شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۰ - Mar 3, 2007
مصوبه كميسيون تلفيق تغييركرد
بنزين 2 نرخي به جاي 150 توماني
گروه اقتصادي- با تغيير مصوبه كميسيون تلفيق در ساعات آخر شب چهارشنبه و تجديد نظر در مصوبه قيمت بنزين از سوي نمايندگان عضو اين كميسيون، ابهام در مورد سرنوشت بنزين در بودجه 86 بار ديگر افزايش يافت.
اعضاي كميسيون تلفيق درحالي كه پس از چندبار راي گيري، بر مصوبه پيشين يعني عرضه بنزين با قيمت 150 تومان بدون سهميه بندي اصرار داشتند و با توجه به آيين نامه داخلي مجلس احتمال تغيير اين مصوبه وجود نداشت، با راي گيري كه در آخرين لحظه رخ داد، پيشنهاد كميسيون برنامه و بودجه مجلس براي دو نرخي شدن بنزين يعني عرضه سهميه اي با قيمت 100 تومان و قيمت آزاد براي مازاد بر مصرف ، با راي مثبت نمايندگان تصويب شد.
به گفته محمد شاهي عربلو رييس كميسيون اقتصادي مجلس در اين جلسه با راي نمايندگان، 60 ميليون ليتر بنزين بصورت روزانه بايد بصورت سهميه بندي شده توزيع شود كه حدود 20 ليتر بنزين به خودروهاي عمومي مثل تاكسي ها و مسافركش ها و موتور تحويل مي شود و براي خودروهاي شخصي نيز روزانه تا 5 ليتر قابل عرضه است. براساس اين مصوبه هر مقدار بيشتر از سهميه تعيين شده از سوي دولت با قيمت واقعي به خودروها تحويل مي شود. به گفته شاهي عربلو براساس اين مصوبه بنزين سهميه بندي با نرخ 100 تومان از سه ماهه دوم سال عرضه مي شود.. در مصوبه تاكيد شده است كه نحوه و ميزان سهميه بندي توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي و وزارت نفت پيشنهاد و به تصويب هيات وزيران مي رسد. سهميه بندي شامل خودروهاي شخصي، تاكسي ها، خودروهاي مسافركش و موتورها مي شود ولي خودروهاي دولتي بايد بنزين را به قيمت آزاد تهيه كنند.
وي افزود:در مصوبه همچنين به دولت تكليف شده تا نرخ دوم بنزين را به نحوي تنظيم كند كه كل نياز داخلي برطرف شود و بيش از 5/2 ميليارد دلار تصويبي در بودجه براي واردات هزينه نشود.در اين مصوبه تاكيد شده كه دولت مي تواند تا آخر خرداد ماه سال 86 سهميه بندي را با اولويت كارت سوخت عملي كند.
رييس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي هر دو  مصوبه كميسيون تلفيق را واجد مشكلاتي دانست وگفت : مشكل مصوبه قبلي آثار تورمي بود و مشكل مصوبه دوم مشكل سهميه بندي و دو نرخي شدن. وي تاكيد كرد: تا طرح مسئله بنزين درصحن علني حدود پانزده روز وقت وجود دارد و نمايندگان از مركز پژوهش ها خواسته اند كار علمي در اين زمينه انجام دهد. نمايندگان نيز خود در اين مدت با نظر خواهي هايي كه از مردم خواهند كرد به هر يك از پيشنهادات مورد اشاره يا راه سومي راي خواهند داد. شاهي عربلو تاكيد كرد: كميسيون اقتصادي خواهان يافتن راهي است كه آثار اقتصادي مخرب را در زندگي مردم كاهش دهد.
مخالف آيين نامه
در اين زمينه علي اكبر آقايي رييس كميسيون عمران نيز كه از طرفداران پيشنهاد افزايش قيمت به 150 تومان بود با اشاره به راي گيري هاي مكرر در مورد بنزين، تاكيد كرد كه در روز آخر برخلاف آيين نامه داخلي و به رغم مخالفت برخي اعضاي كميسيون پيشنهاد كميسيون برنامه و بودجه مطرح و راي گيري شد و در نهايت راي آورد. وي افزود: با اين مصوبه قيمت بنزين با سهميه بندي 20 تومان افزايش مي يابد . درحالي كه مبلغ افزايش مورد نظر هيچ تاثيري بر مصرف ندارد و سهميه بندي موجب بروز مشكلات اجتماعي و فساد اقتصادي مي شود.وي تاكيد كرد: مسئله بنزين بيشترين تنش را در هنگام طرح در صحن علني خواهد داشت و احتمال تغيير مصوبه كميسيون وجود دارد. آقايي افزود: اكثر نمايندگان با سهميه بندي و دو نرخي شدن مخالف هستند ولي بايد انتظار كشيد و ديد كه روند بررسي در صحن علني مجلس چگونه خواهد كرد.

مجلس از امروز بررسي مي كند
بودجه 86 در برابر
2500 پيشنهاد نمايندگان
016065.jpg
گروه اقتصادي- لايحه بودجه 1386 با پايان يافتن بررسي كميسيون تلفيق، امروز به صحن علني مجلس شوراي اسلامي مي رود و به اين ترتيب حساس ترين، پرچالش ترين و آخرين مرحله بررسي و تصويب آغاز مي شود.
براساس ماده 108 آيين نامه داخلي مجلس، نمايندگان مردم در اولين گام و در مدت 10 ساعت در قالب 15 موافق و 15 مخالف كليات لايحه بودجه را بررسي و به راي مي گذارند. پيش بيني مي شود تمام وقت نمايندگان امروز به بررسي كليات اختصاص يابد و احتمالا اين بحث به فردا نيز كشيده شود. با اتمام بررسي و تصويب كليات، نمايندگان در سه شيفت كاري در روز ابتدا بخش هاي درآمدي و سپس هزينه اي را مورد بررسي و تصويب قرار مي دهند.
حميد رضا حاج بابايي عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي از ارائه 2500پيشنهاد نمايندگان و كميسيون ها و طرح آنها در صحن علني مجلس خبرداد و گفت: اين پيشنهادها در 10 جزوه چاپ شده و در اختيار نمايندگاه قرار گرفته است و بيش ترين وقت بررسي بودجه در صحن علني نيز مربرط به بررسي اين پيشنهادها است.
وي با تاكيد براينكه تغيير عمده اي در لايحه بودجه از سوي كميسيون تلفيق صورت نگرفته، افزود: با وجود انتقاد برخي از دستگاه  ها و وزارتخانه ها از بودجه تخصيصي، مجلس اين اعتبارات را دست كاري نمي كند و پيشنهادهاي دولت در لايحه را تصويب مي كند هرچند در اين زمينه مشكلات براي دستگاه هاي اجرايي در طول سال پيش خواهد آمد.
علي اكبر آقايي رييس كميسيون عمران مجلس و از اعضاي كميسيون تلفيق نيز تاكيد كرد: تغيير عمده اي در سقف 229 هزارميليارد تومان بودجه پيشنهادي دولت در بررسي هاي كميسيون رخ نداده و تنها حدود 5 تا 6 هزار ميليارد ريال به بودجه اضافه شد.
وي افزود: از اين ميان حدود 3هزار ميليارد ريال از محل فروش سهام شركت هاي دولتي به بودجه هاي عمراني اضافه شد و بودجه عمراني از محل فروش سهام شركتهاي دولتي را به 7 هزار ميليارد ريال رساند. همچنين در تبصره 2مبلغ 500 ميليون دلار براي توسعه ناوگان حمل و نقل پيش بيني شد كه مقداري تغيير كرد و مقررشد تا با سهم مساوي حمل ونقل هوايي و ريلي و اولويت بخش خصوصي هزينه شود.
يك عضو ديگر كميسيون تلفيق مجلس نيز در گفت و گو با مهر گفت: كميسيون تلفيق مجلس در بررسي جزئيات لايحه بودجه پيشنهاد دولت براي سال 86، شاكله آن را بهم نريخت.
عضو كميسيون تلفيق مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اين كه درمجموع لايحه پيشنهادي دولت در كميسيون تلفيق دستخوش تغييرشد يا نه، گفت: كميسيون تلفيق بر روي اين لايحه تغييري جدي ايجاد نكرده است.
مرتضي تمدن درخصوص قيمت پايه هر بشكه نفت در لايحه بودجه پيشنهادي دولت در بررسي هاي كميسيون تلفيق مجلس، خاطرنشان كرد: اين كميسيون هيچ گونه تغييري درقيمت پايه نفت ارائه شده از سوي دولت در لايحه بودجه 86 نداده است.قيمت بنزين و چگونگي عرضه آن در سال آينده و قيمت برخي كالاها نظير كالاهاي اساسي، برق، آب، گاز از پرچالش ترين مباحث بودجه در صحن علني مجلس خواهد بود كه وقت زيادي را نيز به خود اختصاص مي دهد. در صورتي كه نمايندگان با افزايش قيمت اين كالاها موافقت كنند اين به معناي پايان سياست تثبيت قيمت ها خواهد بود كه سه سال پيش به تصويب مجلس رسيده بود.
لايحه بودجه پس از تصويب در صحن علني براي تبديل شدن به قانون بايد به تصويب شوراي نگهبان نيز برسد. با توجه به زمان محدود احتمالا همزمان با بررسي مجلس كار بررسي آن در شوراي نگهبان نيز آغاز شود.

گفت و گوي روز
ساخت پالايشگاه در منطقه آزاد چابهار
مناطق آزاد تجاري و صنعتي از جمله بخش هايي است كه به اعتقاد بسياري از كارشناسان اقتصادي در دولت نهم مورد بي مهري قرار گرفته است. فعال كردن اين مناطق كه البته از ساختار و منطق اقتصادي برخوردار نيست و عملا در راستاي اتصال اقتصاد ايران به اقتصاد جهاني نقش كم رنگي ايفا كرده، در شرايط كنوني و در چارچوب رقابت هاي منطقه اي الزامي به نظر مي رسد و نيازمند توجه بيشتر و بهره گيري از سرمايه گذاري هاي عظيم آن است. با محمد سعيد توكل، مدير عامل منطقه آزاد چابهار در خصوص موانع و مشكلات اين منطقه گفتگو كرده ايم.

يكي از اهداف اصلي راه اندازي مناطق آزاد جذب سرمايه گذاران به اين مناطق است. تجربه منطقه آزاد چابهار در اين زمينه در طول يك سال گذشته چگونه بوده  است؟
براي جذب سرمايه گذاري داخلي در بخش هاي صنعت، شيلات، نفت، گاز، كشاورزي، صنايع فلزي و پتروشيمي تلاش هايي انجام شده است. در اين راستا در خصوص صنايع پايين دستي پتروشيمي شركت هاي دولتي و خصوصي را تشويق كرده ايم تا اقدام به احداث 2 واحد پتروشيمي كنند. سرمايه گذاري در اين زمينه از 10 ميليارد تومان خواهد بود تا 30 ميليارد تومان. در بخش صنايع بالا دستي هم تكيه بر روي توليد 2 محصول متانول و اوره آمونياك داريم. از آنجايي كه هزينه تمام شده توليد متانول تني 70 دلار در داخل است و قيمت فروش جهاني آن 500 دلار است، لذا تني 430 دلار سودآوري در اين سرمايه گذاري وجود دارد. همچنين راه اندازي پالايشگاه نفتي را هم با 30 درصد سرمايه گذاري منطقه، 30 درصد سرمايه گذاري از طريق ديگر و 40 درصد سرمايه گذاري از سوي چيني ها را هم پس از توافقي كه با وزارت نفت و شركت پخش فرآورده هاي نفتي داشته ايم مد نظر قرار داده ايم كه با اجرايي شدن آن به كشتي هاي عبوري نفت داده و براي تنظيم بنزين استان از اين پالايشگاه استفاده خواهد شد.
چندي پيش گمرك با وضع بخشنامه اي به نوعي كل درآمدهاي سازمان را براي مدتي متوقف كرد، اين مشكل چگونه رفع شد؟
با وجود آنكه اين بخشنامه به مدت 3 ماه كل درآمدهاي سازمان را بلوكه كرد، اما با تمهيداتي كه انديشيده شد بخش اعظم اين درآمد گرفته شد، اما مشكل اصلي كه بعد از اين رويداد براي منطقه و غرفه داران پاساژهاي تجاري اتفاق افتاد به مراتب كار را دشوارتر كرد. در حقيقت بر اساس بخشنامه اي كه از سوي رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا صادر شد اعلام گرديد كه اگر كالاي مسافري به شكل تجميعي حمل شود قاچاق به شمار مي آيد. اين در حاليست كه از نظر ما وقتي عوارض كالاهاي خريداري شده به مناطق آزاد پرداخت شود، مالك كالاها مي تواند به هر شكلي كه بخواهد آنها را حمل كند و اين قاچاق نيست.
بر اساس يكي از دستورات رئيس جمهوري دفاتر اداري مستقر در تهران ومراكزي كه در شهرستان ها فعاليت دارند بايستي در پايتخت تعطيل مي شدند در مورد منطقه آزاد چابهار آيا اين اقدام عملياتي شده است؟
به دنبال اعلام اين دستور از سوي رئيس جمهوري دفتر منطقه آزاد چابهار نيز در تهران تعطيل شد و بايد 120 نفر از پرسنل براي كار يا به منطقه  مي آمدند و يا اينكه بيكار مي شدند. از آنجايي كه اكثر افراد حاضر به حضور در منطقه نشدند لذا عده اي از نيروهاي كاري اين سازمان در تهران شغل خود را از دست دادند. در مقابل نيز عده اي ديگر براي كار از تهران به چابهار آمدند.

پيش نويس لايحه
اصلاح قانون نظام صنفي
نهايي مي شود
مهر: حسين فرجي از نهايي شدن پيش نويس لايحه اصلاح قانون نظام صنفي در آينده اي نزديك خبر داد.
رئيس مركز اصناف و بازرگانان ايران گفت: موارد اصلاحي قانون نظام صنفي به صورت طرح يا لايحه براي تصويب نهايي به دولت و مجلس شوراي اسلامي ارائه مي شود.
حسين فرجي درخصوص ضرورت اصلاح اين قانون افزود: از آنجا كه درقانون نظام صنفي جديد تغييرات ساختاري گسترده اي درباره تشكل ها و مجامع صنفي نسبت به قانون قبلي انجام شده و يك تشكل كشوري با عنوان شوراي اصناف ايجاد شده كه وظايف بسياري برعهده دارد ، از اين رو، اصلاح تعدادي از موارد قانوني و الحاق برخي موارد به آن ضروري احساس مي شود.

با تحولات بازارهاي سهام
نوسانات قيمت نفت
ادامه مي يابد
گروه اقتصادي با وجود افزايش قيمت نفت در هفته گذشته  به دليل برخي نگراني ها از كاهش ذخاير بنزين در آمريكا و تحولات پرونده هسته اي ايران، قيمت نفت ديروز اندكي كاهش يافت.
روز پنج شنبه قيمت نفت خام از 62 دلار فراتر رفته بود ولي ديروز در معاملات بازارهاي بين المللي هر بشكه نفت خام سبك آمريكا كمتر از 62 دلار معامله شد.
خبرگزاري رويتر در گزارشي با اشاره به تاثير روند تحولات بازار بورس هاي آسيايي بر بازار نفت به نقل از برخي از دست اندركاران بازار از تلاطم بيشتر در بازار نفت خبر داده است. به اعتقاد اين كارشناسان سقوط بي سابقه در بازارهاي بورس در آسيا كه ناشي از تحولات بي سابقه بازار بورس در چين است بازار بي ثباتي را براي دست اندكاران معاملات نفتي بوجود خواهد آورد.
اوپك قيمت را بهبود مي  بخشد
در همين حال وزيري هامانه وزير نفت كشورمان با اشاره به تعهد ايران به كاهش 249 هزار بشكه از سقف توليد نفت خام در 2مرحله گفت: در صورت همكاري كشور    هاي عضو اوپك به كاهش توليد، سبد قيمت نفت اوپك به مرز 60 دلار خواهد رسيد.

گفت و گو
جواد حميدي
jhamidi@ hamshahri . org
چامسكي: جهان نا امن تر شده است
015990.jpg
نوام چامسكي از چهره هاي مشهور آكادميك درآمريكا محسوب مي شود. وي كه داراي دكتراي زبان شناسي است و در اين علم صاحب تئوري مي باشد در امور سياسي نيز صاحب نظر است. چامسكي از منتقدين جدي سياستهاي افراطي تيم نو محافظه كار مسلط بر كاخ سفيد است و از هر فرصتي آشكارا براي سرزنش بوش و دولتش بعنوان مسئولان فاجعه سياسي اعتباري بوجود آمده براي ايالات متحده بهره جسته است. آنچه از پي مي آيد گفتگوي اختصاصي همشهري با اين نام آشنا در محافل علمي آمريكا و جهان است.
چرا سياستهاي امريكا طي 5- 6 سال گذشته موجب شده است اين كشور تا اين اندازه در جهان منزوي گردد؟
پاسخ كاملا مشخص است و دلايل آن آشكار. سياستهاي ايالات متحده طي اين دوره به آنچنان شكست هايي منجر شده است كه به هيچ وجه قابل توجيه نيست حتي در يك نظر سنجي در اروپا- قاره اي كه مردمان و حكومت هايش از حاميان سنتي آمريكا محسوب مي شوند- ايالات متحده و سياستهاي اين كشور بزرگترين تهديد عليه امنيت جهاني قلمداد مي شود.
به عقيده شما سياستهاي يكجانبه گرايانه آمريكا طي اين دوره جهان را به مكان امن تري تبديل كرده است؟
در مورد جنگ عليه تروريسم صحبت مي كنيد؟
دقيقا.
نتيجه سياست جنگ طلبانه موسوم به جنگ عليه تروريسم مشخص است. اين سياست نه تنها جهان را به مكان امن تري تبديل نكرده، بلكه فضا را براي عمليات تروريستي مهيا تر نيز نموده است. بر اساس يك تحقيق كه توسط موسسه رند درآمريكا منتشر شد، سياستهاي ضد تروريسم آمريكا بويژه حمله به عراق، جهان را بيش از 7 بار در برابر حملات تروريستي و بطور كل پديده تروريسم آسيب پذير تر ساخته است.
البته فكر مي كنم بوش و دستگاه ديپلماسي دولت وي طي يك سال گذشته تا حدودي سياستهاي هاي افراطي خود را تعديل كرده است.
در واقع مجبور شده است دست به اين تعديل سياست بزند. ايدئولوژي همان ايدئولوژي است. جان بولتن همان جان بولتن است و ديك چني نيز تغييري نكرده است. اما اينكه چرا شاهد اين تغيير رويكرد هستيم تنها به دليل جبر است. راهي ديگر وجود نداشته است. اين دولت هرجا به اعمال زور و فشار روي آورده است نتيجه عكس گرفته است. البته در مواردي انگشت شمار همچون ليبي اين فشار نتيجه داده است اما در اكثر قريب به اتفاق موارد خير. كاهش محبوبيت داخلي، افتراق متحدان سنتي، افزايش تنفر از امريكا در خاورميانه و موارد ديگر همگي باعث شده است اين دولت مجبور به نرمش شود.

جايگاه صنعت صيد كشور در منطقه و اقيانوس هند
تن ماهيان در ايران
015987.jpg
بر اساس برنامه چهارم توسعه سازمان شيلات ايران تا پايان سال 1388 بايد به توليد 762 هزار تن آبزي برسد. اين در حالي است كه طبق آمارهاي موجود در اولين سال برنامه پايان سال 1384 7 درصد از برنامه جلو هستيم به نحوي كه در اين سال معادل 522 هزار تن ميزان توليد آبزيان در كشور بوده است.
اين درحالي است كه در سبد توليدي سازمان شيلات با كميت 522 هزار تن توليد سهم ويژه اي به تن ماهيان حوزه جنوبي كشور داده شده به نحوي كه از ميزان صيد درياها كه 388 هزار تن بوده است، سهم آبهاي جنوب كشور در اين صيد حدود 364 هزار تن بوده كه فقط بخش ماهيان تن معادل 156 هزار تن بر آورد شده است.به عبارت ديگر اين ميزان صيد 30 درصد كل توليدات آبزيان آبهاي داخلي و درياهاست. به همين دليل براي اولين بار در كشور همايش ماهيان تن در استان سيستان و بلوچستان با هدف معرفي هر چه بيشتر مزيت اين ماهيان براي كسب درآمد چه در داخل و چه در خارج از كشور در اوايل اسفند ماه برگزار شد. علت انتخاب چابهار براي برپايي اين همايش ناشي از سهم 80 درصدي صيد ماهيان تن در اين منطقه بوده است.

ايران با داشتن ذخاير آبزي، سهم قابل ملاحظه اي در توليد ماهيان به ويژه ماهيان تن دارد. به عبارت ديگر تاكنون 100 هزار تن از توليدات ماهيان تن مربوط به آبهاي دور و 56 هزار تن نيز مربوط به تن ماهيان در آبهاي داخلي است. در اين ميان سهم هرمزگان و بوشهر در صيد ماهيان تن نيز به ترتيب معادل 15 و 5 درصد است.
در همين زمينه رئيس سازمان شيلات ايران مي گويد: هم اكنون 45 كشور درگير صيد ماهيان تن در اقيانوس هند هستند كه ايران در غرب اين اقيانوس داراي رتبه اول در برداشت تن ماهيان است.
به گفته دكتر شعبانعلي نظامي، در برداشت تن ماهيان در اقيانوس هند ايران رتبه دوم را داراست و رتبه اول از آن اندونزي است.
وي معتقد است: كشورمان در برداشت آبزيان در تمام جهان از آبهاي اقيانوس ها رتبه چهارم را دارد و در بخش تن ماهيان در كل آب هاي دنيا رتبه 12 را داراست كه به اين ترتيب از آمريكا هم جلوتر است.
وي با اشاره به اينكه 6 درصد صيد جهاني از نظر كميت به تن ماهيان مربوط مي شود، افزود:در اين ميان ارزش تجارت آبزيان 9 درصد تجارت جهاني است كه مي توان مدعي شد سومين تجارت از نظر تجارت آبزيان دنيا به تن ماهيان مربوط مي شود.
وي بر لزوم اقتصادي كردن صيد تن ماهيان تاكيد دارد و مي گويد: وقتي يك كيلو گرم ماهي تن در ژاپن تا 120 دلار به فروش مي رسد پس در ايران نيز با استفاده از ماده 18 قانون 4 بهره وري ارزش افزوده اين محصول را بايد افزايش دهيم.
وي در خصوص كيفيت پايين تن ماهيان در كشور اظهار مي كند: تاكنون شناورهاي صيادي به سيستم برودتي مجهز نبوده اند كه امسال 230 شناور در چابهار به اين سيستم مجهز مي شوند.
وي مي افزايد: بر اساس برنامه چهارم توسعه بيش از يك هزار شناور صيادي به اين سيستم مجهز خواهند شد كه اين رقم در سال آينده به 1400 شناور خواهد رسيد.به گفته نظامي، با تجهيز شناورهاي صيادي به اين سيستم آبزيان با روش مناسبي نگهداري خواهند شد كه اين امر موجب ارتقاي كمي و كيفي توليد خواهد شد.
... و كشتي هاي بزرگ
طبق برنامه ريزي هاي انجام شده قرار است در ماه  آينده بزرگترين كشتي پرساينر با ظرفيت 15 هزار به ناوگان صيد كشور در منطقه چابهار بپيوندد كه با استفاده از آن سهم صيد ماهيان تن در سال آينده به 300 هزار تن بالغ خواهد شد.
در همين زمينه يك كارشناس شيلات مي گويد: از آنجايي كه خانواده ماهيان تن ماهياني هستند كه با مهاجرت هاي طولاني به شكل دسته جمعي در آبها حركت مي كنند و قابليت صيد از عمق 20 تا 250 متري را دارند، لذا عدم حمل مناسب آنها مي تواند زمينه ساز توليد هيستامين در بافت ماهي شده و قابليت فساد پذيري آن را افزايش دهد.
به گفته شريفيان، به همين دليل صيد اين ماهيان از آبهاي ساحلي درياي عمان و اقيانوس هند غربي نيازمند ابزار و تكنولوژي پيشرفته براي رديابي و شناسايي گله هاي تن ماهيان است كه براي اين منظور خريد كشتي هاي صيد صنعتي تونا پرساينر مشخص مي شود.
وي تاكيد مي كند: بر اين اساس به منظور افزايش سهم ايران در صيد اين ماهيان از آبهاي اقيانوس هند غربي در سال 1369 تعداد 2 فروند كشتي صيادي آزادگان 1 و 2 به عنوان اولين شناورهاي پرساينر و در سال 1374 كشتي آزادگان 3 خريداري شده اند.
وي مي گويد: با توجه به سياست خصوصي سازي در سال 1380 تعداد 2 فروند كشتي صيادي هوور 1 و 2 و متعاقب آن كشتي هاي هوور 3،كوشا 2 و بلوچ به ناوگان تونا پرساينر ايران پيوستند كه در حال حاضر ناوگان موجود با توان 8 فروند كشتي صيادي به فعاليت مي پردازند.
وي مي افزايد: بر اساس برنامه چهارم توسعه سقف اين كشتي ها بايد به 15 فروند برسد.
وي در مورد مشكلات صيد صنعتي تن ماهيان مي گويد: همواره فعاليت صيد صنعتي تن ماهيان در گيرودار مشكلات زيادي بوده و هست كه انجام هماهنگي و مساعدت مسوولان سازمان شيلات و سازمان هاي ذي ربط در اين راستا ضروري به نظر مي رسد.
به گفته وي، نيازهاي بندري كشتي هاي صيد صنعتي كه منجر به توقف هاي طولاني شناورها براي انجام عمليات تدارك و تخليه مي شود گاه موجب از دست رفتن زمان صيد، كاهش صيد و حتي كاهش درآمد نيز مي گردد.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
دانش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |   سلامت   |  
|  شهري   |   دانش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |