شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۰ - Mar 3, 2007
تدابير ايمني از سوي پليس، دادستاني و راهنمايي و رانندگي براي چهارشنبه سوري
تدارك براي جشني آرام
015969.jpg
گروه اجتماعي- چگونگي برخورد ماموران نيروي انتظامي با متخلفان در شب
چهارشنبه سوري امروز و در جلسه ستاد پيشگيري از جرائم خاص بررسي مي شود.
محمد سالاركيا، معاون دادستان تهران در امور زندان ها و نظارت بر ضابطان، با اعلام اين خبر گفت: در اين جلسه برنامه هايي براي مقابله با افرادي كه قصد برهم زدن آرامش و امنيت مردم و ايجاد رعب و وحشت دارند طرح ريزي خواهد شد.
برگزاري مراسم جشن آخرين شب چهارشنبه سال جاري در سال هاي اخير با تبديل شدن به يك معضل جدي، نيازمند برنامه ريزي دقيقي از سوي مسئولين است.
سالاركيا درباره برنامه  ريزي براي شب چهارشنبه سوري به ايسنا گفته كه مطابق سال هاي گذشته نيروهايي براي اين موضوع به ويژه در ايام پايان سال و روز چهارشنبه سوري بسيج مي شوند و دادسرا نيز شعب خاصي را براي برخورد با اين افراد اختصاص مي دهد.
معاون دادستان تهران در حالي از تكرار رويه سال هاي قبل خبر مي دهد كه در برگزاري مراسم چهارشنبه سوري در سال هاي اخير علاوه بر تلفات جاني نظير مرگ، از دست دادن عضوي از بدن و يا سوختگي هاي شديد را در ميان مردم معمولي، و نه اراذل و اوباش، شاهد بوده ايم.
براي نمونه در سال گذشته فقط در تهران 293 حادثه در چهارشنبه سوري اتفاق افتاد كه 6 ميليارد ريال خسارت به بار آورد.
به گفته معاون دادستان تهران در جلسه اي كه صبح امروز به رياست دادستان تهران و با حضور فرمانده  نيروي انتظامي و مسوولان قضايي برگزار خواهد شد تدابير مناسب براي روزهاي پاياني سال و ايام نوروز انديشيده خواهد شد.
به گفته سالاركيا دستگير شدگان چهارشنبه سوري تا پايان تعطيلات نوروز در بازداشت خواهند ماند.
حسن عشايري، آسيب شناس مسائل اجتماعي، با انتقاد از بكارگيري سياست بگير و ببند در روزهاي پاياني سال توسط پليس و ساير نيروها گفت: دخالت در برگزاري مراسم مردمي به شرطي از سوي اين نيروها توجيه شدني است كه در طول سال آموزش لازم به مردم ارائه شود.
وي با رد كردن دخالت به عنوان بهترين راه حل در كنترل هيجان ابراز شده در شب چهارشنبه سوري افزود: چنانچه آموزش لازم همراه با نظارت كافي در طول سال از طريق مراكز معين مانند صداوسيما و آموزش و پرورش انجام شود مي توان از دخالت نيز به عنوان راه حلي در امتداد راه پيموده شده آموزش ياد كرد در غير اين صورت تهديد به بازداشت اثر مطلوبي بر جامعه نخواهد داشت.
به اعتقاد اين آسيب شناس اجتماعي بكارگيري روش دستگيري و حبس همانند پنچرگيري موقت است كه هرگز به هدف نمي رسد.
وي گفت: ما با كمي مراسم شادي روبروئيم، سوگواري هايمان بيش از جشن هايمان است و همين شايد اصلي ترين دليل براي ناتواني در برگزاري مراسم شادي بخش در كشورمان باشد كه جوانان و مسئولين را در دو سوي ماجرا قرار داده و سبب بروز مشكلاتي جدي به ويژه در روزهاي پايان سال مي شود.
به اعتقاد عشايري نصب برچسب اراذل و اوباش بر روي جواناني كه به دليل فقر فرهنگي و اقتصادي نتوانسته اند از آموزش كافي برخوردار باشند نه تنها مشكلي را از جامعه حل نخواهد كرد بلكه سبب مي شود تا اين گروه از جوانان به دليل بي توجهي جامعه در اين قالب فرو رفته و شمايلي از اراذل را به نمايش بگذارند.
محدوديت هاي ترافيكي ويژه
محدوديت هاي ترافيكي ويژه اي براي كنترل ترافيك در شب چهارشنبه سوري اعمال خواهد شد و پليس راهنمايي و رانندگي با افزايش 300 مامور به افزايش توان خود جهت كنترل رفت و آمدها در اين شب خواهد پرداخت.
سردار محمد رويانيان، با بيان اينكه با خودروهايي كه اقدام به پرتاب مواد محترقه و ترقه كنند برخورد خواهد شد، گفت: در خصوص موتورسواران و خودروها محدوديت هاي ترافيكي ايجاد خواهد شد كه طي هفته هاي آينده به صورت رسمي اعلام مي شود.
رئيس پليس راهور ناجا با اعلام اينكه در اين شب به علت شرايط ويژه ، پليس به صورت كامل آمادگي خدمات رساني خواهد داشت افزود: با افزايش توان نيروي انساني پليس از ايجاد ترافيك و به هم ريختگي شهر جلوگيري خواهيم كرد.
ازسوي ديگرفرمانده انتظامي استان تهران از تعطيلي و پلمپ 30 واحد صنفي عرضه كننده مواد آتش زا و محترقه خطرناك در هفته گذشته خبر داد.
سردار رضازارعي با اشاره به ضرورت همكاري اقشار مختلف مردم به منظور كاهش آسيب ها و حوادث چهارشنبه آخر سال ، خاطرنشان كرد: در همين خصوص بيش از 1500 دانش آموز به عنوان پليس يار انتخاب شده و آموزش هاي كافي ديده اند. پليس ياران جوان با مراجعه به درب منازل و حضور در مدارس خطرات ناشي از مواد محترقه را براي گروه سني خود توضيح مي دهند.

آغاز نام نويسي از متقاضيان عمره
هر سال بر تعداد عمره گزاران ايراني افزوده مي شود
015981.jpg
گروه اجتماعي- فهرست اسامي دفاتر و كارگزاران زيارتي عمره مفرده به همراه زمان پرواز و قيمت هر گروه در تهران و شهرستانها اعلام شد.
مديركل روابط عمومي سازمان حج و زيارت گفت: متقاضيان تا روز سه شنبه 15 اسفند با دردست داشتن گذرنامه بين المللي به دفاتر زيارتي مراجعه و نام نويسي كنند.
عبدالله نصيري با اشاره به اينكه اعزام زائران از روز 5 فروردين 86 طي 3 مرحله تعيين شده است، تصريح كرد: با وجود هماهنگي هاي به عمل آمده ، اعزام به موقع زائران، منوط به صدور
به هنگام رواديد از سوي كشور عربستان است . به گفته وي عمره مفرده به 2 صورت 10 و۵ 1روزه انجام خواهد شد و هزينه عمره به علت نوسانات ارزي و ارتقاي كيفيت حدود 2 درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته است .البته هزينه بليت هواپيما نيز افزايش داشته است. به گفته وي متقاضياني كه تا پايان شهريور 1384 در بانك سپرده گذاري كرده اند بايد به دفاتر مراجعه و تا 48 ساعت بعد مابه التفاوتي را كه از سوي كارگزار اعلام مي شود به بانك پرداخت كنند.
سپرده گذاران از اول مهر تا 15 بهمن 84 نيز بايد به يكي از دفاتري كه اعزام آنان از اول تا 16 ارديبهشت 86 است مراجعه و نام نويسي كنند.
نصيري اضافه كرد: متقاضياني كه از 16 بهمن 84 تا 31 فروردين 85 در بانك سپرده گذاري كرده اند نيز از 17 تير 86 تا پايان فصل عمره آينده كه 14 شهريور 86 است مشرف خواهند شد و اطلاعيه مربوط به آنان نيمه دوم ارديبهشت در مطبوعات چاپ مي شود. مهلت ثبت نام براي اين افراد 10 روز و مهلت واريز مبلغ مابه التفاوت هزينه سفرشان 72 ساعت تعيين شده است.
پيش از اين اعلام شده بود نام نويسي از 27 بهمن در سراسر كشور آغاز و اعزام زائران نيز از نيمه اسفند انجام خواهدشد كه اين چنين نشد و اين امر موجب سرگرداني متقاضيان عمره شده بود كه نصيري آماده نبودن جدول پروازي را علت تاخير در نام نويسي از متقاضيان اعلام كرد.
مهلت هاي تعيين شده براي ثبت نام در شهرها بر مبناي زمان درج فراخوان حج و زيارت در رسانه هاي آن شهر خواهد بود.

وزير كشور اعلام كرد:
پاداش يك ميليون توماني
به مأموران كنترل تصادفات
گروه اجتماعي- وزير كشور در همايش سراسري فرماندهان و رؤساي راهنمايي و رانندگي و پليس راه گفت: براي اينكه همكاران ما در راهنمايي و رانندگي و پليس راه تشويق شوند بابت هر نفر كاهش فوتي يك ميليون تومان پاداش به آن حوزه اختصاص خواهد يافت.
مصطفي پور محمدي با اعلام اين خبر افزود: انتظار داريم كه سال آينده عددهاي بزرگي در كاهش تصادفات منجر به فوت و مصدوميت داشته باشيم.
وي به كاهش خسارات و تلفات جاده اي در 10 ماه نخست امسال اشاره كرد و افزود: موجب خرسندي است كه در 10 ماه نخست امسال 100 نفر به طور مطلق كاهش تلفات داشته ايم ولي همچنان تعداد تلفات جاني و خسارات بالاست.
رفع ممنوعيت تردد خودروهاي 81 و 82
بنا بر گزارش ديگري نيروي انتظامي طي اطلاعيه اي اعلام كرد: به منظور رفاه حال شهروندان در ايام نوروز، پليس از تردد خودروهاي مدل 81 و 82 جلوگيري نمي كند. نيروي انتظامي پيش از اين اعلام كرده بود آخرين مهلت تعويض پلاك اين خودروها ، پايان اسفند سال جاري است.
در اين اطلاعيه آمده است: شهروندان در اسرع وقت نسبت به تعويض پلاك خودروهاي خود اقدام كنند.

عضو كميسيون اجتماعي مجلس :
افزايش حقوق بازنشستگان
در سال 86
منتفي است
مهر: بودجه اي براي اجراي قانون نظام هماهنگ پرداخت حقوق تاكنون از سوي دولت و كميسيون تلفيق مجلس پيش بيني نشده است ، بنابراين اجراي لايحه مديريت خدمات كشوري در سال 86 منتفي است.
موسي الرضا ثروتي افزود: در صورتي كه در صحن علني مجلس نيز فكري براي تامين بودجه آن صورت نگيرد اين لايحه در سال 86 اجرايي نخواهد شد و به دنبال آن حقوق كاركنان و بازنشستگان نيز متناسب با نرخ تورم افزايش نخواهد يافت.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس پيشنهاد داده بودند كه از مابه التفاوت نرخ فروش ارز ، بودجه اي براي اجرايي شدن اين لايحه در نظر گرفته شود كه اين امر در كميسيون تلفيق پذيرفته نشد و هيچ بودجه اي براي اين لايحه قانوني تخصيص داده نشد.
ثروتي گفت: در صورت عدم تخصيص بودجه در صحن مجلس ، به طور قطع در سال آينده براي هماهنگي حقوق كاركنان و بازنشستگان با مشكل جدي مواجه خواهيم شد.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس گفت: همچنين در صورت عدم تخصيص بودجه در مجلس ، پرداخت 200 هزار تومان حداقل حقوق به بازنشستگان كشوري و لشكري و همچنين افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي نيز منتفي خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: حقوق بازنشستگان و كاركنان بايد بر اساس نرخ تورم افزايش يابد كه اين قانون در هيچ زماني به صورت دقيق اجرا نشده و با وضعيت موجود نيز بايد گفت پس از اين نيز اجرا نخواهد شد.

افزايش 45 درصدي نرخ باسوادي زنان
گروه اجتماعي- مشاور رئيس جمهوري اعلام كرد: نرخ باسوادي زنان بعد از انقلاب از 35 به 80 درصد افزايش يافته است.
زهره طبيب زاده نوري در ملاقات با همسر وزير امور خارجه كنيا و همسر سفير كنيا در ايران با اشاره به اقدامات كشورمان براي ورود زنان به عرصه هاي گوناگون، بويژه در زمينه هاي علمي و آموزشي گفت: وجود معلمان زن، در كليه پايه ها و مقاطع تحصيلي مدارس دخترانه، فرصتي ممتاز براي ايجاد فضاي امن آموزشي، براي دختران در ايران بوده است.
طبيب زاده اضافه كرد: پيش از انقلاب، ده درصد از دانشجويان دانشگاه ها را دختران تشكيل مي دادند درحاليكه اكنون۶۷ درصد ورودي دانشگاه ها دختر هستند؛ كه اين مسئله نشانگر ايجاد فرصت برابر تحصيلي براي دختران و پسران در جمهوري اسـلامي ايران محسوب مي شود.

نتايج اوليه آزمون كار شناسي ارشد ؛ ارديبهشت 86
گروه اجتماعي- نتايج اوليه آزمون كارشناسي ارشد امسال ارديبهشت 86 اعلام مي شود.
بر اساس اين گزارش آزمون كارشناسي ارشد امسال با شركت بيش از 500 هزار داوطلب طي روزهاي 9 تا 12 اسفند به طور همزمان در سراسر كشور برگزارشد. انتخاب رشته آزمون كارشناسي ارشد امسال نيز به صورت اينترنتي خواهد بود و داوطلبان براي انجام انتخاب رشته به كد رهگيري و مشخصات فيش كارت اعتباري خود احتياج دارند. به گفته رئيس سازمان سنجش، در كوتاه ترين زمان نتايج نهايي آزمون كارشناسي ارشد استخراج و در اختيار داوطلبان قرار خواهد گرفت.
عبدالرسول پورعباس با بيان اينكه امسال در مرحله گزينش، قطعا پذيرش مشروط نخواهيم داشت،افزود: قبولي دانشجويان در آزمون كارشناسي ارشد 86 ، قطعي خواهد بود، بنابراين فايل پذيرفته شدگان نهايي در اختيار مردم قرار مي گيرد.

با مردم
جاده باريك
احمدآباد مستوفي واقع در استان تهران، به دليل وجود واحدهاي فني و صنعتي از اهميت ويژه اي برخوردار است، اما جاده اين منطقه باريك است و تردد دو طرفه خودروها همواره خطر تصادف را به وجود مي آورد. تعريض هر چه سريع تر اين جاده ضروري است.
سلمان ظاهري احمدآباد مستوفي

رفاه كاركنان
در شركت دخانيات در پي لغو اضافه كاري كاركنان، صحبت از حذف سرويس رفت و آمد است، وقتي مسئولان بر تامين هر چه بيشتر رفاه كارگران تاكيد مي كنند، اين تاكيدات در صحنه عمل بايد تحقق يابد.
جمعي از كاركنان دخانيات

آلودگي هواي اصفهان
آلودگي هوا در اصفهان به صورت يك مسئله جدي درآمده است و اين حاصل يك دهه توسعه بي رويه شهر و افزايش بي رويه خودروهاست. تمركز فعاليت هاي اقتصادي در تهران و چند شهر بزرگ كشور مثل اصفهان باعث بروز مشكلات اجتماعي فراوان در اين شهرها و عدم توسعه ديگر مناطق كشور مي شود. بايد وضعيت نامتعادل كنوني را به سمت تعادل سوق داد.
جعفري اصفهان

تأثير قيمت بنزين
از نحوه انتشار اخبار در مورد نرخ جديد بنزين در سال۱۳۸۶ چنين برمي آيد كه هنوز نرخ قطعي تعيين نشده است. اما اعلام پيشاپيش گراني بنزين در سال جديد به خودي خود بر قيمت ديگر كالاها تاثير گذاشته است.
يوسف دلخوش تهران

در غياب نظام هماهنگ
اجراي نظام هماهنگ پرداخت به اين دليل ضروري و حياتي است كه يك دبير ليسانسيه پس از 35 سال خدمت بايد با 200 هزار تومان حقوق در ماه، چرخ زندگي خود و خانواده اش را بچرخاند؟!
م. فاضلي كرج

موافقم اما...
با افزايش قيمت روزنامه همشهري به ترتيب كنوني موافقم چون در مقايسه با رشد قيمت ها، چندان دور از منطق نيست. درآمدها بايد با توجه به تورم و گراني چنان متعادل شود كه هزينه خريد روزانه يك روزنامه در سبد خانوار، براي خانواده ها سنگين نباشد.
كلانتريان تهران

سخني با خوانندگان
همشهري واكنش وسيع و متنوع خوانندگان عزيز روزنامه همشهري نسبت به افزايش بهاي روزنامه، از يك سو نشانگر علاقه و محبتي است كه به همشهري دارند و از سوي ديگر حساسيت و درك عميق مردم را براي دسترسي، سهل تر و ارزان تر به وسايل ارتباط جمعي به ويژه مطبوعات به عنوان يك نياز ملي بيان مي كند. تاكنون و در همين شماره نيز نظرات گوناگون خوانندگان محترم همشهري را منعكس كرده ايم و بر اين باوريم كه از ميان همين ديدگاه ها، مردم به داوري نهايي درباره بهاي روزنامه مي رسند. اين نكته را نيز درخور يادآوري مي دانيم كه بهاي روزنامه براي مشتركين 75تومان است و در دكه هاي روزنامه فروشي با قيمت 100تومان عرضه مي گردد.

وزير كشور اعلام كرد:
پاداش يك ميليون توماني
براي كاهش تصادفات
گروه اجتماعي حوادث و سوانح رانندگي در ايران سالانه 27 هزار كشته و 270 هزار مجروح برجاي مي گذارد.
ارقام هراسناك تلفات رانندگي در كشور كه با تلفات جنگ ها و سوانح طبيعي بزرگ چون زلزله هاي ويرانگر برابري مي كند مسئولان كشور را به تكاپو واداشته است. پليس راه و راهنمايي رانندگي بر آموزش رانندگان، سخت كردن شرايط دريافت گواهينامه رانندگي و نيز تشديد نظارت و كنترل پليس بر ترافيك شهري و بين شهري پاي مي فشارند. اما با وجود همه اين تدابير حجم تلفات تصادفات رانندگي در كشور بالاست. در تعطيلات نوروزي سال گذشته يك هزار و 700 نفر كشته شدند.در جديدترين واكنش به اين حجم بالاي تلفات، وزير كشور اعلام كرده است، اقدامات مأموران پليس براي كاهش هر مرگ در حوادث رانندگي يك ميليون تومان پاداش به دنبال خواهد داشت. مشروح اين خبر را در صفحه 8 بخوانيد.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
دانش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |   سلامت   |  
|  شهري   |   دانش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |