شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۳ - Feb 10, 2007
كارشناسان از رشدتوليد علم در سال هاي پس از انقلاب مي گويند
كارنامه درخشان پيشرفت هاي علمي ايران
013530.jpg
گروه دانش- بزرگداشت دهه فجر امسال، بيش از 27 سال گذشته كه جشن هاي پيروزي انقلاب برگزار مي شد، با تاكيد بر دستاوردها و پيشرفت هاي كشور در حوزه علوم و تحقيقات همراه بود. دستاوردهايي كه حاصل تلاش چندين ساله دانشمندان ايراني و مسئولان و سياستگذاران نظام جمهوري اسلامي بوده و امروز اين فرصت فراهم آمده است كه دولت، همراه با مردم، به بار نشستن اين تلاش ها را به جشن بنشيند. چنانكه يكي از محورهاي سند چشم انداز۲۰ ساله نيز، ارتقاي جايگاه ايران در جامعه علمي بين المللي است.
براساس تازه ترين آمار و اطلاعات شاخص هاي اساسي علم در پايگاه مؤسسه اطلاعات علمي، رتبه علمي ايران از لحاظ ميزان كل توليدات علمي نمايه شده در مؤسسه اطلاعات علمي(ISI) با دو پله صعود نسبت به سال گذشته به رتبه سي و هفتم جهان ارتقا يافته است. شمار توليدات علمي ايران در ISI در سال 2006 هم به شش هزار و 761 مستند رسيد كه شامل پنج هزار و 843 مقاله است و به اين ترتيب، ايران از لحاظ ميزان كل توليدات علمي نمايه شده با عبور از كشورهاي آرژانتين و مجارستان در رتبه سي و هفتم جهان قرار گرفته است. البته ايران همچنان پس از تركيه با 14 هزار و 598 مقاله، در رتبه دوم در بين كشورهاي اسلامي قرار دارد و پس از ايران، مصر با سه هزار و 45 مقاله سومين كشور منطقه است.
اين در حالي است كه تعداد مقالا ت نمايه شده جمهوري اسلامي ايران در سال 78 ، 350 مقاله بود كه تا سال 84 ، يعني در عرض 6 سال، حدوداً 10 برابر شد. به لحاظ كيفي نيز، به گفته دكتر كامران باقري لنكراني، وزير بهداشت، در سالهاي پيش بيشتر مطالعات جنبه هاي توصيفي داشته، اما امروز مباحث علوم پايه و مطالعات باليني بيشتر تحقيقات را در علوم پزشكي به خود اختصاص داده اند.
جهش چشمگير در توليدات علمي
دكتر جعفر توفيقي، عضو هيأت علمي دانشگاه تربيت مدرس و وزير سابق علوم، در گفتگو با همشهري، مسير پيشرفت هاي علمي در نظام جمهوري اسلامي را اين طور توصيف مي كند: در دهه اول انقلاب، به دليل مسايلي كه كشور، ناگزير درگير آن بود و در اولويت قرار داشت، رشد توليد علم در كشور، چندان قابل توجه نبود، اما پس از پايان جنگ و با اصلاح زيرساخت ها و فراهم شدن زمينه رشد، ظرف چند سال گذشته، جهش قابل توجهي را در عرصه توليد علم در كشور شاهد بوده ايم.
اين در حالي است كه آمارها مي گويند، سرعت رشد توليدات علمي ايران كه در سال هاي اخير با شتابي چشمگير در جريان بود، از 9/42 درصد در سال هاي۲۰۰۴ تا 2005، به 3/22 درصد در سال هاي 2005 تا 2006 كاهش يافته است. به عبارت ديگر افت 20 درصدي ناگهاني در رشد توليدات علمي كشور در سال گذشته به وجود آمده است.
دكتر جعفر توفيقي، حذف سياست هاي تشويق مالي پژوهشگران ارائه دهنده مقالات و سست شدن جايگاه چاپ مقاله در مجلات ISI را از عوامل عمده اين امر عنوان مي كند و مي گويد: در گذشته چند سالي بود كه وزارت علوم منابع متمركزي را در اختيار داشت و كساني را كه مقالات علمي در مجلات داخلي يا خارجي منتشر مي كردند تشويق مالي مي كرد و آماري كه مي گرفتيم تأثير مثبت اين سياست هاي تشويقي را در افزايش آمار مقالات نشان مي داد كه اخيراً اين منابع و تشويق ها به هر دليل كنار گذاشته شده است.
گفتني است، كاهش نرخ رشد توليدات علمي در سال گذشته، منحصر به ايران نبوده و تركيه، عربستان و كويت هم از ديگر كشورهاي منطقه هستند كه با رشد منفي در آمار توليدات علمي شان مواجه بوده اند. در مقابل، پاكستان و عراق كه با فاصله زيادي از ايران در رتبه هاي هفتم و يازدهم منطقه قرار دارند، به ترتيب رشدي حدود 36 و 68 درصد را در توليدات علمي خود در گستره 2005-2006 تجربه كرده اند.
مسير طولاني تا رشد علمي پايدار
در حال حاضر، به گفته مديركل پژوهش وزارت علوم، سهم ايران در توليد علم نيم درصد است كه براي ايجاد نهضت توليد علم و جنبش نرم افزاري سهم توليد علم جهاني ايران بايد تا پنج درصد افزايش يابد. به گفته دكتر سلطاني، كمبود سرمايه مالي و انساني در بخش پژوهش، نبود تجاري سازي يافته هاي پژوهشي و نبود بازار براي اين يافته ها از جمله مشكلات پژوهشي در كشور است.
درحال حاضر۶۰ درصد بودجه پژوهشي در كشور به وزارتخانه اختصاص مي يابد و تنها 30 درصد متعلق به مراكز دانشگاهي است، در حالي كه بيش از 85 درصد پژوهشگران در مراكز دانشگاهي فعاليت مي كنند. از سوي ديگر، آن طور كه وزير بهداشت، هفته گذشته در جشنواره پژوهشي ابن سينا اعلام كرد، فقط از 25 درصد ظرفيت علمي اعضاي هيأت علمي دانشگاه هاي علوم پزشكي استفاده مي شود و 75 درصد اين ظرفيت بالقوه، در امور پژوهشي فعال نيست.
به گفته كارشناسان، فاصله بين كشورهاي ثروتمند مانند كشورهاي غرب اروپا و شمال آمريكا و كشورهاي فقير مانند كشورهاي خاورميانه، آسيايي، نتيجه حركت كند آنها در زمينه علمي است. در دهه هاي اخير كشورهاي اسلامي به اهميت علم و تكنولوژي در زمينه هاي مختلف، آگاه شده اند و دانشمندان كشورهاي مسلمان نيز توانسته اند در عرصه هاي جهاني بدرخشند. سهم ايران از اين حركت نيز اگرچه قابل توجه بوده است، اما همچنان، مسيري طولاني براي رسيدن به قله هاي دانش جهان در پيش روست. چنان كه در تازه ترين برآوردها، در بين دانشگاه هاي كشورهاي اسلامي، دانشگاه  هاي شرق آسيا، تركيه و مصر در جايگاه  هاي اول و دانشگاه تهران، به عنوان سرآمد دانشگاه هاي ايران در توليد علم و دانش، در رتبه 25 قرار دارد.
هفته گذشته، انجمن فيزيك ايران نيز در بيانيه اي، ضمن هشدار در مورد اين كه نهادهاي سياسي يا رسانه اي نبايد نقش تعيين كننده ملاك هاي علمي و ارزش گذاري دانش پژوهان را به عهده بگيرند، تاكيد كرد: آمار علم سنجي هنوز گواه بر اين نيست كه ما به آستانه رشد علمي پايدار رسيده ايم به خصوص كه مفاهيمي مانند اجتماع علمي هنوز در ايران اعتبار كافي به دست نياورده است و نهادهاي علمي تبديل به نهادهاي كارآمد مدني نشده است.

جنجال ديگر بر سر امنيت ويندوز ويستا
013581.jpg
گروه دانش- در حالي كه خيلي از شركت هاي امنيتي از مايكروسافت به دليل گذاشتن آنتي ويروس و فايروال رايگان به همراه ويندوز به ديوان عالي اروپا شكايت كرده اند، شركت امنيتي روسي كاسپرسكي پشتيباني ويستا را به بسته هاي امنيتي اينترنت و آنتي ويروس خود اضافه كرد.
مايكروسافت در۱۰ سال گذشته و به خصوص از ارائه ويندوز 98 به بعد، معمولاً همراه نسخه هاي مختلف ويندوز، نرم افزار خاصي كه برتري هاي قابل توجهي نسبت به ساير رقبايش دارد را به طور رايگان روي ويندوز قرار مي دهد. اين كار باعث مي شود كه شركت هاي كوچك تر كه بعضاً نرم افزارهاي خوبي هم دارند، مزيت رقابتي خود را به دليل رايگان  بودن اين نرم افزارها از دست بدهند. اين شركت ها از مايكروسافت شكايت مي كنند و سابقه نشان  داده كه شركت متمول مايكروسافت هم همه جريمه ها را پرداخت مي كند و عملاً آن زمينه نرم افزاري را در اختيار مطلق خود مي گيرد.
معروف ترين اين ماجراها قبل از ارائه ويستا، شكايت شركت نت اسكيپ از مايكروسافت بود. نت اسكيپ يك وب بروزر معروف به همين نام داشت كه حتي در اوايل دهه ميلادي جاري به دليل قابليت هاوبرتري هايي كه نسبت به اينترنت اكسپلورر داشت ، كاربران زيادي هم داشت. اما به خصوص بعد از ارائه ويندوز ملنيوم (ME)، كاربران رايگان بودن اينترنت اكسپلورر را به برتري هاي نت اسكيپ ترجيح دادند. براي همين، اين شركت هم از مايكروسافت براي رايگان  بودن اينترنت اكسپلورر شكايت كرد و مايكروسافت هم جريمه شد. با اين وجود، امروزه كمتر كسي از نت اسكيپ براي وب گردي استفاده مي كند.
نمونه ديگر قراردادن ويندوز مدياپلير است كه كار و كاسبي ديگر نرم افزارهاي مدياپلير را تقريبا كساد كرده  است.
پس از رواج روزافزون اينترنت، امنيت شبكه و حفاظت از داده ها در مقابل ويروس ها و كدهاي مخرب، به مبحث بسيار مهمي تبديل شده است. ويندوز در نسخه هاي قبلي هميشه از اين حيث در ضعف بوده و شركت هاي نرم افزاري بزرگ ديگري مثل سيمانتك و كاسپرسكي و سوفوس و اف-  سكيور و ... بوده اند كه جور ايرادات امنيتي ويندوز را مي كشيدند. اما مايكروسافت همراه ويندوز ويستا نرم افزاري به اسم One Care را به طور رايگان قرار داده است. One Care يك بسته امنيتي كامل است كه مايكروسافت ادعا كرده ويندوز را از هر آنتي ويروس و نرم افزار جاسوسي ديگري بي نياز مي كند. البته تجربه نشان داده است، در اين جور موارد مايكروسافت زياد لاف مي آيد. اما اگر كاربران به خاطر مهم ترين مزيت رقابتي One Care يعني رايگان بودن آن به سراغ آن بروند، بقيه شركت هاي امنيتي به شدت متضرر مي شوند. به نظر مي رسد كه مايكروسافت با ارائه ويستا قصد دارد كه اين بار بازار نرم افزار هاي امنيتي را از دست رقبا خارج كند.  براي همين قبل از عرضه ويستا، شركت هاي امنيتي مثل سيمانتك (صاحب نرم افزار آنتي ويروس نورتون)، ترندميكرو و برخي ديگر از فروشندگان آنتي ويروس One Care و به خصوص مشخصه Patch Guard آن را مورد انتقاد قرار داده اند.
با همه اين اوصاف، شركت روسي كاسپرسكي كه از معتبرترين و بزرگ ترين شركت  هاي امنيتي است، نه تنها به اين جمع اضافه نشده بلكه چند روز پيش، پشتيباني ويستا را به بسته هاي امنيتي اينترنت و آنتي ويروس خود اضافه كرده است. اين پك با نسخه هاي 32 و 64 بيتي ويندوز ويستا سازگاري دارد. هنوز معلوم نيست كه اين وسط چه چيزي به كاسپرسكي مي رسد. شايد اين شركت به هسته اصلي ويندوز دسترسي دارد، يا شايد اصلاً خودش به مايكروسافت در مورد One Care مشاوره امنيتي مي دهد.

راه اندازي بانك اطلاعات مركزي
ويژه دانشجويان علوم پزشكي
مهر: همايش بررسي راهكارهاي توسعه IT در دانشگاه هاي علوم پزشكي با هدف ايجاد بانك اطلاعات مركزي جهت اطلاعات پزشكي و دانشجويي برگزار مي شود.
عليرضا زالي با بيان اين مطلب افزود: فناوري اطلاعات بحثي در حال گسترش و توسعه روزافزون در سطح ملي است و دانشگاه هاي علوم پزشكي بايد خود را با مسايل موجود تطبيق داده و با بهره گيري از اين علم كارهاي خود را به روز كنند و از چرخه پيشرفت عقب نمانند
وي گفت: تحقق اهداف دولت الكترونيك در دانشگاه هاي علوم پزشكي و بررسي موانع و چالش هاي موجود و بررسي كاربرد فناوري اطلاعات در سلامت از ديگر اهداف اين همايش است. وي با اشاره به اقدامات انجام شده براي توسعه IT در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، از ارتقاي پهناي باند دانشگاه و توسعه سيستم WAN و LAN تا ميزان 85 درصد خبر داد و گفت: راه اندازي سامانه HSR (تحقيق در نظام سلامت) در 7 بيمارستان دانشگاه از جمله فعاليت هايي در جهت توسعه فناوري اطلاعات در اين دانشگاه است. همايش بررسي راهكارهاي توسعه IT در دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور طي روزهاي 25 و 26 بهمن در مركز همايش هاي بين المللي امام خميني(ره) دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي برگزار مي شود.

فرهنگ و آموزش
همه جاي ايران سراي من درسنندج
سنندج - خبرنگار همشهري: به مناسبت ايام دهه مبارك فجر نمايشگاه صنايع دستي با عنوان همه جاي ايران سراي من است در تالار مولوي دانشگاه كردستان برپا شد.
اين نمايشگاه دربردارنده صنايع چوب، لباس هاي محلي، كارهاي دستي، پوشاك، اسباب بازي، معرق كاري و گلدوزي از آثار دانشجويان استانهاي كردستان، گيلان، يزد، كرمان و كرمانشاه است. در اين نمايشگاه همچنين پوسترهايي از دست آوردهاي انقلاب اسلامي به نمايش درآمد. نمايشگاه فوق در ششمين روز از دهه مبارك فجر و به همت كانون قرآن و نهج البلاغه دانشگاه كردستان داير شد. گفتني است نمايشگاه همه جاي ايران سراي من است تا پايان دهه مبارك فجر انقلاب اسلامي در دو نوبت صبح و عصر پذيراي بازديد علاقه مندان است

كسري  بودجه مانع فعاليت هاي جديد دانشگاه ها
ايسنا : رييس دانشگاه صنعتي اصفهان از كسري 3 ميليارد و 300 ميليون توماني اين دانشگاه خبر داد.
غلامرضا قرباني با ابراز نگراني از بودجه 86 دانشگاه صنعتي اصفهان گفت: فعاليتهاي پژوهشي، فرهنگي و دانشجويي دانشگاه در سال آينده به دليل كمبود شديد اعتبارات با مشكل مواجه مي شوند.
وي افزود: با وجود آن كه بودجه دانشگاه امسال وضعيت مطلوبي داشت ولي اين دانشگاه با 3 ميليارد و 300 ميليون تومان كسري مواجه خواهد شد و درصورت تامين نشدن اين كسري و كاهش بودجه سال 86، دانشگاه با بحران رو به رو خواهد شد. وي گفت: امسال با كاهش 5 درصدي بودجه جاري و 20 درصدي بودجه هاي عمراني رو به رو هستيم و گويا قرار است سال آينده 5/1 درصد از بودجه هاي جاري نسبت به 85سال كاهش يابد و بودجه هاي عمراني فقط قرار است 6/0 درصد افزايش يابد كه اصلا قابل توجيه نيست.
وي تاكيد كرد: دانشگاه هاي صنعتي كشور با وجود 40 هزار عضو هيات علمي  و بيش از 70 هزار دانشجوي دكتري و كارشناسي ارشد نيازمند بودجه اي كلان در امر پژوهش است. قرباني تصريح كرد: دولت موظف است تكليف خود را با دانشگاه ها روشن كند و اگر قادر به پرداخت بودجه كافي به دانشگاه ها نيست، امكان اخذ شهريه و ايجاد درآمد هاي اختصاصي براي آنها را فراهم كند.
013584.jpg
.زنگ هسته اي، امروز در مدارس
گروه اجتماعي - بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، زنگ هسته اي ، امروز در مدارس سراسر كشور نواخته مي  شود.
همچنين آموزش و پرورش جزوه اي تحت عنوان باور منتشر كرد كه در آن مطالبي در خصوص انرژي هسته اي، تاريخچه فعاليت هاي هسته اي در جهان، نتيجه دستاورد ايران در خصوص انرژي هسته اي و كساني كه با اين دستاورد مخالف هستند، آمده است. اين جزوه براي ارتقاي سطح اطلاعات دانش آموزان منتشر شده است.
برگزاري نمايشگاه دستاوردهاي انقلاب اسلامي به ويژه دستاوردهاي هسته  اي، برگزاري مسابقات نقاشي، مقاله نويسي و انشاء ، روزنامه ديواري و طراحي پوستر با موضوع انرژي هسته اي و تشكيل زنجيره انساني به شكل نمادين در شهرهاي برخوردار از تأسيسات هسته اي از جمله برنامه هايي است كه به مناسبت سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در مدارس كشور اجرا خواهد شد. برنامه  ريزي براي انتشار پيك دانش  آموزي نوروز با موضوع فناوري هسته اي و حضور پرشكوه دانش  آموزان و فرهنگيان در راهپيمايي 22 بهمن، از ديگر برنامه  هاي پيش بيني شده در دهه فجر است.

اعلام نتايج نهايي
مرحله دوم تكميل ظرفيت مؤسسات غيردولتي
گروه اجتماعي - اسامي پذيرفته شدگان نهايي سري دوم تكميل ظرفيت مؤسسات آموزش عالي غيردولتي غيرانتفاعي اين هفته اعلام مي شود.
فهرست اسامي پذيرفته شدگان نهايي سري دوم تكميل ظرفيت مؤسسات آموزش عالي غيرانتفاعي و غيردولتي و برخي از مؤسسات آموزش عالي روز پنجشنبه 26 بهمن به صورت ويژه نامه توسط پيك سنجش منتشر خواهد شد.

اعطاي بورس دانشگاه هاي علوم پزشكي لغو نشده است
گروه اجتماعي - معاون آموزشي وزارت بهداشت در پي اعتراض دانشجويان به لغو اعطاي بورس تحصيلي دانشگاه هاي علوم پزشكي به دانشجويان دانشكده پزشكي دانشگاه تربيت مدرس گفت: وزارت بهداشت مصوبه اي مبني بر اعطا نشدن بورس به اين دانشجويان ندارد.
روز 17 بهمن جمعي از دانشجويان دانشكده پزشكي دانشگاه تربيت مدرس در اعتراض به شايعه مصوبه اي از سوي وزارت بهداشت مبني بر ارائه نشدن بورس تحصيلي به دانشجويان دانشگاه تربيت مدرس از سوي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور و جذب نكردن آنان به عنوان عضو هيأت علمي  در اين دانشگاه ها در برابر ساختمان مركزي وزارت بهداشت تجمع كردند.
در واكنش به اين تجمع محمدعلي محققي معاون آموزشي وزارت بهداشت با رد اظهارات برخي دانشجويان دانشكده پزشكي دانشگاه تربيت مدرس مبني بر لغو اعطاي بورس دانشگاه هاي علوم پزشكي به اين دانشجويان به ايسنا گفت: بورسيه داخل به خارج ظرفيت محدودي دارد و كليه داوطلبان بورسيه خارج از كشور براساس قبولي در آزمون و اولويت و تشخيص شوراي بورس مي توانند از بورس تحصيلي بهره مند شوند. وي درباره بورسيه داخل نيز گفت: نياز ما به جذب هيأت علمي محدود و موردي است و قطعاً افرادي كه از نظر سطح علمي داراي شرايط مناسبي باشند در دانشگاه هاي علوم پزشكي به عنوان كادر هيأت علمي پذيرفته مي شوند.
محققي با تاكيد بر اينكه بورس داخل امكانات محدودي دارد و همه تقاضاها را نمي تواند پاسخگو باشد، خاطرنشان كرد: در صورتي كه ظرفيت بورس داخل افزايش يابد سايرين هم پذيرفته مي شوند. معاون آموزشي وزارت بهداشت با بيان اينكه دانشكده پزشكي دانشگاه تربيت مدرس تحت نظارت وزارت بهداشت است، تصريح كرد: مجوز رشته هاي علوم پزشكي دانشگاه تربيت مدرس توسط وزارت بهداشت صادر مي شود.
وي با رد ادعاي برخي دانشجويان مبني بر ممانعت وزارت بهداشت از جذب دانشجويان دانشگاه تربيت مدرس به عنوان هيأت علمي در دانشگاه هاي علوم پزشكي خاطرنشان كرد: تعداد بسيار زيادي از اعضاي هيأت علمي باليني دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور از دانشجويان دانشگاه تربيت مدرس هستند.
013590.jpg
معاون آموزشي وزارت علوم:
اعمال يكسان معدل در آزمون كارشناسي ارشد
بي عدالتي علمي است
ايسنا : معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: در شرايط فعلي اعمال معدل براي پذيرش دانشجوي كارشناسي ارشد قابل دفاع نيست.
حسن خالقي در مورد اعمال معدل در پذيرش دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه ها ،  گفت: از آنجا كه معدل داوطلبان در دانشگاه هاي مختلف استاندارد نيست، بنابراين اعمال معدل داوطلبان دانشگاه هاي مختلف به صورت يكسان براي پذيرش در مقطع كارشناسي ارشد صحيح نيست. وي افزود: معدل بايد براساس يك مدل علمي و منطقي و ارايه ضريب و تراز به معدل داوطلبان دانشگاه هاي مختلف و همچنين در نظر گرفتن نقطه نظرات دانشگاه هاي بزرگ، براي پذيرش دانشجو اعمال شود و در صورتي كه در اين رابطه توافق نشود، مصلحت در آن است كه شرط معدل براي پذيرش دانشجوي كارشناسي ارشد حذف شود.
خالقي با بيان اين كه با اعمال سوابق تحصيلي و معدل داوطلبان كنكور به صورت استاندارد موافق هستم،  گفت: معدل متقاضيان آزمون كارشناسي ارشد در دانشگاه هاي مختلف بسيار متفاوت است به گونه اي كه دو داوطلب با معدل 15 از۲ دانشگاه مختلف از سطح سواد يكساني برخوردار نيستند، بنابراين اعمال معدل در پذيرش دانشجوي كارشناسي ارشد به صورت يكسان بي عدالتي علمي است.

با همكاري سازمان ميراث فرهنگي و هلال احمر:
طرح مشترك راهنمايي مسافران نوروزي
از۲۰ اسفند اجرا مي شود
ايسنا : طرح راهنماي مسافران نوروزي با مشاركت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور و سازمان جوانان هلال احمر كشور به صورت مشترك از 20 اسفند اجرا مي شود.
جمشيد حمزه زاده مديركل دفتر تدوين استانداردهاي فني و نظارت و رئيس ستاد تسهيلات سفرهاي دايمي كشور در چهارمين همايش معاونين جوانان هلال احمر كشور با بيان اين مطلب افزود: اين تفاهم نامه به منظور جلوگيري از موازي كاري و تسريع در ارائه خدمات مطلوب به مسافران امضا شده است.
رئيس ستاد تسهيلات سفرهاي كشور اظهار داشت: طرح مشترك راهنماي مسافران نوروزي از۲۰ اسفند آغاز و تا 15 فروردين 86 ادامه خواهد داشت.

تهديد پاسارگاد با رطوبت سد سيوند
ايسنا : قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: درباره  مسائل مربوط به ميراث فرهنگي مانند سد سيوند، برج جهان نما و مترو اصفهان تابع نظرات مديريتي نيستيم و آنچه اهميت دارد، نظر كارشناسان است.
حميد بقايي افزود: آب گيري كردن يا نكردن سد سيوند بر عهده  وزارت نيرو است؛ اما اين بحث مطرح است كه آيا آب گيري سد به آثار تاريخي منطقه لطمه مي زند يا خير. به همين دليل، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يك گروه كارشناسي تشكيل داد و سپس همايشي در اين باره برگزار شد.
وي ادامه داد: نتيجه  آن همايش نيز اين شد كه آب گيري سد مانعي ندارد، گرچه اين پاسخ هنوز به شكل رسمي اعلام نشده است.
وي افزود: آنچه كارشناسان مي گويند، اين است كه كاوش در اين منطقه تمام شده است و فقط بحث رطوبت كه ممكن است، بر مقبره  كوروش تاثير بگذارد، مطرح است كه اين را هم كارشناسان بررسي مي كنند و البته تمهيدات فني بايد براي نگهداري سنگ بنا در نظر گرفته شوند.

پليس گمرك عراق در مرز مهران:
ورود و خروج زائران عتبات عاليات بعد از ساعت 14 ممنوع است
ايسنا : پليس گمرك عراق در مرز مهران اعلام كرد كه از ورود و خروج زائران عتبات عاليات بعد از ساعت 14 به خاك اين كشور جلوگيري مي كند.
مدير پايانه مرزي مهران با اعلام اين خبر افزود: پليس مستقر در گمرك عراق به نمايندگان شركت شمسا و حج و زيارت در پايانه مرزي مهران در استان ايلام، اعلام كرده است كه روزانه از پذيرش بيش از 1200 نفر زائر ايراني جلوگيري مي كند. وي افزود: در صورتي كه زايران و اتباع ايراني، تا ساعت 14 هر روز، وارد خاك عراق نشده و در پايانه مرزي بمانند، از خروج و بازگشت آنها نيز جلوگيري به عمل مي آيد. در حال حاضر مذاكرات و اقدامات براي رفع اين مسئله ادامه دارد.

اختصاص 40 ميليارد ريال
به روستاهاي هدف گردشگري
مهر: سال آينده ، مبلغ 40 ميليارد ريال براي روستاهاي هدف گردشگري در كشور ، اختصاص يافته است.
اين ميزان اعتبار براي 365 روستاي هدف گردشگري در سراسر كشور لحاظ شده است.از اين رقم 30 ميليارد ريال آن را سازمان شهرداريها و دهياري هاي كشور از محل تجميع عوارض و مابقي را سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري تامين مي كند.بنابراين گزارش ، اين طرح براي استفاده از ظرفيت هاي گردشگري ، حفظ بناهاي تاريخي و ارتقاء سطح درآمد روستاييان اجرا
مي  شود.همچنين در اجراي اين طرح از بخش خصوصي براي سرمايه  گذاري در روستاها دعوت شده است.
013587.jpg
راه اندازي موزه صنايع دستي آذربايجان شرقي
ايسنا: رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي گفت:
به زودي موزه  صنايع دستي استان در تبريز راه اندازي مي شود.
رضا عبادي در جمع شماري از فعالان صنايع دستي تبريز با اعلام اين مطلب افزود: دغدغه اصلي سازمان ارتقاي هنرهاي سنتي و صنايع دستي است و در اين راه از هيچ كوششي دريغ نمي كند.وي با اشاره به اختصاص بيش از 10 درصد از صادرات فرش به آذربايجان شرقي گفت: سرمايه هاي ما
۴۰ ميليون صادرات فرش نيست، بلكه سرمايه هاي ما اين مردان و زنان نيكوكار و گمنامي  هستند كه براي حفظ هنرهاي ملي و مذهبي آينده اجتماعي و سياسي ما و نسل ما را تأمين مي كنند.

محصولات صنايع دستي
در سبد جوايز بانكي قرار مي گيرد
ايسنا : معاون سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري گفت: هويت ملي هر كشور بايد صد در صد متعلق به آن كشور باشد و تنها هنرهاي سنتي و صنايع دستي قادر به حفظ هويت ملي كشورها هستند.
سيد مصطفي قاسمي  در آيين تجليل از پيشكسوتان هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان آذربايجان شرقي با بيان اين مطلب افزود: در حالي كه هنرهاي سنتي و صنايع دستي داراي اين خصوصيت مهم هستند، بايد زمينه  رشد و تعالي و كمال آنها را فراهم كنيم.قاسمي  در ادامه تصريح كرد: برخي از محصولات صنايع دستي را در سبد جوايز بانكي قرار خواهيم داد،  تا ضمن افزايش تكاپو در بازار فرهنگ روي آوردن به صنايع دستي ترويج يابد.

آغاز ساخت ضريح امام حسين در قم
قم - خبرنگار همشهري - ساخت ضريح امام حسين ع با خريد 2 تن شمش نقره از محل وجوه اهدايي مردم سراسر كشور در قم آغاز شد.
دبير اجرايي هيات امناي ساخت ضريح امام حسين ع با اعلام اين خبر گفت: بعد از انعقاد قرارداد با سازندگان، براي شروع كار، مقدار 2 تن شمش نقره از محل وجوه اهدايي مردم به ارزش 8 ميليارد و 60 ميليون ريال خريداري و به قم انتقال داده شد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |