شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۰ - Mar 3, 2007
سلامت
Front Page

محققان روي خواص معجزه آساي آنتي اكسيدان ها يك علامت سؤال گذاشته اند
ميوه بخوريد، قرص نخوريد
محققان مي گويند افرادي كه غذاهاي مملو از ويتامين مي خورند سالم تر از آنهايي هستند كه ويتامين ها را به صورت قرص و كپسول مصرف مي كنند
015978.jpg
صدف كوهكن- اگر از آنهايي باشيد كه اخبار پزشكي را مرتب دنبال مي كنند، حتماً هر چند وقت يك بار درباره خواص معجزه آساي آنتي اكسيدان ها و اين كه بسياري از سرطان ها و بيماريهاي قلبي و عروقي از طريق استفاده از مواد غذايي حاوي آنتي اكسيدان قابل پيشگيري و درمان است، خبري خوانده ايد و شنيده ايد. به خاطر همه خوبي هايي كه به اين مواد نسبت مي دهند در سالهاي اخير، استفاده از مكمل هاي آنتي اكسيداني رواج بسياري يافته است.
اما به تازگي، نتايج مطالعه اي منتشر شده است و شايد شما هم خبرش را از رسانه ها شنيده باشيد، اين خبر به بررسي اثر آنتي اكسيدان هايي كه به شكل مكمل مصرف مي شوند بر طول عمر افراد پرداخته است. نتايج اين مطالعه نشان داده كه مصرف ويتامين هاي A، E، C، بتاكاروتن و سلنيوم كه همه جزو گروه آنتي اكسيدان ها تلقي مي شوند، به صورت دارو هيچ تأثيري بر افزايش طول عمر انسان ندارد.
آيا تنها با اتكا به اين تحقيق، مي توان تمام يافته هاي پيشين درباره اثربخش بودن مصرف آنتي اكسيدان ها بر سلامت را رد كرد و از مردم خواست تا قرص هاي مكمل آنتي اكسيدان خود را دور بريزند؟ گروهي از كارشناسان معتقدند كه يك مطالعه براي قضاوت كافي نيست و ساير كارشناسان مي گويند، مطالعه حاضر تاكيدي است بر اين نظريه كه كارايي آنتي اكسيدان ها درصورت مصرف در غذا بهتر از مصرف قرص آنهاست.
آمارها مي گويند 80 تا ??? ميليون نفر كه حدود ?? تا ?? درصد آنها را بزرگسالان تشكيل مي دهند، در آمريكاي شمالي و اروپا آنتي اكسيدان مصرف مي كنند و فقط آمريكايي ها، سال گذشته ?/? ميليارد دلار هزينه خريد مكمل هاي تقويتي و ويتامين ها كرده اند. به همين خاطر گروهي از محققان بيمارستان دانشگاهي كپنهاگ دانمارك تصميم گرفتند يك بار ديگر اثرات حقيقي اين داروها بر سلامت و طول عمر را بررسي كنند. آنها ?? مطالعه را كه دربرگيرنده ??? هزار و ??? نفر بود، تجزيه و تحليل كردند ولي هيچ گونه نشانه چشمگيري مبني بر تأثير خوب يا بد مصرف آنتي اكسيدانها بر عمر انسانها پيدا نكردند. بنابراين مطالعاتي را كه كيفيت پايين تري داشتند حذف كرده و تنها معتبرترين مطالعات را مورد تحقيق قرار دادند.
محققان در اين مرحله دريافتند افرادي كه ويتامين مصرف مي كنند با خطر مرگ بيشتري روبه رو هستند به طوري كه خطر مرگ و مير در افرادي كه ويتامين E مصرف مي كردند
?درصد، آنهايي كه بتاكاروتن مي خوردند
?درصد و افرادي كه ويتامين A مصرف مي كردند، حتي ??درصد بيشتر از ديگران بود، اگرچه علت واقعي مرگ در بيشتر اين مطالعات نامعلوم بود!
در حالي كه برخي كارشناسان كه اين تحقيق را بررسي كردند، با توجه به اين كه در اين بررسي، مطالعاتي بسيار متفاوت مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است، بالا رفتن ميزان مرگ و مير بر اثر مصرف آنتي اكسيدان ها را مردود دانسته اند، اما دكتر كريستين گلود از بيمارستان دانشگاه كپنهاگ كه هدايت اين مطالعه را بر عهده داشت مي گويد: پيام اصلي اين تحقيق اين است كه پيشگيري از پيري، از طريق مصرف بتاكاروتن، ويتامين A و ويتامين E توصيه نمي شود.
شناسنامه آنتي اكسيدان ها
همان طور كه از نامشان پيداست، آنتي اكسيدان ها تركيبات يا مواد مغذي در غذاها هستند كه قادرند با فرآيند فيزيولوژيك اكسيداسيون در بافت ها مقابله كنند. در واقع زماني كه سلولهاي بدن ما، براي انجام فعاليت هاي متابوليك خود (سوخت و ساز مواد در بدن) از اكسيژن استفاده مي كنند، به شكل طبيعي موادي موسوم به راديكالهاي آزاد ايجاد مي شوند كه قادر به ايجاد آسيب هاي بافتي خواهند بود و آنتي اكسيدان ها با خنثي كردن اثرات زيان بخش راديكالهاي آزاد از اين آسيب ها جلوگيري مي كنند. جالب است بدانيد كه همين روند اكسيداتيو است كه باعث مي شود روغن فاسد شود ، سيبي كه پوست آن گرفته شده تغيير رنگ دهد و آهن زنگ بزند.
اكسيدان هاي حاصل از فرآيندهاي داخل بدن، در نتيجه تنفس هوازي، متابوليسم و التهاب تشكيل مي شوند. راديكال هاي آزاد اگزوژن (خارجي) نيز از فاكتورهاي محيطي مانند آلودگي، نور خورشيد، ورزش شديد، اشعه ايكس، سيگار و الكل ناشي مي شوند. از آنجايي كه سيستم هاي آنتي اكسيداني بدن ما كامل نيستند، بنابراين با افزايش سن بخش هاي سلولي آسيب ديده به واسطه اكسيداسيون در بدن جمع مي شوند و به اين دليل است كه استفاده از منابع غذايي حاوي مواد آنتي اكسيدان ضروري به نظر مي رسد.
قضاوت عجولانه
آنچه مسلم است اين است كه تحقيقات جديد و شگفت انگيز درباره خواص آنتي اكسيدان ها، چيزي نيست كه بتوان به راحتي از كنارش گذشت. البته عمده اين تحقيقات، تكيه بر اثربخشي مواد موجود در منابع طبيعي دارد، همانگونه كه برخي محققان اكنون معتقدند كه آنتي اكسيدان ها تنها زماني تاثير دارند كه به صورت غذا مصرف شوند. به عبارت ديگر افرادي كه غذاهاي مملو از ويتامين مي خورند سالم تر از آنهايي هستند كه ويتامين ها را به صورت قرص و كپسول مصرف مي كنند.
جالب است بدانيد كه انجمن قلب آمريكا هم، مصرف مكمل هاي آنتي اكسيداني را به افراد توصيه نمي كند، تا اطلاعات بيشتري در اين زمينه به دست آيد. در عوض پيشنهاد مي كند همه سعي كنند روزانه تنوعي از غذاها را از همه گروههاي غذايي اصلي مصرف كنند. ويتامين C، ويتامين E ، سلنيوم و كاروتنوئيدهايي مانند بتاكاروتن را بايد از مواد غذايي و نه از مكمل ها دريافت كرد. مثلاً ويتامين E در روغن هاي گياهي، گردو، بادام زميني، بادام، زيتون، آواكادو،جوانه گندم، جگر و سبزيجات داراي برگ سبز موجود است. منابع مناسب ويتامين C شامل مركبات مانند پرتقال و گريپ فورت، كلم بروكلي، سبزيجات داراي برگ سبز، گوجه فرنگي، فلفل، سيب زميني، طالبي و توت فرنگي هستند. از مواد غذايي حاوي بتاكاروتن(پيش ساز ويتامين A)، مي توان به هويج، طالبي، انبه، پاپايا،كدو تنبل، فلفل، اسفناج، كلم، هلو و زردآلو اشاره كرد.

اخبار كوتاه
طب اسلامي، الگوي طب امروزي: دكتر كامران باقري ژلنكراني، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در همايش سراسري طب النبي گفت: در حال حاضر بسياري از بيماري ژها با نگاه پزشكي امروز قابل درمان نيست و از اين رو بايد با نگرشي جديد كه برگرفته از نگاه جامع ژنگر طب اسلامي است، به درمان بيماري ژها پرداخت.
بيماري هاي قلبي، شايع ترين علت ناتواني هاي مزمن: نارسايي قلب، سالانه جان۵۰ هزار نفر ايراني را مي گيرد. دكتر عليرضا زالي در نخستين كنگره سراسري نارسايي قلب كه به همت مركز تحقيقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي برگزار شد، گفت: بيماري هاي قلبي و عروقي علاوه بر افزايش آمار مرگ و مير در كشور، بار اقتصادي و اجتماعي سنگيني را نيز به جامعه تحميل مي كنند.
يك دارو براي دو بيماري: داروي سرطان پروستات براي اولين بار در كشور ساخته شد. به گزارش ايلنا، اين دارو از جمله مشتقات سنتتيك هورمون هاي آزادكننده گونادوتروفين از غده هيپوفيز است كه علاوه بر سرطان پروستات براي اندومتريت و نازايي نيز مورد استفاده قرار مي گيرد.
نگراني از سرنوشت بودجه بيماران خاص: مجلس مراقب باشد كه بودجه بيماران خاص در سال آينده به سرنوشت سال جاري دچار نشود. مديرعامل انجمن حمايت از بيماران كليوي گفت: در سال 1385 اعتبارات مربوط به بيماران خاص به صورت يكجا به سازمان بيمه خدمات درماني واگذار شد، در حالي  كه براساس آمارهاي موجود سازمان مذكور حدود 50 درصد بيماران خاص را تحت پوشش خود دارد.
فعاليت 50 تخت از 6 هزارتخت: در حال حاضر كشور ما به 770 متخصص طب فيزيكي و همچنين 6 هزار تخت بستري توانبخشي نيازمند است اما هم اكنون تنها 170 متخصص و كمتر از 50 تخت بستري توانبخشي در كشور موجود است. به گزارش ايسنا، دكترغلامرضا رئيسي دبيرعلمي نهمين كنگره سراسري طب فيزيكي و توانبخشي هدف اصلي از توانبخشي را ارتقاي كيفيت زندگي افراد دانست كه در كشور ما توجه چنداني به آن نمي شود.

محققان
مي گويند
لپ تاپ عليه مردان
015975.jpg
كار با وسايل و تجهيزات مدرن، ظرايفي دارد كه بي توجهي به آنها مي تواند خطرها و زيان هاي گوناگوني داشته باشد. خوشبختانه محققان هستند و هر روز به ما مي گويند كه با هر يك از اين وسايل چگونه رفتار كنيم و چرا. اين بار محققان درباره
لپ تاپ هشدار داده اند، آن هم به مردان. نتيجه تحقيقات آنها نشان مي دهد اگر مردان موقع استفاده از رايانه لپ تاپ، آن را روي پايشان بگذارند، ممكن است باعث ناباروري آنها شود. اين موضوع را پايگاه اينترنتي Health Day گزارش داده است.
اما ارتباط بين ناباروري مردان و كار با رايانه چيست؟ غدد جنسي مردان طوري طراحي شده كه بايد در درجه حرارتي كه اندكي پايين تر از دماي طبيعي بدن است، قرار داشته باشند. اگر به هر دليلي درجه حرارت آنها بالاتر برود، كار آنها مختل مي شود و همين در دراز مدت باعث ناباروري آنها مي شود. گذاشتن لپ تاپ بر روي پا هم همين اثر را دارد، يعني باعث بالارفتن درجه حرارت كيسه بيضه و در نتيجه كاهش عملكرد مناسب آنها مي شود. به همين دليل محققان توصيه مي كنند از لپ تاپ به مدت طولاني استفاده نشود و به خصوص از قراردادن آن بر روي پا خودداري شود. آنها مي گويند بهتر است افرادي كه به طور مداوم از رايانه استفاده مي كنند، انواع معمولي و روميزي آن را انتخاب كنند. البته تحقيقات قبلي نشان داده بود كه كار زياد با رايانه عوارض جسمي گوناگوني را به همراه دارد. مثلاً سوزش يا تاري ديد، مشكلات اسكلتي از قبيل درد انگشتان و مچ دست، گردن و كمر. لپ تاپ ها به دليل آن كه صفحه نمايشگر آنها پايين تر از چشم ها قرار مي گيرد، ممكن است در دراز مدت اثر بيشتري را روي دردهاي كمر و گردن داشته باشند و به همين دليل است كه كار زياد با آنها به هيچ وجه توصيه نمي شود. حالا هم كه يك ضرر ديگر آن براي مردان پيدا شده است.
سيگاري ها بيشتر سل مي گيرند
سيگار ضرر دارد. آخر محققان بينوا اين را به چه زباني به شما بگويند؟ از سرطان و بيماري هاي انسدادي ريه نترسيديد؟ بفرماييد، اين هم سل. مطالعات جديد نشان مي دهد خطر ابتلا به سل و تبديل اين بيماري به سل فعال در افراد سيگاري
?? درصد بيشتر از افراد غيرسيگاري است.
به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس، محققان دانشگاه كاليفرنيا در بركلي ?? مطالعه را كه شامل اطلاعاتي درباره عواقب سيگاركشيدن و ابتلا به سل بود، مورد تجزيه و تحليل قرار دادند. به گفته مايكل بيتس از دانشكده بهداشت عمومي، آنان پي بردند كه احتمال ابتلاي افراد سيگاري به سل ?? درصد نسبت به افراد غيرسيگاري بيشتر است. ضمن اين كه در ميان افرادي كه ميزبان ميكروب اين بيماري شده اند، افراد سيگاري ? 5درصد بيشتر احتمال دارد كه به نوع فعال آن برسند. نتيجه گيري محققان اين است كه به طور كلي خطر ابتلا به سل فعال در يك سيگاري نسبت به يك غيرسيگاري كه شرايط مشابه او را دارد، ?/? برابر بيشتر است. خطر انتقال ميكروب سل و آلوده كردن افراد جديد در محيط هايي كه مرطوب و خشك هستند و تهويه مناسبي ندارند، بيشتر است. احتمالاً سيگار نيز از يك طرف شرايط محيطي بيروني را براي زنده ماندن ميكروب فراهم مي كند و از طرف ديگر با كم كردن قدرت ايمني بدن فرد سيگاري، او را آماده پذيرايي از بيماري سل فعال مي كند.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    بـورس    |    حوادث    |    بين الملل    |
|   سياسي    |    سلامت    |    شهري    |    دانش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |