شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۰ - Mar 3, 2007
مهدي چمران،رئيس شوراي عالي استان ها:
كاهش اختيارات شوراها نگران كننده است
گروه شهري- رئيس شوراي عالي استان ها و شوراي اسلامي شهر تهران نتايج بررسي اصلاحيه قانون شوراها در شوراي نگهبان را ادامه روند كاهش اختيارات و محدودتر شدن شوراهاي شهر و روستا دانست. و نسبت به آن ابراز نگراني كرد.
مهدي چمران گفت: شوراي نگهبان بسياري از بندهاي مصوبات مجلس را در اين رابطه مغاير با قانون اساسي تشخيص داده و ما از نمايندگان مجلس مي خواهيم بر اساس قانون و مقررات، ضمن بازنگري بر مصوبات خود و دفاع از شوراها به عنوان فراگيرترين نهادهاي مردمي پافشاري كنند. وي روز شنبه در حاشيه سي ونهمين و آخرين اجلاس شوراي عالي استان ها در سال جاري با بيان اين كه شوراي نگهبان بندهايي از قانون مذكور را مغاير قانون اساسي تشخيص داده گفت حتي برخي مواردي را كه قبلاً همين شورا تأييد كرده بود اين بار آنها را رد و مغاير قانون اعلام كرد.
وي با اشاره به روند كاهش اختيارات شوراها بر اساس لايحه دولت و مصوبه مجلس افزود: به رغم همه اينها شوراي نگهبان نيز از اختياراتي كه مجلس داده بود كاست و محدوديت ها را بيشتر كرد. چمران افزود: براي نمونه مجلس در بررسي اصلاح قانون شوراها برخي اختيارات از جمله اختيار راه اندازي شوراياري ها را از شوراها گرفت و متأسفانه شوراي نگهبان با آنها موافقت و علاوه بر آن محدوديت هاي ديگري را براي شوراها ايجاد كرد.
درخواست از نمايندگان مجلس
شوراي عالي استان ها همچنين با صدور بيانيه اي از نمايندگان مجلس خواست تا بر تصويب قانون شوراها و عدم محدوديت اختيارات آنها از سوي شوراي نگهبان پافشاري كند. در بخشي از اين بيانيه با ابراز تأسف از اعمال محدوديت و كاهش اختيارات شوراها آمده است، شوراي نگهبان محدوديت هايي را فراتر از مصوبات تأييد شده اين شورا در زمينه طرح اصلاح وظايف و اختيارات شوراها اعمال نموده كه نگراني هايي را در ميان شوراهاي سراسر كشور به وجود آورده است. اعضاي شوراي عالي استان ها در اين بيانيه همچنين از نمايندگان مجلس خواسته اند در بررسي اشكالات ايراد شده از سوي شوراي نگهبان با رعايت تمامي جوانب و استفاده از دلايل قانوني ارائه شده اين شورا از طريق اصلاح ابهامات و اصرار بر مصوبه خود از جايگاه واقعي شوراها دفاع كنند.
در اين بيانيه همچنين با اشاره به بيانات و رهنمودهاي مقام معظم رهبري در خصوص اجراي اصل 44 قانون اساسي مبني بر كاهش تصدي گري دولت از مسئولان و دستگاه هاي اجرايي كشور خواسته شده از ظرفيت ها و توانمندي هاي شوراها براي تسريع در تحقق اين اصل از قانون اساسي استفاده شود.
در اين نشست همچنين طرح اصلاح ماده 3 قانون تشكيلات وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و شهرداران مصوب اول خرداد ماه 85 با اصلاح و الحاق يك تبصره تصويب شد.
تمديد مهلت تثبيت تجاري ها
گروه شهري- مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران در حاشيه سي ونهمين اجلاس شوراي عالي استان ها از تمديد مهلت تثبيت واحدهاي تجاري و اداري در تهران خبر داد و گفت: با مصوبه هفته گذشته شوراي شهر تثبيت واحدهاي تجاري و اداري احداثي قبل از سال 80، با استفاده از بخشودگي 25 درصد براي واحدهاي تجاري و 50 درصد براي واحدهاي اداري را تا پايان شهريور ماه سال 86 تمديد شد.
رئيس شوراي شهر تهران علت تمديد را طولاني شدن مدت زمان بين اعتراض فرمانداري تهران به مصوبه آبان ماه شوراي شهر و اصلاح نهايي آن در هفته گذشته دانست و از صاحبان اين گونه املاك خواست با استفاده از فرصت پيش آمده نسبت به تثبيت املاك خود اقدام كنند.

سفر هاي نوروزي امسال۱۶درصد رشد داشت
پيش بيني بيش از 30 ميليون سفر نوروزي
016062.jpg
گروه شهري- پيش بيني مي شود كه در تعطيلات نوروزي سال 86، بيش از 30 ميليون سفر در سطح كشور جا به جا شوند.
به اعتقاد كارشناسان در حالي كه ميزان سفرهاي نوروزي در ابتداي سال 85 با 6 ميليون رشد مسافرت، نسبت به سال 84 در حدود 25 ميليون سفر رسيد، پيش بيني مي شود كه با افزايش توان حمل ونقل جاده اي و ريلي كشور، اين ميزان امسال نيز رشدي قابل توجه داشته و به 30 ميليون مسافرت در سطح كشور برسد.
افزايش 16درصدي سفرهاي نوروزي در سال 85 و كاهش 8 درصدي تلفات ناشي از تصادفات جاده اي از سويي و گسترش توان حمل  ونقل ريلي بين شهري و افزايش هزار دستگاه اتوبوس براي حمل ونقل مسافران نوروزي، رشد قابل توجهي را براي مسافرت هاي نوروزي به همراه آورده است.
به گزارش روابط عمومي سازمان پايانه هاي كشور، با به كارگيري بيش از 18 هزار اتوبوس براي جابه جايي مسافران نوروزي و افزايش بزرگراه هاي منتهي به شهرهاي مسافرپذير، امكان افزايش سفر شهروندان به مناسبت تعطيلات نوروزي بيشتر شده است.
همچنين روابط عمومي پليس راه كشور با اعلام افزايش تعداد پليس هاي مخفي در اتوبوس ها طي ايام نوروز از برنامه ريزي براي ايجاد كنترل هاي ايستگاهي اتوبوس ها در تمامي شهرها خبر داد.
برپايه اين گزارش، براي كاهش حوادث جاده اي كشور، امسال پليس راه دستورالعمل هاي چندگانه اي را براي كنترل ايمني ناوگان مسافري در تعطيلات نوروزي به كار خواهد گرفت.
همچنين استفاده از GPS كه براي نخستين بار در سال گذشته در 15درصد از اتوبوس هاي بين شهري مورد استفاده قرار گرفت، امسال نيز مورد توجه بوده و با افزايش توان نرم افزاري پليس راه در بيش از 30 درصد از اتوبوس هايي كه به حمل ونقل مسافر در ايام نوروز مي پردازند، به كار گرفته خواهد شد.

سيد محمدخاتمي:
به سمت انرژي جايگزين گام برداريم
گروه شهري- رئيس جمهور سابق ايران گفت: 30 درصد توليد انرژي كشوري مثل سوئيس از سوخت هسته اي است و ما هم بايد با تكيه بر گفت وگو مسير را براي استفاده از اين انرژي هموار كنيم.
سيدمحمد خاتمي كه پنج شنبه گذشته در مراسم اعطاي جايزه دكتر تقي ابتكار به تلاشگران عرصه محيط زيست سخن مي گفت افزود: براي جلوگيري از تخريب محيط زيست بايد به سمت استفاده از انرژي هاي جايگزين كه هم آلودگي ندارد و هم دائمي است حركت كنيم.
در اين مراسم يوسف حجت، معاون سابق محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست نيز گفت: با وجود اين كه طرح خوداظهاري واحدهاي آلاينده براي پايش ملي منابع آلودگي جزو شاخص هاي توسعه يافتگي محسوب مي شود اما هنوز اين طرح در كشور اجرا نشده است.معصومه ابتكار، رئيس سابق سازمان حفاظت محيط زيست گفت كه محيط زيست ايران در شرايطي است كه نياز بسيار شديدي به حمايت جدي دولت دارد و اين نيازسنجي در برنامه هاي سوم و چهارم توسعه ديده شد.

زيبايي و شهر
درخانه هنرمندان
گروه شهري - مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي روزنامه همشهري نشست اسفند جستار ماه خود را به موضوع زيبايي و شهر اختصاص داد. در اين نشست كه ساعت 17 روز 15 اسفند در تالار فرعي خانه هنرمندان واقع در خيابان ايرانشهر تهران برگزار مي شود، تأثير محيط بر ادراك زيبا شناسانه در فرهنگ شهرنشيني، چيدمان شهري و زيباشناختي اجتماعي شهر بررسي مي شود.
در اين نشست دكتر رضازاده درمورد تأثير محيط بر ادراك زيبا شناسانه، دكتر لقايي درمورد زيباشناسي شهري و زشتي گرايي، مهندس اقوامي درمورد زيباشناسي اجتماعي شهر، دكتر كرمي درمورد زيبايي، حقوق عمومي و منظر محيط ودكتر گيويان درمورد فرهنگ عامه، شهر و زيبايي سخنراني مي كنند.

امروز آغاز به كار مي كند
نخستين كنفرانس بين المللي
توريسم اسلامي در تهران
گروه شهري - اولين همايش بين المللي گردشگري كشورهاي اسلامي امروز در سالن همايش هاي اتاق بازرگاني صنايع و معادن ايران برگزار مي شود.اين همايش دو روزه كه با حضور متخصصان و كارشناسان داخلي و خارجي صنعت گردشگري برگزارمي شود، به گسترش و توسعه اين صنعت در ميان كشورهاي اسلامي خواهد پرداخت.
در اين همايش كه موضوعاتي چون، نقش سياست خارجي در توريسم كشورهاي اسلامي، چشم انداز گردشگري در كشورهاي اسلامي و اكوتوريسم در كشورهاي اسلامي و... مورد بررسي قرار خواهند گرفت، چالش هاي مهم و اساسي توسعه اين صنعت پرسود در كشورهاي اسلامي به بحث گذاشته خواهد شد.برنامه همايش بين المللي گردشگري كشورهاي اسلامي، از 12 تا 14 اسفند ماه و به همت خبرگزاري ميراث خبر و اتاق بازرگاني و صنايع ايران برگزار مي شود.

عيدي معلمان تهراني، امروز پرداخت مي شود
گروه اجتماعي عيدي معلمان استان تهران با تأخير 12 روزه، امروز به حسابشان واريز مي شود.گزارش خبرنگار همشهري حاكي است، پيش از اين مسئولان وزارت آموزش و پرورش تأكيد داشتند عيدي همه فرهنگيان كشور بهمن پرداخت خواهد شد، اما همان گونه كه همشهري در شماره 30 بهمن اعلام كرده بود، عيدي فرهنگيان اسفند پرداخت خواهد شد.علي اصغر يزداني، رئيس آموزش و پرورش شهر تهران در همين زمينه گفت: دستورالعمل پرداخت عيدي فرهنگيان، 9 اسفند صادر شد و عيدي 160 هزار فرهنگي استان تهران امروز (12 اسفند) به حسابشان واريز مي شود.از سوي ديگر روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش در واكنش به خبر 30 بهمن ماه همشهري مبني بر پرداخت عيدي فرهنگيان در اسفند اعلام كرد: عيدي معلمان همراه با فيش حقوقي بهمن پرداخت مي گردد و از اين جهت هيچ تبعيضي ميان كاركنان آموزش و پرورش وجود ندارد.

ادامه بزرگراه نواب سرپوشيده مي شود
سال آينده بزرگراه نواب در فاز 3و۴سرپوشيده مي شود تا از بروز برخي مشكلات نظير آلودگي ها جلوگيري شود.

نگاه
016059.jpg
داودكاظمي
ترك تحصيل 400هزار دانش آموز در سال گذشته

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
دانش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |   سلامت   |  
|  شهري   |   دانش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |