شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۳ - Feb 10, 2007
رهبر معظم انقلاب: ملت بزرگ ايران، روز 22 بهمن،
گرم تر، پرشورتر و فعال تر از هميشه به ميدان مي آيند
فردا، همه در ميدان هاي انقلاب
فردا 22 بهمن ماه است؛ سالگرد حماسه فراموش ناشدني ملت ايران. امشب ايرانيان به پاسداشت آن يوم الله، نداي الله اكبر سر خواهند داد و فردا هماهنگ و همراه به صفوف راهپيمايي هاي سراسري سالروز پيروزي انقلاب خواهند پيوست.
رهبر معظم انقلاب اسلامي هم صبح پنج شنبه در ديدار فرماندهان و هزاران نفر از اعضاي نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، با دعوت ملت ايران به حضور پرشور در راهپيمايي سالروز پيروزي انقلاب اسلامي تأكيد كردند: اين ملت بزرگ، روز 22 بهمن گرم تر، پرشورتر و فعال تر از هميشه، در سراسر ميهن عزيز، به ميدان مي آيد و به جهانيان ثابت مي كند كه همچنان با هوشياري و قدرت، به راه پرافتخار خود ادامه مي دهد.
روايت راهپيماي هاي ملت ايران به مناسبت سالگرد پيروزي انقلاب حكايتگر واقعيت هاي جالبي است. حضور باورنكردني هرساله مردم با وجود برخي مشكلات داخلي و خارجي مانند تورم و افزايش قيمت ها و همچنين فشارها و تهديدهاي بين المللي به حدي بيگانگان را متحير مي سازد كه بالاخره جرج بوش امسال دستور داده تحقيق جامعي در زمينه انگيزه شركت كنندگان در اين مراسم صورت بپذيرد. امري كه هاشمي رفسنجاني رئيس جمهور وقت پس از حضور گسترده مردم در سال 75 از سران غربي به ويژه آمريكا خواسته بود.
جالب است بدانيد بنيان نهادن راهپيمايي هاي هرساله مردم در سالگرد انقلاب براساس دستور يا دعوت يا حتي بخشنامه اي نبوده و مردم پس از آن كه در عيد فطر۵۷ در تپه هاي قيطريه حركت هاي اين گونه و تجمعات گسترده را آزمودند و پس از آن در عاشورا و تاسوعاي حسيني همان سال به اثرات اين گونه راهپيمايي ها پي بردند، تصميم گرفتند پس از پيروزي انقلاب نيز اين حركت تأثيرگذار را ادامه دهند.
مردم در سال 58 با محوريت آيت الله طالقاني اين حركت را آغاز و در سال هاي بعد نيز آن را ادامه دادند. براي اين كه بتوانيم اين روند را در سال هاي اخير مورد واكاوي قرار دهيم در اين مجال به بررسي شرايط حاكم بر اين مراسم در 10 سال اخير پرداخته شده است.
22 بهمن سال 75 كه مصادف با آخرين سال رياست جمهوري هشت ساله اكبر هاشمي رفسنجاني بود در مقايسه با سال هاي پيش به نسبت با حضور گسترده مردم مواجه شد. هاشمي در مراسم اين روز حضور گسترده مردم را در راهپيمايي ها و مراسم انقلابي در سال 75 امري بي سابقه خواند و گفت: دنيا بايد نسبت به اين حضور مردمي در ايران بيشتر فكر كند زيرا اين مسأله بخشي گويا از تاريخ ايران است.
پس از دوم خرداد
۲۲ بهمن 76 درحالي فرارسيد كه سيدمحمد خاتمي در اولين راهپيمايي 22 بهمن به عنوان رئيس سازمان كنفرانس اسلامي از وقوع جنگ داخلي در افغانستان به شدت ابراز نگراني كرد. وي همچنين حضور بيگانگان و ناوهاي آنها در منطقه را عامل تشنج دانست.
اما سال 77 درحالي خاتمي براي بار دوم به جايگاه سخنراني رفت كه چند روز بعد اولين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا به عنوان اولين تجربه اين انتخابات برگزار مي شد، لذا او بخش عمده اي از سخنراني اش را به اين موضوع اختصاص داد و اين انتخابات را حركت عظيم در آغاز دهه سوم انقلاب دانست.
پس از راهپيمايي آن سال نيز مقام معظم رهبري در پيامي به گروه هاي سياسي كه آن روزها به دليل فضاي سياسي جامعه فعاليت هاي خود را تشديد كرده بودند توصيه فرمودند: كار جناحي و حزبي نبايد وحدت ملي را خدشه دار كند و كشمكش هاي گروهي را نبايد به ميان مردم كشيد.
باز هم انتخابات
بيست ودوم بهمن سال بعد هم از جهاتي با سال 77 تشابه داشت، چراكه در اين سال نيز دولت در آستانه دومين تجربه انتخاباتي خود قرار داشت و اين بار تنها 7 روز بعد يعني جمعه 29 بهمن قرار بود انتخابات مجلس ششم برگزار شود، لذا فضاي راهپيمايي در سال 78 بيشتر حال و هواي انتخاباتي داشت. خاتمي در سخنراني سالانه خود در جمع راهپيمايان از مردم خواست 29 بهمن 78 را دوم خرداد ديگري  كنند.
وي همچنين باتوجه به فضاي سياسي منفي ايجاد شده از گروه هاي سياسي خواست از آلوده كردن فضا، نفي و منكوب كردن يكديگر بپرهيزند. وي همچنين تأكيد كرد: دولت در صورت برخورداري از همكاري مجلسي متشكل از انديشه هاي توانا مي تواند گام هاي خود را مطمئن بردارد.
سال 79 راهپيمايي با شكوه خاصي برگزار شد و خاتمي در اين مراسم كه مصادف با آخرين سال دوره اول رياست جمهوري اش بود در سخناني تلاش براي زير سئوال بردن امام، انقلاب و تهديد پايه هاي ديني را بزرگترين خطري دانست كه جمهوري اسلامي را تهديد مي كند.
تشديد فشارهاي آمريكا
* اواخر بهمن سال 80 مصادف با اتهاماتي بود كه آمريكا در زمينه نقض حقوق بشر و فروش سلاح به تروريست ها به ايران زده بود. از اين رو رئيس جمهوري در سخنان جشن انقلاب تأكيد كرد: امروز آمريكا نظامي را مورد حمله، فشار و تهديد قرار داده كه منادي صلح و گفت وگو در دنيا است.
* مقام معظم رهبري هم در پيامي كه پس از مراسم 22 بهمن دادند حضور آگاهانه ملت را يكي از زيباترين جلوه هاي قدرت لايزال الهي خوانده و فرمودند: رژيم آمريكا كه بيشترين موارد نقض حقوق بشر را در طول ساليان متمادي به راه انداخته اكنون نظام مردمي و مستقل و آزاده ايران را به طرفداري از تروريسم و نقض حقوق بشر متهم مي كند.
از ديگر نكات برجسته آن برهه زماني آغاز مبارزه با مفاسد اقتصادي و طرح پرونده شهرام جزايري بود كه همين امر موجب شد خاتمي در سخنان سالانه خود مفاسد اقتصادي را از آفات و خطرات تهديدكننده انقلاب بداند و تأكيد نمايد كه مبارزه با مفاسد اقتصادي جدي است.
اما سال بعد درحالي جشن انقلاب برگزار مي شد كه رئيس جمهوري آمريكا سخنان توهين آميزي را عليه ملت ايران گفته بود و از سوي ديگر ترور سران جنبش آزادي خواه فلسطين شدت گرفته و در ضمن زمزمه هاي حمله نظامي به عراق آغاز شده بود. سيدمحمد خاتمي كه در جمع كم نظير مردم در مراسم آن سال سخن مي گفت تأكيد كرد. اميدوارم آمريكا كه يك بار ديگر بخت خود را با حمايت از رژيم پيشين در مقابله با اين ملت آزموده، بار ديگر دچار توهم نشود و نخواهد با حمايتش از واپس مانده هاي رژيم گذشته و رانده از كشور، بخت خود را بيازمايد.
آغاز ربع دوم انقلاب
۲۲ بهمن 82 درحالي فرارسيد كه ربع قرن از وقوع انقلاب اسلامي مي گذشت و برنامه هايي به اين مناسب تدارك ديده مي شد ؛ اول اسفند ماه تنها چند روز پس از 22 بهمن هم انتخابات مجلس هفتم برگزار مي شد، به همين دليل فضاي مراسم آن سال باز هم حول انتخابات مجلس مي چرخيد.

در بيانيه راهپيمايان آن سال آمده بود: ملت ايران هرگونه كوتاهي در اداي اين وظيفه سنگين (برگزاري انتخابات اول اسفند) را خيانتي به مردم و جرمي نابخشودني مي داند. پارلمان اروپا نيز همان روز در بيانيه اي دخالت آميز انتخابات ايران را غيرقانوني دانست. مقام معظم رهبري هم در نماز جمعه 25 بهمن تأكيد فرمودند: مسئولان بايد قدر پديده حضور گسترده و فراگير ملت در راهپيمايي 22 بهمن را بدانند.
راهپيمايي برفي
سال 83 را مي توان اولين سرآغاز مطرح شدن مسائل هسته اي در راهپيمايي هاي 22 بهمن دانست كه تاكنون نيز ادامه دارد. خبرگزاري فرانسه از اين مراسم گزارش داد، هزاران ايراني به رغم سرماي شديد و برف در ميدان آزادي تهران جمع شدند و به سخنان خاتمي كه به شدت از سياست هاي آمريكا انتقاد مي كرد گوش دادند. خاتمي درحالي آخرين سخنراني خود در جايگاه رئيس جمهور ايران را انجام مي داد كه با وجود تعليق فعاليت هاي غني سازي ايران لايحه حمايت از جنگ با ايران به سناي آمريكا ارائه شده بود.
پس از اين مراسم مقام معظم رهبري در پيامي ضمن تشكر از حضور گسترده مردم آزمون بزرگ بعدي مردم را انتخابات رياست جمهوري در بهار آتي عنوان كردند و خطاب به ملت فرمودند همين ايمان و هوشمندي شما خواهد توانست توسعه عدالت محور را در كشور نهادينه سازد.
افزايش فشارهاي هسته اي
اما آخرين راهپيمايي 22 بهمن در سال گذشته، مصادف بود با افزايش فشارهاي هسته اي به ايران، توهين كاريكاتوريست دانماركي به ساحت رسول اكرم(ص) و همچنين همزمان با عاشورا و تاسوعاي حسيني. محمود احمدي نژاد كه اولين بار بود سخنراني در اين مراسم را تجربه مي كرد با طرح مسأله هولوكاست تأكيد كرد اگر مي خواهيد هولوكاست را ببينيد بايد آن را در فلسطين و عراق جست وجو كنيد.
رويترز نيز از تهران گزارش داد ايران درحالي سالگرد انقلاب خود را جشن گرفت كه رئيس جمهور اين كشور تهديد كرد كه هرگونه فشار غيرمنصفانه بر روي ايران باعث مي شود ايران در عضويت خود در NPT تجديدنظر كند.
چرا امسال شركت كنيم
شايد در طول سالياني كه شرايط آن را مرور كرديم هيچ گاه شرايط منطقه اي تا به اين اندازه حساس نبوده است. ملت ما امسال درحالي سالگرد انقلاب خود را جشن مي گيرد كه با دستيابي كامل به فناوري سوخت هسته اي از سويي در آستانه جهشي عظيم قرار دارد و از سوي ديگر تلاش تمام قدرتمندان عرصه بين المللي براي ناكام گذاشتن اين موفقيت ايران آغاز شده و قطعا حضور و حمايت مردم مي تواند تحليل مناسب تري از شرايط داخلي ايران به آنها ارائه دهد.
از سوي ديگر حضور نظامي آمريكا در منطقه گسترده تر شده و برگزاري باشكوه اين مراسم مي توان آب سردي بر برخي خيالات و تصورات نادرست سردمداران آمريكا در مورد شرايط حاكم در داخل ايران باشد.
گروه سياسي - وزارتخانه ها، نهادها، تشكل ها، اصناف و ارگان هاي مختلف، با صدور اطلاعيه هاي جداگانه، ملت شريف ايران را به شركت هرچه باشكوه تر در راهپيمايي يوم الله 22 بهمن دعوت كردند.
يوم الله 22 بهمن يادآور حماسه پرشكوه ايستادگي يك ملت در مقابل ظلم و ستم يزيديان زمان به رهبري امام خميني از راه مي رسد تا فرصتي باشد براي تجديد ميثاق رهپويان طريق صدق اسلام ناب محمدي با فرهنگ ايثار و شهادت. ايران اسلامي در حالي 22 بهمن امسال را گرامي مي دارد كه عطر فرهنگ حسيني سراسر اين سرزمين عاشورايي را معطر نموده است.اين مضمون در بيانيه هاي مختلفي كه از طرف تشكل ها و نهادهاي مختلف نظير سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي،مجمع جانبازان انقلاب اسلامي،جامعه اسلامي مهندسين،انجمن اسلامي پزشكان ايران،فراكسيون خط امام خميني، مجلس شوراي اسلامي،نيروي مقاومت بسيج، دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري،اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاههاي سراسر كشور،سازمان نظام پزشكي، انجمن هاي اسلامي دانش آموزان،سازمان پزشكي قانوني كشور،سازمان بهزيستي، جامعه مدرسين حوزه علميه قم منتشر شده، آمده و در عين حال در تمامي آنها از ملت شهيد پرور ايران براي شركت در راهپيمايي بزرگ فردا دعوت شده است.به شكرانه پيروزي شكوهمند انقلاب  اسلامي انجام مي شود؛
ايران امشب تكبير مي گويد
ملت مسلمان ايران به شكرانه پيروزي شكوهمند انقلاب  اسلامي ساعت 21 امشب از ماذنه ها و گلدسته هاي مساجد، هيئات و پشت بام منازل و اماكن سراسر كشور، نداي الله اكبر سر مي دهند.
شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي و ستاد مركزي دهه فجر با صدور اطلاعيه اي از ملت بزرگوار و سرافراز ايران خواستند بار ديگر در شب پيروزي غرورآفرين انقلاب اسلامي با نداي الله اكبر و حق طلبي پاسخ ياوه گويان جهاني بويژه آمريكاي جنايتكار را بدهند و وحدت و انسجام خود را با زنده نگه داشتن ياد و خاطره شهداي انقلاب اسلامي و تجديد ميثاق با آرمان هاي والاي آنان به اثبات برسانند و از دستاوردهاي سترگ انقلاب اسلامي بويژه در زمينه فناوري صلح آميز هسته اي حمايت كنند.

مذاكرات فرستاده ايران در روسيه
گروه سياسي - علي اكبر ولايتي، فرستاده ويژه ايران كه به مسكو رفته بود، روز پنجشنبه در ديدارهايي جداگانه با رئيس جمهوري، دبير شوراي امنيت ملي و وزير خارجه روسيه، به بررسي ابعاد مختلف پرونده هسته اي پرداخت.
او در اين سفر حامل پيام رهبر معظم انقلاب و رئيس جمهوري خطاب به ولاديمير پوتين بود؛ پاسخي به پيام پوتين كه يكشنبه 2 هفته پيش به وسيله ايگور ايوانف به تهران آورده شده بود.
رئيس جمهوري روسيه در ديدار خود با علي اكبر ولايتي اعلام كرد كه مسئله هسته اي ايران بايد از طريق گفت وگو حل شود.
به گزارش مهر به نقل از ريانووستي، ولاديمير پوتين در اين ديدار اظهار داشت: براي من بسيار خوشايند است كه ما در سطحي مؤثر با هم گفت وگو مي كنيم كه عملاً متوقف نمي شود. وي كه ولايتي را در اقامتگاه خود در نوو- اوگاريوو در خارج از مسكو ملاقات مي كرد، با اشاره به سفر اخير ايگور ايوانف دبير شوراي امنيت روسيه به تهران خاطر نشان كرد: اكنون ما اين امكان را داريم كه با شما ديدار نموده و از طريق جنابعالي پيام رهبر انقلاب اسلامي ايران را دريافت كنيم.
پوتين افزود: به خود اين اجازه را مي دهم كه ابراز اميدواري كنم تا در روند رايزني ها، ما و ساير شركت كنندگان در اين روند و پيش از همه دوستان ايراني ما، موفق به يافتن راه حلي در رابطه با مسائل دشواري گردند كه ما به حل آنها مشغوليم. در اين ديدار ايگور ايوانف دبير شوراي امنيت ملي روسيه و سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه نيز حضور داشتند.
دبير شوراي امنيت روسيه اعلام كرد: روسيه هيچ قدمي در جهت خلاف منافع قانوني ايران در زمينه برنامه هاي هسته اي بر نخواهد داشت.
به گزارش ايرنا ايگور ايوانف پنجشنبه در ديدار علي اكبر ولايتي نماينده ويژه ايران براي گفت وگو با مقامات روسيه در كاخ كرملين، دستيابي ايران به فناوري هسته اي با اهداف صلح آميز را حق قانوني ايران دانست و بر ضرورت حل اين مسئله از طريق مذاكرات و در چارچوب مقررات آژانس بين المللي انرژي اتمي تاكيد كرد. وي آژانس بين المللي انرژي اتمي را مهمترين مرجع براي رسيدگي و حل پرونده اتمي ايران دانست و ضمن تاكيد بر روش هاي سازنده در اين روند، برخوردهاي قبلي در قبال ايران را اشتباه خواند و گفت: اين وضعيت بايد اصلاح شود.
حل مسئله هسته اي
وزير امور خارجه روسيه، روز پنجشنبه در ديدار با علي اكبر ولايتي، بر ضرورت حل مسئله هسته اي ايران از طريق مذاكرات تاكيد كرد. سرگئي لاوروف در اين ديدار، با اشاره به توصيه رئيس جمهوري روسيه براي بررسي راهكارهاي سياسي حل مسئله اتمي ايران گفت: تصميم براي حل اين مسئله، بايد عادلانه بوده و بر پايه حقوق و موازين بين المللي باشد. وزير خارجه روسيه افزود: مسكو در مورد اين مسئله، علائم و سيگنالهاي مربوطه را به تهران داده و منتظر پاسخ و واكنش ايران است. ولايتي نيز با تاكيد بر ضرورت همكاريهاي روسيه به عنوان يك قدرت مهم بين المللي و ايران به عنوان قدرت مهم منطقه اي، خواستار تعميق هر چه بيشتر اين روابط شد.

گزارش دبيرخانه آژانس انرژي اتمي درباره ايران
گروه سياسي - گزارش دبيرخانه آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره همكاريهاي فني اين نهاد با ايران منتشر شد.
به گزارش ايرنا، اين گزارش در ارتباط با مفاد قطعنامه ????شوراي امنيت است كه بر اساس آن، آژانس موظف به بازنگري در برخي همكاريهاي خود با ايران شده است. در همين حال نماينده آمريكا در آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كرد كه مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي در گزارش جديد خود از برنامه هسته اي ايران، مفاد گزارش نوامبر گذشته خود را تكرار خواهد كرد. به گزارش مهر، گريگوري شولتي كه در جمع 125 تن از رهبران و نمايندگان كشورها در برنامه مطالعات پيشرفته امنيتي (PASS) در مركز اروپايي جرج مارشال سخن مي گفت؛ اظهار داشت: زماني كه محمد البرادعي مدير كل آژانس گزارش خود را در 21 فوريه به شوراي حكام آژانس و شوراي امنيت سازمان ملل ارائه كند؛ احتمالاً تنها مي توانم به شما خبرهاي بدي بدهم. وي همچنين مدعي شد كه احتمالاً البرادعي در گزارش خود خواهد نوشت كه ايران تعهدات بين المللي خود را بيشتر نقض كرده است.
نماينده آمريكا در آژانس همچنين با اشاره به ساخت راكتور آب سنگين 40مگاواتي در اراك مدعي شد كه چنين راكتوري مي تواند پلوتونيوم كافي براي حداقل ساخت يك بمب اتمي را در سال فراهم كند. شولتي ادعا كرد: جامعه جهاني بايد يك سري اقدامات كامل غيرنظامي را از جمله تدابير سياسي، اقتصادي و مخابراتي و ساير فشارهاي غير نظامي براي مقابله با ايران اتخاذ كند.
سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه هم روز گذشته گفت : نشست گروه 1+5 درباره ايران ممكن است تا پيش از ارائه گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره اين كشور به شوراي امنيت سازمان ملل متحد بار ديگر برگزار شود. وي خاطر نشان كرد كه مصالحه هايي وجود دارد كه اجازه مي دهد بدون ايجاد هرگونه ريسكي براي رژيم منع گسترش، مذاكره با ايران را از سر گرفت.
پطر بوريان نماينده دائم اسلواكي و رئيس شوراي امنيت نيز به خبرنگاران اطلاع داد كه آژانس بين المللي انرژي اتمي روز۴ اسفند (23 فوريه) گزارشي درباره ايران را به شوراي امنيت ارائه مي دهد.

رهبر معظم انقلاب:
حضور مردم در 22 بهمن، دشمن را نااميد مي كند
تهديد آمريكا به تحريم ، موضوعي تكراري است
013617.jpg
گروه سياسي - حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح پنج شنبه در ديدار فرماندهان و هزاران نفر از اعضاي نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، عمليات رواني دشمنان را براي تضعيف روحيه ملت ايران، نشانه ضعف و استيصال آنان خواندند و تأكيد كردند: اين ملت بزرگ، روز 22 بهمن گرمتر، پرشورتر و فعالتر از هميشه، در سراسر ميهن عزيز، به ميدان مي آيد و به جهانيان ثابت مي كند كه همچنان با هوشياري و قدرت، به راه پرافتخار خود ادامه مي دهد.
در اين ديدار كه در سالروز بيعت تاريخي نيروي هوايي با امام خميني در 19 بهمن 1357 برگزار شد، ايشان يكي از اهداف عمليات رواني دشمنان را كمرنگ كردن حضور مردم در راهپيمايي سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي دانستند و افزودند: روز 22 بهمن روز نگراني و عصباني شدن سرويس هاي امنيتي و جاسوسي امريكا - اسرائيل و انگليس است و مردم امسال نيز با حضور پرشكوه خود باعث مي شوند اين دشمنان به شدت حرص بخورند و نااميد شوند.حضرت آيت الله خامنه اي با تشريح اهداف جنجال سازي دشمنان درباره تهديد و تحريم ايران خاطرنشان كردند: ملت ايران از 27 سال پيش، سينه خود را در مقابل توطئه ها و تلاشها و حيله هاي دشمنان سپر كرده است و با تكيه بر تواناييهاي دروني و بروني و ريشه هاي عميق خود، همه توطئه ها را ناكام گذاشته و روز به روز نيرومندتر شده است به گونه اي كه موقعيت امروز جمهوري اسلامي ايران با اول انقلاب، مطلقاً قابل مقايسه نيست.
ايشان، تهديد امريكا به تحريم ايران را، موضوعي تكراري خواندند و افزودند: امريكا و برخي كشورهاي ديگر از سالها پيش جمهوري اسلامي ايران را تحريم كرده اند اما ملت ايران در همين فضاي تحريم به پيشرفت هاي درخشان علمي- فناوري و موفقيت هاي فراوان رسيده است بنابراين، اين ملت بزرگ را از تحريم نترسانيد چرا كه وقتي ملتي بيدار شد و تواناييهاي خود را كشف كرد هيچ چيز قادر نخواهد بود او را متوقف كند.
حضرت آيت الله خامنه اي، تهديد و ترساندن را، شيوه قديمي و هميشگي سلطه گران براي تضعيف اراده و عزم ملتها و چپاول منابع كشورها دانستند و افزودند: ترس و تسليم در برابر دشمن، شيوه ملتها و مسئولان كشورهايي است كه قدرت عزم و اراده ملي را درك نكرده اند اما ملت ايران با شكستن طلسم تهديد و ارعاب سلطه گران و با اتكا به تجربيات موفق 27 سال اخير خود، در مقابل هر تهديدي مقتدرانه مي ايستد و مثل هميشه ثابت مي كند كه وعده الهي مبني بر ياري ملتهاي مؤمن، آزاده و عدالت خواه، وعده اي تخلف ناپذير است.
ايشان با اشاره به سخنان كساني كه مي گويند قدرت دشمن را دستكم نگيريد، افزودند: اين حرف درستي است و در فرهنگ عميق ملت ايران نيز مورد تأكيد است اما آيا عاقلانه است كه دشمن را دستكم نگيريم اما در مقابل، عظمت و توانايي هاي ملت ايران را ناديده بگيريم.رهبر انقلاب اسلامي عمليات رواني و شايعه پراكني اخير دشمنان را نشانه ضعف و استيصال آنان دانستند و خاطرنشان كردند: دشمنان نظام اسلامي شايعات مختلفي درباره فوت و بيماري درست مي كنند تا شايد چند روزي روحيه ملت ايران را تضعيف كنند اما آنها نمي دانند كه در ايران با يك شخص روبرو نيستند بلكه با ملتي روبرو هستند كه در پاسخ به توطئه ها و حيله هاي دشمن روز 22 بهمن در سراسر كشور به خيابانها مي آيد و با فريادهاي پرشور، قدرت و هوشياري و استقامت خود را در دفاع از اسلام و انقلاب و ايران نشان خواهد داد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به شايعه حمله امريكا به ايران، تأكيد كردند: ملت ايران را با اين مسائل نترسانند زيرا مگر تا به حال امريكا به ايران حمله نكرده است ضمن آنكه، دشمنان خوب مي دانند كه هرگونه تعرض، عكس العمل همه جانبه ملت ايران را نسبت به متعرضان و منافع آنها در همه نقاط جهان به دنبال خواهد داشت.
ايشان در همين زمينه افزودند: معتقديم هيچ كس، چنين بي عقلي و خطايي نخواهد كرد و كشور و منافع خود را به خطر نخواهد انداخت البته برخي مي گويند رئيس جمهور آمريكا، اهل محاسبه و در نظر گرفتن عواقب كارهايش نيست اما اينجور اشخاص را هم مي توان سرعقل آورد و تحليلگران و سياست سازان آمريكايي اين را مي فهمند كه ملت ايران، هيچ تعرضي را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.
رهبر انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنانشان، پيشرفت هاي سريع علمي و فناوري ايران را نشانه توان دروني اين ملت براي اوج گيري علمي برشمردند و افزودند: ملت بزرگ و مؤمن ايران، در پرتو اسلام عزيز همچنان پيگير اهداف بلندي همچون استقلال ، آزادي از قيد و سلطه زورگويان ، رشد مادي و معنوي ، سازندگي و پيشرفت اقتصادي، قدرت دفاع همه جانبه از حيثيت و امنيت كشور و برخورداري از اخلاق اسلامي و فضايل انساني است و در اين راه تاكنون نيز به موفقيت هاي چشمگيري دست يافته است.
ايشان، همت عمومي و باور به توانايي هاي ملي را پشتوانه تحقق اهداف ملت خواندند و افزودند: هركس در هر جا هست با همت بلند و عزم و اراده مستحكم، وظايف خويش را انجام دهد تا حركت عمومي به سوي آينده درخشان ميهن اسلامي شتاب بيشتري گيرد.
حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنانشان هدف از اذعان رژيم صهيونيستي به داشتن بمب اتم را، ترساندن كشورهاي اسلامي و ملتهاي مسلمان دانستند و خاطرنشان كردند: ترس موريانه اي است كه بناي حيات ملتها را از بين مي برد و جهان اسلام بايد در مقابل اين حيله ها، هوشيار باشد.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين تعرض صهيونيستها به مسجدالاقصي را فاجعه دانستند و تأكيد كردند: جهان اسلام و ملتهاي مسلمان بايد بيزاري و نفرت خود را از عاملان اين حركت شنيع نشان دهند.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين نوزدهم بهمن ماه را عيدخودباوري و آزادگي نيروي هوايي ارتش خواندند و افزودند: هويت كنوني نيروي هوايي ارتش و استعدادهاي جوان اين نيرو نشأت گرفته از هويت واقعي نيروي هوايي است كه در نوزدهم بهمن 57 بروز يافت.
ايشان با تأكيد بر لزوم حفظ اين هويت و روحيه خودباوري و همت و تلاش خاطرنشان كردند: نيروي هوايي ارتش با دارا بودن استعدادهاي جوان و برخوردار از ايمان و نظم و انضباط قادر است كارهاي بزرگي در راه آرمانهاي بلند انقلاب انجام دهد.
رهبر انقلاب اسلامي حضور همه قشرها و صنف هاي مختلف را در روند پيروزي انقلاب اسلامي ايران از ويژگيهاي بارز اين انقلاب برشمردند و تأكيد كردند: يكي از ابعاد مهم انقلاب اسلامي، ايمان واحد، رهبري واحد و هدف واحد همه قشرهاي مردم بود.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به وجود منطق، فكر و استدلال در حركت عظيم ملت ايران در انقلاب اسلامي، افزودند: تبلور عواطف، محبت، عشق و ايمان عميق ديني در اين حركت بزرگ، وجه متمايز انقلاب اسلامي ايران از ديگر انقلابهاي دنياست و اين ايمان ديني، ماده جوشان حركت انقلاب اسلامي و عامل اصلي استمرار آن در چارچوب اهداف اساسي و خارج نشدن از مسير اخلاق انساني است.ايشان ناتواني دشمنان در شناخت ايمان واحد و عميق ملت ايران را علت توطئه ها، جنجال ها و تحرك آنان برضد ملت ايران در طول 27 سال گذشته دانستند و خاطرنشان كردند: بيداري دنياي اسلام يكي ديگر از ابعاد مهم انقلاب اسلامي ايران است.
در آغاز اين ديدار اميرسرتيپ خلبان ميقاني فرمانده نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي با بيان گزارشي از روند پيشرفتهاي اين نيرو، بر آمادگي نيروي هوايي براي دفاع از ارزشهاي انقلاب و ايران تأكيد كرد.

سفر لاريجاني به ايتاليا لغو شد
گروه سياسي - ديشب در تهران اعلام شد كه سفر دكتر علي لاريجاني به رم لغو شده است.
يك منبع مطلع با اعلام اين خبر به همشهري گفت: سفر دبير شوراي عالي امنيت ملي كه قرار بود براي ديدارهاي جداگانه با مقامات ارشد دولتي به كشور ايتاليا برود به عللي لغو شده است. دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين قرار بود در اين سفر با مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي ديدار كند كه اين برنامه نيز به دليل لغو سفر وي انجام نخواهد شد.
اين در حالي است كه منابع خبري در رم ديروز اعلام كرده بودند كه لاريجاني جمعه به اين كشور سفر خواهد كرد. برخي رسانه ها ديروز گزارش هايي را منتشر كردند كه در آن از لغو سفر دبير شوراي عالي امنيت ملي به آلمان به منظور شركت در كنفرانس امنيتي مونيخ خبر داده بودند. اما منابع رسمي اين خبر را تاييد نكرده اند.
مانع گفت وگو
وزير خارجه آمريكا به يك كميته سنا گفته است كه كشورش مايل است با ايران گفت وگو كند اما اين ايرانيان هستند كه مايل نيستند با واشنگتن گفت وگو كنند.
اعضاي اين كميته از كاندوليزا رايس خواسته بودند تا مانع گفت وگوي تهران - واشنگتن نشود.
رايس روز پنجشنبه به كميته روابط خارجي سنا گفت: اگر ايرانيان غني سازي اورانيوم را تعليق كنند آماده ام با همتاي ايراني خود ملاقات و درباره همه موضوعات گفت وگو داشته باشم. رسانه هاي آمريكايي نيز پيش شرط رايس را غيرعاقلانه دانسته اند و از او خواسته اند از شرط گذاشتن براي شروع مذاكرات دست بردارد.
وزير خارجه آمريكا روز چهارشنبه نيز در مجلس نمايندگان از يكسو با درخواست مشابه نمايندگان و از سوي ديگر با اعتراض آنان به طرح اتهامات اثبات نشده عليه ايران مواجه شد.
زمان نصب 3 هزار سانتريفيوژ
محمد البرادعي ضمن درخواست از همه  طرف ها براي استفاده از كنفرانس امنيتي مونيخ جهت ازسرگيري مذاكرات بر سر مساله ي هسته اي ايران اظهار كرد كه در گزارشي كه ماه فوريه ارايه خواهد كرد، به زمان نصب 3 هزار دستگاه سانتريفيوژ در ايران اشاره خواهد كرد.
مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در گفت وگو با پايگاه اينترنتي اشپيگل آنلاين با اشاره به تنش هاي كنوني در خاورميانه، گفت: نگراني من اين است كه اگر ما بر اعمال تحريم پافشاري كنيم، اين امر به مواجهه  دو طرف و به زنجيره اي غيرقابل كنترل از واكنش ها منجر شود.

اخبار كوتاه
وزارت خارجه: سيدمحمد علي حسيني در واكنش به اظهارات نخست وزير انگليس در كميته مجلس عوام اين كشور، تصريح كرد: اظهارات گستاخانه و خارج از عرف ديپلماتيك بلر ناشي از افكار افراطي بوده و فاقد ارزش اخلاقي است كه مناسب است به منظور آگاهي افكار عمومي سوابق اين افكار ناپسند مورد ارزيابي قرار گيرد. به گزارش مهر، سخنگوي وزارت خارجه افزود: عملكردهاي نژادپرستانه و جنگ افروزانه نخست وزير انگليس در غرب و منطقه به طور بي سابقه اي به نگراني رهبران مذاهب مختلف انجاميده و اين رويه موجب فشار فزاينده بر مسلمانان و آزادي خواهان در انگليس شده به نحوي كه روزانه به بهانه هاي واهي مسلمانان در آن كشور مورد توهين و زنداني شدن قرار گرفته اند. اين روند موجبات ناخرسندي مردم منطقه و ملت انگليس را از نتايج سياست هاي دولت تندروي بلر فراهم كرده است.
وزارت اطلاعات: غلامحسين محسني اژه اي احتمال حمله نظامي آمريكا به ايران در مقطع كنوني را رد كرد و گفت: هيچ اطلاعات موثقي مبني برحمله نظامي آمريكا به ايران وجود ندارد و شايعات تنها در قالب جنگ رواني مطرح مي شود. به گزارش مهر،وزير اطلاعات چهارشنبه شب طي سخناني در جمع طلاب بسيجي مدرسه فيضيه قم، با اشاره به اجراي طرحي توسط دشمنان مبني بر تربيت عده اي از افراد جاسوس در داخل كشور گفت:ما توانسته ايم تمامي افرادي را كه به بهانه گذراندن دوره هاي آموزشي و با هدف شركت در دوره هاي آموزشي جاسوسي، از كشور خارج شوند، شناسايي و دستگير كنيم. حكيم مديركل اطلاعات مازندران نيز از فعاليت وسيع فرقه بهائيت، انجمن حجتيه و گروه هاي شبه عرفاني در استان مازندران خبر داد. به گزارش مهر، مديركل اطلاعات مازندران در دومين همايش قضات استان در ساري با اشاره به فعاليت فرقه هاي انحرافي مختلف در مازندران اين فعاليت ها را در قالب گروههاي شبه عرفاني و متأثر از فرق اروپايي معرفي كرد. وي همچنين از فعاليت هاي متعدد انجمن حجتيه در استان مازندران خبر داد و تاكيد كرد: خطر اين فرقه كمتر از منافقين نيست.
سياست خارجي: معاون امنيت داخلي شوراي عالي امنيت ملي در خصوص ربوده شدن دبير دوم سفارت جمهوري اسلامي در عراق گفت: برخي نيروهاي عراقي وابسته به دولت عراق در خدمت آمريكا هستند كه ممكن است اين اتفاق نيز به دست همين افراد رخ داده باشد. محمد جعفري در گفتگو با مهر، رفتار ايالات متحده را غير منطبق بر تمامي ملاحظات حقوقي دانست و افزود: ايالات متحده هيچ گونه ملاحظه حقوقي را در نظر نمي گيرد، كما اينكه حمله به كنسولگري ايران در اربيل به طور علني توسط اين كشور رخ داد.

يادداشت
تحليل يك تحول
عباس سليمي نمين
بررسي شرايط كنوني تحول سياسي بزرگي كه در بهمن 1357 در ايران رخ نمود، در عين دشواري، با بهره گيري از شاخص هايي قابل انجام است. براي نمونه اين روزها تمامي تحليل گران غربي مي نويسند و مي گويند كه برخورد مستقيم با ايران، باعث تضعيف جريان طرفدار غرب و تقويت جناح راديكال در اين كشور خواهد شد. آيا اين تحليل ها اعتراف ضمني به اين واقعيت نيست كه نه تنها انقلاب اسلامي در ايران دچار آفت مصادره از سوي يك جريان در درون خود نشده است بلكه نيروهاي طرفدار غرب نيز در آن آزادي كامل دارند به نحوي كه دول آمريكا و انگليس در تنظيم فعل و انفعالات خود با ايران ناگزير به لحاظ كردن موقعيت آنانند. آيا از طريق برهان خلف نمي توان به اين ارزيايي رسيد كه تحول سياسي در ايران نه تنها در انحصار قرار نگرفته بلكه امروز همه گرايش ها و تمايلات از آن بهره مندند و دولت هاي مختلف براساس سلائق و گرايش خود صرفاً مي توانند در اين بهره مندي تلورانس ايجاد كنند.
شاخص دوم را اگر ميزان تاثيرگذاري مردم در چرخش قدرت بپنداريم، آيا اين كه بعد از 28 سال از اين تحول سياسي، گروه ها و جريانات اذعان دارند كه صرفاً از طريق مردم مي توان به قدرت رسيد، مي تواند ما را متوجه تحكيم موقعيت ملت بنمايد. احترام برانگيزي ملت ها با ميزان دخالت آنها در سرنوشتشان رابطه تنگاتنگ دارد. آيا انديشيده ايم كه جامعه از اين جهت در چه جايگاهي قرار دارد؟ اين كه در هر دوره اي بعد از واگذاري قدرت اجرايي به يك طيف، عده اي منتقد جدي و عده اي حامي پروپا قرص اند، به چه معناست؟ زماني كه در انتخابي ديگر جاي منتقدين و حاميان عوض مي شود، آيا اين نشان از ايجاد يك جامعه زنده سياسي نيست، به ويژه اينكه تفاوت هاي جريانات به روي كار آمده در جريان چرخش قدرت، بسيار فاحش است.
شاخص سوم در ارزيابي درستي و نادرستي جهت گيري هاي كنوني تحول آغاز شده در ايران در سال 57 را بايد دوستان و دشمنان آن در جهان كنوني بدانيم. همراهي دولتمردان اين مرز و بوم قبل از اين تحول با حكومت هاي نژادپرستي چون رژيم هاي آپارتايد حاكم بر برخي از كشورهاي جنوب آفريقا كه رسما از تبعيض نژادي حمايت مي كردند يا ارتباط ناگسستني آنها با صهيونيست هاي حاكم بر فلسطين اشغالي كه از برتري قومي سخن مي راندند، امروز در چه شرايطي قرار گرفته است؟
شاخص چهارم شايد بتواند پيشرفت هاي علمي اي باشد كه بعد از سالها قرارداشتن تحت سلطه و نيز مواجه شدن  با تحريم هاي شديد، در پي قيام عليه سلطه، به آنان نائل آمده ايم. آيا اگر هويت و شخصيت ايراني ترميم نمي شد مي توانستيم نه تنها بدون كمك خارجي بلكه تحت نظارت و فشار دقيق آنها براي پيشگيري از فروش هرگونه ابزار و ادوات پيشرفته به ما، به چنين دستاوردهايي نائل آئيم؟ بدون احساس شخصيت  نمودن در هيچ جامعه اي رشدي بومي صورت نگرفته است. آيا به اين انديشيده ايم كه چرا صاحب فكر ايراني امروز باور كرده است كه مي تواند ؟ آيا به اين انديشيده ايم كه چگونه اكنون ما مردم ايران توانسته ايم به رتبه دوم در صنعت سدسازي در جهان نائل آئيم؟ چرا امروز مي توانيم ضمن تحمل هزينه استقلال خود (يعني تحريم) به كشفيات علمي خيره كننده نيز نائل آئيم؟ خوب است در اين روزها ضمن تفكر درباره اين مسائل، به بررسي پاسخ اين سئوال نيز بپردازيم كه چرا در دوران پيش از اين تحول بزرگ، با وجود تمامي ظاهرسازي ها و حضور سلطه گرانه قدرتمندترين كشورها در اين مرز و بوم، حتي نمي توانستيم صنعت نفت خود را اداره كنيم؟!
* مدير دفتر تدوين مطالعات تاريخ ايران

امام جمعه موقت تهران خطاب به آمريكا:
اگر جرأت داريد به ايران حمله كنيد
گروه سياسي - خطيب نماز جمعه تهران با اشاره به مواضع اخير مقام معظم رهبري مبني بر اينكه اقدامات احمقانه اين كشورها نمايانگر ضعف شان است، خطاب به سردمداران كاخ سفيد، گفت: شما اگر جرأت داريد به مرزهاي ايران تجاوز كنيد تا ببينيد چه بلايي بر سرتان مي آيد.
آيت الله احمد جنتي، خطبه اول نماز جمعه تهران را به مسايل روز كشور اختصاص داد و اظهار داشت: با وضع به وجود آمده آمريكا جرأت نمي كند كه با ما وارد جنگ شود.
به گزارش ايرنا جنتي با تبريك فرارسيدن 22بهمن ماه سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي  افزود: پيروزي انقلاب اسلامي  آغاز حكومت جهاني اسلام بود و با اين پيروزي دين اسلام به رهبري يك عالم فقيه رباني پس از سالها انزوا، دوباره به صحنه  آمد. دبير شوراي نگهبان افزود: در سايه پيروزي انقلاب اسلامي  بيداري جهاني حاصل شده است و فلسفه كليدي نه شرقي، نه غربي كه امام راحل(ره) برآن تاكيد داشت، به عنوان كليدي براي گشايش راه فرج براي همه دنيا مطرح است.
به گزارش مهر، امام جمعه موقت تهران با اشاره به توطئه هاي غرب عليه انقلاب اسلامي، تصريح كرد: ما اكنون شرايط دشواري را پيش رو داريم كه بايد با هوشياري و تدبير از اين گرداب پرتلاطم عبور كنيم. جنتي اقدام اخير رژيم صهيونيستي در تخريب مسجدالاقصي را ديوانگي و نوعي سوءاستفاده از سكوت كشورهاي اسلامي خواند و با اشاره به توطئه دشمن براي تفرقه افكني بين مسلمانان و بخصوص شيعه و سني خاطرنشان كرد: اگر اين نقشه محقق شود خطري براي اسلام و مسلمين به وجود مي آيد كه مسلمانان را به ذلت خواهد كشاند. وي انتشار برخي شايعات در باره سلامتي مقام معظم رهبري را مورد اشاره قرار داد و با بيان اينكه رهبر معظم انقلاب تنها دچار يك سرماخوردگي كه قبلاً هم سابقه آن را داشته اند شده بودند، تصريح كرد: مقام معظم رهبري كه از امام بالاتر نيستند، اگر وقتي كه امام فوت كردند مردم ما تسليم شدند؟ البته نعوذ بالله خدا روزي را نياورد كه ما خلأ رهبري پيدا كنيم، اما اينها ديدند كه پس از فوت امام همان قدرت و همان راه توسط يكي از شاگردان ايشان ادامه يافت.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |