شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۳ - Feb 10, 2007
شهردار تهران اعلام كرد:
طرح هاي شهرداري براي ساماندهي ترافيك تهران
گروه شهري- قاليباف از اجراي طرح جديد ترافيكي به منظور ساماندهي ترافيك تهران با همكاري نيروي انتظامي در سال آينده خبر داد.
شهردار تهران در حاشيه اولين همايش كشتي محلات، با اشاره به تأثير ساعت كار بانك ها بر ترافيك تهران گفت: تغيير ساعت كارها در موضوع ترافيك تأثير دارداما به طور اساسي نمي تواند نقشي در كاهش ترافيك شهر ايفا كند.
وي در ادامه افزود: طرحي با محوريت حمل و نقل عمومي مورد توجه شهرداري قرار گرفته است كه فكر مي كنم مي تواند در ساماندهي و گسترش حمل و نقل عمومي كه مهمترين بخش در ترافيك است از دو جهت زمان و قيمت نقش
به سزايي ايفا كند.
وي در مورد اين طرح گفت: اين طرح از سال آينده و در ابتدا به صورت آزمايشي انجام مي شود و به نظر من با كمك دولت و نيروي انتظامي با اين طرح مي توانيم در بخش  هاي سلبي در زمينه ترافيك تصميم گيري كنيم.
برپايه اين گزارش، سيدجعفر هاشمي تشكري معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران ضمن اشاره به مطالعه چند طرح ترافيك در شهرداري تهران گفت: يكي از مهمترين طرح هايي كه مورد نظر شهرداري است طرح جامع  حمل و نقل تهران است. اين طرح با توجه به گسترش و ساماندهي شبكه حمل و نقل عمومي در نظر دارد تا با تشويق شهروندان براي استفاده بيشتر از سيستم حمل و نقل عمومي، از خودروهاي تك سرنشين در پايتخت بكاهد.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران همچنين از طرح ايجاد شبكه  معابر و سيستم يكپارچه حمل و نقل عمومي در سال آينده خبر داد و افزود: مسلما ترافيك در سال 86 يكي از مهمترين محورهاي عملياتي شهرداري تهران خواهد بود و مي توان انتظار تغيير در اين شبكه را داشت.وي از بيان جزئيات بيشتر اين طرح خودداري كرد و اظهار داشت: بهتر است برخي تحولات ترافيكي در سال آينده را مردم به عينه ببينند و كمتر پيرامون اين مباحث به صحبت بپردازيم، چرا كه ترافيك به عنوان يكي از معضلات شهر نيازمند توجه بيشتر مسئولان است.
هاشمي تشكري در پايان افزود: طرح جامع حمل و نقل تهران و اجراي برخي از مصوبات آن در صورت تصويب شورا مي تواند در ترافيك شهر تأثير بسزايي داشته باشد.

ساماندهي قطعه شهداي گمنام در بهشت زهرا انجام شد
خضوع شهر براي آرميدگان در سايه سار سروها
013641.jpg
عكس:جواد گلزار
گروه شهري- شهردار تهران، در مراسم گشايش مرحله اول طرح سامان دهي قبور شهداء بهشت زهرا كه در قطعه 44 شهداي گمنام صورت گرفته است با حضور در جمع خانواده شهدا گفت: ما مكلفيم مزار شهيدان اين مجموعه را به عنوان مجموعه اي كه متعلق به تمامي نسل هاي آينده است به بهترين شكل سامان دهي كنيم. وي اضافه كرد: بدون شك مجموعه بهشت زهرا قطب اصلي و بزرگترين قدرت فرهنگي كشور محسوب مي شود چرا كه ما جايي را پيدا نخواهيم كرد كه در آن بيش از 30 هزار شهيد در يك مكان مقدس دفن شده باشند.قاليباف اظهار داشت: در همين راستا با همكاري بنياد شهيد فاز اول اين طرح شامل سامان دهي قطعه 44 شهداء گمنام را آغاز كرده و امروز شاهد بهره برداري آن هستيم.
شهردار تهران با تاكيد بر اينكه اميدواريم طرح سامان دهي قبور شهدا به گونه اي در خور شان اين عزيزان و نظام جمهوري اسلامي اجرا شود گفت: بنده به تك تك شما خانواده شهداء قول مي دهم كه سامان دهي قطعات شهدا كاملا مطابق با نظر شما اجرا شده و در اين راه حتي اگر نياز باشد نظر تك تك خانواده شهدا را درباره چگونگي سامان دهي مزار عزيزانشان جويا مي شويم.
شهردار تهران تصريح كرد: اميدواريم با تكميل اين طرح به جائي برسيم كه همان گونه كه به شهداء افتخار مي كنيم به محل دفن آنان كه نقطه نشانه و تعيين كننده مسير در زندگي نسل هاي آينده است افتخار كنيم.
همچنين در ادامه اين مراسم مير شكرايي قائم مقام سازمان بهشت زهرا در خصوص فاز اول طرح سامان دهي قبور شهداي بهشت زهرا گفت: قطعه 44 بهشت زهرا داراي 6 هزار و 772 متر مربع مساحت و يكي از 32 قطعه پيش بيني شده طرح نهايي است كه 10 درصد از كل طرح را شامل مي شود. اين قطعه در شرقي ترين نقطه گلزار شهداء واقع شده و هزار و 750 مزار شهيد گمنام و 500 شهيد با نام را در خود جاي داده است.
وي با بيان اينكه اجراي اين طرح 8 ماه به طول انجاميد گفت: در اين طرح ملي و پرشكوه زمينه هاي فرهنگي و خدماتي و دسترسي هاي مناسب، مبلمان شهري، مكان هاي استراحت، آب نما و ساير امكانات طراحي شده است. به گفته مير شكرايي، فضاهاي جديد به گونه اي طراحي شده كه جانبازان نيز به راحتي بتوانند در تمامي فضاهاي قطعه تردد كنند.

عضو هيأت رئيسه شوراي شهر:
صاحبان املاك واقع در طرح هاي دولتي بلاتكليفند
گروه شهري- عضو هيات رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران گفت: تعيين تكليف املاك واقع در طرح هاي دولتي در بررسي طرح جامع و تفصيلي تهران به صاحبان اين املاك كمك مي كند.
نسرين سلطانخواه روز چهارشنبه در ديدار با شهروندان منطقه 6 شهرداري تهران با اشاره به ضرورت تعيين تكليف املاك واقع در طرح هاي دولتي گفت: بسياري از املاك در طرح هاي دولتي واقع شده اند كه موجب سردرگمي و بلاتكليفي صاحبان آنها شده است.
وي افزود: البته با اجراي مصوبه شوراي شهر در خصوص املاك واقع در طرح هاي دولتي تا حدودي به اين معضل رسيدگي شده است.
سلطانخواه خاطرنشان كرد براي رفع اين مشكل بهتر است در جريان بررسي طرح جامع و تفصيلي شهر تهران براي اين املاك تعيين تكليف شود.
عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر همچنين با اشاره به پرونده هاي رسيدگي شده شهروندان منطقه 6 شهرداري تهران يادآورشد: در اين منطقه استعداد بالقوه اي در خصوص ايجاد مراكز خدماتي و اداري وجود دارد كه در طرح جامع و تفصيلي شهر تهران نيز اين موضوع بايد در نظر گرفته شود.

نگاه
جمال رحمتي
013638.jpg

در گزارش سال 2007 اعلام شد:
انتقاد بانك جهاني از نبود راهبرد
طرح هاي زيست محيطي در ايران
ايسنا: جديدترين گزارش جهاني 2007 در خصوص تعهدات زيست محيطي دولت ها نشان مي دهد: در حالي كه بسياري از كشورها و مهمترين آنها شامل استراليا از سال 1992، افغانستان از سال 1993،  آذربايجان از سال 1998، چين از سال 1994، فرانسه از سال 1990، هند از سال 1993، روسيه از سال 1999، تركيه از سال 1998، انگليس از سال 1995 و بالاخره آمريكا از سال 1995 از جمله كشورهايي هستند كه استراتژي ها و طرحهاي عمل محيط زيستي را بكار گرفته اند اما ايران هنوز در بكارگيري اين راهكارها و طرح هاي عمل محيط زيستي اقدامي نكرده است. به علاوه ايران از جمله كشورهايي است كه در آن ارزيابي ها، راهبردها يا طرح هاي عمل مربوط به تنوع زيستي انجام نشده است. در حالي كه در كشورهايي چون چين، هند، پاكستان، آمريكا و انگليس اين ارزيابي ها صورت گرفته است.
لازم به ذكر است در مجموع تعداد كشورهايي كه در آنها اين قبيل ارزيابي ها صورت گرفته در مقايسه با كل كشورهاي نامبرده در اين گزارش،  كم بوده است.
بر اساس اين گزارش، ايران در سال 1996 پيمان تغييرات آب و هوايي را در كشور اجرا كرده است و در حالي كه كشورهايي چون هنگ كنگ، عراق و سومالي تنها كشورهايي هستند كه تاكنون به اين پيمان ملحق نشده اند.
همچنين ايران در سال 1990 به كنوانسيون حفاظت از لايه ازن ملحق شد در حالي كه هنگ كنگ و عراق تنها كشورهايي بوده اند كه به اين كنوانسيون ملحق نشده اند. به علاوه ايران در همين سال به پروتكل مونترال براي كنترل CFC ها ملحق شده است و اين پيمان نيز مانند موارد فوق با حضور اكثريت كشورهاي جهان منعقد و اجرا شده و هنگ كنگ و عراق تنها كشورهايي هستند كه به آن ملحق نشده اند.
پيمان بعدي كه در اين گزارش مورد توجه قرار گرفته كنوانسيون حقوق درياي سازمان ملل است.
كنوانسيون سازمان ملل در زمينه حقوق دريا كه در نوامبر سال 1994 به اجرا گذاشته شد يك رژيم قانوني همه شمول براي درياها و اقيانوسها، قوانيني براي استانداردهاي محيط زيست و تمهيدات اجرايي وضع كرده و قوانين بين المللي و ملي براي جلوگيري و كنترل آلودگي دريايي تعيين مي كند.
ايران هنوز به اين كنوانسيون نيز ملحق نشده است، در حالي كه بيشتر كشورهاي جهان از جمله بلژيك، چين، فرانسه، آلمان، ژاپن، روسيه و انگليس عضو آن هستند.
كنوانسيون استكهلم نيز يك سند معتبر و قانون بين المللي است كه براي حمايت و حفاظت از سلامت انسان و محيط زيست در برابر آلودگي هاي ارگانيك تنظيم شده است. اين پيمان در 22 مه سال 2001 پذيرفته شده و در 17 مه سال 2004 به اجرا گذاشته شد.
بر اساس اعلام بانك جهاني ايران از جمله كشورهايي است كه هنوز به اين پيمان نيز ملحق نشده است. همچنين كشورهاي آمريكا، تركيه، روسيه و ايتاليا به اين پيمان نپيوسته اند. اما انگليس در سال 2005، ژاپن در سال 2002 و آلمان در سال 2002، به اين پيمان پيوسته و فرانسه در سال 2004 آن را تصويب كرد.

معاون عمراني وزيركشور:
شهردار، به شورا پيشنهاد مي كنيم
ايسنا: معاون عمراني وزير كشور در خصوص اجراي تبصره 13 گفت: وظيفه اي كه تا پايان سال جاري بر عهده دولت گذاشته شده را اجرا مي كنيم تا در برنامه اي 5 ساله بتوانيم زيرساختهاي لازم براي گسترش حمل و نقل عمومي درون شهري در ابعاد گوناگون را فراهم كنيم.
سيدمهدي هاشمي در اولين دوره آموزش شهرداران كشور در راستاي ايجاد جنبش نرم افزاري با رويكرد مديريت شهري ارشد اظهار اميدواري كرد: مسؤوليتهايي كه تاكنون بر زمين مانده بود و شهرداران از تخصصهاي لازم براي آنها برخوردار نبودند، با راه اندازي اين مركز كه قانونا بر عهده سازمان شهرداريها و دهياريهاي كشور است، اجرايي شده و سطح مديريتي شهرداري روستاها و شهرها ارتقا يابد. وي در خصوص انتخاب شهرداران در ارديبهشت ماه سال آينده با تاكيد بر اين كه انتخاب شهرداران بر عهده شوراهاست افزود: سازمان شهرداريها و دهياريها به عنوان مشاوري خوب مي تواند افراد صاحب توانمندي را معرفي كند.
هاشمي درباره بافتهاي فرسوده و نوسازي آنها تصريح كرد: رسيدگي به بافتهاي فرسوده از تكاليف دولت نهم است كه در اين زمينه سازمان شهرداريها و دهياريها با پشتيباني، حمايت و ايجاد زمينه هاي سرعت بخشيدن به اين امر، اعلام آمادگي كرده است.
رئيس سازمان شهرداريها و دهياريهاي كشور نيز وظيفه اين مركز را آموزش تخصصي ضمن خدمت با محتواي عملياتي تر، مختصرتر و اجرايي تر در بخشهاي مختلف دانست و اظهار كرد: اين مركز بستري مناسب براي ايجاد تعامل و ارتباط توسط شهرداران است تا بتوانند از آخرين اطلاعات، امكانات و اصول مديريت شهري برخوردار شوند.

پرسه درشهر
سرويس هاي رايگان اتوبوسراني در روز 22 بهمن
پس از مترو و راهنمايي و رانندگي، اتوبوسراني تهران هم برنامه هاي خود را براي راهپيمايي روز 22 بهمن اعلام كرد. اين شركت در اطلاعيه خود خبر داده است كه در اين روز از ساعت 30/7 بامداد، سرويس هاي رايگان از ميادين اصلي، پارك سوارها و پايانه هاي اتوبوسراني آماده انتقال شهروندان به محل راهپيمايي بوده و پس از راهپيمايي شهروندان را به سمت مبادي اوليه منتقل مي كنند.

طرح ديگري براي بافت هاي فرسوده
بافت هاي فرسوده بايد در انتظار مصوبه ديگري براي تشويق ساخت وساز در اين بافت ها باشند.مديركل فني وزارت كشور گفته است دولت در بودجه سال 86 پيشنهاد حذف عوارض از ساخت وسازهاي بافت هاي فرسوده را داده است و در صورت تصويب مجلس اين امر محقق مي شود.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |