شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۳ - Feb 10, 2007
با توافق رهبران حماس و فتح
دولت متحد ملي فلسطين تشكيل مي شود
013626.jpg
گروه بين الملل - رهبران فلسطيني از جناح هاي فتح و حماس در بيانيه اي بر عدم خون ريزي هاي داخلي، حفظ وحدت ملي، توافق نهايي درخصوص تشكيل دولت متحد ملي و آغاز گام هايي براي تشكيل آن و نيز مشاركت تمام گروه هاي سياسي تأكيد كردند. محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين پس از اعلان توافق هاي صورت گرفته گفت: از هنيه و دولت آن مي خواهم تا به قطعنامه هاي جهاني و توافق نامه هاي امضا شده احترام بگذارد و نيز خواهان متوقف ساختن هرگونه اقدام نامناسب برخي گروه ها هستم.
خالد مشعل رئيس دفتر سياسي جنبش حماس نيز گفت: اين توافق همانند توافق هاي قبلي نخواهد بود چراكه به لحاظ اين كه در مكان مقدسي به امضا رسيده است بايد تعهد بيشتري به آن داشت و هرگز نبايد آنچه را كه در توافقنامه هاي شكست خورده قبلي آمده است، با اين توافقنامه مقايسه كرد.
به گزارش ايسنا به دنبال اعلام توافقنامه ميان دو گروه فتح و حماس فلسطيني هاي ساكن نوار غزه و كرانه باختري به خيابان ها آمده و ابراز خوشحالي كردند.
آمريكا ، تل آويو و انگليس در واكنش به توافق حماس و فتح اعلام كردند كه چندين بار گفته ايم كه اگر دولت متحد ملي تشكيل شود و به سه اصل كميته چهارجانبه پاي بند باشد، ما براي تعامل با آن بسيار خرسند خواهيم بود. نفي خشونت، به رسميت شناختن اسرائيل و قبول توافقات پيشين سه شرط تعيين شده براي دولت حماس بوده است.
خانم مارگارت بكت وزير امور خارجه انگليس حتي قبل از توافق حماس و فتح در تل آويو گفت در صورت تشكيل دولت متحد ملي نيز تحريم دولت فلسطيني پابرجا خواهد ماند.
نخست وزير بودن اسماعيل هنيه و اينكه حماس فقط احترام به قراردادهاي پيشين را پذيرفته است، نكته مهمي است كه منشأ تحولات آينده خواهد بود. گفته مي شود عربستان به طرف هاي غربي (اروپا و آمريكا) گفته است اگر تحريم هاي دولت فلسطين برداشته نشود، رياض رأسا نسبت به تأمين نيازهاي مالي دولت فلسطين اقدام خواهد كرد.
در واكنش به توافق حماس - فتح روزنامه هاآرتص در تحليلي با عنوان تشكيل دولت جديد فلسطين مشكلي واقعي براي اسرائيل ايجاد مي كند، با تحليل خبرگزاري آمريكايي آسوشيتدپرس كه با عنوان توافق فلسطين آمريكا را به زحمت مي اندازد، همراهي كرد. از نظر آمريكا توافق فتح و حماس راه را براي اجلاس سه جانبه رايس، المرت و عباس هموار نمي كند. مضافاً اين كه در توافق صورت گرفته هيچ اشاره اي به شروط آمريكا و اسرائيل نشده است. از نظر هاآرتص نيز دولت جديد فلسطيني درحالي تشكيل مي شود كه اسماعيل هنيه در رأس آن قراردارد و اين دولت حتي به اجراي شروط آمريكا و اسرائيل تظاهر هم نمي كند. مضافاً اينكه اين دولت ديگر دولت حماس تلقي نمي شود. وزير دارايي احتمالي اين دولت (فياد سالم) و وزير خارجه احتمالي( زياد ابوعامر) از چهره هايي هستند كه با آمريكا رابطه خوبي دارند. تحت اين شرايط برقراري تحريم هاي اروپايي و آمريكايي بر ضد دولت فلسطين مشكل خواهد بود .

رئوس قرارداد مكه ميان فتح و حماس
۱ - اسماعيل هنيه به عنوان نخست وزير 5 هفته براي معرفي اعضاي كابينه فرصت دارد.
۲ - كابينه به محمود عباس معرفي مي شود و براي گرفتن رأي اعتماد در شوراي قانونگذاري فلسطين حاضر خواهد شد.
۳ - سهم حماس با احتساب نخست وزير در كابينه دولت ملي فلسطين 9 وزير، سهم فتح 6 وزير و ساير جناح هاي فلسطيني 4 وزير خواهد بود.
۴ - وزارت امور خارجه توسط فردي مستقل كه فتح معرفي خواهد كرد اداره مي شود و فتح دو وزير مشاور (بدون وزارتخانه) در كابينه خواهد داشت، حماس افرادي مستقل را براي وزارت كشور و وزارت برنامه ريزي معرفي مي كند و يك وزير مشاور (بدون وزارتخانه) را حماس معرفي مي كند.
۵ - دولت فلسطين موظف است مصالح و منافع عاليه ملت فلسطين را براساس اهداف مصوب در شوراي ملي فلسطين، قانون اساسي و سند آشتي ملي رعايت كند.

يورش نظاميان صهيونيست به نمازگزاران فلسطيني در اطراف مسجد الاقصي
013623.jpg
مهر: پليس رژيم صهيونيستي ديروز به سوي نمازگزاران فلسطيني در بيت المقدس كه در اعتراض به جسارت اين رژيم به مسجد الاقصي، پس از مراسم نماز جمعه در حال برگزاري تظاهرات بودند؛ حمله ور شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، به گفته شاهدان عيني ديروز بعد از برگزاري نماز جمعه، در مسجد الاقصي بين نمازگزاران فلسطيني و پليس رژيم اسرائيل درگيري هايي به وجود آمد.اين زد و خوردها كمي بعد از برگزاري نماز جمعه و درحالي كه نمازگزاران آماده برگزاري تظاهرات مي شدند، صورت گرفت.
به گزارش بي .بي .سي مأموران پليس براي متفرق كردن تظاهر كنندگان از تفنگ شوك برقي استفاده كردند.
شدت اين درگيري ها تا حدي بود، كه زد و خوردها از ورودي قدس به داخل شهر كشيده شد.رژيم صهيونيستي از پنجم فوريه (16 بهمن ) تعرض به حريم مسجد الاقصي را آغاز و تاكنون بخشهايي از ديوار المغاربه از ديوارهاي اطراف مسجد الاقصي را تخريب كرده است.
اين درحالي است كه تظاهرات مردم فلسطين از سه شنبه تاكنون در اعتراض به اين اقدامات رژيم صهيونيستي همچنان ادامه دارد.
شيخ تميمي قاضي القضات فلسطين با اعلام اين مطلب كه اقدامات رژيم صهيونيستي در مسجدالاقصي جنايت شمرده مي شود؛ از فلسطيني ها خواست تا به سوي مسجد الاقصي حركت كنند.

سقوط 6 هلي كوپترآمريكا در 3 هفته
گروه بين الملل - در 3 هفته اخير 6 هلي كوپتر نظامي آمريكا در عراق ساقط شده است و يك هلي كوپتر نيز مجبور به فرود اضطراري شد كه 18 تفنگدار آمريكايي در آن مجروح شدند.
اين 7 هلي كوپتر (2 فروند بلك هاوك، دو فروند آپاچي، دو فروند شينوك و يك فروند هلي كوپتر مخصوص نيروهاي ويژه دلتا) در نقاط مختلف عراق هدف قرار گرفته اند. خلبان هاي هلي كوپترهاي آمريكايي در عراق اگر در ارتفاع بالا پرواز كنند هدف موشك هاي زمين به هوا قرار مي گيرند و اگر در ارتفاع پايين پرواز كنند با مسلسل هاي سنگين ساقط مي شوند.
بنابر اعلان منابع آمريكايي تاكنون 28 نفر در جريان ساقط شدن هلي كوپترها كشته شده اند.
بنابر تخمين منابع نظامي آمريكايي حدود 4 تا 5 هزار موشك ضدهوايي در دست عراقي هاي مقابل آمريكا است و مقامات نظامي به لحاظ فناوري و تاكتيك هاي جنگي در موقعيتي نيستند كه بتوانند آمار تلفات هلي كوپترهاي خود را كاهش دهند. از سال 2003 زمان حمله به عراق تاكنون بالغ بر 53 هلي كوپتر آمريكايي در عراق سقوط كرده است.مقامات آمريكايي فقط 27 فروند آن را نتيجه حمله عراقي ها اعلان كرده اند.
سقوط هلي كوپتر بخصوص هلي كوپترهاي بلك هاوك (شاهين سياه) هم به لحاظ نظامي و هم به جهت تضعيف روحي سربازان آمريكايي حائزاهميت است. نيروهاي آمريكايي در جريان عمليات در موگاديشو در سومالي در سال 1993 با از دست دادن دو هلي كوپتر بلك هاوك چنان شيرازه نظامي خود را از دست دادند كه نه تنها به كشته شدن 18 آمريكايي منجر شد، بلكه آمريكايي ها چندماه بعد به مأموريت خود در سومالي پايان دادند.
برخلاف سلاح هاي دوربرد و موشك هاي كروز كه جلوه اي از قدرت نظامي آمريكا معرفي مي شود، هلي كوپترها و نيروهاي نظامي زميني آمريكا در مقابله با نيروهاي نظامي همتراز خود موفقيت چنداني (به اندازه اي كه تبليغ مي شود) نداشته اند. سلاح هاي دوربرد و موشك ها براي تخريب اهداف ثابت و زيرساخت ها به كار مي روند اما قادر به بردن جنگ نيستند.كمااينكه هلي كوپترها و نيروهاي كماندوي عضو دلتا براي مقابله با اعضاي مقاومت بكار مي روند. اين نيروها ممكن است برخي اعضاي مقاومت را از ميدان خارج كنند اما مقاومت به قوت خود باقي مي ماند.
مقامات آمريكايي در حال گمانه زني هستند كه اين هلي كوپترها آيا توسط موشك هاي به سرقت رفته از ارتش بعث هدف قرار گرفته اند و يا با موشك هاي قاچاق شده به عراق. تجربه گذشته حاكي از آن است كه آمريكايي ها احتمالا كشورهاي همسايه را به دليل تلفات هلي كوپترهاي خود سرزنش خواهند كرد.

آينده كوزوو تا فروردين مشخص مي شود
گروه بين الملل - فرستاده ويژه سازمان ملل به كوزوو مي گويد طرح اوليه اي كه او هفته گذشته مطرح كرد به معني استقلال براي اين ايالت صربستان با اكثريت آلبانيايي است و تا آخر ماه مارس (فروردين) اميدوار است كه به نتيجه برسد.
به گزارش ايرنا از نيويورك، مارتي اهتيساري فرستاده ويژه دبير كل به كوزوو جمعه گذشته طرحي را اعلام كرد كه به موجب آن كوزوو حق عضويت در سازمانهاي بين المللي و اداره خود را خواهد داشت.
در چارچوب اين طرح افراد نظامي و غيرنظامي از طرف نهادهاي بين المللي براي ايجاد ثبات و صلح در كوزوو فعاليت خواهند كرد. وي روز پنجشنبه و پس از ملاقات با بان كي مون دبير كل سازمان ملل و ساير مقامات عالي رتبه اين سازمان به خبرنگاران گفت كه اين استقلال است ولي با نظارت جامعه بين الملل همراه خواهد بود.
صربستان استقلال را كه هدف اكثريت آلبانيايي اين منطقه است ، رد كرده است. 90درصد مردم كوزوو آلبانيايي هستند.
سازمان ملل پس از خروج نيروهاي ناتو از كوزوو، كنترل اين ايالت صربستان را عهده دار است.
در همين حال رييس جمهور صربستان در ديدار با مقامهاي ارشد اروپايي گفت كه طرح اهيتساري براي آينده كوزوو براي صربستان غير قابل قبول است.

براساس نظرسنجي از مردم 6 كشور عرب مشخص شد
نصرالله؛محبوب ترين، بوش ؛منفورترين
ايرنا: نتايج تازه ترين نظرسنجي در 6 كشور عربي نشان مي دهد كه اعراب سيدحسن نصرالله دبيركل جنبش حزب الله لبنان و محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري ايران را از جمله محبوب ترين چهره هاي سياسي جهان و جورج بوش را منفورترين رئيس جمهوري جهان مي دانند.
به گزارش خبرگزاري رويترز از واشنگتن، در اين نظرسنجي همچنين مشخص شد برخلاف ادعاهاي آمريكا، اين تل آويو است كه عمده ترين تهديد براي اعراب به شمار مي رود و نه ايران.
بر اساس نتايج اين نظرسنجي كه با شركت سه هزار و ???پرسش شونده در شش كشور مصر، عربستان سعودي، اردن، لبنان، مغرب و امارات عربي متحده انجام شد، سيد حسن نصرالله دبير كل جنبش حزب الله لبنان محبوب ترين چهره سياسي جهان محسوب مي شود.
پس از وي، ژاك شيراك رئيس جمهوري فرانسه، محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري ايران و هوگو چاوز رئيس جمهوري ونزوئلا نيز به ترتيب در رده هاي بعدي محبوب ترين رهبران جهان از ديدگاه اعراب به شمار مي روند.
سيد حسن نصرالله، احمدي نژاد و چاوز هر سه از مخالفان و منتقدان سرسخت آمريكا هستند و شيراك نيز از جمله شخصيت هاي جهاني محسوب مي شود كه درباره تهاجم به عراق، با واشنگتن به شدت مخالف بود.
پرسش شوندگان در اين نظرسنجي جورج دبليو بوش رئيس جمهوري آمريكا را منفورترين رئيس جمهور جهان معرفي كردند و آمريكا و اسرائيل را بزرگترين تهديد براي جهان دانستند.
به گزارش رويترز، پرسش شوندگان در اين نظرسنجي كه طي ماه نوامبر و دسامبر گذشته توسط مؤسسه بين المللي نظرسنجي زاگبي براي مركز مطالعاتي سابان انجام شد، بعد از بوش، به ترتيب آريل شارون نخست وزير سابق اسرائيل، ايهود اولمرت نخست وزير كنوني اسرائيل و توني بلر نخست وزير انگليس را منفورترين چهره هاي جهان دانستند.
??درصد از پرسش شوندگان اسرائيل را بزرگترين تهديد بر ضد اعراب توصيف كردند و ??درصد از آنها آمريكا را به عنوان تهديد اصلي بر ضد جهان عرب نام بردند.
نتايج اين نظرسنجي نشان مي دهد درحالي كه آمريكا ادعا مي كند ايران تهديد بزرگي براي منطقه است، اعراب هرگز چنين ديدگاهي درباره ايران ندارند.
??درصد از پرسش شوندگان ابراز عقيده كردند وجهه آمريكا در صورت ميانجيگري شايسته در برقراري صلح خاورميانه ميان اسرائيل و فلسطينيان، ممكن است بهبود يابد.
??درصد نيز گفتند با خروج نيروهاي آمريكايي از عراق، وجهه آمريكا در جهان عرب ممكن است اندكي بهبود يابد.
??درصد از پرسش شوندگان نيز تاكيد كردند بر خلاف ادعاهاي آمريكا و انگليس در خصوص پيامدهاي منفي خروج نظاميان خارجي از عراق، مردم اين كشور مي توانند براي حل اختلافات خود راهي مناسب پيدا كنند و خروج نيروهاي آمريكايي تاثير منفي بر اوضاع كنوني نخواهد گذاشت.

هشدار وزير امور خارجه تركيه درباره تحولات عراق
واحد مركزي خبر: عبدالله گل وزير امور خارجه تركيه با تاكيد بر نگرانيهاي كشورش درباره اوضاع عراق گفت تركيه حفظ تماميت ارضي عراق را خواستار است.
به گزارش تلويزيون ان تي وي تركيه، عبدالله گل كه براي ديدار رسمي در آمريكا به سر مي برد در سخناني در نشستي كه بنياد آلماني مارشال و مركز تحقيقات اقتصادي و اجتماعي تركيه در واشنگتن برگزار كرد، گفت دولت عثماني صدها سال اداره امور عراق را در دست داشته است و جمهوري تركيه نيز در سال 1926 ميلادي زماني كه از ادعاي مالكيت بر موصل صرف نظر كرد اين منطقه را به شرط يكپارچگي عراق واگذار كرده است. عبدالله گل گفت دولت تركيه به تماميت ارضي و يكپارچگي سياسي عراق بسيار اهميت مي دهد.
وي گفت: نبايد براي گريز از اوضاع كنوني عراق در پي راه حل هايي باشيم كه عراق را با وضع بدتري مواجه كند.
عبدالله گل با هشدار درباره تحولات كركوك تاكيد كرد منطقه كركوك نبايد تحت سلطه يكي از گروههاي قومي قرار گيرد.
وزير امور خارجه تركيه گفت بروز هر گونه بحراني در كركوك موجب ناآرامي در تمام عراق و منطقه خواهد شد.
از طرف ديگر معاون وزير امور خارجه آمريكا به تركيه درباره عمليات برون مرزي در شمال عراق هشدار داد.
به گزارش تلويزيون ان تي وي تركيه، دانيل فريد در گفتگو با خبرنگاران رسانه هاي تركيه تاكيد كرد دولت تركيه بايد عواقب چنين اقدامي را به خوبي مورد بررسي قرار دهد.دانيل فريد تلويحا خاطرنشان كرد، واشنگتن از عمليات برون مرزي تركيه در شمال عراق استقبال نخواهد كرد.
وي به دولت تركيه توصيه كرد براي پايان دادن به حضور پ ك ك در شمال عراق با مقامات دولت عراق و حكومت محلي كردستان عراق مذاكره كند.
ادامه عمليات عليه پ ك ك در برخي كشورهاي اروپا
روزنامه حريت چاپ تركيه از احتمال گسترش عمليات نيروهاي امنيتي فرانسه و بلژيك عليه پ ك ك به برخي ديگر از كشورهاي اروپايي خبر داد.
به نوشته روزنامه حريت تركيه فهرستي 148 نفري از سران و اعضاي حزب كارگران كردستان را به دولت آمريكا ارائه كرده و انتظار مي رود در چارچوب عملياتي كه در اين جهت در برخي كشورهاي اروپا آغاز شده شمار ديگري از سران و اعضاي پ ك ك بازداشت شوند.
پليس فرانسه ديروز نيز دو تن از اعضاي پ ك ك كه يكي از آنان تبعه استراليا بود، بازداشت كرد.
شمار افرادي كه از آغاز عمليات نيروهاي امنيتي فرانسه و بلژيك عليه پ ك ك بازداشت شده و يا تحت نظر قرار گرفته اند، به 16 نفر رسيد.

مذاكره آمريكا درباره آوارگان عراقي با سوريه
واحد مركزي خبر: تام لانتوس رئيس دموكرات كميسيون امور خارجه مجلس نمايندگان آمريكا ضمن استقبال از طرح وزير امور خارجه اين كشور براي تشكيل يك گروه كاري براي رسيدگي به امور آوارگان عراقي آن  را ناكافي خواند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، لانتوس گفت از تشكيل اين گروه كاري استقبال مي كنيم.
كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا چند روز پيش يك گروه كاري تشكيل داد تا راه حلي را براي پايان دادن به موضوع ميليون ها آواره عراقي كه از جنگ فرار كرده اند بيابد.
وي از سوي ديگر روز پنجشنبه نيز در برابر كنگره اين كشور اعلام كرد كشورش با سوريه درباره عراقي هايي كه از كشور خود گريخته و براي يافتن پناهگاهي عازم سوريه شده اند گفت وگو مي كند. رايس درپي ارائه بودجه سال 2008 وزارت امور خارجه آمريكا به كميسيون امور خارجه سنا گفت به كاردار آمريكا در سوريه اجازه داده است تا درباره اين موضوع با مقامات سوري گفت وگو كند.
رايس ضمن رد صريح مذاكره با حكومت بشار اسد رئيس جمهور سوريه درباره جلب حمايت اين كشور درباره عراق يا لبنان افزود: ما در سوريه كارداري داريم كه با مقامات سوريه درباره برخي موضوعات گفت وگو مي كند.
وي افزود به كاردار آمريكا در سوريه اجازه داده است كه به ويژه درباره آوارگان عراقي گفت وگو كند.
آمريكا در حال حاضر در سوريه سفارتخانه نيز دارد اما پس از قتل رفيق حريري نخست وزير پيشين لبنان در فوريه 2005 ميلادي مارگارت اسكوبي سفير خود در سوريه را از اين كشور فرخواند. خانم اسكوبي فعلاً در سفارت آمريكا در بغداد مستقر است.

پوتين: افزايش حضور نظامي آمريكا در خليج فارس نگران كننده است
013629.jpg
گروه بين الملل - رئيس جمهوري روسيه گفت كه افزايش حضور نظامي آمريكا در خليج فارس نگران كننده است.
به گزارش روز جمعه شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، پوتين گفت كه راهبرد جديد آمريكا در عراق فقط دربرگيرنده افزايش تعداد نيروها در اين كشور نيست بلكه ناوهاي هواپيمابر را هم به منطقه اعزام مي كند در حالي كه اوضاع عراق براساس ارزيابي هاي كارشناسان نظامي، نيازي به اعزام ناوهاي جديد ندارد.
علاوه براين، نيروهاي دريايي مجهز به فناوري هاي پيشرفته موشكي هم اكنون در خليج فارس مستقر هستند و نيازي به حضور آنها هم نيست. تمامي اين امور پرسشهايي را مطرح و نگراني هايي را به همراه دارد.
رئيس جمهوري روسيه همچنين بر لزوم تدوين برنامه زماني براي خروج نيروهاي خارجي از عراق تاكيد كرد و گفت: حل مساله عراق در گروي اعطاي حق تعيين سرنوشت به ملت عراق است.
وي اوضاع عراق را فاجعه بار توصيف كرد و گفت: اوضاع عراق بسيار نگران كننده است و در اين توصيف هيچ مبالغه اي وجود ندارد.
در همين حال شبكه تلويزيوني روسيه اعلام كرد كه امريكا سپر دفاعي خود را به نزديكي مرزهاي شرقي روسيه گشانده است. اين رادار در سلسله جزايراداگ در آلاسكا است و براي پايش كره شمالي و آزمايش هاي موشكي امريكا در اقيانوس آرام استفاده مي شود.

ژاپن شوراي امنيت ملي تشكيل مي دهد
واحد مركزي خبر: دولت ژاپن قصد دارد سال آينده شوراي امنيت ملي اين كشور را به رياست نخست وزير تشكيل دهد.
شوراي امنيت ملي ژاپن با حضور نخست وزير و شماري از مقامات بلندپايه دولتي با هدف سياست گذاري و نظارت بر امور امنيتي اين كشور آوريل سال 2008 تشكيل خواهد شد.
ساختار و وظايف شوراي امنيت ملي ژاپن از شوراي امنيت آمريكا الگوبرداري شده است.
پس از روي كارآمدن شين زو آبه نخست وزير جديد ژاپن اقداماتي براي تقويت توان نظامي و دفاعي ژاپن صورت گرفته كه تاسيس وزارت دفاع ژاپن پس از پنجاه سال يكي از اين اقدامات است.شوراي امنيت ملي ژاپن نيز براساس رويكرد جديد دولت اين كشور در زمينه نظامي و امنيتي تشكيل مي شود و قرار است برنامه جديد امنيتي دولت به طور رسمي در پايان اين ماه اعلام شود.

ناتو در مورد افزايش نيرو
در افغانستان، به توافق نرسيد
گروه بين الملل - با وجود تضمين هاي ياپ دو هوپ شفر دبير كل ناتو مبني بر افزايش فعاليت هاي اين سازمان در افغانستان در سال 2007، وزيران دفاع ناتو در نشست غير رسمي خود در اسپانيا هيچ تعهدي مبني بر افزايش نيرو در افغانستان انجام ندادند، به عهده نگرفتند.
رابرت گيتس وزير دفاع امريكا پس ازنخستين روز نشست غير رسمي در سويل اسپانيا به خبرنگاران گفت: سال 2007 سال سرنوشت سازي در افغانستان است. حملات فصل بهار در افغانستان بايد از سوي ما صورت گيرد.

كوتاه از جهان سياست
نقشه القاعده براي عمليات گسترده در عربستان
گروه بين الملل - شاخه القاعده عربستان سعودي در بيانيه اي اينترنتي اعلام كرد طراحي عمليات بزرگي را بر ضد منافع غرب در شبه جزيره عربستان شروع كرده است. اين گروه مدعي شده است اين عمليات براي تضعيف پايگاه صليبيون در شبه جزيره عربستان خواهد بود. به گزارش روزنامه لبناني ديلي استار هفته گذشته پليس عربستان 10 تن را به اتهام جمع آوري پول و تلاش براي عضوگيري براي گروه هاي شبه نظامي دستگير كرده است.

مذاكره واشنگتن و تل آويو براي اعطاي كمك مالي
گروه بين الملل - مذاكرات رژيم صهيونيستي و دولت بوش براي مقدار و حجم كمك هاي مالي آمريكا به تل آويو شروع شده است. دولت بوش هفته گذشته از كنگره خواست مبلغ 4/2 ميليارد دلار براي كمك هاي نظامي و امنيتي در اختيار اسرائيل قرار گيرد. اين رقم بالاترين رقمي است كه براساس قراردادهاي موجود ميان آمريكا و اسرائيل، واشنگتن مي تواند به اسرائيل كمك كند.
۱۰ سال پيش قراردادي ميان آمريكا و اسرائيل به امضا رسيد كه به تدريج از حجم كمك هاي غيرنظامي آمريكا كم شود. اسرائيل در سال حدود 3 ميليارد دلار از آمريكا كمك نظامي و غيرنظامي دريافت مي كند كه كمك هاي غيرنظامي فقط حدود 2/1 ميليارد دلار است. به گزارش هاآرتص چاپ تل آويو قرار است ساليانه 120 ميليون دلار از كمك هاي غيرنظامي كاسته شود و 60 ميليون دلار به كمك هاي نظامي افزوده شود.
هاآرتص از قول مقامات رژيم صهيونيستي نوشته است اسرائيل هنوز تصميم نگرفته است كه آيا همچنان كمك هاي غيرنظامي را دريافت كند يا اين كه به حجم فعلي كمك هاي نظامي اكتفا كند و يا افزايش كمك هاي نظامي را درخواست كند. از نظر مقامات اسرائيلي، دولت بوش دوست ترين دولت آمريكا نسبت به اسرائيل بوده است لذا هر توافقي بايد قبل از پايان دوره بوش در سال 2008 منعقد شود.

سوريه به حمايت از حزب الله لبنان و حماس
ادامه مي دهد
ايسنا: اعضاي حزب بعث سوريه اعلام كردند كه به رغم فشارهاي آمريكا براي توقف حمايت دمشق از حزب الله لبنان و حماس، بشار اسد متعهد شد به حمايتش از آنها ادامه دهد. به گزارش خبرگزاري خبرگزاري رويتر، به گفته اين مقامات رسمي، اظهارات بشار اسد، رئيس جمهور سوريه در خلال سخنراني آغاز كنفرانس دو روزه فرماندهي  مركزي حزب حاكم بعث بيان شد كه انتظار مي رود در اين كنفرانس، تاريخي براي برگزاري همه پرسي درباره تجديد مدت هفت ساله رياست جمهوري تا پيش از ماه ژوئيه تعيين شود.
انتظار مي رود رئيس جمهوري 41 ساله سوريه در اين همه پرسي نيز به راحتي پيروز شود. واشنگتن از سال 2004 تحريم هايي را عليه سوريه به دليل حمايت از اين دو گروه اعمال كرده و در ماه سپتامبر نيز تهديد كرده كه اين تحريم ها را گسترش مي دهد. اعضاي رهبري حماس از جمله خالد مشعل رهبر سياسي اين جنبش در سوريه به سر مي برند.

روسيه گاز رژيم صهيونيستي را تأمين مي كند
واحد مركزي خبر - مقامات گازپروم روسيه پس از ديدار با بنيامين بن اليعاذر وزير زيرساخت هاي رژيم اشغالگر صهيونيستي اعلام كردند احتمال دارد اين شركت به رژيم صهيونيستي گاز بفروشد و در طرح هاي ميادين نفتي در فلسطين اشغالي نيز مشاركت داشته باشد.به گزارش خبرگزاري فرانسه از مسكو، بنيامين بن اليعاذر پنج شنبه با الكسي ميلر مديركل شركت گازپروم ديدار كرد.بنا به اعلام شركت گازپروم، اسرائيل براي انعقاد قرارداد با اين شركت براي دريافت گاز در بلندمدت اظهار تمايل كرده است.
خبرگزاري ايتارتاس نيز به نقل از بن اليعاذر اعلام كرد اسرائيل بسيار به خريد گاز طبيعي از روسيه علاقه مند است.وي افزود: در حال حاضر درباره احتمال خريد حدود 2 ميليون متر مكعب گاز در سال حساب مي كنيم.بن اليعاذر خاطرنشان كرد در آينده قصد داريم اين مقدار را به 5 ميليون مترمكعب در سال افزايش دهيم.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |