شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۰ - Mar 3, 2007
احمدي نژاد پس از بازگشت از سودان:
ايران و سودان، مدافع حقوق يكديگرند
016014.jpg
گروه سياسي- محمود احمدي نژاد ديدگاه هاي سياسي ايران و سودان را نسبت به مسائل منطقه اي، جهان اسلام و بين الملل مشترك خواند و تاكيد كرد: ما در مجامع بين المللي از حقوق و سياستهاي سودان دفاع مي كنيم و اين كشور هم متقابلا مدافع حقوق و سياستهاي ايران است .
رئيس جمهوري روابط اقتصادي تهران خارطوم را رو به رشد خواند و اعلام كرد در سفرش به سودان توافقنامه هاي جديدي در زمينه هاي سرمايه گذاري، پروژه هاي عمراني، تجارت، علم، فن آوري،حرفه اندوزي و انتقال دانش صورت گرفته است كه اجراي آنها روابط دو كشور را به سطح مطلوب خواهد رساند.
به گزارش مهر، محمود احمدي نژاد پنج شنبه شب پس از سفري دو روزه به سودان، وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد تهران و در جمع خبرنگاران، با مطلوب خواندن سفر خود به سودان گفت: سودان يك كشور بزرگ اسلامي است و سطح همكاري هاي ما با اين كشور بسيار خوب و رو به رشد است.
گفت وگوي تلفني با اردوغان
محمود احمدي نژاد درحالي كه در سودان به سر مي برد، چهارشنبه شب با رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه، درباره روابط دوجانبه و مسايل منطقه بويژه اوضاع عراق گفت وگوي تلفني انجام داد. رئيس جمهوري در اين گفت وگوي تلفني كه به ابتكار نخست وزير تركيه صورت گرفت، با بيان اين كه جمهوري اسلامي ايران همواره از هر تلاشي براي تقويت، ثبات و امنيت در عراق حمايت كرده و مي كند، تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران مهم ترين اولويت را در هر راه حلي براي مساله عراق، حفظ و تقويت حقوق و منافع و امنيت مردم اين كشور و حمايت از دولت برخاسته از آراي مردم عراق مي داند. رجب طيب اردوغان نيز با اشاره به آخرين تحولات و شرايط عراق، بر لزوم هماهنگي و رايزني هر چه بيشتر كشورهاي منطقه، بويژه ايران و تركيه براي كمك به تقويت ثبات و امنيت در اين كشور تاكيد كرد.

خطيب جمعه تهران:
آمريكا بدون پيش شرط، پاي ميز مذاكره بيايد
گروه سياسي- خطيب جمعه تهران خطاب به رهبران آمريكا گفت: خيرتان در اين است كه بدون پيش شرط پاي ميز مذاكره بياييد.
حجت الاسلام والمسلمين سيد احمد خاتمي در خطبه هاي نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به حركات شيطنت آميز آمريكا در روزهاي اخير اظهار داشت: آمريكايي ها در پي آنند كه قطعنامه ديگري عليه ملت ايران با فشار و قلدري بر كشورها از شوراي امنيت بگيرند. خاتمي همچنين اظهار داشت: اميد غربي ها به اين است كه با صدور قطعنامه در داخل (كشور) ايجاد اختلاف كنند اما مي بينيد بحمدالله نتوانستند.
به گزارش ايرنا، امام جمعه موقت تهران افزود: از قطعنامه اول كه چيزي گيرتان نيامد. قطعنامه صادر كرديد اما ديديد كه آب از آب تكان نخورد. وي تصريح كرد: بدانيد ملت با دولت در موضوع انرژي هسته اي كاملا هماهنگ هستند. مسئله با تدبير، مصلحت، عزت و رهبري مقام معظم رهبري پيش مي رود. امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنانش با اشاره به توهين به ساحت مقدس پيامبر اعظم (ص)، گفت: اين كار آن هم در سالي كه مزين به نام نبي اعظم (ص) است بسيار زشت بود و اصلا قابل دفاع نيست. البته وزير آموزش و پرورش عذرخواهي و با متخلفان نيز برخورد كرد و اين نقطه  مقابل عملكردي است كه بعضي از مسئولان در گذشته داشته اند. خطيب نماز جمعه  تهران، با اشاره به اين كه دو موضع در اين قضيه مشاهده شده است، گفت: يك موضع در اين قضيه مخلصانه، دلسوزانه و غيرتمندانه بود اما برخي برخوردها، برخوردهاي سياسي انتقام جويانه و كينه توزانه بود.
به گزارش مهر، خاتمي در بخش ديگري از سخنانش به برگزاري كنفرانس اسلام آباد اشاره كرد و گفت: در پشت پرده اين كنفرانس با آمريكا و اسرائيل تباني كردند كه كشورهاي اسلامي، اسرائيل را به رسميت بشناسند. خطيب جمعه تهران، تصريح كرد: پاكستان مامن تروريست ها شده و تروريست هايي كه در زاهدان آدم مي كشند به پاكستان پناه مي برند. پاكستان بايد مراقب باشد بيش از اين به دام آمريكايي ها نيافتد كه بدون ترديد بازنده اين ميدان خواهد بود. ايران كشور قدرتمندي است و يقينا ارتباط و دوستي با ايران به مراتب بهتر از دوستي پاكستان با آمريكا و اسرائيل است و هيچ خيري در دوستي با آمريكا و اسرائيل نخواهند ديد.

آمريكا به هيأت ايراني بازهم ويزا نداد
ايرنا: دولت آمريكا با ناديده گرفتن وظيفه خود به عنوان دولت ميزبان، به اعضاي يك هيات ايراني براي شركت در كميسيون مقام زن در مقر سازمان ملل در نيويورك، ويزا نداد.
پيمانه هسته اي از اعضاي دفتر نمايندگي ايران در سازمان ملل روز پنجشنبه در نشست كميسيون مقام زن،اعتراض شديد ايران نسبت به عدم صدور رواديد از سوي دولت آمريكا براي هيات بلند پايه ايراني جهت حضور در اين اجلاس مهم بين المللي پيرامون حقوق بشر و زنان را اعلام كرد.
وي از قصور دولت آمريكا در ارائه رواديد براي هيات ايراني، باوجود طي تمام مراحل در فرصت مناسب و حتي توقف يك هفته اي اين هيات در كشور ثالث جهت دريافت رواديد، به عنوان نقض وظايف و تعهدات اوليه دولت ميزبان در برابر اعضاي سازمان ملل متحد ياد كرد.

شاهرودي، 6 روز به شرق آسيا مي رود
گروه سياسي - رئيس قوه قضائيه در سفري شش روزه به كشورهاي مالزي و اندونزي با مقامات ارشد قضائي اين دو كشور ديدار و گفت ژوگو مي كند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، آيت الله سيد محمود  هاشمي  شاهرودي فردا در رأس هيأتي عالي ژرتبه از مقامات قضائي كشور به كشورهاي مالزي و اندونزي سفر مي كند، تا ضمن ديدار و گفت ژوگو با مقامات قضائي و سياسي اين دو كشور، از مراكز و مجتمع ژهاي قضائي اين دو كشور مسلمان نيز بازديد كند.
اولويت اول دستگاه قضا
رئيس قوه قضائيه با اشاره به اين كه قوه قضائيه بايد در جهت اجرايي كردن اصل 44 و تحقق ايده هاي مقام معظم رهبري تلاش كند، اظهار داشت: يكي از اولويت هاي دستگاه قضائي در سال 86، تلاش براي اجرايي كردن اصل 44 است و تاكنون نيز چند جلسه با هدف شناسايي راهكارها و شرايط اجرايي آن بين مسئولان قضائي تشكيل شده است كه پس از نهايي شدن جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.

اخبار كوتاه
وزارت خارجه: منوچهر متكي وزير امورخارجه در اجلاس وزراي كنفرانس بين المللي كشورهاي با درآمد متوسط در مادريد تاكيد كرد: ايجاد محدوديت اقتصادي براي يك كشور، مشكلات فراوان و بحران هاي غيرقابل كنترلي براي كليت فرايند اقتصادي جهاني فراهم خواهد ساخت. به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه، وي با بيان اينكه تكيه بر مناطق اقتصادي به جاي اغراض سياسي بايد مورد توجه قرار گيرد، گفت: اگر دولت هاي ثروتمند شمال حداقل روابط اقتصادي خود را آلوده به مسايل سياسي بي پايه ننمايند توانسته اند به سطح قابل قبولي از عقلانيت مدرن دست يابند.
سپاه پاسداران: سردار سرلشگر پاسدار سيديحيي صفوي در مراسم گراميداشت سقوط بالگرد حامل فرماندهان سپاه در مناطق مرزي خوي اظهار داشت: نقش آفريني قدرتي در منطقه توسط ايران، موجب ترس استكبار جهاني شده است. فرمانده كل سپاه پاسداران همچنين تصريح كرد: اشرار ضد انقلاب از عراق بيرون خواهند رفت. وي افزود: به رغم حمايت صهيونيست و آمريكا از گروهك هاي شرور، رزمندگان اسلام با آمادگي بر جريانات ضد انقلابي تسلط دارند.
حوزه علميه: آيت الله عبدالله جوادي آملي گفت: بايد با عاملان طرح پرسش هاي موهن آزمون فرهنگيان برخورد قضائي شود. به گزارش ايسنا، خطيب نماز جمعه  قم به مسئله  اهانت به پيامبر اكرم (ص) اشاره كرد و افزود:اگر عوام يا برخي از وزارتخانه ها كاري مي كنند بايد دستگاه قضائي مسئله را پيگيري و به شدت با آن برخورد كند. امام جمعه  موقت قم تصريح كرد: نبايد در كشور اسلامي چون ايران كه پايگاه شيعه است به پيامبر اكرم (ص) توهين شود تا بتوانيم جوابي درخور براي خارجي ها داشته باشي
وزارت كشور: مصطفي پورمحمدي با تاكيد بر عزم دولت نهم براي خدمت رساني بيشتر گفت: كسي كه كار بيشتري انجام مي دهد اشتباهات بيشتري هم مي كند، اما قرار است تلاش بيشتري براي مردم انجام دهيم و از ظرفيت ها استفاده كنيم. به گزارش ايسنا، وزير كشور همچنين با بيان اين كه بايد در اجراي پروژه ها دقت بيشتري براي كاهش هزينه ها انجام شود توصيه كرد: در بهره برداري از كليه امكانات و مواهبي كه در اختيار داريم بايد صرفه جو باشيم كه البته اين صرفه جويي بين دولتمردان يك واجب و تكليف است كه بر دوش تك تك ماست.

منوچهر متكي:
طرف مقابل، شرايط آغاز مذاكرات را فراهم كند
گروه سياسي- وزير خارجه  با تأكيد بر تلاش تهران در جهت ازسرگيري  گفت وگوها درباره مسئله هسته اي گفت: بايد به ما اجازه بازگشت به گفت وگوها داده شود تا بحث و استدلال هاي خود را ارائه كنيم.
منوچهر متكي كه در مادريد پايتخت اسپانيا در جمع خبرنگاران صحبت مي كرد و مهر خبر آن را منتشر كرد افزود: همه خواهان گفت وگو درباره موضوع هسته اي ايران هستند بنابراين ما به طرف هاي گوناگون پيشنهاد مي كنيم تا اين گفت وگوها را پيش ببرند. متكي در عين  حال  تأكيد كرد: بايد حق ايران براي برخورداري از انرژي هسته اي صلح آميز به رسميت شناخته شود. ايسنا نيز گزارش داد متكي كه پس از گفت وگو با ميگوئل آنخل موراتينوس، همتاي اسپانيايي خود با خبرنگاران گفت وگو مي كرد از جمله شرايط تهران براي آغاز مذاكرات پيرامون برنامه  هسته اي  خود را گسترش تعداد شركت كنندگان در اين روند اعلام كرد.

مذاكرات درباره برنامه هسته اي ايران ادامه دارد
تلاش 1+5 براي تهيه پيش نويس قطعنامه جديد
گروه سياسي - ادامه جلسات معاونين سياسي وزيران خارجه گروه موسوم به 1+ 5 درباره برنامه هسته اي ايران كه دومين نشست خود را پنجشنبه شب گذشته بصورت ويديو كنفرانس برگزاركردند به امروز موكول شد.
در اين ميان مقامات آمريكايي و اروپايي ادعا مي كنند كه به پيشرفت هايي در جهت تهيه پيش نويس قطعنامه جديد تحريم بر ضد ايران دست يافته اند و اين درحالي است كه روز گذشته روزنامه انگليسي زبان چايناديلي از اختلاف عميق آمريكا با چين  و روسيه بر سر چگونگي رفتار با برنامه هسته اي ايران خبرداد و فايننشال تايمز نيز نوشت: اتحاديه اروپا با درخواست آمريكا براي اقدام عليه بانك سپه و روسيه با محدود كردن تعاملات تسليحاتي با ايران مخالف است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، وزارت خارجه آمريكا روز گذشته با طرح اين ادعا كه در مذاكرات پنجشنبه شب گذشته كشورهاي 1+5 به پيشرفت هايي در زمينه اعمال تحريم هاي جديد بر ضد ايران دست يافتند، اعلام كرد تلاش براي تهيه پيش نويس قطعنامه جديد از چند روز آينده آغاز خواهد شد.
ژوان مور، يكي از سخنگويان وزارت خارجه آمريكا گفت: در تبادل نظر پنجشنبه ميان معاونين وزراي خارجه۱+5 كه تقريبا۲ ساعت به طول انجاميد، توافق هايي بر سر برخي موارد مشمول تحريم هاي جديد حاصل شد و البته درباره چند مورد ديگر همچنان بايد گفت وگوها ادامه يابد.
همچنين فيليپ دوست بلازي، وزيرخارجه فرانسه روز گذشته مدعي شد: كشورهاي عضو گروه شش كاملا بر سر چارچوب تحريم هاي جديد بر ضد برنامه هسته اي ايران با يكديگر توافق دارند.
درهمين حال دفتر مطبوعاتي نخست وزير ايتاليا اعلام كرد:  در مذاكرات رومانو پرودي با علي لاريجاني، درباره برنامه هسته اي ايران تبادل نظراتي انجام شد اما پيشنهادي كه بتواند به ازسرگيري مذاكرات كمك كند و تنش هاي كنوني را كاهش دهد ارائه نگرديد.

پرونده
زهرا ابراهيمي
آنهايي كه آمدند و آنهايي كه رفتند
رهبر معظم انقلاب اسلامي در حكمي بر تعداد كرسي هاي مجمع تشخيص مصلحت نظام افزودند و با معرفي 5 عضو جديد، تركيب جديد مجمع را براي يك دوره پنج ساله ديگر منصوب كرده و هاشمي رفسنجاني را دوباره به رياست اين مجمع برگزيدند.
كارشناسان معتقدند تركيب تازه بر قدرت مجمع تشخيص مصحلت نظام خواهد افزود. مطابق قانون اعضاي حقوقي اين مجمع رؤساي سه قوه، فقهاي شوراي نگهبان، وزير يا رئيس دستگاهي كه موضوع مورد بحث در مجمع به آن دستگاه مربوط است و رئيس كميسيون متناسب با موضوع بحث در مجلس شوراي اسلامي هستند.
با حكم جديد اعضاي حقيقي عبارتند از: جنتي، واعظ طبسي، اميني نجف آبادي، حداد عادل، امامي كاشاني، موحدي كرماني، حسن حبيبي، ميرحسين موسوي، علي اكبر ولايتي، دري نجف آبادي، محمدي ري شهري، حاج شيخ حسن صانعي، حسن روحاني، حبيب الله عسگراولادي، علي لاريجاني، محمدرضا باهنر، مجيد انصاري، سيدمصطفي ميرسليم، توسلي محلاتي، سيدمرتضي نبوي، علي اكبر ناطق نوري، سيد حسن فيروزآبادي، غلامرضا آقازاده، بيژن نامدار زنگنه، محسن رضايي، حسين مظفر، محمد هاشمي، محمد رضا عارف، محمد جواد ايرواني، پرويز داودي، غلامحسين محسني، علي آقا محمدي، محمد فروزنده و داود دانش جعفري.
بر اساس اين حكم پرويز داودي، غلامحسين محسني، علي آقا محمدي، محمد فروزنده و داود دانش جعفري اعضاي جديدي هستند كه به اعضاي حقيقي مجمع تشخيص مصلحت نظام اضافه شده اند و تركيب اين مجمع از 39 نفر به 44 نفر افزايش يافته. علي آقامحمدي، محمد فروزنده و داوود دانش جعفري قبلاً نيز در كميسيون هاي مجمع اشتغال داشتند. محمد هاشمي و علي لاريجاني هركدام 10 سال رياست سازمان صدا و سيما را به عهده داشتند، همچنين حسن روحاني و علي لاريجاني دو نفر دبيران سابق و فعلي شوراي عالي امنيت ملي هستند.
از ميان رؤساي سابق دولت، ميرحسين موسوي و هاشمي رفسنجاني در مجمع حضور دارند و تنها محمد خاتمي است كه به خواست خود بعد از پايان دوره رياست جمهوري اش از پذيرفتن هر شغلي عذر خواسته است. از رؤساي مجلس شوراي اسلامي هم هاشمي رفسنجاني، علي اكبر ناطق نوري و حدادعادل در مجمع عضويت دارند و تنها مهدي كروبي است كه بنا به خواست خود بعد از اعلام نتايج دور اول انتخابات رياست جمهوري نهم از مجمع كنار رفته است.عبدالله نوري و موسوي خوئيني ها دو مقام ديگر از اعضاي دوره هاي اول مجمع تشخيص مصلحت نظام هستند كه در اين دوره عضويت ندارند. موسوي خوئيني ها خود در دوره اصلاحات از شركت در جلسات خودداري كرد و عبدالله نوري هم پس از محاكمه و زندان از عضويت در مجمع باز ماند.
پرويز داوودي معاون اول رئيس جمهور، غلامحسين محسني اژه اي و داوود دانش جعفري از اعضاي كابينه احمدي نژاد هستند كه در تركيب تازه وارد شده اند.از ميان وزيران اطلاعات، علي فلاحيان و علي يونسي (وزيران دولت هاشمي و خاتمي) در مجمع نيستند و دري نجف آبادي هم كه مدتي در ابتداي دولت خاتمي در آن سمت قرار گرفت، كماكان عضو مجمع مانده است. محمدي ري شهري اولين وزير اطلاعات هم در مجمع عضو است.سه معاون اول رئيس جمهوري در سه دولت هاشمي، خاتمي و احمدي نژاد هم (حسن حبيبي، محمد رضا عارف و پرويز داوودي) در مجمع عضويت دارند.

آغاز دوره پنجم مجمع تشخيص مصلحت نظام
جايي براي تشخيص مصلحت
015957.jpg
جمهوري اسلامي از ويژگي هاي منحصربه فرد حقوقي و سياسي برخوردار است. تركيب و تحقق دو عنصر اسلاميت و جمهوريت در قالب قوانين اجرايي از اصلي ترين ويژگيهاي اين نظام به شمار مي آيد. تحقق جمهوريت از طريق تشكيل مجلس شوراي اسلامي و تحقق اسلاميت در قوانين از طريق تشكيل نهاد شوراي نگهبان، است با وجود رهبري در راس نظام جمهوري اسلامي، تدوين كنندگان قانون اساسي در سال 1358 تشكيلات و جايگاه جداگانه اي براي حل اختلاف بين دو نهاد جمهوريت و اسلاميت پيش بيني نكرده بودند. تا اينكه در سال 1366نخستين قدم ها براي تشكيل مجمع تشخيص مصلحت نظام برداشته شد.
دوره چهارم مجمع را مي توان فعال و سازمان يافته ترين دوران مجمع
نام برد
مهدي قمصريان


در سال هاي نخست شكل گيري نهادهاي قانونگذاري اختلافات عمدتاً در 2 موضوع قانون كار و قانون اراضي شهري بيش از همه ظهور پيدا كرد. سرانجام پس از مكاتباتي بين مقامات عاليرتبه و ذي ربط وقت كشور، درخواستي در بهمن ماه 1366 به امضاء رئيس جمهور وقت حضرت آيت الله سيدعلي خامنه اي، رئيس وقت مجلس شوراي اسلامي حجت  الاسلام اكبر هاشمي رفسنجاني، رئيس وقت ديوان عالي كشور آيت الله عبدالكريم موسوي اردبيلي، نخست وزير وقت مهندس ميرحسين موسوي و مرحوم حجت الاسلام حاج سيد احمد خميني براي چاره جويي در اين باره، تقديم امام خميني شد. نويسندگان نامه خطاب به معظم له، از ايشان خواستند تا براي حل عملي موارد اختلافي مجلس و شوراي نگهبان ، مرجعي را تعيين كنند كه با تشخيص آن مرجع، اختلافات مرتفع و معضلات حل شود.در اين نامه كه در بهمن ماه 1366 خدمت امام نوشته شد، آمده است:اطلاع يافته ايم كه جنابعالي درصدد تعيين مرجعي هستيد كه در صورت حل نشدن اختلاف مجلس و شوراي نگهبان از نظر شرع مقدس يا قانون اساسي، با تشخيص مصلحت نظام و جامعه، حكم حكومتي را بيان نمايد. در صورتي كه در اين باره به تصميم رسيده باشيد، با توجه به اينكه هم اكنون موارد متعددي از مسايل مهم جامعه بلاتكليف مانده، سرعت عمل مطلوب است ( امضا كنندگان:عبدالكريم موسوي، سيد علي خامنه اي، احمد خميني،مير حسين موسوي، اكبر هاشمي رفسنجاني)
پاسخ امام خميني به اين نامه بدين شرح بود : بسم الله الرحمن الرحيم‎/ گرچه به نظر اينجانب پس از طي اين مراحل، زير نظر كارشناسان كه در تشخيص اين امور مر جع هستند، احتياج به اين مرحله نيست، لكن براي غايت احتياط در صورتي كه بين مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان شرعا و قانونا توافق حاصل نشد، مجمعي مركب از فقهاي محترم شوراي نگهبان و حضرت حجج اسلام آقايان خامنه اي، هاشمي، اردبيلي، توسلي، موسوي خوئيني ها و جناب آقاي مير حسين موسوي و وزير مربوط براي تشخيص مصلحت نظام اسلامي تشكيل گردد و در صورت لزوم راي اكثريت اعضاي حاضر اين مجمع مورد عمل قرار گيرد. احمد در اين مجمع شركت مي نمايد تا گزارش جلسات به اينجانب سريعتر برسد.
دوره اول؛ آغاز
فعاليت مجمع را مي توان به 5 دوره تقسيم كرد : دوره نخست شكل گيري مجمع سال 1366 تا سال 1368 است كه به نوعي آغاز فعاليت اين مجمع نيز محسوب مي شود. در اين دوره وجود جنگ تحميلي و شرايط خاص سياسي و اجرايي كشور از ويژگيهاي خاص دوره ياد شده مي توان برشمرد. تركيب اعضاي مجمع دراين دوره ياد شده بدين شرح بود:
الف : فقهاي شوراي نگهبان
ب: آيت الله سيدعلي خامنه اي (رئيس جمهور وقت ) حجت الاسلام والمسلمين اكبر هاشمي رفسنجاني (رئيس مجلس وقت ) آيت الله عبدالكريم موسوي اردبيلي (رئيس شوراي عالي قضائي ) - توسلي محلاتي سيد محمد موسوي خوئيني ها و مير حسين موسوي (نخست وزير وقت ).
ج: حجت الاسلام سيد احمد خميني (فرزند حضرت امام )براي ارائه گزارش جلسات به حضرت امام.
دوره دوم؛ تثبيت
مجمع در پايان جنگ تحميلي در سال 1368 پس از بازنگري قانون اساسي در اين قانون و با وظايف احصاء شده در بندها و اصول 110، 111، 112 و 177 شكل گرفت. تركيب اعضاي مجمع طي دوره دوم بر اساس حكم مورخ 12/7/68 مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي بدين شرح شكل گرفت:فقهاي شوراي نگهبان (6نفر)،روساي قواي سه گانه،وزير مربوط ( وزيري كه موضوع مورد بحث مجمع مربوط به وي مي شود)،رئيس كميسيون مربوط در مجلس شوراي اسلامي (در صورتي كه موضوع بحث در مجمع مربوط به وي شود) و: محمدرضا مهدوي كني - يوسف صانعي - سيد احمد خميني - سيد محمّد موسوي خوئيني ها - محمّدعلي موحدي كرماني - حسن صانعي - محمّدرضا توسلي - عبدالله نوري و ميرحسين موسوي.
دوره سوم؛ رشد
دوره سوم مجمع كه با افزايش اعضاي حقيقي متشكل از شخصيت هاي عالي رتبه كشور در سال 1375 همراه بود، مجمع را وارد دوران جديدي از پويايي و بالندگي در جهت انجام كامل وظايف قانوني نمود.
تركيب اعضاي مجمع طي دوره سوم براساس حكم مورخ 27/12/75 بدين شرح است:
شخصيت هاي حقوقي عضو :
الف: روساي سه قوه مجريه، مقننه و قضائيه
ب: فقهاي شوراي نگهبان
ج: وزير يا رئيس دستگاهي كه موضوع مورد بحث در مجمع مربوط به آن مي شود
و شخصيت هاي حقيقي: هاشمي رفسنجاني، مهدوي كني، اميني نجف آبادي، عباس واعظ طبسي، احمد جنتي، محمد امامي كاشاني، حسن حبيبي، مير حسين موسوي، علي اكبر ولايتي، محمدي ري شهري، حسن صانعي، حسن روحاني، موسوي خوئيني ها، حبيب الله عسگر اولادي، قربانعلي دري نجف آبادي، علي لاريجاني، مصطفي مير سليم، توسلي محلاتي، عبدالله نوري، مرتضي نبوي، سيد حسن فيروز آبادي، غلامرضا آقازاده، بيژن نامدار زنگنه، محمّد هاشمي، محسن نوربخش، محسن رضائي (دبير مجمع) اين افراد به موجب حكم مورخ 27/12/1375براي يك دوره 5 ساله انتخاب شدند و هاشمي رفسنجاني نيز توسط مقام معظم رهبري به عنوان رئيس مجمع تشخيص مصلحت منصوب شد.
دوره چهارم؛ پويايي
دوره چهارم مجمع را مي توان فعال ترين و سازمان يافته ترين دوران مجمع نام برد،كه در سال 1380 اعضاي جديد مجمع طي حكم مقام معظم رهبري براي مدت 5 سال به رياست حجت الاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني انتخاب شدند.ساير اعضا عبارت اند از:
۱ - شخصيت هاي حقوقي عضو، عبارتند از: الف: روساي سه قوه، ب: فقهاي شوراي نگهبان، ج: وزير يا رييس دستگاهي كه موضوع مورد بحث در مجمع، مربوط به آن دستگاه است، د: رييس كميسيون مناسب با موضوع مورد بحث از مجلس شوراي اسلامي
۲ - شخصيتهاي حقيقي عضو، عبارتند از :حجج اسلام و آيات و حضرات: آقايان هاشمي رفسنجاني ، اميني نجف آبادي ، واعظ طبسي ، جنتي ، امامي كاشاني ، موحدي كرماني ، حسن حبيبي ، ميرحسين موسوي ، علي اكبر ولايتي ، محمدي ري شهري ، حاج شيخ حسن صانعي ، حسن روحاني ، حبيب الله عسگراولادي ، دري نجف آبادي ، علي لاريجاني ، مصطفي ميرسليم ، توسلي محلاتي ، مرتضي نبوي ، فيروز آبادي ، غلامرضا آقازاده ، بيژن نامدار زنگنه ، محمد هاشمي ، محسن رضايي ، علي اكبر ناطق نوري ، محمدرضا عارف ، غلامعلي حداد عادل ، مجيد انصاري ، حسين مظفر ، محمدرضا باهنر و محمدجواد ايرواني .
در ادامه حكم مقام معظم رهبري تصريح شد كه جلسات مجمع در هنگام بحث در مصوبات مورد تعارض مجلس و شوراي نگهبان، متشكل خواهد بود از همه اعضاي نامبرده و ديگر جلسات، متشكل خواهد بود، از اعضاي حقيقي به اضافه  رديف الف و ج و د از بند 1.
مهدي كروبي نيز پس از اتمام دوره نمايندگي و رياست مجلس ششم طي حكمي از سوي مقام معظم رهبري به عضويت مجمع تشخيص مصلحت نظام تعيين شد، هر چند كه خود بعد از دور اول انتخابات رياست جمهوري نهم از مجمع كنار رفت.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
حوادث
بين الملل
سلامت
شهري
دانش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |   سلامت   |  
|  شهري   |   دانش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |