هاي كشور چين براي همدردي با حيوانات قصد برگزاري مسابقه جالبي را داد. در اين مسابقه 6 فرد داوطلب بايد داخل قفس با ميمونها زندگي كنند و آخرين نفري كه از قفس خارج بشود برنده 800 پوند خواهد شد. البته حداقل سن شركت كنندگان در اين مسابقه 18 و حداكثر سن 60 سال است. شركت كنندگان همچنين بايد توانايي دفاع از خود در برابر حيوانات وحشي را داشته باشند. هدف از برگزاري اين مسابقه درك سختي هايي كه حيوانات در پي زندگي در قفس هاي باغ وحش با آن مواجه هستند اعلام شده است.
مهد سگ
واراژدين: از اين پس صاحبان سگ ها قبل از رفتن به محل كار خود مي توانند حيوانات خانگي خود را به مهد سگ ها تحويل بدهند. اخير در شهر زاگرب كرواسي يك مهد سگ تاسيس شده كه در اين مكان از سگ هاي خانگي شهروندان در طول روز نگهداري مي شود. تاكنون 20 نفر، سگ هاي خود را در اين مهد سگ ثبت نام كرده اند. البته گنجايش اين مركز 45 سگ است.
راننده تاكسي درستكار
نيويورك: يك راننده تاكسي در نيويورك از 31 انگشتر الماس چشم پوشي كرد و تمام انگشترها را به صاحبش بازگرداند. اين راننده تاكسي كه مسلمان و اهل كشور بنگلادش است پنج شنبه شب يك مسافر خانم با چند چمدان را به مقصد رساند. البته اين خانم كيف دستي اش را داخل تاكسي جا گذاشت. به هر حال راننده تاكسي هنگامي كه به خانه رسيد و قصد قفل كردن درهاي تاكسي را داشت متوجه اين كيف دستي شد و هنگامي كه آن را گشود با چند جعبه كه داخل آنها در مجموع 31 انگشتر الماس بسيار گرانقيمت وجود داشت مواجه شد. وي بلافاصله اين كيف دستي را به اتحاديه تاكسيراني تحويل داد و آنها نيز صاحب كيف را پيدا كردند. اين خانم كه صاحب يك فروشگاه طلا و جواهرات است پس از دريافت كيف پول يك چك 100 دلاري به راننده تاكسي هديه داد كه راننده 41 ساله اين هديه را نپذيرفت و اعلام كرد صداقت وي قيمت ندارد.
بازگشت كيف پول گمشده پس از 60 سال
آيووا: 60 سال قبل هنگامي كه يك دختر خانم در دبيرستان تحصيل مي كرد كيف پول خود را گم كرد. در حال حاضر اين خانم 75 ساله است و در طول تمام اين سالها حتي تصورش را هم نمي كرد كه روزي مجددا اين كيف پول را پيدا كند. اما يك مهندس ساختمان در حالي كه در ساختمان قديمي مدرسه به دنبال محل نشت لوله آب گرم بود ناگهان كيف پول اين خانم را پيدا و آن را به آدرس وي ارسال كرد. البته اين خانم قول داده كيف پول را مجددا به مدرسه بازگرداند تا در موزه اين مركز آموزشي به يادگار نگهداري شود.
حيوان جان سخت
ولينگتن: سگ جان سخت پليس نيوزلند يك بار ديگر در مصاف با سارقان پيروز شد. در سال 2006 هنگامي كه اين سگ يك سارق را تعقيب مي كرد، سارق بي رحم چاقوي خود را به داخل سينه سگ فرو و اين حيوان را مجروح كرد. به هر حال اين سگ جان سخت با انجام عمل جراحي و تعويض خون از خطر مرگ حتمي نجات يافت. اما ديروز هم خبر رسيد كه اين بار اين سگ، 2 سارق را در بالاي كوه به دام انداخت. پس از اينكه خبر سرقت از يك ميوه فروشي به پليس گزارش شد ماموران با اين سگ به محل وقوع سرقت اعزام شدند كه سگ بلافاصله رد سارقان را شناسايي كرد و در كوه به تعقيب آنها پرداخت. در قله كوه قبل از اينكه سگ، سارقان را به دام بيندازد يكي از آنها با شدت هر چه تمام تر سگ را گاز گرفت اما سگ پليس تسليم نشد و او نيز دست سارق را گاز گرفت. سرانجام سارق تسليم شد و همراه با همكارش به دام پليس افتادند. اين براي نخستين بار در تاريخ فعاليت پليس نيوزلند بود كه در جريان يك عمليات، تبهكاران به گاز گرفتن سگ پليس پرداختند.
مديريت سرويس هاي بهداشتي
كوآلالامپور: قبلا هم در اين ستون نوشتيم مقامات كشور مالزي تلاش گسترده اي را براي پاكيزه كردن سرويس هاي بهداشتي عمومي اين كشور آغاز كرده اند كه برگزاري نخستين همايش بين المللي سرويس هاي بهداشتي پاكيزه در مالزي يك گام ابتدايي بود. پس از اينكه جهانگردان از پاكيزه نبودن سرويس هاي بهداشتي عمومي مالزي و كمبود صابون و دستمال كاغذي در اين اماكن ابراز نارضايتي كردند، يك طرح ضربتي براي بهبود كيفيت سرويسهاي بهداشتي عمومي اين كشور آغاز شد. در همين راستا اعلام شد رستورانهايي كه فاقد سرويس هاي بهداشتي پاكيزه باشند از دولت اخطار خواهند گرفت و در صورت تكرار تعطيل خواهند شد. همچنين قرار است رشته مديريت سرويس هاي بهداشتي در دانشگاههاي مالزي تدريس شود كه طول اين دوره بين 2 تا 3 سال خواهد بود.
سرقت در دادگاه
زاگرب: اموال 3 تن از قضات سرشناس دادگاه عالي استيناف كرواسي در جريان يك محاكمه به سرقت رفت. اين 3 قاضي كه مشغول محاكمه 9 نفر متهم به قاچاق مواد مخدر بودند در فاصله تنفس بين جلسات دادگاه متوجه شدند كه تمام اموال شخصي آنها از جمله كيف پول و تلفن همراهشان به سرقت رفته است. البته در اواسط جلسه محاكمه، يكي از متهمان به بهانه اينكه سردرد دارد صحن دادگاه را ترك كرد كه احتمال داده مي شود كه وي اموال قضات را به سرقت برده باشد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |